{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.920 visninger | Oprettet:

Hvilken én af “bomuldshundene”? {{forumTopicSubject}}

Grundet min allergi er jeg lidt indskrænket på hunderacer at vælge imellem....

Jer der kender racerne lidt mere, hvad er de store forskelle på Malteser, Cuton de tulear og havaneser?

Ønsker: Lille hund, der er børnevenlig, rolig, ikke gøer for meget, ikke kravler på væggene som voksen, der er glad og kan lide en god gåtur, en hund med en robust psyke.
Pelspleje blir en “hvalpeklippet” hund.
DKK tavle skal det være med, men ønsker ikke umiddelbart at udstille.

Haves: hus med stor have, 1 sød dreng på pt 4 år der skal kunne have kammerater med hjem. Alenehjemme tid 6-8 timer i hverdagene, men forskelligt da min mand har skiftende arbejdstider og jeg arbejder dag. Et par gode gåture om dagen inkl leg og hygge i haven. Træning til husbehov.

Er opvokset med rottweiler og dobermann, har tidligere haft dværgpinschere og elsker den race, men ønsker en mere “børnevenlig” og ikke så reserveret race, grundet gæster og børn i familien.

Kom gerne med indspark smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken én af “bomuldshundene”?
  • #1   12. feb 2019 Hvis din Dværg Pinscher ikke har været børnevenlig og har været meget reserveret, så har du godt nok været uheldig med den.
    Jeg har da aldrig haft mere børneglad hund end Dværg Pinscher, og det reserverede kender jeg nu hellere ikke fra den race.
    Det samme gælder for langt de fleste andre Dværg Pinschere jeg kender.

Bomuldshundene skal jeg ikke kloge mig på, for dem kender jeg ikke.

• #2   12. feb 2019 Hvad er der blevet af din Dværg Pinscher ? Den var da ikke ret gammel ?

• #3   12. feb 2019 Malteser kender jeg ikke det store til.
    Du finder ikke en særlig stor forskel på Havaneser og Coton. Der er lidt forskel i pelsen, hvor Cotonen kan være lidt mere bølget og ingen underuld har. Havaneser har lidt eller ingen underuld. - Så vær virkelig sikker på hvad det er der er problemet for din allergi smiley

Cotonen er måske en tand mere aktiv og selvstændig, men ikke meget. Begge er glade hunde med humor, som vil nyde lange gåture og at blive brugt til noget træning.
    Begge er alarmhunde, så der kan ligge lidt træning i hvornår det ikke er nødvendigt at gø.
    Havaneseren er så vidt jeg husker en af de sundere racer. Denne er også den største af de nævnte racer, men ikke meget mere end Cotonen.

• #4   12. feb 2019 Er havaneseren ikke sundest siges det? eller er det en myte?

• #5   12. feb 2019 Anni
    Har haft to pinschere, den ene fra 2006, blev aflivet i 2010 grundet slem IBD og to knæ med Patella, som blev forsøgt opereret. Han kostede mig mindst 70.000kr i dyrlæge den lille skat smiley

Min tæve fra 2014 bor i Århus nu. Måtte af med hende da min mand blev udsat for traumatisk episode på sit arbejde, som gav ham Ptsd og jeg stod alene med min lille søn på dengang 1,5 år og en syg mand, ind og ud af hospitalerne.
    Men tak fordi du spørger...
    Det var nu ikke lige det spørgsmålet handlede om, ej heller om en dp er reserveret eller ej.
    Og jo det er de altså oftest, ligeså ikke ellevilde med gæster osv. Jeg har nu kendt en del gennem tiden. Vi ønsker på sigt en hund der er lidt mere easy going end en pinscher.

• #6   12. feb 2019 Cuton de tulear er blevet utrolig populær og der laves rigtig mange som bestemt ikke har Sundheden i orden, Så der skal man se sig godt for, de Havaneser jeg kender virker lidt roligere, lidt tunge i det;) og sundheden er nok lidt bedre. Malteser kender jeg ikke så godt;)

• #7   12. feb 2019 Vær også lige obs på, at der er forskel på hvalpepels og voksenpels, så du kan risikere, at du kan tåle den ene type pels, men ikke den anden.

• #8   12. feb 2019 Nu skriver du "bomuldshundene", men nævner kun tre af racerne, kender du de andre?
    -Bolognese
    -Løwchen
    -Pudel

Jeg kender ikke bolognese, men de andre to er også skønne børnevenlige hunde:)

Af de tre du nævner er havaneseren nok den sundeste, men jeg har nu også mødt en del tavleløse havanesere som havde alle mulige sygdomme...

