{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.477 visninger | Oprettet:

robust psyke, race eller avl {{forumTopicSubject}}

Det her handler ikke om at jeg skal ha ny hund, men er bare nogle tanker.

Hvis man nu tænker at man vil ha en psykisk robust hund, altså en der hviler i sig selv og ikke lader sig slå ud af "almindelige" daglige situationer, som høje lyde (feks. fyrvækeri) mennesker der gør mærkelige ting, alene hjemme mm.

Hvad er så optimalt i forhold til at finde den rette hvalp?

-At gå efter en bestemt race
-At finde det rette opdræt med sunde individer

Ved godt at man også selv har et ansvar som ejer, men hvis man finder en stærk hvalp, så skal der vel mere til at "ødelægge" den, hvis man bare har lidt forståelse for hvad en hund er, eller hvad?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  robust psyke, race eller avl
  • #1   30. jul 2019 Altså reelt burde ingen hunde jo lade sig slå ud af almindelige, daglige ting i hverdagen - så der er race ligegyldigt.

Men der er selvfølgelig racer, som har mere røv i bukserne, og racer, som er mere signalfølsomme og letpåvirkelige. Der handler det nok mere om personlige præferencer frem for psykisk robusthed.

Det nytter jo ikke noget at gå efter en bestemt race, hvis ikke den nødvendigvis passer til ens eget temperament. Men samtidig vil jeg ikke negligere at nogle racer har tendens til et mere skrøbeligt sind end andre - selvom det ikke er ønskeligt.

Jeg tænker det optimale er en blanding af de to ting, du nævner: at finde en race der ikke er totalt skodavlet og samtidig vælge en opdrætter, der prioriterer mentalt robuste individer.

• #2   30. jul 2019 Funke: Tusind tak for dit svar, så det burde egentlig være til at finde psykisk stærke hunde indenfor alle racer, selvfølgelig med forbehold til racernes forskellighed?

• #3   30. jul 2019 Hvis man ikke har nogle udseende-præferencer tror jeg også man kommer et ekstra langt stykke.
    Jeg tror at det mentale ofte går galt i racer hvor der er avlet efter noget særligt, uden at tage generelt hensyn til helbredet. Jeg tror at man skal være meget varsom med alle de nye mode "teacup-racer" da de kun er avlet efter ønsket størrelse.

Jeg mistænker det samme når jeg støder på labrador med hvide brystkasser. Det betyder ikke at jeg ikke ville købe den, for egentlig synes jeg det er vildt flot - det ved jeg desværre at andre også synes det er, så hvis for mange optræder er jeg i hvert fald ekstra opmærksom på hvad det egentlig er avler drømmer om.

• #4   30. jul 2019 Helt generelt kan man vel sige, at nervøsitet eller angst over almindelig dagligdagsting er et udtryk for dårlig avl. Uanset race. Ingen racer bør være nervøse eller ekstremt lydfølsomme.

I den ideelle verden ville man kunne vælge en hvilken som helst race på listen og være sikker på, at du ikke fik et nervevrag med hjem. Men der er jo racer, der lettere lader sig påvirke af ting og det bliver vist nogle gange lidt en sovepude for opdrættere af de racer. Eller en undskyldning for at deres hund er som den er. Og det er dermed okay at avle på dem, fordi sådan er racen jo bare.

Heldigvis er der jo i langt de fleste tilfælde opdrættere, der trækker i den anden retning og er opmærksomme på, at deres avlshunde ikke er nervøse eller reagerer overdrevet på helt almindelige ting.

Så... Jeg synes, man skal gå efter den race, som man bedst kan se sig selv med og vælge en opdrætter, der avler hunde, som man godt kan lide smiley

• #5   30. jul 2019 Som jeg ser det er der stor forskel på racernes temperament og så decideret nervøsitet og skrøbelighed. Sådanne hunde bør jo uanset race slet ikke indgå i avlen.

Men igen, så ideelt forholder det sig selvfølgelig ikke, for der er mange nervøse hunde som ikke burde have været avlet på. Og samtidig nogle racer, der er kendt for at have problemer med at være alene, tendens til nervøsitet osv.

For mig handler det lidt om, at alle hunde burde være "psykisk robuste", men siden der reelt bare er en masse skodavl på mange racer, så tager man i sidste ende alligevel højde for det - fx at udelukke en race, hvis der er for stor risiko for mentalt skrøbelige individer.

I langt de fleste tilfælde tror jeg egentlig bare man finder en bestemt race ift. temperamentsforskelle mm. - og så finder man en god ansvarlig opdrætter som ikke avler på skrøbelige individer.
    Det giver ikke mening bare at gå efter race, med mindre man virkelig er stødt på en betændt én af slagsen.

• #6   30. jul 2019 Tak for jeres svar. Synes det er et vildt "spændende" emne, hvis man kan sige det. Jeg synes ofte jeg støder på den, med at "det er jo også en sensitiv race" men der er vel forskel på at være sensitiv og så at ha tendens til angst.

Jeg kan jo godt forstå at en hund der har været ude for noget rigtig grimt, får traume, ligegyldig hvilken race det er. Men der er bare nogle hunde der får traume, uden der er sket noget der kan forklare det, og det er bare så svært at vende igen.

Kender en lille griffon, den har været ude for så meget, sygdom/operation og et ret alvorligt overfald og hun er bare sådan en sej og glad lille hund, det er så fedt at se hendes tilgang til verdenen. og så er der hunde der nærmest er bange for deres egen skygge uden nogen grund, synes det er lidt skræmmende.

• #8   30. jul 2019 Jooo lav tråden Sofia.. smiley
    Det sker skræmmende ofte, at vi står med helt små hvalpe på hold, der allerede er utroligt bange, både for mennesker, lyde og de andre hvalpe...
    Det er SÅ trist at se!!

• #9   30. jul 2019 Jeg tror at moderens psyke har meget at skulle have sagt. Hvis hun reagerer voldsomt på noget bestemt, så viser hun dermed hvalpene at det er noget skidt.

Som eksempel er nogle ellers meget robuste linier endt hos en opdrætter som ikke rigtig prægede hvalpene. Ligeledes ville moderen gerne slås med de andre tæver i hundegårdene omkring. Hvalpene er i dag stadig meget udfarende, præcis som moderen. Dette tiltrods for robuste linier.

• #10   30. jul 2019 Men HiJacks - hvordan havde moderens opvækst været? Hvorfor var hun udfarende overfor de andre hunde, hvis hun kom af gode sunde linjer, og havde fået en ok opvækst?

• #11   30. jul 2019 Sofia A: Jeg synes også du skal lave den tråd, ellers må du gerne bruge denne tråd.
    Jeg tror også man skal være bedre og mere kritisk når man kigger på hvalp, altså hold øje med tævens adfærd, men ofte møder man hende jo kun i hjemmet eller på en udstilling, og adfærden kan jo være på noget man ikke har mulighed for lige at opleve. feks. er min hund panisk for cykel ringklokker, og fyrværkeri, men vores rigtig gode trænings veninde kan slet ikke forså problemet, fordi selv om, vi ofte ses, både til træning, prøver og privat, så oplever hun kun min hunds enorme glæde og frækheder. Så synes det kan være svært at sikre sig.

• #12   30. jul 2019 De andre tæver hos den pågældende opdrætter var utrolig skarpe og de kedede sig som en i helvede. Som hvalp var den pågældende tæve det sødeste væsen. Opdrætter skulle aldrig have fået terrier uden overhovedet at bruge dem. Hvalpe der kommer derfra er påvirket for evigt

• #13   30. jul 2019 Arh øv - stakkels tæve. Så er der ikke noget at sige til, at hun udviklede sig sådan!

• #14   30. jul 2019 Kennel Hijacks: Men så er det jo helt umuligt, hvis man ikke engang kan regne med robuste linjer, hvordan sikre man sig så, tævens "dårlig" adfærd er jo ikke garanteret noget man oplever på et besøg.

• #15   30. jul 2019 Den opdrætter viste mig hvor meget 1 opdrætter kan ødelægge linier som ellers skulle være robuste

• #16   30. jul 2019 Selvfølgelig tæller både linjer og opvækst. Der findes særdeles gode hunde som er vokset op i hundegård, og med tæver som bestemt ikke er venlige og milde.

Og så skal man nok ikke underkende hvor meget en ejer kan fucke en hvalp op, også på relativt kort tid. Fordi de enten pylrer, overstimulerer eller bare ikke har dyt forstand på at have en hvalp. Når en hvalp sendes retur fordi dens temperament ikke passer, er det i 99% af tilfældene ejers skyld; enten har ejer ikke kigget sig godt nok for, og ellers har ejer ødelagt en ellers fornuftig hvalp smiley

• #17   30. jul 2019 Men er det virkelig så let at ødelægge en sund og stærk hvalp? Jeg kender en del der overhoved ikke har forstand på hunde, men deres hunde er super fornuftige og render ikke rundt med neuroser, mens jeg på trænings pladsen kan møde en del "problematiske" hunde. Synes det er svært, hvordan man sikre sig bedst.

• #18   30. jul 2019 Jamen, en hund der er under konstant dårlig påvirkning og fx aktiveres forkert, vil jo ikke nødvendigvis være ødelagt for evigt. Det kan rette sig når den kommer til et nyt hjem.

Og så skal man huske at der er forskel på hvad der er problematisk adfærd og hvad der bare er adfærd smiley Der er da sikkert folk der synes at Bella er en hystade, fordi hun ikke vil snakke med andre hunde på træningspladsen. For mig er det ikke et problem, for der skal hun træne, ikke hygge smiley

• #19   30. jul 2019 Nu tænker jeg på problemer som behandlings krævet angst, ikke opdragelse problemer, egen-køns aggression mm. Kan jeg købe en super sund og psykisk robust hvalp og få den ødelagt så den lider af svær angst inden den fylder 1 år, hvis jeg er en almindelig hundeejer har et minimum af forståelse og kommer på trænings plads fra start af, for så er det jo lidt ligegyldigt med at bruge energi på at finde en ordentlig hvalp.

• #20   30. jul 2019 Men hvad er normale dagligdagsting?
    For der er da nok stor forskel på at bo midt København kontra Rødby.
    Ofte klare en god miljøtræning i tidlig alder nu alligevel denne forskel.
    Jeg tror der er racer der er mindre robuste psykisk.
    Måske fordi det ikke er noget problem der hvor racen er mest udbredt.
    Så derfor tages det ikke i betragtning i avlen.
    Først når der opstår problemer forsøger man måske at udvælge avlsdyr lidt nøjere.

Personlig kan jeg godt lide de “sensitive” og lidt følsomme racer. Bare det ikke kammer over i angst.

