3.738 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 35 Svar

Ændring af HD status efter kiropraktor behandling? Ændring af HD status efter kiropraktor behandling?

Jeg ville hører om der er nogen som har erfaring med at deres hunde har ændret status på hofterne efter at de har været hos en kiropraktor og blevet rettet?
Jeg har nemlig et af mine afkom(engelsk bulldog) som har fået status A/D hos dkk og pga den store forskel på hofterne kunne jeg godt mistænke at han måske var skæv..
Da han ellers er et sundhedsmæssigt flot eksempel på racen, syntes jeg at der er rigtig ærgerligt at han skal udgå, hvis der nu er en mulighed for at han evt. kunne rettes til en bedre status smiley

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af 2 spejle + en lampe 1.090 kr.
  • Strøm under min vask 750 kr.
  • Opsætning af svævehylder og billeder 500 kr.
  • Mit toilet tager ikke nok vand ind 1.200 kr.
  • Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Handyman to hang up 3 shelves and 2 pictures on concrete walls 989 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ændring af HD status efter kiropraktor behandling?
  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

Følgere: 5 Emner: 49 Svar: 964
    #1   7. maj 2018 HD er problemer i skelet/brusk, så nej, det vil ikke gøre selve hofteskålen bedre

• #2   7. maj 2018 Da de også giver statussen på baggrund af hvor den ligger i skålen og ikke kun på forandringer, tænker jeg at en retning godt kan gøre en forskel på om det eks. er en D eller C hofte..
    Altså en simpel omfotografering har jo før givet et andet resultat end det oprindelige.

• #3   7. maj 2018 Selve knoglerne ser ikke medtagede ud - det ligner det er ren placeringsmæssigt han ryger i d på den ene.
    Jeg havde fandme forsøgt.
    C vitamin ugerne op til og en eftermiddagstid ved foto og godt med fysisk motion om formiddagen så musklerne har haft noget at lave. Så kan det være der er lidt mere samling på ledet.
    Man ricikerer selvfølgelig en dårlige sttatus på det andet lår. Men ja.

• #4   7. maj 2018 Ginne: Det er også det jeg ser, men er jo ikke dyrlæge..
    Ja men jeg tænker også at give det forsøget sammen med ejeren, for som det ser ud lige nu er han jo alligevel ikke godkendt til andet end et kuld med en A eller B hofte(og det findes pt. Ikke i Norden)..

• #6   7. maj 2018 Det er jeg heller ikke men man kan sige tænk hvad han kunne bidrage med hvis den rettede sig bare lidt.
    Det er sgu da ærgerligt at fordi man netop vælger at teste så ryger en god hund ud af genpuljen på en måske lidt skæv vinkel, fastlåst muskulatur eller lignende.

Ellers så prøv at kontakt dyrlægen du bruger til foto og hør denne af om de tror det kan rette sig lidt.

• #7   7. maj 2018 C vitamin er antioxidativ og kan nogen gange stramme ledbånd lidt op. Man kan ikke skade noget ved det i alm mængde men måske få lidt gavnlig virkning.
    Jeg giver det i vækstfasen til hundene og hvis jeg synes de er lidt slappe i muskulaturen og ledene.
    Jeg bilder mig selv ind jeg kan se det gør noget. Men ja tro flytter jo også bjerge...
    jeg har intet dokumenteret i forhold til hd.

Motion før foto derimod skulle der ligge studier på.

• #10   7. maj 2018 Han er godt nok lækker smiley Kan godt li han ikke er så overdrevet stor og ekstrem som nogle er - Plus han har et flot kæbeparti for en EB smiley Kan godt forstå dine tanker..

• #11   7. maj 2018 Ginne: Præcis og hverken gode eller testede engelske bulldogs hænger på træerne, så det er bare drøn ærgerligt hvis man nu har en chance for at ændre lidt på det.. smiley

• #13   7. maj 2018 Rotterne: Tak for råd smiley
    En kiropraktor kan vel godt sige om det er bækkenet der er skævt eller hvad der ellers kunne være problemet, ikke?

• #15   7. maj 2018 Undskyld for at være den eneste negative lige her .. men C eller D - er det ikke p.. ligegyldigt ?

Jeg bryder mig iøvrigt ikke om, at man "forsøger" at gøre en hofte bedre end den er - med mindre du ikke har stolet på den dyrlæge, der har fotograferet, ser jeg ikke den store grund til at forsøge igen.

Men det er jo bare min mening.

