{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.046 visninger | Oprettet:

en smule frustreret? {{forumTopicSubject}}

Jeg er ejeren af verdens dejligste hund ( synes vi nok alle, at vi er )
Han har altid været meget opdraget og gjort præcist som der er blevet sagt, men ja, nu er han rigtig kommet i lømmel alderen, og jeg synes det er ret frustrerende når han OVERHOVEDET ikke gør som der bliver sagt, og kun som han selv har lyst. Vi træner og træner, men ligemeget hjælper det.
Please en eller anden, fortæl mig det kun er en periode??
Det føles som om han har glemt alt hvad han har lært, men det kommer forhåbentligt igen når denne lømmel periode er ovre?

Ja, trængte bare lige til at komme af med mine frustrationer smiley - Det er heldigt han er så charmerende, for man kan ikke andet end elske ham, selvom når han bare står og kigger på en og ligner en der siger "Hvad tror du selv mor?"


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  en smule frustreret?
  • #1   14. jan 2010 Fostår dig SÅ godt.
    Jeg har lige nu 2 af slagsen.
    og når den ene så endnlig gør hvad der bliver sagt, så kommer den anden flyvende ind fra sidelinjen og ødelægger det helt....
    Jeg satser også på at det bare er en periode og at man bare må knokle sig igennem den. For ikke længe siden havde vores spist en bid af sofaen og sådan noget gør de aldrig.... eller gjorde:-)


  • #2   14. jan 2010 Tænkte at denne artikel af Turid R. måske kan lette dine fustrationer *S*


    Valpen og unghunden - om det å vokse opp
    Turid Rugaas

    Hunder som oppdrar hunder, får perfekte hunder ut av avkommet sitt. Ulver som oppdrar ulvebarn, får perfekte ulver, klare til et liv som "overlevere". Når vi mennesker oppdrar hunder, får vi problemer. Hvorfor? For det første lar vi ikke valpene få den oppveksten de ville fått, og har krav på og ville vokst opp naturlig på, om de hadde blitt oppdratt av hunder. For det andre setter vi våre egne krav til hunden, noe som ofte blir uforståelig for hunden, den greier ikke å mestre de kravene vi stiller til den fordi de er helt feil i forhold til hundens aldre, utvikling og mestringsevne. Valpene som vokser opp blant sine egne, lærer gradvis den selv-kontrollen de skal ha som voksne individer. Det greier de bra! Som voksne har de all den selv-kontrollen de trenger for å overleve. Vi må lære oss å oppdra valper slik de skulle vært oppdratt om naturen hadde gått sin gang og tatt hånd om hundens oppdragelse fra valp til voksen alder.

