Gammel hund og hvalp? {{forumTopicSubject}}
Ja... Vi har Bella, som lige er blevet 11 år. Hun har de sidste "mange" år ikke kunnet sammen med andre hunde, medmindre de står helt stille og lader hende komme til dem, uden at de selv prøver at nærme sig hende.
Hver gang vi møder en hund, gør hun indtil de er ude af syne, og hvis de kommer tæt på, laver hun "udfald" - altså hun knurrer og snapper derefter ud efter dem, hvis ikke de trækker sig.
Vi har prøvet træning og legestue - legestuen gik helt galt, da hun blev "angrebet" af en anden. Og det er ikke første gang hun er blevet angrebet. (Det har hver gang været den anden hund der har været uden snor og kommet hen til Bella).
Jeg havde netop aftalt med min veninde at vi skulle lade hendes hund og Bella mødes et par gange og lade dem se hinanden an, meget stille og roligt. Vi kom på en enkelt date, men min veninde har så siden været nødt til at komme af med ham.
Den ene tur gik fint og Bella accepterede at Oskar var tæt på (under en meter), men så snart han kom tæt på mig eller ville prøve at snuse til hende, gjorde hun sit "udfald" mod ham.
Jeg har prøvet at gå modsatte vej, når vi har mødt en hund, men det bliver sådan at jeg nærmest skal trække hende hen ad jorden. Hun er ikke til at komme i kontakt med, når hun først har fået øje på en anden (og begynder at gø) - selvom jeg har godbidder, kylling el. andet godt med.
Der er én hund, hun kan lide og ikke gør af; en ældre Border Collie tæve fra nabo-blokken. Hun står helt stille når Bella nærmer sig og lader hende komme til sig og omvendt.
Mit spørgsmål er så:
Ville hun måske kunne med en hvalp, eller ville det være værre?
Eller helt basalt: Hvad kan vi gøre?
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 79 Hunde: 8 Emner: 512 Svar: 12.424
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
Da Kia var 9 uger mødte hun en sur hund. Først nu og efter meget arbejde begynder hun og slappe lidt af over for sorte hunde.
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.226
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 794
Men jeg vil naturligvis ikke have at en hvalp får samme vaner/opførsel som Bella har.
Det er for Bellas skyld. Om det vil være bedre for hende at være "alene" altid, eller om det kunne lade sig gøre, at hun ville blive glad for andre hunde.
maj 2007
Følger: 28 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 93 Svar: 956
Dog er Malou kun 3 år gammel. Hun er blevet overfaldet af andre hunde 7 gange, som ikke havde snor på, mens hun selv havde.
Jeg har haft adfærdsbehandler ude, gået til hundetræning, selv trænet alt hvad jeg kunne osv.
Den sidste adfærdsbehandler jeg snakkede med, forklarede mig noget, jeg ikke havde tænkt på.
...
En hund ser i billeder. og hver gang malou er blevet overfaldet, har det været sammen med mig.
Så hver gang vi møder en hund, og det er mig der går med hende, så går hun helt amok.
Hvis min kæreste, eller en anden går med hende, er udfaldene ikke nær så slemme. tit er de der slet ikke.
Så prøv at lade en anden gå med hende, og se om det er det samme?
Han sagde det var fordi hun blev bange når jeg var med, fordi hun som sagt så i billeder.
malou kunne heller ikke lide hvalpe eller andre hunde som hun ikke kendte. Men da vi købte Chester for ca 1 år siden, blev hun MEGET glad for ham. de er uadskillelige.
Førhen havde hun boet sammen med Rollo, som desværre døde.
Så det kan godt være hun kan med en hvalp. Men det er jo ikke til at sige,
Hvis det er, kan du få nummeret til ham jeg snakkede med. han var meget god. Det er en fra DCH. det er gratis at få dem ud, der skal man kun selv betale for trasnporten,.
maj 2007
Jeg havde pylret meget om Malou, fordi jeg synes det var synd for hende. men det har bare gjort at hun tror hun er føren nu.
Så man skal være hård og konsekvens. Selv med måde, hvis du forstår.
Fik at vide jeg bare skulle sige NEJ! og så gå den anden vej.
Nu kan jeg for det meste gå en større bue uden om den anden hund, Sige NEJ! og så gå samme vej videre.
Nu er hun nemlig ved at finde ud af, at det er mig der bestemmer, og at der ikke sker hende noget,
Men ja, det kræver meget toldmodighed. og tager laaang tid.
Jeg får det nok aldrig pillet helt af Malou. Men det kan kun blive bedre.
dec 2007
Dejligt at vide der er nogen der kender det - og at historien er endt godt
Jeg er med på dét med, at de ser i billeder. Jeg har godt nok ikke tænkt på det før, men det er forståeligt at de så reagerer som de gør. Vi har dog prøvet flere forskellige at gå med hende og det er stadig det samme, desværre
Jeg vil meget gerne have nummeret på ham, du har haft ude. Jeg kan lige sende dig en privat besked.
Mange tak
maj 2007
dec 2007
Ligemeget hvad jeg siger og hvilken tone det er i, når vi er i situationen, lader det ikke til at virke. Hun reagerer overhovedet ikke på noget, når hun først er gået i gang med at gø.
Men jeg sørger naturligvis for at rose hende, når hun bliver stille og slapper af.
Førhen gøede hun også af hver person der passerede os, det er hun kommet af med nu efter laaang tid
maj 2007
Bare NEJ! og går videre. Og så fik jeg at vide man skulle ignorere når de gjorde som de skulle.
Dog siger jeg selv: Det var godt Malou. dyygtiiig. Og så ikke mere.
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 144 Svar: 5.214
dec 2007
Ja, jeg ville da også foretrække at rose hende, når hun gør som hun skal
Trine
Det var heller ikke for at få en hvalp ind i hjemmet permanent, men at mødes med en
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 144 Svar: 5.214
dec 2007
Ja, det vil jeg naturligvis ikke risikere.
Gammel hund og hvalp?