Afvise hvalpekøbere Afvise hvalpekøbere
Har brug for at komme ud med lidt og måske bare fortælle en træls oplevelse
Sagen er den at vi har fransk bulldog hvalpe 2,5uge gamle.
Har fået mange henvendelser og havde lavet en aftale med et par som skulle komme og se på en hvalp om en uge så vi kunne møde dem og de kunne møde os.
Får så at vide efterfølgende at de bor i en 1-værelses lejlighed og DESUDEN regner de med at få hvalpen med hjem om en uge når de kommer og kigger?!?!
Så er hvalpen 4 uger gammel, hvad sker der lige?
Jeg får en meget dårlig mavefornemmelse og beslutter at de så slet ikke skal købe en af vores hvalpe, men det er bare som om de slet ikke vil forstå det og kommer med undskyldninger og alt muligt.
Er det godt nok nødvendigt at skrive i annoncen at vi forbeholder os retten til at vælge i blandt interesserede?
Puha er helt chokkeret
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.487
maj 2013
Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 15
feb 2014
Følger: 5 Følgere: 168 Hunde: 3 Emner: 683 Svar: 6.008
Forklar dem hvordan det er lige ud, og især at en hvalp ikke må forlade sin mor før den er 8 uger gammel.
Men måske du skal understrege overfor dem at du ingen omstændigheder vil sælge en hvalp til dem.
Og ja, en god ide er nok at pointere i annoncen at I forbeholder jer retten til at vælger de købere fra som I ikke finder egnet.
okt 2011
Følger: 9 Følgere: 35 Hunde: 1 Emner: 92 Svar: 2.081
Det med at de vil hente den hjem før tid, kan enten være en misforståelse omkring hvor gamle hvalpene egentlig er, eller det kan være uvidenhed fra købers side af...
Altså SELVFØLGELIG skal man være sindssygt omhyggelig med hjem man sælger til.. Og du er jo i din fulde ret til afvise dem, som du ikke mener kan opfylde kravene til dine hvalpe..
Når det så er sagt, så synes jeg altså ikke at dit eksempel med denne hvalpekøber er slem? Jeg har hørt det, der var meget værre. Slå koldt vand i blodet
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 3.714
Det kan man sagtens gøre venlig. I dette tilfælde ved at forklare køberne at man syntes de skal vente, til de får et sted at bo med mere plads.
maj 2013
De har min adresse og er nok lidt bange for at gøre dem sure hvis i ved hvad jeg mener
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.760
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.596
Synes heller ikke det er nødvendigt at skrive i annoncen. Selvfølgelig sorterer du i de ejere, der egner sig bedst. Træls oplevelse, men jeg tror også at mange opdrættere oplever købere, der ikke er egnede. Heldigvis fik de jo ikke hvalpen med
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.916
Jeg ville ha det sådan at jeg kunne vælge fra og det gjorde jeg også
Bare så godt at du ikke bare gir dig , for selvfølgelig skal sådanne mennesker da ikke købe en hvaalp af dig .Du skal være fuldstendig ligeglad med, hvor meget de så brokker dig
Hvis du kunne finde på at gi dig på grund af pres ,vil du aldrig komme dig over tanken om det var forkert ,og om din lille hvalp nu har det godt
SÅ hold fast
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.487
Jeg er enig med Housebuster, du må være klar i mælet. Selvfølgelig kan du sende dem materiale om lov osv., men på den anden side på nuværende tidspunkt lyder det til, at det ikke er nogen, du skal sælge til.
Når du først har fået et dårligt indtryk af dem, skal du da ikke sælge til dem, heller ikke selv om de kan/vil vente til 8 uger.
Jeg plejer at skrive i mine annoncer: "sælges til gode hjem". Så har jeg taget lidt forbehold, og det er mig, der beslutter, hvad jeg mener er gode hjem.
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.777
Men jeg selv boede i en 1 værelses med 2 voksne hunde og et hvalpekuld. Der var plads nok til os alle - så bedøm ikke folk på størrelsen af deres hjem, men på størrelsen af deres hjerter
maj 2008
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 93 Hunde: 4 Emner: 955 Svar: 18.096
Opdrætterne til mine hunde vælger bestemt også til og fra blandt købere, og den ene fortalte klart at hun endda nødvendigvis lod folk vælge hvalp selv, synes hun at de matchede en hvalp bedre end en anden, så var det hende der valgte hevilken køber hvalpen endte ved..
