1.295 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Ressourceforsvar Ressourceforsvar

Jeg har jo fået mig endnu en lille sheltie, som nu er 9 uger gammel. Luna har taget så fint imod hende, leger med hende og deler meget gerne sit legetøj med hende - giver hende endda legetøj lige foran snuden.
MEN mad! Uha, hun skal bare overhovedet ikke komme i nærheden! Jeg kan fodre dem ved siden af hinanden, når jeg sidder og vogter, at de ikke går i hinandens madskål, Isla er helt syg for at Lunas mad, og det skal hun jo altså ikke have, og Luna bliver sur, som i rigtig sur.
Gnaveting kan jeg desværre ikke give, når de er sammen, da den lille IKKE respekterer, at det Luna har, det skal man ikke tage. Så det foregår i hvert sit rum med børnegitter imellem. Det er virkelig alvor for Luna det her.

Jeg er klar over, at det handler om, at hun ikke stoler på Isla (det kan hun heller ikke), for Alba (min datters hund) og Luna kan sagtens ligge side om side og gnave, aldrig nogensinde ville de tage noget fra hinanden. De kender præcist hinandens grænser.

Er der nogle bud på, hvordan jeg lærer den lille fis at holde snuden for sig selv - ud over at hun får et hak i den af Luna? Eller skal jeg bare leve med, at den slags kan de bare ikke sammen?

Gode råd modtages meget gerne smiley

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rens Terrasse+ olie 7.000 kr.
  • Se på strøm til komfur - flytte ledning til ny gruppe? 2.000 kr.
  • Fejl på opvaskemaskine 870 kr.
  • Spørgsmål 400 kr.
  • Tømrer skotrende 2.599 kr.
  • Elektriker 850 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ressourceforsvar
  • #1   9. sep 2013 Lad være med at lade dem spise sammen? smiley

Hvis du virkelig synes det er vigtigt, at de gør det, kan du prøve dig frem, når de bliver ældre og kender hinanden bedre smiley

• #3   9. sep 2013 Malene: Det er jo sådan, jeg gør nu smiley Og ja, jeg synes, det kunne være rart, at jeg ikke skal lukke den ene i et rum for sig selv.

• #4   9. sep 2013 Finkaninus: Nej, det tror jeg ikke, at hun gør, men omvendt kan jeg se, hun mener det rigtig alvorligt. Den lille er en stædig hystade, der ikke bare sådan giver sig, hun er ufattelig vedholdende, hvis der er noget, hun vil. Og sådan som du beskriver det, det er også sådan Alba har reageret, hende den bette her er en lidt anden støbning.

• #6   9. sep 2013 Her fodres der altid i to rum, Musashi i bryggerset, og Zippo i køkkenet. Ikke fordi de slås, men simpelthen fordi jeg ikke vil tage chancen.

Og får de gnaveting er de i hver deres bur.

• #7   9. sep 2013 FInkaninus: Det kunne selvfølgelig være en mulighed og så håbe på, at hun en dag forstår, at det er konsekvensen, når hun ikke kan lade være.
    Hun er lynende hurtig, den lille djævel, så man skal virkelig være på dupperne smiley

Ok, Natascha.

• #9   9. sep 2013 Ja, det er fuldstændig sindssygt, så hurtige de er smiley

• #11   9. sep 2013 hurtigheden afhjælpes med en line på hvalpen smiley

Lunas grænser skal altid respekteres, og når hun kommer med første reaktion (udfaldet er måske nr 7 i rækken), så hjælper du allerede der smiley
    - Luna skal have sine ting i fred, men hvalpen skal ikke tirre hende så meget, at udfald om ikke længe, vil blive reaktion nr 1.

Så tag det i opløbet, hjælp hvalpen til at forstå - i starten skal der nok line til, så den kan stoppes hurtigt smiley

• #12   9. sep 2013 Mikala: Ja, hun er en sammensat lille én smiley ;)

Skidegodt bud med linen, Nina, for hun er som et lyn - og hun skal virkelig hjælpes til at forstå, jeg har sjældent mødt en hvalp, der er SÅ vedholdende.

