{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.571 visninger | Oprettet:

Ødelægger ALT! {{forumTopicSubject}}

Jeg har en skøn hvalp, Tøsen på lidt over 10 uger.
Jeg hentede hende for en uge siden ca.
Hun har været rigtig sød, og har ikke bidt i noget, eller ødelagt noget.

Men her idag og igår, har jeg simpelthen været ved at rive alle mine hår ud af hovedet..

1.Hun tager toiletpapiret fra badeværelset og splitter til atomer,
2.hun tager sko med ind i hendes kurv,
3.hun hopper op af stuebordet og napper fjernbetjeningen,
4.hun bider i mine møbler,
5.hvis der ligger noget børnelegetøj på gulvet, hapser hun det.

1 - Vi har prøvet at stille det højere oppe, men alligevel finder hun en måde at få fat på det, og der er små børn i huset, som ikke altid husker at lukke døren til badeværelset.
2 - Vi har lukket døren til gangen, men igen, de små børn glemmer det.
3 - Vi har prøvet at stille alle tingene ind midt på bordet, men så hopper hun op i sofaen, og hopper derefter over på bordet
4 - Møblerne kan jeg desværre ikke fjerne smiley
5 - Igen, børnene -.-'

Jeg skælder hende ud HVER gang hun gør noget hun ikke må.
Siger; NEJ meget bestemt, og ser sur ud.
Dette logre hun bare med halen af, stikker af med tingene og gemmer sig under spisebordet og tygger videre.
Jeg har idag måtte råbe ad hende da hun begyndte at tygge i min mors nye dyre spisestuemøbler.
Det logrede hun også bare på halen af men gik væk (fortsatte så igen efter 20 min.)

Jeg er ved at gå ud af mit gode skind over hende, og derfor har jeg brug for nogle værktøjer til hjælp smiley

Det skal lige siges at jeg starter til hundetræning med hende i starten af feb.
Vi går mange ture, og hun er meget ude og lege med min mors hunde, som hun kommer fint ud af det med.
Hun bliver aktiveret meget, især hendes hjerne bliver brugt meget, da vi leger nogle lege hvor den skal bruges, og så har hun noget legetøj hvor hun skal få godbidder ud af smiley

Hun er min første hvalp (har før haft en hund, men han var 1½ år og fra internat)

så nu søger jeg hjælp hos jer kloge hoveder. smiley

Hov forresten, så var jeg lige ude og køre med hende idag, og hun kan ikke selv hoppe op i bilen endnu, så jeg bærer hende op. Men begge gange (ind og ud af bilen) da jeg gjorde tegn til at skulle bære hende, knurrede hun ad mig! smiley
Jeg sagde self. NEJ, og lod derefter som ingenting.

Please hjælp, og gerne i en sober tone.
Jeg er villig til at ændre min fremgangsmåde, da det er ved at blive et seriøst problem for mig smiley

Men hold det nu i en pæn tone tak smiley
Vil jo kun det bedste for hunden smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ødelægger ALT!
  • #1   22. jan 2013 Det er prøvet, men det er ikke nær så spændende som det der er forbudt at tygge i..

  • #4   22. jan 2013 Har du læst hvad jeg skriver? smiley
    Der er små børn, som hurtigt glemmer at de skal lukke dørene..
    Og det er ikke kun fjernbetjeningerne hun hapser fra bordet, det er ALT smiley
    Jeg burde da kunne lære hende at hun ikke må hoppe på bordet, uanset hvad der ligger.

    Det med at lukke døre osv, er jo bare en midlertidig løsning på problemet. smiley


  • #5   22. jan 2013 Tillykke! Du har fået en nysgerrig hvalp. Du skal have meget mere tålmodighed, du har kun haft den max 2 uger. Fortsæt med at sætte grænser men skæld kun ud hvis du ser hende gøre noget forkert, ikke når det er sket for det forstår hun ikke.

    Det vil sige: Sig nej mens skoen er i munden, sig nej hver gang hendes snude nærmer sig bordkanten, sig nej når hun lægger an til at samle legetøj op, hold øje med hende når hun nærmer sig toilettet og følg efter for at sige nej når hun vil tage papiret.


  • #6   22. jan 2013 Jeg ved godt at det er sjovt osv smiley

    Tro mig, jeg hopper rundt som en idiot for at få hende til at lave noget andet end at bide i tingene.. Billedlig talt smiley

    HVORDAN lærer jeg hende ordet Nej? smiley


  • #7   22. jan 2013 Jeg har massere af tålmodighed tro mig smiley Men når jeg ikke engang kan gå på toilettet i 1 min. før alt er splittet ad i atomer, bliver jeg lidt ked af det smiley

    Ja hun er dejlig nysgerrig, og elsker at lege med alt smiley Og det er dejligt smiley


  • #8   22. jan 2013 Og jeg ved godt at hun skal have nej'et når hun gør ting, og ikke efter smiley

  • #9   22. jan 2013 Så tag hende med på toilettet eller sæt hende i stor mens du er væk.

