Blue merle... {{forumTopicSubject}}
Hej derude !
Min kæreste og jeg skal op og kigge på vores forhåbentligt kommende hvalp i eftermiddag. En skøn blanding, der eftersigende skulle have både australian shepherd, border collie, labrador, golden, schæfer og alm. collie i sig. Ikke så få skønne racer i en hund hva?
Nå det der er ved det er han er af bygning for det første meget shepherd/collie agtig,(jeg kender ikke hans "blandingsforhold" endnu) og hans farve er blue merle.. og det er så her jeg har brug for jer fantastiske mennesker..
Jeg vil gerne have lidt at vide om den her farve, blue merle.. har læst aaaalt jeg nærmest har kunne finde på nettet om det, men har lidt svært ved hvad at skelne hvad der er myte og hvad der er facts.. Er det rigtigt man aldrig må parre en blue merle med en blue merle? Og at sandsynligheden for en blue merle hund bliver døv eller blind er meget større end for andre farver? Jeg læste et eller andet sted (kan ikke huske hvor) at det svarede til en farve på heste (som jeg heller ikke kan huske.. var et langt engelsk ord.) og dem ved jeg da i hvert fald man hører om det sker føllene bliver født døve og/eller blinde ved en hvis mutation..
I hvert fald, jeg finder det egentlig ret spændende, så er der nogen gen-hajer derude der kan fortælle mig lidt om denne blue merle farve sådan generelt? I må også gerne bare smide links, men hver forberedt på jeg nok allerede har læst de fleste af dem !
Og lige en sidste sideting. Hvad jeg kan se har hvalpen lyserøde pletter på snuden.. Er det ligesom heste at man skal passe på de lyserøde pletter ikke bliver soldskoldede, og at de er meget sarte??
Knus,
Selma
aug 2007
Følger: 29 Følgere: 21 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 99 Svar: 2.074
aug 2007
(link fjernet)
jul 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 5 Emner: 32 Svar: 1.529
Og ja, lyserøde pletter på næsen bør du passe på i forhold til solen.
jun 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 2
Lige en anden ting.
De hvalpe vi skal op og se skulle alle være født blåøjede, men er stille roligt ved at skifte over til brune... Hvordan kan det lade sig gøre???
aug 2007
aug 2007
aug 2007
jul 2009
Følger: 26 Følgere: 27 Emner: 3 Svar: 183
jun 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 2
Mette: Spøjs og uforudsigelig.. tja, kan du måske have ret i. Nu er der jo ikke to hunde der er ens, selvom racerne har fællestræk. Men valget stod enten imellem en labrador (som vi altid har haft), en golden, eller en shepherd eller anden hyrde/collie race. Så det gør nu ikke mig noget hvilket udfald den får. Synes faktisk det lyder som en perfekt blanding, men finder jeg jo ud af når vi ser dem IRL idag.
aug 2007
Racerne har jo fordele og ulemper sindsmæssig, det er jo ikke til at sige om de får aussiens udseende, borderens lydighed, labradors trænbarhed, goldens rolighed og schæferens viljestyrke..
Den kan også have aussiens skarphed, schæferens vogtergen, borderens stress og labbens byttedrift... så er det straks en anden hund med nogle andre behov og hensyn...
Håber jeres fremtidige hvalp lever op til jeres krav og ønsker. Held og lykke.
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
Blue merle...