13. aug 2008 Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.350
Ressourceforsvar Ressourceforsvar
Jeg har jo fået mig endnu en lille sheltie, som nu er 9 uger gammel. Luna har taget så fint imod hende, leger med hende og deler meget gerne sit legetøj med hende - giver hende endda legetøj lige foran snuden.
MEN mad! Uha, hun skal bare overhovedet ikke komme i nærheden! Jeg kan fodre dem ved siden af hinanden, når jeg sidder og vogter, at de ikke går i hinandens madskål, Isla er helt syg for at Lunas mad, og det skal hun jo altså ikke have, og Luna bliver sur, som i rigtig sur.
Gnaveting kan jeg desværre ikke give, når de er sammen, da den lille IKKE respekterer, at det Luna har, det skal man ikke tage. Så det foregår i hvert sit rum med børnegitter imellem. Det er virkelig alvor for Luna det her.
Jeg er klar over, at det handler om, at hun ikke stoler på Isla (det kan hun heller ikke), for Alba (min datters hund) og Luna kan sagtens ligge side om side og gnave, aldrig nogensinde ville de tage noget fra hinanden. De kender præcist hinandens grænser.
Er der nogle bud på, hvordan jeg lærer den lille fis at holde snuden for sig selv - ud over at hun får et hak i den af Luna? Eller skal jeg bare leve med, at den slags kan de bare ikke sammen?
Gode råd modtages meget gerne
jan 2008
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 3 Emner: 38 Svar: 509
Hvis du virkelig synes det er vigtigt, at de gør det, kan du prøve dig frem, når de bliver ældre og kender hinanden bedre
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.350
aug 2008
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.805
Og får de gnaveting er de i hver deres bur.
aug 2008
Hun er lynende hurtig, den lille djævel, så man skal virkelig være på dupperne
Ok, Natascha.
aug 2008
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.199
Lunas grænser skal altid respekteres, og når hun kommer med første reaktion (udfaldet er måske nr 7 i rækken), så hjælper du allerede der
- Luna skal have sine ting i fred, men hvalpen skal ikke tirre hende så meget, at udfald om ikke længe, vil blive reaktion nr 1.
Så tag det i opløbet, hjælp hvalpen til at forstå - i starten skal der nok line til, så den kan stoppes hurtigt
aug 2008
Skidegodt bud med linen, Nina, for hun er som et lyn - og hun skal virkelig hjælpes til at forstå, jeg har sjældent mødt en hvalp, der er SÅ vedholdende.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 93 Hunde: 4 Emner: 955 Svar: 18.087
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.579
Har ingen vanskeligheder men det tager tid at lære en hvalp sådanne ting... Ville aldrig turde lade de voksne sætte hvalpen på plads i disse situationer.
Mine spiser alle ved siden af hinanden og respekterer hinandens skåle m.m Yngste hunden er 8 mdr. gammel
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
Dog var Coffey til at begynde med på ingen måde vogtende - hvilket afstedkom at hvalpen tog hvad som helst fra ham.
Nu siger han i det mindste nej, når hun vil tage lækkerier fra ham.
Men humlen har for os været den samme - vi skal beskytte den store mod den lille. Samtidig har vi haft et ønske om, at han også SELV kunne finde på at sige fra. Det gør han så nu - og nu behøver vi ikke hele tiden at være på forkant.
Vi har ikke brugt line - men en schæfer er også knap så hurtig som en Sheltie, trods alt
Vi har stadig nogle opgaver i forhold til at lære hvalpen at tage hensyn. Nogle gange får Coffey selv lov, andre gange stopper vi hende. Det afhænger af hvordan han ser ud og om han "beder os" om hjælp.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
Nu giver det sig selv
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000
Dermed ikke sagt, at jeg synes det er en katastrofe hvis fjolset får et rap over snuden/markering hvis jeg ikke lige er hurtig nok til at gribe ind. Det lærer man jo også af.
jul 2012
Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.059
I en periode satte jeg mig simpelthen på gulvet mellem hundene, når de fik mad eller gnaveting, og så hed det ellers "nej" hver eneste gang, den ene forsøgte at stjæle fra den anden.
