1.827 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 29 Svar

CM
CM
Online Tilmeldt:
11. sep 2020
Følgere: 27 Emner: 45 Svar: 934

Slanke hunde har det federe Slanke hunde har det federe

Rigtig mange tror stadig fejlagtigt, at fede hunde får for meget mad og/eller for lidt motion smiley

Det er desværre ikke så enkelt smiley

Vil varmt anbefale at købe adgang til dette webinar: Slanke hunde har det federe ( https://hundefodernoerden.dk/webinarer/)

Især jer med hunde, hvor vægten er en udfordring, så kan i også efterfølgende modargumentere for, hvorfor det ikke kun handler om for meget mad og /eller for lidt motion smiley

Jeres hunde kan kun vinde på den viden, der bliver givet i dette webinar smiley

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Slanke hunde har det federe
  • #1   18. mar 2023 Hvis det ikke handler om for mange kalorier og for lidt motion, hvad handler det som om, når hunden bliver for fed?

• #3   18. mar 2023 Jeg vil da også gerne lige vide, hvad problemet skulle være, hvis ikke det er kosten eller motion der er problemet ?
    For som jeg læser beskrivelsen af webinaret handler det jo netop om indflydelsen som kosten har ?
    Altså jo det kan da godt være hunden ikke får for meget mad, men får det forkerte mad ? Vi andre ville jo også blive tykke af at leve af Mac Donalds mad, selvom vi ikke overspiste. Men så er det jo stadig kosten der er problemet.

• CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

#4   18. mar 2023 Det handler bl.a. om korrekt fodring og hormoner smiley

Jeg har kopieret følgende tekst fra Hundefodernørden selv, de to afsnit er fra to forskellige opslag på hendes væg :

?? Der er stadigvæk alt for mange, der tror, at overvægtsproblemet kan løses ved den meget simple energi-ind-energi-ud-model. Dette er jeg - igen igen - blevet mindet om i kommentarsporet af nogle af de opslag, jeg postede om overvægts-webinaret.
    ?? Så simpelt er det ikke! Og det er også årsagen til, at mange hundeejere ikke kan få deres hunde til at tabe sig, selvom de spiser minimale mængder af foder og lever et aktivt liv.

?? Hele slankefoderindustrien bygger på en kæmpe misforståelse, nemlig den simple energi-ind-energi-ud-model. ??
    ?? Desværre handler et vægttab ikke kun om at forsyne hunden med færre kalorier, end den forbruger. Det handler i rigtig høj grad om hormoner! Og nej, her mener jeg ikke kønshormoner og hundens neutralisationsstatus smiley

• #5   18. mar 2023 Stofskiftesygdomme eller lav forbrænding kan selvfølgelig spille ind.
    Korrekt foder er jo ofte individuelt og nogle gange en religion for hundeejere.

Og kønshormoner spiller også ind efter neutralisering

Jeg har aldrig haft en overvægtig hund og har aldrig brugt slankekost til mine hunde.
    Blot fodret med sunde ingredienser i passende mængder og holdt dem i god form.

• CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

#7   18. mar 2023 Isabelle : Jeg må blankt erkende, at jeg ikke hopper med på bølgen om, HVOR indviklet man kan gøre det at fodre hunde.

smiley smiley smiley Bølge ligefrem smiley smiley Der er evidens bag prædiken.

Det er på ingen måde indviklet ! Men heller ikke udelukkende fodring på tørfoder.

• CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

#9   18. mar 2023 Hundefodernørdens prædiken er på ingen måde en bølge smiley Jeg håber dæleme at hundeejerne begynder, at vågne op (dem der ikke har gjort det endnu).

Det er evidens viden om hvordan man gør det korrekt !!

Der ER en grund til, at rigtig mange hunde lider af livstilssygdomme i dag smiley Det er heller ikke raketviden i dag, at det er usundt at spise for meget færdig fabrikeret mad om man er menneske eller hund. Tørfoderet har ændret sig igennem tiden ligesom alt andet og ikke nødvendigvis altid til det bedre for hunden.

