{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DDH vs. DKK
  • #1   16. aug 2010 Nej er det ikke...
    DKK er den eneste klub som udlandet vil anerkende og samarbejde med.

• #2   16. aug 2010 Du kan godt flytte en ddh stamtavle over i dkk.

• #3   16. aug 2010 "¤b¤" " - nej det er ved gud man ikke kan.. kun ved særlig tilladelse og der bliver alle aner fjernet og hunden må ikke bruges i avl..

• #4   17. aug 2010 aha jamen jeg tænkte nu bare nu hvor der også er avlrestruktioner i DDH og nu det ik et rottweiler men en chihuahua

• #5   17. aug 2010 Anne -det kan ikek være den du tænker på, for det er DHL og ikke DDH der er med i en "falske FCI" ;o)

b -nej en DDH tavle kan ikke uden videre overføres til DKK. Hver eneste gang en tavle fra en anden klub end FCI overføres til DKK, sker det efter en særlig vurdering.
    Hvis opdrætter er ekskluderet fra DKK, kan hunden ikke overføres
    Hvis en/flere af hundene brugt til kuldet har avlsforbud i DKK, kan hvalpene ikke overføres
    Hvis hunden har DKK-aner og disse ikke er godkendte i DKK, kan hunden ikke overføres

Hvis hunden overføres, får den blanke aner og avlsforbud. Avlsforbudet kan ved noge racer ophæves, men flere og flere specialklubber indfører permanent avlsforbud på overførte hunde. Dvs at hører hunden under KSS eller er der tale om en bernersennen (ved ikke om der er flere) så er avlsforbudet permanent.

Og så bliver det dælme svært at finde en seriøs opdrætter der vil bruge en hund med blanke aner i avlen.

• #7   17. aug 2010 Og lige for osse at svare på TS spørgsmål -det glemte jeg vidst i farten;o)

Nej, jeg mener ikke klubberne er lige gode -men det er der jo delte meninger om.

En FCI-tavle (altså DKK) giver adgang til at deltage i praktisk talt "alt" og over hele verden.
    Uanset om der er tale om udstilling, LP, agility eller hvad der nu måtte være relevant og hvad man har lyst til.

Derudover er DKK/FCI jo en stor klub = avlsmaterialet er væsentligt større end i mindre klubber.
    Jeg ved ikke hvordan det er for chi'erne, men islandske fårehunde, er der meget få af i forvejen. Går man så til de små klubber, ja så vl det være et problem at finde avlsmateriale der ikke er nørt beslægtet med den/de hunde man selv har.

• #8   17. aug 2010 tror i misforstår jeg ville ikke flytte de bare høre om DDH er noget værre skidt eller

• #9   17. aug 2010 Og ja -hvis man ved man vil være i DKK, må man jo have taget den beslutning af den ene eller anden grund?
    Og så ville det da være dumt at købe med en anden tavle...

DDH har i øvrigt, så vidt jeg er informeret, gjort noget ved avlsrestriktionerne for nogen tid siden, så de nu er ca de samme som ved DKK.
    Bortset fra at de jo ikke udbyder mentaltest, men de racer der skulle testes, må jo ikke længere avles.
    -selvom det nu stadig er et godt redskab til andre racer, osse selvom det ikke er et krav

• #10   17. aug 2010 okey

• #12   17. aug 2010 Pia: hvorfor kan i ikke længere udstille hos de andre ?? hvad er der grund til at vælge jer fra?

• #15   17. aug 2010 Platugler -DDH er ikke blevet valgt fra som sådan. Det gælder vidst alle de små foreninger.
    DRU skriver i hvert fald på hjemmesiden at der ikke længere kan udstilles andre hunde end DRU (og DKK-)hunde på deres udstillinger, og sådan er det vidst over hele linien efterhånden.

Pia -det er jo ikke hundene der er dårlige, så ingen grund til at forsvare dine skønne vapser;o)

Men det er jo uden tvivl et problem, hvis man vil have racer der ikke findes i hobetal, at udvalget er småt i de fleste mindre klubber.
    Både i forhold til når man skal købe hvalp, og osse senere hvis man gerne vil avle.

