Hvordan tilgiver i jer selv? Hvordan tilgiver i jer selv?
Jeg har gået og tænkt på det her i noget tid. Dengang vi fik Freja var jeg 11 år og havde ikke en klap forstand på hunde. Vi havde fået at vide, at hvis hunden var rigtig ulydig, kunne man tage den om snuden. På flere ture opførte Freja sig som hvalpe nu engang gør, og var meget fikseret på snoren og ville gerne bide i den, og dette stoppede selvfølgelig ikke bare man trak snoren ud af munden på hende.
Jeg tog hende derfor engang om snuden (og jeg tror næsten, at hun lagde sig på jorden), mens jeg råbte til hende, at hun skulle stoppe. Så det gjorde hun. Og jeg har bare SÅ dårlig samvittighed over det. Sådan en lille, uskyldig hvalp, der slet ikke har fortjent at blive behandlet på den måde. Generelt den måde, jeg som yngre barn omgik hende på, når jeg kravlede op til hende i kurven og krammede hende; overskred hendes grænser.
Jeg har jo rykket mig milevidt siden og det er ALDRIG noget jeg overhovedet kunne finde på at overveje i dag, men synes stadig det er enormt svært at acceptere, at jeg har gjort de her ting - især vægter det rigtig meget at det er noget, jeg vitterligt ikke "kan gøre godt igen".
Hvordan tilgiver i jer selv? Sådan en sætning kan godt lyde selvmedlidende og enormt dramatisk. Og det er jo ikke fordi, at sådan en opførsel har været normen - men de episoder jeg kan huske, hvor jeg har været grov og overskredet hendes grænser, fylder jo alligevel lidt.
Jeg kigger på min hund og ser at hun trives og er glad, og jeg, som endda aldrig holder "samtaler" med hunden, har også prøvet at sætte mig ned, kigge hende i øjnene og fortælle hende, at jeg er ked af det og hvor meget hun er elsket. Lidt ligesom for at mærke en fysisk accept.
Men jeg har simpelthen stadig SÅ dårlig samvittighed over for min kære, dejlige hund. Man føler sig jo forståeligt nok ikke som et særlig godt menneske når man har været så grov over for hunden, også selvom det er lang tid siden. Er det bare noget, man skal give tid?
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1467 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.149
Jeg måtte sige stop og sige farvel til min hanhund for nogle uger siden.
Den dårlige samvittighed er ved at æde mig op.
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 266 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.596
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1467 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.149
Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal komme over det.
Lige nu håber jeg at det med tiden vil blive nemmere. Ellers så ved jeg sku ikke
dec 2010
Følger: 88 Følgere: 66 Hunde: 4 Emner: 1 Svar: 928
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.490
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 82 Hunde: 2 Emner: 348 Svar: 6.087
Det er ikke en skam at være uvidende - men det er en skam at ikke tage imod ny viden og flytte sine standpunkter.
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 4.352
maj 2012
Følger: 9 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 86 Svar: 1.006
maj 2012
maj 2005
Følger: 102 Følgere: 101 Hunde: 2 Emner: 545 Svar: 14.737
Jeg blev heldigvis hurtigt klogere og ændrede min måde at behandle hende på.
Men kender godt den der dårlige samvittighed. Og Daisy er en meget blød hund og kan slet ikke tåle at man hæver stemmen bare lidt
nov 2014
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 25 Svar: 286
Eller har den stående i en snor i haven hele dagen..
Nå..
Men kender udmærket det med dårlig samvittighed... Man bliver heldigvis klogere med tiden, og gudskelov har hunden jo den fantastiske evne at tilgive, og hurtigt glemme , og elske dig betingelsesløst.. Det hjælper da på det
apr 2008
maj 2012
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.556
Mht. hunde, tror jeg ikke, at jeg har været værst, for jeg har først for alvor haft med vores hunde at gøre (træning og opdragelse og den slags), efter jeg har fået mere viden. Men jeg kan godt få lidt ondt i maven, når jeg fx ser at mine forældre opdrager deres (/vores, da jeg bor hjemme) hund, efter nogle noget anderledes principper, end hvad jeg selv ville have gjort. Også selvom jeg fortæller dem, hvordan man nok burde gøre i stedet. Jeg må bare acceptere, at det er ude af mine hænder, selvom det stadig giver mig en smule dårlig samvittighed.
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 36 Hunde: 1 Emner: 14 Svar: 963
Det tror jeg aldrig jeg tilgiver mig selv, men det giver mig blod på tanden efter at give min næste hund det bedste liv nogen kunne forestille sig.
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 981
Jeg har ikke dårlig samvittighed, men er glad for at jeg er blevet klogere.
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 981
Tænker nu mest metoder, det skifter hele tiden, hvad det nyeste og bedste er.
apr 2008
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 6 Svar: 108
Kan sagtens forstå dig, det ER frygteligt at vi mennesker har den magt overfor om et dyr skal have et godt eller et dårligt liv.
Tror vi alle, selv nu når vi ved bedre, nogen gange har mistet tålmodigheden og talt højt eller hevet i snoren eller andet dumt.
Min dårlige samvittighed døjer jeg også med, ting som jeg har gjort for mange år siden da jeg ikke vidste bedre. Vi kan kun gøre os selv den tjeneste at acceptere at vi fejler og træffer dumme beslutninger, som vi heldigvis har lært af, MEN stakkels de dyr som har måtte betale prisen for vores dumheder.
Håber vi bliver tilgivet af de dyr, da vi ihvertfald prøver at gøre livet godt for de dyr vi har nu. Vi er nød til at lærer at leve med det og vide vi er så meget klogere nu.
mar 2008
Følger: 70 Følgere: 1047 Hunde: 2 Svar: 1.894
Og selvfølgelig kan det ikke undgås den dårlige samvittighed kommer op i en, men man kan vælger om man vil give den energi
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.652
min første hund var længe om at blive renlig. da hun egentlig var ret stor (6 mdr), fik hun et tilbagefald og tissede på gulvet efter en gåtur. Jeg vidste jo egentlig bedre men besluttede mig for at tvære hendes snude ud i tisset. havde jo hørt det så mange gange.
Det var ikke en magisk løsning på problemet, og bevirkede tværtimod at hun styrtede ind under bordet og gemte sig, næste gang hun havde et uheld indenfor.
jeg valgte at lære af det. forstå at det var forkert og aldrig gøre det igen.
Hvordan tilgiver i jer selv?