Løbetid i utide?? {{forumTopicSubject}}
Jeg har jo den her 11 år gamle hunhund.
Hun har siden sin 3. løbetid været nærmest så man kunne stille sit ur efter det med sine løbetider. Sidste uge i marts starter hun og igen sidste uge i september.
De sidste par gange har hun været lidt mere sløv og ugidelig i sine løbetider, men jeg har tænkt det bare var alder. Hun har et par gange været hysterisk gravid, men ikke noget der har været problematisk.
Nu er jeg så bekymret.
I forgårs (lørdag), Begyndte hun sådan lidt redebyggeri. Flytter rundt med tæpper, og skraber i dem. Ligger sig i bunkerne og halser. (som om hun var i fødsel)
Hun spiser dog som hun skal og drikker fint, og kommer af med både stort og småt uden problemer. Hun vil gerne med ud at gå, og er egentlig ikke anderledes end hun plejer, ud over sit halsen og sit samlen tæpper.
Jeg tog hendes temperatur og den var 38.6
Om natten (natten mellem lørdag og søndag) bliver hun så mere urolig. Hun halser en lille smule, men vil stadig gerne spise og har samme temperatur.
Jeg opdager så at hun bløder lidt.
Jeg bliver selvfølgelig panisk og ringer til vagtdyrlægen der maner til ro, når hun hverken har feber eller virker smerteplaget mener han ikke der er nogen grund til at se hende midt om natten.
Nu i dag bløder hun stadig. (som løbetids blødning de første par løbetider) Hun har stadig ikke forhøjet temperatur, hun virker egentlig heller ikke synderligt påvirket af det, hun spiser og drikker og kommer fint af med det igen.
Hun vil gerne gå tur og med ud i haven.
Jeg har så ringet til en fremmed dyrlæge der heller ikke mener jeg skal bekymre mig, hun mente simpelthen det "bare" er en løbetid.
Hun sagde at det faktisk ikke var usædvanligt at ældre hunde fik kludder i hormonerne og dermed løbetiderne, når de blev gamle.
Jeg har bare aldrig haft tæver over 10, så har aldrig oplevet det før, og er ikke helt beroliget.
Nogen herinde der har erfaring med det?
Skal jeg slå koldt vand i blodet, eller insistere på at blive tilset af dyrlægen? (min sædvanlige dyrlæge kan jeg først træffe på onsdag, da han har ferie)
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.136
Ældre tæver er jo desværre i meget større risiko for underlivsbetændelse og cyster på æggestokkene og kludder i løbetiderne er ofte et tydeligt tegn på at noget ikke er som det burde.
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 6 Emner: 18 Svar: 752
Og hun er med sikkerhed ikke gravid, det var det første dyrlægen ville vide.
Jeg prøver at ringe til en anden dyrlæge.
jun 2012
Jeg har haft en tæve der fik underlivsbetændelse og det her minder slet ikke om det, for hun er nøjagtig som hun plejer at være når hun er i løb, det er bare helt uden for tur...
Men nu har jeg ringet til en anden dyrlæge der ringer tilbage så snart hun kan. Hun er udkørende så må vi se om hun vil forbi.
jun 2012
Og hvis det er som ved mennesker kan det gå sådan, for min søster blødte kontinuerligt i 5 mdr stort set da hun gik i overgangs alder, og så slet ikke, og så igen i pokkers lang tid og det rene massakre hver gang.
jun 2012
Hun skal nemlig under ingen omstændigheder opereres, og så vidt jeg kan google mig til er den eneste fornuftige mulighed for hende så en sterilisation.
Men nu ser vi hvad næste dyrlæge siger.
Uanset hvad der sker tager jeg til min egen på onsdag.
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 237 Svar: 9.597
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.372
jun 2012
Hun tåler narkose vanvittigt dårligt.
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 237 Svar: 9.597
jun 2012
Hun mener også det blot er en løbetid, men synes vi skal tage temperatur de næste mange dage for lige at være sikre på det ikke er noget betændelse.
Hun mente at det ikke kunne være en indkapslet betændelse fordi der så ikke ville komme blod ud, og fordi maven var fint blød og afslappet ved palpering.
