{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.196 visninger | Oprettet:

Garanti på hund {{forumTopicSubject}}

Hvad kan man som opdrætter stilles til ansvar for?? Hvis en 10 mdr gammel hund udvikler patella i invaliderende grad eller fx HD ?
Hun har tegnet en opdrætterforsiking gennem agria men de siger at når hunden ikke havde patella som 8 uger så gælder det ikke hvem der så har det...
Hundesygeforsikringen hos ejer er i alka og som jeg læser det tror jeg ik den dækker en operation for denne lidelse ...
Opdrætter påstår at den dækker sammenholdt med hendes men det kan vi ik finde hoved og hale i efterhånden
Da hun mener forsikring skal dække kommer vi ik rigtig længere li pt
Er det ikke en reklamation? Eller har man som opdrætter ingen ansvar

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Garanti på hund
  • #2   23. jun 2016 Havde køber fortsat forsikringen i Agria, var sagen dækket der, men avlsforsikringen dækker nok ikke i sig selv, da tilstanden ikke nødvendigvis er arvelig.

• #5   23. jun 2016 Hvis tilstanden ikke er arvelig så burde sygeforsikringen fra alka dække....
    Dyrlægen siger det her er medfødt om det så er arveligt ved jeg ikke det lyder godt nok sådan hvis man læser om det

• #6   23. jun 2016 Hvis dyrlægen skriver under på, at lidelsen var til stede på købstidspunktet, så burde sagen være ret enkel. Opdrætter er i det tilfælde pligtig til at give et nedslag i købesummen.
    DKK kan afgøre sagen.

• #7   23. jun 2016 Hej tak for jeres svar.
    Først jeg ved ikke om jeg skrev medfødt om det er korrekt .... Det er det nok ikke men hvad var det dyrlægen sagde jeg synes han sagde at hunden har haft det i sig og ville udvikle dette uanset leg fodring eller hvad man som ejer har gjort... Så det var en rettelse.... Jeg ved ik hvor de står så.
    Næste er at der blev lavet en dyrlægeattest ved aflevering og der er i.a ved patella....
    Hunden er en engelsk staffordshireterrier? Er de disponeret for dette
    I forsikringen fra alka står dækker ikke medfødte lidelser eller arvelige eller lidelser racen er disponeret for.... Eller dysplasi? Er det en dysplasi det er det vel ik

• #8   23. jun 2016 Dækker heller ikke fysiske udviklingsforstyrrelser er det dette?? Im lost smiley

• #9   23. jun 2016 Den forsikring lyder ikke til at være meget værd smiley

• #11   23. jun 2016 Ok må spørge forsikring....
    Nej måske ikke i bagklogskabens skyld skulle de selvfølgelig have valgt agria men det er li det med at kende policerne det er deres første hund smiley

• #12   23. jun 2016 Men ja ville også bare høre hvordan i så på patella om i vidste hvilken kasse det kom i

• #14   23. jun 2016 Det er hofter du mener ikke??
    Jeg ved de under Ingen omstændigheder vil af med hunden

• #16   23. jun 2016 Det var skrækkeligt at den var så dårlig... Jeg har selv aflivet en 9 mdr gammel hund med symptomer og e hofte og den anden uden for katagori så fik jeg af avler en ny hund men fuck jeg var ked SF det følte mig som en bøddel overfor hunden men det var synd og byde hende et liv fra start af og så så ung med sådan en træls en diagnose

• #17   23. jun 2016 Jeg forstår ikke agrias opdrætsforsikring ikke dækker, hvis lidelsen er medfødt..
    Det er sgu da derfor man tegner den..

