3.235 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 101 Svar

Ressourceforsvar Ressourceforsvar

Maggie har boet her lidt tid nu og er ved at være faldet godt til. Udenfor nyder Sten og hende hinanden, de leger, futter rundt sammen og hygger på gåture både sammen og alene. Hun er ved at have fanget, at hun nok skal få sin tur til leg/træning, så man behøver ikke skrigegø bag gitteret når det er Stens tur osv.

Men... og det er, for mig i hvert fald, et stort men. I takt med hun føler sig mere hjemme, har hun også fået ejerfornemmelser primært over mig, men også over rum (soveværelse især), ingen problemer med mad, legesager osv, og der er helt fredeligt når de er alene.
Hun hverken bider, knurrer e.l., men hun STIRRER meget intenst og "fryser" (på bedste BC-maner) og kan, hvis Sten kommer hen, finde på at "hakke ud" men uden bid.

Havde Sten lidt mere pondus, så tror jeg faktisk det var lukket, hvis han en enkelt gang sagde eftertrykkeligt fra, men det gør han jo ikke. I stedet kryber han rundt langs væggen indenfor.

I stedet hjælper jeg ham jo så med f.eks. at sende hende i kurven, når han gerne vil i sofaen, bede hende vente i stuen, til han er gået I soveværelset om aftenen osv (han må være i sengen, hun må ikke). Hun bliver selvfølgelig massivt belønnet for at vente pænt i kurven når han passerer osv.

Men resultatet er nu, at jeg har en hund der sniger sig rundt langs væggene og en anden der gemmer sig under sofaen (hvor hun er noget nær umulig at fange og få ud) hver gang jeg kalder/beder hende om noget for at være sikker på, jeg ikke kan afskære hende fra at nedstirre Sten (hun bliver altså halet ud alligevel, men under meget protest).

Jeg er grædefærdig - det er gået så fint med at føre dem sammen indtil de seneste 3-4 dage og Sten er stille og roligt tøet op. De hygger sig enormt sammen udenfor og hun er på nærmest alle andre områder drømmehunden. Men det her er synd for Sten, og faktisk også for hende, der tilbringer størstedelen af indetiden med at undgå at blive forhindret i at nedstirre Sten - og skal hilse at sige hun er ihærdig og målrettet, når der er noget hun vil.

Hvad er chancen for at få løst sådan et problem? Og hvordan?
Lige nu overvejer jeg at sende hende retur, men er dælme ærgerlig over det, for hun er jo ellers en virkelig skøn lille hund.

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Forbedring af digital foto 300 kr.
  • Balkony door handle 2.000 kr.
  • Trægulv buler 2.000 kr.
  • Elektriker tilslutning af varmvandsbeholder 1.200 kr.
  • Montering af TV på væg med beslag 1.000 kr.
  • Møbel samling kommode og teol 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ressourceforsvar
  • #1   2. sep 2023 Jeg har to hunde med hvert deres ressourceforsvar, som lever sammen i god ro og orden, så det kan lade sig gøre!

Jeg har arbejdet med det på flere måder, men den store "game-changer" her har været nogle af øvelserne fra control unleashed, hvor hunden med ressourcefisvar bruger en startknap-adfærd til at sige at NU må den anden hund godt få en godbid/anden ressource.

Jeg har en der har ressourceforsvar overfor små genstande og en der har ressourceforsvar overfor mig (jeg er ressourcen) - jeg har lavet forskellige små setups til begge og selv om jeg ikke har trænet det ret meget, har det virkelig smittet af på vores "ikke-træningsliv".
    Træningens skal selvfølgelig sættes op, så det passer til det problem du har.

Prøv at søge på "voluntary sharing CU" eller "requested approach training CU" på youtube og skriv hvis du har spørgsmål.

En video af voluntary sharing:

https://youtu.be/rbvak1JKYAc?si=wY_GxtjliqmQ47U-

• #2   2. sep 2023 Hvad med en dygtig adfærdsbehandler? Det tror jeg at jeg ville gøre i dit tilfælde.

• #3   2. sep 2023 Men jeg er enig i at det aldrig nogensinde må være på bekostning af den hund man har i forvejen.

• #4   2. sep 2023 Hvad er "lidt tid"?
    Hvor længe har hun boet hos jer?

• #5   2. sep 2023 Randi - tak, jeg vil prøve at kigge nærmere på det.
    I forhold til " fred og fordragelighed", så er det jo for så vidt fredeligt nok. Der er ingen slagsmål, angreb osv. Men hun har fuldstændigt lurret, at hun kan holde ham væk ved at nedstirre. Jeg har ikke indtryk af, at hun ville eskalere til bid e.l.

Zenta - det er nemlig det. Sten skal ikke være utryg i eget hjem.
    Ift adfærdsbehandler, så vil jeg da absolut gerne have sådan en til at kigge på det. Men er det mon realistisk at løse det - ikke bare håndtere det (adskille, blokere osv)?
    Jeg har ikke lyst til igen at have hunde man skal "være over", holde adskilt osv. udover selvfølgelig almindelig omtanke og håndtering. Og så er der den hage ved det, ar Maggie først er ved at lære at være spærret væk - hun har ingen problemer med at være alene hjemme, men udgangspunktet var skrigegøen, hvis man satte hende bag gitter mens man er der (det kommer lige så stille, men den slags tager jo tid). Jeg er dog gået all in med at lære hende at gå i kurven og slappe af, og det fungerer efterhånden rigtig godt, når Sten også skal kunne komme til.

• #6   2. sep 2023 Malene - det er ganske kort tid, hun flyttede ind for 3 uger siden. Der var intet fra start, men kan jo så se, at jo mere hun falder til og føler sig hjemme, jo mere tager det til, og de sidste par dage så meget, at hvis ikkevjeg greb ind, ville Sten ligge ude i gangen al den tid vi er inde.
    - kan tilføje, at hun var alenehund i tidligere hjem.

• #7   2. sep 2023 Jeg ved ikke om det er realistisk at løse, derfor ville jeg få en dygtig behandler på og hører hvad denne ser og har af løsninger.
    Jeg forstår til fulde hvis ikke du ønsker hunde der skal adskilles osv.
    Så jeg ville hører en behandler hvad denne mener løsningen er og så se om det er noget du føler er fair for Sten og realistisk at løse i det hele taget.

• #8   2. sep 2023 Synd for dig at det er gået sådan.
    Men ud fra de oplysninger om Steen du er kommet med hen ad vejen og din sidste tråd, så havde jeg forventet at det ville gå sådan.
    Jeg synes, at det er rigtig synd for Sten, og jeg tror ikke at det ændrer sig, og jeg synes stadig at det vil være bedst for Steen at blive ompladseret.

• #9   2. sep 2023 Anni - Han har jo altså ikke et generelt problem med at være sammen med andre hunde, heller ikke i eget hjem (vi har jævnligt haft min mors på overnatning uden problemer). Det var en bekymring, men ikke en forventning jeg havde - og problemet er jo så heller ikke helt det, min bekymring omhandlede. Min bekymring omhandlede, om han måske helt grundlæggende ville være gladere som alenehund. Det kan jeg så konstatere ikke er tilfældet - efter den første uges tid og indtil hun begyndte at vogne mig/områder var han faktisk vældig godt tilfreds med situationen. Så problemet er jo faktisk ikke hans ønske om at være alene, men hendes ønske om at eje det hele.

Og hvorfor mener du det er bedst for Sten at blive omplaceret? Den gør faktisk lidt ondt - jeg mener egentlig jeg giver ham et ret godt liv (hvis vi altså ser bort fra det problem denne tråd omhandler, som jo ikke er permanent uanset hvad løsningen bliver) og er der en der flytter herfra, er det ikke ham. Jeg har ganske grundigt overvejet og mærket efter, og det kan jeg simpelthen ikke - tænker heller ikke der står gode hjem i kø for at overtage en små-autistisk og lettere neurotisk 4-årig hanhund.

• #11   2. sep 2023 Hvorfor jeg synes at Steen burde omplacere?
    Fordi Steen ikke indeholder det du gerne vil have hos en hund.
    Du vil gerne have en hund du kan træne med, men det er Steen ikke god til.
    Det er synd for dig

Og nu, hvor han er så bange, at han siger sig langs fodpanelerne, er det også synd for ham.
    Jeg mener at han bør komme ud i et hjem, hvor der ikke bliver forlangt noget af ham.

• #12   2. sep 2023 Skrigehunden - og det er jo lidt det overvejelserne går på. Jeg vil ikke sætte himmel og hav i bevægelse hvis chancen for, at det kan løses er minimal... og i øvrigt skal det også kunne løses relativt hurtigt, for uanset hvordan jeg håndterer det life nu, er der en af hundene, der ikke er glad. Enten Sten fordi han trækker sig eller Maggie fordi hun bliver sendt væk på afstand.

