{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.925 visninger | Oprettet:

Hvordan har I to hunde? {{forumTopicSubject}}

Jeg er nysgerrig på at høre fra jer, der har to hunde - og som ikke har kørekort/bil, og ikke har nogen til at køre dem rundt i hverdagen. Er det muligt? Hvordan får I det til at fungere?

Jeg er jo simpelthen gået hen og har åbenbart fortrængt hvalpetiden, for jeg er blevet noget vild efter at få nr. 2 hund inden for de næste 5 år. Mit syn er bare for dårligt til at få kørekort, så bil er permanent ude af billedet - og her kan man jo komme langt med en god rummelig ladcykel. Men det er ikke altid man kan/vil tage cyklen.. og i Århus må du KUN have hund med i bybusserne hvis den kan være i en håndtaske; ingen undtagelser. Så enten skal nr. 2 hund være pænt lille når du skal have begge med, eller også er bus ikke en mulighed.
Og hvad med togrejser: kan I rejse med to hunde? Har I bare droppet at rejse, eller prioriterer I hvilken hund I tager afsted med?

Kom gerne med alle input - jeg har så mange overvejelser og tanker, og jeg ville elske at høre fra nogen der rent faktisk har stået i det. Eller ikke.. måske det bare er en umulig drøm smiley

Med venlig hilsen
hende der sagde hun aldrig skulle have hvalp igen

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan har I to hunde?
  • #1   9. mar 2022 jeg har jo boet i Århus med 2 hunde uden bil, og det var nemt og jeg havde aldrig problemer med at komme rundt, men mine var selvfølgelig også små i forhold til Umi, selvom hun jo ikke er stor. De kunne godt være i én taske, så de kunne både komme med i bus og tog. smiley
    Det er selvfølgelig lidt mere bøvlet hvis den anden skal være på størrelse med Umi eller større.
    Jeg har også boet i Vejen med 2 hunde, hvor jeg cyklede rundt med dem, og så kunne tage toget, men det var de samme to hunde som i Århus, og Rosa fyldte jo vitterligt ingenting, så hun tæller jo knap som en hund. smiley
    Jeg har rejst et utal af gangen fra Århus-Gørding og Gørding-Odense med 2 hunde i tasken. Men har ikke prøvet det med Teemo og Lucky, så skal ikke kunne sige om de er ligeså nemme smiley

Så hvis du gerne vil være mere sikker, end at have en cykel/ladcykel/lukket knallert osv. så altså offentlig transport, ville jeg nok gå efter en der i hvert fald ikke er større, så 2-4 kg hund, så burde du godt kunne finde en taske som de kan være i, uden at det går helt galt smiley
    Der findes f.eks. sturdi bag, som har en model hvor der er skille rum i tasken, den findes i forskellige str. Så hvis du gerne vil have de er i hver deres side, så er det en mulighed. De har så ikke ret meget plads, men hvis det kun er til en bus tur eller lign. i ny og næ, så er de ganske udemærket smiley Man kan også bare lyne skillerummet ned, så det er en stor taske.

Så jeg ville bestemt ikke sige at det er en umulig drøm, men hvor besværlig den er, kommer helt an på hvilken hund du gerne vil have som nr 2. Jo større jo mere besværligt er det selvfølgelig.

• #2   9. mar 2022 Nu har jeg ikke prøvet at have 2 hunde med i offentlig transport, men jeg har flere gange haft 2 maltesere med i taske/tasker, og selvom der er tale om små/letvægtshunde, så bliver de alligevel hurtigt tunge at slæbe rundt med.
    Prøv evt at proppe et par poser mel (svarende til de 2 ønskehundes vægt) i en taske, og gå en tur med dem smiley
    Når du så finder ud af, at det er for hårdt, så sender du bare den lækre Umi over til mig, og finder en ny hund smiley

• #3   9. mar 2022 Ja, det kræver jo at den i hvert fald ikke er større end Umi, hvis jeg skal kunne proppe 2 hunde ned i en stor sportstaske e.l. smiley og så kommer vi ud i race-spørgsmålet, og det er en helt anden vældig lang snak, hehe...