Det er noget jeg ser som et meget stort minus ved alle de små klubber.

Men ellers enig i at DDH har prøvet at gøre noget ved tingene, og hatten af for at de faktisk (i mine øjne) gør en seriøs indsats for at fremme sundheden.

Hvordan klubben ellers er, ved jeg ikke noget om

• #17   17. aug 2010 Anne -ikke uærlig men uvidende. Jeg er absolut for DKK, men man må osse være fair. Sælger forsøgte ikke bevidst at tage r*ven på nogen, men vidste gangske enkelt ikke nok om den klub h*n var medlem af. Det er self heller ikke smart, men trodsalt ikke bevidst snyd.
    Og det er jo blevet rettet nu

• #19   17. aug 2010 Palle -nu handler HD jo ikke kun om status, men osse om resten af familien. Og her bruger DKK så index, noget de andre klubber ikke gør.

Jeg kender ikke reglerne for alle racer. Men en del racer har restriktioner på brugen af C-hofter, så en hund med C-hofter f.eks. kun må parres med en hund med A hofter og med et givent index.

• #20   17. aug 2010 Hov -og hos enkelte racer er kun A og B tilladt

• #22   17. aug 2010 Palle -ale hunde der skal bruges i avl, skal jo leve op til de restriktioner der er for racen. Altså vil hundene der kommer i avl, alle have et resultat reg ved DKK.

Det du sender ind når hunden aflives, er jo blot en "afmelding" af hunden.
    Så nej, der er reg en dødsårsag. Kan sagtens se at det kunen være hjælpsomt nogen gange, men kender ikke nogen klubber, hverken her eller i udlandet, der reg dødsårsagerne. Og det fremgår jo hvis hunden er død tidligt og så kan man jo som køber af en hund af de linier, undersøge hvorfor.

Ang indexet så regnes det ud for alle racer med mere end 50 reg om året.
    Og indexet er bestemt et vigtigt værktøj i kampen mod HD. Indexet beregnes udfra hele familiens HD. Altså tæller alle registrerede afkom med, så det giver udtryk for hvor meget HD der er i linierne.
    Og da HD jo ikke kun er afhængig af forældrenes status, synes jeg faktisk det er vigtigere end om der må avles på C-hofter eller ej, selvom jeg da bestemt ikke synes det burde være nødvendigt at bruge hunde med C-hofter i en race der er så stor som schæferen.

Tilgengæld kan det være nødvendigt i antalsmæssigt små racer, da man ellers bare ramler ind i andre problemer, fordi man udelukker alt for mange dyr fra avl, og dermed får en meget lille genpulje.

• #24   17. aug 2010 Palle -det er jo en helt anden debat om opdrætter tager det alvorligt. Det er nu mit indtryk at langt de fleste tager det alvorligt. Og så er fordelen ved at købe hund med tavle jo at hvis ikke opdrætter tager det seriøst, ja så er der hjælp at hente. I yderste konsekvens, kan det for opdrætteren betyde at h*n smides ud af klubben, hvis ikke h*n efterkommer et erstatningskrav i forbindelse med HD (self forudsat at dette erstatningskrav er berettiget)

Og self kan idexet bruges til noget. Lige netop ved schæfer, er der rigtig mange der tester hundene i forbindelse med brugstræning, og derfor er der faktisk mange testede hunde osse blandt de der aldrig kommer i avl.

Men bortset fra det, så er der osse et sikkerhedtal knyttet til indexet. Dette tal siger noget om hvor stor en del af familien der er testede.

Og igen -jeg har aldrig hørt om en kennelklub der reg dødsårsager. Og hvis man gjorde, hvem tjekker så rigtighede af de oplysninger (bare et kig herinde, fortæller jo at det ikke er så sjældent at folk kommer med sære undskyldninger for hvorfor de har aflivet deres hunde)

• #25   17. aug 2010 og så er HD i øvrigt ikke kun arveligt. Det siges at være 1/3 arvelighed, 1/3 miljø og 1/3 fodring.