Min grænse for at skulle levere en hvalp tilbage er nok meget large. Jeg ville se det som en udfordring og arbejde med det.
    Men det handler om livskvalitet og ville jeg f.eks ikke kunne tilbyde hvalpen de rette forhold for god livskvalitet så ville jeg returnere.
    F.eks hvis hvalpen var panisk angst for stævnepladser og jeg ikke mente det kunne rettes op. Så ville jeg returnere hvalpen da jeg ved at jeg ville tilbringe mange weekender på stævnepladser og det ville ikke være et fair liv for hvalpen.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
    #21   30. jul 2019 Nu er et dårligt/svagt sind ikke noget man kan ændre. Så er det da rigtig at måden at behandle hunden på kan have indflydelse. Det ændre jo så ikke på hundens arv.

Jeg er sikker på at der er hunde der ikke fejler noget i den forstand som bliver afleveret tilbage. Men 99%. Hvor kommer det tal fra. Man skal ikke i alle tilfælde skyde skylden på opdrætter.

På Den anden side, er det altså for let at sige, at det stort set altid er køberen den er galt med. Selvfølgelig er det ikke det. Der bliver lavet rigtig meget skidt.

• #22   30. jul 2019 AG; dagligdags ting kan være, cykel ringklokke, børn, støvsuger mm. Her tænker jeg ikke på hunde, der bare synes at børn er trælse eller ikke gider andre hunde, eller går væk når man støvsuger, jeg snakker om angst, en hund man ikke kan få med på tur i 3 måneder efter nytår, en hund der går i panik fordi der lyder lidt ringen fra en cykel ringklokke, jeg snakker angst og general nervøsitet, ikke sensitivitet og ikke at den kan blive lidt utryg nytårs aften. I min verden er der stor forskel.

• #23   30. jul 2019 Men lider ret mange hunde af behandlingskrævende angst?
    Jeg har hørt om nogle ganske få og det var gadehunde der havde store vanskeligheder med at falde til i den danske dagligdag

• #24   30. jul 2019 Det er nok også forskelligt hvad folk mener, er dårlig psyke.

Jeg havde en Aussie - jo, den er god nok - i 8 mdr. Det var den mest elendige nervefræser jeg nogensinde har oplevet, damn den var ringe. Jeg solgte den til en dame, der ikke så den på samme måde og bare mente den var "genert" eller noget i den stil.

Så - jeg tænker, at det måske har lidt at gøre med, hvad man er vant til? Jeg er "terrier-barn", vi havde en australsk terrier, der hvor jeg voksede op - og vil nok aldrig kunne trives med de der übersensitive nervehunde, som andre har det rigtigt fint med.

• #25   30. jul 2019 Snakker du decideret angst og nervøsitet så tror jeg slet ikke det er et spørgsmål om en bestemt race vs. opdræt med sunde individer.

Det er jo dybt uønsket i alle racer (selvom der så desværre findes brodne kar). Det tænker jeg ikke, man kan lave en "søge-strategi" ud fra.

• #26   30. jul 2019 AG: Jeg ved ikke om mange lider af behandlingskrævet angst, jeg ved bare jeg aldrig vil stå med sådan en hund igen, det er for hårdt, og det er synd for hunden.
    Men det er angst jeg snakker om, kan man sikre sig imod at stå med en hvalp der udvikler angst, og hvad skal man i så fald kigge efter?

• #27   30. jul 2019 Funke: Er ikke helt sikker på, hvad du mener, kan man ikke gardere sig eller?

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#28   30. jul 2019 Og i mange tilfælde vælger folk at beholde hunden,og leve med at den ikke lever op til de krav,man burde kunne forvente. Forståeligt nok. Man bliver jo hurtig glad for sin hund. Det gør jo så desværre at avler ikke bliver holdt ansvarligt for sit "produkt"

• #29   30. jul 2019 Jeg tænker bare - den måde du på ganske almindelig vis vælger hvalp på (hvor du jo sikkert både tænker på race og opdrætters prioriteter), der vil du vel automatisk fravælge noget så bundskrøbeligt at der er tale om full blown angst og nervøsitet? smiley

• #30   30. jul 2019 Der er helt sikkert stor forskel på hvad man hver især tolker som dårlig psyke.

F.eks nu tordner det helt vildt og mange hunde har det jo svært ved torden. Er det et stort problem?
    Jeg aner det ikke og jeg har aldrig haft en hund der ikke var totalt ligeglad med tordenvejr.
    Men det er da synd for hunden hvis den er rigtig bange.

Maya
    Jeg tror ikke man kan gardere sig 100 % men vælge en stabil og udbredt race hvor du kan møde forældredyrene ( gerne i forskellige situationer) så tror jeg du er godt hjulpet.
    Det er de færreste hunde der døjer med direkte angst heldigvis.

I klubben kan jeg kun komme i tanke om en og det er en mudi

• #31   30. jul 2019 Funke: Ok skulle bare være helt sikker på at jeg forstod dig rigtigt.

• #32   30. jul 2019 AG: to, den anden er en tysk pinscher. Men det lyder som om man ikke skal være så bange, bare være opmærksom på det når man møder kommende forældre dyr og efterfølgende, sammen med opdrætter, forhåbentligt, finde en robust hvalp i kuldet.

• #33   30. jul 2019 “Jeg er sikker på at der er hunde der ikke fejler noget i den forstand som bliver afleveret tilbage. Men 99%. Hvor kommer det tal fra. Man skal ikke i alle tilfælde skyde skylden på opdrætter.”

Ehhh..... læste du hvad jeg skrev? smiley Jeg skriver (lige for at gentage) at det i 99% af tilfældene er EJERS skyld - egentlig det samme som du skriver smiley

• #34   30. jul 2019 Tænker vi på samme hund? Sami?
    Var det ikke kun meget kortvarigt at hun havde noget angst? Mener også kun at det var på træningspladsen. Og hun blev ikke medicineret.
    Tror da ikke der er noget problem i dag.
    Men måske er jeg bare ikke opdateret smiley For har ikke set hende længe.

• #35   30. jul 2019 Nej tænker på Tessa.

• #36   30. jul 2019 Mener du at Tessa har sygelig angst?
    Hun stortrives da på træningspladsen og de steder jeg har set hende.
    Nu ved jeg jo ikke hvilke situationer du oplever med hende i dagligdagen.
    Så det er jeg da vældig ked af at høre.
    Men udadtil virker hun som en utrolig lækker og driftig dygtig tæve der altid er klar på at arbejde.
    Hun virker bare SÅ glad!

De hunde jeg har set være sygelige angst har haft svært ved at fungere. Og at komme ud af komfortzonen og ud blandt fremmede mennesker/hunde har slået bunden helt ud på dem.

• #37   30. jul 2019 AG hun har i hvert fald ret meget angst, især lyd, men feks. Også hos dyrlægen. Trænings pladsen er faktisk også det eneste sted hun aldrig bliver angst, måske fordi der er hun så meget på. Men hun går fuldstændig i panik hvis hun høre en cykel Ringklokke, håber, hvis man kan sige sådan, at problemerne med ryggen har spillet ind, for det sidste halve år har været hårdt. Jeg arbejder rigtig meget på min rolle i det, altså hvordan jeg reagere, men heldigvis har hun også masser glæde og energi, som du oplever hende.

• #38   30. jul 2019 jeg har ikke indtryk af at adfærdsproblemer oftest skyldes ejeren. jeg tror gerne en ejer kan ødelægge en god hund, men jeg ser dem sjældent.

de fleste jeg møder har enten en hund med en avl bag sig som giver adfærden eller noget er tilstødt.

men jeg er enig i at både arv og miljø spiller en rolle. dog tror jeg at snoren er længere hvis hvalpen har genetikken i orden altså hvalpen tåler mere.

jeg synes der er alt for lidt fokus på den del af avlen mange steder. og i nogle racer finder man smarte ord med positiv ladning til at dække over en hund der egentlig ikke fungere fundamentalt. kennelblindhed spiller uden tvivl ind når nogle skal vælge tæve og han til avl.

og så finder køberne sig i det for sådan er racen jo....
    jeg kommer ved folk der i årevis har døjet med lydfobi, aggression med underlagt usikkerhed og endda angst fordi sådan er racen jo.

og der ville det klæde hvis man stillede nogle højere krav til avlsmaterialet.

eller gav hvalpen retur.... så kunne opdrætteren selv have 10 hunde med de problemer og det er vel ok? for sådan er racen jo.... altså reserveret, afventende, følsom, tændt og hvad pokker man ellers kan finde på at kalde det af positive ting.... ofte kædet sammen med en række andre positive anekdoter fx at en følsom hund også er mere trænbar fordi den fornemmer dig mere.....

en hund kan sagtens være tændt men det betyder ikke at den er aggressiv og under den følelse usikker, den kan være reserveret men det betyder ikke at den viser tænder af fremmede eller viger væk fra berøring bare du ser i dens retning..... og hvis ens hund gør det så må man gøre op med sig selv om det er et individ man kan leve med og om egenskaberne bidrager til dens brug eller ej... og ellers give den retur og finde en bedre... eller endnu bedre finde en rigtig god fra start.

og de fleste danske hunde bruges som familiehunde skal man samtidig huske. måske træner de lidt men 80 % af tiden skal de indgå i en familie.

nogle træder uden for dette område og de få kan have og bruge en hund, der måske har noget ekstra kadaboom i bagen eller som måske kræver særhensyn pga det modsatte. men resten kan ikke tilpasse sig livet med en hund der ikke passer ind i rammen og derfor skal der være fokus på avlen så folk der vil have en sød lille hyggehund kan få en hund der virker til det den skal... også uden at hunden mistrives i det.

men de færreste vil levere en hund retur.
    eller indse at de ikke kan magteen sund hund som de har valgt forkert... og så betaler hunden prisen

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#39   30. jul 2019 33. Der skriver jeg da ikke. Jeg skriver at der bliver lavet meget skidt. At flere vælger at beholde hunden det til trods.

Hvor får du tallet 99% fra. Det er jo umuligt at vurdere. At man bare slynget et tal ud, som man selv mener,gør det jo ikke rigtig.

• #40   30. jul 2019 Det er et GÆT, Max smiley Du ved, nogle gange gætter man og sætter procenter på, for at understrege en pointe.

Og så skal du prøve at læse HELE indlægget. Altså der hvor der står at ENTEN har ejeren fucket hunden op, ELLER (og den her er vigtig) har ejer ikke gjort sit forarbejde godt nok (altså fundet en ordentlig opdrætter).

• #42   30. jul 2019 Sofia måske er der mindre fokus på at kunne færdes i et hjem i avlen ? har mange dem ude i gård fx

for så opdager man jo ikke de ting du nævner

blot en tanke

men jeg synes stadig hun fungere for som du skriver... Hun afreagerer... life goes on...
    og derfor vil jeg mene at avlsmaterialet er i orden her.

