Levende dyr til brug i træning {{forumTopicSubject}}
Ja undskyld overskriften, kunne ikke lige finde på noget mere sigende.
Jeg synes at jeg har hørt at det er blevet forbudt at bruge levende ræve i forbindelse med gravtræning, er det rigtigt?
Jeg kom nemlig til at tænke på det i forbindelse med, at jeg tænkte på hyrde træning(mange tunge tanker en søndag) nå men kom til at tænke på om det ikke er super stressede for et flugt dyr som får, at blive benyttet til træning af hyrdehunde, tænker især på de får der bliver brugt i amatør træning, altså fordi hundene lige skal instinkt testes, eller man synes det kunne være sjovt lige at prøve.
Altså man udnytter jo fårene flugt reaktioner, så de skal jo være i en slags flugt. Tænkte bare at hvis det er for stressede for en ræv at sidde i et Bur hvor hundene jo ikke kan komme fysisk til dem, så må det da være mindst lige så stresse de for fårene.
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.931
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 6 Emner: 18 Svar: 751
Men hvad ved jeg.
Jeg synes generelt rævejagt med hund (som i kobbel) skulle forbydes i forgårs!
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.114
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 23 Hunde: 5 Emner: 106 Svar: 6.040
Nu er jægerne nødt til at træne på kunstig ræv (fært) eller sende utrænede hunde ned til en mulig grum skæbne.
Det er hverken godt for ræve eller hunde at det er blevet forbudt med træning på ræve. Man må heller ikke engang træne på levende rotter i bur...
jun 2007
jun 2007
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 170 Svar: 1.889
Jeg tænker umiddelbart at der er forskel på situationen hvor man er afhængig af at bruge hunden for at kunne holde får på store arealer, og så på dem der "bare" ønsker at aktivere deres hund.
Men følger spændt med og håber på en spændende debat.
jun 2007
jun 2008
jun 2008
jun 2008
jun 2007
jun 2008
sep 2007
Følger: 1 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 22 Svar: 870
Jeg startede med instinkttest og trænede efterfølgende længe hos en instruktør, indtil jeg var sikker på jeg var rimelig selvkørende. I dag har jeg selv får og hjælper en lokal fårebonde med lidt tilsyn og flytning og det primære er altid at tage mest muligt hensyn til fårene for mit vedkommende, så de ikke lider overlast.
Og en god hyrdehund kan godt flytte får uden at stresse dem voldsomt meget.
jun 2008
jan 2017
Følger: 34 Følgere: 140 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 234 Svar: 1.953
Foregår det ordentligt, så er der ingen stress på.
sep 2007
Efter nogle gange kommer man med ind og så skal man til at lære at placere sig og så bliver godt man skrupforvirret Det er skidesvært.
sep 2007
jun 2008
Men i bund og grund tænker jeg at det er mærkeligt at det er for traumatisk for rævene (som jo sidder beskyttet i bur) men at det overhoved ikke skulle være traumatisk for et flugt dyr at blive presset rundt i en lille fange fold. Men det er bare mine tanker og som sagt har jeg ingen personlig erfaring med noget af det.
jun 2007
jan 2017
Selvfølgelig er der steder, hvor hyrden er ligeglad med fårene og jeg kan også sagtens se, hvor bekymirngen om stressede får kommer fra. Men der er også steder, hvor hunde får kastet river og metalrør i nakken.
Heldigvis er der ligeså mange personer, der gør det på en skånsom og respektfuld måde for alle parter af træningen. Dette gælder hund, får og hyrde.
jan 2017
jan 2017
Jeg nævnte det, fordi jeg mener, at dem der ikke behandler fårene ordentligt nok kører deres hyrdetræning på en all-around skidt måde og jeg synes man skal skelne mellem de to metoder. Jeg tager denne del med i mit argument, da jeg ikke vil udelukke, at der er steder, hvor dyrene bliver behandlet dårligt. Men det skal, efter min mening, ikke farve hele disciplinen, hvad nogle få repræsentanter gør.