Om det kan deles så skarpt op, kan jo så altid diskuteres. Men 100% arveligt er det ikke

• #26   17. aug 2010 man kan godt flytte en drug tavle over til en dkk tavle.

• #27   17. aug 2010 igen -det er en vurdering i hvert tilfælde, og anerne bliver slettet.

• #28   17. aug 2010 du har helt ret Michelle har ikke læst alle indlægene

• #30   17. aug 2010 .. Og dog, for mange sygdomme/fejl kan skyldes ejers behandling af hunden eller sort uheld, og så er det farligt at det kan lægges over på opdrætter. I øvrigt vil der for de flestes vedkommende vel stå hvis hunden er checket for f.eks øjen-, hofte- eller albueproblemer, så man kunne udlede af status om det var grunden (selvom ledproblemer lige så vel kan skyldes ejeren, herunder fodring og belastning).

• #31   17. aug 2010 Der bliver spurgt om forskellen mellem DDH og DKK i denne tråd.
    DDH er en lille klub, der er dannet af folk, som enten er gået frivilligt, eller er smidt ud af DKK, fordi de ikke ville indordne sig efter DKK´s retningslinier. Dette kendetegner faktisk alle hundeklubberne i Danmark, som er uden for FCI regi.
    Jo mindre en klub er, jo færre aktiviteter kan der skabes for medlemmerne, og DDH er en meget lille klub.
    På deres udstillinger kan man tydeligt se den dårlige kvalitet på hundene. Disse hunde ville have meget svært ved at blive avlsgodkendt i DKK.
    De medlemmer, som har overført hunde fra DDH til DKK har alle fået sig et kulturchok med hensyn til udstillingsresultater, som er reduceret enormt meget i forhold til hvad disse medlemmer har vundet tidligere i DHH.
    DKK har et langt højere niveau af kvalitet på hundene. I Klubben for Små Selskabshunde, som er en specialklub under DKK, er der indført permanent avlsforbud på de 23 racer under denne klub, hvis de er importeret fra klubberne udenfor FCI.Kvaliteten var simpelthen alt for dårlig!!

• #33   17. aug 2010 Man skal også være opmærksom på, at ved en del racer betyder overflytning af tavle til DKK også et livsvarigt avslforbud.

• #34   17. aug 2010 Helt almindeligt

Jeg er sådan set enig, men jeg tror at der skal mange overvejelser til før man ved præcist hvordan og hvorledes man skal gøre det for ikke at ramme opdrætterne unødigt. Selfølgelig er der nogle årsager der giver sig selv, men utilfredse købere kan ramme ret så hårdt hvis de angiver en forkert årsag.

• #35   17. aug 2010 hmm havde ellers kig på en chokolade farvet chihuahua hvor far skulle have rigtig fine papire og være champion osv osv men kan næsten forstå på det i siger at det er en skidt klub

• #39   18. aug 2010 Palle: hvis du havde købt en DKK hund, hå have opdrætteren ikke kunne forlange hunden tilbage, men du havde fået en kompensation og beholdt hunden

• #40   18. aug 2010 Til Palle P
    Nej, det er ikke fordi der er flere hunde i DKK at de overflyttede hunde taber. De er simpelthen en alt for dårlig kvalitet.

• #42   18. aug 2010 Pia -nu er indavl alene jo altså ikke noget der skal give penge retur.

Og hvis DKK, mod forventning, ikke hjælper, når man faktisk har ret til penge retur, ja så kan man jo benytte sig af forbrugerklagenævnet.

