{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.213 visninger | Oprettet:

Hjælp til amning efter kejsersnit. {{forumTopicSubject}}


Min hund Carla fik for to dage siden 5 fine hvalpe, det blev desværre til kejsersnit. Carla havde masser af mælk inden fødslen, men efter fødslen/kejsersnittet er det som om der ikke er mælk nok. Hvalpene vil spise helst hver time og højst to timer går der. Carla vil heller ikke passe sine hvalpe selv, vi må lægge dem til og vaske dem efterfølgende, så får ikke sovet, det er godt nok hårdt. Så har hårdt brug for hjælp til gode råd om, hvordan man får mælkeproduktionen igang. Vi fik nogle piller af dyrlægen der skulle hjælpe, men synes ikke det har hjulpet. Så er det normalt de vil spise så tit ?? og hvordan får hun mere mælk ?? Håber der er nogle der kan hjælpe, inden jeg går helt i opløsning.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til amning efter kejsersnit.
  • #1   8. maj 2010 Ja, det vigtigste er at få hvalpene til at sutte så ofte som muligt, så de malker hende op. Og ja, godt foder.

    det er faktisk meget "normalt" at en tæve ikke vil passe hvalpene når hun har fået kejsersnit, for hvor er hvalpene kommet fra? det kunne jo være naboens hund, der havde fået dem. Men det er da altid noget at hun ikke er agressiv over for dem.

    Men hvis der ellers er ro i kassen, så har hun mælk nok.


  • #2   8. maj 2010 nyfødtte hvalpe spiser altså det meste af tiden, når de ikke lige sover. Så det er helt normalt. og jo oftere de sutter, jo mere mælk.
    Hvis jeg flasker hvalpe op, så er det også hver 2 time/døgnet rundet i starten.


  • #3   8. maj 2010 Tusind tak, det vil jeg prøve og ja jeg vil også ringe til dyrlægen i morgen.
    Carla har fået hvalpefoder fra før hun fødte med A38 iblandet.
    Håber sådan hun får mælk nok og hun vil begynde at tage sig af sine hvalpe, det er slet ikke til at overskue, når man ikke får sovet.


  • #4   8. maj 2010 Der er ro i kassen en times tid ca. er der så mælk nok, synes det er lidt tit de vil spise, ka
    n bedre forstå hvis det er hver anden time.
    De "snakker" også en del når de ammer og ligesom kæmper for at få mere mælk, er det ikke et tegn på, at der ikke kommer så meget ?


  • #5   8. maj 2010 Det kan sagtens se ud til at de kæmper for at få mere mælk, men det er oftest en måde at stimulere tæven til at lægge mælk ned. altså de laver de der ryk frem og tilbage med hovedet, mens de bokser med poterne. Og at de giver lyd efter 1 time, kan være for at sætte mælkeproduktionen op. ellers være sikker på at de har det varmt nok, da tæven jo ikke er der til at varme dem...så kan de nemlig også blive utilfredse.

  • #6   8. maj 2010 Åhe føler med dig...:(

    Vi har en tæve der fik kejsersnit for 14 dage siden, og det har været akkurat det samme forløb som du nu er igennem. Hun ville slet ikke se på dem, men løb hen i den anden ende af rummet når hun så dem.
    De første 4 dage gik med at lægge hvalpene til, massere hendes yver, når de så blev urolige og begyndte at skifte pat hele tiden for at se om der skulle være mere i den ved siden af tog vi dem op og gav dem flaske for resten, men hvalpene "pattede" ved hende ca 1/2 time. Ja så alle op og have flaske og tisse m.m. De blev lagt til hver 2 time, altså to timer efter de sidst blev lagt til, ikke to timer efter de var færdige..
    på 5-7 dagen begyndte hun lige så stille at kikke mere til dem, og ville lægge ved dem hvis vi viste hende op i kurven og lage dem til, men vi skulle stadig sørge for at de fik besørget... men der var mælk nok ved hende nu, så ingen sutteflaske..:)
    På 8 dagen begyndte hun selv at gøre dem rene, men vi stod stadig standby med vådservietterne for at være helt sikre... så ja 8 dage hvor der konstant var en vågen ved siden af hende..
    Den sidste uge har jeg så stadig lagt på den "vidunderlige" luftmadres og sørget for at hun nu også fik fodret dem om natten.
    men nu efter 14 dage kører det bare derud af...:) igår kom jeg ind i min egen seng, skønt... og hun er blevet rigtig glad for hvalpene og ligger ved dem hele tiden og passer dem meget flot.

