{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.454 visninger | Oprettet:

Farlig debat {{forumTopicSubject}}

Jeg ved at det er "forbudt" at spørge, men hvad får folk til at klippe hale og ørene af deres hund??

Når jeg kigger rundt her i galleriet, så kan jeg se, at der er MANGE hunde, der mangler halen og noget af ørene.

Jeg kan regne ud, at både ører og hale er blevet klippet af kosmetiske grunde, men her er det så jeg undrer mig - kan man virklig tillade sig, at klippe i en hund, udelukkende på grund af ejerens forfængelighed?

Hvis man foretrækker en hund med stritøre, hvorfor starter man så ikke med at vælge en race, der har stritører fra starten???

Hvorfor er der nogle hundeejere, der ikke kan acceptere/respektere, at hunde nu en gang er født med hale?


Jeg er klar over at dette er et MEGET varmt emne og at der sikkert er nogen, som læser det som en provokation, men det er ikke ment som en provokation - jeg håber at der er nogen der vil prøve at forklare deres synspunkt.

Jeg har altid undret mig over dette, men har faktisk aldrig fået et seriøst svar.

Jeg håber at der er nogen, der vil være med til en VENLIG debat UDEN mudderkastning.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Farlig debat
  • #1   3. dec 2004 Jeg ved ikke meget om dette emne, men et jeg kan give et par eks. på hvorfor nogle har hunde der er kuperede.
    - Hvis f.eks man køber en hund i udlandet, kan den meget nemt være kuperet, da det måske ikke er forbudt der. Og det er vel i orden at købe hund ude, så man får nye gener ind i avlen.
    - En anden grund kan være at hunden enten slår sin hale til blods ved at logre (jo det sker faktisk) eller også kan det være fordi hunden skal bruges til jagt.
    Jeg kender ikke meget til jagt, men ved at det der kan være nødvendigt med kupering...

    håber det måske hjalp lidt... går ikke selv ind for det, men nu er jeg så heller ikke til de racer der normalt er kuperede.


  • #2   3. dec 2004 Anelise... Hvis du går langt tilbage i indlægende, vil du se at vi har talt om netop dette emne før, uden muderkastning :o))

  • #3   3. dec 2004 Hejsa Anelise.
    jeg har en race der får kuperet deres haler 1/2- 2/3 af længden. Selv inden for"mine" egne rækker er der for og imod og jeg har det også lidt mærkeligt med at gøre det.
    (Hos dyrlægen) og sidst så sent som i sidste uge.
    Der er ikke tvang fra klubbens side, skal det også siges.
    Der er bare det ved det jeg har kendt nogle stykker der har haft lang hale og de er kommet til skade (brækket) flere gange og sidste endte med total amputation.
    Dersuden er det jagthunde - "man" siger at de river sig til blods - det har jeg dog aldrig oplevet og iflg min egen dyrlæge er det sjældent de får disse skader ind.
    Så her står jeg midt imellem og har prøvet at tage stilling til det flere gange. Hidtil er alle kuperet - men fra næste kuld, der skal komme til sommer, er der mindst en der ikke skal.
    Men indrømmet - jeg vil selv have en kuperet hund - men bryder mig ikke om det alligevel sådan inderst inde.
    mvh Karin


  • #4   3. dec 2004 Til Karin H
    Troede det var helt ulovligt i danmark at kupere haler uanset racer.

    Har selv en boxer med hale og uden kuperede ører og kan bedst lide dem sådan.

    Men den lange hale har altså nogle ulemper;o) den slår helt vildt av av og vælter kaffekopperne på bordet *SS* og nogengange slår han den til blods. Han virker dog ikke selv til at bemærke det.

    Nogen gange når han vælter noget på bordet vender han sig forundret rundt og kigger så på os - som om han spørger: hvad sker der lige her ;o)

    Vi passer nogen gange en boxertæve. Hun bruger bevidst halen til at skubbe mad mm ned fra sofabordet og lynhurtigt er hun over det. Når først det er væk - kan vi jo ikke tage det far hende. Hun er en rigtig tyv.

    laila


  • #6   3. dec 2004 Laila: *LOOOOOOOOOOOOOOOL* og jeg kan lige se ham for mig vende sig bebrejdne om når I nu sidder der og larmer sådan!
    Der er 5 jagthunde racer man kuperer her hjemme med fuld tilladelse. Det er Vizsla, Ruhåret og Korthåret hønsehund, Breton og så weimaraner.
    Og estetisk - så har jeg nu engang lært den hund at kende uden hale så det er svært at se dem med. Og min venindes hund der har lang hale han fejer også ALT ned af væg - borde og banker os andre!


