Ny race eller omvende kæresten? {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
Jeg ved at man kan få god vejledning og inspiration af alle jer hundejere.
Min kæreste og jeg har besluttet at få hvalp til sommer. Vi kan dog ikke blive helt enige om racen.
Jeg føler at en cavalier vil være det helt perfekte bud for os. Vi er begge førstegangshundeejere, men hundeinteressen har været der i mange år. Vi bor i lejlighed på 1. sal. En cavalier har jeg fundet frem til er god ved førstegangsejere, ikke gøende, trænbar og har det aktivitetsniveau man "forventer" af den. Dvs. den kan gå til agility og have krudt i måsen ude, men rolig inde og ikke et behov for at skulle krudtes af hver dag, men derimod de almindelige gåturer og lidt mental træning er nok til en velbalanceret hund.
Problemet er så at min kæreste simpelthen synes en cavalier er en ALT for feminin hund og er slet ikke en "hund" i hans øjne.
Mit spørsmål er så, hvilke andre hunderacer vil i anbefale, som minder om cavalieren i temperament?
Vi bor på ca. 82 m2, og den vil på sigt skulle være alene 8-16 max 3 dage i ugen. Rolig inde, ikke gøende, men gerne en hund med gang i ude, da jeg også gerne vil gå til træning, både lydighed og agility på sigt. Gerne lille-mellem størrelse, da den jo skal bæres ned af trapper, og derudover ofte vil komme med på tur i bil.
Min kærestes foretrukne valg er en Jack russel, og vi kender da også en forholdvis rolig en af slagsen, men jeg frygter at det bliver en for stor opgave når ingen af os har erfaring.
Håber i vil hjælpe da jeg synes det er meget svært at finde et alternativ.
Hilsen Marie
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 10.984
Jeg ville ALDRIG bytte mine " feminine " Cavalier'er .... med en Jack Russel ..
Min genbo's underbo har en Jack Russel.... den gør ad Hel**** til....kan ikke fordrage andre hunde....
Stamp i jorden.... læg dig ned på gulvet og tud.... og sig du VIL have en Cavalier...
Jorden dejligste hund...... *GG*
Lav en lækker middag til kæresten.... og fedte ...fedte...fedte... for ham... :D
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.114
Jeg vil sige at det eneste der taler imod cavalieren er at den er disponeret for en del sygdomme og at den skamavles for vildt.
jan 2012
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 37
Han har sågar sagt at så ville han hellere have en mops, hvilket bare slet ikke passer på vores forventning til en hund.
Men lige udseende betyder åbenbart en del for ham desværre
Derfor jeg håber der lige er nogle der siger: " Det er da den her i skal ha"
jan 2012
Ja vi er helt obs på det sygdomsmæssige aspekt hos racen, også derfor den helt rigtige avler skal findes, koste hvad det koste vil
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 259 Svar: 2.481
Er der planer om hvem der mest skal tage sig af den, hvem der skal træne den osv?
Forslag til racer synes jeg ikke lige jeg har på stående fod:(
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.243
Min kæreste er heldigvis godt opdraget, han ved godt at når det kommer til hund er det MIG der bestemmer!
Synes som Nittib siger så må du smide dig på gulvet og tude hvis det er det der skal til
Der er udstilling i fredericia (ved ik hvor du bor) i februar (9-10 tror jeg nok) der kommer mange forskellige racer, så tag ham med, du kan altid sige i skal se forskellige racer, og UPS så var det lige cavalierne i havnede hos, det kan du jo ikke gøre for hehe
jan 2012
Det vil være mig der skal stå for træning til at starte med, men er sikker på at kæresten også vil træne på et tidspunkt.
jan 2012
nov 2012
Så vidt jeg husker koster det 60 kr at komme ind.
Tror nok du kan finde info om udstillingen og priser på DKK's hjemmeside, ellers er der sikkert nogle af dem der udstiller osv, som har et link eller ved mere.
