2 hunde sammen, hvad kan vi forvente? {{forumTopicSubject}}
Eller nærmere, hvornår kan vi forvente hvad? altså at de bliver afklarede omkring hinanden, grænser og hieraki, så de stopper med at toppes.
Ja, vi har jo en 2 ½ årig kastreret JRT, og nu har vi så købt hund nr. 2, en lidt større tæve, på 1½ år. (Blanding af lab og schæfer) Alt taget i betragtning, så er de virkelig hurtigt faldet til hinanden, de har leget siden de så hinanden, hygger og sover sammen nu, men den første aften tog de selvfølgelig nogle gevaldige ture. Det virker lidt som om de skiftes til at være dominerende, og de skiftes til at sige stop (Tror dog hannen har det længste strå). De provokere og tester hinanden en del her i starten, går ud fra de bare prøver grænser, stjæler eks. kurvene fra hinanden, altså snupper modpartens. Derfor har vi fjernet alt legetøj og knogler, og givet dem et fælles-tæppe, og det ligger de på sammen og hygger sig med. Vi kan godt give dem guffer snude ved snude, uden problemer, og også ved fodring går det fint, de respektere hinandens skål, og knurre bare lige hvis den ande lusker for tæt på for at snuppe noget. Men de er stadig ret besideriske med deres egne ting, dvs. sidst de røg i totterne var da kæresten kom ind af døren med tævens håndklæde og de begge skulle snuse til det, eller når man kaster en pind og der opstår tvivl om hvem der nåede den først...
Ok, det var en lang baggrundshistorie, men bare så man lige får en fornemmelse af hvordan de er over for hinanden. Mit spørgsmål, eller det jeg søger råd om, er så hvordan vi skal forholde os, og hvad vi kan forvente?
Vi prøver så vidt muligt at lade dem ordne tingene selv, det er tydeligt de ikke slås på død og liv, det er kun markeringer det hele, selvom det jo lyder voldsomt. Men kan vi mon forvente at de på et tidspunkt finder et hieraki der gør at de ikke længere konkurrere så meget og toppes om småting, så vi eks. kan få legetøjet frem igen, give dem et kødben hver eller lade dem søge om guffer sammen i græsset, og hvor lang tid skal vi forvente der går i såfald. Indtil videre er det kun på 2. døgn de er sammen, så kan selvfølgelig ikke forvente så meget, men vil jo så gerne have at de får det bedste ud af det sammen, og kan hygge sig på alle punkter.
Og hvordan skal vi gå frem med det, er vi nødt til bare at prøve engang i mellem og smide guffer, eller give ben, og hvis de ryger i totterne på hinande, bør vi så ikke stoppe dem, så de ved de ikke må slås om tingene, er jo ikke meningen på de punkter at eks. hannen skal have mest ret og bare vinde, får så vil han jo holde hende væk fra al mad og legetøj... Eller skal vi lade dem finde ud af det selv? :S
Håber på nogle råd og erfaringer. Hvornår faldt jeres sammenførte hunde til ro omkring hinandens rang, kan de dele alt i dag, eller må vi indstille os på at ikke alting kan blive som det plejer?
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.935
De to kan komme op at toppes, og jeg vil til enhver tid stoppe det. Det er mig der bestemmer, og jeg vil ikke have slagsmål.
De kan komme i slagsmål over legetøj, eller kødben, eller hvis den unge hund vil lege.
Men jeg griber ind hver gang, for de stopper måske ikke en dag. og så kan jeg godt se hvad jeg kan komme hjem til, to skambidte hunde.
Så hvis jeg var dig, ville jeg stoppe det hvergang
jul 2007
Følger: 24 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 442
Jeg har også to hunde, en han på to år og en tæve på kun 12 uger. Omkring guffer og ben skulle jeg mene at det er helt naturligt og normalt at de forsvarer og deres ben meget kraftigt. Det leder ofte til problemer når de får den slags når de er i samme rum. Jeg lukker mine hunde hver for sig (altså i hver deres rum) så de undgår stresset omkring at skulle forsvarer det. Det vil råde dig også at gøre, så gør du dem og dig selv en tjeneste for jeg tror ikke man kan forvente at de vil kunne finde ud af det på egen hånd.
Flere råd kan jeg desværre ikke komme med.
Pøj pøj med dem.
feb 2006
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 55 Svar: 421
feb 2006
feb 2006
Det ligger mest til mig at stoppe ballade, men hvis der skal ballade til i starten for at de så kommer til "enighed" og dermed ikke behøver toppes mere fremover, ville det jo ikke gøre mig noget. Hvorimod jeg tænker, at hvis jeg altid stopper dem, så får de måske ikke afklaret tingene, og så kan der nemmere opstå ballade når man ikke er hjemme.
feb 2006
feb 2006
Jeg har set dem begge ligge nederst i dominerende leg, og set dem begge sige stop, så virker jo som gode tegn, lige indtil de ikke er enige om at skiftes til at trække sig, eller årsagen er for spændende, som eks. kødben, så tager de lige uenighederne et stykke højere, desværre.
feb 2006
feb 2006
feb 2006
maj 2007
Følger: 39 Følgere: 37 Hunde: 6 Emner: 149 Svar: 2.516
Og tror ærlig talt at det kan blive et problem når vi skal have en ny hund engang (dvs. når gamle buster ikk kan længere)
For buster var rigtig glad for lille soffie og hun ved godt at hun er nederst i hirakiet herhjemme men lige så snart der kommer en anden hund ind herhjemme så flipper hun men det har kun været fuldvoksne tæver hun har haft besøg af...
Så vi håber på at soffie ville kunne lære og respektere en ny hvalp når den tid engang kommer..
feb 2006
jul 2006
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 114 Svar: 491
feb 2006
feb 2006
Når de ryger i totterne på hinanden kan de ikke lige afledes, der skal man råbe højt Nej for at få budskabet igennem. Og lige bag efter er der slet ingen problemer, uanset om jeg eller de selv har stoppet det. Så bærer de ikke nag, falder ned med det samme og kan straks ligge sig tilbage på samme tæppe, også selvom "problemet", eks. en pind, stadig ligger der. Tror mest det er for at udfordrer hinanden, mere end det virkelig er fordi de bare må have den pind, men er selvf. ikke sikker...
feb 2006
Kan godt være at du har ret i at vi bare skal se tiden an om se om de ikke selv finder melodien som du så rigtigt siger. For det fungere jo rigtig fint på andre punkter. Eks. har den lille lige ville lege lidt dominansleg, sådan devlist leg, delvist dominans, men eftet et par minutters deltagen, hvor de skiftes til at ligge nederst, så gik tæven, og det respekterede han, så legen stoppede, og nu ligger de og sover igen....
feb 2006
feb 2006
Så jeg søger bare råd til hvordan jeg skal håndtere deres tumult og hvordan jeg sikrer at de hurtigst muligt bliver mest muligt fortrolige med hinanden...
2 hunde sammen, hvad kan vi forvente?