• #44   30. jul 2019 Jeg kendte en tjenestehund (den er død nu) som var bange for fyrværkeri og torden, når den ikke var på arbejde. Men den var en formidabel tjenestehund. Måske skal man ikke skue hunden på hårene, så at sige smiley

At en hund er skudræd, er som sådan vel ikke alarmerende, med mindre den skal bruges til noget hvor der skydes. At en anden hund er bange for heste, er heller ikke et problem, hvis den ikke skal omgås heste. Und so weiter...

At Liva kan kaste bold 10 gange uden at dø af stress, er såmænd ikke noget særsyn. At en schæfer stresser over det, er ikke nødvendigvis fordi hunden ikke har nogen slukknap - ejeren har bare ikke formået at FINDE den slukknap=ejers fejl.

Og med al respekt, Liva er omplacering, ikke? Det var den forrige også? Vent du nu med at dømme folk og ødelagte spaniels, til du selv har haft en fra hvalp.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#47   30. jul 2019 Selv dygtige avler kan da ende med en hund,hvor det bare ikke er godt nok. Og hvordan en hund afreagere er da yderst relevant. Det er jo netop gener som viser sig.

• #48   30. jul 2019 Jeg har oplevet en "opdrætter " der avlede hvalpe på en godmodig far og en ekstremt nervøs mor smiley racen var rottweiler. Mor havde præget hvalpene i retningen af nervøsitet. Dog er det lykkedes kommende hjem til flere af hvalpene at rette op på denne nervøsitet og hundene lever nu med selvtillid og er meget selvsikker/layed back.

Jeg oplever heldigvis at jo mere folk bliver oplyste i Danmark , om hvad de skal kigge efter ang. Et Godt sind, jo mere ser jeg at der efterhånden bliver flere og flere der leder efter en god opdrætter. Og ikke bare går efter om hvalpen er sød eller om den har "den rigtige farve" , heldigvis.

• #49   30. jul 2019 Nogle gange er det bare også for let at smide alt tilbage på dårlig avl smiley
    Det sker da at ejer laver fejl og får forstærket noget forkert adfærd.
    I samme hvalpekuld kan der jo være stor forskel på deres psyke. Uden at det nødvendigvis er en fejl ved nogen af dem. Tilgangen, træningsmetoder og brugen skal blot tilpasses.
    Det går begge veje. Vi skal guide hvalpen rette vej.

Dermed aldrig sagt at man skal avle på en angst hund. Faktisk ville jeg også helst undlade avl på usikre individer.

• #52   30. jul 2019 Jer er jo til terriers og jeg kan slet ikke klare en nervøs eller usikker hund. Vores 5 hunde er fuldstændig ligeglade med torden, fyrværkeri, ungernes impulsive larm og deslige.
    Hos airedalene kender jeg til en del nervøse eksemplarer og de kommer pudsigt nok fra samme opdrætter, så jeg er da ikke et sekund i tvivl om at det ligger i nogle linjer. Selvfølgelig har vi som opdrættere et stort ansvar for at hvalpenes start på livet bliver med så god en ballast i bagagen som overhovedet muligt. Men køberskal overtage hvor opdrætter slap!

• #54   30. jul 2019 Det var såmænd ikke for at du skulle redegøre for noget. Og jeg tænkte ikke at det var en hemmelighed, eftersom dit første indlæg herinde (før du slettede og oprettede igen) var en beskrivelse af din ..... tilstand...?

Jeg forsøger bare at fortælle dig, at du kan virke bedrevidende. Mere var der ikke i det.

• #55   30. jul 2019 Sofia
    Ang dit skriv i 41 så mener jeg ikke du kan afgøre en hunds tænd/sluk knap ud fra hvor længe den er om at stresse ned efter boldkast.
    Der er jo mange faktorer der spiller ind.
    Er hunden stresset generelt. Har den lært hvornår legen stopper. Hvordan er den generelle træning af hunden. Hvis den dagligt bare bliver aktiveret med boldkast som det eneste så kan den genetisk have en fremragende tænd/sluk.
    Man kan som ejer ødelægge meget.

• #56   30. jul 2019 Jeg har slettet. Som jeg startede med at skrive, kan jeg ikke formulere det uden at lyde ..... bedrevidende smiley

• #58   30. jul 2019 Egentlig er avl og race vel det samme.
    Det er genetikken bag hunden. En race er jo gjort af den avl opdrætteren laver.

Når det så er sagt så tror jeg også at nogen racer er lavet til at have bestemte egenskaber der måske gør dem mere sarte overfor at udvikle et svagere sind end andre racer.
    Jeg tænker der skal mere til at “ødelægge” avlen og enkelt individer indenfor mere nervegasser racer der har skulle bruge disse egenskaber i brugsøjemed - feks terriers.
    Mens feks meget flokprægede eller selskabsprægede racer måske har egenskaber der kan besværliggøre at lære at være alene.

Så selvfølgelig påvirker racerne den avl opdrætteren har at arbejde med. Det er jo derved man får forskellige racer og egenskaber. Men opgaven er jo så at lave hunde der fungerer alligevel. smiley

• #59   30. jul 2019 gik lige glip af noget, kan jeg fornemme. Jeg lavede egentlig denne tråd for at finde ud af hvordan man som hvalpe køber kan sikre sig bedst at få en psykisk sund hund. Nu står jeg selv med en usikker og angst hund (i flere situationer) jeg ved godt at jeg som ejer påvirker min hund, men synes nok at nogle herinde skriver på en måde som gør at jeg bliver lidt ramt, selvom denne tråd faktisk til en start slet ikke handlede om min hund, og det værste er faktisk at i kender mig og min hund (dem jeg hentyder til). Ikke fordi i ikke må skrive som i vil, men i skal bare vide at i gør det. Jeg gør alt jeg kan for at hjælpe min hund, prøver at handle på den mest hensigts mæssige måde, men mener faktisk ikke jeg har gjort noget der "retfærdiggør" at min hund har det som hun har det. læg lige mærke til at jeg ikke på noget tidspunkt har sagt eller hentydet til at min opdrætter har gjort noget galt, så fralægger mig ikke ansvaret.

• #60   30. jul 2019 Maya
    Jeg tror ikke der er en eneste i tråden der skriver om dig og Tessa.
    Jeg gør ihverttilfælde ikke!
    Så du skal overhovedet ikke føle dig ramt.
    I er et super sejt team og Tessa stoler 100 % på dig. I har den fedeste relation.
    Tessa virker bundstabil, tryg, glad og velfungerende.
    Hvis hun har lydangst så er jeg sikker på at du gør hvad du kan for at hjælpe hende. For det er jo umuligt at se på træningspladsen.
    Ang nytår bor du jo lidt udsat og det kan jo godt trigge
    Du er skide dygtig til at træne hund og til at læse din hund. Så jeg kan ikke forestille mig at du får problemer med at udvælge en nervefast hvalp til den tid.
    Jeg tror så at den race du har nu er lidt sensitiv og forsigtig generelt. Eller sådan oplever jeg den.

Tråden tog et lidt anden drejning ( hvad der ofte sker) så den røg lige omkring “hvornår skal hvalpen sendes retur” “stress ved boldkast”” tænd/sluk knap” og meget andet smiley

• #61   30. jul 2019 Jeg håber ikke at mine svar, har været negativt rettet mod din hund og dig TS. Jeg har bare set hvordan de "forkerte" kan smadre noget rigtig godt forarbejde og så råber det bare højest, hvilket er pisse ærgerligt. Nu er terrierne normalt heller ikke skrøbelige sjæle, hvilket er ret tydeligt på udstillinger og prøver ?? Alligevel er jeg nærmest den eneste der virkelig gør en dyd ud af at præge mine hvalpe. De er med fra 5 ugers alderen med alle vegne. På skydebanen, på træningsbanen, ja faktisk med alle steder. Jeg vil blive så ked af at de skulle være dårligere stillet grundet dårlig prægning

• #62   30. jul 2019 AG: Tak for svar, er nok lidt følsom omkring dette. Tak for dine pæne ord, jeg gør mit bedste. Tror også det er en lidt følsom type hund, nogle mere end andre selvfølgelig. Heldigvis er Tessa jo en fantastisk hund på langt de fleste områder, men det er hårdt når der er noget man ikke bare kan fixe, men vi fortsætter og håber det hjælper på den lange bane.

• #63   30. jul 2019 maya -

Ja, jeg er så en af dem, der lægger skylden for nervefræserne og alle problemerne med dårlig psyke, på dårlig avl.
    Og iøvrigt også sundhedsmæssige problemer - det er imo grænseløst naivt at tro, at malinois-ejere er SÅ meget bedre til at passe på deres hunde, end schæferhundeejere. Det har da klart noget med avl at gøre !

Ja, en dygtig hundefører kan rykke end dårlig hund .. etc .. men at smide majoriteten af skyld for alt dårligdom overpå hundeejere er da for letkøbt, og fratager opdrættere for et ret stort ansvar.

• #64   30. jul 2019 Kennel Hijacks: tror bare lige jeg blev lidt ramt, når der blev skrevet at det næsten altid er hvalpe købers skyld. Jeg kan næsten ikke bære hvis jeg skulle ha ødelagt min skønne hund, men ved jo godt at flere ting spiller ind, også ejeren og jeg har også lavet fejl.
    Det lyder dejligt at du er så opmærksom omkring psyken, håber at de fleste opdrættere er det. Selvfølgelig kan der altid komme en "svag" hvalp, i et ellers robust kuld, men tænker at målet må vel være robuste sunde hvalpe, som godt kan klare et par dårlige oplevelser uden at gå i stykker.

• #65   30. jul 2019 jeg mener at evnen til at tænde og slukke er medfødt. jeg har aldrig skullet lære en hund det. jeg tænker om vi går fejl af hinanden her i begreber?

Vil i uddybe? Jeg tror nemlig vi er enige men bruger ordene forskelligt....

tag fx hunden der hører et brag. reagere naturligt ved at rejse sig eller måske fare sammen, men så ryste sig og lægge sig og sove videre.

og hunden der oplever det samme men i stedet for at lægge sig og sove efter den naturlige reaktion på en akut fare, ryster i timevis.

Den første kan jeg ikke se hvordan jeg skulle indlære det ved? Jeg har altid oplevet det som iboende dvs medfødt og som noget der kom af sig selv?

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#66   30. jul 2019 63. Enig. Man tør jo dårligt nok at kalde det hvad det er. Som ejer må det da være enormt frustrerende. Man gør alt hvad man kan og får skyld for at det er ens egen skyld at hunden er som den er.

Hvis man kun har haft hunde med overskud er det nok ikke let at sætte sig ind i. Det er så meget lettere med en hund hvor det bare er som det skal være.

• #68   30. jul 2019 Er der nogen der har sagt at det kun er ejers påvirkning, der gør det?