Jeg ville selvfølgelig foretrække en løsning der hed "ihærdigt arbejde i kort tid og vupti så kører det", så begge kan blive, men som skrevet i begyndelsen, så læner jeg lige nu mere imod at sende hende retur.

• #13   2. sep 2023 Anni - det var så bare ikke helt det du skrev, du skrev at det ville være bedst for Sten med et nyt hjem. Det kommer så ikke til at ske, medmindre min far en dag beslutter at ville have ham (og det sker næppe). Sten er ikke det jeg drømte om - jeg håbede det her kunne være en god løsning for os begge. Det ser det ikke ud til at blive. Men tanken om at sende Sten ud i et andet hjem kan jeg slet ikke holde ud - altså jeg står jo selv i det nu bare med Maggie - hvad nu hvis ikke det går osv.

Jeg har overvejet omplacering ganske seriøst mange gange i Stens liv - at han er her endnu, er jo fordi jeg hver gang er nået frem til, at jeg bedre kan undvære træningen end Sten og ryger Maggie retur, så er det jo då det valg der er truffet for de næste 10 år +/- for så kommer der ikke en anden hund ind igen.

• #14   2. sep 2023 Vi tror altid, at vores hunde ikke kan få det lige så godt som hos os selv.
    Men det er ikke rigtig.
    Andre kan give vores hunde et lige så godt hjem som vi kan. Mange gange brødre end hos os.

Jeg havde det ikke godt da jeg måtte omplacere Gaddafi, for han var en meget speciel hund met at store T.
    Men jeg må indrømme, at han stortrives i sit nye hjem, selv om det er et total anderledes liv han har nu.
    Han trives faktisk bedre i sit nye hjem end han gjorde hos mig.

• #15   3. sep 2023 Anni - jeg er ikke i tvivl om, at der er andre, der vil kunne hive Sten et godt liv. Men fakta er jo, at I det sekund han går ud af døren her, har jeg INTET at skulle have sagt ift resten af hans liv. Så skulle uheldet være ude, og det ikke går i det nye hjem eller jeg gar fejlvurderet dem eller what ever, så har jeg ingen rettigheder eller medbestemmelse ift hvad der sker med ham eller hvor han ender.

Og igen - det rette hjem skal også findes, og tænker ikke de står i kø til en som ham, der for nu at dige det pænt, ikke er helt som de andre.

Og så er der jo altså den detalje, at selvom han ikke er den hund jeg drømte om, så er han temmeligt højt elsket. Jeg har faktisk ikke lyst til at gå af med ham, han er her altså ikke kun af pligt.
    - igen, jeg vil hellere undvære træning (I det omfang jeg ønskede) end jeg vil undvære ham.

• #16   3. sep 2023 En generel kommentar til det med at omplacere:

I stedet for at se det som et fravalg så kan det hjælpe at se det som et tilvalg

Da jeg fandt to hunde et nyt hjem ( hvor de stortrives ) valgte jeg dem til, med alt hvad de havde brug for. Det knuste mig men løftede dem. Jeg valgte for dem, valgte til, for deres skyld

Den ene var utryg ved katte, som jeg havde ti af den gang, den anden var virkelig ked af små børn. Begge fik hjem uden dette og det tilvalg gav dem alt

Bare en lille generel ting om at det at tænke anderledes kan gøre det at omplacere til noget meget positivt og vindende

Ang emnet:
    Jeg tror den er svær fordi dele af adfærden ved bcen (stirre mm ) er medfødte træk. Det er svært at fjerne ved en bc. Spørgsmålet er derfor om du har tiden og overskuddet, herunder om Sten kan trives imens du arbejder med noget, som ligger naturligt i bc, selvom det her anvendes uønsket.

Jeg håber du får det til at lykkes. Man kan ændre på medfødte ting også. Fx uønsket hyrden. Så der findes som nævnt her i tråden metoder

Jeg ville rådgive mig med nogle erfarne bc- folk fordi du skal arbejde med en adfærd der anvendes anderledes her men som stadig ligger dybt i racen.

• #17   3. sep 2023 Hvor gammel er Maggie?

• #18   3. sep 2023 Jeg ville som Zenta foreslår, se om jeg kunne finde en god adfærdsbehandler.
    Se om det kan rettes op ved, at lade Maggie vide, at hendes adfærd er uønsket, og støtte Steen til, at lære, at DU bestemmer, han kan stole på dig, og du støtter ham, Maggie har ikke bestemmelsesret, når det kommer til hjemmet/dig.
    Det er DIG der bestemmer hvad der er ønsket/uønsket adfærd, og ressourceforsvar har konsekvenser ... om bag en babylåge etc. Time out, som jo ellers er en træls straf at bruge, omend ofte effektiv.

En god adfærdsbehandler må vide, hvordan man griber det an. Men hvordan man finder sådan en, er så spørgsmålet ..

• #20   3. sep 2023 Skrigehunden - det er faktisk stirrende der er problemet. Det er det hun benytter 99% af tiden, for så holder Sten sig væk. Han går ikke rundt og er super bange, men han er en hund, der i høj grad undgår konflikter hvor han kan, så uden støtte holder han sig bare væk, så de der "hak" er sjældne og det er ikke mit umiddelbare indtryk, at der er fare for fysisk skade en dag.

Sanne - lige netop det med grænser og at hun ikke bestemmer hvor Sten må være, har været min tilgang fra problemet dukkede op. Men resultatet er så, at nu gemmer hun sig under sofaen i det sekund det kunne lugte af, at jeg ville flytte hende. Og der er hun nærmest umulig at få fat i og få ud.
    Børnegitter er som skrevet lige nu ikke muligt, fordi hun ikke har lært at være skilt fra når man er hjemme. Det arbejder vi på, men der er lidt vej endnu. Hun er til gengæld sød til at være i kurven, mens jeg f.eks. leger med Sten e.l.

• #21   3. sep 2023 Som allerede skrevet, må det aldrig nogensinde være på bekostning af den hund man har i forvejen.
    Derfor ville jeg opsøge en dygtig adfærdsbehandler. Jeg er sikker på at denne kan fortælle dig hvad løsningen og fremgangsmåden er. Og så kan du jo mærke efter om det er noget du føler realistisk for sig og Sten.
    Den løsning skal du jo kun vælge hvis dit ønske eller håb er at kunne beholde begge to.
    Føler du inderst inde, allermest for at sende hende retur, så skal du gøre det.
    Mærk efter i dig selv, ønsker du allermest at få det til at fungere og hun kan blive, eller at sende hende retur. Så kan du handle ud fra det.
    Jeg er slet ikke i tvivl om at hendes stirren er det allerværste i det her.
    Jeg er dog ikke klar over hvor længe det vil tage at stoppe den adfærd hos hende og det skal du selvfølgelig have med i dine overvejelser.
    For Sten kommer selvfølgelig i første række.
    Og selvfølgelig skal du ikke omplacere Sten, hvis valget står imellem Sten og træning, så vælger du Sten. Så er den ikke længere jo.
    Hvis jeg er oprigtig glad for hunden, så vil jeg også til hver en tid vælge hunden, fremfor mine egne ønsker og så tilpasse mit liv, efter hunden.

• #23   3. sep 2023 Ressourceforsvar ligger desværre til BC og derudover er der nogle individder (mit eget bland andet), som er nogle manipulerende bæster, som bruger meget energi på at finde situationer hvor de kan styre bevægelse.
    Herhjemme vil Tweed gerne styre trappen til 1. Sal - han må nemlig ikke gå derop, så det skal andre heller ikke. Han tror han skal bestemme om de andre hunde må forlade deres hundesenge og han mener at han skal bestemme hvor hurtigt de andre hunde og vores katte må bevæge sig indenfor.
    Jeg må indrømme at det tog lidt tid for mig at se hvad der foregik, for han har ofte held til det.
    Det problem er vi kommet næsten ud af vha træning og Management - før var alle tre hundesenge på række - nu står Tweeds et andet sted og han må ikke forlade den for at hyrde de andre på plads. Al hyrdning af 2- og 4-benede er strengt forbudt indenfor - dog får han lov til at følge kattene rundt i huset uden at stoppe dem - så han går ved siden af dem i deres tempo.
    Mht at hyrde på de andre hunde har jeg også brugt metoder fra control unleashed med succes.

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

Følgere: 27 Emner: 44 Svar: 924
    #24   3. sep 2023 Michelle - Nu har jeg læst dit start oplæg flere gange. Jeg kan ikke lade være med, at tænke at du er gået for hurtigt frem med, at begynde at træne med hende, lukke hende væk og lege med Steen inden døre. Du er med til, at skabe billedet af dig som ressource I hjemmet.