• #18   7. maj 2018 #15 du er ikke helt alene med den mening smiley

• #19   7. maj 2018 Jane

Det giver god mening smiley

• #20   7. maj 2018 Martine: For mig er det ikke ligegyldigt(fordi at jeg kæmper for at forbedre racen) og jeg tror heller ikke det er det for hunden..
    Jeg tænker at det ikke er godt at have så stor forskel i sine hofter og pga at jeg ikke ser knogleforandringer som årsagen, så kan det jo måske være noget andet og hvis der er en mulighed for at rette det, så der kommer mere ligevægt, så må det jo være det bedste for hunden.
    Det er ikke altafgørende om han får en god status mht. Avl, det vigtigste er hans velbefindende, men jeg ville lyve hvis jeg ikke syntes at det ville være dejligt at statussen blev bedre og at der dermed blevet åbnet for en avlsmulighed hvis ejer ønsker det..

• #21   7. maj 2018 KM

Jeg læser hvad du skriver og tænker at det imo lyder helt skævt, at man så meget som overvejer at avle på en hund, med så dårlig hoftestatus.
    Jeg kan derimod sagtens følge, hvis man ved kiropraktisk hjælp, ønsker at aflaste en hund, med så stor divergens i hofterne - det giver rigtig god mening for mig.
    Men avl på en hund, der først får status D og derefter (måske) C i den ene side og A i den anden.
    Nej, det er en no-go for mig.
    Men - jeg har jo øjne i hovedet og kan sagtens se, at han for racen er et mesterværk .. men stadigvæk.
    Ikke avl på de hofter efter MIN mening - sorry.

• #22   7. maj 2018 Martine: Jeg forstå godt dit synspunkt, der hvor du kommer fra er sundhedssituationen også en hel anden og hvis jeg havde en anden og generelt sund race havde jeg også haft andre kriterier, men nu har jeg bulldogs og så må jeg sætte barren derefter(og den er sat højt taget alle problematikkerne i racen i betragtning) smiley Jeg tænker også at hvis DKK ændre en status til det bedre, så må det jo være fordi at hunden har den status(ellers giver det ikke mening at bruge DKK til bedømning)...en hund med svære knogleforandringer ville jo aldrig kunne få en C status alligevel smiley

• #23   7. maj 2018 Jeg er lidt ligeglad med DKK - den måde de bedømmer AD er mangelfuld og de burde kigge på den måde man gør i eksempelvis DMC (malleklubben i Tyskland), hvor man fotograferer albuer fra mere end to sider ..
    Jeg bruger Ken Lindeblad - hvis han siger det er A så er det A .. B så er det B .. osv smiley

Jeg kender en del, der har kørt fra Danmark til Tyskland og fået forbedret hoftestatus på deres schæferhunde - det er godt nok en del år siden, så man kan da håbe på, at det er blevet mere ensrettet i bedømmelserne smiley

• #24   7. maj 2018 Martine: Jeg er enig, bedømmelserne er langt fra optimale, men det er nu en gang det værktøj jeg kan bruge for at kunne sammenligne og ensrette. Jeg har aldrig fået samme status hos DKK som jeg har hos Ken eller Claus, den har altid været flere grader dårligere hos DKK og så er spørgsmålet jo så hvem der har ret og det er den samme debat om og om igen. Ja jeg ved at schæfer folket har brugt den metode på HD, men hvem narre de? Jeg parre altid med hunde i udlandet(tyskland, østrig, usa osv.), fordi de har de statusser der er umulige at få i DK og øvrige norden(tankevækkende), men jeg er bevidst om at de ikke er samme status i DK og det tager jeg også højde for i min avl smiley

• #25   7. maj 2018 Med min bedste og inderste overbevisning vil jeg sætte mine penge på Ken og Claus - anytime smiley

De gange jeg (vi) har brugt Ken har hans bedømmelse iøvrigt været det samme som DKKs - både med de to corsoer og 3 x maller (som iøvrigt alle 5 fik A/A og 0/0) - det er lidt øv, at det ikke er det samme i dit tilfælde.
    Jeg tænker at DKK måske tænker "EB - de KAN ikke have gode hofter" ... men det er bare en tanke ...

• #26   7. maj 2018 Martine: Det vil jeg også, for så havde der været mange A og B hofter i fortiden, men desværre kommer disse resultater ikke på stamtavlen og det syntes jeg er vigtig bla. pga. signalværdien i en meget sygdomsramt race(r), hvor næsten ingen tager den seriøst. Jeg ved ikke hvad de tænker og måske er det den anderledes bygning(som måske ikke er sammenlignelig med normale racer), jeg ved bare at i norden er status meget ens og syd for Danmark er de helt fantastiske og det er sgu tankevækkende og iøvrigt helt umuligt at arbejde med smiley

• #28   7. maj 2018 Jeg troede aldrig at jeg skulle skrive dette....... KRYDS i kalenderen!! Men jeg er enig med Martine.