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#69   30. jul 2019 Men igen. Hvorfor skal hunden lære det. Hvis hunden har det er det meget lettere. Jeg gider ikke spille cdere med fyrværkeri og harmonika for at hunden skal kunne gå igennem nytårsaften.

• #70   30. jul 2019 #67 men den evne har hunden hele døgnet ikk?

og den skal ikke indlæres?

kan den ødelægges? det kan alt vel.... men grænsen for hvornår er længere væk end ved hunden uden denne medfødte evne...

individ spiller også ind. et hvalpekuld behøver ikke være homogen. hvis ville ingen opdrætter behøve matche dem med ejer

om en hund har en personlighed er debatteret... for hvad er det i givet fald...

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#71   30. jul 2019 68. Enten det eller de ikke har set sit ordentlig for. I 99% af tilfældene. På Den måde kan man jo altid fralægge sig skylden for dårlig avl. Det er ikke mine hunde der er noget galt med.

Og det er jo ikke kun køber der skal kigge sig for. Jeg har da set hunde solgt til hjem,hvor man fra start kan se at det ikke går. Er køber ikke fornuftig burde avler da være det.

• #73   30. jul 2019 Max, jeg ved godt det er svært, men nu skal jeg prøve at brække det ned i bidder:

1. Selvfølgelig tæller både linjer og opvækst. Der findes særdeles gode hunde som er vokset op i hundegård, og med tæver som bestemt ikke er venlige og milde.

Så det er udgangspunktet. Altså det jeg (og jeg taler kun for mig selv) mener er det primære/første/mest dominerende.

2. Og så skal man nok ikke underkende hvor meget en ejer kan fucke en hvalp op, også på relativt kort tid.

Altså subsidiært/sekundært/underordnet.

3. Fordi de enten pylrer, overstimulerer eller bare ikke har dyt forstand på at have en hvalp.

Eksempler på hvordan en ejer kan ødelægge en ellers fin hvalp.

4. Når en hvalp sendes retur fordi dens temperament ikke passer, er det i 99% af tilfældene ejers skyld; enten har ejer ikke kigget sig godt nok for, og ellers har ejer ødelagt en ellers fornuftig hvalp

Den har jeg tidligere forklaret, men gentagelser er gode. Det relaterer sig til hvalpe der sender RETUR til opdrætter - ikke alle de hvalpe der sendes ud i hjem. Og der står at ejeren ENTEN ikke har undersøgt hvalpen godt nok, ELLER at ejer har fucket den op.

Sig til hvis det stadig er svært at forstå.

• #75   30. jul 2019 Vi vil jo stadig gerne have forskelligheden i racerne.
    Nogle er til de lidt hårde og lidt skarpe, andre til de sensitive og bløde, og andre til de rolige og mindre aktive racer osv.
    Der er altså fordele og ulemper ved det hele.
    Så er det jo bare med at vælge det der passer bedst til ens eget temperament.
    Avlen skal jo ikke gå i samme retning ved alle racer. Og de skal ikke være ens.
    Selvfølgelig skal der ikke avles efter angste hunde! God livskvalitet og en hund der befinder sig godt i hverdagen er jo vigtigt.
    Alle hunde bør avles så sunde og raske som muligt både fysiks og mentalt.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#76   30. jul 2019 Jeg forstår det udmærket men er ikke enig. Jeg kender da flere som har afleveret deres hvalp tilbage. Det er ikke fordi at de har ødelagt hunden eller ikke har set sig for. Det er fordi at de har nogle forventninger til hunden og ikke vil nøjes.

Jeg ser mange hunde hvor folk stiller sig tilfreds. Så kan avler forsætte for man kan jo komme af med dem. Det bliver det ikke god avl af.

Så for at skære det ud i pap. Folk gør det helt rigtige når de aflevere hunden tilbage. Altså hvis det er dårlig avl. Mange flere burde gøre i selv om det er svært.

• #77   30. jul 2019 enig i at en hund skal være i en balance mht stimulering og kan lære impulskontrol fx i leg ved belønning, øvelser mm. men det er for mig noget andet end evnen til at kunne tænde og slukke... Det sidste mener jeg er medfødt og måske det vigtigste er at kunne slukke....

• #78   30. jul 2019 Max, der står PÅ GRUND AF TEMPERAMENT!!!

Altså, er det virkelig så svært at læse alle ord i kontekst? smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#79   30. jul 2019 Og det kan ikke skyldes dårlig avl?. Det er da i den grad arveligt.

• #80   30. jul 2019 Jo, Max, prøv at trække 99 fra 100 og se om der ikke er lidt tilbage.

Og sidste gang for Prins Knud: hvis det er arveligt, har køber ikke set sig godt nok for.

• #81   30. jul 2019 HL
    Men en angst hund kan vel godt have en god tænd/sluk?
    Eller mener du at hundens måde at afreagere er lig med tænd/sluk?
    For mig er tænd/sluk hvor hurtigt hunden er klar på arbejde/træning og hvor hurtigt den kan geare ned bagefter.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#82   30. jul 2019 80. Der kan være hunde der falder ud i selv de bedste kuld. Det der på papiret er fantastisk kan ende i noget mindre heldigt. Hvis det da bare var så enkelt som du vil gøre det til.

• #83   30. jul 2019 #81 jeg mener at hundens evne til at afreagere ses i hele dens liv.

angst kan ramme alle, men hvornår det kan ske er forskelligt. nogle tåler mere.

I træning er det en fordel at kunne tænde og slukke og i dagligdagen lige så. om en hund er en chi som aldrig skal se en træningsbane er det en fordel for hund, ejer og omgivelser at den kan tænde og slukke

og den evne mener jeg er medfødt og ikke tillært.

impulskontrol fx er for mig noget andet. en hund med en god medfødt tænd sluk knap har lettere ved at lære det og er derfor mere brugbar i træning uanset disciplin

• #84   30. jul 2019 ang racer og forskellighed. min tanke:

en hund kan sagtens være signalfølsom men have en god tænd og sluk knap og evne til at afreagere.

jeg ønsker ikke en følsom hund men en signalfølsom hund hvilket for mig er noget andet

• #85   30. jul 2019 Max, seriøst? Jeg håber at du spiller dum smiley

HL, jeg opfatter også slukknap som noget i forbindelse med arbejde/drift, ikke i hjemmet.

• #86   31. jul 2019 Max
    Alle dem du kender der har returneret hvalpe, hvornår har de gjort det? Altså hvor længe havde de hvalpen hos sig?
    Og hvorfor duede den ikke? Hvad har problemet været som de ikke kunne klare med god stimulering eller træning?
    Snakker du om mennesker der har skyhøje forventninger til en konkurrencehund og kun vil have det bedste af det bedste? Hvad er der sket med de returnerede hunde? Aflivet eller omplaceret og nu velfungerende?

Mange spørgsmål smiley
    Men jeg syntes det lyder mærkeligt at du kender så mange der bare kaster håndklædet i ringen.
    Det er jo levende dyr ikke en mobiltelefon der er programmeret.

• #87   31. jul 2019 HL
    Jeg mener nu stadig at det er to lidt forskellige ting.
    Hvor tænd/sluk godt kan arbejdes med selvom den er medfødt. BC lærer stadig sit that’ll do og klikkerhunden sit “slut”. Er ejer klar og tydelig overfor hunden i hvornår den er PÅ og hvornår det er SLUT eller er det en stor gråzone hvor hunden er i en stand-by konstant.
    Hvor imod angst og hundens måde at afreagere er følelser som den ikke selv er herre over.
    Man kan godt arbejde med følelser men ikke i samme udstrækning som med drift.

Hvad man tolker som følsom og signalfølsom blender nok lidt sammen for de fleste. Og bliver meget nemt ordkløveri, når man ikke har noget konkret eksempel.

• #88   31. jul 2019 Jeg ser evne til at afreagere som noget hunden bærer med sig over alt. de få timer på banen og resten af dens liv. og evnen til at afreagere er for mig det samme som at kunne tænde og slukke. jeg tror vi er enige men bruger det forskelligt

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#89   31. jul 2019 AG. Nu blander du det lidt sammen. Vi snakker om hunde der falder uden for. Ikke at de mangler det sidste for at opfylde ejerens ambitioner. Sådan en hund er jo ikke dårlig avl. Jeg vil da tro at man prøver at finde et sted til hundene hvis det er muligt. De har jo så bare ikke været egnet til det de er avlet til.

Kender så mange?. Hvor har jeg skrevet at jeg kender mange?.

A. Altid noget du er i tvivl. Det er jeg ikke i dit tilfælde.

• #90   31. jul 2019 smiley smiley smiley

Godt du holder dig til emnet, og ikke kalder folk for dumme. Hov, vent!! Men det er den typiske reaktion, når man ikke kan vinde en debat og har malet sig op i et hjørne smiley

• #91   31. jul 2019 Mange eller flere smiley
    Men hvad er at falde udenfor?
    Hvorfor ikke arbejde med det man nu har, eller kan man ikke tænke ud af boksen og ændre tilgangen.
    Jeg er blot ikke klar over hvad du mener smiley
    En retriever der ikke vil apportere, en BC der ikke vil hyrde eller snakker vi voldsom angst/aggression

• #92   31. jul 2019 Jeg gætter på at han ikke vil svare på det - de fleste har nok været lyserøde enhjørningshunde som spiste alle deres regnbuer, og derfor måtte retur smiley

• #93   31. jul 2019 Man kan jo i bund og grund mene hvad man vil om avlen og kvaliteten af denne. Men avlen vil jo aldrig blive bedre end materialet. Og der er jo mange aspekter at tage hensyn til.
    Eksteriør, sind, mentalitet, pels, tænder, højde, drift, evner, vilje, farve og et hav af sygdomme og skavanker.
    Ingen er i top på alle barometer. Men de fleste arbejder vel derhen af. Og så er der lige de få der kun tænker på penge.

Hvis man kigger grundig og kritisk på sin egen hund så er der jo en masse gode sider men også nogle knap så gode. Det er facts.
    Det er et skøn og en individuel vurdering hvad man mener er for meget/for lidt og dermed uacceptabelt.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#94   31. jul 2019 90. Den startede du helt selv. Og det skulle komme fra dig. Du har det med at blive personlig når folk ikke er enig med dig. Du bor hjemme og så dur din mening ikke feks.

Det er da fuldstændig åndssvagt,at arbejde med en hund, der ikke har det godt i de rammer den er kommet ud i. Hvorfor skal det være en skam at sige det ikke er godt nok. Det er da for alles bedste.

• #95   31. jul 2019 Jeg tænker, at et miljøskifte i visse tilfælde kan være gavnligt. Den aussie, som jeg havde og som jeg seriøst havde kvalt og begravet i skoven, fik jo et fint liv hos en anden dame.

