{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.644 visninger | Oprettet:

mette k
mette k
Tilmeldt:
16. feb 2011
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 48

HJÆLP til amning {{forumTopicSubject}}

Min tæve fik i går kejsersnit, og fik 1 stor dreng, størrelsen på hvalpen, var grunden til, hun ikke selv kunne føde ham. Hun har haft hvalpe før, og det er gået fint.

Meen, det lille pus, vil simpelthen ikke die. Åhh det er så frustrerende... Selvom jeg trykker lidt ud af hendes patter, åbner hans mund og lægger ham til, vil/kan han simpelthen ikke patte. Han er tjekket i hoved og b.... af diverse dyrlæger, da han var lidt svær at få gang i efter kejsersnittet.

Han vejede 274g ved fødslen i går kl.10.30 og vejer nu 21 timer senere 266g. Jeg har givet ham i går aftes 2ml erstatning (ja det rigtige) bare for at se, om ikke det kunne "booste" ham i gang, og igen her til morgen. Han sutter ikke, jeg gir det med en engangssprøjte. Har kun givet ham de to gange, han jo gerne selv skal i gang, men han skal jo heller ikke dø af sult. Tæven har mælk, og hun viger ikke fra hans side.

Nogle gode råd?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HJÆLP til amning
  • #1   21. sep 2013 Hvis din dyrlæge ikke kan vise dig hvordan man ligger en sonde, så kontakt Ølby Dyrehospital..
    Nina lærte mig at sonde mit første kuld da jeg mistede deres mor..
    Ølby har alm konsultation lørdag formiddag, de åbner kl 9, men har døgnvagt..


  • #2   21. sep 2013 Bliv ved at prøve, men fortsæt med erstatning.. der skal ikke meget til før så lille en baby dehydrere.
    og kontakt en dyrlæge i løbet af dagen, der er måske noget de kan gøre og hjælpe med.

    Pøj pøj og tillykke med den lille dreng


  • #3   21. sep 2013 Jeg er lidt bange for, at du giver ham for lidt... sådan en lille nyfødt skal have mad hver time her i starten, og så skal han nok selv komme efter det.
    Du kan også prøve at ringe til Kirsten fra Ammestuen, for hun kan give dig en masse gode råd, hvis du helst vil undgå sonden...



  • #4   21. sep 2013 Jeg gjorde det i de første dag at jeg blandede noget drue sukker i vand og gav de små meget trætte babyer en lille dråbe eller 2 på tungen med en sprøjte. Det fik gang i dem hver gang smiley og efter det kunne jeg ligge dem til og de suttede helt vildt :). Jeg ville også tænke på om han var for kold til at spise?? For er han nedkølet kan han ikke spise. Rigtig meget held og lykke!!!

  • mette k
    mette k Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 48
    #5   21. sep 2013 Tak for jeres rigtig gode input og råd. Han spiser stadig ikke selv - og prøver overhovedet ikke smiley Han søger dog maven på mor, men tror mere det er varmen. Hun passer ham heldigvis fint, slikker osv, men det fungerer endnu ikke. Jeg gir ham nu noget mere erstatning - ifølge ammestuen skal han ha hver anden time, og så håber jeg det snart kommer i gang. Har lige fået fat i en bryst pumpe, så nu prøver jeg at få pumpe noget råmælk ud til ham - og forhåbentlig også på den måde få holdt lidt gang i mors mælkeproduktion.

    Louise: Måske dumt spørgsmål, men hvor finder jeg druesukker? Er villig til at prøve alt :).


  • #6   21. sep 2013 Du kan købe druesukker i stort set alle supermarkeder, men nok ikke i discountbutikkerne..



  • mette k
    mette k Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 48
    #7   21. sep 2013 Tak Linda :). Jeg prøver Super Brugsen i morgen tidlig.

  • #9   21. sep 2013 Matas smiley

  • #10   21. sep 2013 Husk at veje ham så du har en ide om, om det går den forkerte vej eller den rigtige. Det er også skidt hvis han ikke kommer igang hurtigt, for de kan let blive dovne fordi det er lettere at drikke af flaske.

  • mette k
    mette k Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 48
    #11   21. sep 2013 Så blev der indkøbt druesukker og givet. Det gjorde desværre igen forskel. Selvom jeg trykker mælk ud af babs, åbner hans mund og ligger ned over, sutter han ikke - Åhh, hvor er det frustrerende. Mor vil så gerne... Hver gang han kravler på maven af hende, ligger hun sig tydeligt tilrette, klar til amning (hun har haft hvalpe før, hvor alt gik fint).

