4.118 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 36 Svar

Garanti på hund fra DKK Garanti på hund fra DKK

Når man har købt hund ved en DKK avler er der jo de 2 års garanti, men hva dækker det helt bestemt??

Dækker det hvis f.eks nu på en schæfer at ørene ikke sidder som de skal altså at de enten "vælter" eller slet ikke står op. Hunden er købt til at få avlsgodkendt..

og dækker det hvis hunden har svær HD..

Vil lige sige dette har ikke noget med mine hunde at gøre..

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælpe til 16 fjedre i trampolin 500 kr.
  • Hang TV 600 kr.
  • Hænge TV op på væg og sætte til (har kun el-ledning) 500 kr.
  • Vi har en lampe med lyd dæmper funktion, der ikke helt virker 500 kr.
  • Nedtagning af lamper 2.000 kr.
  • Udskiftning af ventil på vandrør til opvaskemaskine 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Garanti på hund fra DKK
  • #1   24. nov 2011 Okay grå schæfer er jo ikke til show men f.eks ørene vil da kunne gøre den ikke vil kunne gå videre..

• #2   24. nov 2011 Vil det så sige at man hellere ikke vil kunne gå tilbage til avler??

• #3   24. nov 2011 House of ... Gælder det også når der i kontrakten står at hunden sælges som udstillings og avlshund ?

• #5   24. nov 2011 Altså f.eks Jamie jeg selv har er købt til at jeg ville prøve at få hende avlsgodkendt.. Men også købt til at være familie og brugshund.. Det står i kontrakten vi har lavet.. Det er en DKK kontrakt..

• #6   24. nov 2011 For schæfere er det mere end sjældent at de sælges som andet end familiehund - og så dækker garantien hverken eksteriørfejl eller fejl i brugsegenskaber.

Hvis man vil have en anden afkrydsning i kontrakten, så kommer man sandsynligvis også til at betale en væsentlig større sum for hunden.

Angående ører er der heldigvis ikke tradition for at tape så meget i schæferregi - noget jeg sætter pris på, da en schæfer der ville give bløde ører videre kunne blive avlsgodkendt. DET ville være noget skidt for racen.

• #9   24. nov 2011 Jeg tror bare vi skal gå ud fra, at der snydes, hvor der snydes kan :o)

• #10   24. nov 2011 Jeg ved ikke hvordan det er med andre racer, men for schæferen gælder det, at der kan være hundredetusinder af kroner i en enkelt hund. Og det får altså det værste frem i folk.

Så derfor skal man dælme være om sig.

• #11   24. nov 2011 Altså om hun kan kåres eller ej er ikke det vigtige med mine hunde... Jeg tænker bare hvis det nu var for nogen.. Hørte om en hvis hund havde så svær HD at hunden måtte aflives.. Vedkomne fik en anden hund af avler uden beregning..

Det er der mit spørgsmål egentlig kommer ud af??

• #13   24. nov 2011 Har også hørt nogle få en del af prisen tilbage på hunden pga svær HD mener jeg det var..

• #15   24. nov 2011 Jo du kan få en del af pengene retur for ørefejl, som jo også er en fejl, og dermed dækker købeloven: "Opdrætter hæfter for mangler, der er arveligt betigede, eller medfødte"... Uaset hvad hunden er købt som, så er det en fejl. Hvis hunden er købt som brugshund, vil din andel af pengene du skal have retur, være mindre end hvis hunden er købt som avlshund. Men en fejl er det, hvordan du end vender og drejer det.

Og det med at schæfere sjældent sælges som andet end familiehunde, så kan jeg kun sige, at både jeg selv, og alle andre opdrættere som jeg har forbindelse med, de sætter selvfølgelig også deres kryds i brughund i købsaftalen, da det er det, som jeg avler hunde til, og som jeg selvfølgelig skal kunne garantere for.

Og jo, hvis hunden har svær HD, så har du krev på pengene tilbage, eller en ny hund.

Tjek vejledningen til DKK's købsaftale, der står en stor del af det.

• #16   24. nov 2011 Synes jeg også, men det vil sige de egentlig ikke have behøvet det??

• #17   24. nov 2011 M O

Mange tak for svar..:)

• #19   24. nov 2011 De fleste følger DKK's kontrakt, som jo giver en ny hund ved aflivning for HD (inden den er to år) eller økonomisk kompensation ved HD D og E.

Der er også opdrættere - og STOR respekt for dem - der giver to års fuld garanti på hunden. Altså at man får alle penge tilbage eller en ny hund, hvis køberen ikke er tilfreds med købet - uagtet grunden.

Det er BARE i orden - og respektfuldt overfor de hvalpe, der bliver sendt ud i verden.

• #20   24. nov 2011 Okay vi snakker indenfor de første 2 år af hundens levetid.. I den schæferhundeklub jeg går i siger de at det er bedst at få taget billederne inden de 2 år.. Overhørte kun samtalen så fik ikke lige svar på hvorfor..

• #21   24. nov 2011 Der er ingen automatik i at man kan få penge tilbage for ørefejl hos schæfere overhovedet.
    Opdrættere kan vælge det. Det samme gælder alle mulige andre eksteriørfejl, herunder tandfejl.