Har hørt mange af udstillerne med glæde vil snakke og fortælle om racerne når de er færdige i ringen (så de ikke står og stresser) så kan i jo både se hundene og snakke med opdrætterne, se dem i ringen. Tror det er rigtig sjovt og hyggeligt
jun 2009
Følger: 230 Følgere: 95 Hunde: 11 Annoncer: 1 Emner: 138 Svar: 3.005
han synes pomserne er så søde sjove og dejlige,
de er da godt nok mere feminine end en cavalier.;)
jan 2012
apr 2010
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 989
De Cairn terriere jeg har mødt gør ikke - men synes at have hørt at de KAN være gøende?
jan 2012
De tror andre tror jeg desværre bliver endnu sværere at overtale ham til end cavalieren.
apr 2010
Så ud og mød dem - det skal jo også være en hund i begge "gider"
jan 2012
Jeg føler i hvert fald at det næsten er en umulig opgave at finde et alternativ, der passer lige så godt temperaments mæssigt.
nov 2012
Men hvis han minder bare lidt om min kæreste (og mange andre mænd som siger: niks den er for tøset) så når de møder den elsker de den jo højere end vi piger gør
ellers sig til ham du vil ha en puddel eller kinesisk hårløs, så skal han nok ændre mening, for mere tøsede hunde kender jeg ikke
jan 2012
men ja jeg ville jo også aller helst at vi var lige begejstrede for racen.
nov 2012
men synes klart han skal ud og se og møde dem! han kan ikke sige nej på forhånd, så er han jo ikke åben for det, og hvis det virkelig er DEN hund der passer ind hos jer, synes jeg han skal give det en chance. Man er jo ikke tvunget til at købe, bare fordi man møder hundene.
Synes også det er svært at finde et alternativ, du vil gerne have en cavalier, som er rolig og samtidig gerne vil noget, og han vil have en terrier.
Terriere er søde, men har et enormt energi niveau og har tildens til at gø (er ihvertfald sådan jeg kender dem.)
nov 2012
Der bliver nævnt Japansk Spids.
Måske det var en race at kigge på? den er godt nok en spids, og ved ikke om den er god til agillity men det kan du vel finde noget om på nettet. den er lidt tøset uden at være mega tøset
men kender det alt for godt, det med at have en bestemt race man bare VIL have
held og lykke med det
apr 2010
De to andre havde masser af gåpåmod og var glade hunde, men de gør når de bliver glade f.eks. Jeg ved ikke om det er normalt for racen?
Kender to Cairn terriere, de møder dig begge med en kæmpe glæde, ruller sig direkte over på ryggen for at blive kløet. Men de dovner lidt indendørs. Udenfor skal der til gengæld virkelig meget til før de bliver trætte, men når de først kommer ind igen er de trætte (de er fra to forskellige familier). Den ene fik min veninde i 12 års fødselsdagsgave, hun er lynende intelligent og en pleaser samt puttetrold.
Den anden er en han som bor i en børnefamilie. Han er meget rolig og ligefrem doven! Så ved ikke hvad standarden er
apr 2011
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 13 Svar: 98
Min mor har haft 2 cavaliere, og de GØR som bare fa****..
De holder aldrig mund. De mindste lyde, og så gør de i 10 min. efter..
Så det der med at de ikke gør særlig meget, tja, det kommer vel an på hvilke forældre osv.. For min mors gøede hele tiden..
Hun har stadig den ene, og jeg er ved at blive vanvittig over gøeriet
Just so you know, så kan de godt gø rigtig meget
apr 2010
Cairn Terrier kræver en del opdragelse, men opdragelsen må ikke blive for hård, da det er en følsom hunderace. Hvis ikke man starter i en tidlig alder med at opdrage sin Cairn Terrier, vil de resulterer i ulydighed, og hunden kan udvikle sociale problemer, i form af konstant gøen, og destruktiv adfærd.
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 63 Svar: 2.350
Herhjemme går den "store maskuline mand" også med vores chihuahua, ja og da også med vores sheltie. Faktisk eeelsker han Sofus, og jeg tvivler på han ville bytte ham for noget som helst i hele verdenen.
Hvorfor er det dog at mænd vil vælge hund udfra hvad der afpusser deres ego ?
jul 2009
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 48 Svar: 450
Så mine bud er evt. en smuk kongepudel med sløjfe i håret, en kinesisk hårløs, en amerikansk cocker m.m.
jun 2007
Følger: 6 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 27 Svar: 191
Min søster har haft 3 af slagsen (hun er desværre ikke specielt hunde-egnet) De har ikke fået de store udfordringer, men ingen af dem har gøet når de var alene, de har dog alle 3 splittet huset ad når de var alene, men det er jeg sikker på skyldtes at de kun er blevet luftet i haven.
