Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte gardinskinner op i betonloft (Vidga ikea) 300 kr.
  • Tilstoppet toilet 1.000 kr.
  • Handyman to fit some blinds 1.000 kr.
  • Install shower mixer 500 kr.
  • Hænge gardiner op 500 kr.
  • Installere vaskemaskine 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvilken stamtavle bedst??
  • #1   29. aug 2009 Spørger du MIG, så er der kun EN klub og det er DKK:-)

• #2   29. aug 2009 DKK (dansk kennelklub), det er den største og den har flest tilbud til deres medlemmer og de strengeste avlsrestriktioner på de fleste racer.

• #3   29. aug 2009 DKK

• #5   29. aug 2009 havade jeg også troet egentlig, er der ikke også flest udstillinger i dkk??

• #6   29. aug 2009 DKK

• #7   29. aug 2009 *er der ikke også flest udstillinger i dkk*

Jo og både DKK og specialklubben afholder jo udstillinger:-)

• #8   29. aug 2009 Jeg stemmer i med DKK. Det er i mine øjne den klub der har mest at tilbyde sine medlemmer, ikke kun hvad udstillinger angår

• #9   29. aug 2009 Dkk

• #10   29. aug 2009 Helt klart DKK der er en god grund til at den er Danmarks FCI godkendte klub - Ville aldrig købe uden DKK stamtavle og en købskontrakt med garanti mod HD

Men nu har jeg også en race hvor det at købe uden stamtavle svarer til at spille russisk rollette med en pistol fyldt med kugler - det er dømt til at gå galt

• #11   29. aug 2009 Min mening er også DKK ...

• #12   29. aug 2009 hvorfor er der ikke kun dkk , hvorfor alle de forskellige stamtavler??

• #13   29. aug 2009 Altså et par er startet fordi nogen blev uvenner med DKK andre igen er utilfredse med avlsrestritionerne og så er der jo dem der er smidt ud af DKK og derfor har startet deres egen klub.

• #14   29. aug 2009 Mette vi har foreningsfrihed i DK, så det står enhver frit for at oprette en forening/klub og stambogsføre hunde

• #15   29. aug 2009 Mette K:

Det er svært at forklare uden at få en masse folk på nakken.... Men DKK er den største klub herhjemme og den eneste FCI godkendte klub.
    Nogle mennesker har set sig sure på DKK (uvist af hvilke grunde) og har oprettet DRU...... Så er nogle blevet sure på DRU og har oprettet en anden klub og så videre og så videre:-)

• #16   29. aug 2009 Og når jeg skirver "utilfredse med avlsrestriktionerne" mener jeg utilfredse med at der ER avlsrestriktioner....

• #17   29. aug 2009 Og vi andre klapper og hepper på avlsrestriktionerne.....*GG*

• #18   29. aug 2009 Jeg har 2 hunde med DRU tavle. Den ene af dem er slet ikke den race den står til at være i stambogen.
    Og det hjalp ingenting at gøre DRU opmærksom på det.
    Så mit råd - køb DKK

• #19   29. aug 2009 Syntes det fedt der er nogle regler..
    er det ikke noget med at i dru der behøves man ikke komme til udstilling med sin hund for at få den avlsgodkendt...

??

• #20   29. aug 2009 DKK

• #21   29. aug 2009 *Syntes det fedt der er nogle regler*

Jeps.......Det er vi heldigvis mange, der gør:-))

• #22   29. aug 2009 da jeg skulle have hund sidst, så var jeg hjemme ved nogle og kigge på hund, tæven var sindssygt aggrisiv og bed ud efter mig og min veninde, og var ved at dræbe min anden hund, hun var tilmed slet ikke racetypisk og lignede mere end ruhåret terrier som var blandet med en yorkie, hannen var sød og rar, men de var med dru stamtavle havlpene, den hundhun kunne de ikke have fået avlsgodkendt da..

• #23   29. aug 2009 Jeps, avlsrestriktioner er en god ting. Inden for "min" race er der ingen og det synes jeg faktisk er en skidt ting, fordi at det jo ikke betyder at racen ikke er disponeret for noget.....