    VALPELISENS
    Den første, og største feilen vi mennesker gjør, er å stille så store krav til den lille valpen at den er helt uten mulighet til åmestre det. I naturen og der hundene selv får gjøre dette naturlig i flokk, lærer de selv-kontroll veldig gradvis. Fram til 16-20 uker lever de på "valpe-lisens". De kan vifte med lisensen og si "erta-berta du kan´ke ta meg - se, jeg har valpelisens!" Dette ser man ofte at valpene utnytter. De herjer med de voksne, og en kan nesten se at det lyser erte-lyst ut av øynene på dem. De voksne lar valpene holde på. De kan være ubegripelig tålmodige med valpene i denne perioden.
    Ved 16-20 ukers alder går valpe-lisensen ut på dato, og gradvis må valpene lære litt mere selv-kontroll og høflig opptreden. Fortsatt blir mange feil og bommerter tilgitt - de er jo ikke voksne enda! En naturlig progresjon fram til voksen alder er en del av ungenes opplæring. Det kan virke forvirrende at en valp kan bevege seg fra et utviklingstrinn til et annet i løpet av noen dager, men da må en huske på at en hund skal bli voksen i løpet av snaue 2 år. Vi mennesker holder på i 20 år før vi kan kalle oss voksne (mange er det ikke da engang), og det går litt i rykk og napp - både med valper og mennesker.
    DEN UNGE HUNDEN
    Når valpetida er over ca. 4 - 4,5 måned, begynner ungdomstiden. Den går i perioder fram til voksen alder, rundt 2 år. Noen ganger litt senere, andre ganger litt før. Unge hunder er som unge mennesker
    • De liker aksjon og bevegelse.
    • De kjeder seg lett når ingenting skjer.
    • De har overhodet ikke selv-kontroll.
    • De kan ikke styre seg når noe spennende foregår (f.eks. unger som oppdager brannbilen / hunder som kjenner lukten av harepus).
    • De har dårlig konsentrasjonsevne ("husker" ikke å gå hjem fra skolen, akkurat som hunden ikke husker hva du ba den om 10 sekunder tidligere).
    • De vil helst være sammen med jevnaldrende og likesinnede.
    • De vil helst leke.
    • Skole-terp dreper all lærelyst og glede ved å lære nye ting. Unge hunder skal trenes, men i små og hyggelige porsjoner, så de har mulighet til å lære og konsentrere seg, og ikke gå lei.
    • Behovet for aksjon kan vi gi dem ved å trene lette hinderbaner i korte økter, innkallingstrening, turer i skog og mark, være sammen med andre hunder i fri lek osv.
    • De skal gradvis lære selv-kontroll, men litt av gangen. Derfor går vi gradvis fram med f.eks. "Bli sittende"-øvelsen (2 sek - 5 sek - 10 sek osv.).
    • Ta hensyn til at konsentrasjonen blir borte - la hunden få en pause til å få igjen hodet sitt, hjelp den til å fortsette. Straff og sinne har ingenting i dette bildet å gjøre.
    • La unghunden få treffe andre hunder - VIKTIG!
    • Lange økter , terping på kjedelige øvelser, korrigeringer osv. ødelegger all lærelyst hos hunden.
    • Miljøtrening - sosial trening med folk og dyr. Lær hunden å takle alle slags situasjoner i alle slags miljøer.
    • Tren morsomme ting: Tricks, apportering, søksøvelser, spor osv.
    Vi må alltid huske på at hunder er sosiale vesener som må lære seg både kommunikasjon, høflig opptreden og selv-kontroll. Ellers vil et liv i en flokk bli helt umulig. Og det lærer de, litt etter litt, akkurat som oss mennesker. For hvem har noensinne sett en 4- eller 6-åring med selvdisiplin? Når 4-åringen får hysterisk anfall så nytter det ikke åsnakke med den engang . Det er håpløst å lære 6-åringen noe som helst mens hysteri-anfallet står på. Vi må faktisk roe dem ned først - og så tenke på å lære dem noe.
    Når hundeeiere kommer på kurs med en ung hund, en "6-åring", så vil denne unge hunden lett komme i affekt - over nye hunder, nytt sted, mye nytt i det hele tatt. Når vi da på død og liv skal presse hunden gjennom et stivt program, som i tillegg varer altfor lenge for en ung hund, er det ikke noe å si på at 6-åringen får et tilnærmet hysterisk anfall. Mange, mange hundeeiere dropper ut av kurs og klasser fordi hundene deres er impulsive, oppjagete, bortimot hysteriske. Ikke "sprø" som de kanskje får beskjed om - men med stresset på topp og null selv-kontroll. Selvfølgelig,

    for det har de ikke lært enda. Det hele er dømt til å mislykkes.
    Ved å bruke vold for å få en hund til å "høre etter" i en slik situasjon, får vi hvertfall ikke hunden bedre. Om den ikke hadde hysterisk anfall før, så får den i hvertfall da. Vi må ikke stille for store krav til den unge hunden. Greier den ikke en situasjon, så greier den ikke den situasjonen. Vi kan forhindre at den får hysterisk anfall ved å lære å observere og se hundens følelser, som stiger gradvis, og vi må kunne gå inn å stoppe det vi holder på med før hundens følelser har nådd det punktet hvor læring og kommunikasjon flyr ut av vinduet.

    TIDLIG INNBLANDING
    Tidlig innblanding er nøkkelordet. Innblandingen kan bestå i:
    • stoppe treningen
    • virke mindre truende selv
    • skifte av kroppsposisjon for hunden: fra dekk eller stå til ikke-aktiv posisjon sittende.
    • Ingen stramhet i bandet - det må være så slakt at det henger ned, ellers merker hunden det (husk at stramt bånd er den raskeste veien å gå for å høyne aggresjonsnivået).
    • Kutt ut kamp med hunden. Forbli rolig og under kontroll (hvordan skal hunden lære selv-kontroll hvis ikke du har det?)