Rigtig mange glemmer hvorfor tørfoderet blev opfundet = For at få hunden igennem krigen, hvor man kunne putte protein i uden, at hundene skulle have det for mennesker livsvigtige kød smiley

Det er så desværre efterfølgende blevet en milliard industri, hvor de lovpriser deres tørfoder med kød indhold for hunde kan ikke leve godt uden kødprotein, men det kan mennesker faktisk og hvor hundeejerne lovpriser den nemme løsning, men som ikke er det bedste, hvis det er det eneste hundene får. Der er faktisk hunde, der af en eller anden grund, slet ikke egner sig til at spise tørfoder, men der er også hunde, der ikke egner til at spise råt. Så det handler om individuelt at sammensætte det rigtige foder til den specifikke hund.

Ps: Mine får faktisk også lidt tørfoder smiley

• #10   18. mar 2023 Helt ærligt! Det er ikke nogen videnskab at fodre hunde! At nogen kan leve fedt og godt af at bilde hundeejere det ind, gør det jo ikke til en sandhed!

• CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

#11   18. mar 2023 Helt ærligt Bodil håber du en dag bliver klogere, især når du også er opdrætter og dermed er med til at rådgive hvalpekøbere smiley

Opslaget var ment som information til de hundeejere, der har udfordringer med overvægtige hunde og hvorfor de ikke bare skal lytte til andre hundeejere med mere eller mindre lødig viden smiley

• #13   18. mar 2023 Det der, det er simpelthen FOR underligt ... kors et vist sted .... smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley

• #15   18. mar 2023 Sund fornuft kommer man langt med og det koster ikke noget smiley

• #16   18. mar 2023 #14 ja men det skal jo den dame som laver kurset smiley hun lever af det

• #19   18. mar 2023 Elvira

Orv ja, i stil med 5 fede kokke, så kunne det hedde 5 fede cockere smiley

• CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

#20   18. mar 2023 Elvira: Jeg skrev bl.a. om ! De to næste afsnit i kommentaren er fra Hundefodernørden selv på hendes opslag på webinaret på facebook.

Webinaret omhandler ikke om man fodrer tørt/vådt/råt, men hvad man skal være opmærksom på ved de forskellige fodringsformer tørt/vådt/råt og uanset hvad man vælger, at det ikke må være ensidigt færdig fabrikeret foder alene og hvorfor. (Hun siger det ikke, men man er ikke i tvivl om, at 100% tørfoder basseret kost uden at hundene får tilført andet, ikke er det mest optimale).

Isabelle : Nej det handler ikke om, at man skal betale i dyre domme for en special sammensat foderplan udarbejdet af f.eks. hundefodernørden som tager i omegnen af kr. 2.000,00 smiley Jeg spurgte for sjovt på det første foredrag jeg var på, hvad jeg skulle give, når jeg havde 7 hunde, så ville hun gerne give lidt rabat, tror det ville ende på de kr. 10.000 smiley smiley

Hundefodernørden anbefaler ikke et bestemt tørfoder, men hvis man vil fodre tørfoder ved f.eks. en overvægtig hund, hvor udfordringen måske er hormonerne og deraf nedsat forbrænding, så fortæller hun hvilke ting der ikke skal være i tørfoderet uanset om det er diæt tørfoder eller almindeligt tørfoder. Fodrer man f.eks. vådt/råt fortæller hun, hvad man ikke skal servere sammen med.

Så i bund og grund bliver man klædt på til, at lægge en foderplan selv, selv om udfordringer for den enkelte hunds overvægtig ikke er, af samme grund.

• CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

#22   18. mar 2023 Ja, det er rigtig forstået ! Hun nørder ned i hvilke forskellige grunde, der kan være for overvægtige hunde også den mest indlysende grund som for meget mad og/eller lidt motion og hvis det er grunden, hvorfor det ikke bare er, at skære ned på størrelses portionen hvis man foder med tørfoder, da hundene så reelt set bliver underernæret på vigtige ernæringsstoffer, hvis man ikke tilfører dem på anden vis.

• #23   18. mar 2023 CM
    Hvad skulle årsagen være til at dine hunde skulle have hver sin foderplan?
    Tænker nogle få principper og sund fornuft burde holde langt hen af vejen.

• CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

#24   18. mar 2023 Det glemte jeg helt at spørge om, det er nogen år siden, vores hundeflok er jo af samme race og alle intakte, men i forskellige aldre og køn smiley

Jeg var slet ikke stor fan af hende efter første foredrag og alligevel har jeg fulgt hende på sidelinen for, at se hendes udvikling og den er bestemt positiv efter min mening, der er virkelig kommet "kød på" Hun kommer langt mere omkring og i dybden nu end før, så hun bruger virkelig tid på, at følge med i hvad der sker rundt omkring og har virkelig føling med at tage hensyn til "hele" hunden.

Hvad er nogen få principper og sund fornuft ? For jeg er egentlig enig i det, men jeg er bare ikke sikker på, at få principper og sund fornuft for os hver især herinde, er det samme smiley

Jeg vil ikke sige, at jeg er blevet fan, men hun kan bestemt lære mig nyt, hun giver mig også aha oplevelser og henvisning til hvor jeg skal finde dokumentation smiley Jeg synes hun er den bedste vi p.t. har i DK, når nu alle ikke, er til det alternative som mig selv smiley

Jeg har deltaget i foredrag og købt adgang til webinarer med forskellige emner. Bl.a. dette foredrag som tråden omhandler, selv om jeg ikke har en overvægtig hund smiley

Jeg elsker bare at nørde og gør brug af hendes viden, når jeg laver foderplaner til andre hundeejere som får deres hunde alternativt testet samme sted som mig selv. (Frivilligt og ulønnet) For at få evidensen bag med, når jeg skal forklare hundeejerne, hvorfor foderplanen ser ud som den gør. Det er stort set aldrig sunde og raske hunde, der bliver alternativt testet og som jeg hjælper smiley

• #25   19. mar 2023 Nu har jeg altså et dumt spørgsmål. Men hvis hunden er for tyk, er den vel blevet det af en grund, f.eks. for meget mad. Så hvis vi nu siger det er grunden, og det sammen med for lidt motion eller forkert mad er jo ofte grunden, så slet ikke urealistisk.
    Ville den hund så ikke netop få alt hvad den behøver i en mindre portion, hvis ellers tørfoderet selvfølgelig er af ordentlig kvalitet. Det ville jo have fået mere end den havde brug for inden, for ellers var den jo ikke for tyk.

• CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

#26   19. mar 2023 Hvis vi tager udgangspunkt i, at en hund er blevet for tyk fordi portionerne af tørfoder har været for store i skålen og samtidig fået for mange godbidder ved siden af og for lidt motion og nu skal slankes.

De for store portioner har været højst anbefalet daglig mængde eller mere end foderfirmaet har anbefalet. Så først starter man med at skære ned i godbidderne, sætter hunden ned på minimums anbefalet daglig mængde og skruer op for motionen. For nogen vil dette være løsningen, hvor man kan se positive resultater inden længe.

Men ikke for alle, nogen skal ned under den daglige anbefalet mængde før der sker positive resultater og så er hunden ikke længere dækket ind med energibehov, vitaminer og mineraler for uanset hvor godt foderet er, så skal hundene have en vis mængde for at få disse behov dækket ind. Giver det mening ?

En af mine kollegaer har en lille ung hanhund, kan ikke huske den præcise alder, men omkring et år. Hun spurgte forleden dag hvad hun skulle gøre: Hunden var blevet kemisk kastreret, havde fået samme mængde mad og motion som før, men vejede nu 300 gram for meget (Det kan være meget, når vi taler små hunde). Hun havde så sat den ned i foder og gav nu mindre mængde end anbefalet af foderproducenten, men kunne ikke se nogen forskel på hundens vægt. Mener du også at svaret her, at hun bare skal vedblive at skære ned i foderet indtil der kommer positive resultater ?

Min anbefaling til hende var, at droppe tørfoderet, da hun i længden ville få en "underernæret" hund, der stadig var tyk så længe den er påvirket af den kemiske kastration og der er stor forskel på hvor længe sådan en kemisk kastration virker på de enkelte hunde. Hun havde egentlig ikke tænkt over, at når hun bare skar ned og ned i mængden, så var hunden ikke dækket ind med vitaminer og mineraler. "underernæret" er i vitaminer, mineraler, fedt og kødprotein.