Hun synes ikke jeg behøver at tage til egen dyrlæge onsdag (men det gør jeg nok alligevel), hvis ikke der dukker feber op, eller hun mister ædelysten.
Men hvis hendes temperatur stiger skal jeg selvfølgelig kontakte dyrlægen med det samme for hun kan jo ikke give garanti for noget uden at minimum scanne hunden eller åbne hende.
Så nu ser vi det an et par dage og satser på jeg bare er et pyldret fæ.
Så kryds lige fingre alle sammen.
sep 2008
Du kan læse om det her:
https://www.netdyredoktor.dk/hund/sygdomsleksikon/o/ovariel-dysbalance/
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.142
jun 2012
Men jeg er klar over at det her kan være noget der betyder et snarligt farvel, men så længe hun stadig er glad og veltilpas så lever vi med det og ved mindste tegn på smerte eller ubehag, så siger vi pænt farvel.
jun 2012
Så jeg er ret sikker på hun hverken har ondt eller er utilpas...
Men jeg tager stadigt lige et smut forbi min egen dyrlæge onsdag eller torsdag.
Hundene skal vaccineres i starten af januar, så det gør vi bare nu her, så er det ikke "kun pylder" jeg tager til dyrlægen med...
sep 2008
Og det beskriver jo netop ændret adfærd, som heller ik er normalt ved en almindelig løbetid.
Håber I finder ud af det.
jun 2012
Jeg er oftest hos dyrlægen 3 dage før de overhovedet kan finde noget galt, så det er der fint styr på...
Det jeg var i tvivl om, var simpelthen om det kunne passe at der kom kludder i løbetiderne når tæver var gamle, for det har jeg aldrig oplevet før.
Og hun har jo netop adfærd nøjagtig som når hun er i løb.
Og så er jeg typen der belært af erfaring hellere afliver min hund 3 måneder for tidligt end 1 dag for sent.
Så vær ganske rolig for at hun IKKE lider og ikke kommer til det. Det har jeg hende sgu for kært til.
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.617
Jeg er SÅ hys med det lort!! 2 hunde i min familie har mistet livet efter en operation for livmoderbetændelse i en høj alder.
jun 2012
Hun er højløbsk så det batter. Skræver og sænker underkroppen en smule og vipper halen til side for hver en hund vi møder... (lille li*erlige so)
Og lidt herfra bor en hanhund som ellers aldrig render, men når min er i løb skal han bindes med dobbelt reb uagtet at haven er hegnet, for han eeeelsker hende (og hun ham), og han kom i går aftes og sad og sang serenade ude foran min hoveddør, og hun peb og hylede og kradsede på døren for at komme ud til sin Romeo...
Så juhu, jeg var heldigvis bare pyldret og hun er bare i løb i utide.
aug 2008
sep 2008
Læs det link jeg har lagt ind længere oppe.
Håber ik at det udvikler sig yderligere, så I får flere år sammen, når du ik ønsker, at hun skal opereres.
jun 2012
Hun har været i narkose to gange og begge gange var det på et hængende hår hun overlevede.
Min egen dyrlæge har sagt han nægter at lægge hende i narkose igen, for de først gange var hun en ung hund nu er hun ældre og tåler det nok endnu dårligere.
Og der er ikke noget jeg hellere ville end at pille undervognen ud af hende, men det er med hendes liv som indsats, så hvis det viser sig at være cyster, så må vi sige pænt farvel hvis hun får problemer med dem.
Men for nu har jeg altså tænkt mig at nyde at hun ikke umiddelbart er syg, men bare er kommet i "overgangsalderen"
jun 2012
jun 2012
HUN SKAL IKKE I NARKOSE!
Og hun vil ikke kunne scannes uden at være sederet, med mindre hun bliver holdt for alvor fast, og det vil skræmme hende så meget at jeg ikke vil udsætte hende for det så længe det ikke vil ændre på behandlingen og hun ikke lider.
Jeg ved virkeligt ikke nøjagtigt hvad narkose hun har fået, jeg er ikke dyrlæge.
Jeg ved bare at hun næsten ikke var til at vække og at hun anden gang var i en tilstand der vel bedst kan beskrives som en coma i over et døgn, og at hun i en uge efter måtte have sondemad og væske tilført fordi hun simpelthen var for sløv til at kunne gå stå sidde eller spise selv.
