1.190 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 117 Svar

Hvilken stamtavle er bedst? Hvilken stamtavle er bedst?

Heej smiley

Håber på lidt hjælp af nogle lidt mere hundemennesker end mig selv. Står og skal have mig en Chihuahua til foråret med stamtavle selvfølgelig - men hvilken er bedst?
Eller har nogle generelt noget praktisk info om Chihuahuaer?

På forhånd tak smiley

Pernille

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte gardinskinner op i betonloft (Vidga ikea) 300 kr.
  • Tilstoppet toilet 1.000 kr.
  • Handyman to fit some blinds 1.000 kr.
  • Install shower mixer 500 kr.
  • Hænge gardiner op 500 kr.
  • Installere vaskemaskine 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvilken stamtavle er bedst?
  • #1   2. jan 2010 Hvis du spørger MIG, så er der ingen tvivl: DKK..

Det er landets største og, efter MIN mening, eneste helt seriøse hundeklub:-)

• #2   2. jan 2010 DKK = det kloge køb

• #3   2. jan 2010 Okay smiley Må jo hellere spørge folk herinde til råds inden jeg køber mig en bette baby smiley

• #4   2. jan 2010 Pernille:

Fornuftigt nok:-)

Du skal bare vide at du har stukket hånden ned i en hvepserede med din tråd...........*GG*

• #5   2. jan 2010 he he endnu en af de tråde,,og du vil høre dkk ,,dkk ,,dkk for hg er dkk marked....men som jeg altid siger der er gode opdrættere i alle foreninger,,dårlige i alle,,også dkk
    så tag ud og kig dig for,,se evt papir på de forskellige test af sygdomme hos forældre osv,,,man kan godt sælge gode hunde uden der står dkk på stambogen

Men dkk har en del flere valg og tilbud end nogen anden klub og langt flere regler i forhold til avl,,men igen kan andre opdrætter i andre klubber godt teste selvom det ikke er et krav.

Så hvis du ikke vil udstille osv men bare have dig en synd huggehund kan et mindre klub godt bruges,,dru,,dhl ,,ddh eller hvad de hedder alle sammen

• #6   2. jan 2010 sund ikke synd:-))

• #7   2. jan 2010 DKK og DRU er hvad jeg opfatter som de bedste - Ved en race som chihuahua tror jeg klubberne er lige brugbare (tænker fx DDB ville passe bedst ind i DKK da der ikke er ret mange avlsdyr i DK, men flest i DKK?)..
    Nu har jeg 2 hunde uden tavle, så jeg kender ikke til folkene bag klubberne. Men har HØRT at dem med DKK tavler er lidt mere snobbede til udstillinger fx end dem fra DRU - Virker til dem i DRU hygger sig mere og har et bedre fællesskab..
    MEN, det er jo ikke dét som er det vigtige i dette - Kommer an på hvad du vil med din hund jo..
    Jeg selv ville nok vælge en DRU chihuahua hvis jeg en dag tyede til tavlehunde :')
    Og allesammen med DKK, please ikke hakke mig ned - Jeg har intet imod DKK overhovede det virker som en professionel klud, og måske også den mest professionelle (ved jeg ikke?)? Mine forældre har fx 2 DKK hunde.
    Men JA, det er virkelig som at skikke hånden ned i hvepserede som Mette så smukt siger det :')
    KH Ann-Sophie

• #8   2. jan 2010
    Jeg er selv hos DKK af samme årsager som allerede er nævnt.

men vil også mene JN&SN har ret. At hvis du ikke har andre ambitioner en ren hyggehund, så kan du også få opfyldt dine behov andre steder.

Med venlig hilsen Gitte

• #9   2. jan 2010 Altså vil bare have en super hund med papiererne i orden smiley Er der noget bestemt man skal se efter? smiley

• #10   2. jan 2010 *Men har HØRT at dem med DKK tavler er lidt mere snobbede til udstillinger fx end dem fra DRU - Virker til dem i DRU hygger sig mere og har et bedre fællesskab*

Der skal man vist have været på begge klubbers udstillinger for at kunne tage stilling til det. Det har jeg været og jeg ved GODT hvor mine ønsker ligger:-)

• #11   2. jan 2010 Så ville jeg vælge DKK eller DRU smiley
    Men ja, du skal tjekke kennelen og hvalpenes opvækst. For som de andre også siger er der brodne kar i alle klubber..
    Fx er der en DRU kennel som bliver ved med at avle på forældre med tandfejl, som videreføres til hvalpene smiley Dét er jo super ærgeligt hvis du vil udstille og avle på din hund..
    Så ha' øjnene åben og undersøg stedet og mød forældrene smiley
    OG pletfri Patella test skal du også lige se nu hvor det er chihuahuas..
    KH Ann-Sophie

• #12   2. jan 2010 hi hi ha ha ... det evige spørgsmål hvad for en stamtavle der er bedst....

Der er fordele og ulemper ved alle...

Her vil jeg sige at jeg er enig med jn&sn N.

" Du skal bare vide at du har stukket hånden ned i en hvepserede med din tråd...........*GG*"

Der er jeg heeelllltt enig med dig Mette....griner..

• #14   2. jan 2010 Mette - Ja selvfølgelig, dét ved jeg godt smiley Men nu er det også kun chihuahua kredse jeg har hørt de ''rygter'' om.. Kender intet til andre racer i klubberne smiley
    Men til dét trådstarter skal bruge hunden til ville både DKK og DRU efter min mening kunne tilfredsstille hende - Selvom der er mange som mener DKK er toppen :')
    Som sagt har jeg 2 papirløse tøser herhjemme i sofaen smiley
    KH Ann-Sophie

• #15   2. jan 2010 Jeg er stue opdrætter i DRU af chihuahua, jeg er en af dem som tjekker mine hunde i hoved og r.. inden jeg anvender dem i avl!! For mig er DRU det rigtige valg........ jeg har bevidst valgt Dkk fra ikke fordi jeg ikke mener det er godt men fordi jeg kan lide at DRU ikke er så stor!! Jeg udstiller også mine hunde i DRU og jeg elsker at komme på deres udstillinger, jeg kender de andre udstillere og vi hygger os uanset hvem vi er og hvilke hunde vi har.
    Som mette rigtig nok skriver har du nok stukket hånden ind i en hvepserede med denne tråd smiley Men uanset hvad syntes jeg du skal undersøge markedet, besøge opdrættere og se hvad de har at tilbyde........... Når det er Chihuahua du går efter, skal du hvis du spørger mig som minimum kræve at opdrætter har testet forældrene for patella samt fontanella.