Min kæreste fik en malinois, som seriøst var bimlende skør - jeg har aldrig set en hund på den måde - han fik fred i en alder af lidt over 1 år.

Dårlig ejer?
    Dårlig avl?

Jeg er ikke i tvivl - især i betragtning af hvor mange hunde jeg har haft igennem hænderne.
    Og vedholder i øvrigt, at vi ikke skal ud af den der "det er ejernes skyld" efter min mening.

• #96   31. jul 2019 Men Aussien er det så dårlig avl når du siger ja og nuværende ejer siger nej ....

At en hund er placeret i det forkerte miljø gør det jo ikke til dårlig avl men dårlig match.

• #97   31. jul 2019 Efter min mening burde sind og mentalitet vægtes meget højere når vi snakker avl. Men titler og en lille genpulje vanskeliggør ofte dette.
    En kennel køber jo ofte ikke en masse forskellige linjer og avlsmateriale for blot at smide dem videre hvis det kan bruges. Så ofte er det jo kun grove fejl der diskvalificere avlsdyrene.

• #98   31. jul 2019 man burde have redskaber der gjorde det nemmere at måle på over tid. en database med statistik opgjort efter ens kriterier i stedet for den enkelte opdrættere vurdering.

så kunne man sammenligne. som det foregår nu avler man reelt i ' blinde'

prøv at læse dette

https://canis.dk/hunde-som-fortjent/

• #99   31. jul 2019 Vores første hund, retriever, kommer fordi vi i familien havde opdrætter. Hun fangede aldrig interessen for at apportere og derfor blev de forærede væk med løfte om at de ikke kom til at indgå i avl.
    Det er betragtet som en stor fejl fra avlers side af, men jeg tror ikke at man som avler kan undgå at der er individer, der bliver født uden at have læst racestandarden. Sarah som hun hed, var en fantastisk familiehund.

Ziva var blevet afleveret tilbage hvis hun ikke ville apportere, så havde jeg været skuffet med mit køb.

TS: Meget interessant debat - god ide. Jeg er ikke overbevist om at alene hjemme problemer nødvendigvis hænger sammen med om deres psyke er stærk eller ej. Der er en sammenhæng, men jeg tror sammenhængen er lige så stor på hvad ejer gør og ikke gør for at træne det og jeg tror den er endnu større efter racevalg. Jeg er slet ikke i tvivl om at nogle racer bare er meget bedre til at håndtere at være alene end andre.

93 ag: rammer den jo plet synes jeg. Hvis man nu sorterer hvalpefabrikker fra, der har interesse i penge, så er der jo ingen avlere der drømmer om at lave et dårligt arbejde. Spørgsmålet er jo rent hvad de drømmer om. Hvor stort er fokus på kroppens opbygning, deres sind og/eller evne til at arbejde. Der er næppe ret stor enighed blandt opdrættere indenfor samme race, om hvilke hunde, der udmærker sig aller bedst. Måske bliver enigheden større i de mindre racer, det kunne jeg måske godt tænke mig til, men så igen. Det er vel derfor flere racer er delt nu i udstillings eller arbejdshund og nogle af dem forsøger med noget midt i mellem.
    Det man kunne ønske var at psyken altid var øverst på listen.

Jeg ville da klart stadig være nervøs og føle mig som en nybegynder med den næste hvalp og synes der er så mange ting jeg er i tvivl om jeg gør rigtigt. Jeg håber på at Pippis tankegang med "det har jeg ikke prøvet før, så det kan jeg godt finde ud af" kan vise sig nyttig endnu en gang.
    jeg har lavet utroligt mange fejl med Ziva, og flere ting hvor jeg bagefter tænkte hovsa fik du lært det? Det var ikke min intention... Jeg tror helt sikkert jeg kan takke opdrætter for en hel del af vejen her. Jeg fik ikke trænet nytår så meget som jeg gerne ville, og fik egentlig først startet i december, men det er indtil videre gået strålende. VI klarer os ok til jagttræning, og generelt synes jeg kun jeg kan pege på begynder- og førerfejl (måske er det samme fejltype) Jeg har da forsøgt at ramme lidt forskelligt miljøtræning, men der var så mange ting jeg glemte som bl.a. cykelklokker men avlen har været med os. Så dygtig tror jeg altså ikke jeg er endnu og jeg er af natur ikke typen, der tror på held.

Min pointe er, at jeg tror mest på at avlen hjælper. Jeg tror hverken jeg har fjumret mere eller mindre rundt end enhver anden hundeejer, der bliver hvalpeejer for første gang.

• #100   31. jul 2019 Skønt at i gider tage debatten. Jeg har længe undret mig over, at der ikke er (min oplevelse) særlig stor vægt på sindet, ud over at mor og far er søde hunde. Det er jo helt fantastisk med en hund der gør sig godt i agility, lydighed og/eller udstilling, men når man opdrætter et kuld hvalpe, så skal man jo også ha med i tankerne hvem man vil sælge til.
    Hvis man sælger sine hvalpe til et liv som ene hund i en stor by, så skal man jo sikre sig at hvalpen kan holde til det liv, så godt som man nu kan. Hørte engang at det mest krævende for en hund er at være en god familiehund, for det stiller så mange krav til hunden, og så er det jo vigtigt med en god robust mentalitet.

Jeg kan ikke rigtig følge jeres debat om hvornår det er ejers egen skyld at hunden sendes retur eller videre, for tråden handler jo om problematisk manglende psykisk robusthed, og vi kan vel alle blive enige om at det er ikke noget man bare træner sig ud af. Forstår ikke hvorfor i diskutere om opdragelsesmæssig adfærd, For mig er det virkelig frustrerende at det virker til at "nogle" ikke synes det er problematisk at der ikke er fokus nok på psykisk sundhed i avl af hunde.

• #102   31. jul 2019 Maya
    Har du læst linket i #98?
    Alle hunde skal have en naturlig og fornuftig position frygt. Men hvad er for meget og hvad er for lidt?
    Det er jo et vurderings spørgsmål.
    Flere i denne tråd ville nok betegne mine hunde som for frygtsomme og dårlig avl/nervefræsere osv ( de er begge bange for fyrværkeri) ( men bare rolig de skal ikke i avlen smiley )
    Jeg mener ikke selv at det er et stort problem, men det er da træls nytårsaften.
    De er utrolig velfungerende nemme og glade hunde med flere titler indenfor rally og agility men altså lydsensitive.
    Hvad skal der til af fejl for at afskrive hundemateriale i avlen? For de har jo allesammen fejl eller dårlige sider.
    Det er jo ikke sikkert at du og jeg har samme grænse for, “for lidt/ for meget”
    Dermed bliver avlen jo efter hvad opdrætter har som kriterier. Og igen kender opdrætter så reelt hanhunden og dens reaktion i forskellige situationer eller er den kun valgt på udseende og resultater?

Hvorfor er skyldsspørgsmålet så vigtigt hvis en hund omplaceres? For der er jo nok altid flere faktorer der spiller ind. Og i bund og grund er det jo ligegyldigt.
    Et godt match er ikke givet på forhånd.
    Når hvalpekøber har svært ved at vurdere fremtiden så gælder det jo også opdrætter.
    De ved jo ikke 100% hvordan hvalpene på 6-8 uger vil udvikle sig mentalt.
    Helt op til to års alderen ændre hunden sig og først der kan man se hvordan den er.

Hvis du er meget frustreret over frygt og vil have en meget nervefast hund så skal du jo se på nervefaste racer der er rimelig udbredt så der er et bredt avlsmateriale og derefter kigger grundig på forældredyr i forskellige situationer. Evt mentaltest hvis du tror på effekten af disse.
    Find en opdrætter der også sætter nervefasthed meget højt.
    Ikke at opdrættere generelt avler frygtsomme hunde men nogle ser det ikke som et problem og har måske ikke fokus på lige det.
    Ofte skal man jo have stået med problemet for at få fokus på det.

• #103   31. jul 2019 #96

Nu ved jeg jo naturligvis ikke hvad du mener er godt og dårligt væsen, men for mig er en hund, der er bange for ALT andet end min daværende kæreste, min daværende hund og mig selv, dæleme et udtryk for et elendigt avlsresultat.

Så nej, den var ikke fejlplaceret - der hvor den kom hen, opførte den sig på samme måde - forskellen på den nye ejer og mig var blot at hun fik lidt ondt af den og syntes den var sød - og at hun boede langt ude på landet og at den derfor ikke behøvede at forholde sig til ting, som den gjorde det hos mig, der dengang boede i en lille flække udenfor Haslev.

Så selvom der er en tendens til fraskrivelse af opdrætter-ansvar - som jeg slet ikke kan følge - så kan du øsregne med, at den hund var skrammelavl.

• #104   31. jul 2019 Ja det lyder det da til.
    Men det er jo heldigvis ikke generelt for racen.
    Jeg møder ikke mange sygelige angste hunde hvor jeg bor eller i klubben og heller ikke ude ved stævnerne. Men der er da nogle og det notere jeg mig.
    Hvis det f.eks kun er en ud af et kuld der viser dårlig adfærd, så er det jo svært at fører tilbage på opdrætter (hanhund eller tæve). Hvis det er hele kuldet eller flere individer så bør der råbes højt.
    Problemet er altså ikke bare så ligetil. Og derfor nok svært at avle sig ud af

• #105   31. jul 2019 Flere i denne tråd ville nok betegne mine hunde som for frygtsomme og dårlig avl/nervefræsere osv ( de er begge bange for fyrværkeri)

Jeg har mødt hunde, der er bange for fyrværkeri - men jeg har aldrig mødt hunde, der udelukkende var bange for fyrværkeri. Der følger som regel noget mere med på den konto.

Jeg forstår ikke hvorfor man kan mene, at det er OK at en hund skal have issues overfor ting, som den kan blive udsat for på lejlighedsvis basis?
    Min daværende malle var usikker på to ting - figuranter med gasmaske på og at lave bevogtninger på ustabilt underlag.
    Men .. ja, det var jo ikke noget, han gik og rystede i bukserne over i det daglige.

Synes vi har en kedelig tendens til at give ejere skylden for at opdrættere accepterer ringere og ringere væsen på deres hunde.
    Og så er der jo altid den der med "hvorfor ikke bare arbejde med det man nu engang har" - hvorfor i alverden?
    Der findes robuste hunde, så at visse avlere ikke formår at lave sådan nogle, kan da aldrig blive køberes problem.

• #106   31. jul 2019 Nej, dem jeg har mødt og trænet lidt med sammen med Carina har bestemt ikke været på den måde.
    Det var bare det man kalder et regulært *biiip* kuld og jeg påtager mig det fulde ansvar for købet af en skrammelhund.
    Jeg gjorde mig - som mange andre også oplever - blot først de rigtige observationer, da det var for sent og hunden var købt.
    Jeg kunne have aflivet den - men valgte at sælge den til en, som var fuldt ud klar over de issues der var med den, og alligevel godt ville have den.