Jeg kan som sagt kun tale fra egne erfaringer, men præcis ligesom man kan læse sin hund, lærer man også at læse fårene. Jeg har ikke oplevet utrygge får.
sep 2007
Jeg lader heller ikke hvem som helst træne med på mine.
Når man hyrder skal hunden finde trykpunktet på fårene, det kan en god hyrdehund selv, det er derfor det er så vigtigt med arbejdslinjer, for det kan de altså bare bedre end andre, ofte en hel del bedre. Det er punktet hvor fårene går, men ikke løber. Hvis man stopper hunden, skal fårene gerne give sig til at stå og græsse, kan din hund finde det punkt så kan du flytte får uden at stresse dem synderligt. Trykpunktet er forskelligt fra hund til hund og fåreflok til fåreflok.
Min trykker en del og er knapt så fintfølende på fårene og er klart bedst på de tunge racer. Vores “arbejdsgiver” har tunge og lidt bryske texel får og dem flytter han fint.
De letbenede lyneburgere er vi ikke glade for, da de løber som død og helvede bare man kigger forkert på dem, så dem overlader vi til andre.
Jeg er heller ikke til små fangefolde, da vi startede var vi bare i en almindelig fold, dog af mindre størrelse. Men både får, hund og hyrde kunne fint bevæge sig rundt.
sep 2007
jan 2017
sep 2007
Der findes tumper inden for hyrdning ligesom der gør inden for alle andre sportsgrene eller professioner. Dem kan man kun tage afstand fra og forhåbentligt gør mange det.
jan 2017
dec 2018
Følger: 21 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 1.780
Så hyrdetræning på får er nødvendigt.
Hvis hunden altså skal bruges til at flytte får.
Jeg har set virkelig grimt hyrdetræning både hvor får og hunde blev trænet forkert og behandlet dårligt. Men håber da at de fleste er dygtige og fair overfor dyrene.
Jeg mener ikke man skal kaste alle hyrdehunderacer ind på får bare fordi man lige skal prøve det et par gange. Men nøjes med de hunde som man antager vil skulle træne/arbejde på får jævnligt
jun 2009
Følger: 5 Følgere: 14 Hunde: 5 Emner: 4 Svar: 363
Fårene skulle klippes, have ormekur og tilses.
Jeg forstår ikke hvordan folk der aner nada om det her, tillader sig at udtale sig så skråsikkert om stressede dyr og ihh hvor er det dog synd for dem.
Nu flytter jeg får med hund nærmest dagligt og det er den absolut mindst stressende måde at samle og flytte dem på.
Det er en nødvendighed at vi kan samle og tilse dem, ellers kan vi for pokker ikke behandle sygdomme.
Vi bruger hunde fordi det ganske enkelt er den mest stressfrie og effektive måde at gøre det på.
Selvfølgelig er der klaphatte og har set idioter bare slippe deres hunde ind til får og håbe på det bedste. Ja, de er satme nogle idioter og de er med til at ødelægge det for os andre, som ved at fåre er levende dyr og ikke et stykke legetøj vi kan bruge som vi har lyst til.
Men helt generelt går de fleste af os op i at vores dyr har det godt. Vi kan rent faktisk godt lide dem og passer på dem. Vi ved de ikke har valgt at lege med og skal behandles med respekt.
Modsat hvad Pia tror, så gør flugtinstinktet ikke at de bare pisker ad helvede til i vild stress, tværtimod er det et teamwork mellem hunde og får og gensidig respekt, der gør at man stille og roligt kan indsamle og flytte så mange dyr i en fangefold for at klippe dem, uden nogen stress. Fårene kender hunden og ved hvad det går ud på. Det er lige så meget flokinstinktet hos får der gør hyrdning muligt, mere end flugtinstinktet.
Ja, vi er nød til at starte vores unge hunde op og ja, de kan være vilde og skal lige lære det. Derfor har dem der ved hvad de laver nogle får der er så tamme og ligeglade med hund, men trygge ved mennesker, at de holder sig til mennesket hele tiden, som så med kroppen kan blokere for at hunden laver ballade.