• #24   29. aug 2009 tror det bliver dkk , skal også til udstilling i herning her i november tror jeg det er

• #25   29. aug 2009 Enig med de andre - DKK

• #26   29. aug 2009 Mette - for det første - hvad lavede du hos en tæve med hvalpe med din hund????
    For det andet er der ingen krav i DKK til yorkierne, så der er du ikke en dyt bedre stillet end i andre klubber. Lige pt er ikke mindre end 4 "store opdrættere" af yorkier i DKK blevet ekskluderet, så jeg ved ikke rigtig hvad der er at prale af der. DKK er bestemt ikke nogen garanti for noget som helst i mine øjne når det er yorkier det drejer sig om.

• #27   29. aug 2009 Britta:

*DKK er bestemt ikke nogen garanti for noget som helst i mine øjne når det er yorkier det drejer sig om.*

Der er vel ingen garantier nogle steder overhovedet. Men spørgsmålet var hvad VI ville anbefale og det har vi andre svaret på:-)

• #28   29. aug 2009 DKK _ Det Kloge Køb *gg*

• #29   29. aug 2009 Sidder lige og tænker over denne:

* Lige pt er ikke mindre end 4 "store opdrættere" af yorkier i DKK blevet ekskluderet, så jeg ved ikke rigtig hvad der er at prale af der*

Hvor mon de så stambogsfører om 1 års tid??

• #30   29. aug 2009 * Lige pt er ikke mindre end 4 "store opdrættere" af yorkier i DKK blevet ekskluderet, så jeg ved ikke rigtig hvad der er at prale af der*

i det mindste gør DKK noget ved deres problemopdrættere...

• #31   29. aug 2009 Britta P

Netop derfor er det DKK jeg anbefaler - de smider brådne kar ud!
    Ergo - kvalitets stempel i mine øjne

• #32   29. aug 2009 Naaah - rent historisk er det nu omvendt - at FT meldte sig ud af DKK ;o)

• #33   29. aug 2009 Maria -det er jo fordi racen ikke har et FCI-nr eller en FCI-standard. Den er med andre ord i FCI-øjemed ikke en race.

• #34   29. aug 2009 Selvføgelig er det godt med nogle regler som DKK har, men det garanterer jo stadig ikke en fejlfri hund!

• #35   29. aug 2009 Hej hvalpene var store ikke så længere så tæven havde ingen grund til at være så aggresiv, også derfor de havde så svæt ved at komme af med dem... de satte hvalpene 3000 kr ned...

Hvis hvalpene havde været små havde jeg ikke taget mille med, da det ikke er en god kombi...

Men denne tæve var ikke racetypisk og alligevel havde de formået at skaffe stamtavle på hvalpene, og når jeg siger ikke racetypisk mener jeg , at jeg som yorkie fan, ikke kunne se det var en yorkie

• #36   29. aug 2009 Christina:

*Selvføgelig er det godt med nogle regler som DKK har, men det garanterer jo stadig ikke en fejlfri hund! *

DET kan man aldrig garantere uanset hvor og hvordan man køber en hund:-)

*

• #37   29. aug 2009 hvorfor ekskludere de folk??

• #38   29. aug 2009 Sjovt nok at det kun er dkk, der her bliver anbefalet.. Måske fordi, der ikk er nogen, der tør anbefale andre klubber en dkk, i frygt for at få en over lapperne....

Men jeg vil gerne anbefale drc eller dhl - nogle gode, dejlige klubber med dejlige medlemmer - både hunde og mennesker.. Det er nogle hyggelige udstillinger de har og efter min mening er det rigtig godt!

Men som der bliver nævnt tidlige, så tag og undersøg og læs lidt om de forskellige klubber.. Gør op med dig selv, hvad du HELT PRÆCIS vil med din hund, og find en klub, der passer til dig og dine forventninger/forestillinger om din hundefremtid, så sikrer du dig bedst!

• #39   29. aug 2009 Det er vel fordi det indtil videre kun er folk der sværger til DKK der er på banen?

• #40   29. aug 2009 måske folk anbefaler DKK, fordi det er den klub de selv bruger, og man anbefaler vel ikke noget man ikke kan stå inde for??

• #41   29. aug 2009 Mine krav vil bare være at forældrene skal være tjekket fri for patella lux i tre generationer, og der skal være udstillings potientale, og så selvfølgelig fra en god avler ;-D

• #42   29. aug 2009 og forresten så er skal en hund i drc og dhl avlsgodkendes FØR den må bruges til avl..

Og hvis man har spørgsmål eller i tvivl om noget, så kan man også sagtens ringe og stille spørgsmål, eller skrive en mail eller hvad man nu har lyst til - de er ALTID glade og villige til at hjælpe!