• #107   31. jul 2019 Næ jeg har ikke fået mere med på den konto smiley

“Der findes robuste hunde”
    Det gør det altså ikke i alle racer. Så der skal man jo i gang med sorteringen og fravælge de “dårligste” Jo mindre genpulje jo svære.

Spørgsmålet er så hvem der afgør hvor meget frygt er så for meget.

For mig ville aggression være et kæmpeproblem så der ville min grænse hurtig være nået.
    Hvor andres nok er meget højere.

• #108   31. jul 2019 AG findes der ikke robuste hunde i alle racer? Jeg forstår ikke hvad du mener der?

• #109   31. jul 2019 Nå, men så har jeg "hørt om" to nu.

Jeg har kun haft en aggressiv hund - han fik kort og godt at vide, at det var no-go at slås - og så var det overstået.
    Det er altid nemmere at kontrollere en adfærd, der er aktiv end en, der indebærer at Fido pakker sammen.

Ingen af mine maller har været / er aggressive, men de er omvendt ikke typerne, der bare triller om på ryggen og overgiver sig, hvis de bliver udfordrede.
    Det er så bare ikke at være aggressiv overhovedet - det er bare at have en eller anden form for tro på sig selv imo.
    De der selvudslettende hunde kan jeg slet ikke med - så ja, du har da ret i, at vores grænser er forskellige smiley

• #110   31. jul 2019 HL
    Det kommer jo an på hvordan man definere robust.
    Nogle racer er jo bare mere frygtsomme end andre. Altså ikke at de er sygelige angste.
    Men deres tærskel er bare generelt lavere end andre mere nervefaste racer.
    Jeg vil ikke genere nogen så nævner ingen racer fremfor andre

• #111   31. jul 2019 Martine det er mit indtryk at en aggressiv hund styret af selvsikkerhed ikke udgør en udfordring på slet samme måde som en der er styret af underliggende frygt.... den sidste er uberegnelig. den første tænker jeg du beskriver her.

• #112   31. jul 2019 Nå nej mine hunde er også bange for strømhegn.
    Hegnet var sprunget og lå hen over græsset på stien. Begge hunde render direkte ind i det og de får stød og bliver bange. De glemte det heldigvis ret hurtigt.

Jeg kan nok bare bedre acceptere hvis hunden bliver bange end hvis den angriber.
    Men igen så er der jo en grænse for alt.

Jeg mødte en gadehund der seriøst var bange og usikker for nærmest alt så snart den kom udenfor. Det var sgu synd. Og fuldstændig uacceptable!
    Men ellers er det ikke noget jeg tænker er et voldsom problem i avlen generelt.

• #113   31. jul 2019 Jeg kan nok bare bedre acceptere hvis hunden bliver bange end hvis den angriber

Hmm .. jeg synes ikke det er at "angribe" hvis man, som min gjorde for et års tid siden, blev stiv, rejste halen og nedstirrede en labrador, der klart var på afveje.
    Det kom heller ikke til slagsmål, labben erkendte hurtigt sin overmand og så var det dét. Elsker hunde, der på den måde kan finde ud af tingene.
    Men - havde min rullet rundt på ryggen og logret lidt halvnervøst op af maven .. så havde jeg tænkt "skvat !!!" og sådan en gider jeg personligt ikke eje smiley

• #115   31. jul 2019 Martine
    Sådan havde de fleste hunde vel reageret?!
    Jeg tænker aggressiv problemadfærd.

Sofia
    Hold da op. Det var voldsomt.
    De kan blive vældig bange især fordi de ikke ved hvor stødet kommer fra. Men de glemmer det normalt efter noget tid.

• #116   31. jul 2019 Gaddafi har fået masser af stød, han er total uberørt af det.
    Han hyler lige op, men fortsætter så.
    Dagen efter kan han finde på at få stød samme sted.
    Om det er god psyke eller dumhed ved jeg ikke rigtig.

• #118   31. jul 2019 Haha Anni, Sam har også fået stød mange gange nu fra heste hegn, han bliver pis bange hver gang det sker og stikker i et hyl, men glemmer det hurtigt og næste dag kan han gøre præcis det samme, altså seriøst hvornår lærer han at hegnet giver stød??? smiley

• #119   31. jul 2019 AG: hvad er det der er aggressiv problem adfærd? smiley

• #121   31. jul 2019 AG: Jeg synes ikke jeg overhoved forholder mig til skyld, opponere bare imod at det udenlukkende gøres til ejerens fejl, da der blev diskuteret returnering af hvalp.

Jeg tror vi har forskellige syn på hvad der er i orden i forhold til avl. Jeg synes på ingen måde det er i orden at lave skrøbelige hvalpe, altså at der kan komme en svag hvalp i et ellers nøje planlagt kuld, det er hvad der kan ske, lige som der kan komme sygdom trods at man har gjort alt man kunne for at undgå det. Men at avle på usikre/nervøse hunde, det forstår jeg ikke, hvem går ud og køber hvalp og tænker min hvalp skal helst være bange for fyrværkeri.
    Kan heller ikke forstå man kan forsvare usikre racer, det er ligesom dem der forsvar at der avles på syge franske bulldogs. Jeg forstår slet ikke tanke gangen, for i min verden er nr. 1 prioritet en sund og livsglad hund, der skal ha mod på verden.
    Jeg kan slet ikke forstå at man kan underkende angst påvirkning af livskvaliteten, jeg vil også ti gange hellere stå med en aggressiv hund.

• #122   31. jul 2019 @Mathilde.
    Jeg kan ikke svare for AG, men jeg kan svare for mig selv. smiley

En aggressiv problem adfærd, er en hund der ikke kan håndtere at en anden hund laver udfald på den. Du ved, hunden laver "Skræmme" udfald på en anden.

En meget selvsikker og ligevægtig hund, vil altid bare langsomt dreje hovedet til siden væk fra den aggressive hund, og dermed signalere at den ikke er interesseret i en slåskamp. Alternativt som Martine beskriver, men så skal det være voldsomt (altså niveauet inden kamp).

Har selv haft en, hvis svar på det mindste var "haps", og det er dæleme fesent at have en sådan hund.

• #125   31. jul 2019 Matilde
    Det kan jo være mange ting. F.eks det som Martin beskriver.

Maya
    Jeg ved ikke om vi har forskelligt syn på det eller ej. Hvorfor skulle jeg mene at avl på skrøbelige individer er ok?
    Ja hvem i alverden køber en hvalp der helst skal være bange for fyrværkeri smiley Det er der vel ingen der hverken avler eller køber efter.
    Man kan så risikere at stå med en alligevel smiley hvis man bor ved siden af tilpas uansvarlige mennesker. smiley

Der findes racer med store fysiske sundheds problemer og ligeledes findes der racer med mentale issues.
    Så er det muligt at man bare skulle lade racerne uddø men nu forsøger man så måske at rette op på problemerne.
    Hvis man som køber mener det er helt skørt må man da bare gå uden om disse racer.
    Der er jo ingen der tvinger en til at købe en hund man ikke gider at have.

Jeg ser ingen der underkender den påvirkning angst har på livskvaliteten.
    Og jeg tror bestemt ikke at det er sjovt for hverken hund eller ejer at stå med et angstproblem.
    Ang at du 10 gange hellere ville eje en aggressiv hund så kunne det jo være du så lidt anderledes på det hvis det nu var den problemstilling du havde.
    Men uanset så bør du nok forsøge at styre uden om det problem også.

Opdrættere i dk går heldigvis ikke efter at avle hverken angste eller aggressive hunde.
    Så mon ikke vi bare skal tage det helt roligt. Og så se os så godt for som muligt før vi køber hvalp. Eller køb en voksen hund så ved du da hvad du får.

• #126   31. jul 2019 Så misforstår jeg nok det du skriver. Selvfølgelig ønsker jeg heller ikke en aggressiv hund, vil jo helst ha en veltilpas glad hund, det har jeg dog også det meste af tiden. Jeg tror bare ikke jeg forstår hvad der så bliver diskuteret, for hvis vi alle mener at angst og lignende problemer skal undgås, og kun sunde individer skal bruges i avl, hvad er det så vi diskutere?
    Der er forskel på racer, men der er vel ingen racer der skal være nervøse/skrøbelige af sind? En border collie skal være følsom og hurtig reagerende men den skal også være hård for at kunne klare livet som hyrdehund, en hund der farer sammen i torden vejr eller ikke kan sætte sig i respekt hos fårene, den kan vel ikke bruges?
    Måske er det hvor grænsen er, for hvornår vi synes en hund har angst problemer?
    Det tænker jeg er når det påvirker livskvaliteten, den må gerne kunne blive forskrækket, men den skal kunne ryste det af sig og komme videre uden men.

• #127   31. jul 2019 Vi debattere vel vores grænser for avl på diverse racer. Selvom vi intet kan gøre fra eller til smiley
    Og det er klart at den er forskellig ud fra vores egen erfaringer og temperament.
    Ingen ( udover skrupelløse hvalpefabrikker) ønsker vel at avle på noget dårligt og så er det lidt ligegyldigt hvilket problem vi snakker.

Men hvis jeg skal holde mig til dit spørgsmål.
    Så vil jeg sige at du skal holde dig til bestemte kendte nervefaste racer og så vælge en god dansk opdrætter som du besøger flere gange og tjekke linjerne godt ud.
    Fortæl opdrætter hvad du leder efter, så han/hun kan vejlede bedst muligt

Nej ingen racer skal være nervøse eller skrøbelige men nogle er det altså lidt alligevel.
    Og hvis det har høj prioritet at undgå en usikker nervøs hund så gå da for en sikkerheds skyld udenom disse mere følsomme racer.

Jeg aner ikke om nogle BC er bange i torden?! Måske men mon ikke de arbejder alligevel.
    Hvis de ikke gør så bliver de nok ikke avlet på.

• #128   31. jul 2019 Jeg skal ikke ha hund, men det var en generel tanke, om hvordan man sikre sig, og så tænker jeg at det er interessant at se hvor forskelligt vi umiddelbart vurdere/forstår problematisk adfærd/psyke. Jeg indrømmer gerne at jeg ikke helt forstår, og måske misforstår jeg, at det kan forsvares at opdrætte sarte hunde, i mit hoved må det da være det bedste at lave hunde fyldt med selvtillid og mod på verdenen, ligegyldig hvilken race vi taler om er der da ingen fordele i en nervøs/usikker hund? Men tak for debatten.

• #129   31. jul 2019 Jeg tænker også forskrækket har utroligt lidt at gøre med angst. Uanset hvor hurtigt en hund kan ryste ting af sig, tænker jeg alligevel at angst sætter sig og kommer tydeligt til udtryk.
    De fleste, hvis ikke alle, ryster vel en forskrækkelse af sig med det samme, når det går op for dem at det bare var en raket / lyn / væltet havebord i vinden / lydpot på gammel bil etc. og så bare går videre i praktisk talt samme minut.

