Online Tilmeldt:
1. sep 2017 Følgere: 527 Emner: 139 Svar: 10.308
Webinar om hunde og vacciner {{forumTopicSubject}}
Agria holdt det her webinar den anden dag, og det ligger online i en begrænset periode. Der er en del snak om titer-test, om hvalpevaccinationsprogram og om de risici der er ved at vaccinere. Jeg smed det også i ævlebævle-tråden, men det kan måske komme brede ud her
https://www.youtube.com/watch?v=nc2pP0Ewacg
Jeg er SLET ikke i tvivl om, at mine hunde fremover følger det anbefalede vaccinationsprogram. Og at jeg aldrig kommer til at titer-teste. Jeg anede ikke at en titer-test kun måler om der er antistoffer eller ej, og dermed ikke kan forudse hvor godt eller hvor længe hunden er testet, hvis der er antistoffer. Det vil alt andet lige betyde, at en hund vil gå uden antistoffer i en periode op til test, hvis testen viser at der ikke længere er antistoffer. Det er muligt at lave en udvidet test, men den kan ikke laves inhouse, og så sparer man jo ikke hunden for et dyrlægebesøg og et stik.
Der er også snak om hvordan hundes vacciner adskiller sig fra fx covid-vacciner og andre MRNA-vacciner.
Det kan varmt anbefales (og man kan sagtens bare høre lyden, uden at følge med på skærmen).
sep 2017
Følgere: 527 Emner: 139 Svar: 10.308
https://www.ddd.dk/media/6950/ddd-vaccination-12-s-a5_low.pdf
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 23 Hunde: 5 Emner: 106 Svar: 6.072
Jeg studser dog ved, at du tænker over de hunde der muligvis får uden antistoffer inden en ny titertest. I fald hunden ikke er dækket indtil ny titertest, så ville den jo heller ikke være dækket indtil ny vaccine.
Men glæder mig til at se det.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.987
Jeg støder jævnligt på folk der påstår at det er et stort problem, men de kan aldrig understøtte deres påstande.
sep 2017
Jo, for hvis den følger vaccineprogrammet og vaccineret hvert 3. år, vil den være 100% dækket. Problemet opstår hvis hunden titertestes et år efter den burde have været vaccineret (altså 4 år efter sidste vaccine), og testen er positiv for antistof. Hunden vaccineres så ikke. Den titertestes igen 2 år senere (6 år siden seneste vaccine), og er negativ for antistoffer. Så er hunde løbet tør for antistoffer i løbet af de sidste 2 år, men igen ved reelt hvornår.
Anne Julie, dét med overvaccine kommer han også ind på. Det er ikke et reelt problem hos hunde. Jeg læser det i folderen som at "overvaccineret" dækker over at en hund vaccineres igen, på trods af at den har antistoffer. Altså at alle hunde som følger vaccinationsprogrammet reelt er "overvaccinerede".
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.987
sep 2017
Jeg var desværre ikke med live og kunne derfor ikke stille spørgsmål. Men jeg undrer mig over om alle titertests godkendes på lige fod med vaccine, også om inhouse gør. For det kan, ud fra det han oplyste, give en falsk tryghed, når inhousetesten ikke kan vise antistofniveauet, men bare påvise om der er antistof. Teknisk set kan hunden løbe tør for antistof dagen efter, og hvis testen gælder som en vaccine, kan hunden farte rundt i både ind- og udland og trække smitte med sig Det ville give mening for mig, hvis de eksterne tests kan bruges på lige fod med vaccine, men ikke inhouse.
Folk må være antivaxx alt det, de orker (og sådan én stiller også spørgsmål under webinaret), men at gamble med de sygdomme på sin hunds vegne, har jeg svært ved at forstå.
jun 2007
Mit udgangspunkt var nu, at man tester hvert 3. år. Dem jeg kender der får testet, der har hundene været dækket gennem mange år.
Nogle hunde er dækket resten af livet af én vaccine som hvalp. Andre kan vaccineres herfra og til evighed og danner ikke antistoffer.
Vi vaccinerer selv hvert 3. år, da vi kører over grænsen med vores hunde. Så de får rabiesvacc samtidig.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.623
jun 2007
sep 2017
Dyrlægen fortæller på webinaret, at særligt ældre hunde er udsat, og at de taber antistoffer hurtigere, så hvis man titertester, anbefales det årligt hos hunde over 10 år.
Webinar om hunde og vacciner