Cavalier king charles spaniel ... Cavalier king charles spaniel ...
Hej alle...
Jeg tænke, at I måske kunne hjælpe herinde, da jeg kan se, at der er mange herinde der har den dejlige race (Cavalier king charles spaniel)...
Mig og min kæreste vil utrolig gerne have en hvalp af denne race, når vi på et tidspunkt flytter i hus.... forhåbeligt inden så længe...
Så vi ville høre, om I kender nogle gode opdrættere af denne race. Det skal være et sted, hvor de tjekker deres hunde for arvelige sygdomme. Og hvor de sælges med stamtavle... De skal opvokse indenfor, så de er van til dagligdags ting og være meget i hænder = få en masse kærlighed.
Det ville evt. være en fordel, at opdrætteren har kat. Da vi selv har det, men dette er ikke en nødvendighed, da vi jo sagtens kan lære dem at gå sammen, når vi får hvalpen hjem...
Jeg håber nogen af jer som ejer denne dejlige race, vil være behjælpelig. Måske skrive nogle hjemmesider osv.
Og gode råd modtages med kys hånd...smiler.
Rigtig god dag til jer alle...
feb 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 45 Svar: 773
http://www.hundegalleri.dk/html/grp_vis.asp?GroupID=31
jun 2007
Følger: 25 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 21 Svar: 314
www.123hjemmeside.dk/cavoline
Der kommer ændringer i løbet af denne uge mht hanhund. Læs hvorfor og hvordan.
jul 2005
Følger: 63 Følgere: 62 Emner: 259 Svar: 1.383
Hun gør alt hvad der står i hendes magt for af få super fantastiske hvalpe, hvor sundheden er i top
jul 2007
Følger: 68 Følgere: 63 Hunde: 3 Emner: 5 Svar: 406
Tak for de gode link og oplysninger...
Jeg har kontaktet Nicola, om hun har nogle hun gerne vil anbefale som gode opdrættere...
Jeg har lige et spørgsmål, hvordan kan det være, at du syntes jeg skal få en med DKK/FCI stamtavle, og feks. ikke fra DRU...??
For har været inde på Cavoline´s hjemmeside, og det er nemlig DRU stamtavle, hun bruger til hendes hunde og hvalpe, men det hele ser nemlig rigtig fint ud, og hun tjekker hendes hunde for arvelige sygdomme inden de får hvalpe...
Oline: Jeg syntes, det er en rigtig fin hjemmeside, du har. Og dine hunde ser rigtig fine ud... Det kan være jeg kontakter dig på et tidspunkt, men vil selvfølgelig lige kigge mig lidt rundt omkring. Og vil gerne vide, hvad den store forskel på DKK/FCI stamtavle også DRU stamtavle er ??
Hvis der er flere som sidder med nogle gode link. Til gode opdrættere eller bare gode sider om racen, ville det være supert. Jeg har selvfølgelig været inde og kigge mange steder i forvejen, men det er jo altid rart, at høre lidt fra jer, som har racen...smiler.
jul 2007
Nå, der kom du mig lige i forkøbet...smiler.
Tak for dit svar. Jeg vidste nemlig ikke hvad forskellen på de stamtavler var. Men har efterhånden hørt at der er mange, som syntes at man skal få sin hund med DKK/FCI stamtavle. Så der blev jeg lige lidt klogere...hi hi.
jun 2007
Men det er ikke alle medlemmerne i DRU der er!
I DRU er det ikke noget krav endnu (Det er på vej) at hundene skal hjertescannes og det er nok det du mener.
Men de seriøse avlere i DRU scanner deres hunde og kigger også meget tilbage i stamtavlerne. Desuden tester nogle deres hunde for patella og får dem øjenlyst.
Der er bare mange af jer DKK´er der har noget mod os fra DRU.
Kan ikke se hvorfor folk har så mange fordomme. Jeg er ikke ked af at være i DRU, da nogle af os faktisk går meget mere op i vores hunde and nogle tror og vi har det super hyggeligt, også med hinandens hunde.
Det var bare lige et indskud.
Der bliver nok ved med at være fordomme. Vil bare lige fortælle Petrine at det er sådan. Så hvis du hører mest om at dem fra DKK er bedst, vil jeg lige sige at der også er Gode opdrættere i DRU.
Vh Linet (hedder Oline til mellemnavn, derfor mit Cavoline)
nov 2004
Følger: 89 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 434 Svar: 7.968
Jeg har skrevet til Petrine ang. nogle forslag til opdrættere.
Jeg vil også altid kræve at forældredyrene er undersøgt for patella problemer.
jun 2007
Absolut ikke meningen der skulle komme en diskussion ud af det. hehe det bryder jeg mig ikke om.
Hvad ville du spørge om?
Vh Linet
jun 2007
mar 2006
Følger: 24 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 78 Svar: 1.577
jeg vil gerne vide i hvor mange generationer (eller i hvor mange år) man har hjertescannet cavalier for den der berømte hjertefejl ?
jeg mener nemlig det er ret nyt OGSÅ i DKK, men måske jeg tager fejl.
I Følge Lisbeth Højer fra landbohøjskolen er der faktisk heldigvis rigtig mange cavalier der IKKE fejler noget med deres hjerter og det er faktisk lidt opskruet det der med hjertefejl hos cavalieren
nov 2004
Det er hende selv der foreslog at 3'er prolapsen også skulle udelukkes fra avl - fordi det ikke battede nok!
Men nej - der er ikke mange generationer der er scannet - man har kun scannet siden 2001 så det er vel højst 2. generation man kan se på nu - måske 3.
Cavalierklubben er ikke stiftet før i sep. 2000 så det hele er ret nyt...
nov 2004
Men det er overhovedet ikke en fejl på linje med fx. hvid på ruby eller black & tan - og jeg synes det ville være helt ude af proportioner hvis man lagde vægt på en spot, fremfor andre ting som sundhed, temperament og hvordan de to hunde passer sammen.
jun 2007
Enig, jeg mener også det er en meget større fejl med alt det hvide på ruby eller black & tan. Det er ærgeligt at folk bliver ved med at avle hunde krydset med hinanden inden for de forskellige farver.
Til sidst bliver det ikke nemt at finde nogen uden hvid i generne.
Men selfølgelig er farven ikke det vigtigste. Det er sundhed og temperament, der er vigtigst!!
nov 2004
Det er godt nok langt nede på min liste af egenskaber : )
Jeg har hørt fra flere DRU folk at det åbenbart er meget vigtigt - men det bekræfter mig bare i andre ting : )
Omkring DRU - så undrer det mig at flere får scannet deres hunde, men oplyser kun om mislyd og ikke prolaps grad.
Prolapsen er jo et vink med en vognstang om hvordan man kan forvente at hundens hjerte udvikler sig - derfor synes jeg at det er en halv løsning...
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.777
cavalieren er en dejlig race. Har selv haft en.
mar 2006
Følger: 24 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 78 Svar: 1.577
ang DRU og mislyd og prolaps-grad - så tror jeg desværre ikke folk ved hvad det her handler om.
Mislyden er jo nærmest ligegyldig - det er jo graden af mistralprolaps der fortæller noget
nov 2004
Men hvis kigger på www.cavalierklubben.dk under excel filen med de hjertescannede hunde, vil du også se at det er ret få der er røget fra.
jul 2007
Cavalier king charles spaniel ...