• #130   31. jul 2019 Maya
    Det er jo fordi vores udgangspunkt er forskelligt. Hvis der nu var en korrekt episode eller video man skulle vurderer ud fra ville det være mere virkeligt. I denne debat går vi lige fra alenehjemmeproblemer til sygelig angst og alt derimellem.
    Jeg ved da udmærket hvad jeg mener er for sart eller for nervøs eller for dårligt. Og ja, jeg mener at nogle racer generelt bare er for dårlige både fysiks og/eller mentalt. Og ville aldrig anskaffe mig disse racer. Men det er da ikke sikkert at du har samme mening. Og dem der opdrætter disse racer har da nok overhovedet ikke.

Hvem er det DU mener der opdrætter sarte hunde? Og hvem er så de folk du mener forsvarer dette?
    Jeg forstår vist ikke rigtig hvad det egentlig er du vil debattere. smiley

• #131   31. jul 2019 ziva der er desværre hunde hvor de ryster i timevis.. længe... efter en forskrækkelse. Det er synd og skam for hund, ejer og race og jeg mener det skyldes avl

• #132   31. jul 2019 HL:
    Så hvis jeg taber piskeriset ned i en blikspand vil vovse ryste i timevis? men er den så ikke blevet angst? Så er den vel ikke forskrækket?

Jeg tænker at forskrækket er når vinden vælter havebordet og Ziva farer op, undersørger bordet og konstanterer at det er det samme bord, der nu bare ligger på siden og går tilbage til sin lur.

• #133   31. jul 2019 at kunne føle frygt er normalt. uden den evne dør man.

at forblive i tilstanden er en manglende evne genetisk til at afreagere.

Den sidste kan udvikle angst som er en patologisk eller sygelig tilstand dvs en adfærd der mindsker individets evne til at overleve og reproducere mm.

normal adfærd øger samne evne

andre årsager kan også udløse angst. fx chok eller smerter

• #134   31. jul 2019 Ja, jeg er heller ikke tvivl om at Ziva følte frygt, men jeg har hverken hos mennesker eller dyr betragtet at føle frygt med at kunne have angst. Det kunne nok godt tænkes at jeg måske er gal på den.
    Jeg trækker mig, er ikke helt sikker på min baggrundsviden er stor nok, til en oprigtig faglig debat om angst vs forskrækkelse vs frygt.

• #135   31. jul 2019 Nu ved jeg ikke hvor mange undersøgelser der er lavet med hunde og angst.
    Men ved mennesker er det jo ret kompliceret.
    Der er netop flere årsager.
    Generelt må man bare sige at der ikke bør avles på mentale ustabile individer.

• #136   31. jul 2019 AG: Jeg tror jeg bliver forvirret, når jeg lægger op til debat om hvordan man undgår at anskaffe sig en angst hund, så begynder der at blive snakket om hvems ansvar det er når folk returnere deres nyindkøbte hvalp, og begynder at snakke om hvad der er problematisk adfærd osv, så opfatter jeg det sådan at man/nogle ikke nødvendigvis synes at angst er problematisk, og at det nok også er hvalpe køberne der fucker deres hunde op.
    Jeg tror bare jeg oplever at jeg skal forsvare hvad der er problematisk for mig, og det synes jeg er skørt da tråden jo handler om angst, og ikke at min hund tigger ved bordet, eller ikke kommer når jeg kalder. Jeg har hele tiden skrevet at jeg snakker om angst, så forstår ikke vi skal diskutere forskel på racer, for der er ingen race der skal være angst.

Jeg ved godt at tråde kan bygge videre på oplægget og nogle gange kan man komme vidt omkring, og måske er jeg for følsom omkring emnet, men det er vært at ha en debat, når man ikke snakker om det samme.

• #137   31. jul 2019 Robust psyke, race eller avl hedder tråden.
    I startoplægget nævner du overhovedet ikke ordret angst. Heller ikke noget om din egen hund og evt problemer. Hvilket måske var en ide hvis det er det du vil debattere.
    Det er nok årsagen til at debatten stikker i mange retninger.

• #138   31. jul 2019 ziva prøv eventuelt at se det link jeg lagde ind herover. der står det beskrevet ret godt synes jeg.

jeg tror ikke nogle i tråden mener at frygt er lig med angst. Men jeg må indrømme at jeg skimmer indlæg tit pt

• #139   31. jul 2019 Maya mit indtryk er som sagt at de fleste problemer ikke skyldes ejeren så du kan let tilhøre den kategori hvor årsagen er en anden. et bud er at det er 80 % af dem jeg ser og det kan være tilfældigt men det tror jeg nu ikke helt. så muligheden i min verden for at du ikke er årsagen er enorm stor

jeg forstår at det er følsomt for du vil naturligvis din hund det bedste men et godt råd er at undlade at bringe det op online for folk kender jer ikke og ofte fejlslutter en debat online og ender i forsvar fordi det simpelthen er for kompliceret til at debattere med folk uden kendskab til netop jer. og så bliver man frustreret fordi man jo ikke kan beskrive et helt hundeliv online i et par indlæg.

Det er jo en helhed der gør et hundeliv og jeg har bestemt ikke indtryk at at du fejltræner din så den opfattelse tror jeg jeg deler med mange.

debatter i stedet generelt og snak med folk i kender om jer. så kan du suge til dig fra debatter hvad du kan bruge

op på hesten smiley

• #140   31. jul 2019 HL Tak for dit indlæg, tror du har ret, når man er følsom involveret er det svært at objektivt, jeg kender heldigvis AG så det går nok, men ja man skal nok overveje engang til inden man laver en sådan tråd. Synes så heldigvis at debatten har været sober, selvom jeg bliver ramt.

AG: Kan godt se du har ret, først i svar 6 jeg nævner angst, men tror jeg stopper med at deltage, jeg kan ikke rigtig skille tingene ad og bliver bare frustreret. Men tråden er åben hvis i vil fortsætte.

• #141   31. jul 2019 Der bor en hvalp på 8 mdr nogle vænger fra os. Den er ekstremt agressiv og går helt i selvsving når den ser en anden hund. Vi har set den en del gange på gå tur, og jeg kan se ejeren arbejder på at løse problemet. Men vil en sådan aggressiv adfærd mod andre hunde kunne trænes væk hvis det er arveligt?

• #143   31. jul 2019 Fanta
    Træning kan jo afhjælpe rigtig meget.
    Så selvfølgelig skal ejer arbejde med problemet.
    Ikke at den nødvendigvis kommer til at elske andre hunde, men blot så den måske kan tolerere at de eksistere, også indenfor dens synsfelt.

• #144   1. aug 2019 #143

Tænker det må være meget anstrengende med en hund der reagerer så voldsomt da der bor virkelig mange hunde i området. Det må være svært at træne, når der kan komme en hund rundt om hvert hjørne. Hunden skal jo netop have lang afstand til andre hunde i starten, og så gradvist tættere på.

Hvis det er via avl den reagere sådan, hvilket jeg er overbevist om, så tror jeg også ejer skal være tilfreds med at den kan tåle at se andre hunde når de når der til. Det bliver nok aldrig en hund der kan hilse på andre hunde den møder, tænker jeg.

• #145   1. aug 2019 #144
    Noget arveligt er der helt sikkert.
    Og faktisk rigtig synd for hunden. For den har det jo ikke godt. Det er ikke sundt at være i sådan et stress og alarmberedskab konstant.
    Ligeledes synd for de hunde eller mennesker den evt når at skade igennem sit liv.

• #146   1. aug 2019 Fanta - Hvis den bor i et område (som du beskriver) hvor dens angst for andre hunde (jeg går ud fra, at det er pga. angst den reagerer`?) så nej. SÅ tror jeg faktisk ikke, at det kan trænes væk.
    En del af træningen er jo netop, at der arbejdes under hundens reaktionstærskel, og at man er i stand til at skærme den for triggerne, mens man arbejder på at forbedre det.
    Og hvis den har reageret sådan igennem længere tid, så vil jeg tro, at den på nuværende tidspunkt er konstant stresset, så adfærden hele tiden eskalerer/breder sig.
    Håber de får kompetent hjælp - men tænker, at gåturene ihvertfald skal flyttes væk fra det stressende miljø, hvis de skal kunne rykke den i positiv retning.

• #147   1. aug 2019 modindlæring er et kraftfuldt redskab men det skal bruges som Karina skriver på afstand af triggere

og så skal man ikke forvente at resultatet bliver en hund der vil hilse men som kan passere forbi

• #148   1. aug 2019 Der er da mange der har succes med at træne på både angst og aggression.
    Det handler jo om at identificere triggerne og så arbejde ud fra det. Om det lige lykkedes med denne og hvad der skal til er svært at sige. Vi kender hverken mand, hund eller område.

• #149   1. aug 2019 Du har ret AG. Jeg reagerer bare på, at der bliver skrevet, at ejeren ser ud til at arbejde på det - men også at Fanta møder dem regelmæssigt, i et område, hvor der er mange hunde, og observerer den udadreagerende adfærd.

Og på den baggrund, mener jeg ikke det kan lykkes. Den skal ud af det miljø, hvor den hele tiden møder hunde og reagerer, før indlæringen kan lykkes smiley

• #150   1. aug 2019 Ja hvis hunden hele tiden øver sig på adfærden, der jo er en strategi, som i hundens verden virker, fordi ubehaget forsvinder, så vil man ikke nå nogle steder.

• #151   1. aug 2019 Jeg har ofte overvejet at snakke med ejeren om at prøve at tage hunden med på tur andre steder hvor der er knap så mange hunde og hvor hunden kan betragte dem på stor afstand. Altså bare give ejer et råd og lidt hjælp, hvis denne ikke er klar over det med afstand til andre hunde. Jeg kan se der trænes i at ignorerer. Men man går jo ikke bare hen og giver råd. Det kan jo opfattes som om man har næsen i andres ting, hvilket jeg jo ikke ønsker det skal føles som.

• #152   1. aug 2019 ang hvad der er genetisk

prøv at se. Det er vildt så meget vi er styret af avl... og så tror nogle ikke det gælder hunde ... og med nogle mener jeg ikke folk her i tråden

https://viborg-folkeblad.dk/erhverv/Er-man-genetisk-kodet-til-at-blive-ivaerksaetter/artikel/438976

• #153   1. aug 2019 Martine
    Sådan havde de fleste hunde vel reageret?!

Som hvem? Min? Eller labradoren?

Jeg synes ellers man ofte nok, blot herinde i diverse tråde, hører om "overfald" og "angreb", så udfra det, vil jeg sige "nej, det gør de fleste hunde ikke".