• #43   29. aug 2009 DKK ekskluderer medlemmer som snyder med hvalpe og stambøger !!!!!! det må være forskellen !

• #44   29. aug 2009 fætter karin og janne h :
    netop - de folk som faktisk er glade og tilfredse med deres klub, og som gerne vil anbefale den til andre, tør ikke, eller don't even bother fordi de er vant til at blive hugget ned af dkk..

Og mht at dkk er den eneste klub i danmark, der er medlem af fci, så kommer det jo an på hvilken af fci'erne det er, for vi er også medlem af en fci.. En udemærket fci! :o)

• #45   29. aug 2009 Jeg vil også sige DKK:-)

• #46   29. aug 2009 "Hvilken stamtavle er bedst?"
    * En stamtavle der bliver brugt før avl!
    * En stamtavle der bliver brugt før køb!
    * En stamtavle fra en klub du stoler på!
    * En stamtavle fra en anerkendt klub!
    * En stamtavle der giver dig de muligheder du ønsker eller måtte ønske i fremtiden!

Personligt er det for mig DKK - eller anden FCI anerkendt klub.

• #47   29. aug 2009 Line -nå ja, den falske FCI som bruger andres logo og trods rettens ord for det ikke er lovligt, nægter at ændre det.
    Det er jo osse meget seriøst;o)

• #48   29. aug 2009 Line> En udemærket FCI???
    De stjæler jo bare logoer, navne og forkortelser fra den oprindelige FCI...
    Ærgeligt de ikke også kopiere deres seriøsitet...

• #49   29. aug 2009 DKK

• #50   29. aug 2009 line h - OMFG *GGGG*

• #51   29. aug 2009 Der er KUN en FCI - og det er den DKK er underlagt.

Alt andet er fusk og har ikke en pind med FCI at gøre - just a nick:

Den Internationale Sammenslutning af Kennelklubber - FCI
    FCI - betyder: Den Internationale Kynologiske (hundemæssige) Samarbejdsorganisation. FCI har pt. 72 medlemslande og anerkender kun een kennelklub pr. land. En specialklub kan ikke være medlem af FCI.

• #52   29. aug 2009 Hovedhjørnestenen i FCI's og dermed de nationale kennelklubber og specialklubber's hundearbejde er de såkaldte racestandarder.

Dansk Kennel Klub - DKK.
    Dansk Kennel Klub's formål er at skabe interesse for typiske, fysiske og mentale sunde racehunde og varetage hundeejerens og hundens almene interesser i samfundet.

DKK fører bl.a. den danske hundestambog - den af FCI anerkendte stambog.

• #53   29. aug 2009 Hvordan kan man være i en klub er kopiere FCI´s logo? Det er da så useriøst som noet kan være.

Iøvrigt det vel mindre vigtigt at medlemmerne er søde og udstillingerne er hyggelige...?

• #54   29. aug 2009 DKK til enhver tid, har ik selv en hund med tavle. Men min næste hund, ska ha en DKK tavle. Da det er det eneste rigtige og fornuftige i mit hoved, og ik fordi jeg ik tør sige andet.

Der er en forholdsvis ny Jack Russel Terrier klub, den hedder JRTD ( Jack Russel Terrier Danmark. Der kan man indmønstre sin jrt, det er også ok. Men så prøvede jeg for sjov skyld at sende billeder af min Dansk/svensk gårdhunde tæve, og med mindre den havde overbid eller underbid, burde den gå glat igennem sagde ham jeg skrev til, hmmm. Meget mærkeligt syntes jeg.

• #55   30. aug 2009 Mette - med de krav så skift til en anden race for det findes ikke i DK.

• #56   30. aug 2009 Britte: netop det at DKK har ekskludere medlemmer, som ikke holder sig til reglerne, som viser at DKK er en seriøs klub, hvor man ikke bare kan te sig som man vil. Så det du fortæller, giver jo bare endnu størrre tiltro til DKK.

• #57   30. aug 2009 Det gør andre klubber altså også. Det jeg synes er værst er, hvor længe disse opdrættere har snydt og hvor mange mennesker er det gået ud over.
    DKK har ikke mere styr på deres opdrættere end andre klubber, i min race følger DKK ikke FCI racestandarden og de har heller ikke krav til f.eks. undersøgelse for patella lux, så DKK er for min race ikke et hak bedre end en hvilken som helst anden klub.