Til at begynde med måtte de nøjes med tørfoder og "kedelige" gnaveting som for eksempel gulerødder, og efterhånden som det er gået bedre og bedre, har jeg "opgraderet" gnavetingene.
Efter et par uger kunne de spise tørfoder og "kedelige" gnaveting sammen uden ballade, og nu (9 uger efter det startede) kan jeg give dem dentastix, æbler og gulerødder, når de er er alene hjemme. Rå ben og andre lækre sager får de dog stadig kun, når jeg er hjemme, men de går nu så godt, jeg jeg kan vende ryggen til dem, mens de gumler
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1467 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.149
Hvalpen lærer jo ikke at læse den voksne hund hvis ejeren griber ind.
aug 2008
Lise: Det lyder som noget, jeg kan bruge (med Ninas line), for med rigtig lækre ting, skal det gå mere end stærkt. Jeg sidder på gulvet ved dem, når de spiser foder og guider den lille tilbage mindst 100 gange under et måltid
CH: Ja, der er også situationer, hvor jeg synes, jeg er nødt til at hjælpe Luna, hvor jeg kan mærke, at NU er det rigeligt, men hun siger også selv fra og opdrager hende også, og det får hun lov til. Specielt når hun bliver totalt bidemaskine, så er Luna bedre til at irettesætte hende, end jeg er. Luna bryder sig heller ikke om, når hun bliver helt hysterisk, så kan hun godt bede hende stoppe. Hun er sådan en type, der stiller sig op og gør, hvis hun får et nej fra enten Luna eller mig. Hun minder ufattelig meget om et barn, der bare VIL have sin vilje
M.I.: Ja, det handler jo om, at Luna rent faktisk kan have tillid til, at situationen bliver ordnet, og hun kan ligge i fred og gnave uden den lille irriterende tingest
Eva: Jeg kan også styre det med tørfoder, og det lyder som en god idé at gå langsomt frem med de mere lækre ting.
Nu som: Jeg kan godt se, hvad du siger, men jeg tør sgu ikke
jun 2005
Jeg har observeret kaoz med flere hvalpe og unghunde, og hans første knur udløser en fører, der overtager opdragelsen af hvalpen.
-gør jeg intet eskalerer det, og hvalpen bliver trumlet med vold og magt. Det er ingen tjent med.
De samme hunde, der som hvalpe har fået 'omgangen' af koen og jeg, de respekterer det første brum, eller mit rolige 'lad ham være'.
Har hjulpet med at træne svigermors 2 lhasaer, tæven er yderst madaggressiv og reglen er meget simpel - hver hund spiser på anviste tæppe, ingen hunde må nærme sig hinandens tæppe. Ligger der en snack på gulvet er den fri for alle, dog 'spørger' de inden de tager det, og jeg kan med et ja eller nej bestemme om den pågældende hund må tage snacken, eller om den skal ignoreres.
Stramme regler, og jeg bestemmer roligt og accepterer ingen udfald. Knur er ok, og så overtager jeg derfra.
Selv lhasaerne forstår reglerne, og derhjemme kan de ikke enes om tyggeting eller spise i samme rum. Tæven vogter, og hun vogter længe..
Hvis jeg lod dem være til selv at sige til og fra, så ville tæven være stresset over at skulle vogte, hannen ville få grimme tænder og kaoz ville nok blive aflivet grundet skambidsloven nu en lhasa ikke er så stor, det er der bare ingen der har fortalt freja
Jeg bestemmer, og jeg accepterer ikke hunde der vogter. Jeg sørger for sikker afstand når der spises, og stopper hundene inden de nærmer sig hinandens tæpper/pladser.
Der er ingen drama. Hver hund kommer i køkkenet, og hver hund venter tålmodigt på deres snack. Hver hund går til ro på deres plads, og spiser i ro og mag hvad de har fået
aug 2008
jun 2005
aug 2009
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 51 Svar: 161
http://dkk-faaborg.dk/FOREDRAG.html
aug 2008
aug 2009
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 51 Svar: 161
Men jeg kan godt forstå, at du synes det bliver for langt væk.
aug 2008
Ressourceforsvar