{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.751 visninger | Oprettet:

Løb med chihuahua {{forumTopicSubject}}

Hvad siger I til det?
Nogle siger nej - og det undre mig? Kan I komme med nogle grunde, hvis I er imod?

Min chihuahua på 5 måneder er meget lydig. Hun går lige ved min side uanset tempo. Jeg vil rigtig gerne løbe med hende EN GANG, når hun er klar. Men hvornår vil I mene at hun er det?
En gang om dagen kommer hun enten en tur i skoven på 2-3 km eller får 1-1½ times træning, hvor vi også går meget. Hun kunne sagtens gå 1-2 km mere end hvad vi gør nu, men jeg vil gerne passe på hendes knogler/led.

Hun viser desuden interesse for agility. Der hvor jeg skal gå må hunden starte som 9 måneders - er det ikke lidt for tidligt?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Løb med chihuahua
  • #1   2. apr 2015 Jeg vil tro man selv skal løbe ret langsomt da dens ben jo ikke er så lange smiley

• #3   2. apr 2015 Når hun er fuldt udvokset, så vil jeg sagtens mene, at du kan begynde at løbe med hende. Hun kan sagtens følge med, det får du ingen problemer med, jeg cykler med min chi indimellem, og han elsker det!

• #4   2. apr 2015 med hensyn til agility så bliver der jo tænkt meget over det ude i DAF og det bliver taget hensyn til hendes alder, min egen (Nr to hund jeg træner i DAF Silkeborg hvor jeg ved at du også går :-D) hun var heller ikke meget ældre end 10 måneder da hun begyndte på begynder agility men det første lange stykke tid der er springene jo helt lave og man træner handling og så videre før at der bliver bygget højde på springene og det bliver der først når hunden er MINDST et år smiley

hilsen en DAF nørd der har gået i dag Silkeborg de sidste fire år smiley

• #5   2. apr 2015 om det er små hunde heller store hunde i den alder så skal da passes godt på. en hund på den alder kan hurtig for ledbåndsskader. det har vi prøver med vores hund Sif hun løb lidt for voldsom rundt i vores haven så fik hun skubber noget i lederne og skulle tag det med ro i 14 dagen men ikke for og lyde ond men virker 2 til 3 km ikke meget for sådan en lille hund smiley

• #6   2. apr 2015 Tak for jeres svar. smiley
    Så kan vi jo godt starte til agility efter lydighed. (Vi er lige blevet færdige med hvalpeholdet)

Mht de 2-3 km så synes jeg ikke det er for meget. Hun har endnu ikke gået mere end 2,5 km på en tur og er knap 22 uger. I starten gik hun selvfølgelig ikke så meget. Det er bygget lige så stille op, og hun kommer ikke til at gå mere før hun er blevet lidt ældre.

• #7   2. apr 2015 Ja det kan du sagtens smiley der bliver passet godt på hundende smiley

• #8   2. apr 2015 nu er jeg ikke typen der gider løbe efter noget... men så hut jeg har forstået, så er det sundest for hunden at ikke skulle galopere hele tiden, men kun højest momentvis - og hvis jeg har forstået det korrekt, så har jeg altså lidt svært ved at se hvordan man skulle kunne løbe med en chi. Dens benlængde gør jo at den er i skarpt trav bare når man går med den... og skal man holde den i traven, så skal man da dælme løbe langsomt.

• #9   2. apr 2015 Jeg tror ikke jeg ville løbe med en chihuahua, men det kom selvfølgelig an på størrelsen, der er ret stor forskel på 3 kg chihuahua og en 1,5 kg chi.
    Jeg ville som Kys min... være lidt bekymret for at hunden hele tiden skulle løbe for stærkt for at følge med. Jeg er dog ikke i tvivl om at nogle ville elske det, chien er en ret aktiv race hvis man giver dem lov til at være det.

Nu er jeg så heller ikke typen der løber, medmindre jeg bliver jagtet af en skummel mand med en kniv eller lign smiley Men jeg ville nok vælge at gå nogle længere ture med hunden, og så steder hvor hunden kunne løbe frit/i lang snor, så den bestemte tempoet, og så selv løbe. smiley
    Tror det slider unødvendigt på en chi at man løber med den, så hellere gå lidt stærkere på gåturene hvis det skal være, der kan de da stadig følge med, uden at de går over i decideret løb.