I stedet for, at have fokus på, at de begge kan være sammen med dig på samme tid og trives i det, at alle lærer hinanden at kende stille og roligt I hjemmet.

Jeg ville som start prioritere at alt skal gå godt i hjemmet. Træning og leg, ville jeg tage på gåturene i starten, indtil hundene havde opbygget et godt fundament sammen. Så den anden ikke skulle stå og kigge på.

Jeg ville have hoved fokus på, at vise og hjælpe hundene, at jeg var der for begge, ikke sende den ene i kurven. Sad jeg i sofaen med den ene hund med mig, ville jeg støtte og hjælpe den anden hund med, at komme til mig fysisk ikke ved at sende den anden væk og hen i en kurv. Ved stirren, ville jeg give et nej og eventuelt skubbe hovedet på hunden væk, rejse mig og gå hen til den anden hund og følges med den tilbage til sofaen, den anden måtte også være der samtidig, men vedblev den at stirre, ville jeg bare skubbe den ned, ikke kommandere den nogen steder hen. Den måtte være hvor den lystede og den måtte også komme tilbage, når bare den ikke stirrede.

Jeg forstår heller ikke hvorfor Sten må være i sengen og hun ikke må. At sende hende i kurven, så han kan gå ind i soveværelset, forstår jeg heller ikke, jeg ville fysisk holde hende tilbage i en positiv stemning og sige, vi giver lige Sten mulighed for, at komme ind først, for du er en rejekælling, så det forbliver i positiv ånd.

Maggies reaktion på nuværende korrigering med at gemme sig, virker heller ikke som en hund, der er klar over, hvorfor den bliver "straffet" Og at hive hende ud, når hun gemmer sig væk, synes jeg direkte er synd. Du hiver jo heller ikke Steen ind i stuen, når han gemmer sig i soveværelset.

Et hjem også for hunde SKAL være et frirum, hvor alle kan slappe af og leve i fordragelighed uden at blive kommanderet rundt. Et sted hvor man som menneske også kan være sig selv.

Jeg er ikke god til, at kommunikere træning/adfærd korrekt, men håber at inputtet er okay. Det er skrevet i bedste mening. Jeg håber inderligt, at det lykkedes for jer, at blive en harmonisk trio smiley

• #25   3. sep 2023 CM - hun bliver ikke straffet ved at sende hende I kurven, vi har faktisk arbejdet temmeligt meget på at "gå i kurv" er en god ting. Og det er ikke ved leg med Sten, hun gemmer sig, tværtimod, der drøner hun over i kurven og afventer sine kiks, der kommer hyppigt mens Sten leger.

Når hun gemmer sig under sofaen er det bl.a. fordi hun derfra kan nedstirre Sten uanset hvor han er i stuen, så det er jo en "god" måde at undgå at blive stoppet i den adfærd.

Sten har ingen interesse i leg eller træning på gåture, dagens højdepunkt for ham er at komme med sin bamse og så går vi ellers rundt og rundt med den sammen - og det skal han altså have lov til.

At hun ikke må være I sengen er ganske enkelt fordi, at så kommer Sten ikke i soveværelset. Sengen giver jo et godt overblik til at nedstirre ham.

Den der med at sige nej/dreje hendes hoved væk er ikke muligt - vi taler om hyrdeagtig stirren, super intens og hele kroppen "fryser". Det kan faktisk kun afbrydes ved at flytte på hende, for at få hende ud af sin "frys". Jeg prøver at komme det i forkøbet netop ved at bruge kurven, så de på skift kan være ved mig, ikke som straf når det er sket, men som forebyggelse før det sker. Når jeg så ikke st stoppe det på forskud, så er det hun drøner ned under sofaen, så hun kan fortsætte med at stirre derfra.
    Men tænker her at Isabelles forslag kan bruges, så hun ganske enkelt ikke kan komme derind.

Bare at skubbe hende ned uden at tage hende væk, resulterer igen i, at hun ligger under eller evt foran sofaen (eller spisebordet hvis vi er i køkkenet), så hun kan stirre derfra. Hun er nødt til at tages ud af situationen.

Jeg forstår hvad du mener, men den løsning er bare ikke en, som Sten kan være i - det ville være en løsning, hvor Maggie får det hele, og Sten bor i gangen. Når først hun stirrer er løbet kørt, så kan han ikke lokkes hen, før hun er væk og hun stopper ikke af sig selv.

• #26   3. sep 2023 Jeg ville holde fokus på at lave ting med begge hunde samtidig. Ikke noget med at lukke den ene væk endnu.
    Gåture i snor, træne useriøse tricks, træne impulskontrol og burlege, slappe af på hver side af dig i sengen.
    De skal begge føle at der sker hyggelige, dejlige ting når de er sammen. Opbygge deres relation og tillid til hinanden.

Så vil jeg kigge grundigt på hvad Sten gør som trigger Maggies hyrden. Og jeg ville afbryde hende hver gang hun begynder at fastlåse blikket.
    Spær af med tæpper så hun ikke kan hyrde fra under sofaen.
    Måske kigge på om Sten har noget tvangsadfærd/opførsel som Maggie ikke forstår og som du kan ændre ved Sten.

Du kan nok sagtens tage til træning med Maggie og lade Sten blive hjemme. Eller gå en lille tur med Sten uden Maggie. Jeg ville bare give begge hunde en tyggepind eller slikkemåtte så snart de så var sammen igen.
    Hele tiden holde fokus på “der skal ske gode ting når de er sammen” og du har rigelig kærlighed til dem begge.

Jeg ville stoppe alt uønsket hyrdning, venligt men bestemt.
    Adfærden opstår ofte hvis hunden er kommet meget i hundeskov hvor den har fået lov til at hyrde andre hunde fra hvalp. Det kan og bør ændres.

• #27   3. sep 2023 Denne her har jeg ikke lyst til at kommentere på, men ... håber du finder en løsning Michelle ... er du ude i at forsøge med en adfærdsdims, så ring til Lise fra SOR .
    Ved godt at hun er voldsomt upopulær men hun kan altså en ting eller to, og har reddet en del hunde, der stod til aflivning efter råd fra andre adfærdsdimser.

Og lige inden at "det er fordi hun er din veninde" .. så nej !!
    Lise og jeg har ikke talt sammen i 2 år, så "veninder" vil jeg sq ikke lige kalde os.

Prøv at ring til hende, Michelle - jeg garanterer dig, at du ikke kommer til at fortryde det, one way or the other smiley

Pøj pøj med det - det er en rigtig øvsituation lige nu smiley

• #28   3. sep 2023 AG - jeg har bare rigtig svært ved at se, at han før noget, der trigger det. Det kan f.eks. være at de begge ligger i sofaen på hver sin side af mig og begge kæles med. Sten halvsover typisk, og ud af det blå retter hun sig så op og begynder at stirre indtil Sten går (hvis ikke det stoppes altså).
    Der er noget hyrdeadfærd når vi er ude, primært hvis Sten kaldes ind, hvor han jo så kommer i løb, men det er relativt let løst ved at Maggie holdes på plads med kiks, når jeg kalder på Sten og han har hurtigt fanget at løbe ind fra højre side (modsat hvor hun er).

Men hjemme er det langt størstedelen af tiden, når der er ro på og vi sidder og slapper af og så ellers ved sengetid, hvor hun, hvis hun ikke får andre retningslinjer, lægger sig klar ved døren inden Sten overhovedet er kommet derhen.

At træne dem samtidig er ikke realistisk - Sten er i forvejen ikke entusiastisk ift træning og belønning skal serveres i form af kast/jage osv. Der ville trigge Maggie og så er Sten altså bakket ud

• #29   3. sep 2023 Martine - jeg er vældig ligeglad med om i er veninder. Tak for tippet smiley

• #31   3. sep 2023 Skrigehunden - hendes stirren ER hendes ressourceforsvar. Det er lykkedes hende to gange over de seneste dage at lave det lille "hak" når Sten har passeret, herefter har jeg jo så kunnet se det komme og undgå det. Hendes stirrende "bliv væk Sten" derimod er jo rigtig svært at undgå 100% og det er det hun gør hyppigt, når der er ro på, og vi sidder i sofaen, ved køkkenbordet osv. Og hun har jo god succes med det, for Sten smutter hver eneste gang, hvis jeg ikke når at fange det i opløbet.
    Og ja, det er stressede at skulle have øje på hende 100% af indetiden. Heldigvis er vi meget ude, og der er der ingen problemer.

Og tak - jeg har lige talt med tidl ejer for at få lidt historik ift andre hunde osv. Vi må se hvordan det går, vil prøve at gøre mig lidt klog på adfærdsbehandlere i morgen.

