1.780 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Det svære valg - aflivning af hund Det svære valg - aflivning af hund

Vi har det sidste ½ år døjet med at Basse på 12 ikke bryder sig om at være væk fra hos i længere tid mere.
Basses situation i dag er at han kun kan være alene hjemme i ca 5 timer. Det skal være på fast rutine, dvs. på samme klokkeslæt vi tager hjemmefra hver dag. Så snart noget ændrer sig så går det galt fra start af. Men holder vi rutinen så kan han være alene i ca 5 timer.
Dyrlægen er sikker på at det er syn og hørelsen som forværres gradvis hele tiden, som er årsag til at han ikke bryder sig om at være alene længere. Vi har prøvet alt og han får beroligende - først Kalm og nu Serene-UM. Men virkningen er sparsom i dag.

Udover vi har Basse som det sidste ½ år har haft problemer, så har vi også en tæve Emba, som er 9 år gammel. Hun har nu siden slut marts haltet på det ene forben. Hun går meget langsom på gåturen når vi gå længere end 500 meter. Hun har de sidste 1-2 år ikke ville hoppe ind og ud af bilen.
Vi har fået taget røntgen hos dyrlægen, og det viser sig at hun har gigt på begge forben, både albuer og skuldre. Derudover har en en lille fli på det ene skulderblad. Dyrlægen siger vi muligvis skal give smertestillende resten af hendes liv. og at hunden har ondt når den viser halthed, da en hund altid vil forsøge ikke at vise smerte.

Vi har gået i snart 14 dage på smertestillende og meget langsomme og korte gårture, og ingen leg. Men situationen er stadig den samme. Vi har en nedstemt hund på gåturerne.

Vi overvejer derfor nu at give begge hunde fred samme dag.
Basse får fred på onsdag *snøft* og vi overvejer stadig men vi skal give Emba fred samme dag, eller om vi skal give hende lidt længere tid og se om det bliver bedre. Dog ved vi at gigt aldrig bliver bedre.
Ved at give begge hunde fred samme dag, så ender vi ikke ud med en ulykkelig hund. Og vi vil gerne tænke på hvor godt et liv de 2 hunde har haft indtil nu. Synes ikke det er et værdigt hundeliv ikke at kunne løbe frit uden smerter. Og det er bestemt ikke sådan vi ønsker at huske hende.

Men det bliver jo for sindsygt hårdt for os hvis vi giver begge hunde fred samme dag.
Har I haft svært ved at træffe beslutningen om hvornår nok er nok?

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rens Terrasse+ olie 7.000 kr.
  • Se på strøm til komfur - flytte ledning til ny gruppe? 2.000 kr.
  • Fejl på opvaskemaskine 870 kr.
  • Spørgsmål 400 kr.
  • Elektriker 850 kr.
  • Haveloungesæt, fod er knækket 1.526 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Det svære valg - aflivning af hund
  • #2   27. jun 2019 Puha den er svær - stakkels jer smiley
    Jeg havde nok valgt at give dem fred samtidig.
    Hvis der var bare var en lille chance for at Emba ville få det bedre, men med de "skavanker" hun har, er der ikke håb forude.
    En hund der ikke viser glæde på gåture, er ikke en glad hund.
    Jeg ville aflive dem begge to samtidig.
    Men for pokker det bliver hårdt for jer.

• #4   27. jun 2019 Er man i tvivl, er man ikke rigtig i tvivl.

Jeg ville give dem fred samtidig. Det ville også være nemmest for mig selv. Så man ikke skal igennem forløbet 2 gange på kort tid evt.

• #6   27. jun 2019 Det er altid hårdt at tage beslutningen og at sige farvel.

Jeg har så aldrig haft to, der skulle afsted på samme tid, men det lyder ikke som om Emba nyder sit liv mere, og det er jo det væsentlige. Min Celtia, som jeg mistede sidste år, valgte selv nogen gange gåturene fra, til gengæld var hun glad og legesyg herhjemme. Hun haltede så heller ikke, men manglede kræfter i bagbenene. Men i den situation gælder det om at kende sin hund, hvor vigtig er gåturene for lige netop den hund.
    Med de problemer Emba har nu, er der næppe den store udsigt til forbedring, og det lyder ikke som om, hun nyder livet, og hånden på hjertet nyder I tilværelsen, som det er nu ? Jeg ved i hvert fald fra mig selv, at den sidste tid, hvor man ved at afslutningen er lige rundt om hjørnet, og man går og spekulerer på hvornår, ikke er nogen særlig god tid.

