Online Tilmeldt:
1. sep 2017 Følgere: 530 Emner: 143 Svar: 10.392
Hund aflivet efter sammenstød med cykel {{forumTopicSubject}}
Jeg ved ikke hvor mange af jer, der har set denne historie:
https://nyheder.tv2.dk/lokalt/2023-07-25-cyklist-med-opfordring-efter-ulykke-hold-din-hund-i-snor
Her er den lokale udgave af den, som har en lidt anden vinkel, og som oplyser at hunden måtte aflives:
https://favrskov.lokalavisen.dk/samfund/ECE16307842/cyklist-slemt-til-skade-koerte-ind-i-loes-hund-med-50-kmt/
Der hvor ulykken skete, er der et meget rigt dyreliv. Der er grise, får, geder og ponyer i folde, og det sker relativt tit, at grisene moser sig ud af indhegningen og går på cykelstien. Der er virkelig mange gæs og svaner, som trasker frem og tilbage imellem 2 små søer, der er hjortevildt og harer. Cykelstien er en delt sti mellem fodgængere og cykelister, og den er dobbeltsporet på det sted.
Jeg er med på, at man skal have styr på sin hund. Som jeg har forstået det, var hunden stukket af, og ejer var ude for at lede efter den. Men havde hunden nu været i snor, kunne det stadig være sket. Hvis der kommer en cykel med 50 km/t på en dobbeltsporet cykelsti, som deles med fodgængere, kan en ulykke næsten ikke undgås
Jeg går af og til på det øverste stykke af den cykel/gangsti, og heldigvis render mine hunde altid ud i marken og graver efter mus, og jeg forsøger at gå mest muligt i rabatten mellem marken og cykelstien. Men der har da været et par gange, hvor jeg har tænkt at det kunne ende galt, hvis en cykel er kommet hurtigt bagfra, og mine hunde har haft mere en 50 cm line. Det er i sagens natur ikke en mulighed at gå ude på landevejen.
Men det giver da stof til eftertanke. Særligt med tanke på elcykler, løbehjul og hvad ved jeg, som kommer langt hurtigere frem, end man sådan lige er vant til
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 949 Svar: 17.624
tænker selvom man har en vægt der får en cykel op i fart, så har den vel bremser ... og det er vel som når man tager kørekort, den stærkere trafikant skal altid tage hensyn til den blødere , altså når man nærmer sig nogen med den fart, så bør man vel sætte farten betydeligt ned ...
det er da en træls oplevelse, og godt han ikke røg over styret og fik hoved traume ... men jeg har nu som situationen blev mest ondt af hunden ...
sep 2017
Følgere: 530 Emner: 143 Svar: 10.392
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 6 Emner: 18 Svar: 752
Altså manden er på den ene side af cykelstien og hunden på den anden, havde der været snor på, så havde manden sgu da været idiot om han havde ladet hunden rende ind i buskadset mens han selv blev på den anden side...
Og så havde hunden jo ikke engang behøvet rende ud på stien snoren der ville være henover stien ville da have kunnet vælte ham.
Og At den stærkere trafikant skal tage hensyn til den bløde er korrekt, men hunden skal jo ikke være på cykelstien, den skal være sammen med ejer på gangstien.
Det her er et af den slags uheld der kan ske, og her er der en hunde-ejer , nu uden hund, og en cyklist der er kommet til skade.
Cyklisten bebrejder ikke hundeejer noget,og omvendt, så skulle vi måske lade være med at skyde skylden på cyklisten, for hunden er rendt lige ud foran ham, han havde ingen chance for at nå at bremse....
sep 2017
jun 2012
Det er jo en lortesituation uanset og jeg opponerer egentlig bare mod Hannes påstand om at snoren ikke havde gjort en forskel.
sep 2017
Som det ses, er det en dobbeltsporet delt sti, og der er i øvrigt en krydsende sti lige omkring uheldsstedet. Som ligger i et sving. Kørende trafik til højre, gående til venstre. Uanset hvordan man vender og drejer det, synes jeg det er meget uforsigtigt at køre 50 km/t på cykel der.
