823 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Gør vi det rigtigt? (Råd søges!) Gør vi det rigtigt? (Råd søges!)

Det skal lige siges at vi aldrig har haft en hvalp før, men kun læst os frem til ting vi skal forholde os til, når vi har en voksen hund i forvejen.

Vi hentede for et par dage siden Balto, en lille fin chihuahua dreng. Udover det, har vi Mickey på 5 år, som er 'genbrugs hund'.
Mickey tog fint imod ham, men nu hvor Balto er faldet mere til er han også begyndt at blive mere flabet overfor Mickey. Balto render i r*ven på Mickey ligemeget hvor han går, det har han intet imod. Når Mickey ligger ned, og Balto vil lege går han hen og spiller op til dans og napper ham lidt i halen, og Mickey bliver så provokeret, knurrer og/eller viser tænder, og det er ikke lige altid at Balto forstår budskabet. En enkelt gang viste han Mickey tænder, da Mickey gjorde og Mickey fik kort fat i ham. I min verden var han altså selv udenom det.
Vores problem er lidt, at Mickey ved at han bestemmer over Balto, men i sidste ende er det mig, som er 'flok lederen', og Mickey er meget overbeskyttende overfor mig. F.eks når vi går, bliver han nervøs når der kommer en anden hund over mod mig, for han synes ikke det er okay.
Balto's tænder klør, så det hænder han lige får fat i mit knæ, tær eller fingre når jeg sidder på gulvet med dem, og det kan Mickey ikke have, for jeg skal beskyttes.

Skal vi gribe ind, når Mickey irrettesætter Balto ved at knurre, vise tænder eller snappe ud efter ham, eller først hvis vi synes det bliver for voldsomt?

Hvis der er nogle der har nogle gode råd, del dem gerne.
Bedre at få dem af andre hunde ejere, end en hvalpe bog!

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gør vi det rigtigt? (Råd søges!)
  • #1   22. maj 2012 Herhjemme lader vi de "gamle" sætte hvalpen på plads, men hvis vi syntes det bliver får hårdt, eller upassende måde som feks at bide ud efter hvalpen så griber jeg ind med det samme.

• #2   22. maj 2012 Lad endelig den voksne hund sætte hvalpen på plads! Det er ekstremt sjældent at den voksne vil skade hvalpen, selvom det for os mennesker måske kan lyde voldsomt. Men det er bedst for hundenes indbyrdes forhold, hvis den voksne lærer hvalpen at der findes nogle grænser og dem skal man respektere. Selvfølgelig skal den voksne ikke "mobbe" eller "tryne" - det skal være retfærdigt, når hvalpen i rettesættes, ellers må du gribe ind.

• #3   22. maj 2012 Hundene skla finde en rangorden, så i min verdne er det ok, at den store opdrager den lille, så længe det sker "ordentligt", dvs at det ikke bare er hysteriske udfald, der blir alt for voldsomme. Vores Cæsar har fået et par hak i tuden af vores voksne tæve, når han er blevet FOR belastende, men hanhar lært af dem, og 2 minutter senere giver hun ham lov til at og sove med hende.
    De eneste der lige skal ryste det hele af sig efter vores tæves "STOP-SÅ-lektioner" er os, fordi vi dør en lille smule af skræk, når hun pludselig gir et brøl og han giver et hvin fra sig. ;o)

Det er OK at den ældre viser tænder, for at stoppe adfærden hos hvalpen, og med tiden skal hvalpen nok lære signalerne, på at dæmpe sig lidt.
    Men som du også selv siger, så er det DIG, der er leder af flokken, og DIG siger til og fra, hvis det er DINE hænder, fødder osv det går ud over.
    Hvalpen skal have lov til at lege med dig (derved lærer den DINE grænser), og hvis den voksne hund ikke kan accepetere det uden at blande sig og irettesætte hvalpen, ville jeg give den voksne et frikvarter i haven, imens du leger med hvalpen indenfor (eller omvendt ;o))

Første gang vi skulle introducere en hvalp og en voksen var jeg SÅ nervøs for at den lille skulle få sig en regulær røvfuld, og tyssede på den voksne når han brummede, men efter noget tid og efter vores opdrætters råd, så lod vi være med at blande os, og så gik det hele SÅ fint.
    Det er MEGET bedre at reglerne bliver ridset op NU, og der ikke er nogen tvivl om, hvem der er boss i forhold til, at opgøret føsrt skal overståes når hvalpen blir teenager, kønsmoden osv og fuld af hormoner.

Der er KÆMPE forskel på, hvordan de voksne irettesætter hvalpen.
    Vores Oscar (som vi mistede for 2 år siden) var FANTASTISK!! Han brummede og sendte BLIKKET, men havde ALDRIG fat i vores yngre hunde. Kravlede de for meget rundt på ham, hang i hans ører osv, så rejste han sig og gik. Forstod de ikke dén hentydning, så lagde han dem roligt om på ryggen og holdt dem fast med en pote indtil de opgav. Ingen piv og brøl, men det virkede!!!!