Det gør mig ondt for jer, at I står i den situation med begge hunde på en gang, men at skulle afsted to gange med kort mellemrum må også være frygteligt.

• #7   27. jun 2019 Enig med de andre.
    Jeg ville sige farvel til dem begge samtidig.

Føler med dig, og sender et stort trøstende knus.

• #8   27. jun 2019 Jeg melder mig ind i enig-koret.
    Og kram til jer

• #9   27. jun 2019 Havde 100 procent sendt dem afsted sammen.
    Det havde været ønske scenariet herhjemme med mine to elskede tøser, det skal jeg være ærlig at sige.

• #11   27. jun 2019 Tak for alle jeres svar, det betyder mere end I aner nu vi står med en meget svær beslutning. Vi har også drøftet at de skulle afsted samtidig, også for at den ene hund ikke skal igennem en sorg periode og så måske efterfølgende selv skulle aflives. Det ville bare gøre det endnu mere trist hvis/når man skal aflive hund nr. 2.

Men jeres svar er med til at forstærke vores idé om at det ville være bedst for hundene at give dem fred samtidig. Men puha bare at tænke tanken om at miste begge sine dyr samme dag, føj hvor vi ikke ser frem til denne dag. *SNØFT*

• #12   27. jun 2019 Jeg ville helt sikkert også sige farvel på samme tid, selvom det ville være noget så frygteligt for os mennesker, men det ville være det bedste for hundene.

Vi har selv en hund på fast smertestillende, MEN det har en effekt og han er stadig glad og elsker sine gåture, bevarres han er ind imellem lidt langsom, men altså det bliver vi andre jo også med alderen smiley Men den dag han begynder at blive mere hæmmet , den dag det smertestillende ikke virker mere, den dag bliver han sendt over regnbuebroen, for det vil vi simpelthen ikke byde ham.

• #13   27. jun 2019 det er på en gang så trist og samtidig så smukt at i overvejer dette. stor respekt og mange tanker til jer.

Jeg havde givet begge fred samtidig.

Jeg har kun en lille ting som ville nage mig. hvordan gør man det rent praktisk? altså så den ene ikke når at opdage den anden dø først? dette ville jeg sørge for at have helt afklaret med dyrlægen og jer selv før det må kræve lidt planlægning.

og afliver man den ene og henter den anden, vil man så ikke være opløst allerede?

måske andre kan svare på det. Jeg har heldigvis kun en gang aflivet en hund og i får alle de varmeste tanker herfra

• #15   28. jun 2019 Jeg har ikke prøvet det, heller ikke selvom jeg gerne ville have haft sendt mine to elskede tøser herfra sammen.
    Men jeg ville have sat mig imellem dem, krammet og kysset dem og have fået to dyrlæger til at hjælpe dem afsted samtidig på hver sin side af mig.

• #17   28. jun 2019 Tak for forklaringen. det lyder bestemt smukt og helt igennem ok. så ville intet ved det nage mig.

• #20   28. jun 2019 Herhjemme bliver det heller aldrig det samme. Laika var min once in a lifetime hund.

• #21   28. jun 2019 Er så småt ved at være ovenpå, men det bliver aldrig det samme igen at have hund..

Det troede jeg også, men da jeg fik Taliban var det, som om jeg havde fået min gamle Malle, som jeg virkelig knuselskede igen.
    Måske var Taliban "genfødt", for hun blev født samme dag, som jeg måtte sige farvel til AlQaeda.
    De to hunde var så ens af sind, at man skulle tro, at de var klonet.
    Jeg har lagt nogle hunde graven, men aldrig har nogen af dem haft så stor en plads i mit hjerte som disse to. Taliban endda lidt mere end AlQaeda.

Men nu kan jeg sige det igen, det bliver aldrig mere det samme at have hund, for på grund af alder og helbred, så bliver Gaddafi min sidste hund.
    Han er da meget sød og jeg holder da af ham, men jeg knuselsker ham ikke.
    Somme tider når han ligger hos mig og jeg kigger på ham, så kan jeg få dårlig samvittighed over at jeg ikke kan elske ham mere end jeg gør.