Og ja, hunden skulle ikke være stukket af, og ja, den kunne lige så vel have rendt ud på vejen og være blevet ramt af en bil. Det ændrer bare ikke på, at jeg synes man skal overveje hvordan man kører, og særligt på delte stier
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 949 Svar: 17.624
jeg opfatter det lidt sådan at der er en vej, ved siden af er der en kombineret sykel/gangsti, manden går på den side af stien længst ud mod vejen, hunden er på den anden side af stien, altså den ind mod buskads og hvad der ellers er .. imellem de to er så stien, manden burde være gået inde ved hunden tænker jeg ... men havde den været i snor som cyklisten nok ikke ville have set i farten, og manden havde trukket i hunden i samme øjeblik, ville snoren så ikke have været endnu farligere for cyklisten .. undskyld mit hoveder træt i dag
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 30 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.598
Men, men, men, jeg synes så, at cykelejeren har handlet ret uansvarligt, han burde ikke køre så hurtig sådan et sted, og da slet ikke når han ser at der en gående person. Endvidere har han kørt alt for hurtig, for der er også hastighedsbegrænsninger for cyklister, og de kan få bøder for at køre for hurtig.
En cykel må max køre 30 eller 45 km/t, alt efter, hvilken model cyklen er.
Og jeps, indrømmer, at jeg hader cyklister både ud på vejene og i naturen, for de fleste tager ikke hensyn, og som bilist er jeg ret nervøs for at få sådan en på kølerhjelmen, for rigtig mange er utilregnelig
jun 2012
"En cykel må max køre 30 eller 45 km/t, alt efter, hvilken model cyklen er. "
Det er altså ikke korrekt, cyklister skal bare overholde de hastighedsbegrænsninger der er på den/de veje de kører på eller langs med.
sep 2017
maj 2009
En almindelig elcykel, bliver også betegnet som en almindelig cykel (uden motor). Den kommer derfor med en motor, som har en max hastighed på 25 km/t. Speed Pedelec elcyklen, er en cykel som kommer med en motor, der har en max hastighed på 45 km/t. Det motoren på en elcykel gør, er at du får trædeassistance.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.470
Havde det nu feks været en flexiline, så kunne hunden jo sagtens stå et par meter eller 5 væk.
Og så er det at tænker, at han lige så godt kunne have ramt et barn, en barnevogn, et voksent menneske eller andet og med den fart, havde det også været fatalt.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 7.959
Min mand køre en del af samme strækning, som den tilskadekomne, når han kører på arbejde og har jævnligt mødt ham, min mand siger, at han altid bliver overhalet af vedkommende.
Min mand kører almindelig elcykel og bruger en lille time på at køre her fra Gjern til sit arbejde i Hinnerup, en strækning på ca. 24 km. og han kører alle arbejdsdage uanset vejr
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 7.374
Det lyder af artiklerne somom både cyklisten og hundeejeren er klar over at det var sort uheld.
Jeg må tilstå at jeg synes det forekommer temmelig uansvarligt at kører så stærkt på en cykel/gangsti; det er jo som regel ikke superbrede boulevarder hvor man mageligt kan passerer andre selvom man har en rasende fart på.
Er det ikke helt almindelig kutyme lige at tage farten af når man ser andre mennesker sådan et sted og ikke bare fortsætte med en hjernedød hastighed? Både for egen og andres sikkerhed og pga helt almindelig hensynsfuldhed.
Stakkel hund
sep 2017
At der er en fælles gang- og cykelsti der hvor ulykken skete, er heller ikke optimalt. Det er vel egentlig et mirakel at der først er sket noget alvorligt nu. Særligt med den mand, ud fra det du beskriver, Kirsten
aug 2013
Følger: 11 Følgere: 75 Hunde: 3 Annoncer: 3 Emner: 262 Svar: 7.994
aug 2008
50 km er voldsomt uansvarligt på steder hvor man kan møde andre. Om det så er hunde, børn, eller andet.
feb 2018
Følger: 4 Følgere: 5 Emner: 15 Svar: 1.553
Cyklister skal ligesom bilister køre efter forholdene, så man må som cyklist ikke bare køre så hurtigt man kan, hvis ikke forholdene tillader det, så dét med , at man må køre lige så hurtigt man KAN på en cykel holder ikke helt.
