{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.695 visninger | Oprettet:

Sen kastration {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige brug for et input fra dem af jer herinde, der ved lidt om dette emne.

Min kæreste har en dejlig hund (dansk-svensk gårdhund) på 6 år. Han er ret livlig og ikke kastreret. Hun spurgte sin dyrlæge for et par år siden, om det ville være en god ide at få ham kastreret, da han er særdeles aktiv, grænsende sig til det ustyrlige. Han er alt andet end dum, forstår hvad der bliver sagt men lystrer kun, når han selv ved han kan have fordel af det.

Dyrlægen dengang frarådede hende dengang at få det gjort, da "han kunne udvikle en psykose, der kunne få han til at være en skræmt hund".

Men nu et par år senere er min kæreste kommet i tvivl om det egentligt passer. Og er tillige ved at være frustreret over at have en hund, der er totalt "hormonelt styret" stort set altid.

Hun er helt med på, at en dansk-svensk gårdhund har et ret selvstændigt sind, der kræver meget af ejeren. Men er ved at kaste håndklædet i ringen. Men vil dog ikke foretage et nytteløst eller skadeligt indgreb på hunden.

Nogen der ved lidt om dette? Kan en sen-kastration skade hunden? Og på hvilken måde?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sen kastration
  • #1   7. mar 2018 En kastration hjælper på hormonelt betingede problemer, ikke på hverken selvstændighed eller højt aktivitetsniveau. Jeg ville kigge på opdragelse og træning i stedet.

Jeg har aldrig hørt om psykoser hos hunde, hverken kastrater eller intakte, så det vil jeg tro i har misforstået. Men kastration kan øge usikkerheden hos en i forvejen lidt usikker hund.

• #2   7. mar 2018 En kastration bør aldrig bruges som behandling af adfærdsproblemer (medmindre de er hormonelt betinget). En kastration kan forøge usikkerhed hos en hund, og dermed forøge risikoen for adfærdsproblemer.

Tænker at træning er vejen frem. Hvor lidt/meget aktiverer I hunden ?

• #3   7. mar 2018 Ordet Psykose er nok dyrlægens forsøg på st forklare at kasteration kan gøre usikre hunde mere usikre og måske angst og nervøs.
    Hvis man ricikere at få de problemer oven i højt aktivitetsniveau og stress så har man og ikke mindst hunden et seriøst problem.
    Dejligt at høre der er en dyrlæge der ikke bare skærer i hunden fordi..

Hvis din veninde er ved at kører træt i det så find i stedet et godt træningshold hvor hun kan få opbygget noget positivt med hunden. Kan få lært noget om træning i det daglige og kan få nogle redskaber til at håndterer en stresset hund. Det kunne evt. Være hos en træner der også har noget adfærdsterapi.

Og ja lydighed skal altid kunne betale sig for hunden smiley ingen levende væsner gør noget der ikke kan betale sig.

• #4   7. mar 2018 Enig med ovenstående. HVIS I overvejer kastration, så ville jeg prøve med en kemisk først. Så har din kæreste ligesom fortrydelsesret.

• #6   7. mar 2018 Vores steriliserede schæfer er også blevet MERE aktiv fordi hun ikke længere er mega homon påvirket før, under og efter løbetid smiley

• #7   7. mar 2018 Hvad er det der gør at I mener den er hormonelt forstyrret?

• #8   7. mar 2018 I stedt for at kastrere vil jeg an anbefale din kæreste at gå til hundetrænning med hunden

• #9   7. mar 2018 "...være en god ide at få ham kastreret, da han er særdeles aktiv, grænsende sig til det ustyrlige. Han er alt andet end dum, forstår hvad der bliver sagt men lystrer kun, når han selv ved han kan have fordel af det...."

Bare lige en indskudt bemærkning - Alle hunde lystre kun, hvis de selv har fordel af det... Træningen består så i, at lære dem hvad der kan betale sig - F.eks. i form af godbidder eller ros når de gør noget rigtigt smiley

• #10   7. mar 2018 Tak for svarene.

De var meget brugbare

smiley smiley

• #11   7. mar 2018 får han hjernearbejde nok?

DSG har det med at "løbe på væggene" når de ikke får brugt deres hjerne ordenligt

• #12   7. mar 2018 Hvad med at finde en anden dyrlæge og høre omkring kemisk kastration? For at se om det i virkeligheden ER hormonelle forstyrrelser, inden man overvejer et direkte indgreb? smiley
    Alternativt, så tag fat i en hundeadfærdstræner smiley

• #13   7. mar 2018 Hvad med at finde en anden dyrlæge og høre omkring kemisk kastration?

Hvorfor skal TS finde en anden dyrlæge ?
    Dyrlægen lyder da til at være meget kompetent.
    Dejligt at en dyrlæge fraråder kastration frem for straks at gribe til skalpellen for at få penge i kassen.

• #14   7. mar 2018 Anni: jeg siger ikke at den pågældende dyrlæge er inkompetent - det har jeg aldrig givet udtryk for. Men hvis man ikke stoler nok på sin dyrlæge, så er min mening at man skal finde en anden

• #15   8. mar 2018 Min gamle hund blev kastreret da han var 5år pga. Forstørret prostata (så ikke med min gode vilje) inden kendte jeg han trigger punkter, men efter blev det lidt tilfældigt.

Kommentér på:
Sen kastration

Annonce