Whippet {{forumTopicSubject}}
Håber i har lyst til at dele ud af Jeres viden og meninger
Jeg ønsker mig inderligt en whippet og har gjort det i mange år.
Der er ikke noget som haster, så jeg har god tid til at finde den helt rigtige
Men, der er et par spørgsmål som trænger sig på:
1: Er der forskel på linjerne i de whippets som klarer sig godt på udstilling og dem som er gode væddeløbere?
2: Har læst at der er langt imellem sygdommene i denne race. Men hvad med farverelaterede sygdomme? Skal man holde sig fra grå/blå?
3: Hvorfor er det så sjældent jeg ser en sort whippet på udstilling?
Det var vist det for nu Håber I vil hjælpe mig med at opklarer disse ting
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.478
feb 2011
Følger: 11 Følgere: 13 Hunde: 4 Emner: 23 Svar: 230
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 11 Emner: 78 Svar: 7.897
Officielt skulle der ikke være forskel på udstillings- og løbslinjer, men i virkeligheden er der. Der er enkelte udstillings whippets, som klarer sig godt til løb, men de er få.
I lure coursing ses en del flere, den pt. bedste herhjemme er af udstillingslinjer.
Jeg har ikke koncentreret mig så meget om løbslinjer, har overværet en del løb i Sverige og mødt nogle hunde der og jeg opfatter en del af dem som skarpere og med højere stress niveau, end jeg bryder mig om.
Jeg ved, der skulle findes whipper med farverelateret pelstab, men har ikke mødt nogle, nok også fordi, der ikke avles mange blå, så de ses ikke så tit, det samme med de sorte, dem er der langt imellem også.
Der er ikke ret mange whippet opdrættere, der avler specifikt efter farve, heldigvis for så tror jeg fænomenet kunne blive udbredt.
Ghini og Norma er fawn og selv om de ikke lider af pelstab, er det tydeligt, at deres hårlag er tyndere end på de to brindler her i huset og det er ganske almindeligt.
Af samme grund ville jeg aldrig krydse fawn x fawn.
De sorte har et lidt blakket ry, de få som ses i udstillings sammenhæng, er enten amerikanske importer, eller afkom efter disse og mange er meget store. Jeg har selv store whipper (Yota, Cala, Norma) og er ikke størrelsesforskrækket, men de kan blive for store, selv i mine øjne og på sigt vil jeg gerne have størrelsen ned.
Min sort/hvide Alfa var 54 cm. høj, max højden for tæver er 47. Alfa var også typisk på et andet punkt, der ofte ses hos de sorte amerikanske importer, hun var egetkønsaggresiv (absolut ikke ønsket) og på visse punkter mere terrier end whippet af sind.
En enkelt svensk kennel, har lavet nogle smukke sorte med dejligt sind, men igen de er meget store.
http://zeligwhippets.weebly.com/
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.432
Mine forældre har 2 tæver derfra og hvis du har lyst kan vi godt finde ud af at du kan komme og møde dem.
Tina
mar 2015
Følger: 11 Følgere: 9 Hunde: 2 Svar: 430
Eyes: (cataracta, pra and vitreus degeneration), heart (mitral valve desease and DCM), some autoimmune desease but usually one dog here and one there, and there is very less x-rayed backs but there found some lumbosacral vertebra. epilepsy in some lines. Corns (håber det er til at forstå - ellers må du spørge)
Det lader ikke til de har de store problemer med pelstab (pga farve) som feks italieneren har.
Og så er der temperamenterne. Tror det er smart at møde en masse forskellige og se hvad man er til
feb 2011
Følger: 11 Følgere: 13 Hunde: 4 Emner: 23 Svar: 230
Whippet