En FB kan ikke løbe flere kilometer, men den kan sagtens trænes op til at løbe en agility. Især hvis man vælger een fra lidt store forældre, den min søster har nu er lige for stor til at kunne blive avlsbedømt, men hendes forældre er med stamtavler.
Med den FB skal man sørge for forældredyrene er avlsgodkendt og at kennelen har tjekket for HD, øjne, hjerte og en ting mere mener jeg. Og undgå de kenneler der går meget op i hvor flad snuden er
dec 2004
Følger: 11 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 382 Svar: 3.413
dec 2004
dec 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 486
Min kæreste ville ikke have en fransk dengang. Så jeg lod emnet ligge og bad ham deltage i søgen efter race. Undervejs lagde jeg små spor ud til ham, så han selv fandt frem til at den franske var helt perfekt. Dygtig mand ;o)
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 15 Svar: 157
Det skal lige siges vi laver en del søgeøvelser så han får brugt næsen
dec 2004
sep 2005
Følger: 71 Følgere: 68 Hunde: 12 Emner: 641 Svar: 9.601
- og det er en rigtig god førstegangs hund, som du også har fundet ud af.
Måske både ny hund... og ny kæreste
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 23 Hunde: 5 Emner: 106 Svar: 6.040
Nu taler folk om Cairn og Westie. Tak lige et kig på mine hunde eller på www.sealyhamterrier.dk Det er altid de "kendte" racer der kommes med. Sealyen er den glade og imødekommende hund som er aktiv hvis det fordres og i ro hvis ditto. Den er ikke gøende og den er vildt hengiven uden at være pleasende. Den er rigtig glad for agility og bliver i USA brugt på højt plan.Den trives fint i lejlighed og er absolut ikke feminin - den har skæg;-) Det er en hund på maks 30 cm men hannerne vejer gerne 11-13 kg. Der er gods i dem og vælter ikke når man klapper dem! Jeg har 4 liggende på mine fødder i øjeblikket og hvis jeg rejser mig og tager snorene, så er de tændt!
maj 2012
Følger: 9 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 86 Svar: 1.008
maj 2005
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 82 Svar: 489
aug 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 7
Dværgschnauzeren er meget social, positiv og åben i sindet.Den har en stor personlighed, men er kærlig og hengiven. Den kan bruges til alle former for hundesport, eller bare være afslappet familiehund.... En stor hund i en lille hunds krop. Og så fælder den ikke !
jun 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 16 Svar: 114
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 76 Svar: 2.741
Nu jeg heller ikke tilhænger af cavaleren. Men synes ikke at jacken er en god første hund, hvis man ikke ved hvad man går ind til..
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 17 Hunde: 9 Emner: 60 Svar: 821
Og tag en DKK udstilling, i DRU er der flest chihuahuaér, og det går jeg ikke ud fra han vil have
Nej, han vil ikke hellere have en mops, tro mig, når den bliver voksen så er det en ordentlig klods at løfte op og ned af trapper, han må da gerne prøve at løfte en af mine kærestes mopper op og ned af trapperne et par gange, så har han nok slået den idé ud af hovedet
jan 2012
Angående hvad han ønsker af egenskaber har jeg fået ham til at indrømme at beskrivelsen af cavalieren egentlig er lige det vi søger, men han synes dens udseende er for feminint, tror det er pelsen han mener, hans far har altid haft labrador på gården og jeg tror det er deraf hans "rigtige" hundebillede kommer fra, altså den skal ligne en labrador.
Der var en der nævnte den japanske spids, hvilket faktisk for en del år siden var vores foretrukne hunde race, vi havde dog et vennepar der fik en hvalp, dog uden stamtavle, som simpelthen blev en kæmpe kamp for dem, på trods af at de var utroligt hundekyndige og gjorde alt efter bogen. Deres hvalp er i dag et år og er dog blevet en del mere lydig. De siger dog at næsten ingenting af det de har kunne læse sig til om den japanske spids, passer på deres. Gør den ikke også meget?
Den franske bulldog havde vi også oppe at vende, men det var et for stort minus med vejrtrækningsproblemerne og den konstante grynten og snorken.
Dværgpincher er de ikke gøende også?
Cockeren synes jeg egentlig også godt om, men er den lejlighedsegnet? Er motionsbehovet for stort og kan den slappe af inde?
Sheltien kiggede vi på og den synes kæresten faktisk var fin og beskrivelsen af den synes jeg egentlig også er god, men et stort minus - synes alle steder jeg læser at den gør som bare pokker.