• #10   2. apr 2015 Min kommer nok op på de 3 kg. Hun vejer allerede 2,5 kg som 5 måneders.

Jeg er klar over at det skal foregå i trav, og ja, jeg er ikke selv i form, så langsom går det i starten. Jeg tænker at løben vil være til de mindre ture, og hvis jeg en dag kommer til at kunne løbe mere end 4 km bliver det nok uden hunden. smiley

• #11   2. apr 2015 min pis-ting vejer 5 kg, og der er no way jeg kan løbe langsomt nok til at hun kan nøjes med at trave ved siden af. Når jeg går i almindelig rask gangart, så er hun sådan set i fri trav allerede der.
    Så nej, jeg kan ikke forestille mig at det er en løbe-buddy med så korte ben.

• #12   2. apr 2015 Jeg tror du bliver nød til at kigge på hende, og se til den tid om hun kan følge med i fri trav, kommer hun op og løber, så er det no go, men kan hun følge med i den frie trav som hun også selv bruger når i bare går tur, jamen så kan hun godt.

Ellers gå nogle længere ture med hende til den tid, hvor noget af turen måske er i mere raskt tempo uden at løbe, evt steder hvor hun kan have lang snor, så hun ikke SKAL gå/løbe i dit tempo. Og så tag løbeturene selv.

Men det er altid svært at svare om andres hundes, men jeg har en på 1,8 kg (2 år gammel) og han ville sagtens kunne løbe med mig, men ikke i fri trav, hvis jeg skulle løbe. Han får meget mere ud af at vi går en lang tur, hvor han kan være i lang snor og tonse som det passer ham, og det er meget sundere for ham.

Så mit bedste råd er, kig på din hund og om den kan være i fri trav, og så tænk på hvad den har mest gavn og glæde af smiley

• #13   2. apr 2015 umm jeg har 4 hunde på Chi størrelsen - og faktisk lidt større og jeg vil ikke anbefale at løbe med dem. Det er klart sundets for hunden at trave når den skal løbe over længere distancer og det er altså normalt gå-tempo for mig. At løbe med en lille hund så den tvinges til at galopere for at følge med synes jeg svarer til at cykles med en stor så den tvinges til at galopere hele tiden. Den er ret krævende for hunden og desuden ret belastende. Så nej jeg ville vælge at bruge dens energi på andre måder fx træning, spændende og varierede gåturer osv.
    Desuden bliver løbeturen ikke kun meget langsom men også ret kort hvis man skal tage hensyn til Chi'ens ret lille størrelse.

Jeg har haft en hundetræner som havde hunde på størrelse med chien og lidt stører. Hun løb med dem og trænede en hel del agility. Ingen af hendes hunde er nogensinde blevet over 9 år og alle har haft slidgigt. Jeg siger ikke det nødvendigvis er derfor men jeg synes det er værd at have med i betragtning at man let kan komme til at presse en så lille hund mere end godt er.

Mine hunde kommer dagligt med på laaange gåturer hvor de får lov at løbe fri i eget tempo. Motionene bliver ikke monotom og hundene elsker det. Cleo på 10 år kommer stadig med over alt men har en taske hun får lov at komme op i når hun har brug for et hvil.

Men altså nej jeg ville ikke gøre det. Jeg synes der er alt for stor chance for at komme til at presse hunden mere end godt er. Jeg ville som sagt langt hellere gå noget lange spændende turer med din hund i skove, på stranden osv. Træne lydighed, tricks og samarbejdsøvelser, og næsearbejde osv.

• #14   3. apr 2015 Så vil jeg lige fortælle, at min chi sagtens kan holde en trav, selvom jeg har rimelig fart på cyklen, så jeg ville sagtens kunne løbe med ham, hvor han bare holdt en trav. Men måske han bare har været trav-hest i hans tidligere liv. smiley

• #15   4. apr 2015 Jeg synes nu også, at min allerede nu kan løbe fint i trav. Ikke fordi jeg er startet med at løbe med hende, men når vi træner gå pænt, så kan jeg godt finde på at løbe kort, for at udfordre hende.

Men nu må vi se - jeg er slet ikke i form selv, så hurtig tempo starter jeg ikke ligefrem ud med. smiley

Kommentér på:
Løb med chihuahua

Annonce