Synes bestemt man har al mulig ret til, nærmest pligt til at sørge for at ens hvalpe kommer i de bedste mulige hjem ....
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.252
Du vil få det dårligt, hvis du sælger en hvalp, hvor mavefornemmelsen siger, at det burde du ikke have gjort.
Ang at bo i en et-værelses, så ville jeg heller ikke sælge til nogle der bor sådan, det er for at sige det som det er. De kan sagtens være gode ejere, men det kan også gå galt, især hvis de aldrig har haft hund før. Jeg skal ihvertilfælde kende dem rigtig godt, før jeg ville sige ja.
Så stå fast, du har det ikke godt med at sælge til dem, og så skal du heller ikke gøre det - slut prut - ikke mere at tale om, og du skal ikke forklare en hel masse.
apr 2005
Er folk der flytter fra en 1 værelses til et hus pludselig bedre ejere bare ved at flytte?
okt 2011
okt 2011
apr 2005
maj 2011
Følger: 9 Følgere: 14 Emner: 2 Svar: 921
Jeg har afvist flere, både i tlf, mail eller da de mødte op, fordi man kunne mærke det ikke var dét jeg ønskede af hjem til hvalpen - og så er grunden egentligt ligegyldig og ikke om jeg vil skrive i en annonce at jeg har retten til at afvise folk for selvfølgelig har jeg det - når folk skriver eller ringer, får de simpelthen af vide at den går begge veje og det skal være rette match og kan de ikke forholde sig til dét, så er det ikke her de skal kigge hvalp.
Men det er drønubehageligt at afvise folk, det har ingen da lyst til - men man må bare gøre det pænt, kort og tydeligt og så lukke den dér og ignorere alt der kommer derefter.
Jeg havde en hvalp jeg ikke synes matchede børnefamilier, han gik når der var børn - ikke fordi han utryg eller lignende men man kunne mærke at han gad det ikke i "større mændger", havde en børnefamilie som ville købe ham og jeg sagde nej, de blev ved - forklarede at det lod godt det de kunne tilbyde, men ikke til den her hvalp for det var stik modsatte af hvad han skulle ud til. De blev ved, kunne hente omgående osv. - for dét ændrer jo på hvalpens behov
Det er ens ret, pligt og ansvar at udvælge de helt rigtige hvalpekøbere til ens hvalpe, og forstår de interesserede ikke at det er en tillidssag som går begge veje, så kan man jo pænt fortælle og forklare og forstår de stadig ikke, så er den for mig, meget nem
Og husk - nogle har nemt ved at være "store" i telefonen men det er "varm luft".
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.500
Jeg synes det er en mærkelig idé at folk der har have er bedre hundeejere, for faktisk kommer hunde med have mere sjældent ud og gå.
jul 2009
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 48 Svar: 446
maj 2008
Jeg tror, der findes både gode og mindre gode hundeejere i såvel hus som lejlighed. Men der findes mange hunde, der meget gerne vil opholde sig ude i en have det meste af dagen, så for dem er bolig med have et stort fortrin.
Og jeg synes at mindes, at da du for ikke så længe siden overvejede om Meeko skulle bo hos dig eller hos dine forældre, var den store have hos dine forældre et af argumenterne, fordi han var vant til have og nød at være meget ude
maj 2013
Vil så også lige sige jeg har afvist en som boede i et sommerhus som ringede idag, det var en hund til hendes eks kæreste, det er altså ikke stabilt nok til en hvalp vil jeg mene, hun blev også meget sur og kunne ikke forstå det, for hun boede i rækkehus?? Det er da ligemeget når hunden skal ud til eksen i sommerhuset altså ...
maj 2015
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7
jun 2012
maj 2008
jun 2012
dec 2013
Da jeg solgte min GD sagde jeg det samme, og jeg fik 36 hendvendelser De var så nr 36 der fik lov at købe min hund
maj 2008
jul 2012
Følger: 21 Følgere: 1427 Hunde: 1 Emner: 38 Svar: 7.981
Vi havde selv en, der ringede angående en kat i går. Han ville have kat, så han kunne øve sig til, når de engang om et par år blev forældre. Så havde han lært at tage ansvar. Han ville øve bleskifte på katten og mange andre underlige ting.
