{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.206 visninger | Oprettet:

Levende dyr til brug i træning {{forumTopicSubject}}

Ja undskyld overskriften, kunne ikke lige finde på noget mere sigende.

Jeg synes at jeg har hørt at det er blevet forbudt at bruge levende ræve i forbindelse med gravtræning, er det rigtigt?

Jeg kom nemlig til at tænke på det i forbindelse med, at jeg tænkte på hyrde træning(mange tunge tanker en søndag) nå men kom til at tænke på om det ikke er super stressede for et flugt dyr som får, at blive benyttet til træning af hyrdehunde, tænker især på de får der bliver brugt i amatør træning, altså fordi hundene lige skal instinkt testes, eller man synes det kunne være sjovt lige at prøve.

Altså man udnytter jo fårene flugt reaktioner, så de skal jo være i en slags flugt. Tænkte bare at hvis det er for stressede for en ræv at sidde i et Bur hvor hundene jo ikke kan komme fysisk til dem, så må det da være mindst lige så stresse de for fårene.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Levende dyr til brug i træning
  • #1   18. aug 2019 Altså vi bruger levende høns og duer i træningen. På dette billede skal hun apportere forbi dem / igennem dem... Hønsene er så brandligeglade... de er vant til det. Mon ikke det samme gør sig gældende for får?

    profilbillede
  • #2   18. aug 2019 Jeg synes godt nok der er enormt stor forskel på en ræv der sidder i et bur, og ikke har den fjerneste chance for hverken "fight eller flight" og så får der trods alt kan rende deres vej.

    Men hvad ved jeg.
    Jeg synes generelt rævejagt med hund (som i kobbel) skulle forbydes i forgårs!


  • #3   18. aug 2019 Dorte : Det har det da også været i mange år. Ihvertfald i DK. UK fulgte efter for et par år siden.

  • #4   18. aug 2019 Rævene til gravtræning er jo trænet i netop dét arbejde. De er "tamme", blev passet med loppekure, vacc osv. De blev behandlet som alt andet værdifuldt. De har ikke bevov for at flygte. Engang vi havde hunde i kunstgrav, måtte træneren skifte ræv da den første var faldet i søvn i graven. Det er IKKE mishandling af ræven.
    Nu er jægerne nødt til at træne på kunstig ræv (fært) eller sende utrænede hunde ned til en mulig grum skæbne.
    Det er hverken godt for ræve eller hunde at det er blevet forbudt med træning på ræve. Man må heller ikke engang træne på levende rotter i bur...


  • #6   18. aug 2019 Kun døde (kaninslæb) tror jeg

  • #8   18. aug 2019 Godt spørgsmål. Der er da nogle af hyrdehundene der godt kan nappe i fårene. Det er ikke muligt med ræv og rotter, så nej det giver ikke mening. Men måske fordi det er relateret til landbrug? Landbruget må jo også stadig kupere får og grise. Men det gør nok kun ondt på hunde?..

  • #11   18. aug 2019 Tak for alle jeres svar, synes det er en spændende debat, hvorfor er noget mishandling i forbindelse med et dyr, men helt ok med et andet?

    Jeg tænker umiddelbart at der er forskel på situationen hvor man er afhængig af at bruge hunden for at kunne holde får på store arealer, og så på dem der "bare" ønsker at aktivere deres hund.

    Men følger spændt med og håber på en spændende debat.


  • #12   18. aug 2019 Jagt på ræv er jo ikke kun aktivering, men også vildtpleje og regulering.

  • #13   18. aug 2019 Louise: hvis det er kommentar på mit indlæg, så skriver jeg om hyrdning, hvor jeg synes der er forskel på at hunden bruges fordi det er nødvendigt og så dem der hyrder for sjovt for at aktivere deres hund.

  • #14   18. aug 2019 #5 vi må gerne træne på kaniner i kaningårde. Og i de kaningårde jeg har været i, lever de kaniner langt bedre liv end 98% af de danske tamkaniner.

  • #15   18. aug 2019 Anna G: hvordan foregår det egentlig når man træner i kanin gård, har kun hørt om det, men kender ikke til det.

  • #18   18. aug 2019 Maya ja jeg troede du mente hurdning kontra jagt

  • #19   18. aug 2019 Louise: ikke lige i det indlæg, kender ikke til situationer hvor der bruges levende dyr til jagt, ud over rævene i bur.