Begge hundene var fine - labben startede ud med at udfordre min, men fandt ud af, at den var ude hvor den ikke kunne bunde. Min overreagerede på ingen måde, han gloede den bare væk.
    Det hele tog under 30 sekunder - imo fin kommunikation, to hunde imellem, især i betragtning af, hvor ung min var på daværende tidspunkt (og jeg tror labben har været nogenlunde jævnaldrende).

Jeg har haft to close encounters med BC´er - den ene gang 4, den anden gang 4-5 stykker (sælges de i klynger ???) - og det var noget hysterisk galperi og en gang forvirrethed ved siden af det her.
    Det var dog OK sjovt, den sidste gang det skete, hvor en af hannerne i gruppen gik sådan hen imod min Czhap og skulle stille sig op og forsøge at nedstirre ham, samtidig med at den lettede ben.
    På det tidspunkt var jeg pænt træt af det og lod min få ½ meter i snoren - som han benyttede til at ryge frem med løftet hale - BC´en fik et chok, skreg op og stak af smiley
    What a hero ..

Så nej, det er bestemt ikke min erfaring, at "de fleste hunde reagerer sådan" smiley

• #154   1. aug 2019 Langt de fleste hunde vil vel ikke slåes og er vel helt normale mentale.
    Og så er der dem med aggressions problemer der skaber sig sindsygt bare de ser en anden hund.
    De er forhåbentlig i mindretal.

Mine hunde retter sig lige lidt op og letter lidt på halen og ellers ignorere de bare totalt andre, uanset hvor meget de skaber sig, det mener jeg er god stil og en mental sund hund.

Hvis jeg endelig skulle have en hel flok hunde rendende i hovedet på mine hunde, så ville jeg foretrække at det var BC’er. De gør sjælden alvorlig skade, de napper kun.

• #155   1. aug 2019 Jamen det kan da godt være, at de BC´er jeg har oplevet, har haft aggressionsproblemer? De skabte sig i hvert fald sindssygt, da de så min hund smiley

Jeg syntes at de var enormt trælse - jeg får det sådan "så kom dog hen hvis du vil noget, dit skvat, i stedet for at stå som en kylling og skræppe op, på 2-3 meters afstand".
    Men ja, fysisk skete der ikke noget og jeg havde ikke indtryk af, at BC-ejerne mente at det var et voldsomt problem, at deres hunde stod og råbte efter min.

Underlig respektløs opførsel imo - men det giver jo mening, hvis de ligesom dig mener, at de alligevel ikke gør "alvorlig skade, de napper kun" smiley

• #156   1. aug 2019 Hvis det nu var en flok Boerboels ville jeg være noget mere bekymret.
    Og det ville du nok også smiley

I den perfekte verden render hunde jo ikke hen i hovedet på andre. For ejer burde jo have sine hunde under fuld herredømme eller holde dem i snor. Uanset race

• #157   1. aug 2019 #155
    Ofte er situationen helt anderledes. Står en hund og galper op aggressivt på lang afstand. Råber den efter øget afstand. Den vil " ikke noget" altså slogs. Den vil have den anden skal flytte sig, det handler om personligt rum. ..Lige som med mennesker der ikke ønsker andre tæt på.

• #158   1. aug 2019 bcerne tænker nok at de kan flytte den anden med øjnene smiley

• #159   1. aug 2019 BC’er er bare så lækre. smiley Nogle af ejerne glemmer bare at det ikke er sikkert alle andre har den samme mening smiley

• #160   1. aug 2019 #157

Aha, så når jeg går for mig selv og der kommer en hund løbende hen til min, over en vis afstand, er det fordi MIN er for tæt på.
    Godt så smiley smiley

• #161   1. aug 2019 Jamen AG, jeg er efterhånden med på, at det er helt håbløst at jeg blev genereret af de der BC'ere og istedet burde have tænkt, at det var godt at det ikke var Boerboel'er og at de iøvrigt ikke laver alvorlige skader, de napper bare.

Godt at vi lige fik det på plads smiley

• #162   1. aug 2019 Martine
    Det var nu bare sagt halv i spøg smiley
    God aften

• #164   1. aug 2019 Sofia
    Næ, det tror jeg ikke. De bliver vel bare forskrækket og så er det det.

• #165   1. aug 2019 Ej, nu nævnte i Boerbol. Den er jeg jo naturligvis helt vild med.

Så i får lige denne.

Racen interesser jer nok ikke, men ved cirka 8.40 fortæller han hvad han siger for at få dem til at angribe. Selvom de er fuldstændige rolige, så prøv at lægge mærke til hans ansigt ved klippet.

Det ligner seriøst, at han et kort øjeblik er nervøs for at han fik sagt beskyttelses ordet lidt for meget (han stopper med at tale og har fokus på sin hund). Inden han fortæller at han ikke vil gentage det igen og griner. Det ligner han seriøst et kort øjeblik han bliver nervøs synes jeg... smiley

https://www.youtube.com/watch?v=ORqn8LMAgUQ

• #166   1. aug 2019 Sofia en forkert stimuleret hund, og en hund med en masse overskudsenergi hobet op, reagerer normalt voldsommere fordi den ofte vil have en øget mængde kortisol

dens tærskel er derfor lavere

• #167   1. aug 2019 hahaha Martin han tager og så i halsbåndet på den lyse smiley

• #168   1. aug 2019 Boerboel er ikke en hund for mig. Min familie har to gamle smiley De savler og prutter og fylder det hele.
    Og de vogter ret voldsomt!
    De er så også forbudte i dk.
    Min niece havde to GD og de var faktisk lige så slemme.

• #169   1. aug 2019 @AG.
    Ja, de vogter, det er jo ligesom ideen med dem.

Der kommer heller ingen ind i mit hus, uden at jeg har godkendt det. At Boerboel er blevet forbudt, det drejer sig ikke om at at vogte, men langt mere deres aggression mod andre hunde.

Ligesom Pittbull, Kangal, Fila osv.

Køterne er hverken stærkere eller farligere end alle andre store
    hunde, men deres evne til at begå sig med andre hunde og for Filaens vedkommende godt nok også mennesker er en udfordring.

Den eneste hund der overhovedet ikke giver mening på listen er Tornjak. Så kunne du ligeså forbyde samtlige store bjergracer.

• #170   1. aug 2019 min game Hugo blev overfaldet af en... den gjorde sit job.... ejeren havde ikke lukket lågen og vi gik forbi.

jeg var nede bagefter og snakke med ejeren. den var den kærligste hund overfor mig

så det giver god mening Martin

de stak iøvrigt af om natten... de har nok troet jeg ville anmelde den... Det ville jeg nu ikk men jeg ville have dyrlægen betalt. Det fik jeg så senere af den der forening for forsikrede hunde eller hvad den nu hedder. den ved Hugo i penis og han var heldig han har uden boller ellers havde den kastreret ham smiley

• #172   1. aug 2019 Vores har nu aldrig været slemme ved andre hunde.
    Men de kunne ikke bo i et almindeligt villakvarter. De stressede for meget over naboer og folk der gik forbi konstant.
    Efter at de flyttede på landet blev det meget bedre.

• #173   1. aug 2019 Holly ren nysgerrighed. hvilke racer har du set?

jeg ser dem nemlig aldrig mere. lige efter loven så jeg et par amstaf men få. og de har nok været på dispensationen

• #174   1. aug 2019 AG er der mon forskellige linjer? den her var mega territorial... den gik kun efter Hugo. ikke mig. jeg tog hans snor af men han kunne intet gøre for han havde betændte kirtler så kunne ikke løbe væk.... sort uheld.

• #175   1. aug 2019 @AG.
    Den race hører heller ikke til i byen. Du placerer jo heller ikke en Kangal i en lejlighed.

Udfordringen er bare, at det gør nogen mennesker alligevel.

Ergo lig forbud, og alle med mindre racer, skal nok være glade for det.

Den der med, at det er manden bag snoren, minder mig altid om Amerika.

Våben er ikke farlige, det er personen der trykker på aftrækkeren.

Goddag mand økseskaft... smiley

PS: Så vidt jeg husker, er du da for forbuddet, eller husker jeg forkert?

• #177   1. aug 2019 Vores er selvfølgelig fra før forbuddet.
    Så de er gamle nu.
    Og ja de er lidt ekstreme vogtere.
    Jeg ved faktisk ikke meget om linjerne men der findes jo ikke så mange i dk.
    Men der kunne sagtens komme hunde med på besøg hos Boerboel men ikke hos GD.

• #178   1. aug 2019 Ok Holly. men mix kan jo være alt muligt... jeg blev bare nysgerrig for det dem som sagt aldrig mere synes jeg

• #179   1. aug 2019 AG mange undervurderer gd... jeg var hos en...virkelig skidt sind, avl.. og så havde den specialiseret sig i at gribe små hunde og fastholde dem mod jorden.... smiley

• #180   1. aug 2019 @AG.
    Det drejer sig jo trods alt også om træning og styr på sin hund.

Måske dine evner skyldes at æblet ikke falder så langt fra stammen.

Nogen mennesker er bare bedre til dyr end andre. Du kan altså finde masser af GD'er der er fremragende med andre hunde. Men du kan dælme også finde det modsatte.

Det kan du endda også med den ellers så søde Newf....

• #181   2. aug 2019 Lidt forsinket input smiley Man kan ikke sige race eller avl; det er to sider af samme sag. MEN gener - og dermed avl - betyder ufatteligt meget for hvilket sind et individ for. Jo, mere man undersøger det jo mere opdager man hvor stor en rolle genetik spiller for individets sind. Og tænker man lidt over det er det næsten logik for burhøns. Genetik er jo hele grundlaget for at vi har alle de mange forskellige racer med forskellige mentale træk. Der er massere af racer hvor opdrætterne ikke bekymre sig synderligt om mentalitet og så er der de få hvor det virkelig betyder noget og hvor opdrætterne ikke avler på hvad som helst bare det har en udstillingstitel og er “sød og rar og rolig”.
    Lige en lille en til at tænke på: de fleste opdrættere har meget travlt med at fortælle om alle de positive mentale egenskaber deres avlsdyr giver videre. Her er ingen tvivl selvfølgelig er de arvelige. Men når hunden er bange for sorte hunde eller mænd med solbriller og kasket så skyldes det pudsigt nok altid en dårlig oplevelse den engang har haft. I min bog er det eddermanme en ringe hund der ikke er istand til at afreagere og ryste en enkelt ubehagelig oplevelse af sig. Selvfølge er den slags dårlige afreaktioner da arvelige og vælger man en hvalp efter en mor der er bange for den slags ja så er man næsten sikker på selv at få en hund der skal arbejdes med for ikke at havne der smiley
    Så sorter de værste racer fra og kig individer.

Kommentér på:
robust psyke, race eller avl

Annonce