Held og lykke med at finde en dejlig lille chihuahua, uanset hvilken stamtavle den har er en chi´ hvalp noget af det skønneste smiley :) smiley

• #16   2. jan 2010 Det er dejligt med en masse respons smiley Har også hørt det med patella - er der andet man skal være obs på?

• #17   2. jan 2010 Som Helle siger - Forældrene skal have lukket fontanella fra 2010 (lukket kranium)! Så dét skal du også se bevis på smiley
    Du kan også spørge om forældrene er øjenlyst, dét ville være positivt nemlig..
    KH Ann-Sophie

• #18   2. jan 2010 Hvad er øjenlyst? Er ret ny mht. chihuahuaer smiley

• #19   2. jan 2010 Det er for at undersøge om forældredyrene lider af PRA - Kort sagt viser øjenlysning om forældredyrene lider af nogle arvelige sygdomme..
    Google det evt, der er masser af info om det på nettet smiley
    KH Ann-Sophie

• #20   2. jan 2010 Det eneste rigtige valg er en DKK stamtavle... Det er der en lang række grunde til:
    I DKK kræver man at avldyr er udstillet og derved avlgodk., så du er sikker på, at forældrene (og deres forældre osv) også ligner en chihuahua i hht. FCI std. Den eneste FCI klub i DK er DKK.
    I DKK har man etiske regler for opdrætterne, der siger, hvor gl. en tæve må være før den må indgå i avlæ, hvor mange gange den må indgå i avl osv.
    I DKK har man etiske regler for, hvor mange hvalpe han hunde må lave og hvor høj indavlspct. må være på hvalpene.
    I DKK har man et elektronisk system hundeweb, der lager informationer om PRA (øjne) og PL (knæ) på alle de hundene i hundens linier, der er testet. Dette system lager også alle hundenes udstillingsresultater, afkom osv.
    I DKK har man jurister, der sikre, at opdrætterne ikke slipper afsted med at sælge syge hunde med fejl og mangler (med mindre det er oplyst/aftale på købstidspkt. f.eks. ved nedsat pris)
    Ja jeg kunne blive ved... I mine øjne er der alene andre klubber pga opdrætterne ikke kan eller vil leve op til de regler som DKK har...

• #21   2. jan 2010 Charlotte - Mon ikke det så er nogle rygter jeg har hørt? Smil.. I har jo en åben ildkamp kørende med fx DRU'erne.. Smil.. smiley
    Ej personligt tager jeg det meget roligt med alle de forskellige stamtavleklubber der er, jeg synes bare DKK og DRU er de 2 bedste klubber - Så har jeg ikke sagt for meget eller for lidt :')
    Gider nemlig ikke gøre mig ''uvenner'' med noget over et emne jeg ikke går op i på nuværende tidspunkt, i og med ingen af mine 2 hunde har stamtavle smiley
    KH Ann-Sophie

• #22   2. jan 2010 *lol* Når nu I har læst den nye FCI std mht fontaneller, så har I vel også læst den mht kloen på forben??? FCI std er enddu ikke oversat til DK eller et andet nordisk land af spe. klubberne, så klap nu lige hesten!!! De fleste racetypiske chi hvalpe fødes med "hul i hovedet" Ellers kan de æblehoveder jo ikke komme ud!!! Før i tiden var det jo ikke en chi i hht. std. hvis ikke den havde fontanelle, men selvfølgelig er det ikke ønskeligt på en voksen hund.

• #23   2. jan 2010 Jeanette - Jeg havde bare indtryk af det ikke var tilladt at bruge forældredyr i avlen hvis de havde åben fontenella? smiley
    Dermed kan hvalpene jo godt have åben fontella, men den skal lukke sig før dén må bruges i avlen?
    Men okay okay.. :')
    MVH Ann-Sophie

• #24   2. jan 2010 Men, det er da et super krav at avlsdyrene skal have lukket fontella inden avl? Så det er da ikke noget at rynke på næsen af, det kan da kun gå for langsomt før det bliver ''offentliggjort''?
    MVH Ann-Sophie

• #25   2. jan 2010 DKK er det rette valg for mig. Så enkelt er det.

I DRU er der måske nogle få gårdhunde. I DKK er der betydeligt flere, og avlsrestriktionerne er i orden, da der er sat foranstaltninger ind for at få racen så ens racemæssigt som muligt.

• #26   2. jan 2010 Det er, hvad man gør det til mht udstillingerne!!! Jeg er sikker én af dem som folk ville betegne som MEGET seriøs, fordi jeg kommer for at vinde... men jeg kommer da også for at mødes med de folk som denne race har bragt mig sammen med!! Mange kommer nærmest kun for hyggen mht kaffe og kage. Det har jeg da fuld respekt for... Mange DKKër dukker ofte op selvom de ikke selv udstiller netop for hyggen!! Jeg har ofte en del hunde med og da jeg er en konkurrence menneske, så gør jeg mine forberedelser osv Så ja jeg kan sikkert virke snobbet, men det må folk da også respektere?! Der skal da være plads til det hele og det føler jeg faktisk også, at der er ...

• #27   2. jan 2010 Så vidt jeg ved er der ikke en åben ildkamp mellem DRUérne og Dkkérne....... Jeg som DRUér har absolut ikke noget imod Dkk..... jeg har noget imod at de (læs dkkérne) ikke kan accepterer at andre kan tage nogle andre valg uden at det behøver være fordi man er useriøs!! Jeg syntes det er ganske forfærdeligt at man som Dkkér går mere op i hvilken klub ens hvalpekøber er medlem af, end at sikre at det er nogle gode og seriøse hvalpekøbere man har fundet.......
    Jeg har selv som opdrætter mange krav til mine hvalpekøbere men i de krav indgår der IKKE at de skal være medlem af DRU eller at de ikke må anvende hunden andet end i DRU det mener jeg personligt er noget snobberi....... nu når vi har gang i hvepsereden igen.