  • #22   18. aug 2019 Hvis man sørger for at hyrdetræne/instinktteste ved nogen der har forstand på det, så kan man godt gøre det ordentligt. De får der anvendes til instinkttest er vant til det/trænet til det. Der er ingen med respekt for får, der bare går ind og lukker deres hund løs ved får og lader den hyrde. (jeg ved godt at det er der sikkert, men det er fandme ikke ok)
    Jeg startede med instinkttest og trænede efterfølgende længe hos en instruktør, indtil jeg var sikker på jeg var rimelig selvkørende. I dag har jeg selv får og hjælper en lokal fårebonde med lidt tilsyn og flytning og det primære er altid at tage mest muligt hensyn til fårene for mit vedkommende, så de ikke lider overlast.
    Og en god hyrdehund kan godt flytte får uden at stresse dem voldsomt meget.


  • #23   18. aug 2019 Mette: tak for dit svar. Hvordan foregår det når man kommer med en ny , ofte ung hund, hvordan styre man det så fårene ikke lider overlast?

  • #24   18. aug 2019 Jeg har faktisk endnu ikke oplevet uhæntsigtsmæssigt stressede får til hyrdning. Fårene er yderst hundevante og nogle stykker er nærmest "for" hundevante. De er sgu ligeglade med, om der står en hund og stirrer dem i øjnene smiley

    Foregår det ordentligt, så er der ingen stress på.


  • #25   18. aug 2019 Da jeg var til instinkttest gik hyrden ind med min hund, så måtte jeg vente uden for folden. Han ved hvor han skal stå og så videre, så han med det samme kan gribe ind, hvis den unge hund er liiiidt for frisk. Han sørger for at holde sig mellem hund og får hele tiden og forsøger at få hunden til at "tænde" så der kommer buer rundt om fårene og ikke jagt. Det er små korte sekvenser, så risikoen for at den uerfarne hund ikke taber hovedet alt for meget. Nogle bruge fangefold til fårene, så hunden slet ikke kan komme til dem, men det er en smagssag, alt efter intruktør. Dem jeg har været ved går ind med hunden selv i stedet. De er drønerfarne og har helt styr på tingene.
    Efter nogle gange kommer man med ind og så skal man til at lære at placere sig og så bliver godt man skrupforvirret smiley smiley Det er skidesvært.


  • #26   18. aug 2019 Anine enig.

  • #27   18. aug 2019 Jeg har hørt nogle trælse historier, og så har jeg set nogle film på youtube, hvor det virker til at hunden bare jagter rundt med fårene, men har ingen personlig erfaring. Tænker bare at man skal være ret opmærksom, for ligegyldigt hvad, så synes fårene nok ikke det er det fedeste i verden og de flytter sig jo for det pres hunden lægger på dem, altså må de blive presset en smule.

    Men i bund og grund tænker jeg at det er mærkeligt at det er for traumatisk for rævene (som jo sidder beskyttet i bur) men at det overhoved ikke skulle være traumatisk for et flugt dyr at blive presset rundt i en lille fange fold. Men det er bare mine tanker og som sagt har jeg ingen personlig erfaring med noget af det.


  • #28   18. aug 2019 Helt enig Maya. Der er så meget her i livet der ikke giver mening....

  • #29   18. aug 2019 Rævejagt vil jeg slet ikke kloge mig på. Jeg kan kun tale ud fra egne erfaringer.

    Selvfølgelig er der steder, hvor hyrden er ligeglad med fårene og jeg kan også sagtens se, hvor bekymirngen om stressede får kommer fra. Men der er også steder, hvor hunde får kastet river og metalrør i nakken.
    Heldigvis er der ligeså mange personer, der gør det på en skånsom og respektfuld måde for alle parter af træningen. Dette gælder hund, får og hyrde.


  • #31   18. aug 2019 Der er så sandelig ingen grund til at kaste noget som helst efter sine hunde, hvis man ved, hvad man laver. Og ved man, hvad man laver, så er der heller ingen får, der lider overlast.

  • #33   18. aug 2019 Jeg kender ikke personligt til folk, der træner på uhæntsigtmæssige måder. Men jeg ved, det er et argument, der tit bruges mod hyrdning og jeg er blandt andet stødt på det herinde. Præcis som det generelt er kendt, at nogle jagthundetrænere kører hårdt på hundene.

    Jeg nævnte det, fordi jeg mener, at dem der ikke behandler fårene ordentligt nok kører deres hyrdetræning på en all-around skidt måde og jeg synes man skal skelne mellem de to metoder. Jeg tager denne del med i mit argument, da jeg ikke vil udelukke, at der er steder, hvor dyrene bliver behandlet dårligt. Men det skal, efter min mening, ikke farve hele disciplinen, hvad nogle få repræsentanter gør.