Iøvrigt ville jeg ikke juble over de hofter....... Billederne er langt fra perfekte, men hofteled og hofteskåle passer ikke kanon godt sammen, som JEG ser det smiley Desværre smiley

• #30   7. maj 2018 Jeg må nok indrømme, at jeg faktisk er overrasket over, at en af hofterne er vurderet til A.
    Hvis man kigger på hoftehovederne er der ingen af dem det er pæne afrundet, derimod er den nederste del af dem meget kantet/affladet(den ene mere end den anden) og ingen af dem lægger helt inde i hofteskålen.
    Jeg har lige vedhæftet A/A hofter så du/I kan se hvad jeg mener.

Ift. dit spørgsmål tvivler jeg på at bedømmelsen vil ændre sig til det bedre ved en om fotografering pga. ovenstående.
    Men det er jo kun dig der kan afgøre, om der skal en omfotografering til, men husk at det skal helt op i B for, at det ikke betragtes som HD.

profilbillede
  • #31   7. maj 2018 Mette: Nej de er ikke perfekte, men det var heller ikke spørgsmålet smiley
    Men lige meget hvad vi andre måtte syntes, så har DKK godkendt billederne og vurderet hofterne til A og D.

Jeg ved godt at de færreste er enige med mig i hvilken status der er egnet til avl og det er også helt i orden at I er det smiley
    Jeg ved hvor racen er rent sundhedsmæssigt og jeg ved at et par C hofter er rigtig godt og en sjældenhed når vi snakker Engelsk Bulldog og ja jeg vil uden at blinke bruge C hofter(hvis den samlede pakke er i orden)og jeg er faktisk tilmed stolt over at jeg kan fremvise så gode offentlige resultater, når jeg nu er så torske dum frivilligt at vælge at avle på en så sygdomsramt race..

• #32   7. maj 2018 AMD: Det kan jeg sagtens give dig ret i, men det har de nu gjort alligevel, men måske en omfotografering ændre A statusen til noget andet.

Igen er det for hunden skyld og ikke mht. Avl, det er kun en bonus.
    Der er bestilt tid til kiropraktoren og afhængig af hvad hun siger lader vi ham omfotografere ellers er vi bare glade hvis hun kan rette ham, så han ikke belaster sig selv unødigt pga en skævhed smiley

• #34   7. maj 2018 Ida: korrekt forstået eller det vil sige at der er måske et par stykker som lever(2-3 stk)men hvis de fejler alt muligt andet(eller mange søskende gør), så er et par A eller B hofter ikke meget bevendt, desværre..
    Vi er ude i hvad vil du helst give videre til afkommende? Skal det være allergi, et par D hofter eller skal det være noget helt tredje..der er frit valg på hylde 1.

• #35   7. maj 2018 Tag et kig på finsk hundeweb(det er dem der har flest undersøgte bulldogs), og tendensen er den samme i hele Norden..
    https://jalostus.kennelliitto.fi/frmTerveys.aspx?R=149&A=12

• #37   7. maj 2018 Ida: Nej desværre og slet ikke set i perspektivet til hvad de også fejler(ud over HD)..
    Jeg ved det er sørgeligt, men det er sandt.
    Som det er nu høvler man jo bare løs på alt, bare den har 4 ben og en rød roset og hvis du er heldig er den også testet for HUU..(sat en smule på spidsen).

• #38   7. maj 2018 Mødte i hundeskoven her til aften en engelsk bulldog på 1,5år - og det jeg skriver nu er PÅ INGEN MÅDE OVERDREVET! Den her EB så min fb og min mors blanding komme løbende.. Den kunne få så lidt luft at den ikk engang kunne komme over for at hilse på vores hunde! Den prøvede derefter MEGET kort at løbe efter dem i leg (3-4 skridt, den ville tydeligvis meget gerne være med) - det måtte den opgive og smide sig ned i skovbunden for at kunne få luft/ikke omkomme af varme (kl.20:30).. hele dens gang viste tydelige problemer med hofter eller ryg - den gik bestemt ikke godt smiley Jeg gik derfra Meget ked af det med tanker omkring hvor lidt livskvalitet den må ha/kunne ha med de STORE problemer i så ung en alder! Var det min hund ville jeg seriøst overveje om det var et værdigt hundeliv smiley Det var simpelthen næsten mishandling!! Den har formentlig aldrig kunne være hvalp - lege og tumle osv.. Kæft det var synd smiley Men hold da op hvor gjorde det mig glad for at se min egen FB er så lidt racetypisk/har så få af de problemer/er så frisk og rask og at hun har så stor en livskvalitet!!

Tænkte meget på billedet af den smukke herre her i tråden - Gid de alle så mere ud som ham.. Selv hvis man ikk kan komme helt væk fra HD så bare det at de ikk er helt så kæmpe og overvægtige gør altså en stor forskel på livskvaliteten! og bare hele snudepartiet - der er dælme stor forskel på hvad jeg så her til aften og ham på billedet (på en god måde)..