• #28   2. jan 2010 Nej Helle fordi du ikke har opdrættere i dine linier, der har brugt årevis og jeg gentager årevis på at forbedre denne race og gøre den til det vi har i dag... Det har vi andre, hvilket er en ansvar og en respekt som du tydeligevis, hverken kan sætte dig ind i eller respektere::

• #29   2. jan 2010 Præcis Charlotte der vil gå år før fontaneller ikke vil forekomme og det vil kunne have konsekvenser, hvis det gøres for hurtigt, da vi så vil kunne stå med skrækkeligt smalle skaller ;(( Fornuftige opdrættere skal se hunden i en helhed og ikke gå på kompromis med std eller sundhed

• #30   2. jan 2010 Helle Ø, undskyld men det er da noget værre vås. Jeg har aldrig spurgt hvilket tilhørsforhold mine hvalpekøbere har. Jeg har heller aldrig forlangt at de skal være medlem af DKK. Ofte er det jo en familiehund man sælger, hvor så nogen gerne vil udstille og enkelte også have deres hvalp avlsgodkendt. Det tror jeg godt de selv kan gætte, så skal være under DKK, men ingen tvang fra mig.
    Jeg melder mine hvalpekøbere ind i raceklubben for "resten af året" og ønsker de ikke at være medlem efterfølgende, så skal de ikke høre et ord fra mg.

• #31   2. jan 2010 mht snobberi vil jeg sige at hvis man ringer i dkk og i dru er der milevidt forskel på tonen...

Jeg havde fks dummet mig og ikke fået set min dkk hanhund ikke var omreg i mit navn,,troede den dkk opdrætter havde gjort det ,,jeg finder så ud af at der er avlsforbud på ham og ringer i dkk,,hun var så snobbet,,han var det pga opdrætter var smidt ud af dkk,,jeg kunne lvae en ansøgning men hun ville da bestemt ikke love mig at han kunne få dte ophævet...havde jeg nu haft samme problem i dru havde jeg bare ringet til bBent og han havde forstået at jeg havde købt ham som hvalp og det derfor var udenfor mit synsfelt at opdrætter ikke havde fulgt reglerne....

Men dertil så også sagt at man i dkk nok har langt sværre ved at omgås reglerne end hos andre klubber:-))

Jeg avler malteser i dru fordi det er nemmere jeg slipper for udstillinger,,mine hvalpe er så også billigere man får jo hvad man betaler for,,må man da håbe,
    Jeg er så også ærlig overfor mine hvalpe kunder og siger dte som det er

• #32   2. jan 2010 Mine opdrættere har bedstemt sat sig ind i at forbedre racen, og mange af de hunde der ligger bag mine linjer er da også FCI hunde. Men jeg vil ikke bruge min tid på at diskuterer det med jer igen igen igen for vi blier ALDRIG enige. Jeg vil istedet bruge min tid på mine rigtig skønne DRU hunde.

• #33   2. jan 2010 HelleØ: Så er kampen igang.. *LOL*

Det jeg syntes er lidt træls er at mange som har hund i DKK siger at der ikke findes andre seriøse klubber end DKK.. og personligt syntes jeg at det er noget VRØVL ... Så nu får jeg nok også hak i tuden..

Som jeg skrev før.. der er fordele og ulemper ved alle klubber..

Pernille : Jeg skal ikke sige hvad for en stamtavle folk skal vælge.. Men er man i tvivl så tag ud og kig hos nogle forskellige opdrætter i forskellige klubber og tag beslutningen der ud fra :O)

• #34   2. jan 2010 *havde jeg nu haft samme problem i dru havde jeg bare ringet til bBent *

Samme Bent som omgås reglerne lemfældigt ved at sige at "man godt nok ikke må avle på hunde under 18 måneder, men så pyt da. Vi kan sagtens finde ud af at registrere den alligevel"??

Ja, men hvad skal man med regler, hvis de kan gradbøjes efter godt befindende??

• #35   2. jan 2010 *Samme Bent som omgås reglerne lemfældigt ved at sige at "man godt nok ikke må avle på hunde under 18 måneder, men så pyt da. Vi kan sagtens finde ud af at registrere den alligevel*

Nååå ja....... Sagt til en ejer af en 12 måneders hund. Han har også sagt at man sagtens kan avle på en chi på 1 kilo!!

• #36   2. jan 2010 Præcis... god sag... I DRU, så retter Bent bare, så reglerne ikke gælder..hmm hvem er han da? Man har vel regler i klubben, fordi de skal overholdes af alle... ja læs alle. Ellers er det, da ikke fair!!! Men ja DKK, der er DK´s største klub med flest medlemmer har mange regler, men det er da bestemt en STOR fordel for hvalpekøber... Opdrætterne bør da ikke kunne løbe om hjørnerne med de regler som klubben (medlemmerne) har valgt?!

• #37   2. jan 2010 Jeg melder fra hér må jeg indrømme, orker ikke diskutere eller bruge timer i denne tråd..
    Min pointe var at jeg synes trådstarter skal vælge DKK eller DRU, og at jeg nok havde valgt DRU.
    Men undersøg den enkelte kennel, så du ved hvad du får med hjem i form af en lille vaps :')
    KH Ann-Sophie, og rigtig god aften allesammen!

• #39   2. jan 2010 mette og charlotte,,,jeg ved ikke om i læser mit indlæg rigtig eller om jeg så bare ikke forstår""ironien"" men som jeg siger i andre klubber har man langt nemmere ved at omgås regler end i dkk....at jeg selv avler i dru fordi det er nemmere...så jeg er hlet klar over at dkk bestemt aldrig ville omgås regler...det klader jeg ikke snobberi men deciplin((hvis man kan bruge det ord)

Man får hvad man betaler for,,som jeg skriver,,ihvertfald i de fleste tilfælde

Men jeg syntes det er så træls at nogen siger kun dkk dur fordi der er faktisk mange andre der gør noget for avlen,,men procent delen er nok en del mindre end i dkk,,men der er altså også dkk opdrættere der ikke gør som de skal og sælger syge hunde,,men dertil også sagt de bliver så også straffet

Mht at man både må lave blanding og race rene hvalpe samme sted er jo igen en smags sag,,,jeg kan ikke se at mine maltser hvalpe bliver ringere af at jeg også har et kuld blandings hvalpe,,,så derfor har jeg også valgt som jeg har

Jeg syntes det er synd for nye mennesker der ikke har en chance for at forstå det hele at de bare bliver påduttet at dkk kun dur,,bliver bange for at købe en dru hund fordi dem er der noget i vejen med

Hvorfor skal en alm pige/dreng betale tusindvis af flere kroner for en dkk hund hvis en dru hund kan opfylde vedkommendes ønsker??

• #40   2. jan 2010 Hehe... ja der har vi jo den klare forskel ;)))
    Ja Helle dine hunde har FCI hunde bag, men jeg tør væde på, at du ikke havde fået lov, at købe en FCI hund, hvis opdrætteren viste, at din hensigt var at opdrætte IKKE FCI hvalpe! Jeg må bare gentage mig selv: De andre ikke FCI klubber ville ikke eksistere, hvis det ikke var fordi opdrætterne ikke kan eller vil overholde DKKs regler, der er til for at beskytte hundene og køberne!!