Spørgsmålet om hvad den skal bruges til - Den skal være "familie" hund, men i og med vi bor i lejlighed vil den komme på min. 3 gode gåture om dagen. Derudover træning min. en gang om ugen.
Ture i hundeskov og strand vil også ske i løbet af ugen og den vil komme med rundt til familie og venner, med i kolonihaven og på sigt gerne agility træning.
jeg har trænet klikker træning med min gamle hest og dette vil helt sikkert også blive brugt som en del af den daglige mental træning. Deraf har jeg også en forkærlighed for de mere pleasende racer.
jun 2012
jun 2012
jan 2012
Det er ikke fordi den skal have sin motion her, men den skal absolut ikke føle at den går i vejen og det tror jeg den ville i vores lejlighed.
Derudover bliver det nok meget tungt ned af trapperne på et tidspunkt
DSG - er den nem at træne? Det jeg godt kunne lide ved jack russel var deres lidt skøre sind og glæde ved at hente ting og lege. De DSG'er jeg kender er meget, tjah hvad skal man sige, "damp" agtige, de har travlt hele tiden med alt og og ingenting og ikke specielt lydige og har ikke den der sjove "pesonlighed" som jeg følte at jack russelen har.
jun 2012
jun 2012
jan 2012
Hvis de har samme motionsbehov ville vi nok vælge jack russel.
apr 2010
jun 2012
Marie B : Welsh corgi pembroke er et super bud også. Man skal blot være obs på deres aktiverings behov..
jan 2012
marie B - Uha det er farligt område du bevæger dig ud på, Welsh corgi pembroke er min ultimativ ynglingsrace. Jeg har sagt til kæresten at sådan en vil jeg have en dag uanset hvad han siger og gør.
Men jeg synes desværre jeg har kunne læse mig til at de er en gøende race, hvilket ikke er ideelt i forhold til naboer.
Samojeden, er det ikke en stor race?
jun 2012
jan 2012
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 142 Svar: 836
Min kæreste er heller ikke så vild med hende, og mener hun er halvklam fordi hun venligt slikker ham på hånden en gang i mellem (se det skal vi nok få pillet ud af ham!) Men ellers er han flink til at gå med hende en gang i mellem og leger også gerne med hende.
Tror slet ikke han har overvejet tanken om at det er en tøsehund.
Men i er velkomne til at komme på besøg her i Esbjerg, så han kan møde en cavalier. Og ellers kommer vi på udstilling i Helle Hallerne 23 februar, hvor hun sikkert også gerne vil klappes og møsses lidt
Jeg synes netop det er en god race, fordi de for det første er super kærlige og elsker alt og alle - selv postbudet der er forbi i et halvt minut med en pakke. De vælger ikke favoritter i husstanden, men har måske lige 14 dage, hvor man hellee vil putte hos mor, end hos far.
Og så er de nogle små evigt glade kegler. Bliver simpelthen i så godt humør når jeg ser min tøs fjoge rundt og løbe om kap med kæresten. Synes de er så nemme at aflæse med humør og sind i forhold til så mange andre hunde (eller måske er det bare fordi det er min hund ).
Hvis i får en cavalier ind på 82kvm, så får den da et drømmepalads. Min trives storartet på 51kvm og masser af gåture.
Du skal bare være forberedt på én ting - cavalieren vil mene det er dyb mishandling, hvis den ikke må komme med op i sofaen og putte
apr 2010
Vi skal bo i lejlighed med en collie som vi får her til sommer, og vi vil selvfølgelig løfte den op ad trapperne så længe vi kan.. Hvor langt bor i oppe
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 142 Svar: 836
Min lille ny siger heller ikke så meget - ud over når det bliver fyret et eller andet af udenfor. Så bliver hun bange, og så bliver der gøet og knurret i stor stil. Naboer der råber ude på trappen får også lige et enkelt vuf. Men til daglig siger hun ikke så meget.
jan 2012
jan 2012
apr 2010
Synes da du skal snakke med ham om de racer - evt. Besøge dkk's udstilling i Fredericia i februar? Kan være i falder for en race som i slet ikke havde forestillet jer
jan 2012
og ja WCP er helt klart min første prioritet
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.114
jan 2012
Jeg ved godt at cavalier og corgi er langt fra samme hund, men føler alligevel jeg nemmere ville kunne arbejde med en corgi end en jack russel.
