{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.566 visninger | Oprettet:

SKAL men sterilisere sin hunhund hvis man ikke vil avle? {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Kan læse mig frem til på nettet, at folk råder en til at få sin hunhund steriliseret hvis man ikke har intentioner om at avle??

hvad er den logiske forklaring på det? for jeg har ikke noget imod hun er i løbetid, men hvis det er synd for hunden, så skal der gøres noget...

Ved godt at det er en god ide at få fjernet livmoderen når de kommer op i årene pga. livmoderbetændelse og alt mulig andet.

Min hund er ca. 4 år gammel.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  SKAL men sterilisere sin hunhund hvis man ikke vil avle?
  • #1   15. nov 2012 nej det skal man da rigtignok ikke hverken nu eller når den bliver gammel.
    især da ikke hvis du ikke også har en hanhund

• #2   15. nov 2012 Nej, det skal man bestemt ikke.

Det er fuldstændig rigtigt at der er nogle overvejelser i forhold til livmoderbetændelse, livmoderkræft og brystkræft, men ærligt, så tror jeg kun jeg ville få steriliseret min egen tæve (som jeg ikke har *GG*) hvis der var problemer hormonelt.

• #3   15. nov 2012 Som de andre siger, behøver man bestemt ikke sterilisere sin tæve. Der er dog fordele ved at gøre det, især hvis man omgås hanhunde hele tiden eller hvis man har en tæve som bliver falsk drægtig.

• #4   15. nov 2012 Har bare været inde på flere hjemmesider, og der står at de råder folk til at få deres hunhund steriliseret hvis der ikke er hvalpe i tankerne... men der står bare ikke hvorfor det er en god ide og det undrede mig lidt... smiley

• #5   15. nov 2012 Jeg har planer om at Sally skal fikses. Ikke fordi hun ikke må gå i løb, men fordi her i byen er der en del hanhunde og det er åbenbaret kotumen at hundene her i byen skal gå løse. Det kuld hun har nu var planlagt, og jeg gider ikke at når hun er i løb vi ikke kan gå nogen steder uden at vi har en hund efter os.

• #6   15. nov 2012 man SKAL ikke smiley .. her har vi valgt at han hunden skal fikses, fordi der næsten kun er intakte tæver i byen..
    så har jeg da gjort mit for at der ikke kommer hovsa kuld sådan lige her om hjørnet smiley
    tæven forbliver intakt da det er langt større indgreb.. det vil jeg ikke udsætte hende for når det ikke er nogen sygdom e.l.

har man chek på løbetider og er obs, så kan jeg ikke se nogen grund til at fikse en rask tæve..

• #7   15. nov 2012 der er tilgengæld også store fordele ved at lade være, så man må ligesom selv vurdere for og imod

hvis det skal beskytte imod cancer skal det være inden første løbetid.

når man sterilisere skal man gøre sig klart at det samtidig kan give risiko for dårlig pels, inkontinens og overvægt

• #8   15. nov 2012 Hun er ikke nedtrykt eller noget som helst, den eneste grund til at jeg hun er i løbetid er fordi du bløder og løfter halen når man rører hende for tæt på numsen. Men nu får vi se hvad mig og min kæreste bliver enige om... smiley

Nogen der ved hvad det koster at få fjernet livmoderen ?? sådan ca. smiley

det er nemlig min første hund uden far og mor er medejere smiley hehe

• #9   15. nov 2012 Men hun er jo 4 år gammel, har overtaget hende fra en afdød dame i familien for 3 mdr. siden, så jeg har ikke rigtig haft nogen chance for at gøre det inden 1. eller 2. løbetid... smiley

Så tror hun beholder livmoderen ind til videre smiley

• #10   15. nov 2012 Jeg vil altid sterrelisere en tæve der ikke skal avles på alene pga. sundhedsfaktorer.

Vores 2 der er udelukket fra avl er sterile og vi har 2 intakte. Det vides ikke endnu om de skal indgå i avl (mangler øjenlysning, avlsgodkendelse m.m HD/AD er dog taget og er fine). Men sekundet det besluttes får dyrlægen et kald om tid. Ellers skal de sterreliseres efter hvalpene.

• #11   15. nov 2012 Man SKAL ikke, men min holdning er, at dyr, der ikke skal indgå i avl, bør neutraliseres, både for at forebygge helbredsmæssige problemer og for at fjerne et behov, som alligevel ikke kan blive dækket.