  • #7   3. dec 2004 Jeg har en gang haft en rotweiler og den havde kopieret øre..
    jeg synes at det er synd.
    det er ikke hundens natur..
    og hva skal det lige gøre godt for??
    for udstillinger og sådan noget...
    det ville jeg aldrig udsætte min lille hunni for!!!


  • #8   3. dec 2004 Hej Mette.
    Er de alle født uden hale?


  • #9   3. dec 2004 Jeg kan kun sige det samme som Karin da vi har samme hunde race ;o)

    Jeg har ikke så meget imod med halerne. Men der skal være en stump tilbage. Det er da lidt synd for hunden at den går og svinger sin hale til blods fordi den er for lang...!

    Ørene er jeg imod. Syns ikke engang det er pænt og hva nytter det?!

    Knus!


  • #10   3. dec 2004 Det er skægt at i spørger folk hvorfor DE har kuperet ørene eller halen på hunden..........det er som regel ikke ejerne der selv kupere hunde, da det er FORBUDT at kupere ører på hunde i DK og som Karin skriver også FORBUDT på de fleste racer at tage halen. Så helt ærligt er det ikke et lidt dumt soørgsmål hvor DE har gjort det???!!!!!.....................

    Jeg tillader mig at kopiere det jeg skrev sidste gang, og sætte det ind her:
    Grunden til at man kuperer øre og hale på feks jagt hunde er så de bedre kan høre hvad der foregår og hvor vildtet er, og så deres haler og ører ikke bliver revet i stykker i buskadset.

    Amstaffen er helt tilbage fra deres kamp tider, men har hængt ved hunden som en del af deres udseende, som så mange andre racer. Når der er så mange i dk der har hunde med kuperede øre er det fordi de er impoteret fra andre lande. Det er ulovligt i dk, og de vil lave restriktioner om det, så de ikke kan blie udstillet i dk. I øvrigt når det bliver gjort ordentligt lider dyrene ikke nogen overlast ved det. Men nogle hunde som ikke har ordentlige ørekuperinger kan få men' af det. Feks når det regner eller blæser, så går det lige i øregangen på hunden, og det er synd. Men jeg må indrømme at når det er gjort ordentligt, så synes jeg faktisk at det giver hundene mere karakter i ansigtet (og det er ikke for at de skal se farligere ud, eller at noget i den stil). Men det er jo et spørgsmål om individuel smag............

    Mht. at folk gør det selv med en køkkensaks eller noget i den stil, ja så er det jo kun folk der er syge hovedet der gør det, og ikke normale hundeejere som os. Deter jo folk der har syge hunde i forvejen, som ruger dem til kamp. Der har været en sag for noget tid siden om en amstaff, hvor det viste sig at være løgn og latin, det med at de var klippet med en køkkensaks.........

    Hov det blev vidst lidt langt..........håber i overlever.

    Cilla


  • #11   3. dec 2004 Jeg ved godt at man ikke kupere øre på jagthunde her hjemme mere........det er bar den gamle kopi af det jeg skrev.......

    Cilla


  • #12   3. dec 2004 (link fjernet)

    Her er linket til den foregående debat......


  • #13   3. dec 2004 Hej Cilla.
    Hvilke jagthunde racer tænker du på når du skriver nogle af dem får kuperet ører`
    Jeg har stående hunde (gruppe 7) og der er ingen af de der har "haft ørerne i mskinen" :o))

    Noget som jeg måske er tilbøjlig til at sige er MEGET mere smertefuldt for hunde er når den øretatoveres! Så skal jeg lige hilse og sige der bliver råbt op fra de fleste.
    Hvorfor så jeg ikke får dem chippet? Det er såmænd fordi jeg så ikke kan stille på nogen prøver eller udstillinger i Tyskland i Weimaraner Klubben.
    Pest eller kolera? Tja -


  • #14   3. dec 2004 Karin H

    Så skulle du se når han slår en prut med lyd(som regel er der suserer ;o)
    Han vender sig forskrækket rundt og nogen gange begynder han at gø og løber ud til døren.