Og corgien er bare drømmehunden for mig.
Men cavalierens temperament tiltaler mig, dog har den ikke den "skøre" personlighed som en corgi kan have.
Det gør det også svært, og jeg ved jeg bliver glad for hunden og vil gøre hvad der skal til uanset race, jeg føler bare jeg er nød til at dreje kæresten i den rigtige retning når han udelukkende dømmer på udseende.
Håber i forstår mit dilemma
jan 2012
Men kan se det bliver svært, og vi har besluttet at tage til fredericia 9-10. feb. og se os lidt omkring.
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.931
Han elsker dem ud over alle grænser. INGEN kan stå for en hundehvalp når den først er der
jan 2012
jan 2012
jun 2008
Den yngste derimod (russel / dsg) siger aldrig et kuk...
jun 2008
Man skal gide aktivere og motionere dem, ellers får man hunde der kravler på væggene. Dette gælder for både DSG og russell.
Den ældste er en rendyrket arbejdsmaskine og kunne arbejde 24/7 hvis jeg bad hende om det. Den yngste er noget mere laid back og er glad for det hun får, men ikke helt så krævende hvis der ikke sker så meget...
Jeg forestiller mig, at det hænger sammen med flere ting. 1. At karla har været alene hund i 3 år, før den yngste kom til, og at al min opmærksomhed og tid gik med hende. Og 2. at karla er meget meget intelligent!
Den yngste, Johna, er en "simpel men ukompliceret type" hahaha... sød som dagen er lang, men stiller ikke de store krav til sin verden eller til at blive udfordret mentalt...
jan 2012
jun 2008
Men hun er nu sød og glad og hun arbejder fint for mig, der er bare ikke den samme drift som nr 1 har...
jun 2012
jun 2008
mar 2011
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 30
Har lige skannet de forskellige indlæg. Hvor i landet bor du? Jeg synes det er synd din kæreste ikke kan overtales til at møde en Cavalier King Charles. Det er rigtigt, at de kan fødes med forskellige arvelige problemer, men, hvis man vælger en god opdrætter fra f.eks. Dansk Kennel Klud eller en af de andre klubber skulle man godt kunne købe sig en sund hund. Min mor har en Cavalier hanhund og han er bestemt ikke feminin på nogen som helst måde. Hvis du er interesseret, kan jeg godt arrangere et møde mellem jer og Charlie - er sikker på, at din kæreste vil få aflivet sine ideer om feminine Cavalierer! Men som ANNA G skriver ovenover, så er det et lotteri og det er det uanset, hvilken hund man vælger.....
jan 2012
ANNA G - Du må sige til hvis i overvejer nyt hjem til nr. 2
Stine H - Der bliver lige kigget på boston terrieren med kæresten.
Miriam B - Vi bor i Horsens. Jeg skal nok få ham til at se en Cavalier en dag, det skal bare lige times rigtigt Jeg regner med at vi tager afsted til hundeudstilling d. 9-10. feb. og kigger os lidt omkring. Ellers vil jeg rigtig gerne lige have dig i baghånden som mulighed, hvis det er ok med dig?
jan 2012
jun 2008
Men hvis I bor i Horsens og overvejer en dansk/svensker, så er i velkomne til at møde mine.... Vi bor nemlig også i Horsens... Og jeg kender da også een, med en stor han cavalier, som ihvertfald ikke er specielt feminin og kan sagtens arrangere, at I får lov at møde Mr. Mingus...
jan 2012
Han er godt nok flot, jeg vil lige vise ham til kæresten og sige at vi jo bare kan møde ham.
jun 2008
jan 2012
Men det er nu besluttet at vi tager til fredericia lørdag, og der vil blive holdt øje med bl.a. Cavalier, boston terrier og japansk spids.
Nogen der ved hvordan det foregår helt præcis? hvad er de uskrevne regler?