Jeg vil gerne prøve at løse det, hvis det er realistisk at kunne over en overskuelig (for Sten) periode, for hun er jo ellers en super skøn hund.

• #32   3. sep 2023 Hendes måde at stirre på, er 120 procent hendes stærkeste våben og det er det der skal stoppes.
    Hvis man får stoppet det, så har man højst sandsynligt løst problemet. Det med "udfald" er sekundært.

• #33   3. sep 2023 Aldrig om jeg ville byde min hund ( som jeg har haft i 4 år og måske er lidt " sart " ) det smiley

Jeg ville sende BC 'en ( som jeg kun har haft i 3 uger ) tilbage omgående....... selvom jeg måtte undvære at kunne gå til " træning ... o.s.v. "

Problemet bliver jo ikke løst fra den ene dag til den anden ..... og i den tid er det hamrende synd for Sten. smiley ... Og måske problemet alligevel ikke løses ? ..... så er der bare gået endnu længere tid .

Men det er jo bare MIN mening .......

• #34   3. sep 2023 Nittib - jeg hjælper skam Sten, så han ikke skal liste sig rundt langs væggene smiley
    Men en langtidsholdbar løsning er det jo ikke for nogen af dem.

• #36   3. sep 2023 Skrigehunden - det er jo lidt som at sige "hvis du får hende vænnet fra at bide, vil det så ikke komme til udtryk på anden vis".
    Uanset hvordan hunden forsvarer "sine" ressourcer, vil det jo altid være hunden behov for at gøre det, der skal arbejdes med. Men mens det sker, er jeg jo nødt til at beskytte Sten = forhindre at hun "jager ham væk" med sin stirren.

Men hvor andre hunde laver udfald, så stirrer hun - det kan man da godt sige bare er symptomet, men det er jo altså stadig hendes stirren der giver problemer, ikke de få gange hun har hakket ud.

• #39   3. sep 2023 Jeg forstår ikke helt hvilken ressource hun skulle forsvare når hun stirrer under sofaen?
    Jeg har selvfølgelig ikke set hundene, så har blot det skrevne at forholde mig til.
    Men det lyder som uønsket hyrdning, ikke som ressourceforsvar.
    Altså at hun forsøger at flytte rundt på Sten. Sten føler ubehaget og flytter sig. Dermed succes der forstærker adfærden.
    Jeg ville nok benytte mig af snor eller bur i en periode.
    Tilbyde tyggeben og slikkemåtte for at få dem til at hygge sammen indendørs, når du nu ikke kan samtræne dem med lidt godbidder.

Jeg ville vælge en adfærdsbehandler med stor kendskab til Border collies. F.eks Helle Poulsen

• #40   3. sep 2023 Jeg er helt enig i at det ikke lyder som recurceforsvar, men som hyrdning.

• #41   3. sep 2023 AG - hun vender jo så hun kan se ud fra under sofaen og dermed også stirre på Sten.
    Hun gør det kun når jeg sidder i sofaen (og dermed når hun vil afholde ham fra at gå derhen). Sten må gerne gå rundt i resten af huset og på den anden side af sofabordet, men altså ikke hen til sofaen.
    - nu er der så spærret for at gå under sofaen.

Det samme når jeg sidder ved køkkenbordet, han må gerne gå frem og tilbage alle mulige steder uden at hun stirrer, men går han mod køkkenbordet, så vender hun sig prompte og stirrer på ham. Og som nævnt har der været et par tilfælde, hvor hun har hakket ud efter ham (uden bid).

Hun har tendens til lidt hyrdeadfærd hvis de løbeleger, men det har Sten selv meget hurtigt, nærmest inden jeg kunne nå at gribe ind, fået omdirigeret og stoppet, så legen nu foregår på en måde han også synes er sjov og uden hyrdning. Sten er godt nok vældig forsigtig, men har et super fint sprog og er skarp til det der med "hvis du gør sådan, så gider jeg ikke lege med dig" og det virkede lynhurtigt.
    Hun går også helt i hyrdemode, når han kaldes ind og dermed løber imod mig, men det har vi, som skrevet tidligere, fundet løsning på, og det bliver lige så stille mindre og mindre.

Jeg synes ikke det hun gør inde ligner de hyrdetendenser jeg har set ude bortset fra altså at begge involverer stirren, og hun gør det som sagt udelukkende når jeg er der og så ift soveværelset. Jeg gar overvågning på når de er alene, og der kan han færdes frit uden hendes indblanding.

Og så sker det jo også gerne, hvis Sten ligger og slapper af ved mig, og hun så kommer i tanker om, at hun vil være ved mig.

De får snusemåtter sammen inde, og når Sten ellers indvilliger i det er der også fælles hygge inde i det hele taget.

Bur, bag gitter mm er lige nu ikke muligt. Vi arbejder på begge dele, men hun har ikke været vant til at være spærret væk, mens der er nogen hjemme, så startpunktet var skrigegøen hvis jeg lukkede gitteret, også selvom jeg stod hrlt henne ved hende. Buret er vi kun nået til at hun er super glad for at drøne ind i det og lægger sig ned, men lukke det kan vi ikke endnu. Hun har MEGET svært ved at nogen måske kunne finde på at lave noget uden hende, det går meget bedre uden en fysisk barriere, så f.eks. I kurven eller bag åbent gitter.
    - der er dog ingen problemer med at gå helt fra hende (så går hun jo ikke glip af noget og lægger sig bare til).
    Så ud over fællesture morgen og eftermiddag får de så også en lille alenetur om aftenen.

• #42   3. sep 2023
    Er det når Sten går helt hen mod hende, at hun begynder at stirrer eller er det når de begge er i sofaen og slapper af med dig.

Først lød det meget slemt som 24/7 og Sten krøb rundt langs panelerne. Nu lyder det til at det kun er når Sten kommer helt tæt på hende indendørs når du er der. Og de ellers har det helt fint sammen.
    Det vil jeg altså tro du sagtens selv kan managere dig ud af.
    I skal jo alle tre lige lære hinanden at kende.

• #43   3. sep 2023 AG - det er både når Sten slapper af, og hun vil have plads også (der er fint plads til begge), men også hvis hun er i eller under sofaen og han går forbi.

Hun reagerer ikke på, at han ellers går rundt, det må han gerne, men resultatet er bare, at Sten ikke tør gå rundt/går rundt i store buer udenom hende også når hun ikke stirrer. Han er utryg ved hende indenfor. Så ja, han sniger sig rundt det meste af tiden (når ikke jeg giver lidt backup), selvom hun jo kun stirrer, når han kommer hen til mig og hun er der.

Sådan har det jo så ikke været hele tiden, men jo mere hun er faldet til, jo mere gør hun det og jo mere trækker Sten sig.

• #44   4. sep 2023 Det lyder faktisk mere som om det er Sten der har en anderledes adfærd. Når han også kryber når hun ikke stirrer på ham.
    Han burde jo godt kunne acceptere at der bor en anden hund i huset. Og at hun ikke gør ham noget heller ikke når hun stirrer.
    Måske skal han blot have lidt længere tid til at godkende hende som en del af flokken. Og finde ud af, at hun ikke lige rejser igen.

Jeg ville så holde dem adskilt indtil videre når de er alene, så de ikke pludselig kom op og toppes.

• #45   4. sep 2023 AG - hendes stirren kom jo før hans listen rundt. Det tog ham en uges tid at tø op overfor hende, hvor han bare ignorerede hende, herefter har de hængt ud, kunnet ligge sammen i sofaen og generelt hygget, og så over den seneste uge er hun gradvist begyndt at nedstirre ham, først hvis han lagde sig op ad mig, så også når han bare gik forbi, når hun lå der og lige så stille har Sten så trukket sig mere og mere.

Sten har alle mulige fejl og mangler, men jeg har shu svært ved at se, at han har startet det.
    Men det at det virker, forstærker det selvfølgelig.

Og så gør hun ham jo altså noget - som skrevet har hun hakket ud efter ham et par gange, hvor hendes,storren ikke fik ham til at gå. Det sker så ikke igen, for nu er jeg jo opmærksom på det.

• #46   4. sep 2023 Ok, jeg læste dette
    “Hun hverken bider, knurrer e.l., men hun STIRRER meget intenst og "fryser" (på bedste BC-maner) og kan, hvis Sten kommer hen, finde på at "hakke ud" men uden bid.”
    og antog at hun ikke gjorde ham noget, men bad om lidt afstand.