Som du siger er det jo bare noget lettere at have 2 små chi'er i en taske smiley Det bliver lidt mere besværligt, hvis vi kommer ud over den størrelsesgrænse - men forsøren jeg er skruk, jeg vil så gerne have endnu en træningsmakker; ikke endnu, men når mig og Umi har fået noget rutine og erfaring.

Det er jo let nok med Umi, for det er bare en enkelt hund, og det er bare i tasken og afsted.. jeg har så meget lyst til at det skal lykkes, men jeg vil også gerne være realistisk omkring mine fremtidsplaner..

• #4   9. mar 2022 Haha, det var ellers nogle gode forslag, Lise-Lotte - måske hun gerne må komme på ferie hos dig, når hun har spist den tredje klat kattelort på en dag smiley smiley

• #5   9. mar 2022 Jeg har kørt s-tog MANGE gange med en whippet i en "taske" (Ikea-pose med stof kurv i smiley ) og en terrier (ca 10 kg) som jeg købte børnebillet til.
    Jeg blev stoppet flere gange af kontrollører, men fik aldrig en bøde, på trods af at man kun måtte have en hund med i offentlig transport.
    Jeg tror ikke de vidste hvad de skulle gøre ved sådan en tosse som mig.

Jeg synes det kommer an på hvor meget I har brug for at komme rundt med offentlig transport. Er det bare en gang i mellem, så er det vel ikke det store problem. Men hvis du skal id og køre 3 gange om ugen og have ondt i maven over om I får lov at komme med bussen, er det måske ikke en super god ide.

• #6   9. mar 2022 Køb en Kabine-scooter ... den skal du ikke have kørekort til ... smiley

https://www.blimo.dk/Blimo_Kabinscooter_Plus?gclid=EAIaIQobChMIs97npvu59gIVTuvtCh0QAgFREAsYAiABEgJ64vD_BwE

• #7   9. mar 2022 Her er et billede af en Kabine-scooter

profilbillede
  • #8   9. mar 2022 Nittib, man skal så lige være opmærksom på, at udover at det selvfølgelig koster penge at have sådan en, at det ikke er alle der har plads til hunde, og at nogle kræver stort knallerkørekort og at de på 4 hjul faktisk kræver kørekort. det er dog rigtigt at de 3 hjulede der kan køre maks 30 km/t må bruges af alle der har (lille) knallert kørekort

• #9   9. mar 2022 NITTIB, det skulle jg lige til at foreslå.
    Men den du linker til kan ikke bruges, hun skal have en to personers med bagsæde.

profilbillede
  • #10   9. mar 2022 #8 ... den jeg har sat ind kræver IKKE kørekort ..... og i øvrigt er der også nogen hvor der er ekstra plads bagi .... som heller ikke kræver kørekort ..... Den skal bare forsikres som enten cykel eller knallert ....

Læs mere om dem på nettet ...

• #11   9. mar 2022 My, det har ikke noget at gøre med hvor mange hjul den har om man skal have kørekort.
    Det kommer an på, hvor hurtig den kører.
    Alt under 45 km/t kræver ikke kørekort, alt over 45 kræver kørekort.

• #12   9. mar 2022 #9 .... Det er ikke nødvendigt med en 2-personers ... der findes også 1-persons med mere plads bagi ... hvor der er plads til hund/ hunde .... selvfølgelig ikke Ulvehunde eller Grand danois smiley

• #13   9. mar 2022 Anni det er ikke korrekt. 4 hjul medmindre det er handicap der kun kan kører 15 km/t = kørekort.
    3 hjul der kan kører 30 km/t er lille knallert kørekort (og det skal man have hvis man er født efter januar 1995 mener jeg det er, inden kan man kører uden) og 3 hjul der kan kører 45 km/t er stort knallertkørekort.

https://kabinescooter.dk/lovgivning-253/

Jeg har undersøgt det, da jeg selv gerne vil have en 2 personers på et tidspunkt, det vil så blive en trehjulet, for jeg har ikke kørekort.

