2.294 visninger
|
Oprettet:
whippet {{forumTopicSubject}}
Hvad er jeres erfaringer med Whippeten?
Hvordan er dens sind? Stærk psyk? usikker?
hvad kræver den af motion?
Er den trænbar til de basale lydighedsting derhjemme (indkald, sit, dæk)?
Hvordan er sundheden?
Ligger det til whippet/ mynderne at være skudræd?
Hvordan over for fremmede?
og andet der er vigtigt at vide
jul 2008
Følger: 20 Følgere: 16 Hunde: 5 Emner: 55 Svar: 1.532
Jeg orker ikke lige at skrive et laangt essay, MEN, hæhæ. Min veninde har to, og de er formidable i hjemmet. De er stille og rolige, overfalder ingen, på nær med en lille nysser ind i mellem. Udenfor døjer hun med at de gerne vil jagte lidt. Jeg kender så også en som har gået til agility og lydighed på "højt" plan med sin.. Men mener som udgangspunkt man godt kan sige at det er en selvstændig hund, som man ikke kan bestikke med godbidder.
Sundheden er god, nogle lider dog af kryptohoisme, om det ligger til bestemte linier, ved jeg ikke.
Måske kan nogen af individer kaldes for reserveret, eller tilbage trukket. Men det er hvis man sammenligner dem med labradorer. De overfalder ikke fremmed før de kender dem
jul 2008
Følger: 20 Følgere: 16 Hunde: 5 Emner: 55 Svar: 1.532
Og mit indtryk med motion er at de kræver enkelte ture om ugen, hvor de virkelig kan rende frit (helst med et ordentlig hegn, ikke bare tråd hegn), men ellers kan de "nøjes" med almindelige gåture i snor
Og jeg er imponeret - min veninde har IKKE trænet hinter med sine, og begge går bare så flot i snor
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.110
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.472
Hun er ikke spor skudræd eller lydfølsom på nogen anden vis, men hun kan høre en godbidspose der rasler på ca en kilometers afstand.
En whippet kan sagtens lære forskellige ting, men det er ikke en hund der kan arbejde/træne særligt længe af gangen og de er generelt lidt følsomme. Har løbet agility med min whippet i hendes yngre dage og husker stadig hvor længe jeg arbejdede på at få hende i tunnellen igen efter jeg havde råbt NEJ af hende idet hun løb derind.
Indkald kan være et problem med en whippet, da den gerne jager alt. Men det er slet ikke umuligt.
Sundheden er generelt god, ikke rigtig nogle arvelige sygdomme og høj levealder.
Min whippet er totalt ligeglad med fremmede hun ikke kender godt. Dem hun kender hilser hun pænt på, andre er hun helt uinteresserede i.
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 77 Svar: 3.714
Lykkedes det at lære den det må det betraktes som en bonus.
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 259 Svar: 2.481
Jeg bor på landet, hvor der kan være vildt. Er det så helt håbløst at slippe en whippet sådan et sted?
Den lyder ellers som en perfekt hund hvis man har børn og ikke den store tid til træning som min malle kræver
Men jeg vil gerne kunne slippe den, da vi bor ved fjord og gode lufte områder
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 236 Svar: 9.475
Og desuden også på ture med os andre , løst.
mar 2008
Da jeg havde sommerhus i Sverige, gik min whippet løs på den uindhegnede grund uden nogensinde at jage andet end mus. Ville aldrig turde lade min terrier gøre det samme, så havde hun nok boet i de store svenske skove i dag
Dog kræverdet lidt træning at have en whippet der kommer på indkald og desværre skal det lige genopfriskes ind imellem.
Først en video af Nanna, som ikke kommer når jeg kalder.
http://youtu.be/-pfUK_X4u9k
Dernæst et par uger senere, hvor vi har arbejdet lidt med hendes selvkontrol og forståelse for indkald
mar 2008
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 11 Emner: 78 Svar: 7.897
Alfa, en stor tæve, mor mix linier, far er ren amerikaner, af liner, der er kendt for deres terrierpræg. Hun er driftstærk og kræver en del aktivering både mentalt, men især fysisk.
Hun bliver rastløs og destruktiv, hvis hun ikke får sit behov for fysisk udfoldelse dækket.
Hun har noget mere temperament, end de fleste andre whipper, er egetkønsaggresiv og gider ikke fremmede hunde, som hun ikke er vokset op med, men meget venlig og imødekommende over for mennesker som gider hende.