• #58   30. aug 2009 DKK!!!

• #59   30. aug 2009 Britta P:

Er der aldrig nogen, som er blevet smidt ud af din klub?

• #60   30. aug 2009 Mette - jo det er der da og ja det ser jeg bestemt som noget positivt, det der bekymrer mig i lige netop min race er at der er så mange der ryger lige på en gang .
    DKK Snob - nu skriver jeg altså intet om disiplinærsager, det jeg forholder mig til er dem der er ekskluderet.

• #61   30. aug 2009 DKK Snob - som medlem af DKK gennemgår jeg hjemmesider og hundeweb.

• #62   30. aug 2009 Til trådopretter:

Jeg kan varmt anbefale DRU, klubben har eksisteret siden 1937, der er strenge Sundhedskrav for de fleste racer, bl.a. alle racer over 45 cm skal tjekkes for HD samt AD, nogle racer som f.eks. Mopsen og den fra nske bulldog skal også HD tjekkes..

Jeg ser det meget fornuftige i man vægter sundheden frem for hundens ektiør, da DRU ikke er en stor monopol klub som dkk, så er der ikke så mange hunde som udstilles, men til gengæld er stemmning enorm god, alle snakker sammen, der er ingen snobberier, osv..

Jeg har aldrig selv været medlem af DKK, men fik en snert dengang jeg var mindre og boede hjemme, og siden da har jeg altid haft ønske om at være i en anden klub end DKK..

• #63   30. aug 2009 Det har jeg lige skrevet.

• #64   30. aug 2009 Citronmåne -DKK er da ikke en monopolklub. Var den det, så havde DRU m.fl jo ikke eksisteret;o)

Derudover mangler så i mine øjne kravene til øjenlysning på en lang række racer, så som køber må man så sørge for at se papirer på øjenundersøgelse da det ikke er et krav inde avl.

-og så ville jeg personligt sørge for at gå efter forældre der har været udstillet, når ikke det er et krav på klubben (samt se papirer på resultaterne), hvis man har et ønske om en nogenlunde racetypisk hund.

Man kan nemlig godt få BÅDE en sund OG en racetypisk hund i en;o)

• #65   30. aug 2009 DKK
    læs din egen titel... Hvorfor kalder du dig det

Michelle
    Jeg ser det ikke som et problem, dem jeg kender de har udstillet deres hunde, men jeg er nok mest til hunde over 45 cm
    det er måske en ud af 20 som ikke udstiller

• #66   30. aug 2009 Kan kun anbefale DKK :o)

• #67   30. aug 2009 Michelle
    Man kan nemlig godt få BÅDE en sund OG en racetypisk hund i en;o

Lige præcis, lige præcis, dette kan alle klubber lære af

• #68   30. aug 2009 Citronmåne -jeg aner ikke hvor mange der udstiller i DRU. Jeg konstaterer bare at det ikke er et krav, og dermed ikke noget man kan forvente er gjort når man ser på hvalp. ALtså må man sørge for at tjekke at det ER gjort (og med hvilket resultat) hvis man køber en hund med DRU-tavle, og ønsker at hunden skal ligne den race den er.

Grunden til at jeg skrev man kan godt få både og, var din første sætning at du ser dte som et plus at DRU går op i sundhed fremfor eksteriør (det mener jeg så egentlig ikke er helt korrekt, for i så fald havde de jo haft andre krav en bare om HD når hunden er over 45 cm -HD er jo ikke just den eneste arvelige sygdom der forekommer, men det er så en anden sag).

Og dte skal ikke forståes som et angreb på DRU som helhed -blot en konstatering af at man må forvente at skulle undersøge flere ting på egen hånd, ved køb af en DRU-hund, end ved køb af en DKK-hund (self lidt afhængig af race, men sådan generelt set), da flere ting ikke er et krav.

• #69   30. aug 2009 Michelle

Mht til øjenlysning hvilken racer tænker du på?

Men jeg er nu også dybt imod man laver så høj indavlsprocenter i DKK, jeg kan ikke se meningen med det, der er så mange hunde at vælge imellem, og aligevel er det far datter parring, det burde man måske gøre noget ved, ligsom i min klub der er det mac 6.25 % tilladt ....