• #14   9. mar 2022 Haha åh Randi jeg kan se det for mig - så er man altså også lidt crazy.. på den gode måde.. smiley
    Jeg tager ikke meget offentlig transport med Umi, i hvert fald ikke her hvor jeg bor nu. Jeg cykler til næsten alt, men jeg har ikke lyst til at stille min dyre cykel en hel weekend inde på Århus banegård, så nogle ting er bare nødvendige at tage bussen til.
    Så man kan da håbe at frekvensen ikke bliver særligt meget større; men det er jo stadig vigtigt at det kan lade sig gøre. Eller også gør jeg det til et større problem i mit hoved, end det egentlig er, sådan noget. Det er i hvert fald rart bare at få vendt det med andre hundetosser smiley

• #15   9. mar 2022 NITTIB, den eneste en personers med lidt plads bag i er Pegasus ildfuglen og der er ikke plads til to hunde.
    Jeg har ledt hele markedet igennem og endte med at købe den i # 9.

• #16   9. mar 2022 Haha, mig og Solvej har fornylig haft en god snak om kabine-scootere - jeg kan lige se det for mig, hvordan jeg kommer drønende i sådan en fætter med mine 2 hunde bagi smiley smiley
    Jeg tror ikke nødvendigvis der er særligt god plads i sådan én, men at kunne sidde i tørvejr, det er jo en luksus-vare

• #17   9. mar 2022 #13 .... Det er jo også det som Anni skriver .... det kommer an på hvor hurtigt den kan køre ... og ikke hvor mange hjul den har .

• #18   9. mar 2022 Haha ja, jeg vil gerne se det!!! smiley
    Jeg tror også de vil kigge lidt til træning, hvis jeg kom drønende med hundene i sådan en

• #19   9. mar 2022 Nej Nittib, det handler også om hvor mange hjul den har.
    Taget fra det link jeg har lagt ind:
    Du må køre en 4-hjulet kabinescooter med 45 km/t, hvis du har bilkørekort.
    En 4-hjulet kabinescooter, som er indregistreret som handicapkøretøj, og som derfor kun kører 15 km/t, kræver ikke kørekort.
    Du skal som tommelfingerregel følge færdselsreglerne for bilister.

Men det er ikke det tråden handler om, så jeg lader den lægge her smiley

• #20   9. mar 2022 My, hvis du er født inden 2013 behøver man ikke kørekort til en 30 km/t.
    En 4 hjulet der kører 30 km/t behøver man ikke kørekort hvis man er født inden 2013
    Det gælder blandt andet Isfuglen, som både kan fås som 15 og som 30 km/t

• #21   9. mar 2022 Anni det er ikke korrekt, det er hvis du er blevet 18 år inden 19 januar 2013, ikke hvis du er født inden.

Det andet har jeg lagt link ind på lovgivningen, så må du jo tro på lovgivningen eller ej.

Og lad os nu komme tilbage til det tråden egentligt handler om.

• #22   9. mar 2022 Funke, jeg troede hellere ikke at der var meget plads i dem. Troede at man sad meget klemt, men det gør man ikke, der er godt med plads.
    Tag ud og til forhandleren og prøv en.

• #23   9. mar 2022 # 21 ja ok, skrev forkert, det er rigtig at det ikke er født inden 13, men fyldt 18

Men jeg vil da gerne se noget dokumentation på, at man skal have kørekort for at køre en 4 hjulet kabinescooter der kører 30 km/t

• #24   9. mar 2022 Selv om det er ved at være en del år siden at vi ikke havde bil, så har jeg levet det meste af mit voksenliv uden.

Vi købte først bil i 2008, de første 20 år af vores ægteskab klarede vi os med cykler og offentlige transportmidler. I husstanden har vi gennem årene altid haft 2-3 hunde (Gravhunde, spaniels, whippets), vi har 3 sønner, hvor den yngste var 9 år gammel, da vi købte bil.