    Det kan godt være min hund ikke er klog men den dejligste på denne jord det er han.

    Mht kuperede ører synes jeg så de får et mere mildt udseende når de ikke er kuperede og det kan jeg godt lide. Boxeren kan se barsk nok ud i forvejen. Og det er jo lidt synd, når det er sådanne milde hunde.

    Jeg har fået boxer efter man holdt op med at kupere og er glad for man ikke gør det i dag. Men kan godt høre på dem der er vant til dem uden haler har svært ved at vænne sig til halen. Derfor er der nogen der henter deres boxere i udlandet. Men det er nu ikke mange.

    Laila



  • #15   3. dec 2004 Hej Karin...

    Der er bare nogen af de forskellige jagthunde/vagthunde/hyrdehunde i Royal Canin Dog Encyclopedia der har haft ørene i maskine........*ss*

    Men det er jo selvfølgelig heller ikke efter dansk standart.....*g*

    Men ret vil jeg sgu have........*gg*

    Cilla


  • Helle (
    Helle ( Tilmeldt:
    maj 2004

    Følger: 1 Emner: 29 Svar: 77
    #16   3. dec 2004 vi har kun haft to hunde uden hale, en boxer og en rottweiler, men de boxer blandinger vi har haft i familien der er der to af dem som måtte have kuperet halen af som 5 årige pga koldbrand fordi de slog halen ind i alt og en anden endte med at måtte aflives pga sår på halen, men det er svært at bedømme, for vores rottweilere gjorde aldrig sådan noget, men de har så også en anden pels og en mere tyk hale end en boxer.

  • #17   3. dec 2004 Hej Leila. Ja jeg har jo ikke kunne lide at spørge dig om "Boxer luften i maven syndromet" For en halv million år siden havde en veninde til mig sådan en fætter - og han sov såmænd meget af tiden men vi vidste af bitter erfaring at når han rejste sig var det med hendblik på at passere os og samtidig slippe en "snickers" - OG i guder hvor det stank! Den ame hund turde dårligt rejese sig for hvergang an gjorde det for vi rundt og lukkede op for alle vinduer og døre.
    Forklaringen den gang var fordi han havde underbid og derved fik luft med ned når han spiste.
    Så jeg kan godt prale med at jeg kender selskabet! :o))


  • #18   3. dec 2004 ja ja en boxerprut er noget helt specielt. Og jeg ville lyve hvis jeg sagde de ikke prutter meget. Og sikke nogle.

    Tror ikke det har noget med underbidet at gøre - men er da ikke sikker. Vi har lige skiftet foder og det har hjulpet. Gizmo har derimod en lidt følsom mave. Men tror nu ikke det er generelt for boxere.

    Laila


  • #19   3. dec 2004 Okay - de kan bare godt lide at hygge omkring en?
    Det er helt iorden med mig! *LOOL*


  • #20   3. dec 2004 Og tro ikke en Weimi ikke også kan indhylde stuerne i gyllestank. Pludslig er alle mand forsvundet og så ligger der 3 ensomme r..huller tilbage og glor.

  • #21   3. dec 2004 Det er rigtigt at ulve ikke har hænge øre, men det har faktisk ikke noget med hunde at gøre, eftersom man jo for længst har fundet ud af, at hunde IKKE nedstammer fra ulvene - hunde har altid været en selvstændig art, ligesom ræven.

    Der findes mange menneske skabte hunderacer, med hængeører, men der findes bestemt også "natur hunde" med hængeører - se bare på salukien - det er IKKE en menneskeskabt race, og den har hængeører.

    Hvis man godt kan lide hunde med stritører, hvorfor så ikke vælge en race, der har stritører fra starten?

    Jeg synes faktisk ikke at det er ok, at man klipper hunden i facon, udelukkende af kosmetiske årsager - jeg synes at det er usmageligt.