Vores nuværende tæve er MEGET mere verbal, og virker meget mere voldsom. Hun vræler somom hun skal dø, bare hun skal vaccineres, og er nok typen, der lissom råber alle hendes følelser ud ;o) ;o) Og derfor virker det også voldsomt, når hun opdrager på vores unge han. Hun er kort og kontant, og hvis hun er ved at gå over stregen, er det nok at vi rømer os en gang for at dysse hende ned.
    Han er for længst vokset hende over hovedet, og man kan mærke, at det frustrerer hende, at han er stærkere end hende, når de feks leger, og netop derfor er det guld værd, at han VED, at han bare skal lade hende vinde, og få bolden, så de kan lege i fryd og gammen!!!!

Det blev en lang smøre. Håber du kan bruge noget af det ;o)

• #4   22. maj 2012 Jeg har i 40+år altid ladet de gamle oplære de nyankomne og har aldrig haft andet end rigtig gode hunde der aldrig har været i slåskampe el.lign.
    De har højst gået imellem hvis der har været optræk til ballade, og min "flok" har altid bestået af 3-6 hunde, få gange en mindre flere gange mange flere, og de første 30år havde jeg kun hanner= intakte hanner smiley
    så er helt enig med de andre, lad hunden selv klare det, de ved som regel bedst.

• #5   22. maj 2012 Mig og min kæreste bor sammen og har en stor Amstaff tæve Kean på 3 år og en lille dværgpinscher Loui på 17 uger.
    I starten gad Kean slet ikke snakke med Loui da hun var Jaloux over han skulle sove i vores seng sammen med hende.
    Hun sætter ham IKKE på plads, så det er mig og min kæreste som skal sætte ham på plads med han ikke må bide hende hårdt og stjæle hendes ting osv.
    Kean flytter sig næsten altid når han kommer løbende imod hende for hun har lært fra hvalp af at hun ikke skal tumle med små hunde da det kan ende galt, når hun er så stor.
    Hun har fundet ud af hvad han kan holde til og nu leger de rundt og de kender begge hinandens grænser..
    Kean gør hvis Loui sidder oppe i sofanen på mit skød, for det er hendes plads og vi har så lært hundene af de må dele og de kan dele alt nu! de kan til og med ligge med samme tyggeben og gumle i hver sin ende.
    Det kræver meget tid og Loui har fået sine ture hen af græsset da Kean ikke vidste hvad han kunne holde til.
    Efter en 9 uger går det perfekt! Men Kean kan noglegange godt skubbe ham lidt hårdt så han piver lidt.

Jeg ville sige af hvis en hund viser tænder af en anden hund og de bor sammen. ville jeg gribe ind da det kan udvikle sig og blive være da hunden så tror det er i orden at være "aggressiv".

• #6   22. maj 2012 Sarah. Nu er amstaffen jo heller ikke kendt som en hund der er vild med andre hunde, men der imod elsker de mennesker, så i det tilfælde ville jeg heller ikke lade hundene klare det selv.
    Desuden er tæver faktisk ikke så gode til at opdrage fremmede hvalpe som hanhunde er, det har jeg da opdaget da jeg har haft tæver de sidste 8 år. smiley

• #7   22. maj 2012 Sarah J: At en hund viser tænder til den hund, den bor sammen med behøver absolut ikke være aggresivt.
    Det kommer sørme helt an på situationen.

Anita; jeg tror du har ret i det med tæver vs hanner, når det kommer til opdragelse af hvalpe der ikke er deres egne.
    Hanner virker meget mere cool og overbærende, hvorimod tæverne hurtigere siger fra.

• #8   22. maj 2012 har også lavet gåseøjne ved aggressiv da jeg ikke kunne finde et bedre ord for det. Jeg hentyder bestemt ikke til af bare fordi en hund viser tænder er den aggressiv. det er et aggressivt/surt adfærd smiley

• #9   22. maj 2012 Tak for svarene, betryggende at høre om jeres voksne hunde + hvalpe (:
    Vi troede faktisk at den store var sur og tvær og den lille var ekstremt provo af natur d;

Vi var lige ude en times tid, og da vi kom hjem lå de og sov sammen og lignede nogle der havde hygget sig, så det var dejligt at komme hjem og de ikke havde slået hinanden ihjel smiley
    Balto faldt ned fra sin 'stige' op til sengen for lidt siden, og begyndte at pive, men inden vi nåede hen for at se om han var okay stod Mickey allerede hos ham, snusede til ham og slikkede ham på øret. Det må da næsten være en trøste erklæring (:

• #10   22. maj 2012 cute smiley
    - Det gør vores store hund også til den lille hund smiley

Kommentér på:
Gør vi det rigtigt? (Råd søges!)

Annonce