Det kræver en del mere planlægning, end når man bare kan sætte sig i bilen, men meget kan lade sig gøre, hvis man vil. Jeg har præsteret at have 18 kg. whippet i indkøbsnet i busserne i Århus, når jeg skulle til træning, rutebilerne er mere large med husdyr, 2 gravhunde i taske og en spaniel som så betalte børnebilet, samme model i tog, har aldrig fået kommentarer om hundene der.

Til kortere afstande på cykel kom gravhundene i rygsæk eller cykelkurv, spaniels og whippets har kunnet trave 8-10 km ved siden af cykel. På et tidspunkt havde vi også en cykelanhænger som blev brugt til både unger og hunde.

Vi har været på togferie i både Sverige, Tyskland, Ungarn og Tjekkiet med 3 unger og 2 hunde. Meget kan lade sig gøre, hvis man vil.
    I alle årene uden bil boede vi i Hinnerup, 15 km udenfor Århus og havde nem adgang til både tog og rutebil

• #25   9. mar 2022 Det står i det link jeg har lagt ind højere oppe, scroll ned i bunden smiley
    Og så kan du da få færdselsloven også, hvis det andet ikke er nok.

2. Bil:

motorkøretøj, der er forsynet med 4 eller flere hjul eller med bælter, valser, meder eller lignende, samt motorkøretøj på 3 hjul, hvis egenvægt overstiger 400 kg.

7. Knallert:

to- eller trehjulet køretøj med en forbrændingsmotor med et slagvolumen på ikke over 50 cm3 eller med elmotor og med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på højst 45 km i timen. Knallerter inddeles i stor knallert med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på over 30 km i timen og lille knallert med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på højst 30 km i timen.

• #26   9. mar 2022 Min mand har forøvrigt aldrig taget sig sammen til at få et kørekort, så nu hvor vi er flyttet på landet har han fået sig en el-cykel og kører dagligt 52 km på den for at komme frem og tilbage på arbejde, han havde kørt 10.200 km på den, da vi havde boet her et år, jeg kører 15.000 årligt i bilen smiley

• #27   9. mar 2022 det er godt nok også en lang vej at cykle Kirsten, men de er altså geniale de der elcykler!

• #28   9. mar 2022 My little - Han elsker sin cykeltur. Tidligere løb han om morgenen, det har han så droppet, men han nyder at få "renset hovedet" når han cykler hjem fra arbejde, han arbejder i specialklasse, med børn der for de flestes vedkommende har flere diagnoser

• #29   9. mar 2022 Det giver da rigtig god mening, at han så kan bruge turen på lige at falde til ro smiley

• #30   9. mar 2022 jeg har kørt mange gange med to en gang med tre pomser-piger til parring hos kennel topsy med tog og bus fra Roskilde til Skibby detvar enkelt, kun en gang sagde buschaufføren jeg kun måtte have en transportkassemed...der stod en dame bag mig hun sagde, den der er min hun og satte sig sammen med mig, det gik så fint. Billedet Candy og Ditte der var med også i bussen .

profilbillede
  • #31   10. mar 2022 Vi bor på Frederiksberg:
    1). Vi havde en ladcykel.
    2). I metroen må du have én hund i snor på gulvet med børnebillet og én i taske,
    3). vi brugte delebil (letsgo)

Efter 1.5 år købte vi dog vores egen bil. Det var svært i metroen når der var mange mennesker, og ladcyklen var en gammel model og mega tung smiley delebil begyndte jeg at bruge så mange penge på, at egen bil (næsten) kostede det samme. Jeg bruger den også til at køre på arbejde. Vi har en 14 kg hund og en 6 kg hund. Du må have hund i letsgo delebil, jeg tror at de også har biler i Århus.

• #32   10. mar 2022 #4:
    Jeg er ikke så sart. Mens jeg også havde kat, var hundenes livret katte(t)is. Vinter, sne, frost, kattetis = katteis smiley

• #33   10. mar 2022 Handler det ikke noget om hvorvidt man løser billet til dyrene eller ej? Nu er det godt nok hundrede år siden - sådan ca smiley at jeg havde to hunde og nogen gange brug for offentlig transport fx til træning. Jeg har flere gange haft to irske terriers (de er altså for store til at blive proppet i tasker) med bussen mellem Albertslund og Ballerup. Jeg købte en børnebillet til dem hver og valgte stå op med hundene, der midt i bussen, hvor der en 'bagageplads'. Det var der aldrig nogen problemer med. Men måske chaufførene i det område bare var megaflinke smiley

• #34   10. mar 2022 I Århus må hunde kun medtages i bybusserne hvis de er i en taske.
    Rutebilerne kan du købe børnebillet.
    Jeg har boede i Århus uden bil og hund på 13-14 kg. Det gik super fint med at være i en almindelig hunde taske, lidt tung hvis vi også havde bagage med.
    Det værste var hvis vi skulle stå pga mange mennesker, der var det ikke sjovt, men ellers fungerede det fint.
    Nu ved jeg ikke hvad din nuværende hund vejer, og hvad kommende hund kommer til at veje, men 14 kg kan godt lade sig gøre.

• #35   10. mar 2022 Som Maya rigtignok siger er der ingen undtagelser for bybusserne her i Århus - man kan heller ikke komme udenom ved bare at købe en børnebillet. Det kan man så i de blå busser, hvis det lige passer geografisk, rutemæssigt osv. Det er ikke fordi, der ligefrem er de mest hundevenlige muligheder smiley

Men godt at høre alles input og erfaringer! Det ville for øvrigt være lækkert med sådan en delebil, men jeg tror sgu ikke helt det går an uden et kørekort smiley smiley
    Umi er en lille én på 4 kg, og næste hund bliver bare inden for max grænsen af, hvad der kan lade sig gøre. Jeg håber sådan, at jeg kan få mulighed for et lidt andet racevalg end kun 3-4 kg hunde, men det er nok dét, der vil være mindst bøvlet, nu hvor man er så afhængig af at komme rundt med cykel, bus og tog.

• #36   10. mar 2022 Funke hvad med en papillion det er en lille hund med meget stort potentiale for trænings interesser. stor hund i en ille hunds krop.

profilbillede
  • #37   10. mar 2022 Familien rødtop: det er et langt andet emne jeg kan snakke en masse om - og måske jeg laver en tråd engang - men hvis jeg skal give et kort svar, så bliver det ikke en papillon, for den lever ikke op til de egenskaber jeg søger smiley

• #38   10. mar 2022 Du må ellers godt låne Teemo smiley men du aflevere ham jo nok ret hurtigt tilbage haha

• #39   10. mar 2022 Jeg ville elske at låne Teemo, bare på en lille mini-ferie smiley

• #40   10. mar 2022 Så må du i gang med kørekort smiley

• #41   10. mar 2022 Åh ja, gerne smiley Men som jeg skrev i startindlægget så er mit syn for dårligt til at få kørekort, så derfor er bil permanent ude af billedet - heraf emnet omkring hvordan man får det til at fungere uden - det ville ellers lette så mange ting, så jeg forstår godt, at I endte med den løsning smiley

• #42   10. mar 2022 Hvis du havde boet lidt tættere på, er jeg sikker på at teemo ville elske en mini ferie hos dig og umi smiley så er spørgsmålet bare om hans moar godt kunne undvære ham så længe når det kom til stykket smiley

• #43   11. mar 2022 Ah ja så går det ikke. Det kan ikke laves med laser øjenoperation?

Du kan godt finde MAS som er helt små, 6-7 kg, men man kan jo ikke altid med sikkerhed vide hvor store de bliver. Magic i DK seneste kuld er klasse lille agility. My Magic i Tyskland har også mange små.

