{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.883 visninger | Oprettet:

Hund aflivet efter sammenstød med cykel {{forumTopicSubject}}

Jeg ved ikke hvor mange af jer, der har set denne historie:

https://nyheder.tv2.dk/lokalt/2023-07-25-cyklist-med-opfordring-efter-ulykke-hold-din-hund-i-snor

Her er den lokale udgave af den, som har en lidt anden vinkel, og som oplyser at hunden måtte aflives:

https://favrskov.lokalavisen.dk/samfund/ECE16307842/cyklist-slemt-til-skade-koerte-ind-i-loes-hund-med-50-kmt/

Der hvor ulykken skete, er der et meget rigt dyreliv. Der er grise, får, geder og ponyer i folde, og det sker relativt tit, at grisene moser sig ud af indhegningen og går på cykelstien. Der er virkelig mange gæs og svaner, som trasker frem og tilbage imellem 2 små søer, der er hjortevildt og harer. Cykelstien er en delt sti mellem fodgængere og cykelister, og den er dobbeltsporet på det sted.

Jeg er med på, at man skal have styr på sin hund. Som jeg har forstået det, var hunden stukket af, og ejer var ude for at lede efter den. Men havde hunden nu været i snor, kunne det stadig være sket. Hvis der kommer en cykel med 50 km/t på en dobbeltsporet cykelsti, som deles med fodgængere, kan en ulykke næsten ikke undgås smiley

Jeg går af og til på det øverste stykke af den cykel/gangsti, og heldigvis render mine hunde altid ud i marken og graver efter mus, og jeg forsøger at gå mest muligt i rabatten mellem marken og cykelstien. Men der har da været et par gange, hvor jeg har tænkt at det kunne ende galt, hvis en cykel er kommet hurtigt bagfra, og mine hunde har haft mere en 50 cm line. Det er i sagens natur ikke en mulighed at gå ude på landevejen.

Men det giver da stof til eftertanke. Særligt med tanke på elcykler, løbehjul og hvad ved jeg, som kommer langt hurtigere frem, end man sådan lige er vant til smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hund aflivet efter sammenstød med cykel
  • #1   26. jul 2023 du har fuldstændig ret, havde hunden været i snor men skjult af buskads så kunne det lige så vel være sket ..

    tænker selvom man har en vægt der får en cykel op i fart, så har den vel bremser ... og det er vel som når man tager kørekort, den stærkere trafikant skal altid tage hensyn til den blødere , altså når man nærmer sig nogen med den fart, så bør man vel sætte farten betydeligt ned ...

    det er da en træls oplevelse, og godt han ikke røg over styret og fik hoved traume ... men jeg har nu som situationen blev mest ondt af hunden ...


  • #2   26. jul 2023 Jeg har egentlig lige ondt af alle. Hunden er uden skyld, fordi den er en hund. Men både ejer og cyklist burde have udvist større omhu. Ejer må have det så forfærdeligt over både at have mistet sin hund og have været skyld i, at en mand kom alvorligt til skade smiley Og cyklisten må have det skidt over at have påkørt hunden, men i den grad også at over køre så uforsigtigt. Der er et lyskryds cirka 50 meter længere henne, så cyklisten må have stor tiltro til egne evner.

  • #3   26. jul 2023 #1 "du har fuldstændig ret, havde hunden været i snor men skjult af buskads så kunne det lige så vel være sket .. "..

    Altså manden er på den ene side af cykelstien og hunden på den anden, havde der været snor på, så havde manden sgu da været idiot om han havde ladet hunden rende ind i buskadset mens han selv blev på den anden side...
    Og så havde hunden jo ikke engang behøvet rende ud på stien snoren der ville være henover stien ville da have kunnet vælte ham.

    Og At den stærkere trafikant skal tage hensyn til den bløde er korrekt, men hunden skal jo ikke være på cykelstien, den skal være sammen med ejer på gangstien.