• #13   9. sep 2013 Ville nok også tage chancen og lade den lille lære det på den hårde måde ... går du ind og gør arbejdet for Luna lærer hvalpen jo ikke at læse Luna´s sprog/signaler og forstå hvornår Luna mener det alvorligt ... Men det skal jo heller ikke blive så voldsomt så den lille bliver bidt .... Et bredt gebis, et knur, eller mindre hakken ud skal hun helst respektere fra den voksne ....

• #14   9. sep 2013 Bruger megen energi når de er hvalpe på at lære dem at de skal blive ved egen madskål og at mad/tyggeting ikke er til deling. Går simpelthen ind foran hvalpen og afskærer/afskærmer samt guider den tilbage til egen skål/tyggedims...
    Har ingen vanskeligheder men det tager tid at lære en hvalp sådanne ting... Ville aldrig turde lade de voksne sætte hvalpen på plads i disse situationer.
    Mine spiser alle ved siden af hinanden og respekterer hinandens skåle m.m Yngste hunden er 8 mdr. gammel

• #15   9. sep 2013 Det klinger velkendt det der.

Dog var Coffey til at begynde med på ingen måde vogtende - hvilket afstedkom at hvalpen tog hvad som helst fra ham.
    Nu siger han i det mindste nej, når hun vil tage lækkerier fra ham.

Men humlen har for os været den samme - vi skal beskytte den store mod den lille. Samtidig har vi haft et ønske om, at han også SELV kunne finde på at sige fra. Det gør han så nu - og nu behøver vi ikke hele tiden at være på forkant.

Vi har ikke brugt line - men en schæfer er også knap så hurtig som en Sheltie, trods alt smiley

Vi har stadig nogle opgaver i forhold til at lære hvalpen at tage hensyn. Nogle gange får Coffey selv lov, andre gange stopper vi hende. Det afhænger af hvordan han ser ud og om han "beder os" om hjælp.

• #16   9. sep 2013 Nå ja - madskålen. Same/same - bare uden forsvaret. Bailey ville direkte over til hans. Det forhindrede vi hende i rent fysisk indtil hun fik lært at tage kontakt og vente til der bliver sagt værsågod.

Nu giver det sig selv smiley

• #17   9. sep 2013 Jeg har altid grebet ind, hvis der er et fjols herhjemme der ikke har respekteret en afdæmpet advarsel - og det har altid virket for os. Dyrene har lært at der er ingen grund til at gå helt i selvsving, fordi de ved at jeg nok skal sørge for orden - og efterhånden som fjolset (som regel den yngste) lærer reglerne at kende, så bliver der jo mindre og mindre grund til at hidse sig op.

Dermed ikke sagt, at jeg synes det er en katastrofe hvis fjolset får et rap over snuden/markering hvis jeg ikke lige er hurtig nok til at gribe ind. Det lærer man jo også af.

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.059
    #18   9. sep 2013 Jeg havde stort set samme problem, da min yngste var omkring 9 uger, dog var det hvalpen der viste det største ressourceforsvar.

I en periode satte jeg mig simpelthen på gulvet mellem hundene, når de fik mad eller gnaveting, og så hed det ellers "nej" hver eneste gang, den ene forsøgte at stjæle fra den anden.

Til at begynde med måtte de nøjes med tørfoder og "kedelige" gnaveting som for eksempel gulerødder, og efterhånden som det er gået bedre og bedre, har jeg "opgraderet" gnavetingene.

Efter et par uger kunne de spise tørfoder og "kedelige" gnaveting sammen uden ballade, og nu (9 uger efter det startede) kan jeg give dem dentastix, æbler og gulerødder, når de er er alene hjemme. Rå ben og andre lækre sager får de dog stadig kun, når jeg er hjemme, men de går nu så godt, jeg jeg kan vende ryggen til dem, mens de gumler smiley

• #19   9. sep 2013 Jeg tror jeg ville den voksne hund sige fra og se hvad der sker.

Hvalpen lærer jo ikke at læse den voksne hund hvis ejeren griber ind.

• #20   9. sep 2013 hanne m: Hun respekterer det også - men kun en meget kort stund, så prøver hun igen.