• #44   11. mar 2022 Én af mine gode venner har sådan en kabine-scooter som de andre også foreslår. Der kører hun rundt med en Finsk Hyrdehund, så jeg tænker også sagtens, den vil kunne rumme to små hunde smiley

• #45   11. mar 2022 Buch - nej desværre, det er synsfeltet den er gal med. Jeg var til øjenlæge for at få det bekræftet, for det er jo rart at have et svar på hvad der kan lade sig gøre smiley

Jeg er simpelthen så vild med de små MAS'er. Som du selv siger er det jo svært at få garanti på nogen størrelse - især med så ny en race. Men det er helt klart nogen jeg har et meget godt øje til (øh, no pun intended)

• #46   11. mar 2022 Kabine-scooteren lever hermed videre som en fremtidsdrøm smiley

• #47   11. mar 2022 Jeg må jo give Buch ret i, at MAS er en skøn race - umiddelbart har de meget små bare et lidt andet temperament, end dem i mellemstørrelse - er min generelle opfattelse smiley

• #48   11. mar 2022 Nå forsøren - men det er vel heller ikke helt sjældent at sådan noget sker, i racer hvor der er en vis størrelsesforskel smiley

• #49   11. mar 2022 Næeh.... Og eftersom vi ikke har en raceprofil, så vi kan mentalteste, så er det jo også lidt svært at have en ordentlig rettesnor for, hvad man ønsker, og for en hvalpekøber at tjekke op på temperamentet i linjerne.

• #50   11. mar 2022 Jeg så lige denne her på DBA .... den køres uden kørekort og der er bagsæde i ... til 2 nuttede vovser .... .... Den er da smart ... smiley ....... Og så er den brugt og billig .

https://www.dba.dk/lindebjerg-urban-lux-2019/id-1088027552/

PS: ,,,, Der er altså flere til salg på DBA ... der må køres uden kørekort ... og med bagsæde til hunde ... smiley

• #51   11. mar 2022 NITTIB, du må købe min for 26.000 kr.
    Samme udstyr som den du linker til, plus fjernbetjent varme, alarm lige servicere og stadig 9 måneders garanti. Kørt 1200 km
    70 km på en opladning som koster 8 kr.

Der er mange til salg på facebook

profilbillede
  • #52   11. mar 2022 Nå, men - da jeg mødte ind til min aftenvagt i dag, havde en af mine beboere tilfældigvis besøg af en gæst, der kom i kabinescooter. Og ja, så måtte jeg jo lige få en "rundvisning" smiley Det lignede, at der godt kunne være plads til 2 hunde, et bur og en taske. Mit indtryk er, at der ikke super god plads i flere af dem.

Men jeg må indrømme at jeg nok aldrig kommer til at købe "brugt og billigt", det er et transportmiddel jeg skal have i mange år og så lægger jeg gerne penge ud for ordentlig kvalitet, ordentlig plads og god stand.
    Det løser nok ikke transportproblemet mere end en ladcykel gør; men wauw, det kunne være dejligt at sidde i tørvejr på en regnvejrsdag, og så kan man trods alt komme lidt længere omkring smiley

• #53   11. mar 2022 Funke, du kan også få en Tuk Tuk, der er plads til 2 Schæfere

profilbillede
  • #54   11. mar 2022 #53 .... Bil og campingvogn i eet ..... wooow ... smiley

• #55   11. mar 2022 Eller en lille minibus .... DEN er da fiiiin .... smiley

profilbillede
  • #56   11. mar 2022 Og et kig indeni ...

profilbillede
  • #57   11. mar 2022 Og der er også bagagerum i ..... smiley smiley ... det kan ikke blive bedre ....

profilbillede
  • #58   11. mar 2022 Haha, jeg er vild med ideerne! Tænk ud af boksen! Hvad skulle jeg dog gøre uden HG smiley smiley

• #59   12. mar 2022 Jeg glæder mig til at se dig kører rundt i den der lille "bus" Funke smiley

Kommentér på:
Hvordan har I to hunde?

Annonce