    Det her er et af den slags uheld der kan ske, og her er der en hunde-ejer , nu uden hund, og en cyklist der er kommet til skade.

    Cyklisten bebrejder ikke hundeejer noget,og omvendt, så skulle vi måske lade være med at skyde skylden på cyklisten, for hunden er rendt lige ud foran ham, han havde ingen chance for at nå at bremse....


  • #4   26. jul 2023 Dorte, det er delt cykel/gangsti, og den er dobbeltsporet. Det vil sige en dobbeltsporet cykelsti, hvor fodgængere også skal gå.

  • #5   26. jul 2023 Okay, i avisen beskrives det som om der er en cykelsti og en gangsti. smiley

    Det er jo en lortesituation uanset og jeg opponerer egentlig bare mod Hannes påstand om at snoren ikke havde gjort en forskel.


  • #6   26. jul 2023 Uheldet er sket her, plus/minus 15 meter: https://maps.apple.com/?ll=56.249669,10.065529&q=Anbragt%20knappen%C3%A5l&t=h

    Som det ses, er det en dobbeltsporet delt sti, og der er i øvrigt en krydsende sti lige omkring uheldsstedet. Som ligger i et sving. Kørende trafik til højre, gående til venstre. Uanset hvordan man vender og drejer det, synes jeg det er meget uforsigtigt at køre 50 km/t på cykel der.

    Og ja, hunden skulle ikke være stukket af, og ja, den kunne lige så vel have rendt ud på vejen og være blevet ramt af en bil. Det ændrer bare ikke på, at jeg synes man skal overveje hvordan man kører, og særligt på delte stier smiley


  • #7   26. jul 2023 ok ..har lidt svært ved at se det for mig ...

    jeg opfatter det lidt sådan at der er en vej, ved siden af er der en kombineret sykel/gangsti, manden går på den side af stien længst ud mod vejen, hunden er på den anden side af stien, altså den ind mod buskads og hvad der ellers er .. imellem de to er så stien, manden burde være gået inde ved hunden tænker jeg ... men havde den været i snor som cyklisten nok ikke ville have set i farten, og manden havde trukket i hunden i samme øjeblik, ville snoren så ikke have været endnu farligere for cyklisten .. undskyld mit hoveder træt i dag


  • #8   26. jul 2023 Enig, det er en lorte situation både for cyklisten og hundeejeren.
    Men, men, men, jeg synes så, at cykelejeren har handlet ret uansvarligt, han burde ikke køre så hurtig sådan et sted, og da slet ikke når han ser at der en gående person. Endvidere har han kørt alt for hurtig, for der er også hastighedsbegrænsninger for cyklister, og de kan få bøder for at køre for hurtig.
    En cykel må max køre 30 eller 45 km/t, alt efter, hvilken model cyklen er.


    Og jeps, indrømmer, at jeg hader cyklister både ud på vejene og i naturen, for de fleste tager ikke hensyn, og som bilist er jeg ret nervøs for at få sådan en på kølerhjelmen, for rigtig mange er utilregnelig


  • #9   26. jul 2023 #8

    "En cykel må max køre 30 eller 45 km/t, alt efter, hvilken model cyklen er. "

    Det er altså ikke korrekt, cyklister skal bare overholde de hastighedsbegrænsninger der er på den/de veje de kører på eller langs med.


  • #11   26. jul 2023 Det var nu “kun” 50 km/t han kørte smiley

  • #12   26. jul 2023 Dorte, ok, jeg burde have skrevet at det gælder for el-cykler, og det er ikke 30/45 i timen, men kun 30 eller 45 km/timen

    En almindelig elcykel, bliver også betegnet som en almindelig cykel (uden motor). Den kommer derfor med en motor, som har en max hastighed på 25 km/t. Speed Pedelec elcyklen, er en cykel som kommer med en motor, der har en max hastighed på 45 km/t. Det motoren på en elcykel gør, er at du får trædeassistance.