  • #22   3. dec 2004 Hej Eva - kan forstå du ved en masse om kuperede hunde.
    Hvornår kuperer man ørerne - hvad alder/uge?
    Jeg har set på Emma´s side hendes hund Blanding Stasy har vist først fået dem kuperet i en MEGER sen alder for nu er jeg jo blevet helt bange for at bruge ordet F... -


  • #23   3. dec 2004 Der skal selvfølgelig stå MEGET - og jeg tvivler på at det er samme hund på billederne.
    Men jeg vil meget gerne vide noget om ørerne. har jo selv kuperede haler herhjemme


  • #24   3. dec 2004 Hej Eva

    Jeg har da ikke gjort andet end at give udtryk for mine egne meninger, jeg har da på intet tidspunkt udtalt mig om dine meninger.

    Når man debaterer, så argumenterer man for sine meninger, uden at fordømme den andens mening - pointen med en debat, er jo netop at parterne udtrykker deres mening om emnet, IKKE om hinanden.

    Mht. de grønlandske slædehunde, så er det jo faktisk en ulv og ikke en hund det er også derfor de ikke kan gø, men hyler i stedet ligesom ulve.- jeg er godt klar over, at den bliver betragtet som en hunderace, men de opstod jo, fordi eskimoerne tæmmede arktiske ulve - arktiske ulve er en underart af ulve.


    Jeg synes faktisk at Pharaoh Hound er en MEGET mere gratiøs og majistætisk, og det er jo faktisk en vaskeægte kongerace - og så har den ovenikøbet stritører fra naturens side ( og så er det faktisk en race, der er opstået naturligt - altså IKKE menneske skabt)


  • #25   4. dec 2004 Hej Eva - ja den hund på Emmas side er da vist en blanding og ser ud for mig som om den er kuperet - så ...
    men den er måske fra et andet land - Polen - maybe - de må jo kupere ører så vidt jeg ved.
    og det med dine indlæg kommer i store doser - jeg troede det var fordi du ville slå dine mening fast! *LOOOL*


  • #26   6. dec 2004 Okay, så blev jeg det klogere. Tak for det Mette!
    Der er jo også en kat der fødes uden hale. jeg mener at kunne huske at den kommer fra Maine.
    men det ved katteejerene nok?


  • #27   6. dec 2004 Hej Anelise

    Nu må du ikke tage det ilde op, men du skulle måske overveje at læse et par hundebøger eller to, for du aner tilsyneladende overhovet ikke hvad du taler om... At hunden ikke stammer fra ulven.... *LOOOL*... Det er da det sjoveste jeg længe har hørt... Der tager du godt nok fejl...
    HVIS du stadig mener at du har ret, så ville jeg sætte meget stor pris på at du evt. kunne underbygge dit postulat, med et par bog titler/links/artikler ect. ect. For så tror jeg at der var en hel del der kunne "lære" noget absolut nyt ;o)

    Hvor har du i øvrigt fået den idé at en grønlænderhund ikke kan gø?.... En Dingo kan ikke gø, det er en af de få "hunde"-racer der ikke kan, men en grønlænder hund, kan skam sagtens gø.... I øvrigt så kan jeg da også oplyse dig om at der findes adskillige ulv/schæfer hybrider, også i DK... Men Schæferen er måske heller ikke en hund? *GG*

    PS: En Pharao Hound er OGSÅ menneskeskabt, ligesom ALLE andre racer... Du skal ikke tro på alt hvad folk prøver at bilde dig ind... *GG*

    -BUGGI-


  • #28   6. dec 2004 Pssst... Eva

    Man kuperer altså blandinger, det afhænger bare af hvad de skal bruges til, fx så er Bandogs jo blandinger, og de kuperes da flittigt...Men det ved du sq da godt, jeg elsker bare at fortælle dig nå du laver fejl... ;o) ;o) ;o)

    Klap Droningen og Prinsessen fra mig :o)

    -Buggi-


  • #29   6. dec 2004 hej Buggi

    Vis dog lidt respekt, du kan da ikke tillade dig, at latterlig gøre mig på den måde - Du undervurderer mig - jeg har netop læst MEGET om hunde - det er netop derfra jeg ved at hunde højst sansynligt IKKE stammer fra ulven - det er sandt at tamhunde mange steder i verden har parret sig med ulven, og at der via disse parringer er opstået forskellige hunderacer, men det er ikke ikke ulven der er stamfader til den oprindelige hund.