    Jeg kan som sagt kun tale fra egne erfaringer, men præcis ligesom man kan læse sin hund, lærer man også at læse fårene. Jeg har ikke oplevet utrygge får.


  • #34   18. aug 2019 Selvfølgelig findes der trælse historier. Jeg har selv set og hørt nogle af dem og nogle folk er tåbelige omkring det at have hyrdehund og får. De tror man bare slipper hunden og så kører det. Sådan er det slet slet ikke. Det er drønsvært at lære og det kræver altså en del træning sammen med nogen der ved noget om det.
    Jeg lader heller ikke hvem som helst træne med på mine.

    Når man hyrder skal hunden finde trykpunktet på fårene, det kan en god hyrdehund selv, det er derfor det er så vigtigt med arbejdslinjer, for det kan de altså bare bedre end andre, ofte en hel del bedre. Det er punktet hvor fårene går, men ikke løber. Hvis man stopper hunden, skal fårene gerne give sig til at stå og græsse, kan din hund finde det punkt så kan du flytte får uden at stresse dem synderligt. Trykpunktet er forskelligt fra hund til hund og fåreflok til fåreflok.
    Min trykker en del og er knapt så fintfølende på fårene og er klart bedst på de tunge racer. Vores “arbejdsgiver” har tunge og lidt bryske texel får og dem flytter han fint.
    De letbenede lyneburgere er vi ikke glade for, da de løber som død og helvede bare man kigger forkert på dem, så dem overlader vi til andre.

    Jeg er heller ikke til små fangefolde, da vi startede var vi bare i en almindelig fold, dog af mindre størrelse. Men både får, hund og hyrde kunne fint bevæge sig rundt.



  • #35   18. aug 2019 Og nej selvfølgelig er det ikke ok at kaste ting efter sin hund eller får eller lade sin hund bide eller jagte får. Det skal foregå ordentligt for alle dyr og det kan det altså også godt.

  • #36   18. aug 2019 Jeg ville da så sandelig ikke så meget som overveje at deltage i hyrdning, hvis det var noget, der efterlod mig med en dårlig smag i munden.

  • #37   18. aug 2019 Anine det ved jeg og det ville jeg heller ikke og sådan er der heldigvis mange der har det.
    Der findes tumper inden for hyrdning ligesom der gør inden for alle andre sportsgrene eller professioner. Dem kan man kun tage afstand fra og forhåbentligt gør mange det.


  • #38   18. aug 2019 Du har absolut ret, Mette smiley

  • #39   18. aug 2019 Hundene skal jo trænes op hvis de skal bruges til at arbejde med får.
    Så hyrdetræning på får er nødvendigt.
    Hvis hunden altså skal bruges til at flytte får.
    Jeg har set virkelig grimt hyrdetræning både hvor får og hunde blev trænet forkert og behandlet dårligt. Men håber da at de fleste er dygtige og fair overfor dyrene.

    Jeg mener ikke man skal kaste alle hyrdehunderacer ind på får bare fordi man lige skal prøve det et par gange. Men nøjes med de hunde som man antager vil skulle træne/arbejde på får jævnligt


  • #41   18. aug 2019 Nu er jeg lige kommet hjem fra at have indsamlet 370 får på et 55 hektar stort område med hede, skov, kuperet terræn og høje siv.
    Fårene skulle klippes, have ormekur og tilses.

    Jeg forstår ikke hvordan folk der aner nada om det her, tillader sig at udtale sig så skråsikkert om stressede dyr og ihh hvor er det dog synd for dem.
    Nu flytter jeg får med hund nærmest dagligt og det er den absolut mindst stressende måde at samle og flytte dem på.
    Det er en nødvendighed at vi kan samle og tilse dem, ellers kan vi for pokker ikke behandle sygdomme.
    Vi bruger hunde fordi det ganske enkelt er den mest stressfrie og effektive måde at gøre det på.

    Selvfølgelig er der klaphatte og har set idioter bare slippe deres hunde ind til får og håbe på det bedste. Ja, de er satme nogle idioter og de er med til at ødelægge det for os andre, som ved at fåre er levende dyr og ikke et stykke legetøj vi kan bruge som vi har lyst til.

    Men helt generelt går de fleste af os op i at vores dyr har det godt. Vi kan rent faktisk godt lide dem og passer på dem. Vi ved de ikke har valgt at lege med og skal behandles med respekt.