    Så ja, mist ikke håbet, lige som det ser allermest sort ud og man tænker det her går bare slet ikke, så vender det hele lige pludselig, det gjorde det ihvertfald her...:) og vores dyrlæge sagde at det var helt almindelig, for at de jo netop ikke selv har født hvalpene, og der går noget længere tid før de "opdager" mødre-rollen"..

    men tillykke med de små, og held og lykke med dem...:)


  • #7   8. maj 2010 det er ogsaa hendes foerste gang som mor ikk?
    lashes har ogsaa lige faaet hvalpe og hun var ikke tryg ved det i starten og ville ikke lade dem sutte sa det jo var en underlig foelse og de sagde lyde.. nu er hun blevet meget bedre og det er ikke engang 1 dag siden hun fik hvalpene..
    jeg er ogsaa noed til at ligge den ene af dem til for han er saa lille at jeg er bange for han ikke er staerk nok mellem sine soesken..

    jeg ville ogsaa goere som de andre siger faa noget modermaelks erstatning bare for en sikkerhedsskyld og du kan jo altid suplere taevens mad med det saa hun faar noget extra smiley

    held og lykke med det.. smiley


  • #8   9. maj 2010 Køb modermæks erstatning til at give hvalpene samtidig med at de patter.
    Køb ikke royal canin det har jeg prøvet 2 gange og hvalpene kan simpelthen ikke lide det men esbilac er god og kan købes mange steder.
    (link fjernet)
    Hvis hvalpene ikke vil sutte ordentlig på sutteflasken kan man suge mælken op i en lille sprøjte (1ml). Når hvalpe ligger og patter så kan man sætte sprøjten i siden af munden og sprøjte det forsigtigt ind.

    Når du skal massere tæven skal det foregå fra den nederste pat først. du skal rigtigt ned og havde fat dypt.
    Og så skal du købe en bryst pumpe. En gammel dags en der har en pumbe man trykker på. Jeg købte min på apoteket og den kostede 100 kr.
    Den er blevet brugt ved 3 kuld og er guld værd. Det er besværligt og lansommeligt men hvem sagde at det skulle være næmt.


  • #10   9. maj 2010 Lulu fik lavet et kejsersnit sidste år og ville ikke kendes ved hendes hvalpe. Jeg satte mig i hvalpegården og blev ved med at tage hver hvalp op til hendes næse, både den ene og den anden ende og til sidst begyndte hun at slikke på dem. Det kræver masser af tålmodighed, men det kan godt lykkes. Jeg gav også de små modermælkserstatning de første par dage indtil mælken var faldet til.

  • #12   9. maj 2010 Jeg har også prøvet at en tæve efter et kejsersnit var meget urolig og ikke ville ligge ved hvalpene hele tiden. Der anbefalede dyrlægen at jeg købte en DAB. En dims man sætter i stikkontakten og som udstiller et duftstof der skulle minde om hundens egne hormoner og så skulle tæven gerne slappe af. Efter at have brugt den i 1 døgn hoppede hun lige så fint op til hvalpene og blev der. Så jeg har brugt den hver gang jeg har haft tæver med kejsersnit.

    Om det virkelig var den der virkede eller det bare var tilfældigt ved jeg ikke men jeg tør ikke lade være med at bruge den når jeg har tæver med kejsersnit.


  • #13   9. maj 2010 Susanne, rigtig dejligt at læse det du har skrevet, det giver mig fornyet håb. Tusind tak til jer alle, der har kommet med gode råd, det gør situationen lidt nemmere, det er jeg taknemlig for.
    Det er første gang jeg prøver at have hvalpe og er måske lidt af en pylremor, men jeg bliver bare så bekymret, hvis jeg ikke føler de trives og også for min hund Carla, der har stresset en del efter kejsersnittet.
    Men synes allerede det har gået lidt bedre i dag, Carla har vist lidt mere interesse.


Kommentér på:
Hjælp til amning efter kejsersnit.

Annonce