1.288 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Hvordan tilgiver i jer selv? Hvordan tilgiver i jer selv?

Jeg har gået og tænkt på det her i noget tid. Dengang vi fik Freja var jeg 11 år og havde ikke en klap forstand på hunde. Vi havde fået at vide, at hvis hunden var rigtig ulydig, kunne man tage den om snuden. På flere ture opførte Freja sig som hvalpe nu engang gør, og var meget fikseret på snoren og ville gerne bide i den, og dette stoppede selvfølgelig ikke bare man trak snoren ud af munden på hende.
Jeg tog hende derfor engang om snuden (og jeg tror næsten, at hun lagde sig på jorden), mens jeg råbte til hende, at hun skulle stoppe. Så det gjorde hun. Og jeg har bare SÅ dårlig samvittighed over det. Sådan en lille, uskyldig hvalp, der slet ikke har fortjent at blive behandlet på den måde. Generelt den måde, jeg som yngre barn omgik hende på, når jeg kravlede op til hende i kurven og krammede hende; overskred hendes grænser.

Jeg har jo rykket mig milevidt siden og det er ALDRIG noget jeg overhovedet kunne finde på at overveje i dag, men synes stadig det er enormt svært at acceptere, at jeg har gjort de her ting - især vægter det rigtig meget at det er noget, jeg vitterligt ikke "kan gøre godt igen".
Hvordan tilgiver i jer selv? Sådan en sætning kan godt lyde selvmedlidende og enormt dramatisk. Og det er jo ikke fordi, at sådan en opførsel har været normen - men de episoder jeg kan huske, hvor jeg har været grov og overskredet hendes grænser, fylder jo alligevel lidt.

Jeg kigger på min hund og ser at hun trives og er glad, og jeg, som endda aldrig holder "samtaler" med hunden, har også prøvet at sætte mig ned, kigge hende i øjnene og fortælle hende, at jeg er ked af det og hvor meget hun er elsket. Lidt ligesom for at mærke en fysisk accept.
Men jeg har simpelthen stadig SÅ dårlig samvittighed over for min kære, dejlige hund. Man føler sig jo forståeligt nok ikke som et særlig godt menneske når man har været så grov over for hunden, også selvom det er lang tid siden. Er det bare noget, man skal give tid?

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rens Terrasse+ olie 7.000 kr.
  • Se på strøm til komfur - flytte ledning til ny gruppe? 2.000 kr.
  • Fejl på opvaskemaskine 870 kr.
  • Spørgsmål 400 kr.
  • Elektriker 850 kr.
  • Haveloungesæt, fod er knækket 1.526 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvordan tilgiver i jer selv?
  • #1   7. maj 2015 Det ved jeg ikke.

Jeg måtte sige stop og sige farvel til min hanhund for nogle uger siden.
    Den dårlige samvittighed er ved at æde mig op.

• #2   7. maj 2015 Det er jeg ked af at høre. Dårlig samvittighed kan virkelig være noget af det værste. Især, fordi det er så uhåndgribeligt. Der er ikke lige én eller anden bestemt metode til at lindre det..

• #3   7. maj 2015 Præcis.
    Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal komme over det.
    Lige nu håber jeg at det med tiden vil blive nemmere. Ellers så ved jeg sku ikke smiley

• #4   7. maj 2015 Sif da hun var lidt mere ung hvalp.da have hendes krop og ben ikke helt vokse op hendes knogler, var ikke helt så stærke. og jeg lege lidt for voldsom med hende så hendes ene ben have hopper ud af led. jeg bliv fuldkommen ked af det, og tror hendes ben var brække men dyrlægen sagde at hun skulle bare have ro i nogle par dagen så var hun frisk igen... men jeg bliv så choker og ked af det for det var min mor og fars hund .det gik udover smiley

• #6   7. maj 2015 Jeg har trænet efter de metoder som fornuftige hundefolk forbander langt væk. Det gjorde jeg i 80`erne for det "gjorde" man dengang. jeg har ikke tilgivet mig selv endnu og kommer aldrig til det. Jeg har været SÅ hård ved mine hunde at jeg ikke KAN tilgive mig selv!!

• #8   7. maj 2015 Hvis man gør noget fordi man ikke ved bedre, så er der i min verden ikke den helt vilde brug for tilgivelse. Det er jo straks noget andet, hvis man VED at det man gør er forkert.
    Det er ikke en skam at være uvidende - men det er en skam at ikke tage imod ny viden og flytte sine standpunkter.