Hun har selv valgt at fodre råt tilsat kogte grøntsager uden stivelse og give et vitamin/mineral pulver til, ud af de muligheder jeg kender og har remset op for hende. Jeg tænker, at hun kan se positive resultater inden længe (den har endnu kun været på denne kost i lidt under en uge). Hunden får nu almindelige store portioner i madskålen igen.

Forskellen på at hendes hund nu kan spise store portioner og være dækket ind er, at stivelsen er fjernet fra måltiderne. Vores hunde har ikke brug for stivelsen og for nogen giver det overvægt, desværre er det nødvendigt at tilføre for producenterne for ellers kan de ikke lave tørpiller.

• #27   19. mar 2023 Helt ærligt! Det er noget bavl! Hvis hunden får den mængde foder den har brug for så får den også dækket det den har brug for! At foderstoffirmaerne skriver store mængder på har intet med indhold af vitaminer og mineraler at gøre! Mere med ønsket om at sælge mere! Det andet giver simpelthen ikke mening i mit hoved! Jeg har fodret hunde i 40 år, jeg giver ofte op til halvdelen af hvad firmaet anfører, jeg har aldrig nogensinde været ude for at mine hunde har manglet noget og ja der er blevet undersøgt blod på en del.
    Det er ikke nogen videnskab at fodre hunde, men der er rigtig mange som gerne vil tjene på at bilde folk ind at det er en videnskab.
    Et godt foder, lidt hapser hist og pist, så er du godt hjulpet.

• #28   19. mar 2023 Helt enig Bodil.

Mine gravhunde fik også kun omkring halvdelen af det anbefalede, hvor jeg med whipperne er i den anden grøft, specielt de unge hunde skal ofte have det dobbelte af det anbefalede, simpelthen fordi de er meget aktive og fordi de en stor del af året bruger meget energi på at holde varmen, derfor får de også mere foder om vinteren end om sommeren.

At fodre rent kornfrit duer heller ikke, whipperne og mange andre mynder har brug for den let omsættelige energi som de stivelsesholdige kulhydraterne giver.

• CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

#29   19. mar 2023 En af hundefodernørdens kæpheste er tarmbiotaen (tarmfloraen) og hun har også indført marietidsel som afgiftning af lever samt tilførsel af antioxidanter.

Det er faktisk her, hvor jeg klapper mest i mine hænder og hvor det viser mig, at der er stor forskel på hende og andre ernærings foderkonsulenter (Hun er hele hunden rundt) for det er et overset problem og har også været det, hvis vi overfører det til mennesker. Samtidig er det en naturlig del af det homøopatiske.

Der har været forsket i en del år og forskningen viser, at tarmbiotaen har stor indflydelse på rigtige mange forskellige ting også overvægt. Flere sygdomme stammer fra tarmen og det gælder ikke kun mennesker, men også hunde. For den sags skyld også heste og sikkert mange andre pattedyr. Et godt gammel råd på heste er, at hvis man står med en hest, der har tynd afføring, kan man rette op på det alene ved, at tage hestepærer fra en rask hest og tilføre den syge hests drikke vand smiley

Hvem kender ikke til, at en selv eller andre har fået tynd/hård afføring efter penicillin ? Man får ofte at vide, at det er fordi penicillin er hård ved maven og at man skal spise noget ymer eller yoghurt. Det er egentlig ikke maven, der påvirkes men tarmfloraen.

Hvad nu hvis vi står med en overvægtig hund, hvor det er tarmbiotaen, der er synderen ? Ingen af os kan se det med det blotte øje og jeg har endnu til gode at se spørgsmålet fra nogen om hunden har været i medicinsk behandling og/eller om den på et tidspunkt har haft tynd afføring af f.eks. virus.

Balancen bliver jo ikke kun rykket pga medicinsk behandling og ikke alle hunde får balancen tilbage i tarmbiotaen uden hjælp, selv om den medicinske behandling eller den tynde afføring fra f.eks. virus er overstået. Er svaret så også, at hunden skal sættes ned i foder ?