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 10.959
maj 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 4 Emner: 274 Svar: 3.407
Jeg bor i et dejligt sommerhus (som min bror ejer) og vil da ikke mene at dette ville være direkte ustabilt. Her trives Freja fint
- Men kan sagtens se at den lugter lidt når hun vil købe den til sin eks
apr 2008
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1467 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.454
Jeg boede i byen på anden sal da jeg købte min Schæferhvalp for 8 år siden. Godt nok 80 kvadratmeter, men alligevel.
Det ser jeg ikke som et problem. For mig handler det om hvad man kan tilbyde hunden.
apr 2011
Jeg påstår heller ikke, at hunde i huse med have pr automatik har et bedre hundeliv
Min race vil gerne være ude, en af mine ligger ude i haven næsten altid og kigger og holder øje, der får hun meget tid til at gå. Men fordi vi har have, så betyder det ikke, at vores hunde ikke oplever andet - de er ude at gå tre gange om dagen forskellige steder, vi kører også gerne til nye strande eller skove.
MEN jeg vil ikke sælge en hvalp til en der bor i en etværelses lejlighed, det synes jeg bare er synd for en hvalp af min race, hvad andre gør vil jeg ikke blande mig i og frem for alt vil jeg ikke gøre mig til dommer over, hvem der er gode og dårlige hundeejere
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 3.714
Her kan den en værelses så bruges
maj 2013
Havde faktisk også en voksen kvinde der ringede og spurgte på en hanhvalp, de var så allesammen solgt, men hun fortalte at hun af princip får sin hund aflivet når den er 5år og så køber hun en ny?! Hvad svarer man lige til det, var helt mundlam
apr 2011
Sådan en kælling skal slet ikke have lov til at købe dyr!! Hos hende havde jeg ikke været venlig.
jan 2012
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 22 Svar: 384
apr 2011
apr 2011
jul 2012
jun 2012
apr 2011
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 514 Svar: 12.509
Aqui derimod, har virkelig brug for bare at kunne være ude. Uanset hvor meget vi går tur, træner, aktiverer, motioner mv., så har han stadig brug for at ligge ude i haven, sove ude i haven, holde øje med fuglene i haven osv. Han ville dø langsomt i en lejlighed af en hvilken som helst størrelse, bare fordi han ikke kunne komme ud.....
dec 2013
maj 2008
På så mange andre områder accepterer de fleste folk jo fint, at hunde er forskellige, at racerne er forskellige, at de har forskellige behov, hvorfor er det så så svært at forstå, at de af os, der ser vores hunde nyde deres have i stor stil, ønsker det samme for vores hvalpe ?
Masser af hunde har et fint liv uden have, og for mig er det ikke størrelsen af boligen, der er det afgørende, men jeg kan da let komme i tanke om kategorier af hunde, hvor jeg synes, at have er om ikke et must, så i hvert fald en stor, stor fordel. Det kunne f.eks. være de store langhårede bamser eller mange af de store spidshunde. Det er generelt hunde, der gerne opholder sig meget ude, ikke bare i forbindelse med tur og aktivering, men også bare ligger i haven og nyder det.
En anden kategori af hunde, jeg synes bør have have, og gerne af en vis størrelse, er de mange hunde, der ikke kan gå løs, og hvor man ikke har andre muligheder for at lade dem tonse frit rundt. Jeg er klar over, at jeg sikkert stikker hånden i en hvepserede her, men jeg synes en hver hund har behov for at kunne bevæge sig frit rundt i eget tempo uden at være forbundet med ejer via snor.
maj 2008
Der er så meget fokus på, at opdrættere bør være seriøse og selektive, når de sælger hvalpe, og der lyder et ramaskrig, når man hører om opdrættere, der lyver, men det bør sørme da gå begge veje.
apr 2008
Starter man ud med at lyve om sin boligsituation - uanset om man så mener at man "blev nødt til det" - så skaber man fandme en dårlig grobund. Og så opfordrer man til, at opdrættere selv begynder at lyve hvilket man jo ikke synes er sjovt når det så går ud over en selv.
Det er simpelthen på ingen måde i orden at snyde andre folk fordi man selv vil have sine egoistiske ønsker opfyldt - UANSET hvad situationen så handler om.
jun 2013
Følger: 9 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 98 Svar: 602
Da vi købte Wolf boede vi i lejlighed på 3 sal. Men kun i et par mdr. Så flyttede vi i hus. Det var vi ærlige omkring ved opdrætter. Og vi flyttede KUN fordi vi fik ham. Hvis man vil det, så vil man det.