Med hensyn til aktivering er hun mere krævende end nogle af de jagtlinie gravhunde jeg har haft, men mindre krævende end de ft. spaniels, der har været i husstanden.
Ghini en god gang mix af linier, er ligeledes driftstærk, men meget typisk whippet afslappet inde, fuld knald på ude.
Hun er venlig overfor andre hunde, men gider kun leg med få (pointer, spinone, kleiner münsterlænder)
Hun hopper til gengæld i favnen på alle mennesker, der bare viser hende en lille smule opmærksomhed, hun er alt andet end reserveret.
Hendes behov for aktivering er moderat og der kan sagtens springes en dag over, uden at hun går op i limningen.
Fælles for begge, de er skudfaste og alt andet end nervøse, de tager alt nyt med knusende ro.
Jeg har dem med på både ferie- og forretningsrejser rundt omkring i Europa og de elsker at være med.
Nogle whipper kan være det jeg kalder "sprogsensible" forstået på den måde, at de faktisk opfatter temmelig mange ord i en almindelig samtale og det kræver lidt omtanke.
Eks. kan det være klogt at vælge et stopord, der ikke indgår i almindelig samtale.
Jeg har tidligere brugt "nej", men det er udskiftet med et russisk "njet".
En periode kravlede Alfa nogle gange rundt langs panelerne, eks. når vi spiste aftensmad og jeg fattede intet, indtil det gik op for mig, at det var når ordet "nej" indgik i samtalen, i helt almindeligt toneleje.
Den stakkels hund havde følt sig irrettesat uden at forstå grunden, som jo heller ikke var der.
Begge har sikkert indkald og kan stoppes selv om der springer en hare for snuden af dem.
De er hjernevasket med fløjte fra 9-ugers alderen og har ikke fået lov at misse et fløjteindkald det første års tid.
Fløjteindkald belønnes altid med ruskeleg med kaninskind.
Jeg vil trods det aldrig stole 100% på dem, men jeg kender deres reaktionsmønstre og fornemmer jeg, at de er ved at komme derud, hvor jagtinstinktet og driften tager over, bliver de kaldt hjem og sat i snor.
Herhjemme bor de sammen med kat og det er ikke problemfrit, de er aldrig alene med katten, de provokeres begge voldsomt, hvis han er i legehumør og dasker ud efter dem med poten.
Et par gange har han været tæt på at få knækket nakken.
Alfa kan de gængse lydighedskommandoer, Ghini kan også, men jeg beder hende aldrig om at sidde, heller ikke selv om hun går "plads", står jeg stille er hendes "plads" stående.
Det har jeg valgt, fordi Ghini, som en del andre whipper og greyhounds ikke kan lide at sidde, hun vælger stort set aldrig den stilling selv, hun står eller ligger, det at sidde er tydeligt ubehageligt.
Ghini er træningsmæssigt typisk mynde, stiller jeg krav, hun ikke forstår, skrider hun. Keder hun sig ligeså,
Alfa kan altid bestikkes til lidt mere med en godbid, den hopper Ghini ikke på, eneste belønning, der tæller for hende er leg.
Ghini er som mange mynder ikke særlig interesseret i mad og spiser kun, når hun køres op i drift, det er til tider en kamp at holde sul på hende og sådan har en del whipper det.
mar 2008
Her er whippeten bare kommet dumpende, uden jeg har valgt linjer eller race for den sags skyld.
Jeg anede ikke at det var terrier-agtige ogkrævende linjer (måske jeg alligevel skal have en whippet igen så).
Jeg elsker min whippet, men efter min smag er der ikke nok knald på. Hun er simpelthen så helt utroligt doven og rolig.
Hov, og en anden ting: De whippets jeg kender er alle glade for mad, som i altædende. Har desuden tre italienske mynder og en greyhound til træning og de er alle meget madmotiverede. Har ofte hørt det der med at mynderne ikke er aå glade for mad, men har til gode selv at oplevedet
mar 2008
okt 2010
Det gælder også rene udstillingslinier, hunde med terrierpræg udviser større selsikkerhed og viser sig ofte bedre i en udstillingsring
Whippet er jo oprindeligt en lurcher (mynde/terrier mix) og jeg har en ide om, at de oprindeligt har haft en hel del mere terriertemperament end vor tids hunde.