• #23   28. jun 2019 Arej KH er Xena flyttet? Har det ikke været hårdt? smiley

• #24   28. jun 2019 Hearthitter, hvis Gaddafi havde alle de skavanker som Bello, er jeg ret sikker på at jeg havde aflivet ham.

• #26   28. jun 2019 KH - det har jeg helt misset men godt hun har det godt smiley Hun er så smuk en hund.

• #27   28. jun 2019 Vi har bestilt dyrlæge hjem til os selv. Tænker også vi vil sidde sammen med begge hunde og at de falder i søvn nogenlunde samtidig, det håber jeg da på smiley

Uha håber da ikke det tager 3 mdr. At komme ovenpå igen, puha det lyder alt for hårdt. smiley

• #29   29. jun 2019 Det er virkelig hårdt når man mister en hund man virkelig har elsket. Selv måtte jeg gå den tunge gang i marts. Det var forfærdeligt. Man kan samligne smerten med en kæmpe kærestesorg.
    Jeg var overvælget af sorg og meget ked af det bagefter. Jeg fik det først på afstand da vi skulle have en ny hvalp. Hvilket vi fik i April. Da vi fik det kunne jeg bedre se fremad og ikke kun være i den forfærdelige sorg. Ingen tvivl om hun bestemt ikke er glemt, hun er nu i mit hjerte og er lige så elsket som da hun var her. Men jeg er kommet vidre nu smiley

Har i snakket om at få hund igen eller har det ikke været på tale? (Håber det er okay jeg spørg.)

• #31   1. jul 2019 Fanta - Schæfer: Det er helt i orden at du spørger. Vi har tit talt om en ny hund når vi skulle miste en. Men lige nu har igen af os lyst til en ny hund. Så vi vil prøve at komme igennem sorgen uden hund. Så må vi se hvad tiden bringer.

Isabelle: Du har så uendeligt ret omkring det med den konstante tvivl. Vi tvivler hele tiden på om vi skulle handle anderledes. Men vi kommer heletiden frem til at vi gør det rigtige. Men håber tvivlen forsvinder når det er overstået.

• Kaufmann
    Kaufmann Tilmeldt:
    maj 2019

Følger: 1 Svar: 4
    #33   3. jul 2019 Enig i at lade dem følges - også selvom det er en næsten ubærlig beslutning, så tænker jeg, ligesom I, at det er bedst for dem, men samtidig forfærdeligt for jer.
    Jeg har i sidste uge sagt farvel til min skønne tæve, der havde vejrtrækningsproblemer. Meget hård dag, hvor hun efter prikket faldt i søvn i mine arme på hendes ynglings spot på terrassen. Hun kom stille og fredeligt herfra og selvom jeg ved, at det var helt rigtigt at give hende fred, så stopper det ikke sorgen.

profilbillede
  • #34   4. jul 2019 Vil bare lige sende et kram til jer. Ved at det har været en rigtig svær dag i dag smiley

• #35   6. jul 2019 I skal alle have 1000 tak for jeres søde kommentarer, det har virkelig været dejligt at høre jeres oplevelser af den sidste tid, før og efter.

Vi har haft den værste uge, nok noget af det hårdeste jeg nogensinde har prøvet.
    Jeg gik i dyb sorg dagen derpå og med mega meget skyldfølelse og fortrydelse.

Jeg må bare sige det er alfa omega at tale om det med sine nærmeste og så at komme ud i naturen og få noget luft. Jeg begynder nu at kunne vende tilbage til forståelsen for hvorfor vi gjorde det nu. Så tænker der er håb forude.

For at komme hurtigere videre, så har vi valgt at begynde til morgensvømning. Kan mærke at motion hjælper os.

• #37   6. jul 2019 Mia, det er jo det, at vi alle som hunde ejere ved, at det er noget, vi skal igennem, og mange af os har prøvet det og ved, at det er frygteligt, så det falder naturligt at sympatisere, når andre står i situationen.

Jeg håber for jer, at det bliver ved at gå fremad, og at I trods alt får en god sommer.

Kommentér på:
Det svære valg - aflivning af hund

Annonce