1.751 visninger
|
Oprettet:
Løb med chihuahua {{forumTopicSubject}}
Hvad siger I til det?
Nogle siger nej - og det undre mig? Kan I komme med nogle grunde, hvis I er imod?
Min chihuahua på 5 måneder er meget lydig. Hun går lige ved min side uanset tempo. Jeg vil rigtig gerne løbe med hende EN GANG, når hun er klar. Men hvornår vil I mene at hun er det?
En gang om dagen kommer hun enten en tur i skoven på 2-3 km eller får 1-1½ times træning, hvor vi også går meget. Hun kunne sagtens gå 1-2 km mere end hvad vi gør nu, men jeg vil gerne passe på hendes knogler/led.
Hun viser desuden interesse for agility. Der hvor jeg skal gå må hunden starte som 9 måneders - er det ikke lidt for tidligt?
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.813
feb 2005
Følger: 9 Følgere: 22 Hunde: 5 Emner: 80 Svar: 438
mar 2013
Følger: 14 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 18 Svar: 309
hilsen en DAF nørd der har gået i dag Silkeborg de sidste fire år
dec 2010
Følger: 89 Følgere: 66 Hunde: 4 Emner: 1 Svar: 932
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 239 Svar: 3.390
Så kan vi jo godt starte til agility efter lydighed. (Vi er lige blevet færdige med hvalpeholdet)
Mht de 2-3 km så synes jeg ikke det er for meget. Hun har endnu ikke gået mere end 2,5 km på en tur og er knap 22 uger. I starten gik hun selvfølgelig ikke så meget. Det er bygget lige så stille op, og hun kommer ikke til at gå mere før hun er blevet lidt ældre.
mar 2013
Følger: 14 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 18 Svar: 309
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 75 Hunde: 2 Emner: 341 Svar: 6.059
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.249
Jeg ville som Kys min... være lidt bekymret for at hunden hele tiden skulle løbe for stærkt for at følge med. Jeg er dog ikke i tvivl om at nogle ville elske det, chien er en ret aktiv race hvis man giver dem lov til at være det.
Nu er jeg så heller ikke typen der løber, medmindre jeg bliver jagtet af en skummel mand med en kniv eller lign Men jeg ville nok vælge at gå nogle længere ture med hunden, og så steder hvor hunden kunne løbe frit/i lang snor, så den bestemte tempoet, og så selv løbe.
Tror det slider unødvendigt på en chi at man løber med den, så hellere gå lidt stærkere på gåturene hvis det skal være, der kan de da stadig følge med, uden at de går over i decideret løb.
jun 2008
Jeg er klar over at det skal foregå i trav, og ja, jeg er ikke selv i form, så langsom går det i starten. Jeg tænker at løben vil være til de mindre ture, og hvis jeg en dag kommer til at kunne løbe mere end 4 km bliver det nok uden hunden.
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 75 Hunde: 2 Emner: 341 Svar: 6.059
Så nej, jeg kan ikke forestille mig at det er en løbe-buddy med så korte ben.
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.249
Ellers gå nogle længere ture med hende til den tid, hvor noget af turen måske er i mere raskt tempo uden at løbe, evt steder hvor hun kan have lang snor, så hun ikke SKAL gå/løbe i dit tempo. Og så tag løbeturene selv.
Men det er altid svært at svare om andres hundes, men jeg har en på 1,8 kg (2 år gammel) og han ville sagtens kunne løbe med mig, men ikke i fri trav, hvis jeg skulle løbe. Han får meget mere ud af at vi går en lang tur, hvor han kan være i lang snor og tonse som det passer ham, og det er meget sundere for ham.
Så mit bedste råd er, kig på din hund og om den kan være i fri trav, og så tænk på hvad den har mest gavn og glæde af
jun 2010
Følger: 42 Følgere: 62 Hunde: 11 Emner: 383 Svar: 3.516
Desuden bliver løbeturen ikke kun meget langsom men også ret kort hvis man skal tage hensyn til Chi'ens ret lille størrelse.
Jeg har haft en hundetræner som havde hunde på størrelse med chien og lidt stører. Hun løb med dem og trænede en hel del agility. Ingen af hendes hunde er nogensinde blevet over 9 år og alle har haft slidgigt. Jeg siger ikke det nødvendigvis er derfor men jeg synes det er værd at have med i betragtning at man let kan komme til at presse en så lille hund mere end godt er.
Mine hunde kommer dagligt med på laaange gåturer hvor de får lov at løbe fri i eget tempo. Motionene bliver ikke monotom og hundene elsker det. Cleo på 10 år kommer stadig med over alt men har en taske hun får lov at komme op i når hun har brug for et hvil.
Men altså nej jeg ville ikke gøre det. Jeg synes der er alt for stor chance for at komme til at presse hunden mere end godt er. Jeg ville som sagt langt hellere gå noget lange spændende turer med din hund i skove, på stranden osv. Træne lydighed, tricks og samarbejdsøvelser, og næsearbejde osv.
feb 2005
Følger: 9 Følgere: 22 Hunde: 5 Emner: 80 Svar: 438
jun 2008
Men nu må vi se - jeg er slet ikke i form selv, så hurtig tempo starter jeg ikke ligefrem ud med.
Løb med chihuahua