Alting foregår så kontrolleret som muligt og fårene tager absolut ingen skade af det eller stresses unødigt.
Nu er jeg ikke selv hobby hyrde, men har reelt praktisk arbejde - Men det var der jeg startede, for det er sådan man i stort omfang er nød til at starte. Man kan ikke bare få 3.000 dyr og så gå i gang, men er nød til at starte i det små og lære det. Heldigvis har vi nogle vildt gode instruktører rundt om i landet, som faktisk også kan lide deres får og passer på dem, samtidig med de ved præcis hvad de laver, så hundene startes op på en måde der er så stressfri som muligt for alle parter.
Ja - Der er idioter. Ligesom indenfor alt andet. Og nej, det er satme ikke alt jeg ser der er ok og det bliver også påtalt. For ingen af os der rent faktisk arbejder med det her er interesseret i, at folk tror det er normalen.
sep 2007
sep 2007
jun 2009
jun 2008
Jeg har ikke oplevet nogen hunde der har blæst ustyrligt rundt i kaningården nogensinde. Er hunden ikke klar, så får den ikke lov at komme ind. Jeg har prøvet at gå med, med en ung hund i snor og fløjtet hende ned hver gang den anden hund stødte en kanin, så hun fik oplevelsen, men på afstand og under fuld kontrol.
jun 2008
labrador folket bruger kaningården på samme måde. Træner fri ved fod bag spanielsdyret der stødder kaninerne, eller laver apportering på dummies samtidig
jun 2008
Anna G. Jeg hørte om kaningårds træning i forbindelse med træning af hunde der løb efter vildt, og undrede mig over hvordan det foregik, men tak for svaret vidste ikke at man brugte dem på den måde du beskriver, men det giver fin mening.
jun 2008
For nej, kaninerne er der ikke for at hr og fru jensen skal slippe fido derind og jage rundt med dem. De er der for at teste vores hundes stop i et kontrolleret miljø før de bliver sendt ud i "den virkelige verden" på deres job på en jagt...
Jeg ved ikke med jer andre hundeejere, men jeg træner da på levende dyr nærmest hver gang jeg går tur. Ænder i parker, som er bovlamme og topfodret med brødrester, bruges som distraktion til fri ved fod eller diverse rally-øvelser med den gamle. De bruges til "styr dig selv" og kig på dem til den lede terrier...
Agerhøns og fasaner, harer og rådyr vi møder på vores gåture bliver brugt til stoptræning. Skrubtudser, katte og pindsvin bliver brugt til "leave it" og gå pænt forbi træning...
jun 2009
Nu kender jeg jo ikke noget til træning i rævegrave.
Men tænker da klart der er stor forskel på løse får der har mulighed for at komme væk og interagere med hunden og som desuden har et menneske tæt ved hele tiden som beskytter dem.
Og hvorfor skulle det være et problem at folk hobby hyrder, når de står ved en instruktør som har hundevante får og hundene opføre sig pænt?
De når ikke til at lave de komplicerede ting vi laver i arbejdet, så det foregår sgu' ret sindegas det meste af træningen for hyggehyrderne
Fårene trisser jo bare lige så stille og roligt rundt i hælene på handler og hvis folk bliver bidt af det, så ender flere som mig, med at hjælpe til hos fåreavlere og større hobby besætninger. Så de skal jo starte et sted.
Ja, der er da enkelte der bare gerne vil sige at deres kræ kan hyrde, af en eller anden mærkelig årsag.
Men fårene er sgu' ret ligeglade med hvad grunden er til mennesket har taget hunden med for, de forholder sig kun til om hunden opføre sig pænt eller ej og det er så der vores dygtige instruktører kommer ind i billedet - og god avl af hunde
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.337
Jeg anskaffede faktisk kaniner i sin tid for at kunne træne Perlen i at lade være med at ræse efter alt hvad der bevæger sig. Nu kan jeg ikke undvære de små pelsede kræ Mine kaniner er totalt kolde overfor hundene; de har rigtig godt styr på at hundene ikke kan gøre dem noget.