• #41   2. jan 2010 ulla ja der mere strikse,,men igen der er også andre opdrætter der er....så det allerbedste råd er at se hos den enkelte opdrætter ikke kun efetr tavlenavn

Jeg vil ikke sige om bent omgås reglerne,,bent er formand i dru men han bestemmer ikke alt selv.

Jeg har selv prøvet at have et kuld malteserhvalpe hvor tavlen ikke var korrekt omreg der hvor jeg havde købt hende ,,og han ville ikke lave tavle på hvalpene,,så han har regler og gør hvad der skal gøres

Om han skulle have udtalt om en chi på 1 kg kan avle ved jeg ikke,,men tror bestemt ikke på han vil sige noget der kan skade noget han er en rar mand..ligegyldigt hvad i syntes

• #42   2. jan 2010 Ved Chihuahua vil jeg sige DRU =) Læs om dem på deres side. =)

• #43   2. jan 2010 Jeg er HELT sikker på at bent er en rar mand.

Men han skader sq klubben og jeres ry ved selv at omgås reglerne på den måde!! Og JO, det er at omgås reglerne at medlemmerne har bestemt EN ting, men han bestemmer noget andet. Trist men sandt.

Og iøvrigt kan han også meget nemt skade den chi på 1 kilo, der få¨r hvalpe fordi HAN siger at det er ok. En hund han end aldrig har set.

• #44   2. jan 2010 jeanette,,,det er nok helt korrekt at mange er i de andre klubber fordi de ikke kan eller vil holde dkk regler,,men at sige det er til hundens fordel er bestemt ikke altid korrekt

En hund kan sagtnes være sund og rask og have et skønt liv selvom den fødes med en skønheds fejl som ikke anses i dkk

At være racetypisk er bestemt ikke latid lig med at hunden er sund og rask,,mange gange faktisk kan det være modsat

Jer som er til dru hvorfor giver i op??vi diskutere,,agumentere bare,,ingen bider da hovedet af hinanden,,,ved at give op viser i jo bare de nye at dkk er bedst så kom dog ind i kampen

• #45   2. jan 2010 *KOm ind i kampen*?? Kæmper vi? Eller argumenterer vi?

• #46   2. jan 2010 charlotte jeg har ikke oplevet Bent omgås noget med mig som jeg syntes skadede nogen ,,han har aldrig brudt nogen regel i forhold til mig

Om han har sagt det med den lille chi ved jeg ikke,hvad jeg mente var at jeg kunne ikke forstille mig han ville sige det hvis det skadede hunden

Nu ved jeg ikke når de er så små om de kan føde,,jeg ved bare at min 3 kg malteser havde langt flere fødsel kvaler end hende der knap vejer 2 kg

• #47   2. jan 2010 vi agumentere,,syntes dte er vattet folk giver op og siger,,,jeg orker ikke,,er det så fordi man ikke har mere at komme med??

• #48   2. jan 2010 Jn&sn - Er det mig du hentyder til??
    Jeg har 2 hunde uden tavle, så jeg er ikke på ''nogen side'', derfor gider jeg ikke bruge tid på det : )
    KH Ann-Sophie

• #49   2. jan 2010 Hvorfor er det ikke hundens fordel de regler DKK har??? Behøver jeg at gentage de etiske regler mht alder, altal kuld, indavlspct, avlsgodk. er da bestemt også til hundens fordel, så en køber ikke bliver snydt og skuffet og måske endda tyr til at skifte hunden ud, fordi de vokser op og ligner noget lagt fra den std. som den bør ligne??? Den fejlfrie hund er jo ikke født, så der er skam altid noget af forbedre, men i DKK har man sundhedsudvalg osv Dommerne får udl. sundhedsopl. fordi det er noget DKK sætter meget højt... Så hvorfor nøjes med det ene når man både kan have høj sundhed og høj std.??

• #50   2. jan 2010 søde ann sophie,,nej ikke specifict

• #51   2. jan 2010 JN: Jeg gemmer mig ikke og jeg vil også gerne diskuterer hvis de kunne finde ud af at gøre det sagligt!! Der er så bare det problem at det magter de simpelthen ikke!!!!! Vi ser det gang på gang når der kommer en overskrift som denne så skal de hævde sig selv igen og igen og igen for til sidst at blive personlige!! Jeg vil ikke sige at jeg altid er enig med den gode Bent, men som JN også skriver så bestemmer han altså ikke alt i DRU.

Jeanette: Nej det er jo lige der min pointe er!! I som DKKér går mere op hvor man som hvalpekøber vil anvende sine hunde end om hunden får det godt!!! Det er ligemeget om det bliver burhunde bare de bliver vist frem på DKK´s udstillinger...... det er det der er vigtigst............ ironi kan forekomme.................

• #52   2. jan 2010 Hehe, okay jn&sn - Kunne bare ikke finde nogle andre end mig der skrev at jeg ''meldte mig ud af tråden'' - Derfor jeg formoede den var til mig ;')
    Rigtig god aften!
    KH Ann-Sophie

• #53   2. jan 2010 For mig er der kun en seriøs kennel klub og det er DKK. og når hvalpene med stamtavle koster det samme vlle jeg ikke være et sek. i tvivl om at de krav DKK stiller inden avl, gir en langt bedre sikkerhed for at den hvalp jeg køber også ligner den race jeg ønsker når den er voksen og ikke en dåyr agtig ting på 10 kg !

• #54   2. jan 2010 Charlotte: Er bestemt ikke enig i det du skriver med at lave tavlehvalpe og hvalpe uden tavle., når man er medlem at DRU og har kennelmærke.... Man blir man ekskluderet af DRU hvis man laver blandingshvalpe eller hvalpe uden tavle....

Hvis du ikke tror mig så gå ind på DRU´s hjemmeside og se det...