    NÅR HUNDEN "SMELLER MED DØRENE"
    Den unge hunden er i en overgagsfase i livet, og det er mye som skal utforskes og testes. La den få utforske! La den få smake på livet og la den få teste. Det er helt ufarlig. Vi setter grenser, men ikke sett grensene slik at hunden blir en fange og mister evnen til å være aktiv og til å tenke litt selv. Setter den seg opp, så er det ikke for å "overta lederskapet", men for å finne ut hva som skjer. En ung hund overtar ikke noe lederskap, det tenker den ikke på engang. Men den må teste ut reaksjonene så den vet hva som kan komme til å skje hvis den skulle få tanken senere. Ikke over-reager!! Det holder at du snur ryggen til hunden og overser forsøket - det sier mer enn 1000 ord. Og det er nøyaktig hva en voksen hund ville gjort.
    Gå under ingen omstendigheter inn på noe fysisk, som nakke-risting, paragraflesing og andre stygge og skremmende straffe-metoder. Se hvordan trygge, voksne hunder gjør dette, og gjør likedan. Voksne hunder sier ifra uten å virke brutale - de snur ryggen til og går. De kan "kjefte", men ikke noe mer. Knurrer hunden? Flott! Da er den fortsatt naturlig og har ikke blitt skremt til passivitet. Knurring er ikke farlig, det er en måte å si ifra på.

    VED KNURRING / VISE TENNER / GLEFSING
    1. Var det du som provoserte det fram med noe du gjorde? Så slutt å provosere! (rykke i bandet, hyle og skrike, ta i nakken, dytte, klype, ta fra maten, forstyrre hunden når den sover eller hviler, gjør noe ubehagelig med den, kommanderer med sint stemme, forlanger for mye av den, holde den fast, dra den etter deg, erte den, bøye seg over hunden, gå rett mot en hund i band - og en del andre ting.)
    2. Ble hunden redd for noe? Så prøv å unngå at den blir det. Ellers bygger den bare opp et sterkere forsvar etterhvert.
    3. Går den bare fram for å teste deg? Snu ryggen til det! Den gir seg med en gang. Ikke skyt spurv med kanoner! I en dårlig situasjon bør i det minste en av dere kunne tenke klart. Og det er et faktum at de fleste krangler mellom hund og eier er under forsøk på å dominere hunden. Bruk av "sitt" er psykologisk riktig i slike situasjoner. Det er en nøytral posisjon, det er å be om å samarbeide, ikke underkastelse. Og selv en opphisset hund vil mye lettere kunne sette seg enn noe annet.
    For at en ung hund skal lære selv-kontroll må den gjennom en læreprosess, og vi kan hjelpe til ved å stille en del krav til oss selv:
    1. Hunden vet ikke selv hvilke valg den har. Vi må lære hunden at den kan velge å sitte rolig i stedet for å hoppe, løpe, virre og dra. Adrenalinet i kroppen, pga. av situasjonen, er ubehagelig, men hunden vet ikke selv hva den kan gjøre med det. Vi kan vise den og lære den.
    2. Beveg deg sakte. Bruk rolige bevegelser. Snakk lavt og rolig. En hund blir mest overbevist av din egen atferd.
    3. Ikke bland sammen selv-kontroll, som er frivillig, og fysisk press. Ikke dytte, presse, dra og trykke. Ikke stramt band. Svaret på en fysisk korreksjon vil bare være enda mere stress.
    4. Arbeid med selv-kontroll i alle situasjoner. Først i distraksjonsfrie områder, i korte økter og med løst band. Tilfør gradvis flere forstyrrelser. Ikke la hunden sitte lenge til å begynne med - musklene blir slitne og stive av å sitte lenge.
    Vi har også andre hjelpemidler,som dempende signaler, at vi belønner for riktig atferd, for å nevne noen. Og en dag har du en voksen hund som vet å oppføre seg, som har selv-kontroll og ønsker å samarbeide. Den dagen kommer, om du lar hunden din få en oppvekst med gradvis økende krav som den er i stand til å mestre. Ta hensyn til at hunden trenger tid på å vokse opp, slik som vi også gjør.



  • #3   14. jan 2010 ÅÅrh, det er bare SÅ træls!
    Vores har heldigvis ikke ødelagt noget endnu, men ja, han har ørene fyldt med hø åbenbart smiley


  • #4   14. jan 2010 Tillykke med din teenagerhund. Ja vi kender det alle. Men hav tålmodighed og forsæt roligt med træning så kommer det igen.