Hvad angår kryptorchisme kan opdrætteren også selv vælge at skrive i kontrakten, om der er kompensation. Dette hvis hunden er solgt som familiehund.

• #22   24. nov 2011 Charlotte: Jo... Har selv fået penge refundetret fra opdrætter, pga. stort overbid på min hund, som ellers fungere som han skal.... 1/4 del af købsprisen.

• #23   24. nov 2011 CH: Tjek købeloven, eller kontakt DKK, købeloven kan ingen opdrættere fravælge. Slev om nogen skulle være så frække, at skrive at køber frasiger sig købeloven, og selv om køber uvidende har skrevet under, så gælder købeloven stadigvæk.

Og hvis der er en fejlpå hunden, så kan opdrætteren fra starten sælge hunden under pris, men så er der også taget højde for fejlen.

• #24   24. nov 2011 M O - det har jeg også fået på min gamle hund, der havde massivt overbid... Men det er ikke noget der er krav om eller noget som alle opdrættere hverken gør eller skal gøre.

• #25   24. nov 2011 M O - købeloven dækker de ting, der står i kontrakten. Der er ikke automatisk dækning for eksteriørfejl.

• #26   24. nov 2011 Der er IKKE 2 års garenti på en DKK hund
    men der er 2 års reklamationsret - det er ikke det samme langt fra.

• #27   24. nov 2011 Erika B

Ups var også det jeg mente.. Beklager fejlen..

• #28   24. nov 2011 Erika, der er så vidt jeg husker garanti i den form, at hvis hunden har en smitsom sygdom med sig fra opdrætteren, som den dør af, så er der garanti for købsprisen.

Hvad angår arvelige sygdomme, så er det jo stadig kun, hvad der står i kontrakten der gælder. Ellers er hunden jo "købt som beset"

• #29   24. nov 2011 Jeg er så forvirret...

Hvis hunden har svær HD og man finder ud af det inden hunden fylder de 2 og den er købt til at skulle kunne holde til brugsarbejde.. Så kan man ikke gå tilbage til avler???

Og hunden som er købt til at kunne blive avlsgodkendt så er der intet at gøre pga det med ørene??

Vi snakker ikke mine hunde vil jeg godt lige slå fast!!!

• #30   24. nov 2011 Nu med 2 - det man gør er, at når man køber sin hund, så tjekker man sin kontrakt og forhandler den med opdrætteren sådan så der står de ting, man gerne vil have taget højde for.

Når man bruger en standard DKK-kontrakt, så får man delvist kompensation for hunde med HD D og E. Hvis de må aflives får man fuld kompensation.

Køber man med kryds i familiehund, så får man ikke pr. automatik kompensation for hverken eksteriørfejl, tandfejl eller manglende brugsegenskaber.

Man kan kun forlange kompensation i forhold til det, der står i kontrakten. Og har man ingen, så er hunden købt som beset og der er intet at gøre hverken i forhold til fejl eller arvelig sygdom.

• #31   24. nov 2011 Charlotte, jeg vil gætte på, det gælder for PL som med HD.

DKK anbefaler dog en tredjedel af prisen ved HD, så vidt jeg husker. Medmindre hunden aflives, så er der fuld kompensation.

Og alt inden hundens fyldte 2 år.

• #32   24. nov 2011 Et link til kontrakten:

http://www.dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/Koebsaftale_indtastning.pdf

• #33   24. nov 2011 Det er bare iorden.. Så tror jeg, at jeg har forstået..

• #34   24. nov 2011 Ved ikke om det er skrevet, men man kan vist få halvdelen af købssumen tilbage ved HD hvis an beholder hunden og hele beløbet/en ny hvalp ved HD og hunden aflives. Inden to år.

• #35   24. nov 2011 Charlotte, ja, det kan det.

• #36   24. nov 2011 Nu som - ja det lyder meget rigtigt, at det er halvdelen... Det klinger velkendt :o)

• #37   24. nov 2011 http://www.dansk-kennel-klub.dk/Kobeloven

• #38   24. nov 2011 Ja sådan var det med Zenta dengang for 4 år siden smiley

• #39   24. nov 2011 CH: Der er ikke oget der hedder: Købt som beset, med mindre fejlen´i købskontrakten allerede er blevet kompenseret, med en lavere købspris. Ellers hæfter opdrætter på fejl der er arvelige eller medfødte, UANSET hvad der er krydset af. Hvis det er en fejl jf. den specifikke race, så hæfter opdrætter. En Opdrætter kan aldrig omgås købeloven....

Kennel of House: Nej, det var så absolut ikke fordi min opdrætter var god, tvært imod. Det var DKK, der blev konsulteret.....

Nu med 2 DKK schæfere: JO du kan gå tilbage til opdrætter, hvis du har en hund med svær HD. De skal enten give dig en ny hund, eller ALLE pengene tilbage, hvis du afleverer hunden eller afliver den.

• #40   24. nov 2011 Sakset fra DKK købelov: Ved forbrugerkøb kan opdrætter dog ikke give køber en dårligere retsstilling end købeloven foreskriver. Generelle ansvarsfraskrivelser er ugyldige.

• #41   25. nov 2011 M O

Okay..:)

• #42   19. feb 2018 Gælder det også hotspot og allergi

Kommentér på:
Garanti på hund fra DKK

Annonce