{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.083 visninger | Oprettet:

2 hunde sammen, hvad kan vi forvente? {{forumTopicSubject}}

Eller nærmere, hvornår kan vi forvente hvad? smiley altså at de bliver afklarede omkring hinanden, grænser og hieraki, så de stopper med at toppes.

Ja, vi har jo en 2 ½ årig kastreret JRT, og nu har vi så købt hund nr. 2, en lidt større tæve, på 1½ år. (Blanding af lab og schæfer) Alt taget i betragtning, så er de virkelig hurtigt faldet til hinanden, de har leget siden de så hinanden, hygger og sover sammen nu, men den første aften tog de selvfølgelig nogle gevaldige ture. Det virker lidt som om de skiftes til at være dominerende, og de skiftes til at sige stop (Tror dog hannen har det længste strå). De provokere og tester hinanden en del her i starten, går ud fra de bare prøver grænser, stjæler eks. kurvene fra hinanden, altså snupper modpartens. Derfor har vi fjernet alt legetøj og knogler, og givet dem et fælles-tæppe, og det ligger de på sammen og hygger sig med. Vi kan godt give dem guffer snude ved snude, uden problemer, og også ved fodring går det fint, de respektere hinandens skål, og knurre bare lige hvis den ande lusker for tæt på for at snuppe noget. Men de er stadig ret besideriske med deres egne ting, dvs. sidst de røg i totterne var da kæresten kom ind af døren med tævens håndklæde og de begge skulle snuse til det, eller når man kaster en pind og der opstår tvivl om hvem der nåede den først...

Ok, det var en lang baggrundshistorie, men bare så man lige får en fornemmelse af hvordan de er over for hinanden. Mit spørgsmål, eller det jeg søger råd om, er så hvordan vi skal forholde os, og hvad vi kan forvente?
Vi prøver så vidt muligt at lade dem ordne tingene selv, det er tydeligt de ikke slås på død og liv, det er kun markeringer det hele, selvom det jo lyder voldsomt. Men kan vi mon forvente at de på et tidspunkt finder et hieraki der gør at de ikke længere konkurrere så meget og toppes om småting, så vi eks. kan få legetøjet frem igen, give dem et kødben hver eller lade dem søge om guffer sammen i græsset, og hvor lang tid skal vi forvente der går i såfald. Indtil videre er det kun på 2. døgn de er sammen, så kan selvfølgelig ikke forvente så meget, men vil jo så gerne have at de får det bedste ud af det sammen, og kan hygge sig på alle punkter. smiley

Og hvordan skal vi gå frem med det, er vi nødt til bare at prøve engang i mellem og smide guffer, eller give ben, og hvis de ryger i totterne på hinande, bør vi så ikke stoppe dem, så de ved de ikke må slås om tingene, er jo ikke meningen på de punkter at eks. hannen skal have mest ret og bare vinde, får så vil han jo holde hende væk fra al mad og legetøj... Eller skal vi lade dem finde ud af det selv? :S

Håber på nogle råd og erfaringer. smiley Hvornår faldt jeres sammenførte hunde til ro omkring hinandens rang, kan de dele alt i dag, eller må vi indstille os på at ikke alting kan blive som det plejer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  2 hunde sammen, hvad kan vi forvente?
  • #1   29. sep 2008 jeg har to jack russelll terrier, en tæve på lidt over 12 år og en han på 1½ år.
    De to kan komme op at toppes, og jeg vil til enhver tid stoppe det. Det er mig der bestemmer, og jeg vil ikke have slagsmål.
    De kan komme i slagsmål over legetøj, eller kødben, eller hvis den unge hund vil lege.
    Men jeg griber ind hver gang, for de stopper måske ikke en dag. og så kan jeg godt se hvad jeg kan komme hjem til, to skambidte hunde.
    Så hvis jeg var dig, ville jeg stoppe det hvergang


  • #2   29. sep 2008 Hej.
    Jeg har også to hunde, en han på to år og en tæve på kun 12 uger. Omkring guffer og ben skulle jeg mene at det er helt naturligt og normalt at de forsvarer og deres ben meget kraftigt. Det leder ofte til problemer når de får den slags når de er i samme rum. Jeg lukker mine hunde hver for sig (altså i hver deres rum) så de undgår stresset omkring at skulle forsvarer det. Det vil råde dig også at gøre, så gør du dem og dig selv en tjeneste for jeg tror ikke man kan forvente at de vil kunne finde ud af det på egen hånd.
    Flere råd kan jeg desværre ikke komme med.
    Pøj pøj med dem.


