Distancer pr. uge - hundens tarv {{forumTopicSubject}}
Distancer pr. uge - hundens tarv
Jeg mangler hjælp til gode kilder, på hvordan jeg bliver bedre til at vide det bedste for Ziva ang. hvor lange distancer om ugen.
En retriever kan være på jagt i mange timer og gå utroligt langt. De er velegnede til at komme med ud og løbetræne og her er der skrevet en utrolig masse af mange kloge mennesker. Sagen af er jo at jeg i år har planlagt tre større fysiske arrangementer, Sverige, Bornholm rundt og VikingeMarch. Af de tre deltager Ziva kun på den første, hvor vi jo allerede har været afsted i påsken, men hun deltager jo en hel del i træningen – særligt meget til Bornholm rundt som er med fuld oppakning. Når det kommer til materiale omkring at vandre med sin hund, så er det straks meget svære at finde materiale synes jeg. I hvert fald når jeg ikke søger viden om distancer med hvalp.
Ziva er røntgen fotograferet, undersøgt og i tip-top form. Hun fyldte 2 år i sidste måned, så nu mangler vi mest den mentale udvikling bliver helt færdig udviklet som en voksen hund. Muskelsætningen er blevet flot, og hun følger nu flot med de andre jagthunde til træningen i tempo. Hun ligger lige over 20 kg og har en veltilpas figur, hvor jeg er helt sikker på at hun hverken er for tynd eller for tyk. Hun har aldrig været overvægtig så hendes led har ikke haft den belastning – og de får den aldrig.
I behøver ikke foreslå at jeg kan kigge på hende og se hvornår hun bliver træt, for Ziva har kun to niveauer.
1. niveau er på tur, der er hun på, og jeg har aldrig set hende fortælle at nu er hun træt. Jeg kan se at toppen af entusiasmen er måske lidt mindre end 5 km, men derfra er det ikke fordi hun i sin vildeste fantasi kunne finde på at sakke bagud eller vise hun er træt. Hun elsker det, hun er på og vil gerne mere! Jeg har vedhæftet et billede af i søndags hvor jeg skulle ud og træne. Jeg skulle først koge æg og smørre en madpakke, men Ziva flyttede sig ikke fra den trekant hvor hun kunne se hoveddøren, rygsækken og døren ind til omklædningsværelset med jakke og vandrestøvler. Selv om jeg stod i køkkenet, skulle hun bestemt ikke risikere at gå glip af jeg gik uden hun fik spurgt om hun måtte komme med!
2. niveau er at putte med mig i sofaen og se Suits eller ligge på terrassen og holde øje med haven.
Ziva går 60-80 km om ugen, og jeg er i tvivl om hvor mange hun må gå. Tempoet er stille og roligt, og det er varierende hvor mange af dem der er fri og hvor mange i snor, men et godt udgangspunkt er nok at 25 km er uden snor, så der får hun jo løbet nogle ekstra kilometer. Maks distancen for Ziva på en enkelt vandring er ikke længere end 15 km pt. som jeg har følt var rigeligt til at dække hendes behov, og ikke mere end jeg var sikker på at det kan hun nemt klare fysisk.
For at give et billede af tempoet var træningen i søndags på 20 km, som har taget lige under 4,5 timer fordi at det er inkluderet to pauser, hvilket giver en gennemsnitshastighed på 4,6 km/t.
Vi træner ud fra tesen at træningsdagene placeres med lavt niveau, mellem niveau og højt niveau, og så forfra igen. Lavt niveau betyder at der går vi somregel bare et par hygge-snuse ture på 2*3 km så der er tid til restitution for begge vores kroppe.
Så kære medlæsere, hvis i kom så langt, hvor mange km om ugen er det bedre for Ziva at komme med end at blive hjemme? Jeg søger gerne dokumentation, eller at man i hvert fald tydeligt skriver om det er noget man ved, eller noget man tror. Jeg ønsker jo helst at hun altid er med mig, men jeg vil jo på den anden side gerne passe på hende så jeg har hende i mange år. Hvad er de længste distancer i anbefaler at gå med en retriever? (eller andre lignende jagtracer?) I jeres svar skal i indtænke at det her er ikke enkeltstående – i skal i jeres svar tænke det som en generel norm for Ziva.
Jeg kan godt læse på engelsk, men håber i kender til mest materiale på dansk.
Jeg svarer hver dag før og efter arbejde, men har desværre ikke mulighed for at svare jer midt på dagen.
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 60 Hunde: 5 Emner: 33 Svar: 2.285
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 3.018
jeg har flere gange gået 60 km på en dag, og så har jeg bare haft Ziva med og slået en cirkel og gået hjem med hende på vejen, eller også har manden været sød at køre ud og hentet hende.