    Modsat hvad Pia tror, så gør flugtinstinktet ikke at de bare pisker ad helvede til i vild stress, tværtimod er det et teamwork mellem hunde og får og gensidig respekt, der gør at man stille og roligt kan indsamle og flytte så mange dyr i en fangefold for at klippe dem, uden nogen stress. Fårene kender hunden og ved hvad det går ud på. Det er lige så meget flokinstinktet hos får der gør hyrdning muligt, mere end flugtinstinktet.

    Ja, vi er nød til at starte vores unge hunde op og ja, de kan være vilde og skal lige lære det. Derfor har dem der ved hvad de laver nogle får der er så tamme og ligeglade med hund, men trygge ved mennesker, at de holder sig til mennesket hele tiden, som så med kroppen kan blokere for at hunden laver ballade.
    Alting foregår så kontrolleret som muligt og fårene tager absolut ingen skade af det eller stresses unødigt.

    Nu er jeg ikke selv hobby hyrde, men har reelt praktisk arbejde - Men det var der jeg startede, for det er sådan man i stort omfang er nød til at starte. Man kan ikke bare få 3.000 dyr og så gå i gang, men er nød til at starte i det små og lære det. Heldigvis har vi nogle vildt gode instruktører rundt om i landet, som faktisk også kan lide deres får og passer på dem, samtidig med de ved præcis hvad de laver, så hundene startes op på en måde der er så stressfri som muligt for alle parter.

    Ja - Der er idioter. Ligesom indenfor alt andet. Og nej, det er satme ikke alt jeg ser der er ok og det bliver også påtalt. For ingen af os der rent faktisk arbejder med det her er interesseret i, at folk tror det er normalen.


  • #43   18. aug 2019 Uh Menellis, jeg håbede lige på du så tråden, da du jo om nogen herinde med praktisk arbejde med dine hunde smiley


  • #44   18. aug 2019 Sofia det er meget forskelligt alt efter race mm. Men kostprisen er 1200 kr. så vidt jeg husker, uden jeg er helt sikker.

  • #45   18. aug 2019 Sofia, det svinger meget. Omkring 700-1.500 kr.

  • #46   18. aug 2019 #15 det foregår således at man kommer ind i en stor indhegning, hvor kaninerne lever naturligt - dvs. der er krat og budskads, høje græsser og de bor i huler under jorden. Du sætter dit spanielsdyr igang med at søge og trykker de terrænet hårdt nok, ja så løber kaninerne. En spaniel skal sætte sig når den støder noget og afvente nærmere instruktion. Eftersom dette er træning bliver kaninerne jo ikke skudt, så vi skal blot søge videre. Dvs. Hunden skal se bort fra den kanin der lige er smuttet og søge videre i den retning fører beder om.

    Jeg har ikke oplevet nogen hunde der har blæst ustyrligt rundt i kaningården nogensinde. Er hunden ikke klar, så får den ikke lov at komme ind. Jeg har prøvet at gå med, med en ung hund i snor og fløjtet hende ned hver gang den anden hund stødte en kanin, så hun fik oplevelsen, men på afstand og under fuld kontrol.


  • #48   18. aug 2019 Hønsene er der kun som forstyrrelse. En jagthund skal kunne ignorere levende vildt og hente den døde fasan / and / whatever.

    labrador folket bruger kaningården på samme måde. Træner fri ved fod bag spanielsdyret der stødder kaninerne, eller laver apportering på dummies samtidig


  • #49   18. aug 2019 Menellis: Nu ved jeg ikke om det er mine indlæg du reagere på, men har flere steder skrevet at det ikke er situationer hvor hunden er en nødvendighed jeg omtaler, men dem der lige skal prøve det, eller som hyrder en gang imellem fordi det ville være godt for fido, synes der er stor forskel, i forhold til at bruge levende dyr i træningen. Forstår bare ikke hvorfor det blev forbudt at bruge ræve i gravtræning, men at det er ok med kaniner og får i andet træning.

    Anna G. Jeg hørte om kaningårds træning i forbindelse med træning af hunde der løb efter vildt, og undrede mig over hvordan det foregik, men tak for svaret vidste ikke at man brugte dem på den måde du beskriver, men det giver fin mening.


  • #50   19. aug 2019 #49 har aldrig hørt om kaningårde brugt på den måde - mine to ft spaniels (og alle andre jeg kender der har været i kaningård) er først kommet der når hunden er klar til det. Men hvis din hund skal bruges på jagt, så slår du forhåbentlig ned på al selvstændig jagt fra de er bitte små, så det aldrig er et issue...

