890 visninger
|
Oprettet:
Anne R *I love my Silky's* .
15. feb 2007 Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.329
15. feb 2007 Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.329
Søger et konkret svar ! {{forumTopicSubject}}
Vores Enzo har allergi for bla. lagermider og i den forbindelse har jeg hørt lidt forskelligt, synes jeg.
Vi er blevet anbefalet at fryse tørfodret minimum 2 døgn før han må spise det. Anbefalet af både vores dyrlæge og nogle herinde fra. Frysningen skulle slå lagermiderne ihjel.
Nu er der så nogle der siger, at det ikke hjælper at fryse tørfodret, da det er lagermidernes ekskrementer hundene ikke kan tåle og så er det ligemeget med at fryse fodret.
Hvad er rigtigt ???
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.329
nov 2006
Følger: 20 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 94 Svar: 3.107
okt 2004
Følger: 26 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 470 Svar: 8.276
Men jeg vil igen-igen slå et slag for de forder produkter der ikke KAN have lagermider i sig, prøv at læse hvad fx. Flemming Kristensen, Dyrlæge, Dr.med.vet., Dipl. ECVD skriver i et svar til en brev skriver:
"1. Hills Ultra Allergen Free er et foder, hvor alle protein-molekylerne er blevet nedbrudt i en sådan grad, at de ganske enkelt ikke kan give allergi."
(link fjernet)
Jeg skal undlade endnu engang at skrive om mine erfaringer med foder af den type og ellers håbe for dig, at du finder lige det rette til din hund så den kan trives symptomfrit fremover ;o)
Karina.
okt 2004
http://www.hundeleksikon.dk/foder_allergi.html
jul 2006
Følger: 30 Følgere: 28 Hunde: 4 Emner: 18 Svar: 3.044
apr 2007
Følger: 11 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 85 Svar: 2.590
Starch, hydrolyzed chicken liver, vegetable oil (preserved with BHA, propyl gallate and citric acid), powdered cellulose, hydrolyzed chicken, glyceryl monostearate, DL-methionine, taurine, ethoxyquin (a preservative), minerals (dicalcium phosphate, calcium carbonate, potassium chloride, salt, ferrous sulfate, zinc oxide, copper sulfate, manganous oxide, calcium iodate, sodium selenite), vitamins (choline chloride, vitamin A supplement, vitamin D3 supplement, vitamin E supplement, niacin, thiamine mononitrate, calcium pantothenate, pyridoxine hydrochloride, riboflavin, folic acid, biotin, vitamin B12 supplement).
(link fjernet)
jul 2006
http://www.hillspet.com/media/WEURG/product/prodKeyPDF/en/PD_K9_D_d_zd_o_O_ULTR_o_WEURG_prodKey_en.pdf
okt 2004
(link fjernet)
Grunden til at hun kan tåle dette produkt er, den måde fodret behandlse på før det er færdigt.
"Yderligere oplysninger:
Hypoallergenic Moderate Energy er den første hypoallergene diæt specielt udviklet til kontrol af allergi hos overvægtige hunde, hunde med tendens til overvægt eller modne hunde.
Formlen gør det muligt at reducere kalorietætheden ved hjælp af et moderat fedtindhold og et højt proteinindhold. Derudover gør mere nøjagtige retningslinjer for fodring det muligt at begrænse energimængden sammenlignet med standardkravet til vedligeholdelse af vægten, så der skabes et effektivt program til vægtkontrol.
Ingridienser:
Ris, hydrolyseret sojaproteinisolat, animalsk fedt, mineraler, hydrolyseret fjerkrælever, roetrævler, vegetabilske olier (soja og borago), fiskeolie, frugto-oligosakkarider, taurin, morgenfrueekstrakt (luteinkilde). "
Før jeg lavede et foder eksperiment der gav hende en lille ovbervægt fik hun dette:
(link fjernet)
"YDERLIGERE OPLYSNINGER:
Hypoallergenic Canine indeholder « Intensive Colour » (med højt L-tyrosinindhold), der giver et optimalt farvepigment.
Hypoallergenic Canine anbefales i tilfælde af kronisk pruritisk dermatose med en allergen komponent, herunder atopisk dermatitis.