Jeg tænker at den slags distancer må hun ikke gå, men jeg har ingen anelse om hvad hun reelt kan og må - for det har aldrig været tilfælde med de to tidligere retrievers for der trænede jeg ikke selv ret meget, og den smule jeg gjorde, var aldrig i nærheden af hvad de kan tåle.
jun 2017
Nå ja, Ziva er trænet til at bære sit eget vand, men pt. hvor jeg træner med fuld oppakning bærer jeg både hendes og mit, så hun har hverken træk eller taske. Det er selvfølgelig en ret relevant information.
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.288
Men her går vi minimum de 70-80 km pr uge. Junior er 9 år, han er altid løs, og har en enkelt skavank, som vi pt ikke behandler men blot er obs på.
Jeg har talt med Claus Sloth om alt det her også, da Junior mere eller mindre er med mig altid. Han siger, at uanset hvad er et aktivt liv det bedste, men med alderen bør man tænke over, hvad man byder hunden.
Jeg ville ikke gøre mere end 15-20 km nogle dage om ugen... og resten de 10 måske med træning.
Som du selv siger, så vil du jo gerne have hende til at holde længe, så i min verden skal man også passe på.
Efter en skade Junior fik for 3 år siden har jeg ændret holdning mht mange ting. Junior har altid været vild, og han tænker sig ikke om, så det er min opgave. Han stopper ikke, og viser heller ikke, når han er træt.
jun 2017
Ja, jeg vil jo så gerne passe på hende, men det er også synd at hun bare sover hjemme i sin kurv, hvis det er fordi jeg er alt for blødsøden og hendes krop kan meget mere - men ønsker jo at hendes krop altid kan. 80 km om ugen, er jeg nemlig helt sikker på ikke er en belastning højere end hun nemt kan klare.
Ziva har ingen skader (7-9-13)
dec 2008
Jeg er ret obs på, at han hviler, selvom han ikke virker træt.
Jeg synes ikke man bør tænke, hvad hunden max kan holde til... eller sammenligne med mennesker... hunde viser netop ikke træthed eller smerte på samme måde som os.
Så ja de 80 km er ikke et problem... og så ville jeg måske lave 1-2 længere ture pr uge... ikke meget mere.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.939
Alternativt kan du i hvert fald nemt finde noget om hvor meget ulve bevæger sig, en hel del, og så prøve at drage nogle paralleller til din egen hund. Nu er det jo ikke en husky el.lign. så måske tåler de mindre, de er jo også fysisk mindre, skal derfor tage flere skridt for at nå samme distance som en ulv - mere slid på bevægeapparatet. Men det kunne måske være en hjælp, hvis det er helt umuligt at finde noget om voksne retrievere:)
dec 2008
Hunden vil jo blive "slidt", når de bliver brugt, men jeg tror, at man kan gøre meget med rette tilskud og kiropraktor samt lave forskellige ting med hunden... vi både svømmer og træner en del core øvelser netop for at det ikke bliver for ensidigt.
sep 2013
Følger: 17 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 199 Svar: 2.066
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.337
jun 2017
Det lyder som om niveauet er meget rigtigt lagt naturligt af mig. Jeg tænker at vi egentlig bare holder det ca. der så.
Ja, men jeg vil også hellere have en slidt hund på 8, end en skånet retriever på 14, men jeg ville jo aldrig tilgive mig selv, hvis jeg vidste det var min skyld hvis hun var nedslidt måske allerede som 6-7-8 år. Der skulle jo gerne være kampgejst tilbage i kroppen til at vi stadig skal gå ned på havnen og spise is og se solnedgang sammen maaaange år endnu.
jun 2017
jun 2017
jun 2017
Måske misforstår jeg din hensigt og der ikke står 20-30 om dagen, men at en eller anden random dag til fint at kunne gå helt op til 30 km på samme dag?
Ja, jeg burde nok snart hæve 15 km grænsen. Der har den faktisk været i et godt stykke tid. Jeg tror du har ret i at enkeltstående tilfælde nemt at kunne gå op til 30, så længe det ikke bliver hverdag. Tanken er så bare, er det så i hundens tarv med risiko for slidtage, når manden er derhjemme, at lade hende komme hjem for sove når hun kan være med udenfor på gåtur?
Jeg er bare så nervøs for hvornår nok, er nok, indtil hun lærer at udvise træthed. (hvilket jeg aldrig tror hun lærer )
jun 2017
Vi kom hjem torsdag formiddag, og havde egentlig glædet mig til at have den sejeste roligeste hund på hele jagtholdet om aftenen. Som en hemmelighed i mellem os to, det var bestemt ikke mig med den mest rolige, på trods af hun havde været luftet uafbrudt i 7 dage. Og jeg ved godt sådan noget som Sverige helt sikkert tæller som for hårdt, men det er jo heller ikke hverdag og sker kun 1-2 gange om året og den kæmpe fest det var for hende ville jeg aldrig snyde hende for. Men der burde være et eller andet i hundenes hjerner, der burde sige "ahh nu er jeg måske alligevel lidt øm i musklerne"
Faktisk mistænker jeg, at de slet ikke kan ophobe mælkestyre i deres muskler Selv ikke efter dagen med et meget stejlt bjerg - men det blev dog en rolig dag for os andre, for vi kunne godt mærke det i lårbasserne.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.493
En UHP er 20 km ved siden af en cykel, hvor hunden skal holde en fart på 12 - 15 km i timen.