  • #5   14. jan 2010 Ja det er en god artikel - og så rigtigt. Nok meget godt at blive mindet om det.
    Især det med de er aktive og vil have bevægelse osv. Vores er totalt aktive hunde i forvejen - så de burde nok endnu mere ud at løbe i denne tid - de er lige fyldt et år i fredags.....


  • #6   14. jan 2010 Jeg kan ikke "forstå" ariklen, kan man finde den på dansk nogen steder??

  • #7   14. jan 2010 jepper - jeg har fire af slagsen - bare gør som mig. opgiv og lad dem hærge igennem det hele -

  • #8   14. jan 2010 Her er en hurtig oversættelse fra Google translator. Noget kan være lidt forkert oversat, men det er bedre end ingenting.

    Den hvalp og unge hund - om opvækst
    Turid Rugaas

    Hunde, som opdrætter hunde, den perfekte hunde ud af deres afkom. Ulve, der rejser ulv børn, er perfekte ulve, klar til et liv, at "levere". Når vi mennesker rejser hunde, får vi problemer. Hvorfor? For det første tillader vi ikke hvalpe for at få det vokser op, de ville have haft, og har ret til og ville have vokset op naturligt, om de var blevet rejst af hunde. For det andet, vi har sat vores egne krav til hunden, som ofte forvirrende for hunden, er det ude af stand til at klare de krav, vi stiller til det, fordi de er helt forkert i forhold til hundens alder, udvikling og at kunne håndtere problemerne. De hvalpe, der vokser op blandt deres egne, efterhånden lære selvkontrol de burde have, at ældre personer. De ting, de godt! Som voksne, de har alle de selvbeherskelse, de behøver for at overleve. Vi er nødt til at lære at rejse hvalpe, som de burde have været rejst om arten havde taget sin kurs og tager sig af hundens opdragelse, fra hvalp til voksenalderen.

    VALPELISENS
    Den første og største fejl, vi mennesker gør, er at stille så store krav til den lille hvalp, at det er helt uden mulighed for åmestre det. I naturen, og hvor selv hundene vil gøre det naturligt i besætningen, de lærer selvkontrol meget gradvist. Indtil for 16-20 uger, der bor på "Puppy-licens". De kan blæseren med licens og sige "hån-Berta Girl Kan du tage mig - se, jeg har en hvalp licens!" Dette ser er ofte hvalpene udnytter. Det spild af de voksne, og man kan næsten se lysene tilbage-lys ud af øjnene på dem. De voksne lod hvalpene opholde sig på. De kan være utrolig patient med hvalpe i denne periode.
    På 16-20 uger er Puppy licens udløber, og skal gradvist hvalpene lære lidt mere selvkontrol og høflig opførsel. Still, mange fejl og tilgivet bommerter - de er ikke voksne endnu! En naturlig progression indtil udløb er en del af børnenes undervisning. Det kan virke forvirrende, at en hvalp kan bevæge sig fra et udviklingstrin til et andet i løbet af få dage, men så må man huske på, at en hund skal dyrkes på mindre end 2 år. Vi mennesker er omkring 20 år, før vi kan kalde vores ældre (mange er ikke engang dengang), og den går en smule i stødvis - både med hvalpe og mennesker.
    DEN ung hund
    Når hvalpen sæsonen er over ca. 4 til 4,5 måneder, der begynder ungdom tid. Det går i perioder frem til voksenalderen, omkring 2 år. Nogle gange lidt senere, nogle gange lidt før. Unge hunde er, at unge
    • De kan godt lide handling og bevægelse.
    • De keder sig nemt, når der sker ingenting.
    • De har absolut ingen selvkontrol.
    • De kan ikke kontrollere sig selv, når noget spændende at gå på (f.eks Kids, der opdager en brand køretøj / hunde, der kender lugten af kanin).
    • De har dårlige evne til at koncentrere sig ( "huske" ikke at gå hjem fra skole, lige som hunden ikke kan huske, hvad du fortalte det cirka 10 sekunder tidligere).
    • De foretrækker at være sammen med jævnaldrende og ligesindede.
    • De foretrækker at spille.
    • Skole-Harpe dræbe alle ønsker at lære og drage fordel ved at lære nye ting. Unge hunde skal være uddannet, men i små portioner og venlig, så de har mulighed for at lære og koncentrere sig og ikke kede sig.
    • Der er behov for handling, kan vi give dem at træne lys hindring kurser i korte sessioner, indkaldelse til uddannelse, vandreture i skoven, være sammen med andre hunde i den frie leg, osv.
    • De vil efterhånden lære selvkontrol, men lidt ad gangen. Derfor er vi gradvist med f.eks. "Bliv siddende" motion (2 sek - 5 sek - 10 sek, osv.).
    • Tag højde for, at fusionen er væk - lad hunden få en pause for at komme tilbage hovedet, og bruger den til at fortsætte. Straf og vrede er ikke noget i dette billede at gøre.
    • Hold ung hund møder andre hunde - VIGTIGT!
    • Lang sessioner, terping af kedelige øvelser, korrektioner, osv. destruerer alle ønsker at lære hunden.
    • miljøuddannelse - social uddannelse til mennesker og dyr. Lære din hund at håndtere alle slags situationer i alle miljøer.
    • Arbejde ud sjove ting: Tricks, genfinding, søksøvelser, spor, etc.
    Vi skal altid huske, at hunde er sociale væsner, der skal lære både kommunikation, høflig opførsel og selvkontrol. Ellers vil et liv i en besætning være umuligt. Og hvad de lærer, lidt efter lidt, ligesom os mennesker. For der nogensinde har set en 4 - eller 6-årige med selvdisciplin? Når 4-årige bliver hysterisk, så den ikke åsnakke med det én gang. Det er håbløst at undervise 6-årige noget, men hysteri-angreb er på. Vi er nødt til at berolige dem ned først - og tænk så på at lære dem noget.
    Når hundeejere er på vej med en ung hund, en 6-årig ", derfor vil den unge hund nemt blive ophidset - de nye hunde, nye sted, meget nyt. Når vi, når døden og livet til at skubbe hunden gennem en stiv program, som også holder for lang for en ung hund, er det ikke noget at sige, at den 6-årige får en omtrentlig hysteriske. Mange, mange hundeejere dropper ud af kurser og klasser, fordi deres hunde er impulsive, oppjagete, næsten hysterisk. Ikke "Crazy", at de kan modtage informationer om - men med vægt på toppen og nul selvkontrol. Selvfølgelig,

