Min retriever henter snegle Min retriever henter snegle
God morgen!
Jeg er ikke den mest erfarne men med 3 retrievere er jeg da lidt van til at de henter ting konstant til mig, men ikke dyr?! Ziva er lidt unik, hun finder det fantastisk at hente snegle og tage dem med ind. Halvdelen er til hundekurven så jeg har spor op af væggene og den anden halvdel er en gave til mig.
Somregel gør hun dem ikke noget, og hun spytter dem ud når jeg ber hende om det, men jeg synes virkelig det er et øhm - uønsket dyr.
Det er ikke dræbersnegle, har nærmest ingen og de interesse hende ikke. Det er små gule i str lillefingernegl til str mande-tommelfingernegl.
Hvorfor bliver hun ved med at hente dem til mig?
Jeg kan ikke forestille mig det hverken er tegn på understimuleret hverken hjerne eller fysisk.
Jeg er meget påpasselig med at sige for meget nej hver gang jeg nærmer mig, og tage hendes "legetøj" for fik dummet mig med min gamle labrador med rådne æbler der gav dårlig mave, men lærte hende også at det var skidt hver gang jeg nærmerede mig.
Jeg er meget klar til mange gode råd om hvordan jeg stopper den her irriterende vane, mens jeg er meget påpasselig med at hun hverken opdager det er en leg der giver godbidder, eller at jeg får gjort hende nervøs ved at hun kommer.
Alt for at slippe for at have (****) snegle i mit hus! I morges fandt jeg en på min pcskærm! o.O
Når jeg opdager det, bytter vi altid til legetøj vi leger med i minimum 10 minutter så ikke hun opfanger jeg tog hendes legetøj og det var en skidt følelse at komme og vise mig den.
Kan en hund føle jeg er for dum til at finde føde så den skal komme med til mig? Er snegle føde for andet end fugle? Synes jeg engang jeg har læst katte synes om deres ejere mht mus.
Det er lidt synd for sneglene og mit hus ville sætte pris på at være sneglefrit.
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 2.921
Er bange for hjerteorm
Er bange for at lære hende det er en byttehandel hver gang hun gladeligt kommer med en snegl til mig, og at det måske kan opmuntre hende til at hente endnu flere?
jun 2017
Problemet er den der irriterende hjerteorm sneglende bærer rundt på. Hvis bare den ikke var der, og det kun var fordi de var ulækre.
jun 2017
Ja for at nemlig hendes kommende træning der giver mig lidt grå hår. For kan fint tage sneglende fra hende, men skal være sikker på jeg får taget dem rigtigt og ikke spænder ben for mig selv. Men jeg må heller ikke gøre hende syg fordi jeg er bange for at kludre i min egen træning
Har ikke startet stop fløjt endnu. Apport kommer stille og roligt men den er ret langt nede på min liste over hvad der er vigtigst at kunne mens hun er så lille. Men har aldrig trænet en hund med et job før (hvis vi antager familiehund ikke er et job). Vi starter i jagtskole på søndag, det glæder jeg mig til.
jun 2017
Hvis vi skal det, så får jeg et problem med en hjerne der keder sig når hun ikke får lov at søge efter alt hendes mad i haven? Måske kan vi søge med sporline på, men så kan hun i teorien gå rigtig langt rundt og finde mad og snegle.
Argh måske burde jeg indføre sneglefælder, men de har egentlig aldrig generet mig før og har ingen planter i haven de ikke må spise. Nogle er mere ønsket end andre. Problemet er også at der er mange. I starten samlede jeg dem op og kastede dem over hækken, men de bliver jo ved med at vrimle frem.
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 518 Svar: 12.495
jun 2017
Godbid pr snegl vi passerer og så nej med dem hun forsøger at samle op? Måske kan jeg finde 10 babyer og ligge midt på græsplænen på 40 meter og 5 stykker legetøj? Leg hver gang hun samler legetøj op?
Hvordan ville du træne det?
Hun er meget træningsvillig og udover renlighed lærer hun efter min opfattelse ufatteligt hurtigt (men var ret lille sidst jeg havde så lille en hvalp og træning var ikke blandt mine opgaver)
aug 2007
Læg nogle snegle et sted, hvor du har styr på dem, gå derhen af med hende i snor, og beløn beløn. Hvis hun trækker over med dem så stop op og vent - i samme øjeblik hun vælger dem fra, så belønner du igen. Så belønningen hele tiden bliver givet for, at hun registrerer, at de er der - men IKKE samler dem op.
Jeg ville samtidig træne rigtigt meget med andre genstande, som hun får lov at samle op, og får ros for at samle op. Så det helt specifikt bliver snegle, hun skal lade være, men stadig have glæden ved at samle alt muligt andet op.
Jeg har selv gjort det med mine tre med hestepærer. Vi går meget ofte tur på ridestier, og jeg vil bare ikke gå og skælde ud og sige nej hele turen. Så de har lært, at sådan nogle, dem passerer man bare. I starten er de blevet belønnet massivt for det med masser af godbidder - nu får de bare et "orv, du var dygtig. Godt valgt ven".
jun 2017
Og synes jeg er rigtig god til at lege med hendes legetøj hver gang hun samler det op, så hun får massere af opmærksomhed for ønsket opførsel, og ikke både får gnavet tandkød ved at bruge panellerne og opmærksomhed så der er dobbelt belønning i uønsket adfærd.
Men kan være de er sjove fordi de kan være helt inde i munden? Har intet til hende, der er så småt som dem. Mest fordi jeg ville frygte hun slugte det og lavede en forstoppelse.
12) Nej hun skal nemlig samle op, og bringe til mig, eller mest til manden. Men det er hips som haps, pointen er at hun skal elske hente og samle legen.
Havde du legetøj med ud til hestepærene så de kunne vælge?
Kan høre at det skal jeg også i gang med med fuglelort fra lygtepælene. Har egentlig bare benyttet mig af de kun står i den ene side af vejen, så vi går bare på det andet fortov
aug 2007
jun 2017
Har droppet snoren. Den forvirrer hende at vi ikke går tur. Men går lige ved siden af hende med godbidder og belønner hver gang vi træder over en snegl, men hun er psycho madfikseret. Hun går bare lige op af mig og stirrer på godbidderne.
Hun får lige en hvilepause til at sove lidt til middag, og så kan vi lige prøve igen når hun vågner.
Tror i det kan virke lige så godt med massere af ros og klap hver gang? Problemet er jo lidt hun er ekstremt madfikseret og tror ikke hun kan "kede sig" og falde i naturligt når jeg står med godbidder fremme.
Min retriever henter snegle