    Her er et par af mine kilder:

    Robert M Mengel: A Study of Dog -coyete Hybrids and Implications Concerning Hybridization i canis

    Janice Koler - Mortznick: The Primitive and Aboriginal Dog Society.

    Lehr Brisbin ( kan ikke huske titlen på bogen, men jeg leder efter den, og skriver den lige så snart jeg har gravet bogen frem smiley )

    Mht. de grønlandske slædehunde, så har jeg oplysningerne flere steder fra - her er et af stederne:

    Thomas Althaus: Nordische hunde 1

    Han skriver bland andet i sin bog, at man skal skelne mellem nordiske hunde racer, og raceløse nordiske hunde i naturtilstand. Ifølge denne er de grøndlandske slædehunde på Grøndland raceløse og befinder sig i naturtilstand, mens grønlandshunden er en nordisk hunderace. Det, der ligger i denne skelen er, at de grønlandske slædehunde bliver opdrættet efter ren brugsudvælgelse, uden brug af racestandart og stambøger.

    Og jo, jeg har skam ret i, at grønlandske slædehunde PÅ Grøndland IKKE kan gø.


    ( måske skulle du læse et par hundebøger, for noget tyder da på, at du ikke er helt up to date ;-P


  • #30   6. dec 2004 Jeg så faktisk en udsendelse for ikke så længe side om hundenes oprindelse og der tog de også fat i den debat Anelise berører her. At undene oprindelig havde hyæner som forfædre. Rent geologisk kan det være indlysende og ikke så svært at forstå da vi havde istiden meget seneren end hundens oprindelses år.
    Men sådan havde jeg heller aldrig tænkt på evolutionen før.
    Og jeg kan ikke dokumentere noget - da det var i tv jeg så og hørte det er dette bare ment som en kommentar.

    mvh K


  • #31   6. dec 2004 Rent genetisk har molosgruppen og bla Shar Pei den største genpujle og fx shæferen den mindste - det er da noget at tænke over ikke?

  • #32   7. dec 2004 Hej Anelise

    Ok, jeg var måske en anelse skarp, beklager..
    Men jeg må indrømme at jeg finder det urkomisk at du lodret påstår, at hunden ikke er i familie med ulven, specielt når du til Eva skriver.... "eftersom man jo for længst har fundet ud af, at hunde IKKE nedstammer fra ulvene"...
    Du får det jo netop selv til at lyde som om at man da må være godt dum, hvis ikke man ved DET....
    Nu har jeg desværre ikke læst de pågældende bøger du nævner, men jeg læste fx en lang amerikansk artikel omkring, det som Karin H beskriver, med at fx Shar pei har en større Gen pulje fra Ulven end fx Schæferen, men dog havde de alle en hvis genpulje, fra ULVEN...
    Se det er fakta, ikke spekulationer, om hvorvidt istider og geografiske finurligheder har haft den ene eller anden indflydelse!
    Der er ikke mig bekendt nogen form for facts, der understøtter "din" teori, og her tænker jeg på fx. DNA osv. Mens der er masser af uomtvistelige beviser på at det er ulven der er stamfader til tamhunden som vi kender den i dag. Der skal naturligvis ikke herske nogen tvivl om at der nok er blevet krydset "andet" ind i, gennem tiderne, ellers ville det nok ha været sin sag at få den kæmpe variation som vi ser i dag...

    Mht. Grønlænderhunden/Grønlandsk slædehund, så er det da, pardon my french, det værste vås jeg længe har hørt... Har du nogensinde mødt en Grønlandsk slæde hund??
    Well, jeg har, og jeg har skam også hørt dem gø, Men som du skriver så er det i grønland, de ikke kan gø, så det kan da være at dem jeg har mødt har lært det da de kom til Danmark.. *GG* ;o)
    Faktisk så kommer du selv med en del af forklaringen hvorfor de KAN gø, da det er rigtigt at man vælger individerne på deres brugs egenskaber, og derfor sq da er fløjtende ligeglad med om de kan gø eller ej, og derfor er det da naturligt at der er blandet "andet" i racen, og derfor også kan gø... I øvrigt så bruger man "stambøger" på hundene, men ikke i den forstand som "vi" gør, men netop for at sikre sig afkommets egenskaber, så avler man på individer med gode egenskaber, og det er selvsagt svært at holde styr på, hvis ikke man gør sig blot de simpleste notater om hundenes stamtræ!
    Én grund til at mange tror at Grøndlænder hunden ikke kan gø, tror jeg, er at den ikke gør ret OFTE, det er meget sjælendt, men den kan skam sagtens, til gengæld hyler den ofte, og det tror jeg der er mange der opfatter som at "så kan den nok ikke gø"... Wrong...

