2.318 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 42 Svar

pede b .
pede b .
Følger: 1 Emner: 11 Svar: 76

den engelske og bull dog og sygdomme den engelske og bull dog og sygdomme

har altid gerne ville have en engelsk bull dog og hvor jeg desværre har måtte aflive min gamle shchæfer brutus pga dårlige hofter overvejer jeg muligheden for en sådan hund

men findes der nogen kenneler i dk som tjekker for diverse sygdomme som hd ad spondylose osv ?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering og installation af opvaskemaskinen 650 kr.
  • Flytning af stikkontakt - 15min 500 kr.
  • Hjælp til at samle en BRIMNES seng fra ikea 750 kr.
  • Help with bicycle gears that are slipping 210 kr.
  • Skift af vandhane i køkken 800 kr.
  • Sætte spejl og hylde op 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  den engelske og bull dog og sygdomme
  • #2   24. okt 2011 Jeg ville spørge en af de to, de har begge tjekket deres hunde :o)

http://www.hundegalleri.dk/gal_visbruger.aspx?userID=125504
    http://hundegalleri.dk/gal_visbruger.aspx?userID=125501

• pede b .
    pede b . Tilmeldt:
    apr 2009

#5   24. okt 2011 de skal være tjekket fminimum 4 generationer tilbage og have en fornuftig standard og have dkk tavle eller fci..

har hørt de tjekker mere/bedre i holland.. nogen der kan bekræfte dette ?

• #6   24. okt 2011 det jeg har hørt, er at de tjekker luftvejene i Holland og at dyrlægen skal gennemgå hunden, efter et skema, inden avl - og at hvis hunden snorker i en udstillingsring, så bliver den vist ud....

• #7   24. okt 2011 men der skal stadig en hel del penge til, hvis man ønsker denne race. Solgte engang en DdB til en dyrlæge - hun var endt op med en EB på kun 16 uger, fordi ejeren ikke havde flere penge til at reperere hunden for... så han sagde "afliv den eller behold den" og så fik hun stamtavlen....

• #8   24. okt 2011 Her er de sygdomme de er mest disponeret for.

AD
    HD
    Ryg: hermivertebrae, spondylose, degegereret disk
    Patella og korsbånd
    Entropion
    Ektropion
    Distichiasis
    Furunkulose
    Allergi
    General og lokal demodicosis
    Åndrætsrelateret lidelser: snævre næsebor, for lang blød gane, deformeret strubehoved, larynx poser, forsnævret luftrør
    Problemer med at reproducere sig selv

• #9   24. okt 2011 GLEM DET

• pede b .
    pede b . Tilmeldt:
    apr 2009

#11   24. okt 2011 nu kræver det lige hun har eget hus før hun kan sætte skoen ned.. det er da mit navn der står på skødet stadig hehe

patricia du har selv sagt hvis jeg fandt en der var tjekket så var det ok

• #13   24. okt 2011 tjekket og sund i 3-4 led....

• #14   24. okt 2011 synes også de er sååå skønne i temp og jeg har kigget og kigget... også i ulandet, MEN jeg tør dælme ikke.... når jeg har fortalt en dyrlæge om det, så får de jo næsten dollartegn i øjenen... hvorefter de siger, gør det ikke..
    og når jeg så ser på kroppens opbygning, så kan jeg ikke lade være med at tænke, at det kan ikke være rart, at ben og hoved er så deform, som de er.

• #15   24. okt 2011 Har du evt kikket på Continental Bulldog, den står efter sigene for en FCI godkendelse.. Lidt større men skulle være meget sundere...

(link fjernet)

• #16   24. okt 2011 Eller Olde English Bulldogge måske - lidt slankere og sundere, efter sigende, end den klassiske engelske. Eneste problem jeg umiddelbart har med Frida er, at hun er sindssygt opmærksomhedssyg smiley

• #17   24. okt 2011 tror ikke der kommer, ikke DKK eller FCI hunde ind i det hjem

• #18   24. okt 2011 Ja så er OEB jo diskvalificeret kan jeg godt se smiley

• #19   24. okt 2011 nemlig platugler, ikke mere rat og skravl... kun FCI der dur...

• #20   24. okt 2011 Har kun haft én FCI/DKK hund, en lab retriever, og det var bestemt ikke et eventyr med en lykkelig slutning smiley Så det er ingen garanti, desværre. Men valget er selvfølgelig helt og holdent dit smiley

• #21   24. okt 2011 Platugler

I Holland godtager de luftrør ned til 7mm, det er bare ikke godt nok :o( Og jeg har hørt at de ikke er bedre til at diske hunde med dårlig vejrtrækning end herhjemme.

M&R

Continental, OEB osv. der er vist ikke restriktioner på nogen af dem, FCI eller ej, så det med at sundheden er bedre tror jeg ikke en hujende f.. på, desværre.

Pernille

Nemlig!! :o)

• #22   24. okt 2011 troels nej der er brodne kar over det hele, men man har større mulighed for at sikre sig den sundeste hund hvis man kender forældre, bedteforældre osv status....

• #23   24. okt 2011 Ud over Anne Julie's glimrende liste bør man tænke over at studier viser at op mod 100% af de hunde med brachycephalt syndrom har en større eller mindre grad af inflammation i spiserøret pga. konstant tilbageløb af maveindhold.

En stor procentdel har desuden større eller mindre mavesårsforandringer i deres mavesæk.

Se f.eks. denne artikel: http://www.revmedvet.com/2004/RMV155_141_146.pdf

• #24   24. okt 2011 Stine
    Nu er det ikke nogen hemmelighed at jeg ikke er syndelig imponeret af den engelske, set eks hvor mit hjerte krymper sig sammen, og uanset restriktioer eller ej, er jeg næsten sikker på at den "nye" bulldog vil være sundere.....

Men jo altså ikke noget jeg på nogen måde har sat mig ind i, kun ud fra observationer af de to racer, ser jo en del af den "nye" i Tyskland, og skulle jeg vælge ud fra det, ved jeg godt hvor valget lå:o)

• #25   24. okt 2011 Ud over alle skavankerne så har jeg personligt det noget stramt med racer der som regel ikke kan reproducere naturligt.

• #26   24. okt 2011 M&R

Men uden restriktioner, er det så ikke same sh.. - bare i ny indpakning?

• #27   24. okt 2011 Stine: jeg har de fra en opdrætter som sagde at sådan var det i Holland... det mindste snorken, så er det ud... men hvad ved jeg... men hvis det de gør heller ikke er nok, så er det jo trist, for så ville jeg da ikke vide hvor jeg skulle købe. Ja der er sikkert opdrætter i dk som tjekker og gør det super, men de har nu stadig generne fra mange generationer med i begagen, så selv om man køber en hvalp efter tjekkede forældre, så har man bare ikke tjekket i ret mange generationer og så der er stadig en overvejende risiko, for at kommer til at ligge ret så mange penge hos dr dyr....

• #28   24. okt 2011 Juelsgaard: det er for tungt til at jeg orker at læse det ... men er boxeren med i den undersøgelse??

Anne Julie; mangel på evnen til at reproducere sigselv, kan jeg leve med, selv om det ikke er ok.... MEN mangle på at få ilt nok, det skær mig så dybt i hjertet....

• #29   24. okt 2011 Platugler. Ja, det er så trist at man vælger at lave en race ikke kan trække vejret ordenligt.

• #30   24. okt 2011 Platugler

Jeg er selv den (u)heldige ejer af en EB med et luftrør på 7mm og allergi, så jeg har lagt omkring 40-45.000 hos dr. dyr + de 4000 om året hans hyposensibilisering koster. Han er heldigvis min første bulldog med racerelaterede sygdome, ellers tror jeg ikke jeg havde magtet at få én igen.

Jeg køber aldrig en bulldog igen uden fotograferede luftveje - det er helt sikkert min topprioritet. Bortset fra det, så er mange af de EB'er man ser så store og tunge at det ikke kan undre at der følger sygdomme med dér. standarten siger 25 for hanner og 23 for tæver, men jeg ser da hunde der er meget tungere end det og ofte samtidig enormt korte i kroppen.

• #31   24. okt 2011 Platugler: Nej, boxeren er ikke med i den undersøgelse.

Underligt nok, så har boxeren jo et forholdsvis brachycephalt kranie, men af en eller anden grund normalt ikke brachycephalt airway syndrom og altså ikke de typiske deformiteter i luftvejene. De fleste boxere har jo heller ingen begrænsninger i fysisk formåen pga. vejrtrækningsproblemer.

De typiske racer der omtales er engelsk bulldog, fransk bulldog, mops og enkelte af de langhårede selskabshund f.eks. Lhasa Apso, men mest de 3 første.

• #32   24. okt 2011 Stine: så er vi jo enige... og i Holland er der jo røntgenbilleder af luftvejene og så kan man jo vælge ud fra det og vælge dårlige opdrætter fra

• #33   24. okt 2011 Juelsgaard: netop, også derfor jeg spurgte - og nej, boxeren har ikke de gængse problemer som der ellers ligger til denne hovedform

• #34   24. okt 2011 må desværre sige, at når folk med racen, skriver at der ingen problemer er og man bare kan se sig for og det ikke er anderledes en andre racer, så lyder det for mig, som det rene fornægtelse og det gør intet godt for en race.... bare fordi man har to EB der ikke fejler noget, så betyder det da ikke at der ikke findes sygdomme hos racen, som er alvorlige og hyppigt forkommende - en liste som er sat ind længere oppe i tråden, er jo ikke lavet for sjov og ud af det blå.
    Synes det er synd, at folk kryber i skjul når snakken falder på området.... ville være rart med noget mere åbenhed - det er jo ikke uden grund at dyrlæger siger at de ser mange syge EB'er .. også dem med tavle - nægter simpelthen at tro på, at det bare drejer sig om at se sig godt for og betale nok for hunden. Der har lige været et kuld DKK EB til salg her på HG og de kostede 18.000 kr og der var forældrene ikke undersøgt for det mindste, for det er der jo ikke krav om. Jeg synes bestemt ikke det at give 18.000 kr for en hund, er at købe billigt og derfor selv være udenom at der evt kan være noget galt. Det er jo heller ikke alle hvalpekøber der ved hvordan man sætter sig ind i linier osv... de stoler jo på, at det de læser andre EB ejer skrive, er at det søøørm ikke er mere i vejen med en EB end alle mulige andre racer.

Hvad er der i vejen med åbenhed??
    arbejder specialklubben på at få nogle avlsrestrektioner på racen?

• #35   24. okt 2011 Er der egentlig nogen der ved hvordan DKK forholder sig til engelsk bulldog efter at de har lavet deres etiske anbefalinger om til etisker regler.

Der står jo: 2.Der må i avlen kun anvendes hunde, der kan parre sig naturligt samt føde og opfostre hvalpe på naturlig vis.

Sidst jeg så på bulldogklubbens hvalpeliste var der 0% af kuldene som var født naturligt.

Hvordan stiller DKK sig egentlig overfor det?

• #36   24. okt 2011 Juelsgaard: det ved jeg ikke, men jeg har tænkt samme tanker som dig.... det vil jo være dødsdommen for racen.
    Men med DKKs nye ide, om helt af fjerne alle avlsrestrektionerne og lade dem være frivilligt, så sker der nok ikke de store fremskridt inden for racen

• #37   24. okt 2011 Jeg har engang set en opdrætter af EB herinde udtale at hun faktisk ikke vidste hvor store problemer race har med at føde selv, for hun fik altid lavet planlagte kejsersnit på hendes tæver. Nu ved jeg godt at en persons udtalelser ikke er gældende for alle opdrættere af racen, men jeg var rystet.

• #38   24. okt 2011 Lis: nu kommer et dårligt ry, jo sjældent af sigselv....og den var der, da inden det blev moderne at hente hjem fra østlande.....

• #39   24. okt 2011 Lis: Nej, det kan jeg godt se at de ikke skriver mere. Det er efterhånden ca. ½ år siden jeg sidst var inde og se, og på det tidspunkt var det faktisk angivet og som skrevet var der ikke et eneste kuld som var født naturligt.

Pudsigt at de har fjernet det.

• #40   24. okt 2011 ja, det er da underligt, at det blive bliver fjernet, da DKK melder ud at nu må der ikke opdrættes på hunde der ikke kan reproducere sig naturligt.... det er da noget af en fordækt holdning, klubben har til sundheden og restrektionerne....

• #41   25. okt 2011 Platugler

Ja, vi er enige :o)

Lis

Jeg ville også have nævnt dig, for jeg vidste jo godt at dine hunde er tjekkede, men du opdrætter jo desværre ikke mere - og må ærligt indrømme at bortset fra jer tre ved jeg ikke hvem der ellers undersøger f.eks. luftveje inden avl.

• #43   25. okt 2011 Pernille: jeg høre nu ofte om rigtig store kuld hos EB.. ofter end jeg gør hos min egen race og ved min race der tjekker jeg for HD, AD, spondylose x 2 og hjertescanner og stadig koster en hvalp kun 10.000 - så selv om en EB ejer vælger et planlagt kejsersnit, så er der i min øjne intet der retfærdiggøre at tage 18.000 kr for hvalpe hvor der ikke er brugt en rød reje på at sundhedtjekke forældrene. Jeg har enda se hvalp til 25.000 kr, om forældrene er tjekket her skal jeg ikke kunne sige, men selv om de skulle være, så kan det heller ikke refærdiggøre prisen.... prisen er der kun fordi at efterspørgslen er så stor at man kan få det får den... ikke anderledes end de opskruet priser der har været på Chi.

At man ikke har haft racen, betyder ikke at man ikke har prøvet at sætte sig ind i racen - jeg har i rigtig mange år ønsket mig en EB og har som tidliger skrevet kigget og kigget - både i ind og udland og har talt med flere dyrlæger og i kan da ikke negligere at de udtaler sig om det de ser i deres hverdag. Hver gang er jeg kommer frem til, at det simpelthen er for syg en race - en race med alt for mange fysiske problemer. Jeg har også deltaget på rigtig mange udstillinger i både ind og udlandet og her ser jeg også hunde der i den grad har problemer.... Har også været på anatomiskursus med Gerard O'Sher og også her kiggede vi på EB's anatomis og det var ikke sundt. så selv om jeg ikke har ejet racen og ikke har opdrættet den, så vil jeg da mene at jeg har lov til at pointere ting, som er set udefra og som har gjort at jeg ikke har anskaffet mig en hund af denne race. Men som altid bliver det mødt med et forsvar om at vi jo ikke har ejet race, så vi ved jo ikke noget.
    Men det er da trist at fordi man selv har ejet to raske, så nægter man at se at der er problemer - det er ikke nok bare at sige, køb efter tjekkede forældre, når der nærmest ikke er nogen af dem...hvad med i stedet for at komme ind i kampen og fortæl os noget om hvad der sker inden for racen - fortæl om hvilke planer der er for at gøre racen mere sund og rask - bedre vejrtrækning, reproduktion osv.... det ville da gavne race og dets omdømme at høre om. Jeg frygte bare at der ikke er tiltag til noget i specialklubben og for mig viser det, at hovedvægten af opdrætter ikke ønsker at se indad på deres opdræt og med hård hånd skære uegnet avlsdyr væk.

og så den med at det er pga import fra østlande, at racen har det skidt... den holder ikke.. det har sikkert ikke gjort det bedre, men racen havde problemer inden. Dommerne har i mange årtier belønnet de mest ekstreme EB på udstillinger, med store fyskiske koncekvenser til følge.

• #44   25. okt 2011 Det med størrelsen på kuldene har jeg undret mig over, som jeg husker det var kuldene på 2-4 hvalpe før i tiden - nu syntes jeg ofte jeg ser kuld på 6-8 hvalpe - er det mig der husker forkert?

AD
    HD
    Ryg: hermivertebrae, spondylose, degegereret disk
    Patella og korsbånd
    Entropion
    Ektropion
    Distichiasis
    Furunkulose
    Allergi
    General og lokal demodicosis
    Åndrætsrelateret lidelser: snævre næsebor, for lang blød gane, deformeret strubehoved, larynx poser, forsnævret luftrør
    Problemer med at reproducere sig selv

og nu også inflammation i spiserøret.

Nu er mine hunde ikke undersøgt for så meget, da det aldrig har været aktuelt at bruge dem i avl, men min første bulldog Coffey havde ikke symptomer på nogen af de ovennævnte.

Whiskey har haft lidt distichiasis på begge øjne, er efter hendes sterilisation (pga. livmoderbetændelse) blevet en gammel madamme med gigt i ryggen og allergisk overfor et eller andet (dyrlægen siger at i hendes alder er der ikke nogen idé i at gøre et stort nummer ud af det). Hun blev røngtenfotograferet sidste år, hofter, albuer og luftveje ok (hun var forresten resultatet af en naturlig parring - det var Bassen også).

Bassen havde ikke symptomer på nogen af de ovennævnte (havde dog gigt i albuen pga. tidligere ejers mishandling).

Holger er allergisk overfor husstøv- og lagermider og har elendige luftveje: et luftrør på 7mm og for lidt plads i brysthulen.

• #45   25. okt 2011 Forreste, Coffey var kryptorchid - så har jeg vist fået det hele med :o)

• #46   25. okt 2011 Lis

Giver man virkelig sin hund hormoner for at få større kuld?

• #48   25. okt 2011 Lis

Det er jo helt ude i hampen!!

• #49   26. okt 2011 Lis

Så er man da virkelig ude på et skråplan!
    Men så er det altså ikke bare min hukommelse der driller når jeg syntes at kuldene er blevet større? Jeg snakkede med én den anden dag som sagde at det kunne skyldes insemineringen.

Kommentér på:
den engelske og bull dog og sygdomme

Annonce