{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.317 visninger | Oprettet:

Julie T
Julie T
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Garanti på en hund {{forumTopicSubject}}

Hej,

I Juni 2007 købte vi en Bichon Havanais. Da hunden har skiftet tænder opdager vi at den ikke har tabt sin ene mælketand, der nu sidder foran den blivende tand. Mælketanden er idag blevet fjernet ved dyrelægen. I den anden side af undermunden sidder der stadig en mælketand og dyrelægens røngten billede viser at der ikke er en blivende tand nedenunder.

Jeg har talt med Kennelens ejer, og han mener ikke at det er dækket af garantien. Han henviser til at hunden er købt som familie hund. Prisen for hunden var det samme om den blev købt som det ene eller det andet og vi blev ikke spurgt. Da vi købte hunden spurgte jeg til hvilken form for garanti vi havde i forhold til hunden, og han fortalte at fejl på tænder var en af de ting der var dækket. Idag siger han, at det kun er ved et skævt bid eller underbid at garantien gælder.

Jeg mener nu at det er en defekt når hunden ikke får alle sine tænder.

Hvordan står vi stillet? Kan man kræve noget af købsprisen retur? og hvor skal man henvende sig?

mvh
Julie

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Garanti på en hund
  • #1   27. feb 2008 ring til dkk og hør hvad de siger om jeres situation...

• #2   27. feb 2008 Nu undrer jeg mig lidt......Har I lavet en skriftlig kontrakt med sælger? Hvor der står at sælger dækker tandfejl? Ellers er det påstand mod påstand. Og hvis I ikke skal bruge den til udstilling, hvorfor så gå så meget op i en manglende tand??

• #3   27. feb 2008 Normalvis er der ikke garanti på manglede tænder , da det ikke er en gene for hunden , hvis man vil have en udstillings hund, kan man først få den når den er udvokset , og færdig med tandskifte osv. opdrættere sælger ikke 8 ugers hvalpe , som udstillings hund, men som familie hunde ...

• #4   27. feb 2008 Ejer af .. Det kommer da vist an på hvilken opdrætter man køber hund ved og hvad standard siger..

• Julie T
    Julie T Tilmeldt:
    okt 2007

#6   27. feb 2008 Der står desværre ikke noget om garanti på købsaftalen. Det er en standard DKK aftale. Ejeren af kennelen sagde til mig at garantien bla. dækkede fejl på tænder. Det er desværre ikke blevet skrevet i købsaftalen. Jeg kan bare ikke forstå at man er dårligere stillet fordi der er sat kryds i familiehund og ikke i udstillingshund.

• #7   27. feb 2008 Stine - og race du får ikke en Chihuahua opdrætter til at garantere perfekt bid på en 8 ugers hvalp , små racer har ofte problemer med tandskifte osv. du kan få en hvalp med perfekt bid, og 6 x 6 i hvalpe tænder , når den så skifter kan den have 4 x4 selv om forældren har fuldt tandsæt ..

• #8   27. feb 2008 Jamen hvad er problemet i en manglende tand, hvis den ikke skal bruges til udstilling? Drejer denne tråd sig om penge eller?? :-))

• #9   27. feb 2008 Ejer.. Ja og race smiley Ved de små kan ha problemer..

Men nu er jeg ikke til små og ville aldrig købe en hund,med kryds i familiehund..

• #10   27. feb 2008 Du kan læse vejledninge til købsaftalen på dette link:

(link fjernet)

Under de forskellige mangler der er beskrevet mener jeg din situation falder under den nederstående, da de andre mangler handler om sælgers oplysningpligt og vildlende oplysniger, og da situationen er opstået efter overdragelses, må det være sidste punkt:

"hvis hunden i øvrigt er af anden eller ringere beskaffenhed eller brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende omstændigheder skulle være"

Det du kan få er et forholdsmæssigt afslag i prisen hvis din hund lider af en mangel. Da der er kryds under familiehund bliver det nok svært at argumentere for at en manglende tand nedsætter hundens brugbarhed.

Tror ikke du kommer langt med at diskutere dette med opdrætteren og det lyder allerede som om du har prøvet det! Så eneste måde ud af denne tvist er at sætte en advokat på sagen for at få bevisførelsen igennem! Men dette vil helt sikkert blive en bekostelig omgang.

Undskyld det lange svar! Håber det kan bruges til et eller andet smiley

• #11   27. feb 2008 Hej
    Hvis den er fra Dkk kan du ringe til deres jurist alle tordage ml 15.30-18 på 70206603 og høre hvor du står
    mvh Linda

• #12   27. feb 2008 Tror faktisk ikke der er så meget at gøre når der ikke er skrevet direkte i købsaftalen, at opdrætter giver garanti for manglende tænder.....

Jeg har solgt en hvalp med underbid,,,i salgsaftalen skrev jeg at hvis underbidet ikke rettede sig efter tandskifte,,,,fik køberne en refusion på 2000,-

Underbidet rettede sig ikke, og jeg betalte selvfølgelig de penge til køberne......

Tror ikke at der findes særlig mange opdrættere der giver en garanti for fuldt tandsæt, efter udskiftning at mælketænder.....

• Julie T
    Julie T Tilmeldt:
    okt 2007

#13   27. feb 2008 Tak for jeres svar. Jeg har sendt en mail til DKK og må høre hvad de siger.

mvh
    Julie

• #14   27. feb 2008 og ja, du er som sådan dårligere stillet når du sætter kryds i familiehund!

• #15   27. feb 2008 Mette H.

Enig :o) jeg kan heller ikke se problemet med en manglende tand, når hunden er købt som familiehund. Det kommer ikke på nogen måde til, at have indflydelse på hundens liv.

Ja det er måske rigtig, at man er dårligere stillet ved at sætte kryds i familiehund, hvis det er en udstillingshund man ønsker. Men hvis man vil være sikker på, at hunden har udseenet til udstilling. Så må man vente og så betale det mere for en unghund.
    Uanset hvor godt en 8 til 10 ugers hvalp ser ud, er der vel ingen, der kan spå om fremtiden ?

• #16   28. feb 2008 Jeg er ret sikker på at din hund lever et langt og godt liv uden den tand og jeg forstår godt din opdrætters indstilling til problemet, det er det der kan ske, og det er der ingen garanti der dækker.

Kommentér på:
Garanti på en hund

Annonce