    Har prøvet med sutteflaske, men han vil/kan ikke sutte. Sååå det er engangssprøjte indtil videre. Det lærer han jo bare ikke at sutte af :'(.

    Det er da mærkeligt. Han er stor og flot, og født til tiden. Det virker mere som om, den ellers medfødte sutterefleks ikke er der - som om han er for tidlig født. Men det er han ikke...

    Vejer ham flere gange om dagen. Han har tabt sig 25g fra fødsel og til tidligere i dag. Nu holder han vægten, og næste skridt, skulle så gerne være, at han også begynder at tage på :).

    Endnu engang. Tusinde tak for hjælpen alle sammen smiley


  • #12   21. sep 2013 Har han afføring?

  • mette k
    mette k Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 48
    #13   21. sep 2013 Det tror jeg. Mor vasker ham meget bagi, men er ikke sikker.

  • #15   21. sep 2013 Åhhh hvor frustrende :(...

  • mette k
    mette k Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 48
    #16   21. sep 2013 Rigtig frustrerende :(.

    Isabelle: Det ved jeg heller ikke, men nu prøver jeg at ringe til dyrlægen igen i morgen... Måske de kan komme i tanke om noget, der er ikke er prøvet.

    Nu vil jeg snuppe to timer på øjet, inden det er mad tid igen...


  • #17   22. sep 2013 Mette... Sutterefleksen skal nok komme, men det kræver nok, at du har lidt tålmodighed, og så må du bare sørge for, at han får mad nok hele tiden - bliv ved med at lægge ham til, når du har givet ham druesukker, for så kommer han efter det helt af sig selv lige pludselig..



  • mette k
    mette k Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 48
    #18   22. sep 2013 Øv det vil ikke lykkes. Jeg giver ham mad hver anden time, og inden han får mad, prøver jeg med druesukker og babs.

    Er der nogen der har nogen ide om, hvor længe tæven kan blive ved med at have mælk? Kunne forestille mig, at de ligeså stille stopper, når ikke der bliver "tappet" noget.


  • #19   22. sep 2013 Hvad med at tilbyde hende som amme?
    Det vil holde mælken ved lige, og du får mulighed for at give ham nogle søskende.


  • #20   22. sep 2013 Jeg havde taget mælken fra tæven, det er det bedste at give smiley

    Hvordan ser vægten ud nu?
    Hvad sagde dyrlægen?

    Krydser alt der krydses kan for det hele går godt!


  • mette k
    mette k Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 48
    #21   22. sep 2013 Aino: Det var også meningen jeg ville det, og prøvede også med brystpumpe. Men da hun ikke er så stor, og har kejsersnit sår, rev det noget i såret, og hun kunne tydligt ikke li det. Og så vidste jeg helt ærligt ikke hvordan...

    Han holder desværre kun vægten. Har ikke taget på endnu. Han får 20% af sin kropsvægt, så det burde være nok. Synes det er rigtig svært at vurdere, når han ikke sutter, og han bare synker.

    Ifølge dyrlægen er der ikke noget fysisk til hinder for, at han kan sutte. Han har "bare" fået en hård opstart.


    Ginne: Umiddelbart mangler der ikke ammetæver pt. til den størrelse hund. Havde også tænkt det samme. Det havde jo været rigtig dejligt, der havde været en til at holde gang i produktionen.


  • #22   22. sep 2013 Kan du ikke forsigtigt massere det ud?

    Nåå det lille pus smiley


  • mette k
    mette k Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 48
    #24   22. sep 2013 Jeg har prøvet, og det går også ok, så længe det bare er en lille smule (gør det hver gang inden jeg prøver at ligge ham til, så der er mælk fremme). Men synes ikke jeg kan i "større" mængder.

    Måske det bare er mig. Synes ellers jeg kæmper for sagen... Heldigvis passer hun ham som sagt rigtig fint, og er ved ham hele tiden. Så jeg må sove, når jeg bliver gammel smiley


  • #25   22. sep 2013 Tror jeg også du gør!

    Hehe krydser i hvert fald Mette det skal bare lykkes! smiley

    Isabelle, det er værd at prøve smiley
    Jeg fik engang brystbetændelse, havde alt for meget mælk, sådan pumpe var ikke rar, et varmt bad og det løb ud.... smiley


  • #26   22. sep 2013 jeg oplevede lidt af det samme med en hvalp en gang. dog en ældre hvalp. jeg måtte også fodre med sprøjte, men pludselig kom han igang selv. så bare blive ved med at kæmpe smiley
    vi stimulerede ham lidt ved at tage mors mælk på lille fingeren, og så dubbede jeg den på hans tunge, flere gange om dagen, og så begyndte han er tage stille og roligt fat i den smiley

    held og lykke.