  • #3   29. sep 2008 Ok... Tak for rådet. Ja jeg frygter selvfølgelig også lidt for når man skal til at lade dem alene sammen, indtil videre kan jeg jo holde øje med dem konstant. Meget bevidst valgte vi ikke at tage en terrier som nr. 2., da vi tænkte at det ville øge chancen for at ingen af dem trak sig når det toppes. Det er mig til et hvis punkt ok at de lige skal finde ud af tingene, men vil jo egentlig gerne have at de selv stopper det igen, og dermed bliver "enige" om tingene. Men kan godt være jeg bare skal stille mig som den altoverskyggende leder og fortælle at tumult ikke tollereres i denne flok. Så må vi håbe de husker det når vi ikke er hjemme. smiley

  • #4   29. sep 2008 Tak Sara, alle råd tæller. smiley

  • #5   29. sep 2008 Har bare min far og brors hunde som forbillede, det er hhv. en tæve og en han, og to tæver. Og begge par kan dele alting sammen, kast et stykke brød foran dem, og de nærmest sætter sig for at dele det inden det spises. smiley Det kunne jeg jo godt tænke mig også. smiley

    Det ligger mest til mig at stoppe ballade, men hvis der skal ballade til i starten for at de så kommer til "enighed" og dermed ikke behøver toppes mere fremover, ville det jo ikke gøre mig noget. smiley Hvorimod jeg tænker, at hvis jeg altid stopper dem, så får de måske ikke afklaret tingene, og så kan der nemmere opstå ballade når man ikke er hjemme.


  • #7   29. sep 2008 Daisie: Har det så medført at de slås mindre nu, eller er det det samme, altså er de blevet mere afklarede over for hinanden? Kan du give dem køden sammen og så'n?

  • #9   29. sep 2008 Ja, det har du nok ret i... Selvom der kun er et år mellem vores, så er hannen jo lille race, og derfor meget voksen i sin adfærd allerede nu, mens tæven næsten stadig er pubbe-barn... smiley Så håbede at det var nok til at hjælpe dem med afklaring... Og virker også så'n på nogle punkter.

    Jeg har set dem begge ligge nederst i dominerende leg, og set dem begge sige stop, så virker jo som gode tegn, lige indtil de ikke er enige om at skiftes til at trække sig, eller årsagen er for spændende, som eks. kødben, så tager de lige uenighederne et stykke højere, desværre.



  • #12   29. sep 2008 Hmm, altså, een gang har jeg set den lille han havde fat i snuden på den store tæve, men den kamp stoppede også sekundet efter, jeg nåede ikke engang at sige noget. Men som regel er det bare "kamp" hvor de snerre og skaber sig, og kæber klapper og de ser ud som om de slås, men altså, de rør ikke hinanden med tænderne, kun minimale markeringer, hvor det eneste tegn bag efter er savl. De er lige gode om det, ingen har overtaget og ingen piver, ikke før lige i sekundet inden de stopper er der selvfølgelig en som trækker sig. Men så stopper det som sagt også... Og der er det tæven som trækker sig, men altså ikke uden en lille duel...

  • #13   29. sep 2008 Og niveauet under det er jeg bare en knurren og måske et enkelt snap... Og kun fra den ene part der siger nej til den anden, og så respekteres det. Det er sådan relativt harmløst... Med mindre den anden ikke respektere det, så ryger vi hen i det jeg lieg har beskrevet,

  • #14   29. sep 2008 De slemme ture er sket 1 gang i dag og 2 i går, og så en del den første aften hvor hun kom i huset første gang. Ved egentlig ikke rigtig om det er meget eller lidt... Sådan i forhold til at det som sagt kun er 2 døgn de er sammen...

  • #15   29. sep 2008 Vi har buster og soffie..
    Og tror ærlig talt at det kan blive et problem når vi skal have en ny hund engang (dvs. når gamle buster ikk kan længere)
    For buster var rigtig glad for lille soffie og hun ved godt at hun er nederst i hirakiet herhjemme men lige så snart der kommer en anden hund ind herhjemme så flipper hun men det har kun været fuldvoksne tæver hun har haft besøg af...