Ingen af mine hunde, hverken hanner eller hunner, har haft problemer bagefter, heller ikke med overvægt og pelsproblemer.
    Tværtimod er pelsen på min Lhasa Apso-pige blevet blankere og "hårdere", men det lyder til at være en undtagelse.

• #12   15. nov 2012 Nej, det skal man bestemt ikke - men jeg vil ærligt indrømme, at jeg forsøger at overtale kæresten til at få sin 7 år gamle tæve steriliseret. Vi har 3 hanner, og det ville bare gøre tingene meget nemmere.

• #13   15. nov 2012 Man SKAL ikke, men livet bliver i mange tilfælde lettere. Jeg ville meget kraftigt overveje det hvis det var mig

• #14   15. nov 2012 Det skal så lige nævnes, at jeg ikke selv ville få min tæve steriliseret hvis jeg brugte hende til at træne med .. jeg ville udelukkende gøre det, hvis hun bare var familiehund.

• #16   15. nov 2012 Smertefuldt indgreb? Håber da ikke nogen får gjort det, uden hunden er i narkose og på smertestillende bagefter, så den intet mærker ;o)

Laika er neutraliseret, fordi da vi boede i KBH, var der løse hanhunde over det hele. Af de store af slagsen (de fleste listehunde). Og jeg var bare bange for at jeg ikke kunne holde sådan en væk, hvis hun var i løb :o)

Om Einstein skal, det går jeg og tænker for og imod. Nu bor vi et sted med færre løse hunde.

• #17   15. nov 2012 dette er sakset fra en anden tråd, hvilken dyrlæge der så har ret er jo ikke nemt at vide:
    Dyrlægen er Nina Diers, Ølby Dyrehospital, og hun er én af de førende herhjemme indenfor fertilitet og fødsler.
    Jeg har nok ikke fået stillet alle spørgsmål, og har derfor ikke alle svar, men her er hvad jeg fik med:
    Hvorfor skal man sterilisere mellem 2 løbetider?
    En løbetid varer fra starten af blødningen og indtil ca 2 måneder efter ægløsning. Først her stopper løbetiden endeligt, og den stopper på grund af hormoner fra æggestokkene. Så hvis man steriliserer i denne periode, så er der risiko for at løbetiden ”aldrig slutter” – dvs. at tæven faktisk vil være falsk drægtig konstant.
    Dette medfører så desuden forøget risiko for cancer i brysterne.
    Hvor tidligt må man sterilisere – inden første løbetid eller skal de have haft løbetid?
    Her er for og imod:
    Hvis man steriliserer inden første løbetid, så mindskes chancen for cancer. Men første løbetid er samtidigt en pubertet, hvor hormonerne har indflydelse på knoglevæksten, og der kan derfor være risiko for at specielt knoglerne i benene vokser for længe, med risiko for problemer med benstilling m.m.
    Dette er fremkommet via studier i udlandet.
    Dette om tidlig sterilisering gælder tilsvarende for kastraktion af hanhundene.

• #19   15. nov 2012 Næh man skal ikke. Men jeg vil gøre det. Har haft en tæve, der led psykisk under både løbetider og falske drægtigheder

Hun fik ingen smertestillende med hjem, så det var kun det hun fik på selve operationsdagen. Og hun havde slet ingen problemer med såret og rørte det aldrig (havde ikke skærm eller noget som helst)

• #20   15. nov 2012 Hmm, ikke særlig rar læsning, når jeg skal have Luna steriliseret her den 29. smiley

Til TS: Nej, det skal man bestemt ikke, jeg vil have min hund steriliseret, fordi hun lider så forfærdeligt af falske drægtigheder.

• #21   15. nov 2012 Uha, det lyder godt nok voldsomt !

Jeg talte her den anden dag med en schæferhundeejer, som for ½ år siden fik steriliseret sin 6 årige tæve, og hun talte på ingen måde andet end positivt om både forløb og hvordan hunden havde det nu.

Så måske har I været uheldige ? Eller også er der mere end én måde at sterilisere på ? Jeg spørger til det sidste, fordi jeg seriøst ikke ved det ?

Jeg har også kat, og den ene er kastreret, den anden steriliseret .. og ingen af de problemer I nævner, Natasja og Karin, fik nogen af mine katte. De sov en del den første dag da jeg hentede dem, dagen efter var det overstået, og de var som de altid havde været.

Men .. jeres historier giver da bestemt stof til eftertanke, og jeg vil overveje hvor meget jeg skal presse på for at få kæresten til at sterilisere tæven, må jeg nok indrømme.