Lise: Det lyder som noget, jeg kan bruge (med Ninas line), for med rigtig lækre ting, skal det gå mere end stærkt. Jeg sidder på gulvet ved dem, når de spiser foder og guider den lille tilbage mindst 100 gange under et måltid smiley

CH: Ja, der er også situationer, hvor jeg synes, jeg er nødt til at hjælpe Luna, hvor jeg kan mærke, at NU er det rigeligt, men hun siger også selv fra og opdrager hende også, og det får hun lov til. Specielt når hun bliver totalt bidemaskine, så er Luna bedre til at irettesætte hende, end jeg er. Luna bryder sig heller ikke om, når hun bliver helt hysterisk, så kan hun godt bede hende stoppe. Hun er sådan en type, der stiller sig op og gør, hvis hun får et nej fra enten Luna eller mig. Hun minder ufattelig meget om et barn, der bare VIL have sin vilje smiley

M.I.: Ja, det handler jo om, at Luna rent faktisk kan have tillid til, at situationen bliver ordnet, og hun kan ligge i fred og gnave uden den lille irriterende tingest smiley

Eva: Jeg kan også styre det med tørfoder, og det lyder som en god idé at gå langsomt frem med de mere lækre ting.

Nu som: Jeg kan godt se, hvad du siger, men jeg tør sgu ikke smiley

• #21   9. sep 2013 Hvalpen ser sagtens de første signaler, men konsekvensen er først alvorlig nok, når der bliver sagt nej med stor alvor.

Jeg har observeret kaoz med flere hvalpe og unghunde, og hans første knur udløser en fører, der overtager opdragelsen af hvalpen.
    -gør jeg intet eskalerer det, og hvalpen bliver trumlet med vold og magt. Det er ingen tjent med.

De samme hunde, der som hvalpe har fået 'omgangen' af koen og jeg, de respekterer det første brum, eller mit rolige 'lad ham være'.

Har hjulpet med at træne svigermors 2 lhasaer, tæven er yderst madaggressiv og reglen er meget simpel - hver hund spiser på anviste tæppe, ingen hunde må nærme sig hinandens tæppe. Ligger der en snack på gulvet er den fri for alle, dog 'spørger' de inden de tager det, og jeg kan med et ja eller nej bestemme om den pågældende hund må tage snacken, eller om den skal ignoreres.

Stramme regler, og jeg bestemmer roligt og accepterer ingen udfald. Knur er ok, og så overtager jeg derfra.
    Selv lhasaerne forstår reglerne, og derhjemme kan de ikke enes om tyggeting eller spise i samme rum. Tæven vogter, og hun vogter længe..

Hvis jeg lod dem være til selv at sige til og fra, så ville tæven være stresset over at skulle vogte, hannen ville få grimme tænder og kaoz ville nok blive aflivet grundet skambidsloven nu en lhasa ikke er så stor, det er der bare ingen der har fortalt freja smiley

Jeg bestemmer, og jeg accepterer ikke hunde der vogter. Jeg sørger for sikker afstand når der spises, og stopper hundene inden de nærmer sig hinandens tæpper/pladser.

Der er ingen drama. Hver hund kommer i køkkenet, og hver hund venter tålmodigt på deres snack. Hver hund går til ro på deres plads, og spiser i ro og mag hvad de har fået smiley

• #22   9. sep 2013 Mange tusind tak for dit input, Nina smiley

• #23   9. sep 2013 Så lidt smiley

• #24   10. sep 2013 Måske har dette foredrag om ressourceforsvar din interesse:

http://dkk-faaborg.dk/FOREDRAG.html

• #25   10. sep 2013 Lone P: Det kunne da være meget interessant, men det er desværre for langt væk for mig, desuden synes jeg også, det lyder mest som ressourceforsvar ift mennesker? Luna stoler 100% på mig, men hun stoler ikke på Isla, og det har hun god grund til ikke at gøre, så der er såmænd ikke så meget hokus-pokus i det smiley Lunas ressourceforsvar er helt berettiget. Min opgave består nu i at lære Isla at holde sig væk fra Luna, så hun kan stole på, at hun kan ligge i fred med gnaveting, og det mål skal vi nok nå smiley

• #26   10. sep 2013 Foredraget bliver om alle aspekter i ressourceforsvar.
    Men jeg kan godt forstå, at du synes det bliver for langt væk.

• #27   10. sep 2013 Ok, ja, det er ærgerligt, der er så langt smiley

Kommentér på:
Ressourceforsvar

Annonce