Vi er så flyttet en gang efterfølgende igen til et større hus på 260 kvm med 2 altaner og have
Vil rigtig gerne gave styr på have-situationen. Men det bliver når vi får råd til at sætte 2 meter hegn hele vejen rundt
Og så mht det der med at lyve for opdrætter. Det synes jeg er så ærgerligt. Så må man i mit hovede finde en opdrætter som kan se at hendes hunde kan trives i det man tilbyder, eller også må man omstille sig så man kan opfylde opdrætters ønsker,- eller finde en anden race hund som passer bedre til det man kan give
maj 2008
Birgitta, du får det til at lyde som om, man har en gud given ret til at købe en hvilken som helst hund, og hvis sandheden om hvordan man bor ikke er lever op til opdrætters forventning, så er det ok, at lyve om det. Selvfølgelig skal man da være ærlig omkring det, og opdrættere er ikke nødvendigvis så stivsindede, at de ikke hører på, hvad man siger og vurderer ud fra det.
Og hvorfor i al verden skal man ikke kunne spørge ind til sundhed tidligt i forløbet ? Hvis ikke opdrætter bor tæt på en, så er det da relevant at spørge ind til det allerede, inden man tager hjemmefra. I hvert fald hvis det er noget, der har indflydelse på, om man vil købe en hvalp fra det pågældende kuld, så er det da bare om at få det afklaret hurtigst muligt.
apr 2011
Når jeg henvender mig præsenterer jeg mig selv og min familie, skriver hvad jeg vil med hunden, og hvad jeg kan tilbyde den, og så skriver jeg, hvad jeg søger efter. Det handler både om, hvad jeg søger af udseende, mentalitet og sundhed - det hele i første mail, så starter vi derfra.
På den måde får man med det samme afstemt forventninger og italesat, hvad man tilbyder og hvilke krav man har.
Det har jeg ikke oplevet har været noget problem. I anden mail spurgte jeg til pris også - så der er 100 % rene linjer fra start af, det synes jeg er rart for både mig og opdrætter.
Starter det hele med en løgn og fortielse, ja så er grundlaget for godt samarbejde da helt udelukket, mistillid fører intet godt med sig.
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.054
Når jeg står overfor at skulle sælge mine hvalpe, bliver der også stillet en række krav til køberne... Og jeg vil heller ikke sælge til nogen, der bor i en lille 1 værelses......
apr 2011
Når man sælger hvalpe, så skal man som opdrætter gøre sig umage og kun sælge til nogen man mener kan give hunden det den har brug for, man skal prøve at sikre sig, at hvalpen får det mest optimale. Jeg ville ikke sælge til nogen der vil holde hunden som havehund - alt det er jo snakket igennem inden man sælger, man spørger selvfølgelig også til, hvad ejer vil lave med hunden og hvordan de vil aktivere den.
At have en hund i etværelseslejlighed eller kun tilbyde den en tilværelse som havehund - ingen af delene ville være optimalt for min race, derfor vil jeg ikke sælge til folk der kan tilbyde hunden det, jeg siger ikke, at de er dårlige hunde-mennesker, jeg synes bare de skal vente med en hund af min race, til de får lidt mere plads og mere tid til aktivering, det vil være mit svar til dem.
Og så er sagen jo sådan set ikke længere - de kan jo købe hund et andet sted, det behøver jo ikke lige netop være hos mig.
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.054
Så kan andre folk synes at kravene er nok så uretfærdige
apr 2011
maj 2008
Men hun nød da i stor stil, når det var sommer og døren stod åben så hun kunne gå ud og ind som hun ville, og endnu mere nød hun, når vi var i haven. Så selv for hende var haven en bonus.
De fleste mennesker jeg kender, der har have, bruger da haven en del, og jeg tror, de fleste hunde nyder at være med derude, selvom de ikke er typen, der gider være derude alene.
Men for de hunde / racer der virkelig nyder at opholde sig ude også ud over tur/aktivering, ville der da være større grund til at kritisere en opdrætter, der ikke tog hensyn til det i forbindelse med salg end en der gjorde.
jul 2012
jul 2012
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.950
Det er fandme ikke i orden!
dec 2013
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.131
apr 2011