    For nej, kaninerne er der ikke for at hr og fru jensen skal slippe fido derind og jage rundt med dem. De er der for at teste vores hundes stop i et kontrolleret miljø før de bliver sendt ud i "den virkelige verden" på deres job på en jagt...

    Jeg ved ikke med jer andre hundeejere, men jeg træner da på levende dyr nærmest hver gang jeg går tur. Ænder i parker, som er bovlamme og topfodret med brødrester, bruges som distraktion til fri ved fod eller diverse rally-øvelser med den gamle. De bruges til "styr dig selv" og kig på dem til den lede terrier...

    Agerhøns og fasaner, harer og rådyr vi møder på vores gåture bliver brugt til stoptræning. Skrubtudser, katte og pindsvin bliver brugt til "leave it" og gå pænt forbi træning...


  • #51   19. aug 2019 Maya, det er ikke kun dit indlæg, men det er da klart en del af det.

    Nu kender jeg jo ikke noget til træning i rævegrave.
    Men tænker da klart der er stor forskel på løse får der har mulighed for at komme væk og interagere med hunden og som desuden har et menneske tæt ved hele tiden som beskytter dem.

    Og hvorfor skulle det være et problem at folk hobby hyrder, når de står ved en instruktør som har hundevante får og hundene opføre sig pænt?
    De når ikke til at lave de komplicerede ting vi laver i arbejdet, så det foregår sgu' ret sindegas det meste af træningen for hyggehyrderne smiley

    Fårene trisser jo bare lige så stille og roligt rundt i hælene på handler og hvis folk bliver bidt af det, så ender flere som mig, med at hjælpe til hos fåreavlere og større hobby besætninger. Så de skal jo starte et sted.
    Ja, der er da enkelte der bare gerne vil sige at deres kræ kan hyrde, af en eller anden mærkelig årsag.
    Men fårene er sgu' ret ligeglade med hvad grunden er til mennesket har taget hunden med for, de forholder sig kun til om hunden opføre sig pænt eller ej og det er så der vores dygtige instruktører kommer ind i billedet - og god avl af hunde smiley


  • #52   19. aug 2019 Kaningårde bruges i 'stop jagten' træning (men sikkert ikke de samme kaningårde som den jagthundefolket bruger). Man går selvfølgelig ikke ind til kaninerne med en hund man træner i IKKE at jage før man er nået dertil at man har rimelig god kontrol på hunden og kaninerne UDEN for kaningården. Og hunden er selvfølgelig i snor når man har den med ind i kaningården. Træner man stop jagten må hunden netop aldrig komme til at jage; får den success en enkelt gang er man sat mange skridt tilbage smiley
    Jeg anskaffede faktisk kaniner i sin tid for at kunne træne Perlen i at lade være med at ræse efter alt hvad der bevæger sig. Nu kan jeg ikke undvære de små pelsede kræ smiley Mine kaniner er totalt kolde overfor hundene; de har rigtig godt styr på at hundene ikke kan gøre dem noget.
    Som terrierejer synes jeg at det var virkelig ærgeligt med det forbud mod at bruge ræve i træningsgravene smiley Da jeg gik til gravtræning med mine fox'er virkede ræven ikke som en der led overlast. De var ret tillidsfulde og det virkede somom deres 'modværge' nede i graven var noget de gjorde fordi de var trænet til det; ikke fordi de følte de var nødt til at forsvare sig.
    Men OK hvad kan man forvente i en verden hvor man møder mennesker der bliver forargede over at man lader sin hund tage mus og rotter - seriøst smiley De mente det var mere humant at lade rottefængeren lægge gift ud til rotterne smiley smiley smiley


  • #53   19. aug 2019 En gift der langsomt slår dyret ihjel indefra, ja dét er da humant, gud forbyde at en hund, gør kål på den på et splitsekund smiley

  • #55   19. aug 2019 Men Pia den er da nødvendig hvis man vil have får til at afgræsse store områder. Eller hvordan har du tænkt dig at tilse dyrene og samle dem?
    Hundene er da den absolut mest effektive og skånsomme metode.
    Der hvor det bliver synd er ved dårlig træning, hvor fårene blot bliver et træningsredskab for at nye folk skal afprøve sine og hundens hyrdeevner bare fordi. Det er altså vigtigt at dette gribes korrekt an.


  • #57   19. aug 2019 Skelner man mellem at anvende hundene i erhvervsmæssigt øjemed og så der, hvor unge piger m/k keder sig og lige skal prøve sig lidt frem med bc'en? Det burde man i al fald.