Konkret er nævnt et eksempel på 50 km/t på en cykelsti, det duer bare ikke.
https://samvirke.dk/artikler/hvor-hurtigt-maa-man-koere-paa-cykel
aug 2013
Følger: 11 Følgere: 75 Hunde: 3 Annoncer: 3 Emner: 262 Svar: 7.994
Jeg har hverken udtalt at 25 km/t og 50 km/t er det samme, ej heller udtalt at man bare må blæse afsted så hurtigt man kan .
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.860
Det er jo helt vanvittigt at cyklisten ikke tilpasser sin færden til omgivelserne. Han kunne have kørt ind i alt fra børn til vilde dyr.
Det tænker han sikkert over nu... En anelse for sent
Øv for en træls oplevelse for da især hunden, som jo er uden skyld.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.663
Skulle han så også i snor?
okt 2010
Den stopper bare med at hjælpe ved 25 km/t men man må (og kan) godt kører hurtigere, især ned af bakke, der kommer jeg nemt op på 28 km/t i følge det speedometer der fulgte med cyklen..
maj 2009
En bil kan køre 180 km/t, men derfor er det jo ikke lovlig at køre så hurtig.
okt 2010
okt 2010
den må hjælpe op til 25 km/t, derefter er det kun ens egen ben der må drive sen fremad.
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 7.374
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 3.017
Cykler må køre den hastighed bilerne må.
Så hvis bilen må køre 30 må cyklerne det.
Hvis bilerne må køre 80 må cyklerne altså også det.
aug 2008
De kan alle være på steder man ikke lige forventer det.
Og kan man ikke nå at undvige, så kører man som udgangspunkt alt for stærkt. Jeps uheld sker, også selvom man ikke kører for stærkt, men 50 km i timen, på en cykelsti hvor mange møder andre, det er meget for meget.
sep 2017
https://localeyes.dk/a10235-3526-cyklist-slaaet-bevidstloes-i-sammenstoed-med-raadyr/
https://ekstrabladet.dk/krimi/article4414606.ece
Nu er jeg lige kørt forbi der hvor uheldet her fra tråden skete. På landevejen er der en anbefalet hastighed på 50 km/t, fordi svinget er lidt lumsk. Hvis man cykler der hver dag, burde man måske have en tanke på, at det er et sted med dårligt udsyn, en træls kurve på svinget (nok ikke helt så træls på cykel/gangstien) og så at det er en DELT sti.
feb 2018
Følger: 4 Følgere: 5 Emner: 15 Svar: 1.553
Hvis hunden havde været i snor havde cyklisten vel set snoren og manden for enden af den og havde kunne regne ud, at der nok var en hund i den anden ende og måske bremset ned?
Uanset hvad så føler jeg virkelig med hund og ejer, det er en frygtelig måde at miste sin hund på.
sep 2017
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
Hvad er bremselængden med den fart?.
sep 2017
Edit: Fru Christensen kom med en udregning. Det er satme langt! Så selvom hunden havde været i snor og gået ved siden af ejer, ville cyklen ikke kunne nå at bremse. Eller hvis nogen krydsede ud fra naturstien.
okt 2010
sep 2017
sep 2017
Når så det er sagt, har jeg cyklet i Århus i mange år imens jeg læste, og jeg var sgu aldrig helt tryg ved det. Bilisterne er også ret sindssyge
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 76 Hunde: 2 Emner: 342 Svar: 6.065
Her ville det saguedme være rart hvis cyklisterne der kom bagfra lige klimpede en gang på klokken, istedet for de kommer lydløst forbi med 110 km/t. Jeg vil nemlig rigtigt gerne skåne både mig, hund og cyklist for en grim oplevelse ved at få hunden ind til siden - og det er altså pænt svært når "spandex'erne" tror det er en motorvej og at alle automatisk har øjne i nakken... suk
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.509
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 76 Hunde: 2 Emner: 342 Svar: 6.065
Cyklister og ringeklokker er sgu lidt som bilisterne og blinklys - det er åbenbart overvurderet om sådan indretninger skal bruges.
apr 2015
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 29
sep 2017
Hund aflivet efter sammenstød med cykel