Pøj pøj med det hele

• #47   4. sep 2023 Ja ok AG, det kan jeg godt se er lidt misvisende.
    Hun hakket ud efter ham, hvis ikke det var nok at stirre, men uden reelt at bide ham. For en sensitiv hund som Sten er det alt rigeligt til at han pakker sammen. Hellere holde sig væk en gang for meget end en gang for lidt

Tak, vi må se hvordan det går

• #48   4. sep 2023 Det at Sten nu sniger sig rundt, også når hun ikke stirre, det er jo fordi han forsøger at undgå en konflikt. Forsøger at undgå at hun begynder at stirre på ham.
    Han er sikkert pisse usikker på hende og så er det langt nemmere at falde i med tapetet end at "tage kampen op".
    For mig giver det rigtig god mening at det er fordi Maggie begynder at falde til, hun får ejerfornemmelser og har fundet ud af at hun kan få Sten til at forsvinde, ved at nedstirre ham. Kan ikke se at det har ret meget med hyrdning at gøre, at hun afskærre ham vejen til sofaen, soveværelset og ejer.
    Det virker langt mere som ressourceforsvar.

• #49   4. sep 2023 Uønsket hyrdning kan være et stort problem med hyrdehundene, og det er bestemt et issue, der bør stoppes ASAP.
    Selv de "blødeste" adfærds- og lydighedsinstruktører plejer at være 100% konsekvente ift. lige det punkt, så jeg er egentlig ikke så bekymret for, om du kan få det stoppet, for det er jeg ret sikker på, at du kan.
    Det vigtigste er nok, at det bliver hurtigst muligt, så det ikke bliver tillært adfærd for Steen, at han skal liste sig rundt, uanset om han bliver stirret på eller ej.

De fleste herinde er nok ikke i tvivl om, at jeg selv er nærmest ekstremistisk ift, bløde træningsmetoder, men selv med mine små hyrder, har jeg altså været nødt til at træde væsentligt mere i karakter end nogensinde før, for at forhindre dem i at hyrde huskyerne og hinanden - og i at forsøge at styre, hvem der skal være tættest på mig.

Det er bare totalt no-go!!

• #50   4. sep 2023 Hvorfor skulle hun skifte hjem? Gav hun problemer eller blev understimuleret i gamle hjem ?

Jeg spørger fordi det lyder som en adfærd hun er ankommet med men først viser nu

• #51   4. sep 2023 Lens - hun har fungeret fint i tidligere hjem, men har jo heller ikke boet med andre hunde og har delt hjem med to voksne + børn, her er der jo kun mig. Hun skulle omplaceres pga astma hos et af børnene. Hun har konkurreret i nosework og har ellers gået ture, leget med ungerne og kan se hun kan lidt tricks også.
    Der har været problemer med hyrdning af biler, men det har de arbejdet på, og der er helt styr på det nu. Hun har været med hos mine forældre der har geder og heste, og selvom hun er vældig interesseret,, kan hun fint afbrydes inden hun prøver om de kan flyttes på.
    Hun virkede og virker ikke understimuleret og er generelt god til at slappe af, når hun kan være med hvor jeg er, og Sten ikke er der.

• #52   5. sep 2023 Dem jeg kender med bc gør meget ud af at bremse det fra hvalp. Jeg ville opsøge nogle af de erfarne ejere og spørge dem. Jeg har set andre løse det senere i en hunds liv så der er gode ods

• #54   5. sep 2023 Jeg ved godt jeg kører lidt af sporet for trådens emne her, men nu kommer det alligevel.

Jeg er enig i at uønsket hyrdning skal stoppes hurtigst muligt, men jeg er ikke enig i at straf er den eneste måde at gøre det på.

Da jeg havde en hvalpetand hele vejen igennem min negl fordi hvalpen ville stoppe min bevægelse, kan jeg hilse at sige at hvalpen fik fortalt med MEGET store bogstaver at det skulle han ikke prøve på igen.
    Problemet var bare at han ikke havde evnen til at styre sig og kontrollere sin egen adfærd i de situationer, uanset at han var blevet straffet i en lignende situation tidligere.

Min border collie var sikkert blevet aflivet, hvis han var født til at arbejde som hyrdehund, så var han blevet aflivet, for han kan ikke styre sig omkring fårene og han har alt for meget eye til at blive en god hyrdehund - det er bare ikke min første go to strategi.

Hvis problemer med uønsket hyrdning han løses med et velplaceret Ah Ah eller en anden korrektion/irettesættelse, så har jeg ingen problemer med det - det er 100 gange lettere end at skulle træne sig ud af det.
    Det virkede bare ikke her, så jeg måtte søge andet hjælp.

Jeg har ikke kunnet finde nogen i DK, der ved hvordan man træner sig ud af uønsket hyrdning, men der er mange dygtige trænere som kan hjælpe andre steder i verden.

• #55   5. sep 2023 Jeg er helt enig Randi!
    Hvis en irrettesættelse af en grad, som man kan stå inde for IKKE virker, så må man gå en anden vej.
    Og jeg ved godt, at du har arbejdet rigtigt rigtigt meget med det.
    Men hvis det er den vej Michelle skal, for at få de to hunde til at fungere, så er jeg bange for, at Steen kommer til at blive alt for påvirket, inden der er styr på det.

• #56   5. sep 2023 Det er meget simpelt - der kommer ikke til at blive brugt "brutale" metoder i mit hjem, hvis det er eneste løsning, skal hun ikke bo her.
    Hvis ikke for hendes skyld, så for Stens, for begyndte jeg at være hård ved hende er det muligt han kunne gå i fred for hende, men til gengæld ville han så være bange for mig i stedet. Sten dør en lille smule indeni, når andre skælder ud på deres hunde smiley

Hun har jo i øvrigt ikke haft brug for hårdhændet behandling tidligere, så er det der vi er, tænker jeg hun skal ud et sted hvor hun kan være alenehund eller hvor den anden hund har lidt mere hår på brystet.

Det er desuden ikke sådan jeg ønsker at have hund.

• #57   5. sep 2023 Helt enig Karina og Michelle - jeg ville bare pippe om at der findes gode træningsmetoder til problmer med uønsket hyrdning - der er bare ikke så mange der ved det/tror på det.

Jeg hører selv til det dem, der ikke kunne drømme om at planlægge træning med straf eller negativ forstærkning - da jeg råbte af hundehvalpen som jeg skrev tidligere var det ikke en planlagt træning, men en kæmpe forskrækkelse over at den lille hvalp kunne bide så hårdt og et udtryk for at det gjorde MEGA ondt - men det virkede så ikke smiley

• #58   5. sep 2023 Randi - du ved, at jeg heller ikke under nogen omstændigheder planlægger træning med straf.

Men jeg indrømmer blankt, at I samme øjeblik en af de små gavtyve lægger an til et "hyrdeangreb", bliver der udstødt et "HEY - stop det der".
    Hvis vi virkelig nørder, kan det vel kaldes negativ forstærkning, fordi jeg afholder dem fra at få den belønning, der ligger i, at få lov til at hyrde én af de andre smiley

• #59   5. sep 2023 Ikke at Sten aldrig har været udsat for straf, men jeg har kun én gang sådan RIGTIGT råbt af ham. Der var han smuttet ind på folden til min fars nyerhvervede pony som absolut ikke er hundevenlig, og i ren panik brølede jeg efter ham. Resultatet var, at han så absolut ikke skulle hen til hende den sure dame, og jeg brugte 10-15 minutter på at få ham "hyrdet" ud af folden og måtte åbne til bilen, så han kunne løbe derind og blive fanget smiley

Som hvalp fik vi ødelagt enhver glæde han måtte kunne have fået ved en træningsplads ved at fortsætte på et hold, hvor især én hundefører ofte råbte af sin hund - hver gang han gjorde det, lagde Sten sig og stirrede i jorden, og så var den træning ovre.

Med tiden er han blevet noget mere robust, men han foretrækker altså at vi bare allesammen er gode venner smiley

• #60   5. sep 2023 Han ER nu en fornuftig dreng, ham Sten smiley

• #62   5. sep 2023 Isabelle - jeg ved ikke hvad andre gør, men jeg prøver egentlig i videst muligt omfang ikke at rette, men bare afbryde og omdirigere ved behov.
    Min mors kan godt blive lige grov nok ved Sten, f.eks. med træk i halen og ørerne, og nærmer vi os sådan noget går jeg bare imellem, klapper i hænderne fir opmærksomhed og sætter dem i gang med noget mere hensigtsmæssigt (eller afbryder legen helt ved behov, men så er der jo ros for at stoppe og tage kontakt til mig).
    Det har virket i langt de fleste tilfælde her.

Maggie havde lang line på de første par dage, så hun kunne afbrydes uden råb og skæld ud, hvis der skulle gå hyrd i den. Det klarede Sten så selv at lukke ned for.