  • #58   19. aug 2019 Hvis man skal opretholde en god og sund grundstamme af hyrdehunde til arbejdet med får, bliver man da nød til at arbejde på får med hundene og skille de dårlige fra og avle på de gode.
    Der findes godt nok mange hobbylandbrug og naturpleje områder der holder får. Og hvor hunde bruges til at flytte dem eller hente dem ind ved dyrlæge, klip, ormekur og tjek.
    Så det kræver altså en del hunde og hyrder der kan sit kram. Disse skal løbende uddannes og nye skal til.
    Hvad er der galt i at dygtige hyrder har det sjovt med at drive får til konkurrencer? Tager fårene skade?
    Helt ærligt så er får i dk nok det produktionsdyr der har det bedst.

    Hyrdelinjer BC bruges rigtig meget så der er næppe mange problemer. Men kigger man på rene udstillingslinjer eller andre hyrderacer så kan der være langt imellem talenterne. Og så bliver det måske ikke helt ok mere, medmindre det er virkelige dygtige folk der ved hvad de har med at gøre og tager hensyn til alle dyr.


  • #60   19. aug 2019 Jeg har taget stilling og jeg mener at det er helt ok. Ligeså vel som at vi tager dyr med på dyreskuer.
    Når fårene er vant til at blive hyrdet er det altså ikke den store traumatiske oplevelse. Nuvel de flytter sig da for pres men det er jo ligesom meningen.

    Hvis man fratager hyrderne at konkurrere fratager man i høj grad også at de dygtiggøre sig og deres hunde. Det skader da blot fårene mere.

    Hvor mange hyrde konkurrencer har I set? Og hvad er det præcist der er så slemt?
    Altså fårene er nok ligeglad med om de hyrdes ind for sjov eller om det er et nødvendig onde.
    Tværtimod så bliver det en vane hvis de ofte hyrdes og dermed ikke så stresset en oplevelse.


  • #61   19. aug 2019 Pia har du nogensinde overværet en hyrdekonkurrence? Hvis ikke, det synes jeg du skulle prøve, også selvom du er modstander af det. Bare for at se hvordan det egentlig foregår. For det er altså slet ikke så grelt som du går og tror, jeg oplever yderst sjældent stressede får til konkurrencer og man alt det man kan for at behandle dem godt og ordentligt.
    Der er en landskonkurrence her den 14-15 september hvor der kommer rigtig dygtige hunde.



  • #65   19. aug 2019 Tja.... Nøjes bare med at se på de ca. 3.000 får jeg sådan ca ser på en uge og der er sgu ikke den store forskel på om jeg driver rundt med dem, eller om det er hundene. Med undtagelse af at se faktisk ender der hvor de skal når hundene flytter dem, modsat når jeg forpustet prøver at løbe med. smiley
    De bliver langt mere stressede over når fremmede mennesker ikke kan holde sig fra dem, end vores hunde.
    Mine egne træningsfår kan stå lige ved siden af hundene og de ved hvornår der arbejdes og hvornår der ikke gør. De bliver stående når der kommer nye hunde og tjekker om det er nogle de goder flytte sig for eller ej og tjekker lige om hunden har styr på tingene. Hvis ikke, så tager de bare røven på hundene og gør som de har lyst til. De er vældig sjove og kan sgu godt lide deres attitude til tingene.
    Mine gamle var bange for deres egen skygge, så dem solgte jeg til at gå på græs et sted uden mennesker og dyr da de sindsmæssigt ikke egnede sig til træningsfår eller til kontakt med andet end sig selv.
    De kunne ikke gøres tamme, hvor de racer vi normalt har er en helt anden type og noget mere sindegas i temperament og er noget mere... Jaja, vi når det nok alt sammen rolig nu smiley
    Så tillært passive.... Njaaaa smiley

    Men hvad ved jeg... Det er kun 800 får tirsdag, 200 lørdag og 370 søndag vi samlede og klippede. Så jo ikke fordi jeg har ret meget hands-on erfaring bare indenfor den sidste uge smiley


  • #66   19. aug 2019 Jeg havde en gotlænder der hed Gerda, hun var en satan af den anden verden. Hun præsterede faktisk at hoppe oven på Menellis’ hund engang. Hun blev ligeledes solgt til at gå på græs et sted uden mennesker og hund, for det egner hun sig klart bedst til. Er der får der reagerer voldsomt på at blive hyrdet, om det så er løb som død og helvede, eller giv hunden tæv, så bruger man dem ikke til træning. Man træner på de får der reagerer fornuftigt på at blive flyttet af hundene. Der er ingen fornuftige hyrder der kan se noget som helst sjovt i at hyrde på får der er skræmte. For det første er det synd for dyret, for det andet så er de drønsvære at styre og meget mere uforudsigelige.