Jeg ved det lyder forfærdeligt og måske umuligt at forstå for nogle men set i det perspektiv (ham jeg mødte her til aften) så vil jeg også sige at kan man fjerne 9 ud af 10 racetypiske sygdomme ved at avle på en næsten rask hund fremfor at vente på de raske hunde der ikk findes eller avle på hunde der bare ikk er tjekkede så forstår jeg det faktisk godt med en race som Eb'en.. Uhyggeligt at det kan være nødvendigt at tænke sådan men.. shit det var en øjenåbner..

Tror faktisk ikk jeg har mødt en eneste EB der har kunnet holde til at lege bare på samme niveau som min Mille.. De er for tunge og har for dårlige luftveje samt for store tunger der slet ikk kan være i deres mund, de er jo nærmest decideret hæmmede af deres kroppe..

Kan bestemt godt forstå i gerne ville ha avlet på ham af jeres! og selvfølgelig tænker man først på deres velbefindende - som enhver god hundeejer bør/gør smiley Men tror også med en så ellers rask hund af en MEGET plaget race, er det naturligt at ærge sig over at det sidste ikke også var langt over middel så man kunne avle smiley

• #40   8. maj 2018 Kender godt det der med at folk ikk mener det er en rigtig en af racen (Dog er min uden stamtavle) - hun har en rimelig lang snude, er lidt længere og højere (endnu ikke den mest muskuløse fb - er så også "kun" 1,5år) og ja er nok bare generelt ikke den mest racetypiske franske bulldog..
    Men jeg vil da 100 gange hellere ha at hun ser sådan ud - hun er iøvrigt skide lækker som hun er hvis du spørg mig smiley - end at hun er så ekstrem at det påvirker hendes livskvalitet!! Hun har hverken ryg, hofte eller albue problemer (har fået taget røntgen) og hendes næse er lang og med flotte åbne næsebor smiley Og pga hendes generelle kropsbygning kan hun vaske tisseÅse.. Så hvad jeg ik har fået af racetypisk udseende har jeg tilgengæld fået i sundhed hvilket i min bog er MEGET!!! vigtigere - lidt ligesom med dig smiley

Og ja så længe det er en forbedring!

Vil næsten sige at EB'en er hårdere ramt end de franske på nogle områder.. og det hjælper bestemt ikk at de skal slæbe mere vægt rundt.. smiley Men de har et dejligt sind..

Bliver altid så frustreret når folk kalder Eb og Fb for dovne racer - det passer simpelthen ikk.. De SYGE af racen er dovne fordi de er hæmmede af deres kroppe! - alle mine franske har gerne villet gå minimum 10km dagligt - Mille er bestemt ingen undtagelse - shit hun har energi!! - Mere end jeg har smiley

• #41   8. maj 2018 Ginne: C vitamin? som vi mennesker også får eller anden indhold?

• #42   10. maj 2018 Bare til sammenligning er der et billede af Bumles søster Hera, som også er ret fin, hvis jeg selv skal sige det. Hun skal dog ikke i avl.

profilbillede
  • #43   10. maj 2018 De ser heller ikk helt så tunge ud som nogle af dem jeg har set.. hvad vejer bumle? smiley

• #44   10. maj 2018 Jeg ved ikke hvad Bumle vejer, men Hera vejer 18-19kg, og skal i hvert fald ikke blive tungere.

Bumles hofter er i øvrigt virkelig pæne i forhold til nogle af de røntgenbilleder jeg har set. F hvor er der grimme hofter imellem!

• #46   10. maj 2018 Så er det jo korrekt at de ikk er så voldsomt store i forhold til andre af racen smiley Er trods alt en stor forskel det gør om de har 10+ kg ekstra at slæbe rundt på eller ej smiley Især med HD hofter!

• #48   10. maj 2018 Mille har fri adgang til mad og tyggeting plus hun får lov til at smage diverse ting.. hun har endda været lige til den tynde side og er stadig ret slank (Dog indenfor normalen nu).. Har aldrig haft problemer med overvægt hos mine franske og de har alle haft det på samme måde som Mille.. tror også det handler om at mange af dem nærmest ingen motion får enten pga de ikk kan pga luftveje/krop eller pga ejerne ikk gider fordi det jo er "en doven race"..

• #50   10. maj 2018 Mine har også fra start af været vænnet til at maden bliver stående og derfor behøver de ikk spise mere end de reelt har behov for, tror det gør en kæmpe forskel at de er blevet vant til fra start at der er rigeligt med mad dvs de ikk behøver hamstre.. Fordi som refleks startede de også med at æde sig kugle runde men fandt lyn hurtigt ud af at maden blev stående fremme smiley

Kommentér på:
Ændring af HD status efter kiropraktor behandling?

Annonce