• #55   2. jan 2010 min veninde købte en flatcoated med dkk tavle,,den var møgsyg med nyerne hun kæmpede en brav kamp hvalpen blev 5 mdr,,,opdrætter var så ligeglad men min veninde måtte køre sga på hende,,dkk er ikke ens betyden med en 100% hund uden fejl,,det er det jeg ereager på

Hvis i GIDER læse hvad jeg skriver så skriver jeg faktisk at dkk er bedre men der findes gode opdrætter alle vegne,,i dkk fan kan simpelthen ikke se ud over jeres egen næsetip og anbefale nogen anden end dkk,,DET er snobberi,,for inderst inde må i da vide at der er nogen andre der faktisk gør det godt nok

Jeanette læs lige hvad jeg skriver,,jeg skriver ikke at det ikke er til hudnens fordel men det ikke altid er til hundens fordel,,og dermed mener jeg at mange at hundene er linjeavl og udstilllings hunden mange gange er mere modtaglige for fks hd end andre hunde,,,det er ikke til hundens fordel at være vinder til alle udstillingerne,,kun til ejerens,,fordi dens øre ikke sidder korrekt eller hvad ved jeg

• #56   2. jan 2010 Og iøvrigt Charlotte så må man ikke avle tavleløsehunde hvis man er medlem af DRU......... Det har vi jo lige set et eksempel på i DRU at der er en opdrætter der er blevet smidt ud for så jeg ved ikke lige hvor du har det vås fra!!!

• #57   2. jan 2010 man behøver vel ikke være enig med bent for at lave gode sunde hvalpe??? det kan jeg altså ikke se

Jeg kan overhoved ikke se at de race rene hvalpe bliver dårligere af man laver blandings hvalpe,,og jeg har så ikke kennelmærke eller er medlem nogen steder:-))

• #58   2. jan 2010 I DRU tillader man også at avlshanner må parre tæver uden tavle og endda også blandingstæver. Det har jeg et levende bevis for. Hvad er det for noget og hvordan kan det lade sig gøre uden at blive smidt ud af DRU? Vedkommende reklamerer endda med det på sin hjemmeside.

• #59   2. jan 2010 ja det er heller ikke 2 sek siden jeg læste at en tilbød sin han til avl på en tæve uden stamtavle , så det må man vel godt ?

• #60   2. jan 2010 og så igen,,dru har lettere regler end dkk,,og siger man det som det er

jep Helle,,,netop det jeg mener jeg kan simpelthen ikek forstå voksne mennesker ikke kan hjælpe nye hundefolk på en ordentlig måde og jeg syntes det er snæver synet at gøre det på den måde

En dru opdrætter kan sagtens anbefale andre for de kan godt forstå at selvom en stor del dhl(bare et eksempel) går udenom reglerne kan der godt være en god også,,,det kan man ikke se som dkk opdrætter ihvertfald så er det kun fåtallet

God nat herfra

• #61   2. jan 2010 Helle hvor har du dog det vås fra?? Hvorfor nøjes med?? DKK opdrætterne kan da både sikre deres hvalpe gode, sikre og trygge hjem PLUS respektere de FCI opdrættere, der har brugt årevis på deres arbejde og derved sikre at disse linier bliver i FCI...
    Men I må virkelig have nogle problemer, fordi det er noget du brænder så meget for at komme ud med.. Det kan vel kun skyldes, at jeres egne hunde ikke er gode nok?! Det er vel derfor I altid er på jagt efter DKK hunde... lidt komisk syntes du ikke selv det...*lol*

• #62   2. jan 2010 ha ha charlotte så kan du lære det,,,for ja hvorfor blander du dig i det?=?
    du har dit dkk ,,brug du din energi der du har alligevel intet tilovers for dru
    ..hvor må det have været flovt!!!
    Som sagt er der forskellige regler og dkk hunde er dyrer med god grund,,så er dte jo op til en selv hvor man vil være,,tror ærligtalt en del folk er ligeglade om man avler mere end en race osv bare de får en dejlig hund,,,og er de det ikke så kan de jo bare købe hos en perfekt dkk opdrætter

• #63   2. jan 2010 det lyder godt charlotte at du er en af dem der godt kan det

Jeanette,,hvorfor er det kun os andre der brænder for at komme ud med noget fordi vi skriver vores mening??gør du ikke dte samme

jeg ser da endnu flere dkk opdrættere der skriver herind side op og ned om hvem der er bedst så kan ikke se Helle gør det anderledes???

• #64   2. jan 2010 Charlotte: Og så er det nu jeg spørger .. Er du sikker på at det ikke også sker i DKKr???? Det kan du jo umuligt vide med alle de DDK hunde der findes... Men du er hurtig nok på aftrækkeren når det gælder DRU...

Som jeg skrev før der er fordele og ulemper ved ALLE klubber...

DKK har da heller ikke rent mel i posen..

Syntes det er lidt komisk at det altid er DKK og DRU der diskuteres til hudløshed.. der er også mange andre klubber. he he med de er ikke nævnt... mystisk....

• #65   2. jan 2010 Jn - gir dig ikke ret i at DKK hunde er dyre, jeg har set DRU opdrættere tag op til 16-18.000 kr for deres hvalpe da prisen var dyrest , samtidig har jeg betalt mellem 9-12000 kr for mine i den periode.

• #66   2. jan 2010 og den med bur hundene den er jo så korrekt,,jeres et eller andet højt stående i dkk havde kælderne fuld af malteser og yorkshire terri der gik i små bure og fik hvalpe der også,,,

Jeg har hørt flere med de små langhårs racer som holder dem i bure for de skal være fine til udstilling,,,mine er klippet og får lov at være hunde og blive beskidte osv,,et bad kan klare det

Jeg oplyser altid folk der ringer om jeg ikke sælger udstilling hunde og de ikke ser hunde med lang flot pels osv,,

• #67   2. jan 2010 Karina - jeg er ikke bleg for at melde en DKK opdrætter , hvis jeg har bevis for personen ikke har rent mel i posen , så har du noget konkret så modtager jeg det gerne, har været skyld i at en opdrætter er flyttet over i DRU fordi hun fuskede !

• #68   2. jan 2010 *og den med bur hundene den er jo så korrekt,,jeres et eller andet højt stående i dkk havde kælderne fuld af malteser og yorkshire terri der gik i små bure og fik hvalpe der også,*

Og hvor er hun henne nu?? I DKK?? Nope, for hun blev blæst ud af klubben........ Måske i DRU??

• #69   2. jan 2010 ejer af verden bedste chi,,ok det var faktisk ikke negativ ment...men måske den opdrætter er en af dem som chekker,,udstiller osv ligeså meget som i dkk og så kan tillade sig at atge den pris for hendes hvalpe?+

Fint charlotte,,du er jo også ligeglad med dru så koncentre du dig om dkk medlemmer opfører sig korrekt,,der er vel større synder i livet end at lave blandings hvalpe

hov jeg var på vej i seng

• #70   2. jan 2010 JEG har anmeldt en DKK kennel....... Uanset om hundene er i DKK, DRU eller et hvilket som helst andet sted, har ALLE hunde krav på et godt liv!!!