    Suma sumarum, jeg vil til hver en tid give dig en 4 siders uforbeholden undskyldning, den dag du uomtvisteligt og endegyldigt kan bevise, med klare facts, at tamhunden, som den vi kender, i den civiliserede verden, IKKE stammer fra ulven... Ikke teorier, ammestuesnak og "jeg tror jorden er flad floskler"...
    Indtil da vil jeg forbeholde mig retten til at mene at det er fis i en hornlygte, og "Nu skriver jeg en bog med mærkelige teorier, og så kalder jeg mig ekspert"- ævl, som nemt kan modbevises!


    -BUGGI-


  • #33   7. dec 2004 Og så skrev jeg hamrende forkert - det var ikke hyænen men Sjakalen. Sorry.
    Ja - hvem kom først - hønen eller ægget?


  • #34   7. dec 2004 Buggi

    Din tone er sørme ikke ret pæn - hvorfor?

    Det at ulven skulle være stamfader til tamhunden, det er faktisk også kun en teori, men det er du måske klar over?? ( lyder ikke helt sådan)

    Sjakalen og hunden tilhører ikke samme art - de 2 arter parrer sig heller frivilligt i naturen - man kan godt parre de 2 arter, men afkommet er ufrugtbart - hvilket er beviset på, at det er 2 forskellige arter, og derfor kan sjakalen umuligt være stamfader til hunden.

    Jeg går udfra at du er klar over, at man faktisk IKKE kan fastslå at ulven er stamfader til hunden, og hvis den er stamfader til hunden, så er det en uddød og hidtil ukendt ulvetype som er stamfader. Der er jo efterhånden mange forskere, der har punkteret "ulve-teorierne"

    Det virker lidt som om vi ikke taler om det samme - det er rigtigt, at der findes mange ulve/hunde hybrider, MEN det har jo altså INTET med hundens oprindelse at gøre, og det er hundens oprindelse jeg taler om.

    Jeg synes også at du glemmer hvem der har sagt/ skrevet hvad - jeg har da på intet tidspunkt talt hverken om istid, geografi eller spekulationer. Faktisk så kan jeg ikke se, at du selv har noget som understøtter din påstand....

    Du bad om fakta, og det fik du jo faktisk - Janice Koler - Mortznick og Robert M Mengel er ikke forfattere, de er forskere, og det er raporter af deres undersøgelser jeg har læst. Det jeg skriver er da ikke noget jeg finder på, og det er da heller ikke min egen teori, det er veldokumenterede undersøgelser.

    Janice Koler - Mortznick har blandt andet fastslået, at dingoen er en selvstændig art - man troede jo ellers, at det var efterkommere af nybyggernes hunde, men det er altså ikke tilfældet.

    Jeg synes at du er ualmindelig respektløs, du kan da ikke tillade dig at tale ned til mig på den måde. Jeg synes faktisk at det virker som om jeg har læst mere om emnet end du........

    Hvis du selv har lyst til at læse om emnet, så skal jeg gerne hjælpe dig, med at finde materialet, men jeg gider ikke at diskutere med dig.



  • #35   8. dec 2004 Anelise:
    Jeg er heller ikke en pind sikker på hvad det var jeg hørte i TV det er ret længe siden - men det jeg hæftede mig ved var at de sagde at hunden, ikke som man altid havde formodet stammede fra ulven, men fra dette dyr jeg absolut ikke kan huske nu. Og det kan have været vildhunden?
    Men hvad med vildhunden i Afrika? Hvor eller hvad tilhører den? Og er den så i den genpujle man kender fra hunden?