    for de har ikke lært endnu. Det hele er dømt til at mislykkes.
    Ved at bruge vold for at få en hund til at "lytte" i denne situation, vi er bestemt ikke hunden bedre. Hvis det ikke havde hysteriske før, så får det mindste dengang. Vi må ikke stille for store krav til den unge hund. Handles der ikke en situation, så det ikke håndtere situationen. Vi kan forhindre det i at få hysteriske angreb ved at lære at observere og se hundens følelser, der stiger gradvist, og vi skal kunne gå ind for at stoppe det, vi gør, før hundens følelser har nået det punkt, hvor læring og kommunikation flyver ud af vinduet .

    Tidlig indsats
    Tidlig indsats er afgørende ord. Interferens kan bestå af:
    • stop uddannelse
    • virker mindre truende, selv
    • ændring af kropsstilling til din hund: fra dækket eller stå for ikke-aktive position møde.
    • Ingen løft af bandet - det skal være så lille, at det hænger ned, eller vælge den hund, (husk at den stramme bånd er den hurtigste måde at komme til at hæve niveauet af aggression).
    • Klip kamp med hunden. Forholde sig roligt og under kontrol (hvordan vil din hund lære selvkontrol, medmindre du har det?)




    Når hunden "BANG DET DØRE"
    Den unge hund er i en overgagsfase i livet, og der er meget, der skal undersøges og afprøves. Lad det være at udforske! Lad det få en smagsprøve på livet og lad det få testen. Det er helt harmløst. Vi har fastsat grænser, men ikke sætte grænser, således at hunden bliver en fange, og mister evnen til at være aktiv og til at tænke lidt selv. Sætte den op, så det er ikke at "påtage sig lederskab", men at finde ud af, hvad der sker. En ung hund tager intet lederskab, de synes, det er ikke på én gang. Men det skal afprøve de reaktioner, så den ved, hvad der kan ske, hvis det får den idé senere. Må ikke overreagerer! Det holder dig at vende ryggen til hunden, ignorere forsøg - det siger mere end 1000 ord. Og det er netop, hvad en voksen hund ville.
    Gå under ingen omstændigheder til noget fysisk, som f.eks hals-skurrende, præmis læsning, og andre grimme og skræmmende kriminelle metoder. Se, hvordan sikker, gør ældre hunde dette og gøre samme. Ældre hunde siger IFRA uden at være brutal - de vende ryggen til og gå. De kan "råbe", men ikke mere. Mumlen hund? Stor! Så er det stadig naturligt og har ikke været bange for passivitet. Growl er ikke farligt, det er en måde at tale på.