Som terrierejer synes jeg at det var virkelig ærgeligt med det forbud mod at bruge ræve i træningsgravene Da jeg gik til gravtræning med mine fox'er virkede ræven ikke som en der led overlast. De var ret tillidsfulde og det virkede somom deres 'modværge' nede i graven var noget de gjorde fordi de var trænet til det; ikke fordi de følte de var nødt til at forsvare sig.
Men OK hvad kan man forvente i en verden hvor man møder mennesker der bliver forargede over at man lader sin hund tage mus og rotter - seriøst De mente det var mere humant at lade rottefængeren lægge gift ud til rotterne
maj 2015
Følger: 54 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.571
dec 2018
Hundene er da den absolut mest effektive og skånsomme metode.
Der hvor det bliver synd er ved dårlig træning, hvor fårene blot bliver et træningsredskab for at nye folk skal afprøve sine og hundens hyrdeevner bare fordi. Det er altså vigtigt at dette gribes korrekt an.
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.751
dec 2018
Der findes godt nok mange hobbylandbrug og naturpleje områder der holder får. Og hvor hunde bruges til at flytte dem eller hente dem ind ved dyrlæge, klip, ormekur og tjek.
Så det kræver altså en del hunde og hyrder der kan sit kram. Disse skal løbende uddannes og nye skal til.
Hvad er der galt i at dygtige hyrder har det sjovt med at drive får til konkurrencer? Tager fårene skade?
Helt ærligt så er får i dk nok det produktionsdyr der har det bedst.
Hyrdelinjer BC bruges rigtig meget så der er næppe mange problemer. Men kigger man på rene udstillingslinjer eller andre hyrderacer så kan der være langt imellem talenterne. Og så bliver det måske ikke helt ok mere, medmindre det er virkelige dygtige folk der ved hvad de har med at gøre og tager hensyn til alle dyr.
dec 2018
Når fårene er vant til at blive hyrdet er det altså ikke den store traumatiske oplevelse. Nuvel de flytter sig da for pres men det er jo ligesom meningen.
Hvis man fratager hyrderne at konkurrere fratager man i høj grad også at de dygtiggøre sig og deres hunde. Det skader da blot fårene mere.
Hvor mange hyrde konkurrencer har I set? Og hvad er det præcist der er så slemt?
Altså fårene er nok ligeglad med om de hyrdes ind for sjov eller om det er et nødvendig onde.
Tværtimod så bliver det en vane hvis de ofte hyrdes og dermed ikke så stresset en oplevelse.
sep 2007
Der er en landskonkurrence her den 14-15 september hvor der kommer rigtig dygtige hunde.
jun 2009
De bliver langt mere stressede over når fremmede mennesker ikke kan holde sig fra dem, end vores hunde.
Mine egne træningsfår kan stå lige ved siden af hundene og de ved hvornår der arbejdes og hvornår der ikke gør. De bliver stående når der kommer nye hunde og tjekker om det er nogle de goder flytte sig for eller ej og tjekker lige om hunden har styr på tingene. Hvis ikke, så tager de bare røven på hundene og gør som de har lyst til. De er vældig sjove og kan sgu godt lide deres attitude til tingene.
Mine gamle var bange for deres egen skygge, så dem solgte jeg til at gå på græs et sted uden mennesker og dyr da de sindsmæssigt ikke egnede sig til træningsfår eller til kontakt med andet end sig selv.
De kunne ikke gøres tamme, hvor de racer vi normalt har er en helt anden type og noget mere sindegas i temperament og er noget mere... Jaja, vi når det nok alt sammen rolig nu
Så tillært passive.... Njaaaa
Men hvad ved jeg... Det er kun 800 får tirsdag, 200 lørdag og 370 søndag vi samlede og klippede. Så jo ikke fordi jeg har ret meget hands-on erfaring bare indenfor den sidste uge
sep 2007
Ham jeg hjælper lidt, hans får bryder sig en del mindre om mig, mennesker generelt, end om min hund. Han samler dem ind og kommer stille og roligt med dem og det tager de nu ret afslappet for det meste.