De hunde som Alfa kommer allerbedst ud af det sammen med er vore venners Kerry blue terriere, de minder temperamentsmæssigt meget om hinanden.
Begge mine er af rene udstillingslinier, men med driftstærke forældre, dovne/rolige indendørs, men de er altid parat til at komme med på tur og havde jeg haft interessen, tror jeg at Alfa kunne have lært/lære en pokkers masse trick, hun fanger meget hurtigt nye øvelser.
Ghini gider simpelthen kun spise, når hun er kørt helt op, jeg kaster frisbee og leger trækkeleg med kaninskind i 15-20 minutter før hun får sin mad serveret.
Det eneste hun til nød sætter tænderne i som belønning er hjemmebagte vaniliekranse og labre larver, men det holder jo ikke som træningsgodbidder med alt det sukker
Jeg havde samme hyr med min gamle whippet og dengang havde jeg ikke luret sammenhængen mellem drift og spiselyst, så hun var stort set altid undervægtig.
Eneste undtagelse var i eftersommeren, hvor det vrimler med mus, der åd hun sig tyk og fed i musesteg.
Jeg har af samme grund smidt klikkeren langt væk, når jeg træner med hende, det er simpelthen for langsommeligt at skulle belønne med kaninskind ved hvert evigt eneste klik
jul 2007
Men den eneste negative ting jeg kan læse, det er deres jagtinstinkt i forhold til at jeg bor ude hvor der er mange harer, katte og dådyr.. Og jeg vil kunne have en hund jeg kan slippe løs, ellers er det ikke et rigtigt hundeliv i mine øjne:)
okt 2010
Jeg plejer at sige at de negative ting er jagtinstinktet og deres tyvagtighed.
Alfa stjæler alt spiseligt indenfor rækkevidde, hvilket betyder, at vi har al mad i aflåste skabe og børnesikret køleskab, hun klatrer på reoler, køkkenlåger med børnesikring og åbner glas med skruelåg, så det er nødvendigt.
Ghini stjæler ikke mad, men sko, sokker, blyanter mv., hun ødelægger intet, så det er ret uskyldigt.
Havde du ikke malle (eller anden driftstærk race) ville jeg også fremhæve at whippethvalpe kan være rædselsfulde.
De bider og snapper, er meget aktive og kan komme op alle vegne, men hjernen er ikke med, så de er ikke klar over at det måske ikke er så smart at lave flyespring fra spisebordet, når man nu selv er kommet derop.
Deuden er en del destruktive i opvæksten, men det forsvinder
okt 2010
Hegn på min. 180 er et must, gerne højere.
jul 2007
Ja det tyvagtige kan vel godt være belastende..
en destruktiv hvalp skræmmer mig ikke, jeg synes det hører til at være hvalp
Vores hus ligger ikke i vildtæt område, det er i et helt almindeligt villaområde med marker rundt om byen
men der er forhåbentligt minimum 6 år til jeg skal have ny hund, men jeg kender kun virkelig til hunde der kræver en del aktivering. Og det kommer også an på om jeg stadig vil dyrke IPO eller anden sport Det er lige i den tid hvor jeg forhåbentligt har små børn osv.
okt 2010
Men jeg ved mange får en brat opvågning, når de får en whippethvalp med hjem, de kender kun den voksne hund og havde ikke forestillet sig at hvalpene var små hyper krokodiller
Whippet er super som familiehund og det er en rigtig god race til børn i alle størrelser.
Mine elsker børn og tager behørigt hensyn til alder, de kunne ikke drømme om at springe op af et lille barn, der kommer usikert stavrende, samme hensyn tager de ikke til voksne.
Som træningsmakker nej, der ville jeg også vælge noget andet
jul 2007
okt 2010
Til gengæld er kombien hunde og børn fantastisk, når den lykkes og ungerne kan lige så godt tidligt blive "hjernevaskede" til at blive små hundeglade mennesker, det gør tingene nemmere, hvis de skal slæbes med til div. hundeaktiviteter, at interessen også er der fra deres side
jul 2007
Men ja det kræver overskud at have hvalp/hund, men nogen hunde kræver mere end andre, både som hvalp og voksen så det er om at finde en som lever op til alle krav og whippet lyder meget sådan, når man har en travl dagligdag, hvor der ikke er overskud til at træne op til diverse ipo prøver, men stadig vil ud og nyde nogle gode ture
whippet