  • #14   26. jul 2023 Jeg tænker at ulykken kunne være sket uanset, snor eller ej.
    Havde det nu feks været en flexiline, så kunne hunden jo sagtens stå et par meter eller 5 væk.
    Og så er det at tænker, at han lige så godt kunne have ramt et barn, en barnevogn, et voksent menneske eller andet og med den fart, havde det også været fatalt.


  • #15   26. jul 2023 Det er et rigtig tragisk uheld for begge, men det pågældende sted er slet ikke til en hastighed på 50 km/t , det er alt for stærkt at køre der smiley

    Min mand køre en del af samme strækning, som den tilskadekomne, når han kører på arbejde og har jævnligt mødt ham, min mand siger, at han altid bliver overhalet af vedkommende.

    Min mand kører almindelig elcykel og bruger en lille time på at køre her fra Gjern til sit arbejde i Hinnerup, en strækning på ca. 24 km. og han kører alle arbejdsdage uanset vejr smiley


  • #16   26. jul 2023 Jeg sidder mest og tænker 'Kan man virkelig komme til at kører 50km/t på en cykel smiley ' Og bør man kører på en helt almindelig cykel og gangsti med den fart smiley
    Det lyder af artiklerne somom både cyklisten og hundeejeren er klar over at det var sort uheld.
    Jeg må tilstå at jeg synes det forekommer temmelig uansvarligt at kører så stærkt på en cykel/gangsti; det er jo som regel ikke superbrede boulevarder hvor man mageligt kan passerer andre selvom man har en rasende fart på.
    Er det ikke helt almindelig kutyme lige at tage farten af når man ser andre mennesker sådan et sted og ikke bare fortsætte med en hjernedød hastighed? Både for egen og andres sikkerhed og pga helt almindelig hensynsfuldhed.
    Stakkel hund smiley


  • #17   26. jul 2023 Her i kommunen er der luksus på så mange områder, men lige det med cykel- og gangstier kniber lidt. Her i min lille flække, er der et fortorv som er én flise bred, og mellem fortorv og vej er der en cykelsti, som er marginalt bredere end fortorvet. Det er et problem for de husejere, som skal køre ud fra deres indkørsel, og ikke har jordisk chance for at se cyklister, og det er et problem for gående/cyklende.

    At der er en fælles gang- og cykelsti der hvor ulykken skete, er heller ikke optimalt. Det er vel egentlig et mirakel at der først er sket noget alvorligt nu. Særligt med den mand, ud fra det du beskriver, Kirsten smiley


  • #18   26. jul 2023 Har ikke nogen holdning til hvem der er skurken, men vil bare lige påpege at der altså ikke er en grænse for hvor hurtigt man må køre på sin el-cykel, nu har jeg set den påstand mange gange de sidste dage . På en alm el-cykel skal MOTOREN slå fra ved 25 km/t , men du må altså godt selv få den til at køre hurtigere, ellers skal man jo bremse ved den mindste hældning nedad. Jeg er en svækling og i elendig form, og jeg kører oftest 24-27 km/t på ligeud strækning , og også jævnligt opad , jaja så har den også fuld skrue på el opad .

  • #19   26. jul 2023 Men der er jo også fandens til forskel på omkring 25 km/timen og så 50.
    50 km er voldsomt uansvarligt på steder hvor man kan møde andre. Om det så er hunde, børn, eller andet.


  • #20   26. jul 2023 En cykel må som udgangspunkt køre lige så hurtigt som en bil, dvs. også sænke farten i zoner med fx 30 km/t.

    Cyklister skal ligesom bilister køre efter forholdene, så man må som cyklist ikke bare køre så hurtigt man kan, hvis ikke forholdene tillader det, så dét med , at man må køre lige så hurtigt man KAN på en cykel holder ikke helt.