    VED brumme / VISE Tænder / angriber
    1. Var det dig, der fremkaldte den op med noget, du gjorde? Så til sidst at provokere! (bevæger bandet, råben og skrigen, der i nakken, skubbe, klemme, tage fra de fødevarer, forstyrre hunden, når den sover eller hviler, laver noget slemt med det, kommandoer med vred stemme, forlanger for meget af det, holder det fast, trække det bag dig, returnerede den, bøje sig over hunden, gå lige mod en hund i snor - og et par andre ting.)
    2. Hunden var bange for noget? Så prøv at undgå det er der. Ellers er det bare opbygget et stærkere forsvar i sidste ende.
    3. Det går kun op for at teste dig? Vende ryggen til det! Det giver sig selv væk. Må ikke skyde spurve med kanoner! I en dårlig situation bør mindst én af jer kunne tænke klart. Og det er en kendsgerning, at de fleste af skænderier mellem hund og ejer forsøger at dominere hunden. Brugen af "deres" er psykologisk korrekt i sådanne situationer. Det er en neutral holdning, det er at bede om at arbejde sammen, ikke indsendelse. Og selv en ophidset hund bliver meget nemmere at sidde end noget andet.
    For en ung hund at lære selvkontrol skal gennem en læreproces, og vi kan hjælpe ved at stille en række krav til os selv:
    1. Hunden ved ikke engang, hvilke beslutninger, det har. Vi skal lære hunden, at den kan vælge at sidde stille i stedet for at hoppe, løbe, virre og træk. Adrenalin i kroppen, på grund. situationen er ubehagelig, men hunden ved ikke selv, hvad det kan gøre med det. Vi kan se det og lære det.
    2. Flyt langsomt. Brug rolige bevægelser. Taler stille og roligt. En hund er mest overbevist om din egen adfærd.
    3. Man må ikke forveksle selvkontrol, som er frivillig, og fysisk pres. Don't push, push, pull og tryk på. Ikke stramme bånd. Svaret på en fysisk korrektion vil kun være endnu mere stressende.
    4. Arbejde med egen-kontrol i alle situationer. For det første, det distraktion-frie områder, i korte sessioner, og med løse bånd. Tilsæt gradvist mere interferens. Lad ikke hunden sidde længe med at begynde med - de muskler bliver trætte og stiv at sidde for længe.
    Vi har også andre hjælpemidler, som f.eks beroligende signaler, at vi belønner den rigtige opførsel, for at nævne nogle få. Og en dag, du har en voksen hund, der ved, hvordan man opfører sig, som har selvkontrol og ønsker at samarbejde. Den dag vil komme, hvis du lader din hund har en barndom med gradvist stigende krav, at det er i stand til at klare. Tage hensyn til, at hunden har brug for tid til at vokse op, så vi gør.



  • #9   14. jan 2010 Det ER kun en periode -forudsat du altså hlder ved træningen. For dropper man træningen og tænker "det går over" så får hunden hurtigt tillært sig masser af dårlige vaner.

    Så træning træning træning -gå evt et par skridt tilabge i træningen, og lad være at forvente det perfekte. Men TRÆN endelig videre, osse selvom det kan virke som om det intet nytter. Pludselig en dag er lømmelalderen ovre, og alt det i har gået og trænet, sidder pludselig fast igen:o)


  • #10   14. jan 2010 tilslutter mig det michelle siger. nu skriver du ikke hvor gammel din hund er, men en veninde har forsket lidt i hundenes udviklingstrin, og siger at der er perioder ind imellem (13-16 uger, 7-10 mdr og 18-22 mdr) hvor de bliver ukoncentrerede og "lømlede" og hvor man ikke skal presse dem for meget med træningen. men det går over igen. se www.vistruphus.dk under hvalpe/hundens mentale opbygning

  • #11   15. jan 2010 Vi starter træning op igen 23 Januar - glæder mig.....
    Denne gang skal Lukka gå hver gang og Pepsi kun hver anden. Ik optimalt, men bedre end ingenting:-)


Kommentér på:
en smule frustreret?

Annonce