Aggressiv eller opdrager? Aggressiv eller opdrager?
Hejsa,
Jeg har 2 dejlige hunde; Cocker Spanielen Charlie på 6 år og Leonbergeren Ollie på 16 måneder. Siden jeg fik Ollie har det går overraskende nemt med de 2 hanhunde. Ollie har tydeligt vist tegn på at han forstår at Charlie er den højtrankede af de 2.
MEN! Her inden for de sidste par måneder har jeg erfaret en form for "ejerfornemmelse" overfor mig fra Charlies side. Det har ellers aldrig været et problem at hvis jeg sad og snakkede med Charlie at Ollie så gerne måtte komme hen til os. Men nu har jeg eksempelvis oplevet at Charlie har lagt i en kurv ved siden af min stol på mit kontor, hvor han så røg lige i flæsket på Ollie da han kom ind i lokalet. Jeg bliver naturligvis meget forskrækket da det larmer rigtig meget (Charlie snapper/knurrer og Ollie hyler). Jeg gør selvfølgelig det dumme (af ren og skær instinkt, tænker slet ikke over det) at jeg tager fat i Charlie for at få ham til at stoppe og slippe Ollie. Ollie er aldrig kommet alvorligt til skade, men han har fået et par sår i hans øre når det sker. Når Charlie er faldet ned (hvilket sker lige ret hurtigt efter de er blevet skilt ad) så kommer han hurtigt og beder om godt vejr ved at at slikke og snuse til Ollie og mig.
Jeg er simpelthen så splittet imellem hvad jeg skal tænke og tro. Det virker så voldsomt når det sker at jeg jo straks tænker at Charlie er ved at blive aggressiv og at jeg aldrig kan lade de 2 være sammen uden at skulle frygte han gør noget ved Ollie. Eller opdrager Charlie bare på Ollie og jeg bør have is i maven og lade dem være?
Det skal siges at Charlie er en hund som altid kører i et højt gear, jeg har fået "konstateret" at han temmelig sikkert lider af stress på den ene eller anden facon. Dog har jeg aldrig oplevet ham angribe en anden hund. Charlie er fornyligt blevet kemisk kastreret.
Hvad tænker I kyndige folk? Jeg går med ondt i maven over hvad jeg skal tænke - jeg vil jo meget meget nødig stå der hvor Charlie skal aflives.
På forhånd tak(:
Rikke
nov 2008
Følger: 15 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 126 Svar: 1.726
Når det er sagt, så er det dels synd for den yngre hund at blive bidt i, og synd at den gamle føler sig drevet derud. Jeg har ingen geniale bud på, hvordan du løser det, dog. Jeg ville tale med en træner, hvis du går til noget med dem, eller alternativt kontakte en adfærdsbehandler.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.760
At kemisk kastrere den gamle hund, er en skidt løsning. Du fratager ham jo sine hormoner og sin lugt. - to ting der giver ham sin højere status over unghunden. Nu skal de starte forfra og diskutere omkring tingene.
Unghunden er desuden i sin psykiske modning, hvor der sættes spørgsmålstegn ved mange rutiner.
jun 2008
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 9 Svar: 32
Jeg skal om ikke så frygtelig længe starte til træning, og der har jeg naturligvis også tænkt mig at forhøre mig. Der plejer bare så tit at være nogle gode råd og erfaringer at hente herinde, derfor synes jeg bare jeg ville gøre et forsøg indtil jeg kommer til en træner(:
Tak for dit svar!
jun 2008
Det er ja ret ærgerlig over at høre nu hvor "skaden" så er sket?
nov 2008
Følger: 15 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 126 Svar: 1.726
jun 2008
Må nok indrømme at det gør ondt i hjertet hvis det kan have en årsag, for det var netop for at undgå at der skulle være noget mellem dem. Det har jeg det helt skidt med!
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 981
1 som flere skriver ressourceforsvar. Bestemt ikke et nyt fænomen blandt cocker spaniels
2: Har måske også noget med alderen på Ollie, som er ved at blive en voksen hund. Hvilket kan provokere Charlie.
Hvis jeg var dig ville jeg en en adfærdsphycholog til at kigge på dem.
Problemet er selvfølgelig også den dag hvor Ollie pludseligt ikke finder sig at blive bidt, og bider igen. Så kommer der måske alvorlige skader pga størrelsesforskellen.
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.104
Og synes det er ærgeligt hvis du er blevet vejledt til kastration for at forebygge aggression ( men godt at det så "kun" er kemisk)
Jeg har selv tre intakte hanhunde, og ville aldrig kastrere, medmindre det blev nødvendigt sygdomsmæssigt
Aggressiv eller opdrager?