• #64   5. sep 2023 Karina - Sten er sådan en "lad os sidde i rundkreds-lilla ble på hovedet-agtig" hund smiley

• #65   5. sep 2023 Isabelle: Jeg bruger deres navne til, at målrette ros/skæld ud etc. Det lærer vi som udgangspunkt er dumt, da det besværliggør indkald, men det er ikke et problem i praksis for mig.
    Skye er som Michelles Sten en blød vov, der ikke trives ved hårde ord og konflikt. Katten Sadie er som mange katte voldsomt fornærmet, mere end utryg, når stemmen hæves.
    Skye har lært, at hvis sætningen startes med Sadies navn, så er det rettet mod Sadie, og ikke Skye, og omvendt.
    I starten krøb Skye sammen, hvis Sadie blev bedt om, at hive kløerne til sig eller lign., med en hård tone, da hun ellers fatter hat. Nu virker Skye mere interesseret i, at se storesøster kradsemis få ballade.

• #66   6. sep 2023 Sanne - det er præcis også det jeg gør. Indimellem må jeg indrømme, at irrettesættelsen kun består af deres navn (yderst upædagogisk, når man faktisk ønsker, at de forbinder deres navn med noget positivt)

Men der er meget stor forskel på "Nimbus", sagt med lys venlig stemme - og "NIMS" udtalt lidt højere og med lidt mere bestemthed. Det samme med JohnJohn. Ofteste hedder han bare Johneeee, men JohnJohn udtalt kort og præcist er han godt klar over, er noget mere alvorligt ment smiley

• #68   9. sep 2023 Hvordan går det?

• #69   9. sep 2023 Sten tog på ferie hos mine forældre onsdag, mens jeg har overvejet, hvad jeg lige stiller op. Efter en snak med tidligere ejer og opdrætter er enden blevet, at Maggie rejser hjem i dag.
    Siden onsdag har hun således været alenehund her, og det passer hende tydeligvis godt, hun nyder i fulde drag at have mig for sig selv, og Sten hygger hos mine forældre og deres hund.

Jeg er rigtig ærgerlig over, at det er gået sådan, for hun er dælme en dejlig hund, der er nem at bo med, når man altså ikke skal være på nakken af hende 24/7 for at passe på Sten. Hvem end hun ender med at flytte ind hos får en skøn lille hyggefis og træningsmakker, men det bliver desværre ikke mig.

• #70   9. sep 2023 Godt du har truffet en beslutning, kan regne ud at det ikke har været nemt.
    Jeg ville have haft respekt for hvis du havde valgt at forsøge at få det til at fungere med dem begge, men jeg har fandme også respekt for at dit valg er at hun skal tilbage igen. For Stens skyld.

• #72   9. sep 2023 Det er i hvert fald det beslutningen blev - måske det kunne være løst, det tænker jeg faktisk det kunne, men tidshorisonten + "hvad nu hvis det ikke bliver bedre" har gjort udslaget. Jeg har ikke lyst til (igen) at have hunde, der skal holdes adskilt/ hvor man hele tiden skal være et skridt foran for at undgå ballade, og jeg har ikke lyst til at omplacere Sten, og så må det jo være konsekvensen.

Men jeg er ked af det både på Maggies vegne, men også mine egne, fordi hun jo på alle andre områder er lige det jeg ønskede mig.

Så Sten fortsætter som alenehund.

• #73   9. sep 2023 Jeg har enorm stor respekt for den beslutning og kan sagtens forstå dig

Jeg skrev tidligere om at vælge til. Det er i mine øjne hvad du gør for begge her

Nogle gange må man også gerne som ejer have det nemt. Du har haft hunde der ikke kunne sammen så godt og nu skal du noget andet. Der kommer en anden. Sten tog det jo egentlig godt hvis hun ikke havde haft adfærden, så du har lært noget godt om sten og muligheden for at få en mere

• Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 590
    #75   9. sep 2023 Sådan læser jeg slet ikke Lens’ svar. Man må godt tage en beslutning der gør det nemt at være hundeejer, som ejer af en hund med issues. Dermed ikke sagt at det er en nem beslutning at skulle sige farvel til en ny og ønsket hund. Men har man levet med hunde der rev hovedet af hinanden, eller hvor der hele tiden er pres, så er det bare ikke en særlig stor fornøjelse at have hund på den måde, når man når til et vist punkt i ens liv.

• #76   9. sep 2023 Det Cookie skriver smiley

Og jeg mener netop hun vælger begge hunde TIL

• #80   10. sep 2023 Jeg læser det nu også som ar det at have hundene må være nemt, ikke det at gå af med en.
    - og uanset hvordan vi læser det, så har lens jo uddybet hvad hun mente, så skulle man ikke bare tage hendes ord for gode varer?

Nå, men Sten blev henter hos mine forældre i går - huset blev luge tjekket ud, og så er der ellers blevet leget med bamser, putter i sofaen of lagt op til fis og ballade i haven, så han er glad.

Han er så sådan en hund der taber sig, når han stresser, selvom han spiser godt. Og jeg vidste jo godt han havde tabt sig. Men efter ikke at have set ham nogen dage, slog det mig først rigtigt hvor meget, så nu skal han lige have et par kg på igen, og så tror jeg alt er tilbage til normal for ham

• #85   10. sep 2023 Skideærgerlig afslutning. ^
    Jeg havde håbet for dig, at du også kunne have en hund, der gad at arbejde når du nu godt kan lide det.
    Men det er jo "den fanatiske IGP-udøver, der taler".

Der findes bare hunde, som IKKE skal videreformidles .. jeg har selv en, jeg kan bruge til INTET .. men .. ja, han gør mig glad, jeg elsker det pelsede møgdyr højere end ...

Om ikke andet, så bliver det dejligt for dig at få RO i dit hundehold - og godt for lille Sten også smiley

• #86   10. sep 2023 Martine - jeg må kidnappe min mors lille JRT lidt oftere når lysten skal stilles. Han er ikke særlig klog, men han er mega ihærdig og kaster sig helhjertet ud i alt man beder om, og ham synes Sten er helt ok at have i huset smiley

Jeg har jo mange, mange gange overvejer at omplacere Sten og endt med at beholde ham hver gang - han er 4,5 år nu, og skulle han videre, var det sket for længe siden, jeg har i alle overvejelserne tidligere afvejet HVOR vigtigt det var for mig, og der har "jeg elsker den her pelstot" altså vejet tungest.

Men ja, mega ærgerligt, men det må så blive næste hund engang. Eller når min far går på pension om et par år måske - ham og Sten er som skabt for hinanden og Sten ELSKER at futte rundt og "hjælpe" ham på gården smiley

• #87   19. sep 2023 Øv, nu søger Maggie jo så nyt hjem igen, og det er jo fint, men i opslaget er skrevet at "den nye familie fortrød", og det får godt nok mange hårde ord med på vejen om uovervejede impulsanskaffelser - det er sgu lidt øv, jeg har faktisk overvejet og tygget på muligheden for hund nr to i et par år, der var absolut ikke tale om impulsiv anskaffelse af hund, og når man nu egentlig er noget ærgerlig over at måtte sende hunden retur, er det da ikke særlig fedt, at det bliver udlagt sådan smiley

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

Følgere: 27 Emner: 44 Svar: 924
    #88   19. sep 2023 Jeg synes faktisk at : "den nye familie fortrød" er pænt og neutralt skrevet.

Folk vil jo have en forklaring og den rigtige forklaring, kan blive lidt bøvlet for folk og jeg ser ikke kommentarerne som hårde ord med på vejen.

Ret ryggen, du har jo din samvittighed i orden og ved, at det ikke er den rigtige grund smiley

• #89   19. sep 2023 Syntes da at opdrætter formulere det pænt og det er jo korrekt at du fortrød, uanset årsagen.
    Det vigtigste er at finde hunden et godt hjem. Og det skal hun nu nok få.

• #90   19. sep 2023 AG - Opdrætter har formuleret det pænt ja. Men det folk læser er åbenbart mindre pænt.
    Jeg ønsker så absolut for hende at hun finder det perfekte sted, hun er en skøn hund som nogen helt sikkert bliver rigtig glad for.
    - det er bare ikke super fedt, når man så kan læse man åbenbart er en idiot der aldrig burde have hund og ikke forstår at det er et levende væsen. Ikke i opdrættere eget opslag, men det er jo delt mange steder inkl i grupper jeg også er i og blandt fælles FB-venner, så derfor falder jeg jo også over det.
    Det har intet med Maggie at gøre - det var da bare sådan lidt en øv-ting at støde på.

• #91   20. sep 2023 Jeg må også erkende, at jeg sad og blev lidt træt af folks kommentarer. I det ene opslag spørger jeg ind til grunden for, hvorfor det ikke fungerede, og her bliver det beskrevet, at hun er 100% uproblematisk, og at det ikke havde noget med hende at gøre, at hun røg tilbage smiley Jeg håber da at opdrætter er ærlig over for potentielle nye hjem, så hun ikke ender med at blive kastebold.

