Chihuahua. {{forumTopicSubject}}
Chihuahua'ens historie:
Chihuahua er verdens mindste hunderace.
Der er mange myter om Chihuahuaen. Racens historie og oprindelse skaber stadig uenighed blandt forskerne. Man er dog enige om, at Chihuahuaen har sit navn efter Byen Chihuahua i Mexico.
Skrifter gør det klart at Chihuahuaen har været betydningsfuld i Aztekernes religiøse og mytologiske liv.
(Aztekersamfundet eksisterede ca fra 1325 til 1521)
Den mest sansynelige teori om chihuahuaen:
Chihuahuaen menes at stamme fra racen Techichi, der var et populært kæledyr hos Toltec-folket og Aztekerne i det 9. århundrede man troede, at Techichi-hundene kunne beskytte de afdøde sjæle mod bla. onde ånder.
I Mexico er der ligeledes klare beviser på, at der har eksisteret en lille hund, der med stor sikkerhed er forløberen for nutidens Chihuahua. Der er fundet omkring 2000 år gamle ler statuer af Chihuahuaen på Cholulapyramiderne, som er fra før Kristi fødsel.
Racen blomstrede op under den sidste store Azteker hersker Montezuma. Han var kendt for at være en stor elsker af disse hunde, og sandsynligvis var det ham, der var medvirkende til at der var rigtig mange chihuahuaer i det nordlige Mexico. Denne region er i dag byen Chihuahua.
Da Cortez og hans hær i 1520 afløste den Azteketiske kultur, blev den lille hund med de store ører næsten udryddet. De tjente kun som en velkommen afveksling på menuen. Nogle hunde fandt tilflugt hos indfødte familier, men et stort antal løb ud og boede i vildnisset.
Længe havde man udelukkende den originale chihuahua; den korthårede, som nogle steder kaldes den glathårede.
Derefter udviklede man den langhårede Chihuahua, som er blevet rigtig populær i dag.
Lidt om mine erfaringer med racen:
Nogle mener at en chihuahua ikke er en rigtig hund bla. fordi den er lille. Men hvis man vil beskrive en Chihuahua med nogle få ord, så er det ”en stor hund i en lille krop”. Nogle mennesker tror, at Chihuahuaen ryster hele tiden fordi den er bange for alt og alle. Det er bestemt ikke rigtigt. Den lille hund er meget modig og vagtsom, og den vil altid forsvare sit hus, og sin ejer. De fleste chihuahuaer har heller ikke noget problem med at lege med hunde der er meget større og stærkere end den selv, chihuahuaen bider ikke selv mærke i at den er lille, man kan blive helt i tvivl om den er klar over det?
Chihuahua pleje:
Pelsen er meget nem at holde. jeg børster min (han er langhåret) to gange om ugen, og han kommer i bad en gang om måneden eller efter behov.
Chihuahua træning:
Chihuahua'en er meget klog, men min erfaring med min chihuahua er at han bare ikke gider lydighed, han vil hellere vises frem på en udstilling og så hygge med mig (sidde på skødet og blive nusset) eller lege med andre hunde. men ikke alle chihuahua er jo ens, og der er mange af dem der er rigtig gode til lydighed han elsker lange gå ture af alle slags og er så frisk på en tur at han kan rende en cocker træt. han elsker alt og alle, og viger ikke tilbage for en god hundeleg eller nus fra et menneske- chihuahua'en er Selskabshund med stort S!
FCI's racestanart for chihuahua kan læses her: http://www.dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/Chihuahua.pdf
Der er endnu ikke skrevet kommentarer
Chihuahua.
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside