Når hunden er for tyk ... Når hunden er for tyk ...
Hvad gør man så for at den taber sig ??
Ja Zia er vist blevet for tyk , har da ihvertfald fået et par kommentare fra venner og bekendte på det sidste .. Så der må jo være noget om det ..
Lige nu bliver hun fodret med Royal Canin Derma et eller andet .. Noget som er godt til pelsen ..
Hun vejer 30 kg , og hun havde ellers ligget på 26 kg , så hun må jo have taget 4 kg på inden for det sidste års tid ..
Har i nogle gode forslag til hvordan jeg får hende ned i vægt på den bedste måde ?
feb 2008
Følger: 36 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 76 Svar: 4.082
eventuelt et light foder...
dec 2006
Følger: 36 Følgere: 40 Hunde: 3 Emner: 70 Svar: 1.166
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1467 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.152
feb 2008
Følger: 14 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 563 Svar: 3.189
mar 2009
Følger: 41 Følgere: 41 Hunde: 1 Emner: 114 Svar: 1.754
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.199
Med mundkurv og line er det jo lidt begrænset ellers *GG*
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 333 Svar: 4.475
Hun får et mål mad om dagen , og det er ikke altid hun spiser op .. :S Og rester får hun meget sjældent .. Og så er det kun kødet hun får ... Af godbidder får hun kun tygge pinde osv ..
Men ja det er ikke lige det nemmeste med mundkurv og 2 meter snor ..
Findes der så et godt light produkt ??
maj 2009
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 236 Svar: 2.240
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.489
Men for at prøve lidt andet, er Lotus netop kommet på RC Obesity:-)
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.199
Jeg går meget tur med Kaoz, han løber frit og får rigeligt motion. Så jeg valgte bare at powerwalke 3 gange 5 min på hver tur - eller indtil jeg fik sidestik *GG*.
Han tabte hvad han skulle på ret kort tid, og vi stoppede den voldsomme vandring ; )
aug 2008
aug 2006
Ser den fin ud? Får den stillet sulten i rimelig grad? Så er mængden rigtig.
Er hunden for tyk eller efterlader den mad, så får den for meget.
Er hunden for tynd eller er konstant sulten, får den for lidt.
Er den for tyk og er konstant sulten, så er det foderskift, der skal på tapetet - og det samme, hvis den er for tynd men mæt.
aug 2008
Nytter ikke at flytte det, efter feks et kvarter, hun er skide ligeglad
aug 2006
3-4 kilo på en schæfer er ret så meget, så jeg ville helt sikkert sætte gang i diæt..
Her regulerer vi for et halvt kilo...
aug 2008
maj 2007
Hun spiser sjældent op , men jeg har en mistanke om at det , Dermacomfort tror jeg nok det hedder .. At det er federe end det foder hun fik før .. Skiftede for over 6 mdr siden ..
Mette - det royal canin obesity , ved du om det kan købes alle steder ??
maj 2007
Jeg har lige købt i England. Ellers er det hos dyrlægen:-(
aug 2006
Hvis vores hund tager et halvt kilo på eller taber det, så regulerer vi foderet. Større spænd får den ikke.
Og 3-4 kilo er sørme meget - også selvom man ikke er helt så krakilsk med det som jeg er :o)
aug 2008
aug 2006
At sætte hende på obesity foder vil gøre, at hun bliver mæt af mindre - og det giver jo ikke mening, når hun i forvejen er let at mætte.
aug 2008
aug 2006
Når jeg er lidt krakilsk med det, så er det fordi jeg så tydeligt kan se forskellen i trivslen hos hunde, der har fået lidt for meget på sidebenene. Forskellen på, hvad de kan udrette er enorm selv med en lille overvægt.
Så væk med skidtet, det gør hende ikke nogen tjeneste :o)
Du kan så spare lidt på foder, og det er jo også rart *GG*
aug 2008
aug 2006
aug 2008
Ikke noget man altid selv lige kan se eller lægger mærke til, så er det rart med en øjenåbner!
De kg SKAL af
Så tak
maj 2007
Kaido er en kraftigt bygget pige, men hun kan løbe solen sort....*GG*
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.057
Jeg kender kun få hunde (som ikke er enormt aktive eller i vækst) der skal have den mængde der står på posen.
Jeg synes mange har meget travlt med at sætte hunden på light-foder så snart den skal tabe en smule.
Jeg foretrækker altså så vidt muligt, at regulere det via mængden af dens alm kost samt motion -self indenfor det rimelige. Hunden skal ikke gå rundt og være voldsomt sulten hele tiden, og skal self heller ikke slides helt ned med motion;o)
Og herhjemme venter vi heller ikke 3-4 kg med at gøre noget. Nu er mine self lidt mindre end en schæfer, så 3-4 kg ville osse være en hel del;o)
maj 2007
aug 2008
mar 2008
Følger: 24 Følgere: 25 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 346
Et foder hun helt sikkert vil tabe sig på er Hills R/D, og giv hende det så 3 gange dagligt og ikke andet. Det du kan give hende er "bucalapper fra aptus, da det slet ikke inderholder hverken protein eller fedt. Det anbefales af en diæstist fra KBH dyrehospital. R/D fra hills 3 x dagligt, 1 bucalap. Mere motion/svømning.
Held og lykke...:-)
maj 2007
Tak for hjælpen alle sammen
feb 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 14 Svar: 189
Det er ikke helt rigtigt... Det virker på menesker jo oftere vi spiser "små" portioner mad, jo nemmere er det at holde forbrændingen i gang...!
Men det virker stik modsat på hunde c,")
Deres fordøjelses system er meget anderledes end vores...
Da min vovse skulle op i vægt delte jeg hans daglige foder mængde op i 4-5 portioner, og han tog ca. 1 kg på, om måneden...! Han fik ikke mere mad end hvad han plejede...
Min søsters Golden får der i mod mad 1 gang om dagen og har på 1 mdr. tabt 800g...
mar 2008
feb 2009
Hæ hæ det har jeg også c,")
mar 2008
Du skal da heller ikke dele maden op i 4-5 portioner når hunden skal tage på.!!
Og hvis din hund skal tabe sig skal den ha en slankefoder som skal deles op til 3xdagligt. Og så er det KUN det foder hunden må få, intet andet.! Mere motion/svømning.! Og omkring at hunden skal slanke sig ville jeg rådfører mig med folk der er uddannet i det, så der sammen laves en plan.! Det er bare mit råd.:-)
mar 2008
Når men jeg kan da fortælle dig at jeg har set resultaterne af de hunde som har fået lavet en foderplan med R/D fra Hills hvor maden skal gives 3xdagligt og hunden har tabt sig det den skulle..:-) Så det virker ihvertfald.:-)
Men ellers må dem på KBH ha en forkert uddannelse, og kalde sig noget forkert.! Jeg ved bare at det har hjulpet på folk og på min egen hund..:-)
Jeg har været til foredrag hos Hills hvor vi fik det samme af vide...:-) Og så længe det virker, og de hjælper min hund, så længe lytter jeg til dem..:-) Både Nina og Gitte er meget dygtige og har arbejdet med det i 20 år, så de har gode erfaringer bag sig..:-) Hvem er det du kender til som er uddannet i kost/ernæring?? Hvilken dyreklinik??
feb 2009
Det er precis det der er gjort, med begge hunde
KBH dyrehospital har hjulpet os med begge vores hunde...
Og her fik vi det jeg skrev afvide... og det virkede / virker på begge 2...
Har også fået samme historie hos opdrætter og egen/e dyrelæge/r...
Men det kan jo være der er forskel fra race til race... Nu har vi begge Goldens, måske det ikke er den løsning hos din race?!?
mar 2008
Men ved ikke om det er forskelligt fra race til race, ikke det jeg har hørt..:-)
Men vil da lige vende den med dem imorgen, når jeg skal derind..:-)
feb 2009
Hvis det har virker med begge metoder, på hver vores racer, og vi begge har fået kostplaner fra KBH dyrehospitals kost og ernæring eksperter...! Kan det jo være at begge metoder virker?!?
Jeg har bare altid fået afvide at man absolut ikke må fodre ofte hvis hunden skal tabe sig og omvendt!
Jeg håber da ikke de er forkert uddannet der inde, det ville være... ja... katastrofalt....!
Fandt lige kostplanen frem... Men der står ikke noget navn på, så jeg kan ikke fortælle dig hvad den kost og ernæring ekspert vi konsulterede hedder... Kan kun fortælle at hun var ca 40 år - kvinde - og havde desperat brug for et besøg hos frisøren
Nå nok om det det har jo været super for dine og ander hunde at fodre som du skriver, og det samme her jeg hørt om (og erfaret) med "min" metode...!
Mon ikke man skal se bort fra alt det hunde "eksperterne" her på HG skriver, og få en prof. til at hjælpe, så er man da sikker på at få den helt rigtige løsning*S*
aug 2006
Alt handler ikke om fedt, når det handler om vægttab og vægtøgning ;o)
mar 2008
Jeg ved bare at der er mange forskellige slankefoder mærker, og jeg ved at de hunde som har fået hjælp igennem dem er sat på R/D fra hills og det skal give 3xdaglig, og INTET andet må hunden få i den tid den er på det. Kun 1 bucalap.
Og de har tabt sig lige efter den plan der er blevet lagt.
Mange tror at det er foderet de skal skære ned på, det er det ikke med mindre man overdoserer. Væk med alle gufferne, evt et nyt slankefoder, også KUN det. Mere motion. De tager ikke på af foderet og foderet skal de jo ha for at blive dækket ind med alle de vigtige ting i foderet..:-)
jan 2007
Men Reiki får faktisk kunne de super lækre guffer, hvis vi skal træne et sted hvor jeg ved det bliver svært.
Ellers arbejder de begge super for helt almindeligt tørfoder.
Skal det være lidt ekstra godt, så bruger jeg en håndfuld tørfoder af et andet mærke end det de sædvanligvis får. Så er det jo "nyt" og dermed meget mere spændende.
Men det kræver self at man har en hund der er en smule madinteresseret:o)
Helt som ved os mennesker, er en af synderne jo alt det der ryger ned mellem måltiderne. For Fido skal da liiiige have en tyggepind, et griseøre, en lille delle der blev tilovers ved aftensmaden osv.
Og det tæller jo alt sammen i "kalorie-regnskabet"
Personligt ville jeg så ikke bruge et foder med nærmest ingen protein eller fedt.
Ikke medmindre kampen mod kiloerne var helt umulig at vinde.
Der findes jo andre gode light-produkter, som osse er fedtfattige, men knapt så "drastiske".
For de fleste hunde er det trods alt et begrænset antal kilo der skal smides, og der burde lidt mindre mad (evt light) og mere motion kunne gøre det
nov 2005
Følger: 82 Følgere: 76 Hunde: 1 Emner: 1.155 Svar: 19.276
Jeg har en idé om, at fx de populære hjemmelavede snacks man både koger og tørrer (typisk lever, kylling...), er helt drænet for lødigt indhold.....
Ja, der er forskel i både fedt-, protein- og kulh.- energifordelingen både i alm. foder og det der kaldes light. Bla. er der begrænset fedt og således lidt mindre energi i det meste af wulfbluts´ produkter
nov 2005
maj 2007
aug 2006
Så der er masser af næring i det stadigvæk, det er bare drænet for vand.
jan 2007
Men de kan altså godt sluge tørkosten, uden at noget sidder på tværs:o)
aug 2006
Der skal en del til og det bliver bare slugt, og så lyder det nærmest som om, der er ophobning.
Nu er vapsen på allergifoder - ellers bruger vi normalt ikke tørkost til træning. Det bliver vi så nødt til nu, men vi har suppleret lidt med dåsefoder, som glider ned lidt lettere.
nov 2005
aug 2006
jan 2007
Man kan jo bl.a. få makrel i tomat og andet fisk (med færre tilsærningsstoffer;o))
Jeg ved ikke lige hvor meget andet end fisk der er i, men det kan jo undersøges hvis det er.
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.652
Jeg cykler med min hund når vejret er til det.. Det har vi begge godt af..
Jeg giver så store foderportioner og rester, da hunden er slank, men du må jo så skære ned.
Mindre mad, ingen godbidder, ikke rester fra menneskemad.
Skal hunden forkæles så brug frugt eller grønt, det giver lidt mæthedsfornemmelse, men er ikke noget der sætter sig voldsomt på hunden..
nov 2005
aug 2006
Det svarer jo til, at hvis vi spiser et stegt kyllingebryst, så er det uden næring fordi det har været opvarmet - og sådan er virkeligheden jo ikke.
Michelle, lige nu er ALT forbudt undtagen allergifoderet. Vi skal først igennem proceduren med at udelukke en fødevare ad gangen før vi kan eksperimentere. Og det første han skal prøve er okseknogler så han får lidt at beskæftige sig med ;o)
apr 2005
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 12 Emner: 85 Svar: 4.029
Løb
Cykle
Powerwalk
3 sidste går fint herhjemme med 2 meter line og munkurv
Og så del foder i 2, morgen og aften 18 tiden..
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.652
yes, her cykler vi også med mundkurv og under 2 meter line. Det går nemt
Med metalkurven kan de jo åbne munden rigtig meget.
Jeg har også haft hende på stranden og svømme i mundkurv, men KUN med mig ved hendes side, og kun på det lave vand, for var lidt bekymret for hvorvidt hun kunne trække vejret. Og ellers er der jo svømmehaller
mar 2008
CH hvilke allergi-foder får din hund nu??
Det undre mig at du skriver at du vil prøve at give ham okseknogler, når okse er noget af det alle fraråder at gi sin allergi-hund, når noget af det værste man kan give sin allergi-hund er okse, da de har meget svært ved at nedbryde okseproteinet?? En allergi-hunds immunforsvar er meget nede når den har allergi, og derfor skal man tilfører nogle lettere eller helt fremmed proteinkilder som kroppen ikke er vant til, det er derfor at kyllingeproteinet bliver hydrolyseret i foderet, eller også finder man en fremmedproteinkilde. De meget hurtige nedbrydelige protein kilder er: Fjerkræ, æg og fisk. Andre fremmed proteinkilder som kroppen ikke er så vant til er: And, kalkun, hest, hjort, dådyr, lam, æg, fisk, kanin, og det er derfor man ser mange allergi-fodere idag med de typer proteinkilder..:-) Og så er olie selvfølgelig meget vigtigt at tilføre ekstra i.. Alle tørfodere er idag og har været i mange år med kylling. Så det undre mig meget at du er blevet anbefalet okse.????
Nogle vælger også at lave maden selv til allergi-hunden med udlukkelses medtoden og der skal man bruge hestekød sammen med kartoffel i den tid, hvis hunden ikke reagere negativ, så prøver man at tilsætte ris i stedet for kartoffel, og videre med nye ting. Det anbefales ihvertfald af Flemming Christensen i bagsværd, allergi-ekspert..:-)
aug 2006
Det er fuldstændig ligegyldigt om jeg starter med okse eller kylling (kylling er det, jeg mistænker for at være det, han reagerer på). Det skal prøves på et eller andet tidspunkt, først som sidst. Og eftersom det er okseknoglerne vi savner mest, så er det også det, han længst kan få glæde af, hvis han tåler det.
At en proteinkilde er hurtig nedbrydelig er jo ikke ensbetydende med, at der er mindre risiko for, at hunden reagerer på det nedbrudte protein.
jan 2007
CH -ok ja så er det jo virkeligt helt fra bunden:o/
Har du overvejet at prøve hest istedet for okse, når du begynder at præsentere nyt?
Det er self ikke helt så let at få fat i, men det er billigt, giver lige så god tyggetid som okse, og så regnes det for at være forholdsvist allergivenligt:o)
Det er ikke alle slagtere der må/vil slagte hest, men har man en hesteslagter i nærheden, er det super billigt beskæftigelse til hunden. Og mine ææææælsker hest:o)
mar 2008
Åbenbart har du ikke styr på det du laver, siden du vil tilbyde din hund okse, da det er det alle andre fraråder.!! Og nu findes der andre kødben end med okse.! Hest, lam, hjort dådyr.!
Og de fraråder det, da hunden skal bruge ekstra kræfter på at nedbryde det, og kroppen/imunforsvaret er i forvejen MEGET nede og det er det de vil undgå at belaste endnu mere.!! Okse, svin og kylling er det man fraråder at gi allergi-hunde.! Det er ikke så mærkeligt at de får så mange hunde ind som har været på barf og er blevet fyldt med okse, som de skal rette op igen.!!
Men de kære eksperter må være helt forkerte på den åbenbart.!!!
Hvis nogen er interesseret i at vide mere, så meld jer til på dyrbardyr.com. Der kan man stille alle de spørgsmål man vil omkring dyr, foder, allergi og mange andre ting.:-) Hun er uddannet i ernæring/kost og ved alt om allergi.!:-) Super dygtig..!!
aug 2006
Ja - på MIN hund er jeg den klogeste.
Og nu er det sådan, at du jo altså ikke er alle andre på hg samt kost/ernæringseksperter/dyrlæger.
Her er du altså bare Camilla C - en bruger som enhver anden på HG. Og temmelig meget mindre klog på min hund end mig ;o)
aug 2006
Om det er uge 1 eller uge 35 er jo ligegyldigt. Får hunden symptomer af det, så får den jo bare ikke okse igen.
Der er så mange ting, der skal afprøves, så det er bare fra en ende af, uge efter uge, en ting ad gangen.
Jeg vil ikke - som mange andre gør - gå udenom sagens kerne og så risikere at være ubevidst om, hvad der egentlig er problemet og hvad der ikke er.
Når nu hunden er symptomfri, så er det helt oplagt, da det jo så er supernemt at tjekke.
jan 2007
Hvor bliver man altså lige ekstra gald for sine vapser med "stålmaver" og ingen allergier.
Gaia tåler ikke råt kød (altså sådan større mængder -rå ben med lidt kød på er ok), men bortset fra det, så tåler mine stort set alt:o)
aug 2006
Cassius havde den ene lille ting med havre og det var så let at komme udenom - ud over det, tålte han alt - organisk som uorganisk *GGG*
Coffey er så ikke helt så ligetil, men det er superpositivt at han på næsten ingen tid er blevet symptomfri - uden prednisolon.
Så der er håb for fremtiden...
Hvis vi er rigtig heldige, så retter det sig... det hænder jo med sådan noget unghunde-allergi...
jan 2007
Jeg har haft problemer med at Reiki åd fuglefrø hos mine forældre (i store mængder endda), og han æder frygteligt gerne hestenes mad osse.
Og kan informere om at hørfrø + solsikkefrø = afføring bestående af hele korn samt "tapetklister *GG*
Ja jeg håber da osse at Coffey kan slippe nemt om ved det - men hvis bare det kun er foder, og ikke alt for mange forskellige fødeemner, så er det da til at overskue:o)
aug 2006
Ikke så smart..
Så hellere at de æder sig mætte i fuglefrø, der bare blæses hele ud et andet sted dagen efter *GG*
Når hunden er for tyk ...