Tævens sind - efter avl? {{forumTopicSubject}}
Jeg snakkede her i går aftes med en dame som fortalte at hun på et tidspunkt havde fået hvalpe på sin Samojed tæve og at tæven herefter havde ændret sind. Hun var stadig en sød og rolig hund, men hun var ikke længere så social med sine ejere, og brugte det meste af tiden på at ligge og passe sig selv enten i deres gang eller i sin kurv på deres soveværelse, og hun var blevet mere tilbageholdene når der kom gæster hvilket hun ellers altid havde elsket før. Det skal siges at denne ændring er kommet efter at hvalpene er kommet hjemmefra til deres nye familier.
Jeg sagde til hende at jeg ville tage tæven et smut til dyrlægen og få hende tjekket for om hun skulle være syg, for jeg mener jo ikke at det er normalt at en hund - avl eller ej - ændre personlighed så meget som jeg synes det lyder til at denne tæve har gjort det, men da jeg aldrig selv har været tæt involveret i hundeavl, er jeg jo ikke helt sikker i min sag, og tænker at der nok er nogen af jer herinde, som måske kan give en ide om hvorvidt det rent faktisk forekommer at tæven ændre sind/personlighed efter at have fået hvalpe.
mar 2009
Følger: 15 Følgere: 16 Hunde: 13 Emner: 54 Svar: 1.376
Vores to tæver har "gået den anden vej" efter hvalpe - de er begge blevet mere snaksaglige, kælne og samarbejdsvillige.. De er blevet selvstændig på en god måde - altså hvor de kan tænke selv, men stadig være trænbare og fokuserede..
Og det er kun det, jeg har hørt af personlighedændringer efter hvalpe - altså positive ændringer!
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 510 Svar: 12.456
dec 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 50 Svar: 404
Jeg ville i hvert fald have taget et smut forbi Dr. Dyr hvis min hund begyndte at ændre personlighed/sind, især når den virker til at være mere indelukket, er min første tanke at der er et eller andet galt.
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 3.220
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 6 Emner: 74 Svar: 2.527
jun 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 104 Svar: 5.037
Efter hun fik hvalpe stoppede det.
Hun blev vel en Dame eller noget i den stil. Hunden er stadig dejlig men det hvalpede forsvandt fuldstændig.
Jeg tror ikke det er usædvanligt, at en tæve bliver mere voksen eller noget i den stil af at få hvalpe.
dec 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 50 Svar: 404
Pernille C:
Hold da op det var da en trist historie, tænk at skulle aflive sin hund på grund af at den ændre adfærd efter man har valgt at trække et kuld på hende.
Dejligt at i deler jeres erfaringer og oplevelser på området. Er jo altid spændende at høre
mar 2008
Følger: 35 Følgere: 939 Hunde: 8 Emner: 350 Svar: 8.210
Hun er blevet, som du beskriver det, en del mere selvstændig.
Hun gider ikk gæster der nusser hele tiden, hun vil ikke putte på sofaen mere. De andre hunde interessere hende slet ikke. Hun vil bare gerne være Hund og det er helt fint for hun er god til det !
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 3.220
Tævens sind - efter avl?