2.566 visninger
|
Oprettet:
SKAL men sterilisere sin hunhund hvis man ikke vil avle? {{forumTopicSubject}}
Hej
Kan læse mig frem til på nettet, at folk råder en til at få sin hunhund steriliseret hvis man ikke har intentioner om at avle??
hvad er den logiske forklaring på det? for jeg har ikke noget imod hun er i løbetid, men hvis det er synd for hunden, så skal der gøres noget...
Ved godt at det er en god ide at få fjernet livmoderen når de kommer op i årene pga. livmoderbetændelse og alt mulig andet.
Min hund er ca. 4 år gammel.
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.229
især da ikke hvis du ikke også har en hanhund
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Det er fuldstændig rigtigt at der er nogle overvejelser i forhold til livmoderbetændelse, livmoderkræft og brystkræft, men ærligt, så tror jeg kun jeg ville få steriliseret min egen tæve (som jeg ikke har *GG*) hvis der var problemer hormonelt.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.765
aug 2007
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 7 Svar: 40
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 3 Emner: 47 Svar: 225
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 502
så har jeg da gjort mit for at der ikke kommer hovsa kuld sådan lige her om hjørnet
tæven forbliver intakt da det er langt større indgreb.. det vil jeg ikke udsætte hende for når det ikke er nogen sygdom e.l.
har man chek på løbetider og er obs, så kan jeg ikke se nogen grund til at fikse en rask tæve..
feb 2006
hvis det skal beskytte imod cancer skal det være inden første løbetid.
når man sterilisere skal man gøre sig klart at det samtidig kan give risiko for dårlig pels, inkontinens og overvægt
aug 2007
Nogen der ved hvad det koster at få fjernet livmoderen ?? sådan ca.
det er nemlig min første hund uden far og mor er medejere hehe
aug 2007
Så tror hun beholder livmoderen ind til videre
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 237 Svar: 9.480
Vores 2 der er udelukket fra avl er sterile og vi har 2 intakte. Det vides ikke endnu om de skal indgå i avl (mangler øjenlysning, avlsgodkendelse m.m HD/AD er dog taget og er fine). Men sekundet det besluttes får dyrlægen et kald om tid. Ellers skal de sterreliseres efter hvalpene.
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 32 Svar: 1.375
Ingen af mine hunde, hverken hanner eller hunner, har haft problemer bagefter, heller ikke med overvægt og pelsproblemer.
Tværtimod er pelsen på min Lhasa Apso-pige blevet blankere og "hårdere", men det lyder til at være en undtagelse.
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 340 Svar: 14.230
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
jan 2006
maj 2004
Følger: 14 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.065
Laika er neutraliseret, fordi da vi boede i KBH, var der løse hanhunde over det hele. Af de store af slagsen (de fleste listehunde). Og jeg var bare bange for at jeg ikke kunne holde sådan en væk, hvis hun var i løb :o)
Om Einstein skal, det går jeg og tænker for og imod. Nu bor vi et sted med færre løse hunde.
feb 2006
Dyrlægen er Nina Diers, Ølby Dyrehospital, og hun er én af de førende herhjemme indenfor fertilitet og fødsler.
Jeg har nok ikke fået stillet alle spørgsmål, og har derfor ikke alle svar, men her er hvad jeg fik med:
Hvorfor skal man sterilisere mellem 2 løbetider?
En løbetid varer fra starten af blødningen og indtil ca 2 måneder efter ægløsning. Først her stopper løbetiden endeligt, og den stopper på grund af hormoner fra æggestokkene. Så hvis man steriliserer i denne periode, så er der risiko for at løbetiden ”aldrig slutter” – dvs. at tæven faktisk vil være falsk drægtig konstant.
Dette medfører så desuden forøget risiko for cancer i brysterne.
Hvor tidligt må man sterilisere – inden første løbetid eller skal de have haft løbetid?
Her er for og imod:
Hvis man steriliserer inden første løbetid, så mindskes chancen for cancer. Men første løbetid er samtidigt en pubertet, hvor hormonerne har indflydelse på knoglevæksten, og der kan derfor være risiko for at specielt knoglerne i benene vokser for længe, med risiko for problemer med benstilling m.m.
Dette er fremkommet via studier i udlandet.
Dette om tidlig sterilisering gælder tilsvarende for kastraktion af hanhundene.
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.883
Hun fik ingen smertestillende med hjem, så det var kun det hun fik på selve operationsdagen. Og hun havde slet ingen problemer med såret og rørte det aldrig (havde ikke skærm eller noget som helst)
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.367
Til TS: Nej, det skal man bestemt ikke, jeg vil have min hund steriliseret, fordi hun lider så forfærdeligt af falske drægtigheder.
jan 2006
Jeg talte her den anden dag med en schæferhundeejer, som for ½ år siden fik steriliseret sin 6 årige tæve, og hun talte på ingen måde andet end positivt om både forløb og hvordan hunden havde det nu.
Så måske har I været uheldige ? Eller også er der mere end én måde at sterilisere på ? Jeg spørger til det sidste, fordi jeg seriøst ikke ved det ?
Jeg har også kat, og den ene er kastreret, den anden steriliseret .. og ingen af de problemer I nævner, Natasja og Karin, fik nogen af mine katte. De sov en del den første dag da jeg hentede dem, dagen efter var det overstået, og de var som de altid havde været.
Men .. jeres historier giver da bestemt stof til eftertanke, og jeg vil overveje hvor meget jeg skal presse på for at få kæresten til at sterilisere tæven, må jeg nok indrømme.