• #30   19. mar 2023 Enhver er salig i sin tro smiley godt gammelt ordsprog som stadig er aktuel smiley

• #32   19. mar 2023 Bodil skrev det så fint, så jeg vil ikke gentage det. smiley

Men vil du hører noget sjovt? Jeg har en kastreret hanhund på 10 år. Han levede de første 9 år af sit liv på primært tørfoder, har aldrig haft problemer med overvægt, selvom han har sit foder stående 24/7, og derfor fri adgang, men han justere selv, så ingen problemer der.
    Sidste efterår begyndte jeg så at give mush om aftenen, så det blev vel til ca 50/50, vi var inde forbi dyrlægen til massage den anden dag, og vupti nu vejede Lucky 200 gram mere end han plejer. Lucky skal veje 1,9 kg for at være i perfekt foderstand. Han får lidt mindre Mush den næste tid, og så når vejret bliver lidt varmere, sætter han aktivitetsniveauet op, og så skal han nok komme til at lægge imellem 1,8 og 1,9 kg igen. smiley
    Lucky fik i øvrigt en større blodprøvetagning i sommers, og der var ingenting at sætte en finger på, og det var altså da hans foder primært var tørfoder smiley

P.S. i dit eksempel med den lille hund, er hunden kastreret, hvilket jo i dens tilfælde er årsagen til at den bliver for tyk, derfor er der en underliggende årsag, hvor man bliver nødt til at tage det med i hvordan man så skal fodre. I mit eksempel er det en sund og rask hund, som blot får for meget mad og derfor bliver tyk.

• #33   19. mar 2023 Jeg har aldrig hørt om en ernæringsekspert der ikke går op i tarmfloraen. Det er jo alfa omega når vi snakker ernæring.
    Hvis mave tarmsystemet ikke fungere er det stort set ligegyldig hvor godt foderet er. For så optages det jo ikke.
    De fleste foderfirmaer tilsætter også probiotika for at opretholde en god tarmflora.
    Rigtig mange dyrlæger anbefaler også canicur, zoolac eller Profiber når hunden får medicin der kan påvirke mave/Tarm

• Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 590
    #35   20. mar 2023 Isabelle

https://da.wikipedia.org/wiki/Tarmflora

• #37   20. mar 2023 Jeg har stor respekt for Ann-Kristin, og sætter bla. pris på, at hun netop ikke er fortaler eller ambassadør for, en speciel foderproducent.
    MEN - jeg ville virkelig ikke kunne overskue, hvis jeg skulle køre individuelt tilpassede foderplaner til hver enkelt hund. Som vel reelt bør revideres i de forskellige livsfaser?

Mine får en skønsom blanding af tørfoder, råt og hjemmelavet.. Ift råt og hjemmelavet får de det samme (selvfølgelig individuelle mængder) og alle de tre sorte, får sammen tørfoder. Med fisk, fordi jeg har en idé om, at det gør deres pels lidt ekstra sort og blank.
    Og så får Luf et sports-foder, fordi han ikke gider spise alt for store mængder, og derfor har brug for noget med ekstra krudt, for at blive holdt i god foderstand.

ALLE mine hunde er slanke. Også Sheena, der er sterilliseret, og jo faktisk også er ved at være en lidt ældre dame smiley

• #39   21. mar 2023 @Bodil D.
    Du skriver, at det ikke er en videnskab at fodre hunde. Jo, det er det faktisk. Ann Kristin er cand.scient. i Animal Science fra Københavns Universitet med speciale i hundeernæring, så umiddelbart ville jeg tro, at hun er fagligt klædt på end de fleste. Det virker, som om du ikke under hende at tjene penge på sin faglighed. Det er jo det fx læger og diætister gør, så hvorfor generer dig?

• #41   21. mar 2023 #40

Super godt indlæg

• #43   21. mar 2023 Jeg behøver slet ikke at svare på #39, Isabelle har svaret meget bedre en jeg kunne have gjort:)

Kommentér på:
Slanke hunde har det federe

Annonce