    Ham jeg hjælper lidt, hans får bryder sig en del mindre om mig, mennesker generelt, end om min hund. Han samler dem ind og kommer stille og roligt med dem og det tager de nu ret afslappet for det meste.


  • #69   20. aug 2019 Nu har jeg ikke læst alle svar men vil da lige fortælle en lille historie. Min første hund blev trænet i grav. Her ankom træneren i en jeep med 2 bure med ræve i. Han åbnede det ene og ræven hoppede ud, tissede og snuskede lidt rundt og løb så ned til døren for nu skulle den dele hundebank ud. Den stod og hoppede ved døren. De havde så 2 kedler med en gang i mellem at bevæge sig på og gik i tremmerne ligesom hundene. De var klar og gik selv, uden snor i kedlerne. Højere oppe er der en der skriver de har "gensidig respekt" det er nok at stramme den, men parterne er klar på spillets regler og synes det var sjovt. Kaningård og får osv ser jeg intet problem i. Ej heller hvis man antager man stresser dyrene, for det giver en uvurderlig styring på hundene som i sidste ende redder liv.

  • #71   20. aug 2019 Kedlen er en del er den underjordiske "hule"

    Kedlen, der er ca. 50 cm i diameter, skal konstrueres med afløb i bunden, og sådan at ræven ikke kan grave sig ud. Når kedlen er lavet, lægges der ca. 10 cm støbegrus i bunden, så ræven går ind i kedlen i niveau med røret. Er kedlens gulv lavere end røret, risikerer man, at ræven nedefra kan bide hunden i struben. Kedlens låg skal blot lægges løst på med jord ove


  • #72   20. aug 2019 Jeg har svært ved at se hvorfor man altid skal tage udgangspunkt i de værste i en sport. For så skal man droppe al hundesport, hvor man risikerer at nogen bruger stød. Og udstillinger hvor hundene aldrig bliver luftet, for man skal ikke risikere at de bliver beskidte. Eller hunde der trækkes rundt i en udstillingsring med halsbåndet helt oppe under ørerne. Eller de hunde er ikke stressede?

    Mine hunde ville DØ hvis de skulle på en udstilling. Det ville være alt for meget for dem, og de ville være møgstressede. Fordi de ikke er vænnet til det. Var de vant til det, var det ikke et problem - på samme måde som levende “træningsdyr” ikke er et problem, hvis de er vant til det.



  • #73   20. aug 2019 Jeg har svært ved at se problemet i at debattere brugen af levende dyr i træning af vores hunde. Især når der faktisk er blevet skredet ind overfor en aktivitet lovmæssig, så kan man debattere om der var grund til dette, men kan virkelig ikke forstå at man kan blive forarget over at der spørges ind til det. Vi er vel alle enige om at ingen dyr skal lide overlast.
    Dyr bliver jo brugt til mange ting hvor der diskuteres om det er mishandling/stressede for dyret, så synes debatten er vigtig og selv synes jeg det er interessant at høre folks meninger og erfaringer.


  • #76   20. aug 2019 Pia
    Jeg forstår altså ikke helt hvad du mener.
    Hvad mener du med “ ignorere sit basale overlevelsesinstinkt” ? De begår jo ikke selvmord?!
    Dyr kan tilvænnes og trænes. smiley
    Får kan vænne sig til hunde og ved hvad de skal gøre.
    Hyrde og jagthunde skal da kunne undertrykke deres adfærd. Ellers kan man da ikke bruge hunden. Hunden må jo ikke bare hyrde eller jage som den har lyst.


  • #77   20. aug 2019 Isabelle smiley
    Men hundene er nu altså et meget værdifuldt redskab.

    Nu er alle får så heller ikke søde og bange ved det mindste. smiley
    https://youtu.be/5CqcKnjGdVc


  • #80   20. aug 2019 Tillært passivitet??? Jamen fårene skal jo netop flytte sig. Det er jo meningen. Vi vil bare gerne kunne kontrollere hvor de flytter sig hen engang imellem.
    Et totalt passivt får der ikke vil flytte sig kan man jo netop ikke bruge....

    Jeg mener selvfølgelig at hundene vænner sig til fårene og omvendt. Så fårene er ikke bange for hundene og prøver ofte gerne grænser af.