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 2.742
Så hvis du har det fint med hendes løbetider og hun ikke er generet af det. Så nyd din hund
aug 2008
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Hun var timer fra at dø....
Det kan virkelig gå helt galt - men det er jo stadig kun få, det går galt for.
Men jeg synes da bestemt altid man skal have i tankerne, at det aldrig er risikofrit at udsætte en hund for kirurgi, så at gøre det uden konkret årsag, det kunne jeg ikke drømme om at anbefale nogen.
Men ind imellem giver det mening, ingen tvivl om det. Og på lang sigt gav det også mening for min kammerat, der nu har en hund, der er symptomfri for sin epilepsi på grund af sterilisationen.
jan 2006
Tak for svar
aug 2008
aug 2008
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.765
feb 2006
så det var lidt et modargument til dig, nu du skriver det ikke passer, hvad jeg skriver og det vidste du vel godt
dernæst vil jeg så sige at Jowina ikke har haft det slemt efter sterilisationen.
hun blev steriliseret som 5 årig grundet livmoderbetændelse.
hun fik smertestillende med hjem, men som dyrlægen sagde, var det faktisk bedre hun kunne mærke hun havde ondt, så hun ikke overvurderede hendes evner. så de skulle kun gives i nødstilfælde og hun fik ingen af dem.
for Jowina ville både hoppe i sofaen og danse og løbe og springe....og jeg ved ikke hvad.
så eneste mulighed for at holde hende nogenlunde i ro, var ikke at give hende smertestillende.
hun havde badedragt på de første dage
http://www.hundegalleri.dk/fotoalbum/diverse_hund/11698-jowina_efter_sterilisation
mest for min skyld tror jeg, dyrlæge sagde det ikke var nødvendigt, da det jo var samme operation som hvis de havde lavet kejsersnit og der ligger hvalpene endda og møffer på såret.
hvis man har en tæve, der piller meget i såret eller som skal være alene hjemme vil jeg foreslå sådan en badering rundt om halsen i stedet for en skærm, det er ikke nær så generende.
men Bente hvis du kan observere Luna lidt de første dage og hun ikke kradser sig eller noget, så lad hende slippe for noget som helst.
hvis du vil låne Jowinas badedragt må du gerne ellers ring lige til din dyrlæge og hør om han har dragten eller baderingen, vores dyrlæge skal nemlig bestille den hjem.
jowina er efterfølgende blevet et pelsmonster, bliver ved og ved med at danne ny underuld.....det er altså meget mere besværligt end at passe på en tæve i løbetid.
er der derimod tale om sygdom fx stærk falsk drægtighed, så ville jeg ikke tøve med at steriliser, man skal bare vide hvad man kan risikere.
heldigvis er Jowina ikke blevet hverken tyk eller utæt.
man kan nok altid finde operationer der ikke er gået som de skal...jeg kender også en tæve der var tæt på at dø af sterilisationen,
men sådan er det jo. ingen indgreb er risikofrit
jeg har i mange år arbejdet i vuggestuen, kors hvor nogle svangerhistorier man kan få sig der
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 4 Emner: 3 Svar: 253
Jeg har selv skiftet dyrlæge p.g.a. tilsendt mangelfuld information efter hvalpevaccinationen.
Jeg vil kun lade mine tæver sterilisere hvis de får problemer med løbetiden.
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 32 Svar: 1.375
De har været fuldt mobile allerede dagen efter, MEN også smertebehandlet 9 dage efter indgrebet, de tre med flydende Metacam, som jeg fik med hjem.
Dyrlægen skal for øvrigt give første smertebehandling allerede <b>samtidig</b> med narkosen.
Gør han det ikke, "husker" hjernen nemlig smerterne fra under operationen, og så skal der mere til at smertedække bagefter.
aug 2008
Puha, får virkelig ondt i maven ved tanken om, hvad hun skal igennem, og den her tråd har ikke ligefrem gjort det bedre med de skrækhistorier.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 10 Emner: 77 Svar: 7.941
Jeg ville kun neutralisere ved sygdom, de langhårede gravbasser får en rædselsfuld pels og whipperne tåler dårligt narkose.
Nu har jeg kun tæver, men det samme ville gælde hanhunde, jeg bryder mig ikke om det manglende kønspræg hos kastrater.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 10 Emner: 77 Svar: 7.941
Hun byggede ikke rede, men havde mælk så det sprøjtede, 4 dage på 1/4 foderration, så var den mælkeproduktion stoppet.
Jeg har brugt samme metode tidligere ved andre af mine tæver.
jan 2006
Jeg tænker bare vores situation - vi har 3 hanner og to tæver, den ene intakt.
Nu er ingen af vores hanner helt og aldeles rundtossede når hun er i løb - naturligvis er de påvirkede, men ikke så de holder op med at æde eller noget - men jeg er også hysterisk med håndteringen af tæven når hun er i løb.
Jeg har intet at gøre med hende - hun kommer ikke i haven når hun er i løbetid, men kun ud i vores ikke ret store forhave - hun kommer ikke i huset overhovedet, kun ind på kærestens kontor (han arbejder hjemme, så opholder sig en stor del af tiden derinde) - hun har ingen kontakt med nogen af hannerne, og står i hundegård helt for sig selv, (normalt har hun Rick til nabo) ... så alt i alt er det i grunden en stor omvæltning for hende, og imo lidt synd at hun helt afskæres fra omgang med andre hunde i 3 uger.
Derfor mener jeg at det ville være bedst for hende og hannerne hvis hun blev steriliseret .. men det er jo så ikke op til mig at bestemme.
aug 2008
SKAL men sterilisere sin hunhund hvis man ikke vil avle?