    Konkret er nævnt et eksempel på 50 km/t på en cykelsti, det duer bare ikke.

    https://samvirke.dk/artikler/hvor-hurtigt-maa-man-koere-paa-cykel


  • #21   26. jul 2023 Jeg påtaler bare den forkerte påstand jeg nu har set mange gange de sidste dage. Så ingen grund til at læse alt muligt ind mellem linjerne som jeg ikke har skrevet.
    Jeg har hverken udtalt at 25 km/t og 50 km/t er det samme, ej heller udtalt at man bare må blæse afsted så hurtigt man kan .


  • #22   26. jul 2023 En cykel skal slet ikke kunne køre 50 km/t! Det må en knallert ikke engang, og sådan én kræver endda kørekort.
    Det er jo helt vanvittigt at cyklisten ikke tilpasser sin færden til omgivelserne. Han kunne have kørt ind i alt fra børn til vilde dyr.
    Det tænker han sikkert over nu... En anelse for sent smiley
    Øv for en træls oplevelse for da især hunden, som jo er uden skyld.


  • #23   26. jul 2023 Det er da også sygt han ikke har sænket farten.. Hvad hvis manden var snublet?

    Skulle han så også i snor?


  • #24   26. jul 2023 Anni - Min ladcykel er en elcykel og den kan (og må) godt kører mere end 25 km/t

    Den stopper bare med at hjælpe ved 25 km/t men man må (og kan) godt kører hurtigere, især ned af bakke, der kommer jeg nemt op på 28 km/t i følge det speedometer der fulgte med cyklen..


  • #25   26. jul 2023 Frk. Jensen, det kommer ikke an på hvor hurtig nogetkan køre, men om hvor hurtig det må øre.
    En bil kan køre 180 km/t, men derfor er det jo ikke lovlig at køre så hurtig.


  • #26   26. jul 2023 Anni - Cykler må kører mere en 25 km/t

  • #27   26. jul 2023 https://sikkertrafik.dk/rad-og-viden/cykel/el-cykel/hvad-siger-loven/

    den må hjælpe op til 25 km/t, derefter er det kun ens egen ben der må drive sen fremad.


  • #28   27. jul 2023 Uanset hvad man kan eller må på cykel så lyder det helt i hegnet at suse afsted med 50km/t på cykel et sted, hvor man skal dele vejen med fodgængere og andre cyklister. Overhaler han også en lille pode på 4 år på en lille cykel med støttehjul, der slingrer afsted fordi det gør sådan nogle nu engang? På det Kirsten fortæller lyder manden lidt som en 'vanvidscyklist', der glad og gerne bringer andres liv og førlighed i fare.

  • #29   27. jul 2023 En cykel er altså ikke en knallert, og den følger ikke lovgivningen for en knallert.

    Cykler må køre den hastighed bilerne må.

    Så hvis bilen må køre 30 må cyklerne det.
    Hvis bilerne må køre 80 må cyklerne altså også det.


  • #32   27. jul 2023 Jeg synes derimod at både børn og vilde dyr er meget relevante her. For fælles for vilde dyr, børn og en løs hund, er at de alle er uforudsigelige.
    De kan alle være på steder man ikke lige forventer det.
    Og kan man ikke nå at undvige, så kører man som udgangspunkt alt for stærkt. Jeps uheld sker, også selvom man ikke kører for stærkt, men 50 km i timen, på en cykelsti hvor mange møder andre, det er meget for meget.


  • #34   27. jul 2023 Just saying….

    https://localeyes.dk/a10235-3526-cyklist-slaaet-bevidstloes-i-sammenstoed-med-raadyr/

    https://ekstrabladet.dk/krimi/article4414606.ece

    Nu er jeg lige kørt forbi der hvor uheldet her fra tråden skete. På landevejen er der en anbefalet hastighed på 50 km/t, fordi svinget er lidt lumsk. Hvis man cykler der hver dag, burde man måske have en tanke på, at det er et sted med dårligt udsyn, en træls kurve på svinget (nok ikke helt så træls på cykel/gangstien) og så at det er en DELT sti.