Denne avler er så heller ikke i DKK mere (røg ud efter min anmeldelse), men i DRU.

• #71   2. jan 2010 Jn - nej det var ikke en der udstillede meget , men hun lavede nogle særlige farve . ( læs blå, som seriøse opdrættere ikke kunne drømme om at lave på grund af gen fejl. )

• #72   2. jan 2010 mette der var du hurtig:-))

Ja hun blev smidt ud,,men efter sigende havde det forgået i mange år
    <Selvfølgelig blev hun smidt ud,,det var de jo nødt til men hvem siger de ikke vidste det før??var hun ikke et eller andet højt stående i mange år??

skulle det virkelig være sandt at ingen vidste det
    når det nu kom frem var de jo nødt tilat smide hende ud

Pointen var nu også bare at sige at der også i dkk sker svine strege,,,jeg ville personligt heller købe hos en opdrætter der lavede blanding hvalpe end hos en hvor de levede deres liv i bur,,men der er vi jo også forskellige

• #73   2. jan 2010 Jeanette, jeg kan garanterer dig for at jeg ikke er på jagt efter FCI hunde, jeg kan sagtens finde de hunde jeg behøver inden for min egen klub. Faktisk er jeg mange gange blevet temlig skuffet over kvaliteten af chihuahua´s i Dkk, men måske har jeg bare været uheldig!!

Men for at vende tilbage til trådstarter så håber jeg Pernille at du finder en rigtig sød lille chihuahua om den så har tavle i Dkk, DRU, DDH, DHL eller hvad de alle sammen hedder smiley

• #74   2. jan 2010 Ja hvis man som i DRU betaler ekstra pga farven??? Hmm det viser bare, hvor lidt de ved om racen ;( Altså som opdrætter...
    Fordi Helle altid piver over, at vi med DKK hunde ikke vil samarbejde..hmm HVOR sku vi?? Vi ønsker intet vi ikke har i egne linier, men det kan jeg forstå, at I gør, fordi ellers ville det jo ikke være et issue hver gang smiley

• #75   2. jan 2010 INGEN siger at der ikke laves svinestreger i DKK!!!! Og HVIS de siger det, er de enten frygtelig naive eller fulde af løgn.

Forskellen er bare at i DKK risikerer man nemt at ryge ud.

• #76   2. jan 2010 Jn - igen der er brådne kar alle steder , men hvis ingen gør noget for at komme det til livs så fortsætter det, og jeg vil ikke lige stilles med folk der fusker, så igen har du noget konkret på en opdrætter i DKK. der ikke har rent mel i posen modtager jeg det gerne !

• #77   2. jan 2010 ejer af verdens ...ok ja nogen er villige til at tjene på fejl farver det er så ikke ok i mine øjne hvis det med fører sygdomme

Jeg syntes det er helt ok at man melder hvis hundene ikke har det ok ,,men i det her tilfælde hvor man melder en for at melde en for både at lave race rene og blandings hvalpe har jo intet at gøre med om de har det godt

• #78   2. jan 2010 Ejer af verdens dejligste chier: Det jeg skrev til charlotte skulle ikke forståes som om jeg kender nogen der laver hvalpe med og uden tavle i DKK men tror der findes den slags i alle klubber både DRU DDH DHL DKK og hva de ellers hedder de forskellige klubber.. Charlotte skriver at det kan man i DRU og derfor mit svar til hende...

• #79   2. jan 2010 Karina:

Jeg tror at Charlotte emner at det åbenbart et TILLADT i DRU, hvilket det ikke er i DKK:-)

• #80   2. jan 2010 Jeg har ikke Chihuahua'er mere, men jeg følger alligevel med i hvad der bliver opdrættet i DKK, og jeg må sige at kvaliteten er særdeles høj. Min sidste Chi var fra DRU, men skal jeg have en ny, så er det med DKK stamtavle. For 16 år siden var jeg ikke inde i om det skulle være DKK eller DRU, men det er jeg nu.

• #81   2. jan 2010 jeanette du er vist en af dem der gør at man så tit høre om snobberi i dkk,,din måde at skrive på ,,:-))

Mette det er korekt og noget jeg selv har sagt flere gange.jeg kan nelig sagtens se fornuften i dkk,,helt absolut og plejer at sige den er debn bedste i det hele store

• #82   2. jan 2010 Karina - ja er helt klar over din pointe, men min er at hvis man ikke selv gør noget for at komme det til livs sker der ingen ting ! hvis jeg var jer og seriøs DRU opdrætter , ville jeg da ta det som en opgave at komme den råden skab til livs og forlange at man ikke gav lov til at regler kunne grad bøjes, jeg er helt klar over at i holder jer til de skrevne regler i har, men jeg synes ikke det virker tl i har den energi der skal til for at komme det til livs ved eks. at be om navne og gå vidre med det , hvis nogen har noget konkret ( håber du forstå havd jeg mener , dette er ikke et angreb , men et forslag til hvordan i kan forbedre jeres klub )

• #83   2. jan 2010 Charlotte: Skal ikke kunne sige det men er da sikker på hvis DRU har kendskab til denne for for avl så ryger man også ud af DRU.. Der er en opdrætter der er røget ud for nygelig af DRU netop pga det du omtaler...

Men igen ... Pernille håber du finder en sød vaps om det er er med DKK DRU DHL DDH eller en stamtavle... bare du er tilfreds

• #84   2. jan 2010 gitte det har du sikkert helt ret i,,at de er langt bedre kvalitet,,men dethænger ikke altid sammen med sundhed,,og skal man bare bruge den som hygge kan det sgu da være ligemeget om den kan vinde udstilling eller ej....

• #85   2. jan 2010 Helle sjovt jeres kavlitet er så god når du er skuffet over denne kvalitet ... Det må da være din joke! Du har jo selv lige skrevet, at disse linier er bag dine egne.
    Men ja enten går du med skyklapper ellers kigger du de forkerte steder, fordi DKK hundene er af en fin kval. efterhånende pga al det seriøste arbejde, der bliver gjort.

• #86   2. jan 2010 Jeanette jeg piver ikke over at du ikke vil samarbejde....... jeg har INTET at samarbejde med dig om. Jeg elsker mine hunde og jeg VED at mine hvalpe bliver mindst lige så gode som en DKK hund!! Jeg tager ikke ekstra for en bestemt farve og jeg betaler heller ikke ekstra for en bestemt farve. Jeg kan dokumenterer at mine hunde er testet i hoved og r.. fuldstændig på højde med en Dkk hund så derfor mener jeg ikke at i kan tillade jer at rede alle over en kam...... jeg ville ønske at der var avlsrestriktioner i DRU men det er der bare ikke på nuværende tidspunkt, det kan jo være det kommer men så finder i vel bare noget nyt at hagle over!!!