• #9   7. maj 2015 Om jeg tilgiver mig selv ved jeg ikke. Men jeg glæder mig på mine afdøde hundes vegne når jeg tænker på at de ikke er her mere. For det var ærlig talt ikke ret sjovt at være hund da de var her. INGEN adgang til huset ud over bryggers, så hunden var stort set altid alene helt fra lille hvalp smiley Rusken i nakkeskindet hvis den knurrede når jeg tog benet fra den. For det SKULLE man jo kunne. Skæld ud og ryk i snoren, når den en sjælden gang kom med på gåtur smiley Nej det var ikke noget værdigt hundeliv. Så jeg glæder mig over at det er slut for deres vedkommende og jeg glæder mg over at jeg er blevet SÅ meget klogere og har lært uendeligt meget mere om hunde så Charlie har et ordentligt liv smiley

• #10   7. maj 2015 Jeg har kun haft hund efter jeg har lært om forstærkning og positiv træning, men jeg havde hest inden. Og guderne skal vide at jeg har trænet dem med fuldstændigt latterlige "lederskabs"-volds-idéer. Men altså, jeg ændrede mig jo, lærte noget og ændrede min egen adfærd. En ting er at gøre noget dumt, når man ikke ved bedre, og er blevet fortalt gang på gang af autoriteter man ikke tør/kan sætte sig op mod hvordan tingene skal gøres. En anden ting er at blive ved med at handle forkert, selvom man godt ved det er forkert. Hvis man ændrer sine træningsmetoder i takt med at man lærer mere og mere, så synes jeg ikke man skal have dårlig samvittighed over at man gjorde det forkert engang. Det var jo et skridt på vejen til at blive en ikkevoldelig, kærlig og konsekvent dyreejer/-træner. Og det er jo en god ting smiley

• #11   7. maj 2015 Desuden kan man jo glæder sig over hvor fantastisk, hundeverdenen har udviklet sig. Da jeg som "forhenværende" hestemenneske gik over til hund, blev jeg gang på gang overrasket over hvor sindssygt meget folk generelt ved og har sat sig ind i af læringsteori. De ved de skal ignorere uønsket adfærd og forstærke ønsket, de ved de skal sætte sig ind i hundesprog, de ved at det handler om træning og ikke lederskab - ja det er grundlæggende ting, men ift. hesteverdenen er det meget, meget langt fremme med dyrevenlige træningsmetoder. Selvfølgelig er hundeverdenen ikke perfekt, og ja det går stille og roligt fremad i hesteverdenen med viden om disse ting - og først og fremmest ønsket om at vide. Men vi skal da helt klart glæde sig over hvor godt, hundefolkene har taget hundevenlige træningsmetoder til sig! smiley

• #12   7. maj 2015 Uha jeg lavede også mange fejl med Daisy. Hun er jo min første hund og jeg havde lært at sådan og sådan skulle man opdrage en hund og hvis ikke man var streng, ville den tage styringen osv.
    Jeg blev heldigvis hurtigt klogere og ændrede min måde at behandle hende på.
    Men kender godt den der dårlige samvittighed. Og Daisy er en meget blød hund og kan slet ikke tåle at man hæver stemmen bare lidt smiley Eller nu er hun jo gammel og halvdøv, så det bliver man nødt til hvis hun skal høre en, men det er jo ikke på nogen sur måde smiley

• #13   7. maj 2015 Har nu heller aldrig fattet folk der holder hund i bryggers, og ikke må komme i resten af huset.. Hvad F...... Skal man så have den for..
    Eller har den stående i en snor i haven hele dagen..
    Nå..
    Men kender udmærket det med dårlig samvittighed... Man bliver heldigvis klogere med tiden, og gudskelov har hunden jo den fantastiske evne at tilgive, og hurtigt glemme , og elske dig betingelsesløst.. Det hjælper da på det smiley

• #14   7. maj 2015 Det er en rigtig god tilgang, Minion. Og i har jo helt ret - det er ikke nogen skam at være uvidende, så længe man tager imod ny viden. Men hjertet siger jo bare nogen gange noget helt andet end den fornuftige del af hjernen. Jeg ved jo godt, at jeg er ikke er den eneste der har dårlig samvittighed i forhold til hundene. Men det er alligevel "rart" (hvis man kan bruge sådan et ord) at høre fra andre smiley

• #15   7. maj 2015 Det er et rigtig godt emne, Fünke smiley jeg har også tit tænkt på de her ting.

• #16   7. maj 2015 Jeg priser mig lykkelig for, at hunde som regel er rimeligt tilgivende dyr. Det samme med heste. For HOLD nu op, hvor kan jeg få ondt af de stakler, når jeg tænker tilbage... De var så ikke alle mine egne, og det var ikke mig der var værst, men jeg accepterede alligevel det hele. Indspændinger, glidetøjler, hård hånd, saveri/nykkeri i biddet, minimal foldtid, pisk og sporer i stor stil. Puha...