  • mette k
    mette k Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 48
    #27   22. sep 2013 Isabelle: Det vil jeg prøve.

    Nu er der endelig sket lidt fremskridt.. Nu begynder han så småt at sutte på en sutteflaske. Jeg har bare købt en hel almindelig til nyfødt menneskebaby. Sutten er næsten ligeså stor som hans hoved - men han sutter smiley :D smiley :D smiley Håber selvfølgelig stadig det lykkes med mor, men det er da et skridt på vejen smiley

    Michelle: Tak smiley . Har selvfølgelig ikke prøvet at tage mors mælk ind i munden på ham, men jeg trykker ud, så der er på babsen, åbner hans mund og ligger ind over. Hvilket overhovedet ikke hjælper. Men det vil jeg også prøve

    Er lige nu super glad, bare fordi han er begyndt at sutte smiley . Håber ikke det er for sent...



  • #28   22. sep 2013 Fedt!!! smiley

  • #29   22. sep 2013 Mette... Det lyder bare super godt, og selvfølgelig er det ikke for sent for den bette - han skal nok blive bedre til det, når han nu kommer til lidt flere kræfter... smiley
    Jeg har haft en lille hvalp, som gik fra 160 gram til 93 gram, og hun klarede den altså, så det gør din lille hvalp da også smiley



  • mette k
    mette k Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 48
    #30   22. sep 2013 Linda: Hold da op, et lille pus. Og super flok hun klarede det :). Jeg håber stadig på, at han vil sutte hos mor, og at det ikke er for sent for ham, at få suget gang i hende. Alt andet lige, det er både bedre for ham, hende og ikke mindst min nattesøvn :). Priser mig lykkelig for, at jeg arbejder hjemme. Det gør det alt andet lige lidt nemmere.

    Endnu engang, tusinde tak for alle jeres gode og søde input smiley

    Nu er det vidst tid til et par timers søvn, inden den står på mad igen...


  • #32   23. sep 2013 Tak Mette smiley
    Hun blev 3 år sidste søndag, og indtil for nylig har hun været sund og rask, men så fik hun desværre raget en lungebetændelse til sig kort før skolernes sommerferie, som resulterede i en punkteret lunge og et eller andet mere, men om 8 dage skulle hun gerne komme af med medicinen og være helt frisk igen smiley
    På mange måder har hun været anderledes end sine søskende - og meget senere udviklet, men hun er ved at have indhentet dem nu......... og så har hun alle dage været meget frækkere end de andre smiley

    Jeg valgte at beholde hende, fordi jeg tænkte, at der måske kunne være noget galt med hende på én eller anden måde, men ud over denne omgang lungebetændelse, så har der aldrig været noget smiley

    Du skal nok forberede dig på, at det kan tage nogle dage, før han spiser udelukkende hos sin mor, men de dage er også givet rigtig godt ud, for han knytter sig mere til mennesker end andre hvalpe - det er i hvert fald den respons, jeg får fra mine flaskehvalpes ejere smiley De bliver 4 år her i oktober smiley





  • mette k
    mette k Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 48
    #33   23. sep 2013 Det lyder som en hård omgang Linda. Godt hun er ved at være frisk igen :).

    Han har nu spist hos sin mor 3 gange nu. Ikke så længe ad gangen, og ikke af sig selv, meeen det er jo et kæmpe fremskridt. Så er bare super glad :P.

    Gir ham stadig lidt erstatning efter hver gang han har spist, men nu er han næsten på fødselsvægt. Mangler kun 2 gram.

    Så nu håber jeg bare han kan sutte nok, til at få gang i produktionen, når du den har stået stille i 3 dage.

    Men igen, hvor er det bare fantastisk, når det ser ud til at lykkes :).