• #9   12. feb 2019 Samlet hvis du går efter sundhed så er det nok Løwchen og pudel, ( som jo ikke er en bricon og dermed ikke en bomuldshund) som er de sundeste, men der er også mere gang i dem en der er i Havaneseren smiley

Link til de racer som samlet ofte kaldes “bomuldshunde”
    https://da.m.wikipedia.org/wiki/Bichon

• #10   12. feb 2019 løverne er så søde smiley

• #11   12. feb 2019 Bodil,
    Jeg troede heller ikke pudel var en bomuldshund, men der er noget med, at de faktisk er..
    Jeg prøver at finde det:)

• Marie A
    Marie A Tilmeldt:
    feb 2016

Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 159
    #12   12. feb 2019 Pudlerne er tæt beslægtede med bichonerne, men hører ikke til FCI gruppe 9 sektion 1. Det gør resten af de racer der nævnes, og udover dem findes der også bichon frisé og russkaya svetnaya bolonka. Jeg opfatter ikke pudlerne som sundere end nogen af bichonerne, tværtimod har næsten alle de pudler jeg har mødt desværre haft nogle problematikker.

Jeg oplever ikke havaneseren som "tung", der er helt sikkert kedelige linjer, men de fleste jeg har mødt har brug for motion og træning hver dag, er understimulerede oplever jeg at de gør meget. Den kedelige type er nok mere udbredt i DK? Jeg bor i Sverige og herovre fravælges meget af det danske avlsmateriale, (dog ikke p.g.a. sindet).
    Og jeg vil give A-S ret i det hun skriver omkring de tavleløse havanesere, men det gælder desværre også mange med tavle. Både sind og sygdomme skal man være OBS på når man vælger linjer. Der avles på alt for mange dårlige hunde.

Jeg synes ikke der er den store forskel på coton, havanais, løwchen og frisé, men der er jo alligevel et eller andet ved racen der får en til at foretrække en af racerne smiley Jeg har en havanais, men skulle jeg skifte race var det til løwchen, der har meget af det jeg vil have hos havaneseren.
    Malteseren kender jeg ikke meget til, men jeg oplever også så få af dem. Bolognese møder jeg ofte, de virker ikke lige så træningsivrige (lette at motivere) som de større bichoner, men det er alle hunde fra få linjer jeg møder.
    Bolonkaen er der terrier i, og det er nok den race der adskiller sig mest fra de andre bichoner.

• #13   12. feb 2019 Det er kun coton der kaldes bomuldshund.
    Bichon dækker over bichon frise,bichon havanese, löwchen, bolognese og malteser.

Af de 3 du selv nævner, er malteseren den mindste. Den vejer ca. 2-5 kg, har en meget glat og fin silkeagtig pels, og er nok den sværeste at holde pelsen filtfri på. De er generelt udadvendte, glad, legesyge og moderat livlige hunde. Men vær virkelig OB’s på hvor hunden købes - rigtig mange “maltesere” køres årligt over grænser fra østlandene og mange af disse har ikke et stærkt sind.

Coton har en bomuldsblød pels, vejer typisk 6-10 kg, og er også et stort arbejde at holde i pelsen. De er ret aktive, vil gerne træne, og mit indtryk er de ofte bliver ret gøende - måske fordi deholdes som sofakartofler smiley de kræver mere både i pelspleje og aktivering end mange af de andre små racer, men vil så også gerne lige lidt mere, hvis man er til træning osv.

Havanneseren er også typisk de der 6-10 kg. Har mere struktur i pelsen, som gør den lidt lettere igen end coton. De er lidt mere sat men uden at være kedelig. Er typisk en ret ligetil hund med andre og gæster. Glad og ligevægtig. Vil både gerne træne og slappe af.

Og jeg havde selvfølgelig valgt en bolognese smiley
    Der får du malteserens størrelse 4-5 kg men en langt lettere pels, fordi den har struktur. Og stadig uden underuld. Det er den mest reservede af de små hvide tot-racer, men ikke så du kommer ud i at den er som dobbermann eller andre reserveres racer. Den er blot en reserveret selskabshund. Det betyder f.eks den kan være lettere at lære at være alene, den kan fravælge dig og sofaen for en rolig plads i gangen osv. Den er knap så klisteret smiley
    Men vil stadig gerne ligge tæt, kigge i øjnene, nusses og lege medbørnene, sidde på skødet og være midtpunkt i familien. Den har samme ophav som malteseren - ren selskab, og har derfor ikke været alarmhund. Men giver selvfølgelig lyd når der kommer gæster. Om jeg forstår der ikke er flere der falder for bolognesen..
    sygdomme - vær OB’s på øjne!

• #15   12. feb 2019 Jeg kender ikke særlig mange maltesere, og 2 af dem jeg kender, kommer fra østeuropæiske hvalpefabrikker. Det kan selvsagt ikke anbefales!

Coton’er har jeg samme billede af som Bodil. De er altså virkelig skamavlede! Kan det overhovedet lade sig gøre at finde et sundt eksemplar af racen?

Og jeg ville helt uden tvivl vælge en havaneser. Dels vejer den så meget, at børn ikke render og løfter på den konstant. Det er en fordel med børn og børns venner, så de ikke finder på at slæbe rundt på hunden. Mit andet argument er pelsen - jeg ville simpelthen ikke orke en hvid hund med silkepels. En mørkere farve kan i det mindste skjule skidtet lidt, så man ikke behøver smide vovse i bad flere gange om ugen. Og sidst med ikke mindst, så synes jeg at de havanesere jeg har haft fornøjelsen af, er mere hund.