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 236 Svar: 9.475
okt 2004
Følger: 34 Følgere: 599 Hunde: 2 Emner: 420 Svar: 4.938
Kedlen, der er ca. 50 cm i diameter, skal konstrueres med afløb i bunden, og sådan at ræven ikke kan grave sig ud. Når kedlen er lavet, lægges der ca. 10 cm støbegrus i bunden, så ræven går ind i kedlen i niveau med røret. Er kedlens gulv lavere end røret, risikerer man, at ræven nedefra kan bide hunden i struben. Kedlens låg skal blot lægges løst på med jord ove
sep 2017
Følgere: 523 Emner: 137 Svar: 10.212
Mine hunde ville DØ hvis de skulle på en udstilling. Det ville være alt for meget for dem, og de ville være møgstressede. Fordi de ikke er vænnet til det. Var de vant til det, var det ikke et problem - på samme måde som levende “træningsdyr” ikke er et problem, hvis de er vant til det.
jun 2008
Dyr bliver jo brugt til mange ting hvor der diskuteres om det er mishandling/stressede for dyret, så synes debatten er vigtig og selv synes jeg det er interessant at høre folks meninger og erfaringer.
dec 2018
Jeg forstår altså ikke helt hvad du mener.
Hvad mener du med “ ignorere sit basale overlevelsesinstinkt” ? De begår jo ikke selvmord?!
Dyr kan tilvænnes og trænes.
Får kan vænne sig til hunde og ved hvad de skal gøre.
Hyrde og jagthunde skal da kunne undertrykke deres adfærd. Ellers kan man da ikke bruge hunden. Hunden må jo ikke bare hyrde eller jage som den har lyst.
dec 2018
Men hundene er nu altså et meget værdifuldt redskab.
Nu er alle får så heller ikke søde og bange ved det mindste.
https://youtu.be/5CqcKnjGdVc
dec 2018
Et totalt passivt får der ikke vil flytte sig kan man jo netop ikke bruge....
Jeg mener selvfølgelig at hundene vænner sig til fårene og omvendt. Så fårene er ikke bange for hundene og prøver ofte gerne grænser af.
Og nej jeg mener ikke at BC skal på jagt og mynden hyrde får
sep 2017
Jeg glæder mig allerede til svaret
feb 2013
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.751
Just sayin'
jun 2009
Men jeg finder det ret interessant, at vi efter et ulveangreb kan tage hundene ud af bilen og fårene gider ikke engang løbe sammen, de samler sig stille og roligt og går op til folden med hunden bagefter. Ikke skyggen af stressede dyr.
Man skulle tro de ville være panisk angste, efter at være blevet jagtet rundt af en ulv og slagtet.
Men næh, absolut ikke det fjerneste, for de ved det ikke er nødvendigt. De kender hyrdehundens adfærd og ved de ikke bliver ædt. Det lære de fra de er helt små lam som går med deres mor når de bliver flyttet.
Ligesom de lære at gå op i en lastbil. De voksne får kan vi snart ikke holde i folden fordi de har travlt med at skulle op i lastbilen fordi den er = nyt grønt græs.
Den kobling kan de rent faktisk lave og det samme med traileren, de voksne løber bare direkte op fordi de ved der venter ny lækker græs når de kommer ud.
Enhver der har arbejdet med får ved hvor unaturligt og potentielt stressende det er for dem at gå op i en lukket mørk trailer, langt mere angst provokerende for dem, end at løbe væk fra en hund under kontrol i fri natur. Så når de kan lære det er en god ting, så er det mig virkelig ikke så fremmed at de kan lære at hund = nå ja, så skal vi et nyt sted hen og hund bestemmer hvor.
Kan det tænkes at selvom får ikke er vanvittig intelligente, så er de heller ikke så dumme de ikke kan lære?
feb 2013
dec 2018
Måske er får faktisk ret intelligente
sep 2007
jun 2008
Nope, det har været ulovligt i UK sinden 2004
sep 2017