4.279 visninger
|
Oprettet:
DDH / DKK {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Jeg har følgende spørgsmål.
Hvorfor er det sådan at en hund med DKK stamtavle bliver set bedre på end en med DDH ?
Må en FB med DDH og DKK stamtavle parre sig ?
Hvis ja.... hvad bliver stambogen så DDH / DKK.
Hvis man har en hund med DDH stamtavle og ønsker at få den flyttet over i DKK kan den ikke bruges til avl ?? også selv om den har de rigtige standarter for den FB ??
hilsen helle
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Skal hvalpene stambogsføres i DDH, skal DKK hunden og DDH hunden leve op til klubbens krav inden avl. Og hvalpene kan umiddelbart sagtens få stamtavle.
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Ergo kan hvalpene ikke få DKK stamtavle...
mar 2008
Følger: 5 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 6
Paragraf 1 Foreningens formål
Stk 1. At fremavle og skabe interesse for fysisk og mentale sunde - racetypiske hunde.
Så det punkt har DDH / DKK jo tilfældes hvilket jeg syntes er MEGET VIGTIGT kunne ALDRIG finde på at frem avle så den FB ikke bibeholder sine gener / udsende det er jo det alle vi FB ejer elsker ved vores hund / hunde. derfor ser jeg heller IKKE ned på en hunde med DKK stamborg som i med DKK stambog gør med os med DDH stambog.
sep 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 36 Svar: 290
mar 2008
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.615
Her er avlsrestriktionerne for labberne i DDH:
*Avlsrestriktioner
Labrador retriever
Racen har følgende avlsrestriktioner:
Min. alder for tæver 18 mdr.
Min. alder for hanner 12 mdr. men må ikke bruges før der foreligger HD-status.
Min. én 1. Præmie opnået efter at hunden er fyldt 9 mdr.
HD Hunden skal være 12 mdr. inden røntgen foto, resultatet skal foreligge inden parring.
Status der accepteres:
A må kun parres med A, B og C
B må kun parres med A og B
C må kun parres med A
Hunde med D og E status må ikke indgå i avl *
Her er de for DKK:
*Avlsrestriktioner
Følgende restriktioner skal være opfyldt inden parring
HD (Hofteleds Dysplasi)
Afkom kan kun stambogsføreres hvis begge forældre før parring er HD-fotograferede og har en officiel HD-status registreret i Dansk Kennel Klub. Hunde med status D eller E må ikke anvendes i avl. Restriktionen er indført den 1. januar 2004 og omfatter alle hunde i racen.
AD (Albueleds Dysplasi)
Afkom kan kun stambogsføreres, hvis begge forældre før parring er AD-fotograferede og har en officiel AD-status registreret i Dansk Kennel Klub.
Restriktionen er indført pr. 1. januar 2008, og omfatter alle hunde i racen. Dette blev vedtaget på årsmødet for labrador januar 2007.
Øjne:
Traditionel øjenlysning.
Afkom kan kun stambogsføreres, hvis begge forældre er øjenlyst traditionel af et medlem af DKKs øjenpanel, inden hunden indgår i avl. Ønskes hunden fortsat at indgå i avl efter den er fyldt 5 år, skal en ny øjenlysning foretages. Dette blev vedtaget på årsmødet for labrador januar 2010.
DNA-test for prcd/PRA
Afkom kan kun stambogsføreres, hvis begge forældre før parring er undersøgt PRA-fri ved en DNA-test hos Optigen i USA. En DNA-test gælder for livstid.
Hvis begge forældredyr er kendt PRA-fri ved en DNA-test fra Optigen i USA, bortfalder testkravet for PRA på afkommet.
En anlægsbærer (forældre til eller afkom efter en PRA-påvist hund, eller bærere påvist ved DNA-test) må kun parres med en PRA-fri avlspartner. (Fri ved DNA-test, eller fri via afkom).
Påvises PRA hos en Labrador Retriever, udelukkes denne fra videre avl. Gælder for alle hunde, der er registreret efter d. 1.1.1993.
Gældende fra 1. juli 2010.
Dette blev vedtaget på årsmødet for labrador januar 2010.
DNA status fra Optigen:
Fri for genet for prcd/PRA – dette betyder, at hunden ikke vil udvikle prcd/PRA, ligesom den ikke vil give genet videre til sit afkom.
Bærer af ét gen for prcd/PRA – dette betyder, at hunden ikke vil udvikle prcd/PRA, men at den giver genet videre til halvdelen af sit afkom.
Har genet for prcd/PRA i dobbelt dosis – dette betyder, at hunden vil udvikle prcd/PRA og blive blind. Der må ikke avles på en sådan hund.
Hvalpe, hvis forældre begge er frie for genet for prcd/PRA, kan ikke have noget gen for prcd/PRA lidelsen, hvorfor de er undtaget for prcd/PRA undersøgelse.
Raceledelsen gør opmærksom på, at en hund der er bærer af en sygdom er en RASK hund, og det at bære et sygdoms gen ikke har nogen betydning for hundens livskvalitet, styrke, egenskaber eller eksteriør. At være bærer af en sygdom har alene betydning for hundens videre anvendelse i avl, og vi anbefaler at en bærer parres med en fri avlspartner.
Ved den traditionelle øjenundersøgelse, som tidligere primært var rettet mod prcd/PRA får ejer, Dansk Kennel Klub og Raceledelsen for Labrador Retriever en attest med undersøgelsesresultatet.
Disse undersøgelsesresultater omfatter foruden prcd/PRA en række andre øjenlidelser. Om disse vides, at nogle er kendt som arvelige med kendt arvegang, at andre måske er arvelige og at nogle måske er miljøbetingede.
Diagnosticeres en sådan lidelse, registreres den på DKK’s ”Hundeweb”. Det er vigtigt at fastslå, at der aldrig har været avlsrestriktioner rettet mod andre øjenlidelser end prcd/PRA, men oplysninger om disse betragtes, som en vigtig information der gør det muligt at følge udviklingen af disse lidelser hos Labrador.
Generelt anbefaler Raceledelsen, at der ikke avles på hunde med arvelige lidelser! *
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 173 Svar: 2.035
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.615
Men hun har vundet vores hjerter og det er det vigtigste-))
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 1.342
mar 2008
her er dit svar.
Jeg fatter simpelthen ikke hvordan man kan have så meget blå i øjene at man kan synes at et eller andet lille forbund er bedre end FCI/DKK hvis man er en person om har ambition om at forbedre sin race og lave ikke bare søde hunde, men gode hunde der både mentalt, sundheds mæssigt og udseendemæssigt lever op til standarten. - og hvis man synes man lever op til dette, hvorfor er man så ikke i DKK?
og her er mit svar.
Jeg købte en hund med DDH stamtavle forde at jeg trode at en stamtavle er en stamtavle men det har jeg så funden ud af efterfølgende pga. alle i med titlen DKK Snob.
Men uanset DDH / DDK SNOB ELLER IKKE SÅ HAR VI HUNDE EJET 1 TIL FÆLDES VI ELSKER VIRES HUND / HUNDE MED HJERTET OG DET ER DET VIGTIGSTE.
vores hjerter og det er det vigtigste-))
DDH / DKK