Jeg har dig kendskab til flere sager hvor DKK har ydet den hjælp de bør, men self er DKK ikke fejlfri. Det er der vidst ingen foreninger der er

• #43   18. aug 2010 Pia: om opdrætter lå i toppen på udstillingerne eller ej, er altås ikke noget DKK kigger på.
    Så hvis ud har skrevet til DKK og anført de problemer hunden havde og hvorfor du mener det kan relateres til opdrættet, så skulle du bestemt gerne have fået et svar fra DKK, med deres mening det det. Hvad skrev de til dig ?
    Indavl i sigselv er ikke noget der giver penge tilbage. Desuden behøver du jo ikke en erfarend opdrætter til at kigge på stamtavlen, for at se at det er indavl - det er jo synligt for enhver, at navnene går igen

• #46   18. aug 2010 vil det sige at du skrev et brev til DKK omkring sagen og aldrig fik svar ??

• #48   18. aug 2010 Det er simpelthen ikke ok - kan godt forstå at i ikke have overskud på det tidspunkt, men æv at I ikke fik rykket DKK, for det er bare ikke ok

• #51   18. aug 2010 lige en lille update vi tog ud og kiggede på den chihuahua og han er simpelthen for lækker og forholdene var iorden og har allerede aftalt med opdrætter at tage med på udstilling den 5 så hun kunne vise/lære mig hvordan og hvorledes. så om 3 uger flyyer der en lækker chokolade dreng ind til os

• #53   18. aug 2010 mange tak

• #55   19. aug 2010 Palle: hvis du havde kontaktet DKK, så kunne de have fortalt dig, at oprætteren ikke havde ret til at bede om hunden tilbage - opdrætteren skal refundere et beløb af købssummen, hvis DKK finder opdrætteren skyldig i det hunden fejler

• #56   19. aug 2010 Palle -problemet er jo at opdrætteren faktisk har købeloven på sin side. Du kan jo heller ikke bytte dit TV, uden at aflevere det gamle.

At det ikke er rimeligt, når der er tale om levende væsner, kan vi nok hurtigt blive enige om. Men det er sådan købeloven er.
    Og derfor kan DKK heller ikke umiddelbart gøre noget (medmindre de da har pålagt deres opdrættere andre regler i sådanne tilfælde?)

En ansvarlig opdrætter vil self ikke behandle sine hvalpekøbere på den måde, men brådne kar findes desværre alle steder... osse i DKK...
    Derfor er det så vigtigt at man er opmærksom på hvad der egentlig står i købskontrakten, og at man self tjekker opdrætteren ud, uanset hvor denne stambogsfører sine hvalpe.

Og så i øvrigt skriftligt klager til DKK. Selvom DKK måske ikke kan hjælpe, hvis købeloven er overholdt, så gør det jo ikke noget at man gør opmærksom på at man har haft problemer med en opdrætter

• #57   19. aug 2010 Platugler -er det DKK's regler? For der er da flere eksempler på at sælgere faktisk har overholdt købeloven ved at tilbyde en ny hvalp (eller penge retur -man kan ikke pådutte køber at vælge den nye hvalp, da man jo ved hunde ikke kan tale om to ens varer) selvom de har krævet at køber så skulle aflevere den "gamle" hunde.

• #59   19. aug 2010 Michelle: forstå ikke helt det du skriver - for mig så modsiger du digselv. Netop fordi en hund er et specius( staves) køb - altså unikt og du dermed ikke kan få en magen til, så skal varen, altså hunden ikke returneres, men der skal ydes en passende kompensation. Du vil aldrig få det fulde beløb retur, med mindre det kan bevises at opdrætteren har handlet i ond tro. Altså bevist har avlet på dyr, som han burde vide, ville give syg afkom.

• #60   19. aug 2010 Nogle opdrætter bruger desværre den med at hunden skal returnere, for at man kan få pengene eller en ny hund - for det ved de at langt de fleste ejer slet ikke vil gå med til.
    Ved E hofter vil DKK oftest bede opdrætteren refundere 50% af købssummen.

• #62   19. aug 2010 men du havde krav på 50% , uden at skulle levere hunden tilbage

• #64   19. aug 2010 Palle: dette har intet med købskontrakten at gøre, men DKK's regler og de gælder for alle opdrætter, der sælger en hund med DKK tavle

Kommentér på:
DDH vs. DKK

Annonce