• #18   23. jun 2016 Ja men er den medfødt??
    På dyrlægeattesten fra opdrætter er der ia. Ved patella og derfor mener de at det er beviset ... Vores dyrlæge mener at det er en medfødt fejl

• #19   23. jun 2016 Sådan lidt ud af kontekst.. Det er jo netop de sager hvor man som Opdrætter bliver erstatningspligtig i følge købeloven, man forsikre sig mod.
    Hvem fanden gider så en forsikring der ikke dækker når det sker?
    Så i min optik så er det klokkeklart at skal opdrætter dække fejlen, så må agria ædde den.
    Er fejlen ikke tilstede ved salg, så er opdrætter ikke pligtig til at dække noget.

Jeg havde spurgt DKK om man er erstatningspligtig, og var svaret ja, så fik agria regningen. Og jeg slog ikke røv i sædet før den blev dækket..

• #20   23. jun 2016 Prøv og læs købeloven under DKK så vil du læse at opdrætter er forpligtet men hvis Du læser agrias forsikring som opdrætter så dækker den heller ik... Altså som vi nærlæser det

• #21   23. jun 2016 Agrias avlsforsikring dækker IKKE HD, AD, OCD og PL. Jeg har spurgt direkte og fik nej. Den dækker heller ikke fx aortastenose eller epilepsi.

Den dækker ikke arvelige lidelser. Jeg bad om et eksrmpel på hvad den så dækker, men fik aldrig et konkret svar.

Det ændrer ikke på at opdrætter er erstatningspligtig ved disse lidelser. En hvalp fra mit første kuld udviklede ocd i knæ og blev aflivet da den var lidt over 6 mdr. Jeg betalte selvfølgelig hele købssummen retur.

Derfor spurgte jeg ind til konkrete tilfælde inden mit 2. Kuld.

• #22   23. jun 2016 Men hvis opdrætter er forpligtet til at udbedre skaden ved at betale regningen, og opdrætters forsikring ikke dækker ham/hende i den forbindelse (PL), så er det vel opdrætters egen pengepung, der må lide under dette...

• #23   23. jun 2016 Ja, og det ved opdrætter udmærket godt.

Opdrætter hænger på refundering uanset om hun kan få det dækket andetsteds. PL i slem grad udløser erstatning ligesom HD grad D gør.

• #25   24. jun 2016 Hej ja de skal ikke dække regning og jeg synes også det er rimeligt som opdrætter for ellers skal de godt nok stå ved meget .... Jeg tror ikke det KAn hænge rundt så
    Der står i DKK at de skal refundere 1/3 til 1/2 af købesummen ellers hele købesummen mod man afleverer hunden tilbage

• #26   24. jun 2016 Selvfølgelig er opdrætter pligtig til at give erstatning og følge købeloven uanset hvad forsikringen siger.
    Jeg er bare virkelig forbløffet over hvad man så skal med den forsikring... Men det er et andet emne... smiley
    Ring til DKK og få klarhed over hvad der bør kompenseres med.

• #28   24. jun 2016 Præcis Krumme. Jeg tænkte også på, om det ikke er den sag med en svensk opdrættet staff, som der har været en tråd med lige for nylig.

Så hjælper hverken dansk købelov eller DKK, men prøv at henvende jer til SKK, hvis hunden er registreret der.

• #30   28. jun 2016 Hvorfor hjælper DKK ik hvis den er købt i skk og overført til DKK ???

• #32   28. jun 2016 Ok så hvis jeg skal spørge skk?? Svebsk købe lov kan det virkelig kan passe at sælger ikke har nogen form for ansvar/ afslag i pris når en 10 mdr gammel hund er invalideret pga patella???
    Hun siger at skk siger hun ik hæfter for det pga af at hendes dyrlægeattesten ik viste tegn på patella da hunden var 8 uger - har læst at det vises jo aldrig der næsten... I DK vikle det give refusion da hunden er invalideret

• #33   28. jun 2016 Det virker underligt ...
    Så skal man jo være medlem af skk hvis man skal spørge Ang juridiske såvel som man skulle i DKK
    Det lyder underligt at man skulle være medlem af begge foreninger bare fordi hunden er købt i Sverige

• #34   28. jun 2016 Jeg synes da køber selv skal kontakte skk og høre ad..