Rigtig mange små racer er dybt indavlet i dkk, det kan jeg ikke acceptere

• #70   30. aug 2009 Michelle
    Helt korrekt, og jeg tolker dig heller ikke som du angriber smiley

Trådstarter sørger jo om forskellen på klubberne/tavlerne, jeg kender til DKK og jeg kender til DRU, der er minusser inde for begger klubber og plusser er der selvfølgelig også...

Der er Rigtig mange racer som ikke har udstillingskrav i DKK... Så uanset hvilken tavle man vælger skal man tænke sig rigtig godt om, hvis man spørger herinde er alt andet end DKK skidt ifl. rigtig mange heroinde, men jeg tror desværre bare man er blevet meget blind for sin egen klub, for selvfølgelig ved jeg da der er minusser i DRU, men sommetider når jeg læser folks udtaelser herinde så er der INTET minus i DKK...

dette er en meget trist udmelding da dette ikke er sandt, så JA lad os håbe folk kan se sig godt for

• #71   30. aug 2009 Citronmåne - helt enig

• #72   30. aug 2009 Citronmåne -DKK's anbefaling ang indavlsprocent hedder 6,25. Ved gentagne overskridelser af de etiske anbefalinger (som gælder både antal kuld, indavlsprocent mm) kan man risikere en disciplinærsag eller endda ekskludering (afhængig af hvad man har lavet self).
    -så DKK siger heller ikke bare at man skal avle løs. Og far-datterparringer har jeg endnu tilgode at se. Jeg VED godt der har fundet nogen sted, men jeg har endnu aldrig set det ved de racer jeg interesserer mig for, og jeg kender ikke en eneste opdrætter der ville synes det var ok.

I islandsk fårehundeklub, bestræber man sig på en indavlsprocent på max 2% -det sker at nogen overskrider en smule, da racen har en temmelig lille genpulje, men det er bestræbelsen, og de fleste holder sig til den. De overskridelser der sker, er sjældent med ret meget.

I DKK er der, så vidt jeg husker, 81 racer uden udstillingskrav. Men det betyder jo ikke at disse racer INGEN krav har (nogen har ikke, men flere af dem, f.eks. labrador, har jo krav om HD/AA og øjne)

Ang øjenlysning, så tænker jeg bl.a. på collie, BC, Ausiie, islænder, Labrador m.fl. Mange racer har øjenproblemer. Labben er en af dem hvor det er ret udbredt, og det er det så vidt jeg ved osse hos collie og sheltie

• #73   30. aug 2009 Og nej, jeg er ikke blind for DKK's fejl. Og tror umiddelbart ikke jeg kender nogen der mener DKK er helt perfekt og uden plads til nogen som helst forbedringer.
    -tilgengæld er det satdig, i mine øjne, den klub der kan tilbyde sine medlemmer mest (uanset om man er opdrætter eller går op i træning eller noget helt 3.)
    Og den klub der, igen i mine øjne, gør mest for at få ny viden omkring arvelige problemer osv. Der forskes jo i en del forskellige ting i den retning, og DKK deltager osse i de slags.

• #74   30. aug 2009 *men sommetider når jeg læser folks udtaelser herinde så er der INTET minus i DKK... *

Selvfølgelig er der minusser ved DKK. Det er der ved ALLE klubber:-)

• #75   30. aug 2009 Michelle

det overstående er ikke myntet på dig... Far datter parring er der desværre rigtig mange af, og så tidligt som i denne månede er der lige reg. et kuld der har en indavl på 11 procent, måske hænger det sammen med moderen til hvalpene har en indavl på 32% som følge af at blive parret med sin far, og ikke nok med det har man haft 6 kuld på denne tæve

I DRU må man ikke lave parringer med indavl med mere end 6.25 % , men dette må vi da håbe bliver bedere i DKK...

• #76   30. aug 2009 *I DRU må man ikke lave parringer med indavl med mere end 6.25 %*

Bare af nysgerrighed, hvad sker der så, hvis en DRU opdrætter gør det alligevel?

• #77   30. aug 2009 Citronmåne -nu aner jeg jo ikek hvilken tæve det drejer sig om. Men skulle nogen kontakte DKK angående at den har haft 6 kuld hvalpe, vil tæveejer modtage et brev om at hunden skal tages ud af avl. Overholdes det ikke, kan der så køres en disciplinærsag e.l.

