{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
949 visninger | Oprettet:

Sterilisering - hvornår? {{forumTopicSubject}}

Der har været flere tråde i tidens løb omkring sterilisering.

Jeg var så ved dyrlæge, og fik en gennemgang af hvornår man steriliserer, og hvad det betyder.
Dyrlægen er Nina Diers, Ølby Dyrehospital, og hun er én af de førende herhjemme indenfor fertilitet og fødsler.

Jeg har nok ikke fået stillet alle spørgsmål, og har derfor ikke alle svar, men her er hvad jeg fik med:

Hvorfor skal man sterilisere mellem 2 løbetider?

En løbetid varer fra starten af blødningen og indtil ca 2 måneder efter ægløsning. Først her stopper løbetiden endeligt, og den stopper på grund af hormoner fra æggestokkene. Så hvis man steriliserer i denne periode, så er der risiko for at løbetiden ”aldrig slutter” – dvs. at tæven faktisk vil være falsk drægtig konstant.
Dette medfører så desuden forøget risiko for cancer i brysterne.

Hvor tidligt må man sterilisere – inden første løbetid eller skal de have haft løbetid?

Her er for og imod:
Hvis man steriliserer inden første løbetid, så mindskes chancen for cancer. Men første løbetid er samtidigt en pubertet, hvor hormonerne har indflydelse på knoglevæksten, og der kan derfor være risiko for at specielt knoglerne i benene vokser for længe, med risiko for problemer med benstilling m.m.
Dette er fremkommet via studier i udlandet.

Dette om tidlig sterilisering gælder tilsvarende for kastraktion af hanhundene.

Nu er risiko jo relativt, og intet er sikkert, men det giver i hvert fald en rettesnor.

Diskussionen omhandler ikke om det er en god ide at sterilisere/kastrere – det er en helt anden diskussion.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sterilisering - hvornår?
  • #1   10. aug 2012 Så blev jeg det klogere - tak for info.

  • #2   11. aug 2012 der er faktisk ikke procentvis så stor forskel på hyppigheden af cancer i brystvævet i forhold til at sterelisere før 1. løbetid, eller først før 2. løbetid, husker det som et par procentas forksle hvor før 1. løbetid er 1% riciko ca og før 2. stadig under 5%, hvorimod hvis det gøres senere stiger procents riciko straks meget mere drastisk

Kommentér på:
Sterilisering - hvornår?

Annonce