Og det udsætter jeg hende ikke for igen.
Hun er 11 år, (fylder 12 i januar), hun har de sidste 9 år boet hos mig og haft et godt liv.
Hvis hun begynder at blive sløj så bliver hun aflivet.
Og det er både fordi hun ikke skal udsættes for en narkose, eller lange køreture til dyrlæger hun ikke kender (hun "hader2 fremmede mennesker rører ved hende) for at prøve en narkose hun måske kan tåle.
Og jeg vil simpelthen ikke ud i at betale så mange tusinde kroner for noget der måske alligevel ender med hun dør.
At andre ville forsøge er deres valg, jeg vil ikke!
jun 2012
Er måske lidt påvirket af at jeg jo godt ved at det her nemt kan være en forløber for noget der vil betyde en aflivning.
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.764
Måske det var en idé at give hende en kraftig antibiotikakur, bare for en sikkerheds skyld ? Hvis det giver ændring i adfærd/blødning stopper, så giver det en ret sikker diagnose på en livmoderbetændelse
Jeg forstår godt din beslutning om, ikke at operere. Min 11 årige tæve, som blev opereret pga. underlivsbetændelse, var meget længe om at komme ovenpå igen
God bedring med hende.
jun 2012
Så det vil jeg klart vende med min egen dyrlæge når vi skal hen til dem i morgen.
sep 2017
Følgere: 527 Emner: 138 Svar: 10.295
Folk har forskellig måde at holde hund, og forskellige grænser for hvad de vil byde dem. Du kender din hund bedst
Jeg håber du får lov at beholde hende noget tid endnu
aug 2008
Jeg siger bare at man bør være obs på at det kan tyde på at der er noget galt, hvilket nok er ret så sandsynligt med en hund på 11 år der pludselig ændre cyklus.
Jeg siger ikke hun skal opereres eller aflives nu.
Jeg ville bare være opmærksom på at det ikke nødvendigvis bare er en løbetid i utide.
jun 2012
Jeg er ekstra opmærksom på hende. Hun får taget temperatur morgen og aften.
Jeg ved godt at det her kan være et tegn på at noget er under opsejling, og at jeg skal sige farvel snart.
Men lige netop derfor vil jeg lige nu kun tænke glade tanker og være lettet over at hun stadig er her og hun har det godt.
Jeg ved jo godt at det kan vende på et øjeblik og at det så betyder farvel.
aug 2008
dec 2010
jun 2012
Hun er helt sig selv igen, og opfører sig helt normalt.
Min egen dyrlæge målte hendes infektionstal, og der var intet, så livmoderbetændelse blev udelukket.
Til gengæld havde vi en lang snak om cyster på livmoder/æggestokke, for han var faktisk helt sikker på det var det.
Han kendte hendes mor og en del af hendes kuldsøskende (det er også gennem ham hun er kommet til mig i sin tid)
Og uden at ville sige for meget kunne han fortælle at mor og indtil nu 2 søstre var aflivet for cyster i livmoder og en havde fået fjernet det hele ved sterilisation. (hun er ud af et kuld på 14 med 5 hunner og 9 hanner)
Så vi lever med at vi højst sandsynligt har hende på lånt tid fra nu af...
Dyrlægen fortalte at der nogen gange ikke skete mere, og at når hun ikke er mere påvirket af det end kludder i løbetid, så skulle vi jo bare leve med lidt mere svineri på den front.
Hun er jo 11 år snart 12, så hun kan jo nå at dø af alderdom inden der sker mere med cysterne, men vi holder selvfølgelig øje.
Så længe hun har det godt og er glad, så er jeg også glad.
dec 2010
jun 2012
Vi har nu sagt farvel til vores smukke hundepige.
Men hun fik da næsten 2½ år mere... Efter denne løbetid fik hun aldrig flere.
Hun var frisk næsten til det sidste. Hun endte med at blive næsten blind, men klarede sig forbløffende godt alligevel.
Men nu var det tid, for hun blev sløv og sov nærmest hele tiden. Hun ville ikke med på tur mere, og så blev beslutningen om farvel truffet.
Løbetid i utide??