• #92   20. sep 2023 Ok, det har jeg så ikke set. Hvorfor ikke vare skrive "hun fungerede ikke med husets anden hund". Det gør hende jo ikke dårligere. Der har været lidt issues med (små) hunde også, og det er givet videre ved aflevering

• #94   20. sep 2023 Jeg har ikke læst diverse bemærkninger som random folk har skrevet. De kender jo intet til sagen. Så hvorfor overhovedet tænke over det? Der er SÅ mange ondskabsfulde fjolser online.

Jeg kender opdrætter og hun er bestemt ikke ude på at snyde folk og følger sit opdræt hele livet. Hun leder efter det helt perfekte hjem.
    Jeg kan ikke se hvorfor der skulle informeres om diverse issues mellem Maggie og Sten. Maggie har jo ikke generelt problemer med andre hunde. Men derfor kan der jo godt være enkelte der ikke vil elske at bo sammen.
    Michelle skriver selv at hun syntes Maggie er en skøn og lækker arbejdsvillig hund, ikke en problemhund.
    Så hvorfor lade den fremstå som problemhund i salgsannonce?
    De fleste tænker nok “problemhund” så snart det er omplacering alligevel.
    Det vigtigste burde da være at Maggie hurtigt kom ud i et godt hjem.
    Annoncen er jo for at finde en ny ejer, ikke for at behage de tidligere ejere.

• #95   20. sep 2023 AG, de kommentarer jeg har læst, er fra folk som har delt opslaget. Og de folk jeg kender, som har delt opslaget, er inkarnerede BC-folk, heriblandt en håndfuld DM-deltagere fra LP. Som holder fast i fortællingen om, at Maggie er helt uproblematisk. De henviser endda til, at Maggi pt går sammen med 2 andre hunde, og at det bare er fjong.

• #96   20. sep 2023 AG - jeg er ikke i tvivl om, at opdrætter vil det bedste for Maggie. Men "fortrød" er altså ikke super neutralt, det kan man jo også se på hvordan det opfattes af dem der kommenterer. Jeg har ikke brug for opdrætter skriver en lang afhandling om noget som helst, men "fungerede ikke med husets anden hund" havde været mere retvisende.
    Og det er muligt, du har det helt fint, hvis folk skriver om dig, at du aldrig skulle have hund mm. Helt så hårdhudet er jeg altså ikke.
    - jeg har ikke påstået Maggie er en åroblemhund, det er hun ikke. Og jeg har jo heller ikke svaret på den slags kommentarer, for opslagene skal jo handle om at finde et godt sted til Maggie og ikke mine sårede følelser - derfor skriver jeg her og ikke på FB.
    - jeg har vel lov at være ked af at blive omtalt sådan?

Anne - hun går jo med andre nu og jeg tænker da ikke det er problematisk. Jeg antager opdrætter vil oplyse om issues, hvis der skulle komme en henvendelse fra nogen med en forsigtig hund som Sten.

• #97   20. sep 2023 Men det er måske også bare helt fint sammen med andre hunde! Det er en hund hun ikke har fungeret med, det kan der være mange grunde til, hvis man skulle sætte mærkatet , ‘fungerer ikke med andre hunde’ på en hund fordi den ikke “fungerer” med en usikker hund, efter ganske få dage og uden at der er blevet gjort ret meget for at rette problemet, så ville der være rigtig mange hunde som blev “problemhunde”
    Jeg syntes det er helt ok at leverer hunden retur, men jeg syntes også at ejer fortrød, er den helt rigtige begrundelse! Når jeg får en ny hund ind og har hund i forvejen, så forventer jeg ikke det bare går glat, jeg forventer der må arbejdes for at få det til at fungerer! Detgør dæleme da ikke den nye hund til en problem hund!

• #98   20. sep 2023 At skrive at Maggie ikke fungerede med den anden hund i hjemmet er da den sande begrundelse for, at hun kom tilbage, så hvorfor ikke være ærlig om det. Det siger jo ikke, at det var Maggies skyld, bare at de to hunde ikke var et match. Der kan da være alle mulige grunde til, at 2 hunde ikke fungerer i samme hjem. Det gør da ikke nødvendigvis hverken den ene eller den anden hund til en problem hund.

Michelle, jeg kan godt forstå, at du er ked af at blive udstillet på den måde, også selv om folk formentlig ikke ved, hvem du er.

• #99   20. sep 2023 Der er intet sandt over at ejer fortrød.
    Sandheden er at grundet nogle udfordringer hos Maggie og nogle udfordringer hos Sten, ja så fungerede de 2 hunde ikke sammen.
    Sten har helt sikkert sine skeletter i skabet eller hvad man skal kalde det, men når alt kommer til alt, så var det sådan set Maggie der hyrdede/var efter Sten og ikke omvendt.
    Michelle fortrød ikke, hun var nødt til at træffe en hård beslutning, og det gjorde hun af hensyn til både Maggie og Sten.

• #100   20. sep 2023 Bodil - hvad ved du om, hvad jeg har gjort i forbindelse med introduktion? Jeg har altså ikke bare dumpet hende i huset og regnet med alt gik vel!

Og jeg har på intet tidspunkt skrevet eller sagt hun ikke fungerer med andre hundE eller at hun er problemhund! Blot at sandheden havde været "fungerede ikke med hunden i hjemmet"

Nå, men det var egentlig ikke for at få en større debat om ordvalg, blot en "øv, det er sgu ikke ret fedt at blive omtalt sådan oveni alt det andet", og den følelse har jeg vel lov at have...

• #101   20. sep 2023 Ikke for at kaste yderligere ved på bålet men … “fortrød” får mig til at tænke “endnu et fjols, der ikke lige gennemtænker tingene ..”

… og lur mig, om jeg er den eneste, der tænker på den måde ??

Så kan sagtens følge dig, Michelle

• #102   20. sep 2023 Anne
    Men Maggie går sammen med to andre hunde nu og der er ingen problemer.
    Så det ville da være underligt at skrive andet ?!
    Ud af de 22 delinger jeg kan se står der kun en lidt negativ kommentar.
    Men vi ser nok næppe de samme delinger.

Jeg ved godt at du har svært ved at tro det, men der findes faktisk søde velfungerende BCer smiley smiley smiley

Michelle
    Selvfølgelig må du være ked af det. Du ville jo også gerne have beholdt hende. Men en velfungerende hundeflok er altså vigtigt.
    Der er bare så mange mennesker der skriver uden at tænke sig om og sårer andre. De kender jo intet til situationen og burde ikke kommentere.
    Jeg håber du finder en ny træningsmakker som Sten vil dele bopæl med. smiley

• #103   20. sep 2023 @ AG ... bare af nysgerrighed, går hun så nu med andre BC´ere ? er det sådan med hyrdende hunde at de bedste kan fungere i flok med andre hyrdende ?

• #104   20. sep 2023 Hanne
    Ja
    Og næ, jeg kender en del der har dsg og BC ligesom jeg selv har. BC’en er glad for løbeleg og er på det punkt lidt anderledes end f.eks Aussien der ofte er mere radiobilagtig i deres leg.

• #105   20. sep 2023 ok ... men det er nok med at tænke sig om, hvad der passer sammen i race egenskaber, og ja så er der jo den enkelte hund også ..
    Kan huske i skottekredse var der en gang en hvalp der kom tilbage til opdrætter, denvar netop kommet i husstand med at BC, og den hyrdede også, mens skotten jo altså ikke lader sig bestemme over, så det gik heller ikke smiley ... med mit kendskab til skotter kan jeg godt forestille mig mange "sjove" situationer med en BC der vil have skotten til at rette ind, mens skotten siger "skrid, det bestemmer jeg selv"

• #106   20. sep 2023 Hanne
    Buster kan ikke lide at blive hyrdet.
    Og jeg vil ikke have at Archie eller Miley hyrder ham eller andre hunde. Så det har jeg stoppet fra hvalp.
    Jeg hader at møde en hund der smider sig stirrende ned på stien. smiley

• #107   20. sep 2023 Jeg ved godt at du har svært ved at tro det, men der findes faktisk søde velfungerende BCer

Hvad? smiley I guder, hvor dumt, at skrive sådan noget. Hvad får dig til at tro, at jeg ikke ved der findes velfungerende BC'ere? smiley

Men jeg er godt ved at være klar over, at BC-ejere selv har en ide om, at de er noget helt særligt, og at kun de helt særlige formår at have en BC. For det KAN jo ikke være racen, der har problemer (fx med uønsket hyrdning, jagt af fluer/skygger. OCD-tilstande og hvad der nu ellers dukker op).