    Så vi håber på at soffie ville kunne lære og respektere en ny hvalp når den tid engang kommer..


  • #16   29. sep 2008 Ja det kan jo være svært at vide, vi måtte efter en masse overvejelser også bare håbe på det bedste med hund nr. 2. Ingen af hundene er jo aggressive, og når vi møder andre hunde ude er der ikke noget problem, lige som der for det meste ikke er det her hjemme... Må se hvordan det udvikler sig med tiden.

  • #18   29. sep 2008 Jeg ville lade dem finde ud af det selv. Jeg har også to hunde. Nu er den ene en hvalp men Inden jeg fik ham havede jeg en stor dejlig boxer han på tre år. Jeg fik ham da julle var omkring 1½ år. Ingen af dem var kasteret. Og det gik faktisk fint. De kunne ikke spise i rum sammen men ellers var der ikke rigtig nogle problemer. De tog ind i mellem en tur. Men jeg lod for det meste dem klarer det selv. og det gik fint.

  • #19   29. sep 2008 Daisie - Ja, det er så'n jer ser det. smiley Langt de fleste gange har de stoppet de selv, men hvis jeg synes det tager for lang tid før det stilner af, så blander jeg mig, er jo skide svært at høre på dem, og man bliver forskrækket... Med lang tid mener jeg nok når vi nærmere os ca. 5-10 sek. varighed.

  • #21   29. sep 2008 Det er somregel ting som legetøj eller så'n der starter det, og er ikke fordi det sker så tit, at jeg har brug for fred. - Heldigvis. smiley
    Når de ryger i totterne på hinanden kan de ikke lige afledes, der skal man råbe højt Nej for at få budskabet igennem. Og lige bag efter er der slet ingen problemer, uanset om jeg eller de selv har stoppet det. Så bærer de ikke nag, falder ned med det samme og kan straks ligge sig tilbage på samme tæppe, også selvom "problemet", eks. en pind, stadig ligger der. Tror mest det er for at udfordrer hinanden, mere end det virkelig er fordi de bare må have den pind, men er selvf. ikke sikker...


  • #23   29. sep 2008 Hehe, ja de er sgu nogle drillepinde over for hinanden, det er som at have to børn der slås om legtøj og hvem der ejer hvad konstant - Meget ala "jeg så den først", "mig der fik den først" osv. Eneste forskel er at det her foregår lidt voldsommere (vil jeg gætte på, har selvf. ikke børn) ;P

    Kan godt være at du har ret i at vi bare skal se tiden an om se om de ikke selv finder melodien som du så rigtigt siger. For det fungere jo rigtig fint på andre punkter. Eks. har den lille lige ville lege lidt dominansleg, sådan devlist leg, delvist dominans, men eftet et par minutters deltagen, hvor de skiftes til at ligge nederst, så gik tæven, og det respekterede han, så legen stoppede, og nu ligger de og sover igen.... smiley


  • #25   29. sep 2008 Nu har jeg selvfølgelig allerede fået en masse gode svar og kommentare, men hvis der er flere som har nogle erfaringer og meninger, så hører jeg selvfølgelig meget gerne mere. smiley

  • #26   29. sep 2008 Rolig rolig Jette, vi har ingen vandaler her i huset. Men to hunde som skal lære at finde og respektere hinandens grænser. Jeg er helt enig i at de ikke skal være alene før at man er sikker på hvordan det går., men jeg mener absolut ikke det er synd for den vi har haft længst, tvært i mod. Og selvfølgelig vil vi mennesker gerne have at hundene kan sammen, men nu er de jo altså flokdyr fra naturens side, så det er jo ikke noget fuldstændig unaturligt vi trækker ned over dem... Jeg har ingen intentioner eller forventninger om at de skal "elske" hinanden, for DET er et menneskefænormen. Men de fleste hunde har meget stor glæde af at få en artfælle inden for døren, præcis som det på langt de fleste punkter også er tilfældet her. De både leger og putter sammen efter kun 2 døgn...
    Så jeg søger bare råd til hvordan jeg skal håndtere deres tumult og hvordan jeg sikrer at de hurtigst muligt bliver mest muligt fortrolige med hinanden...


Kommentér på:
2 hunde sammen, hvad kan vi forvente?

Annonce