4.476 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 43 Svar

Sporsele? Sporsele?

Kære HG

Min gule lømmel og jeg skal til at gå lidt mere spor - hun viser ret gode takter nemlig. Men jeg tænker ikke at vi skal blive ved med at låne vores træners sele.

Hvad kan I anbefale? Og hvad skal jeg kigge efter?

Træneren bruger biltemas model. Simpel og billig. Har selv kigget på non-stop sporselen, men jeg er sådan i tvivl.

Hvad tænker I?

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af spots 400 kr.
  • Fjernet glasvæg 2.500 kr.
  • Opsætning af 3 svæve hylder 950 kr.
  • Hylder, rullegardiner og hyldedele skal nedtages og bortskaffes 2.000 kr.
  • Fix electricity issue 1.000 kr.
  • Samling og montering af garderobeskab 1.191 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sporsele?
  • #3   29. apr 2018 Når jeg bliver millionær skal jeg have en Niggeloh eller Klin. Men indtil da bruger jeg en fra Kenjan, som egentlig ikke ligger særlig godt. Før det brugte jeg Hurtta, som ligger lige så ringe. Begge seler ligger lidt for lavt på skulderen - ikke så meget at det hæmmer bevægelserne, men dog for lavt.

Og så kommer det jo an på hvilken slags spor man går. Jeg går DcH-spor, og går sjældent længere end 1 km i langsomt tempo. Derfor gør det ikke så meget at selen ligger lidt dårligt. Skal man gå schweissspor, hvor tempoet ofte er lidt højere, skal det være en der ligger ordentligt.

Halsbåndet bruger jeg ikke til den store, for hun har et for stort træk på sporet. Det vil jeg simpelthen ikke byde hende! Spor skal være sjovt og lækkert, ikke gøre ondt eller være træls. Den lille går tit i halsbåndet, men hun går så langsomt og uden træk, så det generer ikke hende.

• #4   29. apr 2018 Mine hunde har altid gået enten i halsbånd og så snoren bagud mellem benene eller med en god Y-sele fra Kenjan.

Prøv at se på Hurtas Y- seler.
    Hvis du vil have en god sele til billige penge, så prøv at se på Bilkas Y-seler.
    De er virkelig billig, de minder meget om Hurtas Y-seler, men er bedre i mine øjne, da spænden til at lukke med ikke sidder lige ud for albuen som de gør hos Hurtas, samt at Bilkas Y-seler også kan reguleres på brystet så man kan få selen til at sidde godt.

• #5   29. apr 2018 Tak for Jeres bud. Jeg ønsker ikke at bruge halsbåndet til spor. Dels fordi hun trækker rigtig meget på sporet. Dels fordi jeg synes den virker generende på sporet. Og så dels fordi jeg gerne vil have en dedikeret sele som hun forbinder med spor.
    Jeg ved ikke om det hedder noget særligt den type spor vi går, men vi går pt på vildtfært. Senere begynder vi nok også at snuse til sweiss.

• #6   29. apr 2018 Jeg bruger ruffwear Webmaster.

• #7   29. apr 2018 Jeg bruger denne.

https://kenjan.dk/index.php/sporsele-model-bottcher-universal-sort-standard.html

Når vi træner har hun kæde på, som signalværdi, og derfor er bøttcher selen bare super praktisk for os.
    Og så er den nem at have med, give på, og "fylder" ikke for meget på hunden.

• #8   29. apr 2018 Mille - vildtfært = sweiss.
    Når du går sweiss, så vil jeg anbefale dig en Y-sele som sidder godt.

C&N - Bøtchersele duer ikke til sweiss

• #9   29. apr 2018 Anni, jeg havde ikke lige set at det skulle være til sweiss smiley

• #10   29. apr 2018 Jeg bruger Niggeloh til fella. Den sidder super godt og er i super kvalitet. Den er så også i den dyre ende smiley

• #11   29. apr 2018 Niggeloh er en fed sele, den kan anbefales. smiley

• #14   29. apr 2018 Linda - Bøttchersele duer ikke til sweiss.....

• trine L
    trine L Tilmeldt:
    aug 2013

Følger: 1 Emner: 11 Svar: 32
    #15   29. apr 2018 Jeg bruger Bjørkis nomesele...