• #35   28. jun 2016 Ja det måbe vi gøre men der står vi skal være medlem ....
    Nånå prøve ..
    Og ja altså nu hjælper jeg dem da de åbenbart ik selv føler de kan .... Det er jo ikke alle der har lige let ved alting vel

• #36   28. jun 2016 Men det er faktisk en af de trælse ting ved at købe udenlandsk. Der er ikke nogen klar regler for hvordan man håndterer reklamationer og det er super svært som køber at reklamerer, fordi man står alene..
    Det er Feks en af de ting man som racerepræsentant bør nævne for købere inden for racen. Der er F.eks. Ingen danske kuld bologneser på vej pt. Alle interesserede henvises udenlandsk, men vær obs på købeloven vi er vandt til ikke gælder osv osv..

• #37   29. jun 2016 Jeg har nu kendskab til at Patella Luxation kan påvises på 8 ugers hvalp, så den holder ikke helt. Det kan godt være, at man ikke kan endelig udelukke det i den alder, men der er da en grund til at vi som opdrættere tester for det i sundhedstjekket i forb. med første vaccination.

Mit indtryk er, at det er mindre almindeligt at opdrættere i Sverige udbetaler erstatning. De jeg kender, der har købt hunde med problemer i Sverige, har ikke fået erstatning. Opdrætterne forsikrer sig, og så er det op til hvalpekøberne at fortsætte forsikringen.

Jeg har lidt samme indtryk af Norge. Jeg kender en enkelt, der har opnået at få erstatning for en hvalp, der måtte aflives efter få måneder pga. enten ocd eller patella lux. Det var en kamp at få erstatningen, den norske kennelklub var inde over og fik den norske pyr klub til at lægge pres på opdrætteren. Jeg ved, at både opdrætteren selv og de andre opdrættere var rystede, over at hun var blevet tvunget til at betale. Og det på trods af, at hun havde tilbudt erstatningshvalp i næste kuld, men kun kunne tilbyde det forkerte køn, som ikke havde interesse, men hun havde jo på den måde faktisk anerkendt et erstatningsansvar, men betale penge, nej, det var man simpelthen ikke vant til.

Så jeg er ret enig med flere andre her, man skal altså tænke sig om, når man køber i udlandet. Man kan fint finde en god hund, men det er noget sværere, når tingene gå galt.

• #38   29. jun 2016 Okay der står nu flere steder at det tidligst vil ses 12-14 ugers alderen

• #39   29. jun 2016 PL kan jo opstå af flere årsager. Forkert bygning af knæet, dårlig udformning af ledet, slappe led bånd, fejlernæring, skader og slag.. Og ikke alle er arvelige.

• #41   29. jun 2016 Krumme - det kommer jo an på årsagen, om det kan ses der. Rigtigt at hvis der er fejlplaceret eller dårligt formede led, så kan der konstateres der.
    Men løseledbånd kan F.eks komme i forbindelse med løbetider, fejlernæring, og traumer kan man jo heller ikke..

• #43   30. jun 2016 Og kommer det af trauma eller fejlernæring, så skal opdrætter jo heller ikke hæfte for det. Så i den sammenhæng giver det mening, at opdrætteren mener, at han eller hun ikke er erstatningspligtig, når hunden er testet fri i 8 ugers alderen.

• #47   30. jun 2016 I Holland har man krav om tjek for Patella Luxation for pyreneere, og der er udpeget en bestemt person, der må gøre det, ligesom vi har dyrlæger herhjemme, der er de officielle øjenlysere.

Opdrætterne dernede siger, at hun tager rigtigt hårdt, og hun finder nogle pl'er som de alm. praktiserende dyrlæger ikke finder. Så en del afhænger altså af, hvem der mærker efter.

Kommentér på:
Garanti på hund

Annonce