Mht. hunde, tror jeg ikke, at jeg har været værst, for jeg har først for alvor haft med vores hunde at gøre (træning og opdragelse og den slags), efter jeg har fået mere viden. Men jeg kan godt få lidt ondt i maven, når jeg fx ser at mine forældre opdrager deres (/vores, da jeg bor hjemme) hund, efter nogle noget anderledes principper, end hvad jeg selv ville have gjort. Også selvom jeg fortæller dem, hvordan man nok burde gøre i stedet. Jeg må bare acceptere, at det er ude af mine hænder, selvom det stadig giver mig en smule dårlig samvittighed.

• #17   7. maj 2015 Jeg lider også stadig under den ondeste samvittighed over at have opgivet kampen med min Joey. smiley Jeg fortryder til evig tid, hvordan jeg kunne give op efter seks års kamp, og ikke bare tage de resterende år med.

Det tror jeg aldrig jeg tilgiver mig selv, men det giver mig blod på tanden efter at give min næste hund det bedste liv nogen kunne forestille sig.

• #18   8. maj 2015 Bare vent om ti år siger vi det samme om de metoder vi bruger nu.

Jeg har ikke dårlig samvittighed, men er glad for at jeg er blevet klogere.

• #20   8. maj 2015 Måske dårlig ryg, når hullerne skal dækkes igen smiley

Tænker nu mest metoder, det skifter hele tiden, hvad det nyeste og bedste er.

• #22   8. maj 2015 Mike: Jeg kan godt forestille mig at det må have gjort ondt, at han blev solgt videre. Jeg kan ikke forestille mig hvor ondt det ville gøre hvis Freja skulle sælges.. men at være fornuftig og realistisk omkring sine evner er da bestemt positivt.

• #23   8. maj 2015 Godt og lidt "ubehageligt" emne du tager op, respekt for det:-)
    Kan sagtens forstå dig, det ER frygteligt at vi mennesker har den magt overfor om et dyr skal have et godt eller et dårligt liv.

Tror vi alle, selv nu når vi ved bedre, nogen gange har mistet tålmodigheden og talt højt eller hevet i snoren eller andet dumt.

Min dårlige samvittighed døjer jeg også med, ting som jeg har gjort for mange år siden da jeg ikke vidste bedre. Vi kan kun gøre os selv den tjeneste at acceptere at vi fejler og træffer dumme beslutninger, som vi heldigvis har lært af, MEN stakkels de dyr som har måtte betale prisen for vores dumheder.

Håber vi bliver tilgivet af de dyr, da vi ihvertfald prøver at gøre livet godt for de dyr vi har nu. Vi er nød til at lærer at leve med det og vide vi er så meget klogere nu.

• #24   8. maj 2015 Jeg tror på vi mennesker er sat her på jorden for at lære, og der oftest af vores fejl vi lærer mest. Vi kan ikke se ind i fremtiden, og kan derfor ikke tage den viden med os tilbage til nutiden, eller for den sags skyld til fortiden. Vi kan tænke nok så meget tilbage på det vi kunne have gjort anderledes, men uden en tidsmaskine kan der ikke ændres på det. Der er så mange ting, som jeg gerne ville have gjort anderledes, det kan jeg så gøre i nutiden og fremtiden, men jeg kan ikke ændre fortiden. Dårlig samvittighed æder en op inden i, man kan ikke bruge den til noget andet end, at banke sig selv oven i hoved, spørgsmålet er så om man bliver et gladere menneske af det. Man kunne også vende den om og sige hold op, hvor er jeg taknemlig for, at jeg i dag har en helt anden viden, så jeg ikke lave de samme fejl igen og så vælger at fokusere på det.
    Og selvfølgelig kan det ikke undgås den dårlige samvittighed kommer op i en, men man kan vælger om man vil give den energi smiley

• #27   9. maj 2015 Man lærer af det og giver det derved værdi.

min første hund var længe om at blive renlig. da hun egentlig var ret stor (6 mdr), fik hun et tilbagefald og tissede på gulvet efter en gåtur. Jeg vidste jo egentlig bedre men besluttede mig for at tvære hendes snude ud i tisset. havde jo hørt det så mange gange.

Det var ikke en magisk løsning på problemet, og bevirkede tværtimod at hun styrtede ind under bordet og gemte sig, næste gang hun havde et uheld indenfor.

jeg valgte at lære af det. forstå at det var forkert og aldrig gøre det igen.

Kommentér på:
Hvordan tilgiver i jer selv?

Annonce