  • #36   8. dec 2004 til Karin

    Der var en gang man troede, at nogle hunderacer stammede fra sjakalen og andre fra ulven - feks. troede man at bla. puddelen stammede fra sjakalen, men gennem forsøg med at parre puddler med guldsjakaler fandt man ud af, at de på ingen måde kan tilhøre samme art, da de for det første ikke ville parre sig frivilligt og det afkom der kom ud af parringerne var ufrugtbare.

    Det er rigtigt, at hunde og ulve ligner hinanden meget genetisk, men det beviser jo desværre ikke så meget - se bare på mennesket og grisen - genetisk ligner mennesket og grisen hinanden MEGET, faktisk så meget, at man kan transplantere et svinehjerte over i en menneske krop, men mennesket og grisen tilhører jo på ingen måde samme art, og har på ingen måde samme stamfader.

    Nye undersøgelser viser, at hunden er en selvstændig art.


  • #37   8. dec 2004 Oki, det er interessandt!
    Det vil jeg lære noget mere om.
    De bøger du nævner - er de fra Biblioteket eller?


  • #38   8. dec 2004 Det er ikke bøger alle sammen , nogle af dem er raporter over undersøgelser, nej jeg har ikke fundet dem på biblioteket, men det kan da godt være at de findes på biblioteket - nogle af dem er skrevet på engelsk, og der er også nogle stykker på tysk, hvis det har interresse, så skal jeg gerne grave flere frem, men du må selv se om du kan finde dem på nettet - jeg tror nok, at jeg har adressen på Janice Koler - Mortznick's hjemmeside, skal lige bruge 4 - 5 min på at finde den øjeblik.

  • #39   8. dec 2004 fandt lige nogle papirer, som er skrevet af: Laurie Corbett

    Ifølge Laurie Corbett (“The dingo in Australia and Asia”) Canis lupus pallipes og Canis lupus arabs. Dingoer eropstået i Asien, og de ældste dingoagtige fossiler, som er datere ttil 5.500 f.Kr., er fundet i Nordøstthailand. Det er ifølge LaurieCorbett fra dingoer, at vore dages tamhunde nedstammer.Sammen med menneskene bevægede dingoerne, eller som Lehr
    Brisbin betegner dem “ primitive long-term pariah dog”, sigfra Østasien vestover til Afrika og sydøstover gennem Java,Australien, Ny Guinea og gennem det sydlige Stillehav nord-over gennem Korea, Japan, Sibirien og ind i Nord- og Sydamerika.Således fik dingoerne en verdensomspændende udbredelse .Foreksempel i Afrika er dingoen repræseteret ved basenji, på Ny Guinea ved New Guinea singing dog, I Nordamerika ved Carolina dog, i Malaysia ved Telemian dog og i Japan ved shiba-erne. Dingoen i Australien og New Guinea singing dog regnes for at være de eneste nulevende ægte primitive hunde, idet debefinder sig på et tidligt stadium af domestications-processen eller i det mindste er stoppet på et stadium i domestications-processen. Desuden har de så vidt vides aldrig været genstandfor udvalgsavl. De er som levende fossiler.


    Nå jeg kigger lige videre efter den hjemmeside adresse


  • #40   8. dec 2004 Ved du så også hvor langt man har dateret uvlen tilbage?

  • #41   8. dec 2004 så fandt jeg linket - jeg tror bare, at man skal være medlem, for at kunne læse artiklerne

    www.canineworld.com


  • #42   8. dec 2004 hmm - nej, men jeg kan slå det op - øjeblik igen, igen ;-P

  • #43   8. dec 2004 jeg har faktisk ikke et sted, hvor det står, men det kan man svaret kan vel findes på biblioteket vil jeg tro.

  • #44   8. dec 2004 Hej Anelise
    Tusind tak for svarene - det vil jeg gøre mere i.
    Syntes det er sk... spændende!
    Mvh karin


  • #45   8. dec 2004 ja, jeg synes jo selv, at det er ret spændende.

  • #46   9. dec 2004 Og havd med Roger Abrantes?
    Hvad skal han eve af fremover? *LOOOL*


  • #47   9. dec 2004 leve -ups

  • #48   9. dec 2004 Lol - vi må håbe at han ikke dør af sult ;-P

Kommentér på:
Farlig debat

Annonce