Ang indavlsprocenten -må indrømme at en enkelt indavlsparring med en høj procent (og nej, her mener jeg så ikke lige 32%) gør mig ikke forarget, hvis man så efterfølgende avler ud igen
    -dette self lidt afhængig af racen (hvor stor/lille den er, osse hvad genpuljen angår osv), og hvorfor man gør det.

• #78   30. aug 2009 Mette

Må være dig svar skyldig.... Men jeg vil da tro at man ike kan stambogsføre kuldet og bliver smidt ud....

• #79   30. aug 2009 DKK snob -altså man kan da osse opdrætte under DKK og have en hund uden tavle. Det er der da ingend er kan forbyde uanset klub;o)

• #80   30. aug 2009 Michelle

Man kan vel ikke smide opdrætter ud i DKK hvis de laver de her far/datter parringer, der står jo ikke noget om de ikke må, andet end etisk anbefalninger....

• #81   30. aug 2009 DKK Snob
    Der er da rigtig mange kenneler i DKK der har hunde gående uden tavle....I DRU ved jeg man ikke må opdrætte uden tavle,. jeg har set herinde at nogle gør det, men de kan ligeså godt være under DKK ....

• #82   30. aug 2009 Citronmåne -som sagt: ved gentagne overtrædelser af de etiske anbefalinger, kan man først få en advarsel/henstilling om at overholde dem, hvorefter der kan køres en disciplinærsag hvor man så edten kan få trukket restriktioner ned over hovedet eller man kan helt ekskluderes.

I det her tilfælde er flere ting jo overtråd: anbefalet indavlsgrænse samt antal af kuld på en tæve.

• #83   30. aug 2009 Altså ikke at jeg har set nogle gøre det, men læst andre obs. i forum

• #84   30. aug 2009 DKK-snob
    Hvor vil du hen med dit vrøvl?

Ingen kan se en DKK opdrætter har en gammel udtjent hund liggende derhjemme med et kuld, det er jo noget vrøvl det du siger, hvad med at komme ind i debatten med det saglig argumentation end stikpiller ?

Og i DKK er der jo mange racer der ikke har udstillingskrav...

• #85   30. aug 2009 DKK-snob -det er da ikke et større problem end at have 2 fertile hunde af forskellig race.
    Og begge dele er tilladt, osse som DKK-opdrætter (mig bekendt i hvert fald. Man mp jo altså gerne opdrætte 2 foskellige racer)

• #86   30. aug 2009 DKK Snob - hvis det er mig du hentyder til vil jeg da lige til din orientering oplyse at jeg slet ikke laver tavlehvalpe og har aldrig gjort, så jeg har ikke nogen med og nogen uden.

• #87   30. aug 2009 DKK Snob
    jeg har taget fejl af det med indavl, DRU tillader slet ikke noget indavl....

• #88   30. aug 2009 det er dkk, der anbefaler indavls koffocient på max 6,25%.

• #89   30. aug 2009 Jeg kan så bare ikke se problemet i indavl, så længe man tænker sig om, altså man behøver jo ikke at parre søster med bror eller mor og søn, men indavl/linieavl, kan være godt på nogle punkter. Og har man en lille race, så får man da alvorlige problemer med at finde en avlspartner til sin hund. Hvordan holder DRU egentlig styr på indavlen? har de et system som DKK? eller kigger de bare på den 3 leddet stamtavle? Er der nogen, der ved det?

• #90   30. aug 2009 Det er da besynderligt at DRU tager alt ind med en DKK stambog uanset anerne?
    Der verserer sager ejerne ikke kan komme videre med hvor deres hvalp overhovedet ikke er ægte?
    Der er bare lukket og slukket hos formand og bestyrelse når de har rettet klager - og avlerne fortsætter da bare?

Jeg har indgående kendskab til 14 racer - og der er ikke forekommet en eneste af den slags parringer der bliver omtalt her?
    Vi ser ikke den indavl der bliver fokuseret på her?

1 tilfælde kan man ikke klandre en hel forening for - heller ikke 5 - men det kan man med dem der påstår at det aldrig finder sted hos dem selv, for det er ikke sandt.

• #91   30. aug 2009 Fætter
    Jeg har over 50 tilfælde i 2009 ....Af den slags parringer og vi er kun i August

• #92   30. aug 2009 Af Boxere?

• #93   30. aug 2009 Hvem har sagt boxere?