• #17   29. apr 2018 Hvis halsbånd var en mulighed søgte jeg ikke en sele smiley

Jeg takker endnu engang for forslag- niggeloh er godt nok lækker men en anelse pebret tænker jeg. Jeg kigger lidt videre smiley

• #18   29. apr 2018 Jeg er lige startet på et schweiss hold og havde første træning i dag, her brugte jeg bare Sam's almindelige sele fra Dog Copenhagen, den synes jeg egentlig er rigtig god, men da schweiss fører anbefaler vi ikke bruger vores daglig dags udstyr, tænker jeg at købe denne sele DC Zero shorter til spor og canicross. smiley

https://dogmania.se/sv/artiklar/zero-dc-shorter-sele-orange.html

profilbillede
  • #19   30. apr 2018 hm... nu spørger jeg bare lige lidt dumt - Hvorfor dur Bøtker selen ikke til Schwiss spor ???? smiley

• mette b
    mette b Tilmeldt:
    feb 2010

Følger: 3 Emner: 36 Svar: 133
    #20   30. apr 2018 Vores går schweiss med en sele der minder om dog copenhagen. Det vigtigste for min kæreste er at der er en ring foran på brystet så linen kan føres ned mellem forbenene.

Jeg bruger samme sele når vi er i skoven, og hunden ved altså godt når den skal gå spor og når vi bare er ude at lufte.

• #21   30. apr 2018 @Karin: Deler din undren smiley Har tidligere trænet schweiss og træner nu DcH spor. Bøttcherselen virkede da lige så fint til schweiss som den gør på DcH sporet smiley

• #22   30. apr 2018 Karin - Man render gennem krat, højt ukrudt og alverdens ting og sager.
    Med Bøttcherselen vikler snoren sig virkelig ofte rundt om benene på hunden, samt at snoren mellem benene kan "samle" en masse smågrene, vissent græs mm op som så generer hunden.

• #24   2. maj 2018 Nu kan man jo vende en Bøttchersele to veje smiley Dvs. snoren kan også fæstnes på ryggen smiley Jeg tænker det meget er et spørgsmål om hvad der er tradition for at bruge i de forskellige former for træning/sport. Inden for schweiss er der tradition for nogle ret kraftige seler (fx Niggeloh selerne) mens bøttcher seler er lidt 'det' man bruger inden for brugshundespor og de er også meget udbredte i DcH. Jeg har som sagt brugt bøttcher (fæstnet i kædehalsbånd) til begge dele. Og må tilstå at jeg ikke oplevede problemer med bøttcherselen i forb. m. schweisspor. Heller ikke til kurser og konkurrencer i svensk granskov med massere af passager af væltede grantræer, stendiger og små vandløb smiley Der hvor jeg måske tænker at bøttcher måske ikke er så fed er hvis hunden trækkker MEGET på sporet. Det har ingen af mine gjort: de går roligt og koncentreret.

• #25   24. feb 2019 Jer der har niggeloh selen, sidder jeres godt langt tilbage ? På de fleste billeder og videoer så ser det ud til den sidder lige bag forbenene. Nones er meget lang, så det er virkelig svært at finde en sele, og lige præcis niggeloh er også svær at prøve fysisk inden køb. Når man ser på eBay, så ser det ud til der er en model som er længere lidt som ruffweres, har i set den ?

• #26   24. feb 2019 Som denne, det ser ud til den måske også kan justeres under maven.

profilbillede
  • #29   24. feb 2019 Det gør den seleudformning ofte.

Af mærket kw, der kan man få en sele med 3 ringe, alm, antotræk og til spor.
    Aner ikke om den er god nok, der må dem med mere viden på banen.

Jeg har i øvrigt et spørgsmål, så i tv, en hund der skulle finde anskudt vildt, den havde sådan en sele, hvor fører lukkede et spænde op, og hele selen røg af?

• #30   24. feb 2019 Pia, han har den fra biltema, den bruger vi lige nu. Den sidder ikke som den skal, men den er den som er kommet tættest på. Til spor syntes jeg ikke der er så meget frihed til at søge dybt. Jeg ved mange er glade for niggeloh, og da nones ikke kan gå med halsbånd, så er det bare vigtigt at han får en sele som sidder 100 procent. Ville så gerne kunne prøve en, men de er svære at finde i en fysisk butik.