  • #11   22. jan 2013 A&D - Igen, det er jo bare midlertidige løsninger.. smiley

    En grå schæfer - Det må jeg prøve, det med godbidderne smiley


  • #12   22. jan 2013 Det nytter simpelt slet ikke at skælde en hvalp ud, for at gøre "hvalpeting".
    Når nu den er igang med at bide i møblerne.................Så må du tilbyde den leg med fek et gammelt viskestykke, som du så leget (blid) ruskeleg med.
    Lær din hvalp at bytte.................:
    Hav masse af GODE godbidder parat.
    Lav indkald med hvalpen indendørs. Ikke lokke med godbidderne, men hver gang hvalpen kommer hen til dig, belønner du den med det samme- ikke noget med at få den til at sidde hos dig. Ind i mellem, kan du- for at veksle lidt- lege med hvalpen når den kommer hen til dig ved indkaldet.
    Tril en bold, eller noget andet legetøj hen ad gulvet (hav evt hvalpen i en lang line, så den ikke kan løbe væk fra dig, mens den har legetøjet i munden). Kald på hvalpen. Ikke lokke med godbidden.
    Når hvalpen kommer hen til dig bytter I legetøj for godbid eller I leget med legetøjet.
    Hvis I bytter, så sig "slip" samtidig med at den slipper legetøjet for at få godbidden


  • #13   22. jan 2013 Hehe det hører jo med til det at have en hvalp, specielt når de også skal skifte tænder smiley Vi har også kæmpet med Malik men ikke nær så meget som du skriver, desuden kender han udemærket betydning af en bestemt NEJ - som regel når det kommer fra mig Eddy.

    Men ja afled hendes opmærksomhed med noget andet, tyggeben,tyggelegetøj,godbidder osv osv.

    Læste om en metode til at indlære kommandoen nej, man sidder overfor hunden med en godbid i hånden, lade den snuse til den, lader den prøve at bide osv, og derefter siger du bestemt NEJ, lige så snart den rykker lidt tilbage, roser du den og giver godbidden.

    På nuværende tidspunkt kan jeg lægge en godbid foran Malik og sige nej, så rører han den ikke. Men har dog lidt problemer med at lærer ham betydningen af værsgo smiley


  • #16   22. jan 2013 Ja men det kunne jo være at de midlertidige løsninger kunne fungere indtil hunden lærer hvad den må og ikke må. Hvis jeg var dig ville jeg forsøge de midlertidige løsninger i stedet for at afvise alt hvad vi foreslår inden du overhovedet har prøvet det ! Og specielt når den åbenbart ødelægger ALT på 5 min. Puha det må være dyrt at købe nye møbler hele tiden !

  • #17   22. jan 2013 hi hi jeg husker godt tydeligt hvordan det var med Joy, Jeg lærte hende med en godbid det er mors, og nu det Joys, altså efter hun havde lært hun hed Joy.
    Så når hun huggede alt muligt, og bed i alt muligt sagde jeg nej det mors, og gav hende en tyggepind eller andet og sagde se det her er Joys, nogen gange var jeg altså virkelig træt, så sørgede jeg altid for at havde noget ekstra ekstra lækkert det kunne være marvben med noget lækkert fyld i eller andet, som hun så absolut ikke kunne stå for. og så roste jeg hende en helt masse når hun lå og hyggede med det hun godt måtte.


  • #18   22. jan 2013 Lea og Eddy, tak, det vil jeg da helt klart prøve, og det er nogle rigtig gode råd i kommer med, tak smiley

    Jeg er heller ikke ude på at finde et quickfix, men råd til hvordan jeg kan træne/lege det ind i hendes hoved at når mor her siger nej, så er det forbudt smiley

    En grå - Tak, det vil jeg da også prøve smiley


  • #20   22. jan 2013 A&D, jeg vil bare ikke bruge de midlertidige løsninger, da det ikke har virket før. smiley
    Du behøver skam ikke blive sarkastisk eller flabet, ja gu faen er det da dyrt at købe nye møbler, og derfor søger jeg hjælp?


  • #21   22. jan 2013 Pia - jo self. havde jeg da tænkt på småbørnene? smiley

  • #22   22. jan 2013 Hvorfor i alverden bruge et ord som nej .. Når hvalpen ikke har lært det!

    Man undres! ...


  • #25   22. jan 2013 Hun er da aldeles ikke en mastiffblanding?? smiley

    Åh gud, jeg søger råd, ikke meninger og holdninger.

    Jeg har gjort det valg jeg har gjort og sådan er det. Kom med råd tak smiley


  • #26   22. jan 2013 Midlertidige løsninger er en del af det at opdrage en hund, jeg har endnu ikke mødt en hundeejer, der har formået at opdrage en hund uden.

    Hvis ungerne har en alder, hvor de ikke husker at lukke døre/fjerne legetøj må du jo gøre det for dem.

    Den eneste sikre vej, er at hunden aldrig får muligheden for at udføre uønskede handlinger, jo flere gange den har succes med eks. at hugge fra bordet, jo sværere er det at bryde vanen.
    En hund gør kun, hvad der kan betale sig.