Jeg har ikke nævnt racer , men nej ikke boxer, for jeg vil ikke hænge nogen ud, blot fortælle det forkommer..

det som du så fortæller om formanden det har jeg ikke kendskab til.. Men jeg vil da inderligt håbe at folk som køber en f.eks. Puddel nu også får en puddel, andet er da tosset

• #94   30. aug 2009 Karin ... det med at dru tager alt ind uanset aner er ikke sandt,,,,

her i foråret er det offentliggjordt man kun vil have ind fra fci og tyske DRC så det er også blive strenger

• #95   30. aug 2009 Så vidt jeg kan læse, nævnte Karin også, at DRU tog alt ind fra DKK - og det er vel lig med FCI - eller hur??

• #96   30. aug 2009 Ja DKK er lig med FCI- men nu skrev jeg fci fordi der er så mange små tyske foreninger.... FCI dækker bredt ...

• #97   30. aug 2009 citronmåne: der kan vel stadig kun være 1 hoved klub under FCI i hvert land. resten må jo så være special klubber, ellers kan det jo ikke lade sig gære med en masse småklubber i Tyskland, hvis det er under FCI.

• #98   30. aug 2009 Taler vi om "kopi-FCI" her? Eller?

• #99   30. aug 2009 Citronmåne -nu beskæftiger jeg mig sjældent med DRU og hvad der måtte være af sager der. men jeg er i hvert fald stødt på en sag jeg fandt dybt kritisabel.
    EN hund er købt med stamtavle som værende racen x (kan desværre ikke huske det, men mener den var købt som chi eller DP).
    Hunden bliver ældre og er tydeligvis ikke den race den blev købt som.
    Der klages over opdrætter, men uden effekt.
    Efter en udstilling hvor hunden var medbragt, bliver det så gjort meget klart at hunden ikke er den race den blev købt som (og dette erkender formanden osse), men intet skete med opdrætter. Ikke sp meget som en advarsel eller en kompensation til køber.

Ligeledes er der flere tråde herinde (osse i grupperne, hvor det jo ikke rodes til at DKK vs andre klubber), hvor der er forsøgt at klage men desværre uden hjælp, og hvor formanden nægter at gribe ind mod åbenlys fusk/problemer med en opdrætter.

Lige netop DET er en af årsagerne til at jeg anbefaler DKK. Self er man ikke sikret ALTID at få medhold i sin klage bare fordi det er DKK. Men der er juridisk hjælp, og man kan køre en officiel klagesag. Sendes klagen på rette formular, kan den ikke ignoreres -den SKAL tages op, uanset hvor absurd den så måtte være.
    og DET synes jeg er et stort plus. For self findes der osse opdrættere hos DKK, som ikke burde være der. Men netop dette system er jo med til at de får sværere ved at fortsætte

• #100   30. aug 2009 Ja nu mener jeg de andre klubber udover FCI, ja der findes kun en FCI i hver land, men der findes også andet end fci, og disse klubber er f.eks. Under UCI, da jeg skrev FCI var det fordi så regnede jeg med folk kunne regne det ud ....

• #101   30. aug 2009 Moster
    undskyld, nu bliver jeg gnotten : Men hvad tror du selv, prøv dog for pokker at læse hvad jeg skriver....

• #102   30. aug 2009 Hvor finder du dog de tal hende Citronmåne?
    Det lyder da interessandt.
    Dem vil jeg gerne have et link til

• #103   30. aug 2009 Michelle
    jeg beskæftiger mig sjældent med de tråde her på HG, nu faldt jeg over denne , og ville gerne give mit synspunk...

Jeg kender ikke til de sager, og jeg kender ikke til opdrætterene der er impliceret her, da jeg ikke er faldet over det før.

jeg giver ikke noget for dkk juridisk tilbud, jeg kender flere som er blevet rendt et vist sted... og kennelklubben vender det bline blik til..

EN jeg kender købte sidste år en hund fra en kennel, da hunden var 8 mdr måtte den aflives, den var født med en def. nyre, og opdrætter tog ikke telefonen når man ringede, DKK ville ikke gå ind i sagen, og det viste sig så også at tæven til hvalpen ikke var opdrætters, men en som han have på låns, da han var ked af ikke selv at have haft kuld med sin kennelmærke, en kuldbror døde af det samme, og kennelen nægtede alt.

