1.558 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 76 Svar

Så skete det igen igen Så skete det igen igen

Fireårig pige bidt af kamphund.
Selv om den var i snor, gik en 30 kilo tung kamphund pludseligt amok og bed en fireårig pige i armen.

En stille aftentur gennem det indre Slagelse endte i barnegråd og hundeglam, da en far gik tur med sin fireårige datter i går aftes.

To unge mænd kom gående imod dem med en kamphund i snor. Men netop som de fire personer passerede hinanden, sprang hunden op ad pigen og bed sig fast i hendes underarm. Det lykkedes pigen at rive armen til sig, og den unge mand, der gik med hunden, valgte først at løbe fra stedet.

Pigens far fik ham dog overtalt til at blive på stedet, oplyser Sydsjællands og Lolland-Falster Politi, der nu har taget hunden i forvaring. Der var tale om en 30 kilo tung staffordshire bull terrier, der ikke var øremærket og registreret i dyreregistret. Den unge mand har forklaret, at han ikke er hundens ejer, men blot passede den.
Taget fra EB hjemmeside.

Hvad fanden er det lige der sker????? Først løber idioten fra stedet...dernæst er det pludselig ikke hans hund........og den er ikke mærket.
Håber fandme ikke den kommer tilbage til ejeren, som også bør fratages retten til omgang med dyr. Folk er så ligeglade, den er sikkert heller ikke forsikret, så nu står den stakkels familie selv med problemet hvis hun får varig mén. Som jeg har skrevet andensteds, så er de synd, at de få idioter som ejeren af f.eks. denne hund ødelægger det for de seriøse. Desværre er den stakkels race jo blevet potensforlænger for en masse små fortabte sølle skvat.
Jeg bliver så satans sur når det går ud over uskyldige, og især børn. Min søn blev da han var 4 år bidt af en carain terrier på et DKK skue, selv om den var i snor. Den sprang uprovokeret på ham da han kom gående forbi ca 1,5 m. væk. Jeg klagede med det samme til skuelederen som så det, senere til DKK og Dansk terrier klub, men der skete ikke andet, end at den skulle være i bur på fremtidige udstillinger. De blev ikke engang sendt hjem den pågældende dag. Jeg var dengang grøn i at gå på udstilling, men kan love for skete det i dag, ja så gik jeg ikke så stille med dørene som dengang. Ved ikke om den stadig bruges i avl, men de ville under ingen omstændigheder lade den aflive.
Hvis nogen skulle være intresseret i hvad den hedder, kan de blot sende en personlig besked, så skal jeg nok svare. Er ikke sikker på at jeg må skrive det her, selv om jeg ikke mener det bør holdes hemligt. og jeg vil hellere end gerne udlevere det satans kræ. Nu snart 2 år efter, og en del konsultationer ved børne psykolog. er han ved at kunne ongåes hunde igen, men helst ikke små hunde. Det er jo bare ligesom lidt problematisk når man selv har 3 hunde og driver en lille hundepension, ikk.
Vil til hver en tid sige, at bider min hund umotiveret er der kun en vej, det er den tunge vej til dyrlægen for at sige farvel. Uanset hvor sød og dejlig den er, så vil jeg ikke kunne forsvare at have en hund som bider umotiveret. Det er noget andet hvis den bliver mishandlet eller slået og så bider i forsvar. Men ikke ved uprovokeret angreb, der er ingen undskyldning i min verden.

Så fik jeg luft, håber det går den lille pige godt.

/Henrik Krejberg Rasmussen

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rens Terrasse+ olie 7.000 kr.
  • Se på strøm til komfur - flytte ledning til ny gruppe? 2.000 kr.
  • Fejl på opvaskemaskine 870 kr.
  • Spørgsmål 400 kr.
  • Elektriker 850 kr.
  • Haveloungesæt, fod er knækket 1.526 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Så skete det igen igen
  • #1   20. jul 2008 Det står bare den ikke er øremærket.. det SKAL den ikke være, den må gerne "bare" være chippet eller tatoveret i lysken..

og det er godt nok noget at en stor staffordshire bull terrier hvis den vejer 30 kg :S

Vægt for hanner: 13-17 kg (28-38 Ibs),
    Vægt for tæver: 11-15 kg (24-34 Ibs).

taget inde fra sbt danmarks side..

• #2   20. jul 2008 det er da klart den angriber hvis det er en kamphund, det er det den er opdraget til.
    Heldigvis er min terrier, opdraget til at være familie hund smiley smiley

• #3   20. jul 2008 altså, sikke da en forfærdelig historie... ingen tvivl om det, stakkel barn, og far, de har da fået deres live chok.... og hvad fanden sker der for idioten at han ikke tager ansvar...
    men, dog har jeg ikke en kamphund, men syns alligevel at jeg vil påpege at ikke alle kamphunde er trænet til at angribe, de fleste gange hvor en kamphund angriber, skyldes at ejeren ikke har sat sig ind i hvilken hund det egentlig er han/hun har, og ikke har trænet den ordentligt... kamphunde kan være lige så søde som andre hunde med den rigtige opdragelse og træning... så faktisk er dette uheld ejerens skyld!!
    -dermed dog ikke sagt at der ikke er agrasive hunde i verdenen, for det er der selvfølgelig også, men tit skyldes det dårlig opdragelse...

• #4   20. jul 2008 Det er da klart den ik er mærket, hvis det er en der bliver trænet til kamp. Så har politiet aldrig en jordisk chance for at fange dem der ejer den, så smart nok af dem. Og jeg har ik noget tilovers for folk der ik mærker deres hund.

Men stakkels barn, håber ikke barnet for varrige mén.

• #5   20. jul 2008 Der er mange ting, der lyder lidt underlig ved den historie.
    Ingen tvivl om, at pigen er blevet bidt, og ejeren har opført sig som en klaphat. Men en staff på 30 kg...? Den var hverken i dansk hunderegister, eller registret med chip eller tattoo. Tror nu det er større chance for, at det er en blandingshund af tvivlsom oprindelse.
    En anden ting er, at pigen kom på skade stuen, og her blev der konstateret, at hun havde blå og sorte mærker på armen. Hvis den virkelig var gået amok, som EB skriver, så var hun altså komet meget mere til skade. Der stod også, at pigen rev armen til sig, da hun blev bidt.
    Hvis hunden virkelig bed til, så ville en 4 årig pige ikke kunne trække armen til sig. Det lugter langt væk af sentation jounalistik.
    Dette skal ikke ses som et forsvar af staffén eller af kamphunde generelt.
    Der må være noget i vejen med den hund, siden den bed. Selvom den måske har været trænet til "kamp", så har det heller ikke noget at gøre med, at den bed pigen. En hund der er trænet til kamp, har rettet sine aggresioner mod andre hunde, og ikke mod mennesker.

• #6   20. jul 2008 Ja det er nogen forfærdelige historier med alle de sølle hunde der bider. Sølle hunde siger jeg fordi en hund ikke bider uden grund. Det er ALTID menneskers fejl. Hunden er simpelthen opdraget forkert, eller haft ubehagelige oplevelser i sit liv, som gør at den reagerer som den gør. Husk på, en angst hund er den farligste hund.
    "Fejlen" Ved de kamphunde racer er, at de ikke advarer, og pludselig bare er tændt. Det kan være den sødeste hund derhjemme, men en kamphund har nu engang de drifter en kamp hund har, uanset hvilken ejer den har.
    At mærke en hund er lovpligtigt i DK, kun derfor er min hund mærket. Hvilket i mine øjne er dyrplageri. Vi mennesker har så travlt med at have kontrol over alt, så vores køer, grise og får render rundt med store generende plastik dimser i ørene, som er en pine at få sat i. vores hunde og heste skal gå med chip i kroppen, som kan vandre og faktisk gøre skade. Fremmedlegemer i kroppen har altid risici for at gøre skade, og tatoveringer som det foregår på hund og kat, ja det er altså også meget smertefuldt.
    Hvis min hund bider et menneske en dag vil han bestemt ikke blive aflivet. Han har haft et frygteligt liv med 11 forskellige hjem. Jeg kan godt forstå hvis han hader mennesker. Jeg har hørt en historie om en labrador der bed familiens barn. Faderen kørte resolut ud og fik hunden aflivet. Dyrlægen fandt 6 tegnestifter i hovedet på hunden! Tænk at den sølle hund først bed da den 6. tegnestift blev sat i.....
    Folk skal styre deres hund, hvis de ved den kan finde på at springe op af andre mennesker, så skal de jo ikke give den mulighed for at gøre det, og folk skal styre deres børn, så de ikke bare løber lige over til fremmede hunde og griber dem om halsen.
    En aggressiv hund skal selvfølgelig ikke bruges til avl, sikke gener den kan videreføre!!!!!
    Bare lige min mening

• #7   20. jul 2008 Jeg må indrømme, at jeg bliver langt mere provokeret af sådan en gang vrøvl end historien i sig selv.

Henrik - det er altså på sin plads at froholde sig en smule kritisk til dét, man læser. Og ja, der har været rigtig mange episoder med skambid, og medierne har selvfølgelig haft enorm fokus på de muskelhunde, som du så snævertsynet kalder kamphunde. Det er rigtig ærgerligt, men en kombination af tidligere episoder og det du beretter om fra en hundeudstilling, det berettiger et fravælg af de facts som modsiger artiklens alvorlighed.

1. En hund bider sjældent umotiveret - mange er ofte ikke i stand til at aflæse hundene, jævnfør bogen Hundeparlør", som er ganske forståelig for enhver.

2. En 4 årig "fravrister" sig sin arm - fysisk umuligt med det kæbeparti, som netop dé racer, du bhentyder har.

3. En staffordshire bullterrier på 30 kg? Come on, det har, som flere også har antydet, formentlig været en blanding, hvor man har set størst mediedækning ved at kalde for staffordshire bullterrier.

4. Ellers måske bare en kraftig overdrivelse, for at historien lyder voldsommere?

5. Blå mærker efter en hund umotiveret gik amok - vær nu lige lidt realistisk.

Jeg er enig i at rigtig mange, alt for mange, slet ikke har den kontrol over deres hunde, som de bør, men det retfærdiggør i mine øjne altså ikke at man bliver ved med at tilsvine enkelte racer på så lavt et niveau.

Og til dig selv Henrik; et barn med traume og hundepension - hm!

/ Louise

• #8   20. jul 2008 Det er også derfor der altid ska være opsyn med børn og hunde når de er sammen.
    For det er de mærkligste ting børn kan finde på.

• #9   20. jul 2008 Diana J : Hvis din hund har haft 11 hjem, og du ved<at den er ganske tydeligt mærket af det - og du allerede nu siger, at din hund ikke skulle aflives, hvis den skambed et andet menneske, så vil jeg kalde dig dybt uansvarlig.

Jeg husker tydeligt en episode, som også medierne havde dækket. Jeg mener, det var i Tyskland. En rottweiler havde pludseligt skambidt et lille barn fra en barnevogn. Opdrætteren tod konsekvensen og aflivede 8 hunde, som alle var blodbeslægtet. Jeg har dyb respekt for den opdrætter - endelig én, som tager ansvar for sit avlsarbejde og indser de katastrofale følger.

Hvis vores hund umotiveret bider (og igen : det er virkelig sjældent at bid sker umotiveret - ejerne aflæser ikke deres hunde godtnok), så atger vi ansvaret og får hende aflivet. Det er ens pligt!

• #10   20. jul 2008 Nu må i da tage jer sammen..

Vælger man at slæbe sin hund rundt i byen,skal den ikke lave udfald mod nogen som helst,hverken børn,voksne eller andre hunde..

Havde det været min knægt på 4 år der var blevet hugget i armen,i det vi passerer en hund,ja så var jeg blevet lettere hjernedød..

At det så endnu engang er en "muskelhund" kan for fanden da ikke undre nogen.. Fok aner jo ikke hvad de har i hænderne og med kærlighed.. bla bla

De unge knægte bruger dem her i byen,som tilbehør til deres streetwear..

Ja jeg bor I Slagelse og kører rundt der.. Så jeg ser dem og deres hunde dagligt.. Hunde der ikke er en skid styr på !

• #11   20. jul 2008 Stine M : Altså med andre ord : du sluger også alting råt. Hvad med at se en smule kritisk på historien? Intet hænger sammen - men nogle VIL bare have at muskelhundene skal være ansvarlig for stortset ethvert bid.

Intet fjols er i tvivl om at muskelhundene benyttes på meget lavt plan som potensforlængere, men de kan altså ikke gøres ansvarlig for alt.

Så ja, Stine, du har ret : Tag jer sammen!

• #12   20. jul 2008 Stine M.: jeg vil også sige hun ska slet ik snappe, bide osv efter nogle.
    Hvis man har e hund der let bliver stresset, så tager man den da ik med blandt mange mennesker og dyr.

Vores han er blevet sprunget på bagfra, mange gange fra hvalp og det gider han af samme grund da bare slet ik idag. Ik han angriber de andre hunde hvis de gør det, han knurre også får jeg ham væk.

Men den hund der gjorde det den gang han var hvalp, ka han ik sammen med idag. Om det er derfor ved jeg ik.

• #13   20. jul 2008 Stine : Nu ser jeg tilfældigvis at du har rottweiler. Du skal se min arm - jeg har to meget tydelige ar efter tandsættet fra en rottweiler. Endvidere har samme (familie)hund skambidt en mindre pige mm ; og der er faktisk en del bid fra rottweilere. Den her hund lever stadig - men kom tilbage til opdrætter. Wauw - sikke en ansvar den opdrætter tog (dyb, dyb, dyyyb ironi).

• #14   20. jul 2008 Louise.. nej jeg sluger ikke alt råt.. Men for mig er det nok at hunden,laver det udfald og jeg er ikke forbavset over kategorien af hund..
    Vi ser det, gang på gang..

Om pigen er blevet flået,er ligegyldigt.. Hunden laver udfald på gaden.. Det er en ung knægt der har skidtet..

Det bekræfter endnu engang at tåberne,ødelægger det for de seriøse og jeg blir rasende,over de vatpikke,der ikke kan styre en deres hund..

• #15   20. jul 2008 Louise.. Jeg er udemærket klar over hvad min race er i stand til..

Det behøves du ikke fortælle mig !

Jeg ved osse,at min race har været møllen igennem..

• #16   20. jul 2008 da jeg hørte det i nyhederne ( radioen) var det en bullterrier.. den bed sig fast i hendes arm, men hun kom til skade da de trak pigens arm væk...
    I følge radioen, gik både far og datter og hundefører + ven stille og roligt, da hunden pludselig satte sig i pigens arm, da de passerer...
    politiet skal have fat i ejer og tale med vedkommende inden der sker noget....

Men sørgeligt, sørgeligt... og træls...

• #17   20. jul 2008 og ja, jeg må indrømme, at den står til aflivning, hvis min mening talte nogen steder....
    en hund må som sagt længere oppe i tråden, ikke bare bide ....

• #19   20. jul 2008 Suk -hvorfor skal det nu IGEN diskuteres hvorvidt der skrives kamphund, racenavn eller hvad pokker de nu skriver.

En 4-årig pige er blevet bidt af en hund. Tragisk og jeg håber hun er/bliver ok.

• #20   20. jul 2008 der er jo masser a hundebid hvert eneste år men det er da godt nok sjovt at det kun er muskelhunderacerne man hører historierne om!?

man hører ik om naboens labrador eller golden retriver der bider det er kun muskelhundenes bidhistorier der kommerop det er da os pudsigt hva eller er det bar mig der syntes det?...

• #21   20. jul 2008 Lasse -hold nu op med at fyre den slags af... I år har der været historie om en schæfer der sprang over hegnet til en børnehave og jagtede børnene.
    Der er flere, men self ikke så hyppigt.

Og er det ikke osse hamrende ligegyldigt hvad historier der skrives udover kamp/muskelhunde?
    Faktum er at de muskelhunde der er skrevet om HAR bidt (eller hvad der nu skrives om dem). At x antal andre hunde osse har gjort det er jo sagen uvedkommende.

Hunden i artiklen HAR lavet udfald mod et barn, og uanset hvad man kan hitte på af undskyldninger, så er det IKKE i orden, og at ejeren så prøver at stikke af gø det jo slet ikke bedre

Man kan da ikke forsvare muskelhunde med "jamen andre racer bider osse" -ja det er flot. Men nu vare det o altså lige jeres race(r) der gjorde i dette tilfælde.

Flere her i tråden argumenterer "jamen hvis den var trænet til kamp" -ja undskyld, men hvor pokker kommer det fra? JEG kan ikke se der så meget som er mistanke om om den er trænet til kamp...

• #23   20. jul 2008

Christ altså!!!!!! Uanset om hunden har bidt hårdt eller kun lavet et par blå mærker, er sgu da historien underordnet.. Bare det at den gør det! Uanset hvilken race der er tale om , skal hunden fandme aflives, efter min mening! En hund der bider fra sig sig uden grund, er i mine øjne en tikkende bombe!

• #24   20. jul 2008 Ulven -det er jo hamrende ligegyldigt og jeg kan ikke forstå hvorfor DEN del af debatten er nødvendigt at bringe op.
    Jo MÅSKE har pigen gjort et eller andet der i hundens øjne betragtes som forkert da de passerede hunden.

Men udfaldet er sket idet de to passerer hinanden. Hunden i snor, og pigen med sin far. Det giver altså ikke tid nok til at pige kan have gjort ret meget ved den hund.

Og uanset HVORFOR denne hund angriber, så er det jo ikke i orden.

Lad os sige at hunden angriber pga angst -gør det den mindre farlig? Nej det gør det ikke...

• #25   20. jul 2008 det er da ik de andre racer der kommer på forsiden a ekstra bladet

• #26   20. jul 2008 Lasse -tjaah. Den schæfer jeg netop nævnte gjorde jo altså, og jo andre racer er af og til på forsiden osse...

Men har du overvejet at andre racer måske ganske enkelt ikke ligeså ofte laver alvorlige skader?
    Det betyder jo ikke at muskelhunde nødvendigvis er farligere, bare at de har dummere/mere uansvarlige ejere...
    Og NEJ lad nu være at gå amok over den udtalelse, jeg VED godt der osse er ansvarlige muskelhundeejere...

Det sker jo af og til at en hund af gud ved hvilken race, laver noget tilsvarende. Måske en af grundene til at det ikke ligeså ofte ender på forsiden, er at ejeren af hunden faktisk bliver på stedet i stedet for at forsvinde i en vis fart, som vi jo ofte ser når muskelhunde laver rigtig rav i den?

• #27   20. jul 2008 Åhhh hvor er det bare nemt at gætte hvem i denne tråd som har staffordshire terrier.. Historier som disse må i sgu da ha vænnet jer til, det bliver nok ikke anderledes før de finder en anden hunderace at hakke på og så længe at racen bliver brugt som den gør, ja så slipper i altså ikke for det.

• #28   20. jul 2008 Liselotte & Michael N - ALle muskelhunde er ikke kamphunde.. En hund er ikke en kamphund før den trænnes til og bruges i kamp..

De eneste 2 racer der er blevet dunket som dicideret kamphunderacer er Pitbull og tosa inu, og efter som kamphunde er ulovlige i Danmark er de også ulovlige..

Det du beskriver er muskelhunde, som ikke er ulovlige smiley

• #29   20. jul 2008 Tanja -helt ærligt, synes du ikke det er lidt ligegyldigt hvad folk kalder hundene?

Nogen vælger at sige: hunde oprindeligt avlet til kamp = kamphunde

Andre: kamphunde = hunde der er trænet til kamp.

Ordet muskelhund dækker sådn ca over den første kategori, og er jo osse bare et selv-opfundet ord -så om man kalder dem det ene eller det andet er jo ligemeget... det er samme gruppe der menes.

Skal du være helt penitten, så må du til at kalde din hund terrier istedet. For muskelhund er der i virkeligheden slet ikke nogen gruppe hunde der hedder

• #30   20. jul 2008 Michelle *strid kælling * - Nej jeg syntes egentlig ikke der er ligegyldigt.. ikke når kamphunde er ulovlige..

muskelhund dækker ikke kun over kamphunde, da muskelhund også findes i de små størrelser..

øhm, jeg kan ingen steder se jeg ikke kalder min hund terrier :S I andre sammenhænge kalder jeg den rent faktisk også vagthund, da det er det den er avlet til at være i følge race standarten :S

• #31   20. jul 2008 Lilly -Kamphund er for MIG en hund der oprindeligt er opdrættet til kamp = ikke nødvendigvis en der trænes til det...

SÅ jeg kalder de hunde kamphunde alt det jeg vil, og jeg KAN ikke forstå hvorfor I tager sådan på vej over det. HVorfor alt det ordkløveri.

Vi kan være praktisk talt enige i en sag, men hvis en eller anden lige skriver kamphund så bryder helvede løs.
    Er det ikke lidt plat -når nu man reelt er enige, det er blot hvad man vælger at kalde hunden der adskiller?

En amstaff er jo reelt set bare en "udstillingspit"... Jeg ved det er meget forenklet, men den er j sådan set bare en pit avlet i anden retning end den klassiske pit.
    I princippet det samme som højavlsschæfer og brugsschæfer.

Og som sådan er den osse under kamphunde i MIN verden.

• #32   20. jul 2008 til Iben
    Jeg er nok den mest ansvarlige hundeejer der findes, for jeg gør alt for min hund. Han har fået et godt liv selvom han har haft 11 hjem, og han er blevet tryg hos mig, og jeg tror ikke han kan finde på at bide, sørger da også for ikke at sætte ham i en situation hvor han bliver utryg. Vil bare stadig holde fast ved, at hvis jeg havde en hund der bed, så blev den ikke aflivet, da grundene kan være mange. hvis det er pga hunden er syg, ja så skulle der selvfølgeligt gøres noget ved det. Har aldrig haft en hund der bed. Har altid førhen haft en jagtet race, doberman, men de har været små engle, så alt kommer an på hvordan man opdrager sine dyr. Jeg synes da det er vanvid at aflive en hel familie pga en hund har bidt, det kommer jo helt an på hvordan den ene hund er opdraget???? Det kan de andre da ikke gøre for, det er altså ikke altid generne der bestemmer hvordan hunden bliver! Jeg har arbejdet med adfærdsvanskelige heste hele mit liv, og jeg ved hvor mange dyr der er misforstået af uvidende ejere!!!!!

• #33   20. jul 2008 Ovenstående var også til Louise K

• #34   20. jul 2008 Michelle - jamen så er min hund heller ikek kamphund i følge dine øjne, da amstaffen ikke er opdrættet til kamp, men netop opdrætter til "bare" at være vagthund, og man har prøvet på at avle på de ikke aggresive gener..

Og jeg er altså ikke op i det rødefelt, så er ikke faret i flint, jeg bruger bare ikke særlig mange smilyet..

Men min hund er ikke en kamphund, hverken på den ene eller anden måde, så jeg gider ikke bøde for andre vælger at bruge deres hund til noget den slet ikke er oprettet til..

• #35   20. jul 2008 Diana -aflive en hel familie??? hvor dælen kommer det ind i billedet?

Men hvis din hun bed mig så er det meget muligt jeg ville forlange den aflivet?

Kommer self an på omstændighederne. Har jeg drillet den osv, og den så markerer -jamen det er jo et eller andet sted fair nok.

Bider den "ud af den blå luft" og der er tale om bid, ikke markering. Ja s mener jeg det er ret uansvarligt ikke at aflive...
    Uanset hvad hunden har været igennem, bliver den jo ikke mindre farlig når den bider.

Hundender bider aflives jo fordi de er potentielt farlige. Om hunden så er angstbider -jamen det bliver den jo ikke mindre farlig for omgivelserne af

• #36   20. jul 2008 først vil jeg svare louise, jeg skriver jo netop at det er synd for ansvarlige folk med kamp/muskelhunde skal dømmes over sådant et fjols som ejer denne hund og ikke har styr på den, pontensforlænger er nok grunden til han har hunden. Med hensyn til vores egen oplevelse, har vi valgt at den oplevelse vi havde den dag, ikke skulle diktere vores fremtid, og har brugt tid på at arbejde med vores søn, og lært ham at ikke alle små hunde bider. Vi har som familie valgt at vores søn ikke skal leve i frygt for hunde, da hunde i vores verden er en meget stor og livsgivende del af vores hverdag. Han er ved at være tryg ved hunde, også små, men det har krævet meget arbejde at komme sig over chokket. Han havde hele tandsættet fra en carain terrier siddenende i højre hofte, bidt igennem et par shorts. Og nej, han gik ikke til hunden, kom løbende, råbte, flagerede med armene eller andet. Vi har gjort meget ud af at fortælle vores børn om at gå stille og roligt når vi er på udstilling, netop fordi det kan skabe udfald ved råb, skrig løb og andet som kan provokere hunden. Han gik stille og roligt over mod sin mor med øjenkontant til hende da den sprang på ham. Den lå ca 1 m fra ham på jorden i snor ved siden af en stol.
    Lige nu er det kamp/muskelhunde der er fokus på, måske fordi der er så mange brådne kar i visse kredse, som ingen skrubler har, hverken som køber eller opdrætter.
    Golden retrieveren har haft turen i 80ére da de var indavlet fra en side af, schæferen har turen, dobbermann har været der, rottweileren har været der, nu er det så kamp/mukselhunde som der er fokus på. Det ligger måske i at det er blevet en "mode"hund og mange, IKKE alle, men mange der får den og avler på den, ikke aner en skid om hvad de har med at gøre.
    Fakta er, at bider hunde uprovokeret, er det kun en vej, aflivning. Som jeg skrev tidligere er det noget andet hvis den er blevet mishandlet eller provokeret, men et udfald som kommer ud af den blå luft er ikke ok, men det er rigtig hunden har en bevægegrund til at gøre som den gør. Det retfærdigør bare ikke dens handling.
    Men fejlen er jo i 99% af alle disse tilfælde, muskelhund, som familiehund, ca 75 cm oppe af snoren fra halsbåndet, nemlig ejeren.
    Men det er jo nemt at få en hund, også uden du skal stå til ansvar for dens handlinger og mangel på forsikring og registreing. Bare se hvad der bydes hvalpe fra østeuropa, men det er jo ikke kun muskelhunde, men også chiuavava, men problemet er at modehunde kan man tjene penge på, og så er der desværre mennesker som sætter profit højere en etiske forhold og ansvar.
    /Henrik Krejberg Rasmussen

• #37   20. jul 2008 Lilly -jo det er din hund jo sådan set. Din hund er en udstillingspit. Hverken mere eller minde.
    Pitbull blev ikke vlandet med noget eller tilført nyt blod for at skabe amstaffen, så det er sådan set bare to linier af samme hund.

Man har det ved schæfer -udstillings og brugslinier

Man har det ved de belgiske hyrdehunde -samme race, 4 typer

osv

Så din hund er reelt set en pit der blot er avlet efter andre egenskaber end den klassiske pit.

Og derfor tillader jeg mig at omtale den som kamphund når det lige passe mig...

• #38   20. jul 2008 Til Ulven
    Jeg kan kun give dig ret.....

• #39   20. jul 2008 Michelle
    Louise K skrev om en hel slægt der blev aflivet pga en af dem bed.
    Hvis jeg havde en hund jeg vidste kunne være angstbider, så fik den selvfølgelig ikke muligheden for at bide nogen. Det gælder altid om at lytte til sin hund og ikke sætte den i situationer hvor den føler sig utryg. Hvis en hund er bange for børn, så skal den ikke føres lige op og ned af et barn f.eks.
    og stadig vil jeg ikke lade min hund aflive. Hvis jeg havde et barn der gjorde skade på et andet menneske ville jeg heller ikke have han skulle have dødsstraf, og for mig er der ikke forskel.

• #40   20. jul 2008 Til jer med muskel hunde
    Jeg kender til jeres problem, da jeg blev spyttet efter og kaldt alt muligt når jeg gik tur med mine 2 dobere. De var mere fredelige end nogen anden hund, men visse mennesker kan åbenbart ikke se, at det kommer an på hvilke mennesker der har hunden, ikke hvilken race det er. En hård negl køber selvfølgelig ikke en chihuahua eller puddel for at skabe respekt om sig, og derfor får alle disse racer et dårligt ry, og derfor sker der desværre også mange ulykker med dem.

• #41   20. jul 2008 Diana J

hvis din hund bider et andet mennesker, så er det da ikke din beslutning om hunden skal aflives. Fint nok at du ikke sætter din hund i situationer hvor den måske kunne finde på at bide, men hvis nu alligevel at det skulle ske at den bed et mennesker, så skal den jo aflives!

• #42   20. jul 2008 Vil lige tilføje lidt :men hvis nu alligevel at det skulle ske at den bed et menneske, "Uden grund"

• #43   20. jul 2008 Michelle *strid kælling * : Det var mig, der skrev at en opdrætter havde aflivet 8 hunde - hvilket du ville vide, hvis du havde læst indlæggene igennem, men det er jo altid let at springe ind i diskussionen og fyrre noget af?!

Igen - jeg vil ikke forsvare muskelhunde, men jeg kan godtnok blive harm, når man bliver ved at køre rundt i emner, og så netop nu, hvor det ikke virker som om der overhovedet er noget at have det i. Jeg tror, det var en irsk hyrdehund eller rottweiler, der bed den 4-årige. Jeg er faktisk ret sikker.

Stine : Hvis du ved og selv synes det er træls med rottweileren, så er det da utroligt, at du ikke har taget ved lære istedet for bare at nyde at det ikke er din race lige pt.

Og Michelle : hvis du ved, du generer folk ved at kalde det kamphunde, så kald dem dog muskelhunde. Kun fjolser gider tage den samme diskussion op igen og igen og igen.

Og nej - jeg har ikke muskelhund.

Den her historie er stortset ikke-eksisterende, men der sidder et par journalister, som forstår at få folk op at køre = salg!

• #44   20. jul 2008 Diana J : Nu giver jeg absolut intet for "jeg kan redde hele verden". Jeg arbejder også med heste, og har en større flok. Jeg er realistisk, muligvis hård, men retfærdig. Marts 2007 kørte jeg fx en 5 års hoppe til slagtning, selvom jeg havde haft hende 1½ år - hesten var psykisk knækket. Man har sku et ansvar for de dyr, man skaffer sig - og ved dyr, der er knækket og mærket for livet har det altså bedst som stjerner på himlen.

Hvis (nok nærmere et spørgsmål om hvornår) hesten gjorde alvorlig skade på et andet menenske, vlle jeg aldrig kunne tilgive mig selv. Jeg har ansvaret for hesten og følgerne - det samme gælder for hunde.

• #45   20. jul 2008 Diana : Den opdrætter og historien jeg hentyder til var ikke pga. opdragelse. Det var ét af de få tilfælde, hvor en garvet opdrætter vurderede sagens alvor pga. den manglende motivation for hundens handling.

Heldigvis bestemmer du ikke hvorvidt din hund skal aflives - det gør ofrene!

• #46   20. jul 2008 Louise -jeg undskylder da at jeg ikke orkede at læse så lange indlæg uden ophold eller afsnit.
    MINE øjne har svært ved at pløje sig igennem så lange tekster uden afsnit.

Jeg kalder dem hvad jeg lyster. Nogen gange er det muskelhunde, nogen gange kamphunde. Oftest er det et uheld når jg får skrevet kamphund, for nej jeg gider nemlig ikke de diskussioner igen og igen.

Jeg har bare meget svært ved at forstå hvorfor man pinedød SKAL reagerer voldsomt på at en eller anden skriver kamphund, når nu idlægget bærer tydeligt præg af at de altså ikke mener hunde brugt til kamp.

Det samme når man i starte af denne tråd lige skal skrive (og det fortsætter faktisk langt ned i tråden) at "jamen når nu den er trænet til kamp, så tror da pokker den bider".
    Der stod jo altså ikke at den var trænet til kamp. Man havde bare valgt at bruge ordet kmphund, og det SKAL man jo åbenbart misforstå...

Ang artiklen... Måske du skulle huske på at det nok ikke er hundefolk der har skrevet den. Og osse at hunden det drejer sig om nok næppe har været på vægten, og langt fra alle kan vurdere om en hund vejer 20-25 eller 30 kg udfra lige at have set den.
    -derudover fortalte en i går om en sbt MED tavle på 27 kg -så de kan vel ligesom langt de fleste amstaffer, være større end standarden foreskriver.

Min mor har f.eks. en cairn terrier på 1 kg, IKKE fed. Den burde veje 7-8 kg hvis den holdt standarden.

Tag nu artiklen for hvad den er -en artikel om at en hund har bidt et 4-årigt barn og ejeren af hunden forsøgte at stikke af.
    Det i sig selv er tragisk og jeg ser ingen grund til at man hele tiden skal forsvare muskelhunde med "jamen ikke alle muskelhunde gør sådan" -nej det ved vi godt men DEN her gjorde!
    Og "det kune osse have vøret en anden race" -ja det kunne det, men det var det så ikke...

Osv...

• #47   20. jul 2008 *YlliL go Ajnat *

hvor i racestandarden står der amstaffen er avlet til vagthund???

• #48   20. jul 2008 Michelle *strid kælling * - øhm nej, alle hunde er jo heller ikek ulve bare fordi de stammer derfra :S Heller ikke dem der ligger helt op af stadig at være ulv..

Og nej min hund er ikke en pit, hvis den var det havde jeg ikke købt hende, da pitbulls er ulovlige i Danmark..

Reagere voldsomt? Jeg reagere altså ikke voldsomt, sidder og skriver det stille og roligt..

Janne H - ser lige om jeg kan finde der hvor jeg fandt det

• #49   20. jul 2008 Jeg kan ikek finde det sted jeg fandt det, men fandt en anden side om racens historie: (link fjernet)

(jeg leder videre)

• #50   20. jul 2008 her fra amstaffnetwork:

http://www.amstaffnetwork.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=47&Itemid=27

"Oprindeligt blev disse hunde hovedsageligt brugt som farmhunde, hvor de skulle beskytte børn og jorden omkring hjemmet."

altså en vagthund..

• #51   20. jul 2008 Yllil go Ajnat.
    Ikke fordi jeg tror det, men Hvordan kan du være sikker på at der ikke er pit i din hund? Ifølge det link du ligger til hendes mor, så er der er jo ikke nogen stamtavle på hendes mor, så reelt kan der jo være noget lægere ude i familien.

• #52   20. jul 2008 der står familiehund...

• #53   20. jul 2008 Janne H - læs den linie jeg har citeret smiley

og kan en vagthund ikke også være en familiehund?

Henrik Krejberg R - fordi hun har tavle længere bag ud smiley

• #54   20. jul 2008 jamen, amstaffen er ikke avlet til at være vagthund, som du skrev tidligere, og som du iøvrigt skrev stod i racestandarden.

iøvrigt er det du har skrevet om de første racer, ikke om amstaffen, amstaffen kom senere hen

• #55   20. jul 2008 Jeg vil lige få på det rene at en kamphund er en der er trænet til at angribe uanset om det er labrador eller amstaff.

En terrier derimod, er en hund som alle andre, uanset hvilken slags terrier det er smiley

• #56   20. jul 2008 Louise.. undskyld mig.. men hvad er det jeg skal lære ? At min race kan forsage skade og meget..
    At den ikke er for hvem som helst..

At ikke alle rotter er klappekagehunde,men hunde der skal bruges HVER dag..

At rotten i de hænder er en pragtfuld hund..

Skal jeg lære,at holde mine hunde ansvarsfuldt ?

Kan så fortælle dig,Louise,at i de mange år jeg har haft racen,er ikke et menneske blevet bidt eller en anden hund tygget i..

Så hvad skal jeg lære..

At der stadig vælter tåber rundt,med hunde de ikke kan styre,har jeg lært..

Men jeg skal ikke accepterer det !

• #57   20. jul 2008 Nå ja Louise.. Kan så forrsten fortælle dig,at havde racen været min egen,ville min reaktion være den samme..

Der er stadig tåber der har den og ødelægger det for os andre..

Som godt kan ha disse hunde,uden de generer nogen som helst..

• #58   20. jul 2008 Janne H - hvis du læser hvad det står, str der at den først hed stafforshire terrier, og det blev så lavet om til american staffordshire terrier..

Begge link er om amstaff..

• #59   20. jul 2008 jeg har skam læst hvad der står

det du har smidt ind er om de første i 1870, AST kom først i 1936..

• #60   20. jul 2008 Janne - tja det ved jeg ikke om de kan dokumentere, det var bare en side jeg fandt (som jeg også skrev)..

• #61   20. jul 2008 hvad?

racen blev anerkendt i 1936 og ikke før

• #62   20. jul 2008 At den kom til amerika er ikek det samme som den blev anerkendt :S

Den kan jo sagtens have været i landet længe før den blev anerkendt

• #63   20. jul 2008 næææh

fordi racen blev først lavet efter den kom til amerika

dvs pit bull blev først lavet i amerika

• #64   20. jul 2008 http://www.akc.org/breeds/american_staffordshire_terrier/history.cfm

du kan jo læse lidt her....

• #65   20. jul 2008 Den hedder også rigtig american pitbull terrier smiley

• #66   20. jul 2008 Kna altså godt lide når folk skriver deres hund bestemt ikke er en kamphund da den ikke er opdraget til dette ej heller trænet til det!

Jeg har to hunde den ene er en Border Collie og er altså en hyrdehund! Selvom jeg først gik til hyrdetræning med hende da hun var over et år gammel så skal jeg da ellers lige love for instinkterne sad der fra hun var helt lille og hun hyrdede fra første dag jeg fik hende hjem!

Den anden jeg har er En Jack Rulssell Terrier som er beregnet til gravjagte og også denne har fra dag et vist hvad instinkter den har og slagter gladeligt mus, rotter og ikke mindst harer når det passer den!

Så hvorom alting er så er det instinkter der tæller her under hundenes opførsel og vel kan man da dempe dem men de forvinder aldrig..

Så jo jeg vil altid være den der går langt udenom kamphunde og diverse andre store muskel type hunde!

• #67   20. jul 2008 Ja der skulle så have stået Kan!

Er i øvrigt enig med Stine M!!!!

• #68   20. jul 2008 Louise K
    Jeg er realist, og har aldrig mødt en hest jeg ikke kunne redde, kærlighed og tålmodighed kan få et hvert dyr til at genvinde tilliden til et menneske.
    Om det så krævede at jeg forsvandt ,ed min hund, så blev den ikke aflivet hvis den bed. Men jeg ved også, at det ikke kommer til at ske. men jeg vil forsvare dem jeg elsker til døden.
    Man burde skulle tage en form for et kørekort for at få lov til at have hund, alt for mange uden kendskab, forståelse og tid anskaffer sig en hund. Man skal kende sin hund og læse den. Kun ejeren ved hvordan hunden reagerer i forskellige situationer. Det går ud over alt for mange uskyldige mennesker. En hund er ikke et legetøj, men et levende individ, der kan blive et våben. Den skal behandles med kærlighed og respekt. Mange kunne lære noget af Irene Jarnved.

• #69   20. jul 2008 Af med knoppen.. Hund som ejer...

• #70   20. jul 2008 Havde det været nala der havde bidt uprovokeret, så havde jeg ikke været i tvivl om hvad der skulle gøres..
    Det kan godt være jeg elsker hende højere end alt andet, - MEN det skal ikke gå udover andre !
    og derfor : Aflivning på stedet !!

• #73   20. jul 2008 Ulven.. er du ikke journalist.. ? Eller noget jeg har misforstået..

Hvis du er,kan du vel svare på dit spørgsmål.-.

• #74   20. jul 2008 Ulven, der giver jeg dig helt ret. Hvorfor er det altid dyrerne der får skylden, når det er ejerens skyld? Var det ikke ejeren der skulle straffes i stedet for?

• #77   22. jul 2008 Bortset fra Diana, så tror jeg altså vi alle har fat i det samme : hvis en hund bider uprovokeret/umotiveret så skal den selvfølgelig aflives - det er der ingen tvivl om. Punktum.

Når det er sagt, så synes jeg altså man skal lade retfærdighed være retfærdighed. Den artikel er så dårligt skrevet - selv en historie fra en tredje-klasses elev ville give færre modsætninger.

Stine M : Hvilken ende læser du med? Faktum er at de fleste, også medløberne (dig) straks siger "Det er også for dårligt, og det er bare de kamphunde dér..." - der er ingen, som kan give et billede af hvilken hund, der rent faktisk er tale om. Så synes jeg det er lige en tak for let at give skylden til én af de racer, som "nu er kendt for den slags".

Diana : Det er det jeg kalder, at være naiv og dybt uansvarlig. Langt fra alle væsener kan reddes med kærlighed. Jeg ville hellere slagte min hest end lae den i armene på én med din indstilling - hvis du virkelig er så naiv, og du arbejder med så farlige dyr, så kommer du alvorligt til skade en dag.

Det er vigtigt at kunne se hvornår nok er nok. ej heller alle mennesker kan "reddes", og der er nok rigtig mange som faktisk har det bedre som en stjerne på himlen end den evige kamp (pga psykiske problemer..), som nogle gennemlever som et sandt helvede dag for dag. Nogle har bedre af at få ro.

Louise

• #78   22. jul 2008 Iben R : Nej, der er ingen tvivl om at enhver hund, som bider umotiveret bør slåes ned. Nu er der ikke så amnge hunde, som bider umotiveret, men ejerne aflæser ikke så de kan afhjælpe hunden i en tvungen situation.

• #79   22. jul 2008 Ulven -jamen man kan da sagtens give ejeren skylden... Men det gør jo ikke hunden mindre farlig at ejeren er en tumpe (tværtimod).

Som sagt -hvad kan det barn have nået at gøre ved en hund det blot passerer på gaden.

Hun kan have haft noget i hånden og være kommet til at ramme hunden med hvad end det nu er e.l.
    MEN det retfærdiggør IKKE at hunden bider hende... Så hvad forskel gør det for historien... Hunden har stadig bidt, og derfor bør den da ikke vandre rundt på gader og stræder...

Havde tøsen nu stået og banket løs på hunden e.l. så ville der være relevant, og så ville jeg da osse tildels kunne forsvare et bid... Men det er jo ikke tilfældet...

Ilyl -din hund har nøjagtig samme linier som en pit. Der er intet andet blandet i din race for at adskille den fra pitten. Det er blot pits avlet udfra andre kriterier end det var typisk på den tid.
    Altså er generne helt de samme som blandt pits...
    Forskellen er ikke stor på de to racer. Dermed ikke sagt at din hund bør være ulovlig eller noget som helst...
    Men ikke at ville anerkende hundens ophav synes jeg da er et problem

• #80   22. jul 2008 Og så længe der kan dobbeltregistreres, så ser jeg da altså som to grene af en og samme race, på lige fod med højavls- og brugsschæfere...

• #83   22. jul 2008 Janne H det står der også "These dogs began to find their way into America as early as 1870, where they became known as Pit Dog, Pit Bull Terrier, later American Bull Terrier, and still later as Yankee Terrier."

Som er det samme som jeg linkede til :S

• #84   22. jul 2008 Louise.. ja kunne jo spørge dig,om det samme smiley

Kommentér på:
Så skete det igen igen

Annonce