• #22   15. nov 2012 Den gamle blev steriliseret pga hun ikke havde det godt i en mdr op til og efter.. Den lille skal ikke. Hun er ikke generet af det, men hun har glemt det de sidste 9 mdr..

Så hvis du har det fint med hendes løbetider og hun ikke er generet af det. Så nyd din hund smiley

• #23   15. nov 2012 Kathrine: Hun skal have den "gammeldags" operation. Og jeg er nødt til at gøre det, for andet er simpelthen dyrplageri - så voldsomt er det for hende at være falsk drægtig smiley

• #24   15. nov 2012 En kammerat var for at år siden en my fra at miste sin tæve efter en sterilisation. Hunden fik voldsomme bylder både indvendig og udvendig. Så slemt at hundens organer blev påvirket, dens immunsystem blev kompromiteret og den fik oveni alt det andet en voldsom tarminfektion.

Hun var timer fra at dø....

Det kan virkelig gå helt galt - men det er jo stadig kun få, det går galt for.
    Men jeg synes da bestemt altid man skal have i tankerne, at det aldrig er risikofrit at udsætte en hund for kirurgi, så at gøre det uden konkret årsag, det kunne jeg ikke drømme om at anbefale nogen.

Men ind imellem giver det mening, ingen tvivl om det. Og på lang sigt gav det også mening for min kammerat, der nu har en hund, der er symptomfri for sin epilepsi på grund af sterilisationen.

• #25   15. nov 2012 Kathrine -

Tak for svar smiley

• #26   15. nov 2012 Nej, Kathrine, hun skal bestemt ikke have det sådan. Jeg har fået en tæve steriliseret tidligere (pga cancer), men det er mange år siden, og dengang valgte man at beholde hunden til dagen efter, så dér så jeg ikke det første døgn. Men hun var meget frisk, da jeg hentede hende, der var faktisk intet at mærke på hende. Hun havde ikke krave på og var totalt uinteresseret i såret. Vi får krave med til Luna - ikke på.

• #27   15. nov 2012 Tusind tak, Kathrine. Det kan du tro, jeg nok skal gøre. Det bliver en forfærdelig dag for mig, når jeg skal aflevere hende..

• #28   15. nov 2012 Vi havde absolut ingen følger af sterilisationen. Hun ikke så meget som kiggede på sit sår, og kunne gå tur som normalt efter to dage. Vi undlod at løbe til stingene var taget.

• #29   15. nov 2012 Kathrine - det indlæg var for at vise, at selvom du har et udsagn fra en dyrlæge om at det ikke er rigtigt, det jeg skriver, så har jeg et modsvar fra en anden dyrlæge.
    så det var lidt et modargument til dig, nu du skriver det ikke passer, hvad jeg skriver og det vidste du vel godt smiley

dernæst vil jeg så sige at Jowina ikke har haft det slemt efter sterilisationen.
    hun blev steriliseret som 5 årig grundet livmoderbetændelse.
    hun fik smertestillende med hjem, men som dyrlægen sagde, var det faktisk bedre hun kunne mærke hun havde ondt, så hun ikke overvurderede hendes evner. så de skulle kun gives i nødstilfælde og hun fik ingen af dem.
    for Jowina ville både hoppe i sofaen og danse og løbe og springe....og jeg ved ikke hvad.
    så eneste mulighed for at holde hende nogenlunde i ro, var ikke at give hende smertestillende.

hun havde badedragt på de første dage
    http://www.hundegalleri.dk/fotoalbum/diverse_hund/11698-jowina_efter_sterilisation
    mest for min skyld tror jeg, dyrlæge sagde det ikke var nødvendigt, da det jo var samme operation som hvis de havde lavet kejsersnit og der ligger hvalpene endda og møffer på såret.
    hvis man har en tæve, der piller meget i såret eller som skal være alene hjemme vil jeg foreslå sådan en badering rundt om halsen i stedet for en skærm, det er ikke nær så generende.

men Bente hvis du kan observere Luna lidt de første dage og hun ikke kradser sig eller noget, så lad hende slippe for noget som helst.
    hvis du vil låne Jowinas badedragt må du gerne ellers ring lige til din dyrlæge og hør om han har dragten eller baderingen, vores dyrlæge skal nemlig bestille den hjem.

jowina er efterfølgende blevet et pelsmonster, bliver ved og ved med at danne ny underuld.....det er altså meget mere besværligt end at passe på en tæve i løbetid.
    er der derimod tale om sygdom fx stærk falsk drægtighed, så ville jeg ikke tøve med at steriliser, man skal bare vide hvad man kan risikere.
    heldigvis er Jowina ikke blevet hverken tyk eller utæt.