  • #35   27. jul 2023 Anne, og lovgivningen siger, både for bilister og cyklister, at man skal køre efter forholdene, og dét gjorde denne mand så absolut ikke!

    Hvis hunden havde været i snor havde cyklisten vel set snoren og manden for enden af den og havde kunne regne ud, at der nok var en hund i den anden ende og måske bremset ned?

    Uanset hvad så føler jeg virkelig med hund og ejer, det er en frygtelig måde at miste sin hund på.


  • #36   27. jul 2023 Skrigehunden, jeg tror også bare jeg lander på, at det er sort uheld, og at både cyklist og hundeejer har dummet sig, men hunden var den der måtte lade livet smiley

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
    #37   27. jul 2023 Men det er jo netop derfor man ikke skal blæse afsted med 50km i timen. Der kan komme noget uforudset.

    Hvad er bremselængden med den fart?.


  • #39   27. jul 2023 Den må være ret lang på cykel smiley Væsentlig længere end bil, og så med risiko for at man vælter.

    Edit: Fru Christensen kom med en udregning. Det er satme langt! Så selvom hunden havde været i snor og gået ved siden af ejer, ville cyklen ikke kunne nå at bremse. Eller hvis nogen krydsede ud fra naturstien.


  • #40   27. jul 2023 Eller hvis manden var lige så dårlig gående som mig, og derfor ville kunne vælte ret nemt smiley

  • #42   27. jul 2023 Sønderskovvej krydses i det mindste af toget, så dem må cyklisterne tage sig i akt for. Men ja, det er egentlig ret lig det stykke vej. Delte stier er absolut ikke sikre smiley

  • #44   27. jul 2023 Jeg må heldigvis ikke køre i Århus C, og det er jeg virkelig glad for. En ting er at de nye lysreguleringer langs havnen er crazy, men man får jo opfattelsen af at cyklister tror de er udødelige smiley

    Når så det er sagt, har jeg cyklet i Århus i mange år imens jeg læste, og jeg var sgu aldrig helt tryg ved det. Bilisterne er også ret sindssyge smiley


  • #45   30. jul 2023 mange af de steder hvor vi går, der er stien både til cykler og gående - og stierne er enten trampede, grus eller asfalt - ingen opdeling.
    Her ville det saguedme være rart hvis cyklisterne der kom bagfra lige klimpede en gang på klokken, istedet for de kommer lydløst forbi med 110 km/t. Jeg vil nemlig rigtigt gerne skåne både mig, hund og cyklist for en grim oplevelse ved at få hunden ind til siden - og det er altså pænt svært når "spandex'erne" tror det er en motorvej og at alle automatisk har øjne i nakken... suk


  • #46   30. jul 2023 Det er jeg simpelthen så enig i, Hovsa, for det oplever jeg også. Man skulle tro, de var bange for at slide på ringeklokken.

  • #47   30. jul 2023 ... hvis de da overhovedet har en...
    Cyklister og ringeklokker er sgu lidt som bilisterne og blinklys - det er åbenbart overvurderet om sådan indretninger skal bruges.


  • #48   4. aug 2023 trist, min brors hund slap med 3 dage i sin kurv, hvor hun knurrede bare vi kiggede paa hende, det var ca samme sted, foldby et eller andet, foemegentlig ramt af bil, vi ved det ikke, mange aar siden. Jeg selv kører 4 hjulet el-scooter, max 12 km. i timen, man oplever saa meget mere natur, ser tit rød glente, musvaage, taarnfalke, dog er den ikke god om vinteren, der tager jeg flex-trafik

  • #49   4. aug 2023 Super at I lader hunde flintre rundt, og så lader den ligge i en kurv i 3 dage. Det ville da være fjollet faktisk at holde øje med hunden når den er ude. Eller tage den til dyrlæge. Dejligt med din flextrafik smiley Du er godt nok et meget, meget sært indslag i alle tråde, Bente….

Kommentér på:
Hund aflivet efter sammenstød med cykel

Annonce