• #31   24. feb 2019 Her er et billede af Flop med Niggeloh selen. Den er super lækker. En anden, som jeg faktisk synes er endnu mere lækker og ligger stabilt, er Non-stop Dogwears Line Harness smiley

profilbillede
  • #32   24. feb 2019 Og et mere

profilbillede
  • #33   24. feb 2019 Den ser ud til at sidde godt på hende ! Og ikke helt under albuerne. Jeg tjekker lige den anden sele ud så smiley men jeg er godt nok blevet lidt varm på den her smiley

• #34   24. feb 2019 Den kan kun justeres str mæssigt under maven ikke ? Ikke oppe foran ?

• #35   24. feb 2019 Non-stop Dogwear Line Harness. Ekstrem lækker og holdbar. Jeg kommer ikke til at bruge andre seler igen smiley

profilbillede
  • #36   24. feb 2019 Den ser også rar ud ! Nones kan ikke tåle for meget tryk på halsen, så det vigtigt at det bliver godt fordelt. Det ser det måske umildbart ud til at det gør bedst på non-stop selen

• #37   24. feb 2019 Så ville jeg også vælge nonstop af de to seler:-) jeg har ikke oplevet tryk på halsen hos Flop ved den sele. Heller ikke når hun får færten af kat og bliver en bulldozer der skal frem smiley

• #38   24. feb 2019 Non- stop er jo også forholdsvis billig, en af hver hehe. Er det den her du har ? https://www.non-stopdogwear.com/products/line-harness/

• #39   24. feb 2019 Den kan jeg i hvert falde starte med, han er ikke færdig med at vokse endnu. Så syntes 1200 er lidt mange penge af smide i en sele.

Har flop str 7 ?

• #40   24. feb 2019 Ja det er den smiley har købt den hos Qimmiq.dk

• #41   24. feb 2019 Ja, hendes er str 7. Hun er en lille labrador, ikke særlig bred i skulderpartiet smiley

• #42   24. feb 2019 Han er nemlig meget smal. Tændstikke hund. Døjer sådan med de glider rundt på ham, så de sidder skævt.

• #44   25. feb 2019 Pia. Det lyder godt ! Jeg prøver non- stop selen. Den er trods alt ikke så dyr. Jeg må hjem og måle ham. Han er bare sådan en dum en af købe seler til, for hvis de passer det ene sted, så gør de ikke det andet.

• #46   25. feb 2019 Præcis ! Jeg har stået med op til flere seler hvor han svømmede i dem ! Men efter målene så var det altså den str ! Det så hurtta, syntes de er træls med mål. Jeg må prøve, ellers må jeg sende frem og tilbage indtil den passer.

• #47   25. feb 2019 Jeg synes Non-stop-selen er god til slanke hunde med små hoveder.
    Med et kødhoved af en labrador-hanhund ville den sele jeg kan få over hovedet være for stor i halsen.
    Til min lab har jeg en Niggeloh og til min blanding har jeg netop købt en perfect fit-sele i England. Der er forskellige størrelser på de forskellige stykker og det har resulteret i, at jeg for første gang har en sele der virkelig passer til hans underlige facon. Jeg ved ikke om de kan købes i DK længere. Jeg er blevet så begejstret for Simbas sele, at jeg overvejer at blive forhandler smiley

• #48   26. feb 2019 Randi. Uh det lyder smart ! Den må jeg lige se nærmere på ! Om ikke andet må man jo bare købe den i udlandet. Det bare så svært at købe når han stadig vokser sådan. Men han kan jo ikke gå i ting der for lille eller for store, bare fordi man vokser. Det kan godt være jeg må se i øjnene at Niggeloh ikke passer til Nones. Måske når han bliver voksen og har sat sig ordenligt.

• #49   26. feb 2019 Randi. Er det 20mm eller 40 mm du har til din ? Det er denne ikke ? https://www.dog-games-shop.co.uk/perfect-fit-harness-size-guide

• #50   26. feb 2019 Og hvilken str front har du ? Den anbefaler s til os ud fra race, det jeg lidt betænkelig ved. I 20mm

• #51   26. feb 2019 Jo, det er den. Simba blanding har 20 mm med et forstykke str S. Tippen er m og den rundt om maven er L. Det lyder underligt, men den passer rigtig godt på ham.

• #52   26. feb 2019 Tak ! smiley man kan ikke måle sig til om det skal være S eller M vel ?

• #53   26. feb 2019 Jeg ved det ikke, jeg snakkede med en fra firmaet, da jeg var i england og de havde en stand på en messe - viste billeder af min hund og forklarede hvad der ofte er problemet med hans seler, at de er for store foran.

Kommentér på:
Sporsele?

Annonce