Men du beskriver jo glimrende hvorfor opdrætter ikke ønsker at være ærlig om Maggie. For det må jo være Michelle der er problemet, og Maggi er et pragteksemplar...

• #108   20. sep 2023 Helt ærligt, jeg ved godt det er upopulært! Men det problem der opstod var jo ret enkelt, det skulle jo bare være stoppet øjeblikkeligt! Det er da i min verden sådan nogle problemer der ofte kommer når man får en voksen hund, jeg forstår dæleme godt at opdrætter ikke skriver at hunden har et problem, det har den da ikke, den opfører sig som en hyrdehund og havde man stoppet det straks og bestemt, så havde det højst sandsynlig fungeret, at TS så ikke ønsker at stoppe det, betyder jo ikke at der er noget som helst galt med hunden! At skrive at hjemmet har fortrudt er i min verden en rigtig pæn måde at skrive det på! Man kan ikke regne med at alting bare kører i olie når man skal sammensætte to eller flere hunde, så er det ejer som må træde i karakter og vise hundene hvordan man opfører sig!

• #109   20. sep 2023 Det ville i den grad klæde annoncen at være ærlig omkring de problemer Maggie har. Ingen kalder hende en problemerhund, men Maggie var trods alt årsagen til at det ikke gik. Og et hjem med en hund som Sten, det skal hun jo ikke ud i igen.
    Det er simpelthen for fesent at tørre den af på Michelle og skrive at ejer fortrød, især når det ikke er sandheden.
    Maggie er tilbage hvor hun er, fordi hun hyrdede Sten/var efter ham og Michelle derfor måtte træffe den beslutning hun gjorde.
    Længere er den jo sådan set ikke.

• #110   20. sep 2023 Åh ja, at løse andres problemer, det er altid det nemmeste.
    (Indsæt bræk-smiley)
    Jeg ser ikke at Michelle skriver at det ikke kunne løses, men at tiden det ville tage, var meget afgørende for hendes valg. Og for Sten.
    Noget så indgroet som det Maggie havde gang i, det løser man ikke bare lige på 2 dage.
    Det ville kræve at man var over hende HELE tiden og hele tiden afholdte hende fra at få chancen for at nedstirre ham. Og det kan man ikke bare lige.
    Hun havde allerede på den korte tid, fået Sten til at forlade soveværelse og sofa og opholde sig i gangen, og når hun blev forsøgt stoppet, så kravlede hun under sofaen, så hun kunne fortsætte.
    I sådan en situation, der er et fy altså ikke nok.
    Det vil kræve en hel del mere og jeg læser ikke at Michelle ikke kunne eller ville, men da ingen kan sige om det vil tage 2 dage eller 2 måneder, så valgte hun at sige stop. Af hensyn til Sten. Og på sin vis også Maggie.

• #111   20. sep 2023 Anne
    Slap dog af, det var skrevet i sjov smiley
    Ellers så kaster jeg sgu en bold næste gang du kommer cyklende forbi med Elli smiley

• #112   20. sep 2023 Havde man bestemt og kontant bedt hunden stoppe øjeblikkelig, så havde det ikke taget lang tid;) det skriver TS jo direkte at hun ikke ønsker! Kiks og kærlighed er ikke altid nok her i verden;)

• #113   20. sep 2023 Ud fra din kommentar, så kan jeg kun konkludere at du ikke har noget kendskab til det Maggie havde gang i.
    Hvis du tror at et simpelt nej havde gjort udslaget.

• #114   20. sep 2023 Zenta
    Mon du kan blive enig med dig selv om, hvorvidt Maggie er en problemhund uden problemer og at annoncen lyver? Og om Maggie hyrder eller udviser ressourceforsvar?
    Går ud fra at du kender Maggie og opdrætter

Personligt så syntes jeg virkelig opdrætter er sød og ærlig og jeg kan godt lide Maggie.

• #115   20. sep 2023 Bodil - og det tænker du ikke jeg gjorde? Det er dølme blevet skåret ud i pap for Maggie, at hun skulle stoppe omgående, når hun forsøgte sig. Og det gjorde hun så, lige indtil næste gang, Sten gerne ville have kontakt med mig.
    Hun har sågar gået rundt med lang line, så det kunne stoppes med det samme, uden at hun kunne gemme sig og fortsætte.
    Det er faktisk noget jeg satte ret hårdt ind overfor med det samme hun begyndte på det, men det eskalerede jo så alligevel.

Men dejligt du sådan lige med et knips med fingrene ville kunne løse det - det er altid rart, der er så dygtige hundefolk derude, tak for tippet.

I øvrigt lagde hun hårdt ud med at forsøge at nedlægge min mors JRT ved første øjekast og samme med de to andre små hunde vi har været i nærheden af (I snor, så det er selvfølgelig også blevet stoppet) - min mors nåede vi til ar hun lod være og ignorede (I snor, bag gitter osv). Men hun skulle jo ikke bo med lille hund, derfor var det ikke et fokus, da jeg lavede denne tråd.

Jeg har aldrig påstået hun er en problemhund, uanset hvor meget du siger det... til gengæld har jeg påstået, hun ikke er 100% problemfri omkring andre hunde

• #116   20. sep 2023 Ja det er helt tydeligt at du godt kan lige Maggie.
    Jeg kalder ikke Maggie for en problemhund, men en hund der har nogle problemer som et kommende hjem skal være OBS på.
    Hvad sødt er der i ikke at stå ved hvorfor Maggie er tilbage igen?
    Det er alt alt for nemt bare at tørre den af på Michelle.
    Hvis du så godt kan lide Maggie, så må det da også være i din interesse at man er ærlig omkring hunden.

• #117   20. sep 2023 Havde man bestemt og kontant bedt hunden stoppe øjeblikkelig, så havde det ikke taget lang tid;) det skriver TS jo direkte at hun ikke ønsker! Kiks og kærlighed er ikke altid nok her i verden;)

Hvor læser du det? Jeg vil ikke hverken banke hunden eller have den er ba ge for mig, men det betyder altså ikke, at der kun hældes kiks i hovedet af den. Skønt du er ekspert i mit hundehold - gider du ikke klappe i, hvis ikke du ved hvad du snakker om.?

• #118   20. sep 2023 Zenta
    Jeg tørre intet af på Michelle og det tror jeg bestemt heller ikke er opdrætters hensigt. At Michelle opfanger det sådan er da trist.
    Jeg havde virkelig håbet at Michelle havde fundet en god ven og træningsmakker i Maggie.
    Om problemet mellem Sten og Maggie kunne løses eller ej er jo lidt ligegyldigt nu. Men det gør jo ikke nogen af hundene til problemhunde.
    Jeg er sikker på at Maggie snart er omplaceret igen og jeg ved at der har været rigtig mange henvendelser.

• #119   20. sep 2023 Sjovt nok, så er Michelle ikke den eneste der opfanger det sådan.
    Og hvad er der egentligt at opfange?
    Der står sort på hvidt at ejer fortrød. Intet om hvorfor Maggie i virkeligheden er tilbage.
    Og det er sku relevant hvis man vil hunden det bedste.

• #120   20. sep 2023 Altså jegvil lige understrege at jeg ikke har brug for at opdrætter kommer med lange forklaringer om hvorfor og hvordan... er sikker på sådan noget nok skal blive nævnt ved relevante henvendelser.
    Jeg kunne bare have ønsket et andet ordvalg end "hun fortrød", fordi det netop af så mange bliver opfattet præcis som Martine skriver længere oppe, og det er sgu ikke super fedt, at det er sådan man omtales (for det var jo altså ikke hemmeligt, hun var flyttet ind hos mig).

• #121   20. sep 2023 Man kunne jo bare have skrevet at Maggie og husets anden hund, ikke fungerede sammen. Så ville man også, som fremmed, have forståelse for hvorfor Maggie er tilbage hvor hun er.

• #122   20. sep 2023 Det lyder uærligt. Og vil man sikre en hund en god start et nyt sted så er man ærlig. Længere er den egentlig ikke

En hund med den adfærd beskrevet i denne tråd er ikke uproblematisk. Den skal ud alene eller ud med hunde, der ikke reagerer. Det kommer sælger længst ved at oplyse

Og det gør sælger ikke her.

At nogle kender sælger eller kan lægge tarotkort om andres hundehold online er egentlig ikke vigtigt. Andre kan kun læse det, der står. Og det er ikke ærligt.

Køber fortrød ikke. Hun kæmpede og måtte til sidst tage et svært valg, for begge hunde. En beslutning som fortjener respekt og som mødes sådan - hvis altså sælger er ærlig...

Kommentér på:
Ressourceforsvar

Annonce