Siger man bare hej til udstillerne og spørger om man må snakke med deres hund? Er der forskel på om folk overhovedet er interesserede i at fortælle om racen?
jun 2008
jan 2012
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 17 Svar: 111
mar 2011
Det er en rigtig god ide at gå på udstilling. Der er jo så mange forskellige racer - udstillingerne er som regel holdt over 2 dage , er de ikke? Men jeg skal finde et nyere billede af Charlie, som er en testosteronbombe af maskulinitet!!!! Ham på profilen er min dejlige lille rundkørsel. Hilsen Miriam NB Hvis i nogensinde kommer her til storbyen og i har tid, så giv mig et praj - så vil jeg gerne introducerer jer til Charlie!!
jan 2012
Miriam B - Jo, den er også over to dage i Fredericia, men vi har besluttet kun at tage afsted lørdag, da der er flest racer der kunne tiltale os den dag. Hvis ikke vi finder racen der kan det jo være vi får lyst at tage afsted søndag også. Men umiddelbart kun lørdag indtil videre. Tusind tak, jeg skal nok sige til hvis vi kommer på de veje
Hvilken race er Charlie?
jun 2012
mar 2011
Charlie er en Cavalier King Charles tricolour. Han ligner meget det foto ovenover i Anna G.'s indlæg, bortset fra, at han har mere sort på sig. Men Charlie er også en stor, flot, maskulin Cavalier. Miriam
mar 2009
Følger: 47 Følgere: 42 Hunde: 5 Emner: 84 Svar: 1.001
okt 2007
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 3 Emner: 14 Svar: 733
Personligt ville jeg (især som første hund) holde mig væk fra de fleste terrierer og spidser - herunder JR og Japansk spids - det vil for mig være et meget stort sats mht. gøen.
Jeg synes, det er synd, at whippeten blev tabt så hurtigt ud af tråden, da det var mit bedste bud ellers. En yderst robust og nem hund, som har det med at tilpasse sig sine omgivelser. En rigtig sofakartoffel/hyggehund indendørs og løber ikke på væggene.
Udenfor er det straks en anden sag - her liver de op og nyder at lave noget med jer. At de ikke er til at træne er en skrøne (ok, enkelte individer er noget træge i det, men det gælder jo for alle racer) - der er set flere lydigheds champions og agility ligger dem ikke fjernt. Man skal bare lige lære tricket, for de vil rigtig gerne samarbejde og gøre dig glad! De tænker selv og man kommer ingen vegne med tvang eller trusler og bestikkelse virker sjældent (pånær hos de meget madglade ).
De er ultra nemme at have med i byen og efterlader nærmest ingen hår! - Læg din jakke eller hundens tæppe og den ved hvor den skal være. Min gjorde det fra dag et (det har alle mine mynder) og alle min fars har gjort det uden træning.
Trapper klarer de med glæde fra den dag de er store nok - hvilket vil sige som 8 uger.
Det eneste minus er udseendet - enten kan man lide det eller så kan man ikke.
Gør jer selv den tjeneste at kigge forbi mynderingen på lørdag og hils på nogle stykker. Der kommer rigtig mange (også store hvalpe) og jeg ved, at mindst 9 ud af 10 hellere end gerne tager en snak omkring racen. Bare gå hen og spørg om, de har tid og lyst til at svare på nogle spørgsmål om racen. Vælg en som har mere end een, gerne 3 eller flere, for at få det bredeste billede af racen idet der er mange førstegangs ejere også.
Held og lykke med jeres søgen - jeg håber, at I finder den helt rigtige hund for jer.
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 23 Hunde: 5 Emner: 106 Svar: 6.040
jan 2012
Malibali - Alt lyder jo rigtig fint, men jeg tror som du også selv siger at udseendet kommer til at blive svært at se "uden om", men jeg vil helt sikkert tage den op herhjemme og forberede ham, og så vil vi kigge forbi dem på udstillingen. Det ville være synd hvis det nu var den helt rigtige hund og vi så gik forbi. I bund og grund er det væremåden og ikke udseendet der tæller for mig. Det er dog værre med ham kæresten
jan 2012
Vi kom desværre ikke afsted i lørdags da vi nu på 5. dagen ligger med influenza og feber
Det var jeg bare rigtig træt af, da jeg havde glædet mig rigtig meget til at se mig omkring og det var i forholdsvis lille afstand til hvor vi bor.
Til gengæld har vi muligvis fået kontakt til en cavalierejer, som skal have hvalpe til Sommer her i Horsens, med stamtavle og det hele, og kæresten har ligefrem sagt ja til at komme ud og se den, men kun SE den, som han siger.