• #16   12. feb 2019 Selvom Coton har hvid pels, så er pelsen selvrensende, så når skidtet er tørt, drysser det af - så hunden går jo ikke konstant og ser beskidt ud smiley

• #17   12. feb 2019 Arh Erika, det er vist ønsketænkning. Jeg har ALDRIG set en coton der er pæn at se på, efter den er tørret op efter en gåtur smiley

• #18   12. feb 2019 Jeg har en veninde som har haft to cotoner I den tid hun har haft dem.
    Hun har dem som familiehunde og træner ikke det store med dem, men det er meget personlighed, og ingen sygdom.

Hun har så været nødt til at aflive den ene for nylig fordi han ikke kunne afstresse, men det har vist mere med hans fortid end avlen at gøre.

Hendes anden coton har hun endnu, og den hund har simpelthen så meget personlighed smiley

• #19   12. feb 2019 Malteseren er den lækreste hund, men også den med den værste pels. Jeg ville ikke umiddelbart anbefale malteseren til helt små børn. Mine elsker godt nok børn, men pga størrelsen er de ikke så robuste som de andre racer du nævner.
    Mht din allergi bør du, når du har fundet den rigtige race, besøge nogle opdrættere, som har flere hunde af samme race. Besøg dem flere gange, og gerne i lidt længere tid, hvor du virkelig kommer i kontakt med hundene. Du kan godt risikere, at du reagerer forskelligt på hunde af samme race.

• #21   12. feb 2019 Tak for jeres beskeder.
    Jeg kan fx ikke tåle puddel.
    Men har mødt flere maltesere jeg godt kunne tåle. Jeg vil selvfølgelig besøge flere opdrættere af racerne og begrave hovedet i pelsen osv så jeg mærker om jeg reagerer på dem. Det er ikke en forhastet beslutning, men en hvalp vi forhåbentlig skal have om 2-5 år. Så vi har tid til at se os omkring.

Malteserens str tiltaler mig. Jeg vil kigge nærmere på bolignese den har jeg ikke mødt før smiley

Tak for hjælpen smiley

• #22   12. feb 2019 Og jeg ved at det er forskelligt hvilke hunde man kan tåle selvom man har astma og allergi. Jeg kan uden problemer tåle fx dværgpinscher og tjekkisk Rottehund. Jeg har også haft kigget på fx whippet men ved ik den er for stor og derfor afgiver for “meget hund” til at jeg ikke kan tåle den.
    Har også overvejet at besøge opdrættere af den race.

• #23   12. feb 2019 Du er velkommen her på Fyn til hundeklap hvis du gerne vil møde bologneseren. Jeg kan dog ikke hjælpe med “kan jeg tåle” da jeg har hvid schweizisk hyrdehund også - og guderne skal vide de er alt andet end allergivenlig.
    Ellers har vi en opdrætter i Jylland og jeg kan henvise til svenske opdrættere ikke langt fra grænsen.

Bare sig til.

• #24   13. feb 2019 Min oplevelse er at coton'erne i takt med at de er blevet populære er blevet nogle nervøse skravl. Og det burde de ikke være.
    Ovenstående er naturligvis ikke baseret på andet end egne erfaringer. Og naturligvis har jeg ikke mødt hele bestanden. smiley

• Tinna
    Tinna Online Tilmeldt:
    apr 2005

Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.789
    #25   13. feb 2019 Chinese Crested Powder Puff passer også meget godt på det du beskriver. Racen er utrolig børnevenlig og menneskeglad. Kender flere med allergi som kan tåle både de hårløse og Power puffen, men da mange ikke kan lide den hårløse variant, afskriver de racen helt.

• #26   13. feb 2019 Jeg kan skam rigtig godt lide en kinesisk hårløs, faktisk syns jeg de er vildt lækre og flotte. Men syns min erfaring siger mig, de har svært ved at lære at være alene hjemme. Og lige dét skal vores hund altså kunne lære uden de store problemer. Ellers var det et godt bud.

• Tinna
    Tinna Online Tilmeldt:
    apr 2005

#27   14. feb 2019 Jeg ved det faktisk ikke længere, synes racen har ændret sig til det bedre de sidste 10 år, når det kommer til deres sind. Er overrasket positivt over hvor hurtigt min nye hvalp lærte det. Han har self en anden hund + kat at være alene med, men der har intet været. Og Powder puffen er mere robust i sind end de hårløse smiley

• #29   14. feb 2019 Måske bolonka zwetna, eller affenpincher?

• Tinna
    Tinna Online Tilmeldt:
    apr 2005

#30   14. feb 2019 Emma, ja det er self også rigtig. Linjerne har stor betydning. min oplevelse er bare fra tidligere at PP er mere robust.

Kommentér på:
Hvilken én af “bomuldshundene”?

Annonce