{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.282 visninger | Oprettet:

Tævens sind - efter avl? {{forumTopicSubject}}

Jeg snakkede her i går aftes med en dame som fortalte at hun på et tidspunkt havde fået hvalpe på sin Samojed tæve og at tæven herefter havde ændret sind. Hun var stadig en sød og rolig hund, men hun var ikke længere så social med sine ejere, og brugte det meste af tiden på at ligge og passe sig selv enten i deres gang eller i sin kurv på deres soveværelse, og hun var blevet mere tilbageholdene når der kom gæster hvilket hun ellers altid havde elsket før. Det skal siges at denne ændring er kommet efter at hvalpene er kommet hjemmefra til deres nye familier.

Jeg sagde til hende at jeg ville tage tæven et smut til dyrlægen og få hende tjekket for om hun skulle være syg, for jeg mener jo ikke at det er normalt at en hund - avl eller ej - ændre personlighed så meget som jeg synes det lyder til at denne tæve har gjort det, men da jeg aldrig selv har været tæt involveret i hundeavl, er jeg jo ikke helt sikker i min sag, og tænker at der nok er nogen af jer herinde, som måske kan give en ide om hvorvidt det rent faktisk forekommer at tæven ændre sind/personlighed efter at have fået hvalpe.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tævens sind - efter avl?
  • #1   2. jul 2013 jeg ville også mene en tur til dyrlægen var på sin plads i den situation der.. Jeg har for nyligt fået af vide at hunde sagtens kan have en depression(om det er rigtigt ved jeg så dog ikke), men i det tilfælde du skriver om, kunne det jo godt være, at tæven var deprimeret?

Vores to tæver har "gået den anden vej" efter hvalpe - de er begge blevet mere snaksaglige, kælne og samarbejdsvillige.. De er blevet selvstændig på en god måde - altså hvor de kan tænke selv, men stadig være trænbare og fokuserede..
    Og det er kun det, jeg har hørt af personlighedændringer efter hvalpe - altså positive ændringer!

• #2   2. jul 2013 Det er nu ikke første gang jeg har hørt det. Jeg fulgtes meget med en dobermann tæve på fritløbsområdet før i tiden, som var rigtig glad, social og legesyg. Men efter hun havde fået et kuld hvalpe blev hun bare "gammel" og gad ikke rigtigt andet end at passe sig selv. Dyrlægen kunne ikke finde nogle fysiske skavanker...

• #3   2. jul 2013 Okay, hvad jeg kan læse ud fra jeres svar er det altså ikke helt umuligt at det er grundet at hun har været brugt avl at hun har ændret personlighed/sind. Men ville i ikke stadig tage hende til dyrlægen? Jeg tænker det lyder jo alligevel til at være en stor ændring, og kunne jo som Melanie H også er inde på godt være depression eller måske noget helt andet?

Jeg ville i hvert fald have taget et smut forbi Dr. Dyr hvis min hund begyndte at ændre personlighed/sind, især når den virker til at være mere indelukket, er min første tanke at der er et eller andet galt.

• #4   2. jul 2013 Jeg har (desværre) oplevet en tæve som blev fuldstændig sindssyg efter hvalpene fløj fra reden. Skide synd for hund og ejer, og det endte i aflivning, så alene af den grund skal jeg aldrig have hvalpe på en evt. Tæve.

• #5   2. jul 2013 Jeg havde håbet på at min blev lidt mere voksen for hun var bare en teenager. Hun fik endda et ekstra år inden hvalpene kom, men nu hvor de er store er der ingen ændring at mærke. Hun er stadig en teenager. Hun havde dog et par dage efter den første hvalp forlod huset hvor hun var nedtrykt. Hun ville ikke grave i haven eller løbe efter bold som hun plejede. Den anden hvalp hjalp hende lidt på fode igen og efter nogle dage var hun tilbage i sit teenager-sind. Det bliver spændende om der kommer en ændring når den sidste hvalp endelig bliver solgt.

• #6   2. jul 2013 Jeg har en veninde hvis papillon var meget legesyg.
    Efter hun fik hvalpe stoppede det.
    Hun blev vel en Dame eller noget i den stil. Hunden er stadig dejlig men det hvalpede forsvandt fuldstændig.

Jeg tror ikke det er usædvanligt, at en tæve bliver mere voksen eller noget i den stil af at få hvalpe.

• #7   2. jul 2013 Okay, så det er altså ikke umuligt at det er på grund af at hun har fået hvalpe at hun har ændret adfærd. Jeg tror nu stadig jeg ville tage min hund til dyrlægen og få hende tjekket for at være helt sikker på at der ikke er noget andet galt. Ændring af adfærd kan jo også have andre grunde.

Pernille C:
    Hold da op det var da en trist historie, tænk at skulle aflive sin hund på grund af at den ændre adfærd efter man har valgt at trække et kuld på hende.

Dejligt at i deler jeres erfaringer og oplevelser på området. Er jo altid spændende at høre smiley

• #8   2. jul 2013 Vores tæve fik sit første kuld hvalpe for 7 år siden, og det ændrede hendes adfærd.
    Hun er blevet, som du beskriver det, en del mere selvstændig.
    Hun gider ikk gæster der nusser hele tiden, hun vil ikke putte på sofaen mere. De andre hunde interessere hende slet ikke. Hun vil bare gerne være Hund smiley og det er helt fint smiley for hun er god til det !

• #9   3. jul 2013 Ja det var rigtig rigtig ærgerligt, hun var ellers en skøn hund. Men jeg tror hun har fået en hjerneblødning eller sådan noget lignende, måske i forbindelse med fødslen, for hun var virkelig skør i potten.

Kommentér på:
Tævens sind - efter avl?

Annonce