    Og nej jeg mener ikke at BC skal på jagt og mynden hyrde får smiley smiley


  • #81   20. aug 2019 Jamen, så er vi tilbage ved at det er unaturligt at hunde fodres, ligger i sofaen, trænes med (uhhhhh smiley ) og da ikke mindst udstilles!! Hvor i en hunds genetiske "makeup" ligger det at den skal vaskes, friseres, styles og trækkes rundt i en ring, hvor den rykkes i bollerne og viser tænder til et fremmede menneske? smiley At den skal kastes ind i et virvar af gøende hunde, fremmede mennesker og skyer af kemi, der blæses ud over alt der bevæger sig.

    Jeg glæder mig allerede til svaret smiley


  • #82   20. aug 2019 Min svigermor har en ganske lille flok får tilbage (hun er ved at blive for gammel og er i gang med skære ned på dyreholdet) og en Islandsk Fårehund. Når fårene skal flyttes bruger hun hunden, som hyrder som en islænder nu engang gør med en masse lyd. Jo, man benytter sig da at fårenes naturlige adfærd med at 'flygte' fra 'ulven' og, nej får er ikke ligefrem i superligaen hvad angår intelligenser og de forlader sig meget på deres instinkter, meeeen en vis habituering formå de dog smiley Jeg synes godt nok ikke at fårene ser specielt stressede ud i situationen og når de er flyttet går de umiddelbart igang med at æde videre. Ikke ligefrem tegn på velfærdsmæssigt problematisk stresss.

  • #83   20. aug 2019 Det ville være fint, hvis man skelnede mellem erhvervs- eller semierhvervsmæssigt øjemed og så aktivering af et kæledyr, der er ved at stresse sig ihjel af bare kedsomhed.
    Just sayin' smiley


  • #84   20. aug 2019 Jeg ved nada om ræve og træning på dem - Så jeg læser og lære af dem der ved noget om det.

    Men jeg finder det ret interessant, at vi efter et ulveangreb kan tage hundene ud af bilen og fårene gider ikke engang løbe sammen, de samler sig stille og roligt og går op til folden med hunden bagefter. Ikke skyggen af stressede dyr.
    Man skulle tro de ville være panisk angste, efter at være blevet jagtet rundt af en ulv og slagtet.
    Men næh, absolut ikke det fjerneste, for de ved det ikke er nødvendigt. De kender hyrdehundens adfærd og ved de ikke bliver ædt. Det lære de fra de er helt små lam som går med deres mor når de bliver flyttet.
    Ligesom de lære at gå op i en lastbil. De voksne får kan vi snart ikke holde i folden fordi de har travlt med at skulle op i lastbilen fordi den er = nyt grønt græs.
    Den kobling kan de rent faktisk lave og det samme med traileren, de voksne løber bare direkte op fordi de ved der venter ny lækker græs når de kommer ud.

    Enhver der har arbejdet med får ved hvor unaturligt og potentielt stressende det er for dem at gå op i en lukket mørk trailer, langt mere angst provokerende for dem, end at løbe væk fra en hund under kontrol i fri natur. Så når de kan lære det er en god ting, så er det mig virkelig ikke så fremmed at de kan lære at hund = nå ja, så skal vi et nyt sted hen og hund bestemmer hvor.

    Kan det tænkes at selvom får ikke er vanvittig intelligente, så er de heller ikke så dumme de ikke kan lære?


  • #86   20. aug 2019 Selvfølgelig kan får lære noget. Tror ikke nogen arter ville have 'overlevet' evolutionen uden en vis indlæringsformåen smiley


  • #88   20. aug 2019 https://ekstrabladet.dk/bibliotek/kaeledyr/article4069440.ece

    Måske er får faktisk ret intelligente smiley


  • #89   20. aug 2019 Ligesom hyrdehunde læser får, så læser fårene altså også hunden. Bevars de er ikke altid lige de hurtigste knallerter på havnen, men så dumme er de altså heller ikke.

  • #93   22. aug 2019 #92

    Nope, det har været ulovligt i UK sinden 2004


  • #95   23. aug 2019 Men Palle, det er jo ikke lovligt, som du skriver. Altså, der er også folk der trækker kløerne ud af katte, bruger dem som fodbolde, drukner killinger, smider dem i brændeovnen og andre grusomme ting, men det er ikke lovligt.

  • #96   23. aug 2019 Rettelse: Det var ikke en kat, men en 7 måneder gammel puddel, der blev smidt i brændeovnen. Det var også ulovligt...

Kommentér på:
Levende dyr til brug i træning

Annonce