  • #29   22. jan 2013 Maiken - Jeg har altså kun råbt af hende en gang, det er aldeles ikke noget jeg har gjort de andre gange..
    Du får mig jo næsten til at lyde som et skrigende monster smiley

    Lille solstråle - Det er aldeles ikke et fy ord, men pointerede bare at det var hun ikke smiley Man kan opfatte beskeder på mange måder smiley


  • #31   22. jan 2013 Maiken, jeg har da helt klart taget imod nogle rigtig gode råd smiley
    Jeg går bare ikke ind for midlertidige løsninger smiley
    Men som du kan se, lidt længere oppe, takker jeg for nogle råd af nogle rigtig flinke mennesker, som faktisk kom med rigtig tankevækkende råd smiley


  • #34   22. jan 2013 Helene - Muligt du ikke går ind for midlertidig løsninger, men de virker.

    Jeg kan tage udgangspunkt i mine to whippets.
    Da den ældste var hvalp, tog familien (mand + sønner 16.15,8) ikke mine formaninger om at sætte stole ind til bordet, lukke døre, ikke under nogen omstændigheder efterlade mad på bordet, fjerne alt, som ikke måtte bides i osv. særlig alvorligt.
    Alfa holdt fest, hun stjal fra borde, bed ting og sager i stykker for omkring 30.000 det første år.
    Hendes succes med at stjæle mad var så stor, at hun aldrig nogensinde kommer til at lære, at det ikke er tilladt, hun ved det ikke er tilladt, men gør det alligevel, for det giver gevinst i ny og næ.

    Da Ghini kom i huset var familien blevet klogere smiley
    Hun har aldrig haft muligheden for at stjæle fra bordene, det som var værd at stjæle var fjernet. Intet som ikke måtte bides i stykker har ligget og flydt på gulvet osv.
    Her som voksen forsøger hun aldrig at stjæle fra bordet (hun har aldrig oplevet succes, men er blevet belønnet for at holde poterne på gulvet) og det eneste hun har bidt i stykker er en gammel sandal, som jeg havde ladet flyde smiley

    Beløn den adfærd du ønsker hunden skal have og lav forhindringer, så uønsket adfærd ikke er mulig.
    Selvfølgelig skal hunden lære en stopkommando, men det er ikke vejen frem, at stoppe al uønsket adfærd med Nej, for så ender det hurtigt med at blive hundens navn smiley


  • #36   22. jan 2013 Du kan evt. også læse her. En rigtig god side, synes jeg smiley

    http://www.grosserguiden.dk/Ny_hvalp_i_huset/ny_hvalp_i_huset.html

    Og hun er da bare for sød. En rigtig spilopmager at se på smiley


  • #37   22. jan 2013 Christian - jo tak, overvejer at lade være med at spørge til råds her inde mere, da man alligevel bare bliver hugget ned smiley

    Tak for alle rådende. I behøver ikke komme med flere, da jeg har fundet den metode jeg vil bruge. smiley


  • #38   22. jan 2013 At bruge kurven som skammekrog er en dum ide. Kurven skal være et fristed og et sted hvor hunden kan komme hen uden at blive forstyrret, ikke et sted hvor den skal tvinges til at gå hen.

  • #39   22. jan 2013 Helene... jeg sidder med helt objektive øjne og læser de svar herinde...... forstår slet dig slet ikke... folk kommer med gode råd, og du går straks i forsvar....

    og blive hugget ned... hold da op ... du har fået hvalp... og har tydeligvis munden fuld, men din hvalp er altså bare hvalp... og ja det kræver tålmodighed og masser af træning... alle herinde prøver bare at hjælpe dig... tag imod hjælpen og vær lidt ydmyg i stedet for at blive tøsefornærmet.


  • #40   22. jan 2013 Emnet er LUKKET tak smiley Har fået al den hjælp jeg bad om. Slut prut finale smiley

  • #41   22. jan 2013 Im the fat lady, and i have sung! smiley


  • #42   23. jan 2013 Jeg kunne aldrig nogensinde finde på at stå og råbe ad en hvalp som kun er 10 uger gammel!!

    Hvis jeg var hvalp så tror jeg faktisk jeg ville blive bange for den person som stod og råbte af mig for jeg kan ikke allerede som 10 uger gammel vide hvad jeg må og ikke må.. Hvis jeg ikke må det? Hvad må jeg så gerne?

    Afled hende med noget som hun må lege med eller evt noget hun må bide i.. Godbidder, ben osv..

    Det er ikke for at angribe dig overhovedet smiley og forresten stort tillykke med hvalpen smiley


  • #43   23. jan 2013 Når ups havde ikke ser hvad du havde skrevet her til sidst smiley

    Held og lykke smiley


  • #44   23. jan 2013 Jeg stod jo ikke og råbte hende ind i hovedet. Stod i den anden ende af lokalet og prøvede at fange hendes opmærksomhed så hun holdt op til jeg kunne nå hen til hende!!! Så rolig nu! .

    Og jo jeg føler det lidt som et angreb, med alle de udråbstegn. Men som sagt længere oppe, det kommer an på øjnene der læser beskederne..

    Men tak for input. smiley


Kommentér på:
Ødelægger ALT!

Annonce