INGREDIENSER:
Ris, hydrolyseret sojaproteinisolat, animalsk fedt, mineralske salte, roetrævler, hydrolyseret fjerkrælever, vegetabilske olier (herunder boragoolie), zeolit, frugto-oligosakkarider (FOS), fiskeolie, L-tyrosin, kelaterede spormineraler, taurin, DL-methionin, morgenfrueekstrakt (med højt luteinindhold), vitaminer. "
Det ER med den teknologi vi har i dag at lave foder helt uden lagermider:
"Hvis din hund er allergisk overfor lagermider, bør du undgå almindeligt tørfoder og i stedet fodre hydrolyseret allergifoder eller hjemmelavet foder. "
http://www.hundeleksikon.dk/foder_allergi.html
okt 2004
Men-men-men, som du kan se af ingredienslisten er der ikke kornprodukter i det foder ;o)
Og jow, det udelukker lagermider - ny teknologi ;o)
feb 2007
Men hvilket foder specifikt er uden lagermider, altså ud over barf - er det Hills z/d eller var det RC hyperallergenic ?
Lige p.t. er det Hills z/d som jeg putter i fryseren - har lige købt 10 kg, så der er jo til et stykke tid.
Er ikke vild med at skulle barfe. Men fik en foderprøve på noget i Herning som var a la det samme som barf, men dette var råt kød som var lufttørret, så man var fri for at stå med det rå kød, dvs. "tørfoder" men uden kornprodukter og derfor ingen lagermider.
Jeg skal have læst lidt mere på det, men overvejer kraftigt at prøve det ! Men det er noget dyrt - 600 kr +/÷ for 5 kg, men kan han blive symptomfri er det jo i længden jo nok billigere end vaccinationer og dyrlægebesøg.
feb 2007
Tak, jamen så er vi jo nogenlunde garderet mhp. tørfoder i hvert fald med Hills - jeg fryser det nu alligevel bare for en sikkerheds skyld
Det der lufttørret kød, husker jeg ikke lige navnet på nu - er på arbejde - Men har en lille brochure som jeg fik i Herning. Jeg købte også en pose af det - fuldfoder - på 1 kg, som jeg skal have prøvet af på Enzo.
Når jeg kommer hjem og på et tidspunkt får åbnet PC'eren der, skal jeg skrive navnet og forhåbentlig et link til en hjemmeside, så du kan se hvad det er !
jul 2006
Du behøver ikke at komme Hills Z/D i fryseren, for der er med garanti INGEN lagermider i.
okt 2004
Undskyld, men jeg er lidt træt i hovedet, da jeg har mange ting som rumstere og forstyrre i min hverdag lige for tiden.
Men hvilket foder specifikt er uden lagermider, altså ud over barf - er det Hills z/d eller var det RC hyperallergenic ?"
Misja får RC hypoallergenic og det er også lagermide frit..... du kan se hendes test hvor hun score højt på lagermider inde i gruppen, men dette her foder kan hun tåle (har nu spist det i 1 år) og det uden at jeg gør andet ved det end at opbevare det korrekt ;o)
feb 2007
ZiwiPeak
Daily-Dog Cuisine - Naturlig afblanceret køddiæt.
Der er 2 hjemmesider
www.ziwipeak.com
og
www.ziwipeak.dk
Det er i hvert fald noget som jeg skal have undersøgt meget nærmere. Og selv om det er dyrer end kvalitets-tørfoder og/eller Barf, så kan det måske betale sig i længen i stedet for dyre dyrlægeregninger for vaccination og symptom-behandling.
Jeg regner i hvert fald med at det skal prøves, når hundene lige har fået spist deres 10 kg Hills z/d
feb 2007
dec 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
I kan gå ind på ziwipeak.dk og finde en forhandler liste, ellers er der et par internet forhandlere så I kan få det tilsendt ; )
Ziwipeak er barf - det er ikke varmebehandlet og indeholder kun rent kød. Om man syntes det er dyrt afhænger nok af hvor stor hunden er... En hund på 10 kg har til 44 dage i en pose med 5 kg og min egen lab har til 26 dage.
Jeg er selv ryger og betaler gerne 25 kr om dagen for mine smøger - og der er hvad det koster mig at fodre min hund, så det er vel OK ; )
feb 2007
Sidst jeg var inde og kigge - kort tid efter Herning - var der kun en forhandler i Jylland og den danske hjemmeside var stadig under udarbejdelse.
Men jeg har vel omkring 5 kg tilbage af tørfoderet og så skal jeg da have prøvet det af på vovserne. Men vores er også kun 5-6 kg hunde, så der er jo til lidt længere tid i en 5 kg pose.
Søger et konkret svar !