De blev tilbudt en tæve til sidst men det var de ikke interesseret i da denn hund de fik tilbudt var en som knurrede af dem... DKK har ikke en eneste gang hjupet, men efter de til sidst truede med at lave en hjemmeside om episoden så var der pludselig sat penge ind på kontoen...
    Og jeg kender mange der har tilsvarende historier.... Desværre. hvir jeg selv stod i den sit, ville jeg ikke gå til klubben, men til min egen advokat

• #104   30. aug 2009 Citronmåne. det er vel klubber under UCI,(og FCI), som DRU godkender?

• #105   30. aug 2009 Og sådanne hunde findes ikke i DRU?
    De er alle sammen raske?

• #106   30. aug 2009 Karin
    jeg kigger hvad der bliver reg. inde på den der hedder Update , jeg har ikke en desideret liste ...

• #107   30. aug 2009 Karin
    det har jeg aldriog nogen sinde udtalt mig om ....

• #108   30. aug 2009 Lykke
    (link fjernet)

Nej ikke længere Kun Tyske DRC og FCI tavler

• #109   30. aug 2009 Citronmåne: Ja, undskyld da. Jeg spørger jo bare..... Hvis jeg vidste, ville jeg jo ikke spørge....Men sorry, for at være dum

• #110   30. aug 2009 Jeg siver ud nu, ikke fordi jeg ikke gider, men skal i seng nu

• #111   30. aug 2009 Citronmåne -ringer man til DKK kan vedkommende der sidder i den anden ende, vælge at ignorere/ikke hjælpe, det har du ganske ret i.

Sender man en officiel klage, kan den ikke ignoreres. Den SKAL tages op, så enkelt er det. Så går systemet igang, og det er ikke længere en enkelt person der afgør hvad der skal ske

• #112   30. aug 2009 Michelle

Ok det skal jeg huske i fremtiden, altså at sige man skal skrive derind i stedet for at ringe.... smiley

Men hvis der så bliver taget hånd om det er det jo godt ihvertfald..

• #113   30. aug 2009 Citronmåne. ja, hvis man laver en officiel klagesag, så skal de gå ind og vurdere. Og det lyder da godt nok skrækkeligt, hvad de mennesker har været igennem, tror dog at en del af de bunder i, at de får mange henvendelser fra hvalpekøbere, der mener at de har ret til erstatning af den ene eller den anden grund, og derfor kan det være at de først tager det rigtig alvorligt, hvis man så laver en klagesag, for det er jo langt fra i alle sager at folk har ret til at få erstatning. Og jo, de burde have fået hjælp, og det havde de også fået, hvis de havde lavet en klagesag, men det er ikke nemt at vide.. det burde have været oplyst til dem, ved telefon samtale.

• #114   31. aug 2009 kan du ikke linke til den side citronmåne?

• #115   31. aug 2009 www.hundeweb.dk

• #116   31. aug 2009 Citronmåne> Har jeg misforstået eller sige du, du inde under "update" ser indavlskoeficienter på hvalpekuld fra dkk?

• #117   31. aug 2009 Ja det link kender jeg godt - men hvordan finder du frem til alle dem?

• #118   31. aug 2009 Karin> Jeg jeg gad godt vide det samme - for jeg kan ikke se nogle indavlskoefficienter under updaten - man skal nemlig helt ind i de enkelte hundes stamtavler for at se denne...
    (i hvert fald hos selskabsracerne - men kunne da dårligt forestille mig det var anderledes med andre racer...)

• #119   31. aug 2009 Netop - og det kan man jo som medlem af DKK
    Der står intet specielt om andre racer nej -

• #120   1. sep 2009 Nu har jeg sporadisk gået igennem en del af de der annoncerer med hvalpe - og har ikke fundet en eneste der tilnærmeligvis skulle være så tæt som fætter/kusine afstamning.

Og Du skriver Citronmåne at du har fundet over 50?
    Jeg syntes du skulle linke til bare halvdelen af dem for at bevise din påstand..?

• #121   1. sep 2009 Det kan jeg sagtens, men så må du skrive en pb til mig, da jeg ikke må linke her i forum...

Men når du nu modtager disse infos, hvad vil så bruge det til?

• #122   1. sep 2009 Det skriver jeg i en PB

• #123   4. sep 2009 Nå men jeg har siddet og kikket en del stamtavler igennem nu - og fandt ingen far/datter parringer i nogle af dem.

Som sagt vil en far/datter parring, som du skrev i tråden Citronmåne, altid fremstå med minimum Innavls koeffisient på 26,562%

Kommentér på:
Hvilken stamtavle bedst??

Annonce