De allerfleste hunde med en normal kondition kan klare det.
Taliban - min lille Dværg Pinscher på 4 kg kunne klare mellem 15 og 20 km ved cykel uden at hun var træt.
Hvis din hund har en ganske almindelig kondition, så ville jeg overhovedet ikke være bekymret, om det så skulle gå 20, 30 eller 40 km om dagen.
dec 2008
Få hende tjekket hos kiropraktor og spørg evt der også.
sep 2013
Følger: 17 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 199 Svar: 2.066
Selvfølgelig skal man ikke tage en hund med på et 24 timers vandre løb. Men lange vandre ture inden for rimelighedens grænser kan jeg ikke se et problem med. Vigtigere er nok at tempo/gang varier, 30km i gang må blive stift i længden.
Når jeg går 15km tur med Sally og hun er løs en stor del af tiden, så kan man jo kun gisne om hvor mange km hun tilbagelægger.
Og så vil jeg I øvrigt mene at man kan se om sin hun bliver træt. Jeg kan sagtens se på Sally når toppen af entusiasmen går af ballonen. Tegnene er ikke tydelige, men jeg kan godt se når Sally's krudt er brugt og at hun bare er i gear fordi hun er en pleaser. Jeg vurdere altid udfra 3 kategorier
Egen vilje og initiativ
Arbejds/pleasende
"Tvang".
Ang slid. Så er du jo selv inde på det Hellere aktiv og slidt lidt før. Sally har lavet en del decideret fysisk arbejde, og jeg aner ikke hvad hendes led udgangspunkt er. Hun er 8år nu og jeg har ikke I sinde at spare hende ud over almindelig fornuft
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.461
maj 2017
Følger: 4 Følgere: 8 Annoncer: 1 Emner: 60 Svar: 305
15 km er ingenting for en hund i kondition, kun min erfaring fra dengang jeg gik marchture.
jun 2017
Anni: Tak for at dele UHP'en, det vidste jeg ikke. Det gør i hvert fald at jeg nu er mere rolig hvis jeg nu en dag har hende med ud at gå, og manden alligevel ikke kan hente hende, at så tager jeg hende bare enkelte gange med hele vejen rundt. Det kan kun være mindre belastning at gå 30 end at løbe 20. Jeg ved ikke helt hvordan man måler kondition hos en hund, men jeg kan bestemt ikke forestille mig at hun er under normalen, men de to andre retrievere jeg har haft, var af natur bare meget roligere.
Louise: Tak, hun har været hos Lone Fabricius Jørgensen "The Touch" - en gammel anbefaling jeg fandt et eller andet sted herinde, at flere skrev at hun var dygtig til sit arbejde.
Johnny: Jeg går også efter at Ziva er fri, men da hun jo aldrig må være til gene for andre, er hun det kun på mennesketomme områder, og dem har jeg desværre ikke virkelig mange af i nærområdet. Så hun er somregel kun fri når vi får stået tidligt op og indtil vi når skoven, hvor jeg altid har hende i snor af respekt for vildtet. Derfor kommer vi kun på 25 % af de distancer vi går, hvor hun kan være fri. Jeg går somregel altid forbi hundeskovene, men hvis jeg kan se at der er nogle derinde, er det kun hvis jeg kan kender dem - ellers går jeg igen.
Af dine tre kategorier, kan jeg ikke helt skelne mellem 1 og 2. niveau. Ziva vil altid tilbyde at arbejde, og hvis hun finder et dødt dyr, vil hun uden tvivl på egen opfordring apporterer det til mig - om vi så var på den første kilometer.
Tvang er på et niveau af træthed, jeg aldrig har turde teste hvor er af hensyn til at skåne hendes led, og så selvfølgelig fordi jeg ikke er interesseret i at tvinge hende. Min tidligere, Ronja, begyndte mere og mere og fortælle at hun var træt, og den dag hun ikke kunne løbe en 5 km med mig mere, blev hun aflivet. Ziva sænker bare overhovedet ikke tempoet.
Lene: Tænker du at 20 meter sporline og sele er bedre end snor i halsbånd så? Det kunne jeg selvfølgelig godt gøre i stedet for. Det giver hende lidt større mulighed for selv at bestemme tempo, da jeg desværre ikke har mulighed for at tillade mig at have hende fri hele tiden.
Helle: Tak
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.461
Der er jo ikke mange af os her i DK, der har mulighed for lange ture i naturen og uden snor på hundene hele vejen, så en sporline kan være en god mellemvej.
jun 2017
Hun hænger tit fast, men hun er okay skarp i højre/venstre/retur/udenom/indenom så jeg kan navigere os ud af de fleste.
Distancer pr. uge - hundens tarv