  • mette k
    mette k Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 48
    #34   23. sep 2013 Isabelle: Jo, jeg skal nok få lagt billede ind af det lille pus i løbet af dagen smiley

  • #36   23. sep 2013 Mette.. Ja, det har da været hårdt, men det er ingenting mod det, du går igennem disse dage, og som Isabelle så er jeg helt nervøs for at åbne tråden - men i dag var det jo fantastiske nyheder, du kom med, og jeg er sikker på, at han nok skal klare det.
    Du gør det helt rigtige ved at give ham lidt erstatning, når han selv har spist, for han kan nemlig finde på kun at spise, til han ikke er mere sulten, og han skal altså spise, til han er mæt smiley



  • #37   23. sep 2013 Åhhhh hvor dejligt smiley smiley

  • mette k
    mette k Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 48
    #38   24. sep 2013 Hej alle sammen. Her lige min lille solstråle historie :).

    Nu er det lille pus begyndt at spise hos sin mor - og kun sin mor :P. Det kører bare nu, og han er nu 30g over fødselsvægt. Det er bare så fantastisk. Jeg er så glad, jeg kunne græde <3. Han har ikke fået erstatning siden i går, hvor han var på fødsels vægt igen, så de 30g, har han taget på ved egen ihærdighed. Er det ikke bare fantastisk.

    Det har været en sej kamp, og jeg havde faktisk opgivet håbet. Også fordi det efterhånden nok ville være svært for ham, at sutte gang i produktionen igen, MEN DET LYKKES!!!

    Tusinde tak for alle jeres input og søde ord :).

    Her lidt "beviser" smiley :) smiley


    profilbillede
  • mette k
    mette k Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 48
    #39   24. sep 2013 Og lige et lille nærbillede :).

    profilbillede
  • #40   24. sep 2013 Så Lækkert!! får jo helt gåsehud her hehe Er glad på jeres vegne, skøn opdatering Mette smiley

  • #41   24. sep 2013 neej hvor dejligt. puha godt han klarede skærene , det lille pus... god vind med ham fremover smiley

  • mette k
    mette k Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 48
    #43   24. sep 2013 Tusinde tak alle sammen :). Bliver helt høj af, og sidde og se ham suge løs på sin mor smiley

  • #44   24. sep 2013 Mette, ikke noget at sige til smiley

  • #45   24. sep 2013 nej hvor en skøn opdatering smiley

    ja jeg har fulgt med på sidelinien og krydset fingre, har ikke blandet mig, for du har fået så mange gode råd, men nu er det på plads med et højt JUBII

    godt kæmpet Mette


  • #46   24. sep 2013 Hvor dejligt smiley tillykke smiley

  • #48   24. sep 2013 nej jeg synes også det er en rødmende smiley smiley



  • #49   24. sep 2013 Mette.. Du får lige et kæmpe stort tillykke til jer alle sammen og en masse knus og kram, for det er bare så fantastisk - jeg vidste, at I nok skulle klare det, når du bare var indstillet på det.... men jeg husker også godt, at modløsheden ind i mellem kom frem, så det hele så lidt sort ud....

    Han er altså en vanvittig bette smuk dreng, og jeg zitter og bliver helt hvalpe-skruk, men det er altså slut her, hehe.....

    Har han ikke fået et navn? smiley



  • #50   24. sep 2013 Det skulle være et hjerte smiley < 3


  • #51   25. sep 2013 smiley jeg tænker denne smiley som en der bruges når noget er kært, eller måske endda ganske bedårende... Fx hundehvalpe... Men det er rigtigt at den måske er liiiiige rød nok i bærret hihi

  • #52   25. sep 2013 Åhhh hvor skønt at det lykkedes. Stort tillykke.

  • mette k
    mette k Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 48
    #53   25. sep 2013 Tusinde tak alle sammen smiley .

    Det kører bare nu... Han har nu taget 40g på siden i går morges - helt ved egen "kamp". Han er en sej lille fyr smiley . Er simpelthen så glad og lettet smiley .

    Han har ikke fået navn endnu. Han skal hedde noget med H. Lige nu "lugter" det lidt af Hubert, men gode forslag modtages gerne smiley .

    Ja, kører efter alfabetet, og er nået til H. Så er ikke helt ny i "faget". Men går bare op i det med liv og sjæl, og bliver så ked og frustreret, når det ikke går godt. Det er jo ens små børn smiley .


  • #54   25. sep 2013 Hector
    Herbert
    Harry
    Happy
    Hilmer
    Henry


  • #55   25. sep 2013 Navneforslag :

    Hubertus
    Hugo
    Hjalte
    Herman


  • #56   25. sep 2013 Herkules er da et passende navn til den bette fighter smiley

  • #57   25. sep 2013 Heldig
    Hardcore

    Heimdal (Nordisk gud)
    Holyfield (som bokseren)
    Hannibal
    Heartman


Kommentér på:
HJÆLP til amning

Annonce