• #87   2. jan 2010 Mette: Nu er jeg ikke medlem af nogen klub men har udstillet vores golden han to gange i DRU for andre steder kan jeg ikke udstille ham.. pga hans stamtavle.. men nok om det..

Hvad jeg ved af er det ikke tilladt at avle med og uden tavle i DRU... og blir det opdaget ryger man ud.. hvilket jeg har skrevet et par gange herinde nu.. har set på hjemmedsiden af en opdrætter for nygelig er blevet smidt ud netop pga blandings avl...

Ejer af verdens dejligste chier: Tar det nu heller ikke som noget angreb smiler..

Om man er medlem af DKK eller DRU eller en anden klub så skal reglerne overholdes :O)

• #88   2. jan 2010 Helle sålænge de og deres forældre (osv) ikke har været udstillet for en FCI dommer eller alle er testet, så kan de bestemt ikke sidestilles med det arb. FCI opdrættere har foretaget i årevis! Men hvis du er så seriøs, men ked af din klub ikke er det, så er du måske heller ikke i den rigtige klub?? Jeg vil da være i den klub, der deler mine holdninger og værdier. Ens klub siger nok mere om én end man måske selv lige går og tænker...

• #89   2. jan 2010 Charlotte: Ok.. ja det var jeg ikke klar over.. ikke særlig godt.... hmmmm

• #90   2. jan 2010 Jeg skrev at der var FCI linjer bag mine hunde ikke nødvendigvis samme FCI linjer som der er bag dine hunde Jeanette......

JN: jeg kunne ikke være mere enig...... sjovt at Dkk bliver omtalt som snobber når man skal stå model til sådan engang vås.

• #91   2. jan 2010 Charlotte: HELT ENIG med dig, smiler...

• #92   2. jan 2010 Ej Helle for de linier er jeg helt sikker på IKKE kommer udenfor FCI

• #93   2. jan 2010 Helle Ø, det er så nemt bare at sige SNOBBER = DKK. Det har intet på sig, og jeg tror det bunder i manglende vinden. Det er jo næsten altid noget "man har hørt" - ikke oplevet selv. Har du været på en DKK udstilling? Når argumenterne slipper op så ender det altid med at DKK medlemmer er nogle snobber.

Jeg vil i hvert fald have mig frabedt at blive kategoriseret som snob. Det er det sidste jeg er.

Jeg udstiller meget, og tager altid godt imod nye udstillere. Hjælper dem med gode råd og tips, og låner da gerne en af mine udstillingsliner ud, hvis de ikke selv har nogen med. Selvom vi er konkurrenter, så kan man da godt opføre sig pænt. Det er jo hunden der bedømmes og ikke os der har dem.

Hvis man ikke må have en overbevisning, så er der noget galt et eller andet sted. Det har du jo også. Jeg har været i DRU med en af mine 4 Chihuahua'er, de øvrige var i DKK. Så jeg har prøvet begge dele.

• #94   2. jan 2010 Jeanette: Man kan jo også forsøge at gøre noget ved det istedet for at rende sin vej!! Jeg er ikke ked af at være i DRU overhovedet ikke, men jeg er da pisse træt af altid at skulle høre på det vås!!

Iøvrigt er linjerne bag mine hunde også testet, det er noget jeg som hvalpekøber kræver af min opdrætter.

• #95   2. jan 2010 De to gange jeg har været på udstilling i DRU har kun været positivt... men regler er regler og syntes da bestemt at de skal overholdes ligemeget hvad for en klub det er..

• #96   2. jan 2010 Karina: Selvfølgelig skal de det!!

• #97   2. jan 2010 Helle: nemlig, he he..

Syntes bestemt at det har været en kanon go dag de to gange vi har været afsted og vi har skam også planer om at skulle afsted til februar med Basse manden, smiler...

• #98   2. jan 2010 jeg har mødt rigtig mange søde og dygtige dru opdrættere - med dejlige hunde - men jeg kommer aldrig til at købe en hund uden en dkk tavle igen.

ddh og dhl er fuldstændig udelukket i min verden - min mand har en lille pomserdreng fra ddh - den har vi nu opereret to gange for Calvé-Legg-Perthes' - men linierne bag den bruges stadig i vid udstrækning.

jeg gider ikke gå så forfærdelig meget op i hvad der er bedst. det er jo op til den enkelte hvad de mener deres behov er. men hvs man spørg mig - så er der kun et forbund og det er dkk.

i det hele taget mener jeg det er dybt problematisk at man bare kan ringe til en formnd og få sine sager igennem -

• #99   3. jan 2010 var engang hos en dru opdrætter og der var så beskidt,,det er vist det man kalder at skære alle over en kam,,tænk at man kan være så snæversynet

Husk nu lige den formand der havde kælderen fuld af bur hunde som gik i deres eget lort,,far dkk,,,så er alle også sådan af dkk opdrættere??

• #100   3. jan 2010 Karina: Vi glæder os til at se jer igen til februar smiley

• #101   3. jan 2010 Det er så ment at generalisere. Det er jo overdrivelsen der fremmer forståelsen.

Sludder og vrøvl, fordi en har hørt noget eller været så heldig at se noget forargeligt, så bliver alle skåret over én kam.

Sådan er vi danskere jo - eller?

• #102   3. jan 2010 i mnage tilfælde ja

Det er derfor jeg reagere på de tavle tråde for nye folk kan jo kun lytte...jeg er slet ikke inde på at dru er bedre i standart eller andet end dkk,,kun at man ikke skal skære alle over en kam,,det er der så nogen der ikke er i stand til

• #103   3. jan 2010 HelleØ
    Det lyder rigtig godt, smiler :O)

• #104   4. jan 2010 DKK er bedst fordi DKK X,Y og Z
    DRU er bedre fordi DKK'erne er snobber (og "går mere op i hvilken klub ens hvalpekøber er medlem af, end at sikre at det er nogle gode og seriøse hvalpekøbere man har fundet")

Gad VIDE hvor skænderiet startede? Var der nogen der græd over generaliseringer bedes de starte tråden helt forfra og se hvem der først udtalte sig nedladende om den andens klub. I øvrigt burde det stoppe nu, for det er pinligt at læse og hjælper SLET ikke trådopretter.

