Alene hjemme -alternativ metode Alene hjemme -alternativ metode
Nu er Klunte blevet 8 1/2 år (det halve år er vigtigt :-)) og hun har aldrig lært at være alene hjemme. Vi har været så priviligeret at have nogen svigerforældre, der stort ser altid er hjemme og kan passe hende. Men de bliver jo ikke yngre og vi ville faktisk have et KÆMPE problem, hvis de ikke længere kan passe hende.
Vi har tidligere forsøgt med metoden at gå ud og døren ind igen, eller vi er faktisk ikke nået så langt.
Jeg tror egenlig ikke hun har decideret seperationsangst, men hun gøer, hvis vi går fra hende. Dog kan jeg efterlade hende nede hos en veninde, der har en labrador som bare ligger sig til at sove, der gøer hun ikke, men ligger sig på sofaryggen og kigger ud af vinduet efter os. Der er det igen forskel om de er hjemme eller om det kun er labradoren. Hun ligger bare og kigger efter os.
Vi har bare rigtig dårlig erfaring med gå, kom ind tag dine nøgler læg dem igen metoden. Vi har INGEN rutiner, ingen faste arbejdstider, så det er svært at få passet den træning ind.
Men er det den eneste sikre, gode måde, der findes til at vænne en hund til at være alene hjemme?? Og en ejer for den sags skyld, det gør så ondt på mig at skulle gå fra hende. Hun er jo FLOK dyr med meget stor vægt på hendes lille flok, som hun er meget knyttet til.
Er der nogen, der har bud på andre måder at lære hende det??
jan 2008
Følger: 79 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 100 Svar: 865
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.257
jan 2008
Er nok bare alt for inkonsekvent til nogensinde at komme nogen vegne med den metode. Så havde jo lige håbet på alternativer
Og ja ja gok gok i nøden, alt for romantisk
apr 2007
Følger: 13 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 1.448
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.760
Hvordan pokker handler I ind, løber ærinder, er til aktiviteter, henter børn osv i fritiden? Køres hunden da til svigerforældre også?
Det lyder helt vildt.
Der er ingen quickfixes på området, kun den lange vej. Men jeg kunne godt være nervøs for hundens opførsel, hvis den virkelig aldrig er blevet efterladt på otte år.
Hvad med en ny hundepasser'?
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.950
aug 2008
Følger: 65 Følgere: 60 Hunde: 2 Emner: 1.030 Svar: 3.774
jan 2008
jan 2008
Handle og andre gøre mål gøres nemt med hunden i bilen eller også er hun med.
De første 5 år boede vi 5 min fra svigerforældre.
Hun er velkommen hos vores venner og familie, så er kun hvis vi skal i biografen eller lignende ud over arbejde hun skal passes. Hverken min mand eller jeg arbejde 8-16, så er sjældent mere end en-to gange om ugen vi får hende passet.
jan 2008
Havde bare håbet, der var andre metoder. Da vi har utrolig svært ved at holde kontinuitet i den type træning dagligt.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
Men jeg kan måske bidrage med vores erfaring herfra.
Jeg går hjemme og eftersom vi faktisk altid tager vores hunde med, når vi tager hjemmefra, så har vi ikke trænet alene hjemme og da slet ikke mens de har været hvalpe.
Men alligevel er det ikke noget problem - jeg går ind og ud af huset og rum i huset helt naturligt. Nogle gange kommer de med, andre gange gør de ikke.
Og det er som om at det i sig selv har lært dem, at jeg ihvertfald altid kommer tilbage...
Jeg havde tidligere klinik i en udebygning og da mine to sidste hanhunde var små, gik jeg frem og tilbage dertil og var væk mellem 1 halv time og halvanden time ad gangen.
Tricket var, at jeg bare gik derud....
Så - til en anden god gang vil jeg anbefale det
At tage det oppe fra og ned, især hvis der er god tid til at gøre det.
jan 2008
mar 2011
Emner: 2 Svar: 120
Hvis du er for "blød" (ikke rigtigt nogle grænser) er der en afsmitning på stort set alt, hunden oplever/gør.
En alternativ måde kan være at lægge forbud på noget lækkert i hverdagen og når dette er lært gå fra hunden.
Formentligt vil hunden tage det lækre.
Efter X gentalelser, vil hunden næsten bare vente på at du går for at komme til at nuppe lækkerierne og så er "tanken" om at blive forladt vendt i hundens hoved.
Jeg oplevede det selv med min seneste hund, som sagtens kunne være alene, men ikkeligefrem jublede over det.
Han kunne lade kattens mad være, men en dag var der tun i skålen og da opdagede jeg efterfølgende at skålen var slikket ren.
Så begyndte jeg at bruge "tyveriet" til at vende hans syn på at blive forladt ved at sætte en skål med lækkerier på gulvet ved kattens foderbakke og jeg kunne se, at han bare ventede på at jeg skulle smutte, så han kunne komme til at spise "det forbudte". Når han havde gjort det lagde han sig til at sove. Det kunne jeg, uset, se gennem et vindue.
Som regel er det ikke alenetiden men afskedssituationen som er sværest og den kan man komme over ved på denne måde.
Det er en gammel Roger Abrantes metode jeg har arbejdet lidt videre på. R.A. er ellers ikke lige min kop te, men dette fungerer for mange hunde.
Noget andet jeg gør er at lægge sele på min hund, før jeg selv gør mig klar. Så lærte han med tiden, at han skulle med.
Skulle han ikke med sagde jeg "bliv hjemme", når jeg begyndte at gøre mig klar og oftest gad han ikke engang forlade sofaen eller liggeplads.
Det at give sin hund besked i god tid, gør at den ikke sætter sig op til at skulle med og efterfølgende bliver forladt.
Min seneste hund var i øvrigt over 1 år før jeg begyndte at lære ham at blive forladt.
mar 2011
Med Pelle var det simpelt, jeg sagde aldrig, at han ikke måtte æde fra skålen når jeg gik, han havde fattet, at det gjorde man ikke - når jeg var i nærheden
Normalt tog han ikke at katteskålen, det tørfoder gad han alligevel ikke
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 3 Emner: 425 Svar: 10.635
Start småt inde i huset, gå ud med skraldet, ud til postkassen. På et eller andet tidspunkt rammer i 10 minutter, 30 minutter etc.
Her gik det rigtig hurtigt, da vi først ramte en time og vi er nu oppe på 7 timer uden nogen former for problemer.
mar 2011
mar 2011
Mht. tidsfornemelsen, så ved jeg ikke hvor lang tid der går - eller om tidsfornemmelsen mistes.
Eksempelvis vis der ofte være andre faktorer som gør sig gældende omkring tid, det kan være at renovationsfolkene kommer kl 3 og så ved hunden at dens menneske kommer snart og (måske) starter den sin tidstagen derfra igen.
Min ene hund vidte altid, uanset hvor han var, når klokken var 15 for det fortalte hans mave ham og så bad han om mad.
Til det andet, du spørger om: Afgjort!
Du vil også meget ofte høre fra hundeejere som har aleneproblemhunde, at de selv har det rigtig skidt med at forlade hunden
aug 2013
Følger: 11 Følgere: 74 Hunde: 3 Emner: 262 Svar: 7.962
Jeg har fået hjemme alt den tid vi har haft hund, men derfor begyndte jeg alligevel at træne alene hjemme med Ozzy da han var 10-12 uger. Og han har adlrig haft problemer med det, heller ikke selvom det er sjældent de er alene hjemme. Mailo har vi ikke trænet så meget med, for han var 2 da vi fik ham, og der har aldrig været nogen problemer.
Alene hjemme -alternativ metode