Naboen har fået den sødeste lille hvalp, blanding af labrador, DSG og japansk spids. Den er virkelig kær, men har desværre fået kæresten til at trække lidt væk fra mine raceforslag igen, for hvis naboen kan få en sød lille minilabrador, så kan vi jo også bare, men jeg synes det er svært bare at satse på at det helt rigtige kuld dukker op til sommer af den helt rigtige blandinger af racer, uden sygdomme og med det temperament vi forventer. Jeg synes det er et stort sats, det lille kræ skal jo være en del af vores familie mange år endnu.
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.349
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.526
Jeg synes udfra hvad du beskriver at sheltien eller DSG ville være gode bud også. Derudover synes jeg også det er enormt synd for din kæreste hvis du plager om at få en cavalier, det gør jo bare at han en dag giver efter måske, også deltager han ikke i noget med den, fordi at det ikke var sådan en han ønskede sig. Lige på punktet med hunde, synes jeg at det der med at tigge og plage når man er uenige er en meget dum ting.
Herudover kan jeg også godt forstå hvor han kommer fra, har også altid synes at en cavalier var en tøsehund.
Ellers kunne i kigge på en Engelsk Toy Terrier Eller en Beagle måske?
jan 2012
Jeg tror jeg har indsnævret problemet til at være noget om ørene han ikke synes om, og den lidt krøllede lange pels.
Anya - Jeg vidste ham lige en sheltie og han synes der er mere hund over den end cavalieren.
Jeg vil helt sikkert give dig ret i at vi aller helst vil finde drømmehunden for os begge. Men jeg kender ham godt nok til at vide at uanset hvilken hund vi får så skal det nok blive fars lille øjesten, men hans valg af race går pt. kun på udseende og det synes jeg er synd. Beaglen kan han også rigtig godt lide, den ligner også en rigtig hund i hans øjne, men der har jeg altså sagt nej. En hund der vil være en konsekvent kamp om at opdrage og ikke kunne gå løs med vil jeg ikke bøvle med som vores førstegangshund. Den skal ikke være så selvstændig som beaglen er. Det er ikke det vi ønsker af en hund.
engelsk toy terrier skræmmer ham fordi den ligner en dobermann, som jo i mine øjne er en meget elegant hund, men det vil han slet ikke være med til.
Det skal sige at han blev bidt som lille af en hund, så lige på det punkt med racer der skræmmer ham, der prøver jeg absolut ikke at rykke hans grænser.
jun 2012
Jeg kan intet negativt sige om sheltien, har ejet 3 af dem(sammen med mine forældre) men det var mig der opdragede dem og trænede dem, og de er enormt intelligente, egner sig vildt godt til både lydighed og agility også er det bare en smuk lille hund Derudover findes der en del rigtig gode kenneler som avler dem
Hvorfor kan han ikke lide dobers? Synes ellers det er en smuk hund, men i skulle jo gerne være enige xD
okt 2012
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 23 Svar: 1.200
Som ejer af 2 Jacks der er lige så forskellige som dag og nat, så må jeg konstatere at hvis i allierede jer med en fornuftig avler og fik en fornuftig snak, så ville der sagtens kunne findes en hvalp der passede til jer...
Min Giz, ville drive jer begge 2 til vanvid på et splitsekund hvis i mødte ham ude, hvor i mod han ville charme jer begge totalt i knæ indenfor..
Tess ville være den perfekte hund til jer! Hun er et lille barometer, der totalt retter ind efter mit aktivitetsniveau..
Der kan siges meget skidt om en Jack, men i lyder jo begge 2 til at være fornuftige mennesker og indstillet på at der følger arbejde/træning med uanset hvilken race i vælger, så jeg er nu ikke så bekymret for at en Jack ville være for meget..
Dog skal i vælge jeres opdrætter med omhu- men det gælder jo for alle racer ...
jan 2012
Hmm.. der bliver spekuleret meget herhjemme for tiden
jun 2008
Se jer godt for hvis I leder efter sheltier, synes godt nok man møder en del af dem der er så nervøse at de er bange for deres egen skygge....
jun 2012
Marie C - Nu ved jeg ikke hvor du/i er fra men der findes i hvert fald et par eller 4 rigtig gode sheltieopdrættere, som i jo evt kunne tage en snak med. Jeg kender til Poulsgaard, Everlam(staves viist anderledes) og harmo09.
- I kan også tage et kig her: http://www.sheltie.dk/
Ellers har din kæreste så samme holdning til cockers?
jan 2012
jun 2012
Ny race eller omvende kæresten?