{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
913 visninger | Oprettet:

Kastrere eller sterilisere {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Min veninde har et spørgsmål, som jeg vil stille herinde, så hun kan få nogle gode holdninger og synspunkter på det. Jeg ved, emnet er i en del tråde, men nu får hun lige sin egen tråd, som hun kan følge med i på sidelinjen.

Hun har en hanhund på knap to år og en tæve på knap et halvt år. Hun er i tvivl om, hvorvidt hun skal sterilisere tæven her efter første løbetid, eller om hun skal kastrere hanhunden.
Kom gerne med fordele og ulemper ved begge ting.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kastrere eller sterilisere
  • #1   6. mar 2014 Hmm ja. Hvis hendes hanhund har sind til at blive kastreret, ville det klart være det nemmeste. Og det der har færrest chancer for komplikationer.

Men ved at sterellisere tæven undgår hun løbetid, falsk drægtighed, og chancen for kræft i livmoderen.

• #2   6. mar 2014 Jeg ville vælge at sterilisere.
    En kastreret han kan stadig dufte tæven og kan stadig parre - bare uden der kommer hvalpe.
    Jeg har en kast. hanhund som skal adskilles fra min tæve i 3 uger, så det betyder ikke hannen bliver ligeglad med tæver i løb.

• #3   6. mar 2014 Der er størst fordele ved sterilisation af tæven.
    En kastreret han kan stadig parre en tæve i løb.

• #4   6. mar 2014 Det kommer an på race og temperament, nervøse hanhunde bør ikke kastreres, hunde med meget pels bliver ofte ret svære at holde hvis de bliver neutraliserede, at sterilisere en tæve er et stører indgreb og kan give bøvl som fx besvær med at holde på vandet;(
    Jeg ville nok vælge at se hvor stort problem det bliver først;)

• #5   6. mar 2014 Jeg vil vælge at sterilisere hvis man ikke vil bruge tæven i avl, så den er fri for løbetider og falsk drægtighed, som en anden også skriver. Jeg har steriliseret min tæve og jeg har en hanhund der ikke er kastreret. Det eneste der har forandret sig ved min hunhund er stofskiftet, der er blevet betydeligt lavere, men så giver man jo bare mad derefter.

• #7   6. mar 2014 Er enig med Maj-Britt. Jeg har en af hver og kan da fortælle at Malou pt. er I løbetid, de går I hver deres rum og kommer ud hver for sig, de nyder det og jo vores hanhund løber da rundt og snuser men ikke noget vi ikke kan leve med.

• #9   6. mar 2014 Det er desværre ikke en løsning, at ingen af dem skal neutraliseres - beklager det ikke fremgår af opslaget.

• #10   6. mar 2014 Rigtig mange hanhunde lever altså fint med en løbsk tæve i huset;) de skal holdes adskildt når de er alene, men mange steder kan hundene fint gå sammen når man er hjemme, med undtagelse af de dage hvor tæven er højløbsk.
    Så igen, vent nu og se om det bliver et problem;)

• #12   6. mar 2014 Jytte P jeg er skam ikke hjemme gående. Jeg arbejder hver dag fra 8 - 18. Og jeg kan få det til at fungre.

• #13   6. mar 2014 ville sterilisere tæven, udover de allerede nævnte fordele er derogså at andre hanner ikke kommer løbende når hun er i løb, samt at gøres det meget tidligt så er der en helbredsmæssig gevinst ved at man, udover nævnte, også mindsker risikoen for brystkræft, samt den mentale tilstand er ensartet hele tiden da der længere ikke er den hormonelle påvirkning som kan give humørsvingninger.....

• #14   6. mar 2014 Hvis en af dem skal neutraliseres, så ville jeg klart vælge hanhunden. Han er ved at være fysisk og psykisk færdigudviklet.
    Tæven har stadig brug for de hormoner der skal sikre hende en ordentlig knogle- og muskelvækst samt modne hende psykisk.

• #15   6. mar 2014 @ Pia J .. jeg har det selv sådan at jeg foretrækker at sterilisere efter 2. løbetid, men har en gang talt med en dyrlæge der steriliserede egne tæver FØR løbetid overhovedet ....

Kommentér på:
Kastrere eller sterilisere

Annonce