Jeg er selv DKK'er og vil nok være det indtil der dukker en bedre klub op, eller jeg falder for en race der ikke er i FCI. Hvad jeg mener om DRU holder jeg for mig selv (for det er totalt irelevant, især lige nu hvor jeg risikerer at lave samme ad hominem angreb som jeg opponerer) og fremhæver fordelene ved DKK i stedet (hvilket i princippet er det trådopretter bad om):

- Under FCI, hvilket består af ca 80 medlemslande. Det betyder at du kan hente avlsmateriale fra mange flere lande, at det er lettere at finde en hvalp med "nyt blod" hvis det er det man ønsker.

- Trænings- og undervisningstilbud til ejere. Alt fra alm skovture til opdrætteruddannelse til lydighed/agility/brugsarbejde samt mulighed for international konkurrence

- Klubbens størrelse. Igen en fordel i forhold til blod, men bestemt ogå i forhold til konkurrence. Er man til gengæld ikke til de store udstillinger er der skuer under specialklubben, hvor du samtidig kan lære enormt meget om din race.

- Specialklubben under DKK, hvor du altid kan ringe ind og få racespecifik hjælp (det kan du også hos DKK, men specialklubben har sandsynligvis mere specifik viden). For flere specialklubber er der også træningstilbud og racespecifikke kurser. Som allerede skrevet: hyggelige udstillinger, hvis man ikke er til de store DKK udstillinger.

- Juridisk hjælp. Køber du en hund fra en DKK opdrætter og oplever problemer i forhold til handlen (evt hvis hunden fejler noget) kan du gratis ringe til DKK's jurist og få vurderet sagen. DKK-reg opdrættere kan som følge af retmæssige klager få nedlagt avlsforbud på hunde eller smides ud af klubben.

- De strengeste <i>racespecifikke</i> avlsrestriktioner, hvilket sikrer at de avlsdyr der bruges i avlen lever op til nogle skrappere krav inden de bruges (og der er konsekvenser hvis ikke de gør). Nogle mener at dette er en ulempe da det gør avl "sværere", men det skal man som køber altså kun være glad for. Det er også pga disse krav at jeg ikke giver noget for "hyggehund" argumentet - kravene burde være de samme for alle hunde - en hvalp er jo ikke mindre værd eller har mindre ret til sunde forældre bare fordi den ikke skal udstilles, så at slække på øjenlysning el.lign giver ikke mening.

Opsummeret: Størst viden, størst genpøl, kendt for hunde af god kvalitet blandt de omkring 80 medlemslande (uheld kan ske, men det er fælles for alle klubber), gode klagemuligheder, strengeste krav og hårdest konkurrence.

Man behøver i øvrigt ikke være medlem i nogen klub for at eje en DKK hund, men jeg vil som minimum foreslå specialklubben, for man lærer SÅ meget af at være aktiv (bare min mening).

Hvis en anden vil lave en tilsvarende liste for DRU uden at nævne DKK eller DKK'erne kan trådopretter måske komme videre med sin beslutning.

• #105   4. jan 2010 Godt skrevet Søster. Det kan enhver forstå. Spørgsmålet er så bare om trådstarter får det samme fra de andre "Kennelklubber".

• #106   4. jan 2010 nej for de andre klubber har ikke de samme tilbud som dkk..så den liste kan nok ikke laves..

Men dertil igen sagt derfor kan der stadig godt være seriøse i dru der gør lige dkk,,udver selvfølgelig baggrunden hvsi man får problemer

• #107   4. jan 2010 Glemte at føje Hundeweb til min liste:
    Hundeweb er en onlinedatabse hvori man kan slå sin hunds stamtavle op og gå den efter i sømmene. Til forskel for papirtavlen kan man finde søskende, onkler og tanter og betydeligt flere led bagud. Her registreres også div resulateter (udstilling, brugsprøve, sundhedstjek).

• #108   4. jan 2010 husk lige at alle de der tilbud vel kun er for medlemmer??hvis man betaler hvert år??

• #109   4. jan 2010 Udstilling, avl, specialklub, restriktioner er ikke kun for medlemmer - det er bare billiger for medlemmer. Hundeweb og træning/undervisning er kun for medlemmer. Juristen er jeg lidt i tvivl om.

Resten er, for medlemmerne, de 450kr/år værd (oveni det er det et udemærket klubblad der kommer 10x pr år, benzintilbud, forsikringstilbud, div bogtilbud, støtte til sygdomsforskning på KVL) - de har bare ikke så meget med hvalpekøb at gøre. Altså, det påvirker i hvert fald ikke kvaliteten af den enkelte hund på samme måde som restriktioner og tilgængelige værktøjer gør.

• #110   4. jan 2010 Noget træning/undervisning behøver man heller ikke være medlem af DKK for at deltage i men... men bruger betalingen er dyre for ikke medlemmer.

• #111   4. jan 2010 Den største forskel er at DKK er en kennel klub og DRU er en stambogsførende klub. Der er nogle få stor opdrættere der er i lommen på bestyrelsen og de nægter at indføre flere avlsrestriktioner. Man skal altid huske at kigge sig rigtig godt for hvad enten man køber hund fra DKK/DRU/DDH/DHL. En stambog er aldrig 100% garanti for at din hund er sund og rask :o)

• #112   4. jan 2010 Spørger du mig er det DKK (fci) - eller ingen tavle.
    Sagt på den måde at skal hunden være med stamtavle skal den være med DKK. Andre tavler er for mig det samme som ingen tavle eller blandingshund.
    Dermed ikke sagt at hunde uden tavle er dårligere. Bestemt ikke.

• #113   4. jan 2010 suk!!!

• #114   4. jan 2010 endnu mere SUK.....

• #115   4. jan 2010 Hmm - ville egentlig bare høre folks mening ang. stamtavle, for jeg ved ikke hvilken jeg vil vælge. Så håber ikke folk bider hovederne af hinanden pga. det.. smiley

• #116   4. jan 2010 Pernille, din stakkel..........*GGGGG*

Sådan er det hver gang der er tavledebat....... DET skal du ikke lade dig gå på af.......*GGGGG*

• #117   4. jan 2010 vi kan li det:-))

• #118   5. jan 2010 Hehe det er jo fint så smiley Men det er da dejligt med alle de argumenter for hvilken man skal vælge, og ikke vælge hehe smiley Gør det ikke meget nemmere ;D

• #119   5. jan 2010 nej man kan hurtigt blive forvirret,,,derfor skal du også bar ebesøge og bruge dine øjne og fornuft,,held og lykke

Kommentér på:
Hvilken stamtavle er bedst?

Annonce