man kan nok altid finde operationer der ikke er gået som de skal...jeg kender også en tæve der var tæt på at dø af sterilisationen,
    men sådan er det jo. ingen indgreb er risikofrit

jeg har i mange år arbejdet i vuggestuen, kors hvor nogle svangerhistorier man kan få sig der

• #30   15. nov 2012 Der er både fordele og ulemper ved at sterilisere (kastrere) en hunhund. Desværre glemmer mange dyrlæger at oplyse om de bivirkninger en tidlig sterilisation kan have. Inkontinens, ufuldstændig knoglevækst, stofskifteændringer, pelsproblemer.
    Jeg har selv skiftet dyrlæge p.g.a. tilsendt mangelfuld information efter hvalpevaccinationen.
    Jeg vil kun lade mine tæver sterilisere hvis de får problemer med løbetiden.

• #31   15. nov 2012 Jeg har fået neutraliseret i alt 4 hunhunde og ingen har haft krave på, men enten et "forklæde" eller en bodystocking fra dyrlægen.
    De har været fuldt mobile allerede dagen efter, MEN også smertebehandlet 9 dage efter indgrebet, de tre med flydende Metacam, som jeg fik med hjem.

Dyrlægen skal for øvrigt give første smertebehandling allerede <b>samtidig</b> med narkosen.
    Gør han det ikke, "husker" hjernen nemlig smerterne fra under operationen, og så skal der mere til at smertedække bagefter.

• #32   16. nov 2012 Connie: Jeg kommer ikke til at vige fra hendes side. Hvis det nu bliver et problem, så giver jeg lige lyd, så kommer jeg susende ned til dig for at låne smiley

Puha, får virkelig ondt i maven ved tanken om, hvad hun skal igennem, og den her tråd har ikke ligefrem gjort det bedre med de skrækhistorier.

• #33   16. nov 2012 Gad vide om risikoen for kræft i mælkekirtlerne er racebestemt, hvis jeg tager egne tæver + medregner de tæver min far har haft, som jeg kan huske, er det ialt ca. 25 stk. ikke en har haft kræft i mælkekirtlerne, de 20 af hundene har været gravhunde (min far havde altid 4-6) og jeg har ikke medregnet egne, nulevende hunde.

Jeg ville kun neutralisere ved sygdom, de langhårede gravbasser får en rædselsfuld pels og whipperne tåler dårligt narkose.
    Nu har jeg kun tæver, men det samme ville gælde hanhunde, jeg bryder mig ikke om det manglende kønspræg hos kastrater.

• #35   16. nov 2012 Ghini har været falsk drægtig i de to første løbetider, efter sidste var der intet.
    Hun byggede ikke rede, men havde mælk så det sprøjtede, 4 dage på 1/4 foderration, så var den mælkeproduktion stoppet.

Jeg har brugt samme metode tidligere ved andre af mine tæver.

• #36   16. nov 2012 At påstå at det "bare lige" er noget vrøvl. Hver gang et dyr (eller menneske) bliver lagt i fuld narkose, er der jo en reel risiko for at vedkommende ikke vågner op igen. Deri er jeg helt med.

Jeg tænker bare vores situation - vi har 3 hanner og to tæver, den ene intakt.

Nu er ingen af vores hanner helt og aldeles rundtossede når hun er i løb - naturligvis er de påvirkede, men ikke så de holder op med at æde eller noget - men jeg er også hysterisk med håndteringen af tæven når hun er i løb.

Jeg har intet at gøre med hende - hun kommer ikke i haven når hun er i løbetid, men kun ud i vores ikke ret store forhave - hun kommer ikke i huset overhovedet, kun ind på kærestens kontor (han arbejder hjemme, så opholder sig en stor del af tiden derinde) - hun har ingen kontakt med nogen af hannerne, og står i hundegård helt for sig selv, (normalt har hun Rick til nabo) ... så alt i alt er det i grunden en stor omvæltning for hende, og imo lidt synd at hun helt afskæres fra omgang med andre hunde i 3 uger.

Derfor mener jeg at det ville være bedst for hende og hannerne hvis hun blev steriliseret .. men det er jo så ikke op til mig at bestemme.

• #38   16. nov 2012 Palle: Det trøster mig enormt at høre smiley

Kommentér på:
SKAL men sterilisere sin hunhund hvis man ikke vil avle?

Annonce